Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 973539 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1160 skrivet: januari 27, 2011, 17:03:00 »
Vevhusventilationen är inkopplad i luftburken, så nu borde besiktningen vara nöjd med den... Bränsleslangarna är det värre med - Mecas Gates-slangar som tål E85 kostar 213kr/m! Inte riktigt aktuellt när man ska byta typ 10-12m slang... Bästa jag hittat hittills är H2M-racing som har E85-tålig slang för 40kr/m. Någon som har handlat därifrån eller har några andra bra tips på vart jag kan hitta slang?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1161 skrivet: januari 28, 2011, 10:06:58 »
Nu är slangen beställd; 12m Etanol/Bränsle/Oljeslang 8mm för 480kr + 200kr frakt... Bara att hoppas att slangen dyker upp som den ska, förväntad leveranstid var 2-5 dagar. Sedan är det i stort sett bara att åka och regbesiktiga!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1162 skrivet: januari 28, 2011, 20:38:57 »
hydroscand i norrköping har soppaslang som tål e85, minns inte pirs men en 10a metern kanske om man ber om lite rabatt  :-X
men nu vet du det nästa gång du behöver slang  ::)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1163 skrivet: januari 29, 2011, 01:23:02 »
Bra att veta! När jag frågade Hydroscand i Stockholm hade de inget de vågade skriva ett intyg på i ordinarie sortiment, och skulle man beställa något så räckte ju inte dyrt för att beskriva priset... Annars har jag bara bra erfarenheter av Hydroscand, man brukar kunna få bra hjälp och riktigt bra rabatter därifrån om man bara berättar vad man ska ha grejerna till för något!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1164 skrivet: januari 29, 2011, 15:27:53 »
Den slangen jag köpte på dunlop hiflex för e85 va inte alls dyr men den är helt galet hård. Slutade med att jag struntade i att använda den.

Jag jobbar på en etanol fabrik väldigt mycket som mekaniker/serviceman och det är väldigt mycket vanlig slang som används kan jag säga :) Så så jättenoga kan det inte vara?
« Senast ändrad: januari 29, 2011, 15:31:48 av Tommy^_ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1165 skrivet: januari 29, 2011, 19:49:42 »
Etanoltommy^? Ballt  8)

Bra att Kurres slangar är på ingång i allafall..

En fråga, ska du regga på bromskvittot från senaste bromsningen med klubben?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1166 skrivet: januari 29, 2011, 20:39:57 »
Angående slangarna har jag efter många om och men kommit fram till att problemet med vanlig bensinslang är inte att innerslangen inte tål etanol, för det gör den... Problemet tycks vara att etanolmolekylerna är såpass små att de diffunderar genom innerslangen för mycket vilket inte ytterslangen tycker om. Därför ska E85-slang ha innerslang av någon typ av flourelastomermaterial istället för nitrilgummi. Så har jag förstått den lilla information jag lyckats hitta! Hur som helst ska ju lämpliga slangar vara påväg nu, så det ska inte vara några problem...

Jag tänkte använda bromspapprena från i somras när jag regbesiktigar, det borde inte vålla några problem tycker jag...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1167 skrivet: januari 29, 2011, 20:50:05 »
Angående slangarna har jag efter många om och men kommit fram till att problemet med vanlig bensinslang är inte att innerslangen inte tål etanol, för det gör den... Problemet tycks vara att etanolmolekylerna är såpass små att de diffunderar genom innerslangen för mycket vilket inte ytterslangen tycker om. Därför ska E85-slang ha innerslang av någon typ av flourelastomermaterial istället för nitrilgummi. Så har jag förstått den lilla information jag lyckats hitta! Hur som helst ska ju lämpliga slangar vara påväg nu, så det ska inte vara några problem...

Jag tänkte använda bromspapprena från i somras när jag regbesiktigar, det borde inte vålla några problem tycker jag...

Exakt det problemet jag har med mina bränsleslangsstumpar jag bytt mellan pump och tank. De ser ut som skit i ytterlagret men läcker inte så det fuktar/droppar i allafall..  ::)
Ska byta till andra..

Jo de bromspapprena borde ju funka bra. Om det inte finns krav på en viss färskhet..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jocklas

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1168 skrivet: februari 03, 2011, 11:51:09 »
Bra att veta! När jag frågade Hydroscand i Stockholm hade de inget de vågade skriva ett intyg på i ordinarie sortiment, och skulle man beställa något så räckte ju inte dyrt för att beskriva priset... Annars har jag bara bra erfarenheter av Hydroscand, man brukar kunna få bra hjälp och riktigt bra rabatter därifrån om man bara berättar vad man ska ha grejerna till för något!
Jag vet att de på Hydroscand har minst en slang som tål E85, de kallar den Multioil.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1169 skrivet: februari 03, 2011, 23:19:17 »
precis , hydroscands multiol är dte jag kör med, var jä'ttemjuk å fin i smmras, nu va den lite hårdare märkte jag igår men fortfarande full möjlig å böjja, kan ha med kylan i garaget att göra med  ::)

har testat swedols och hiflex bräsnleslang och dem blöev som du förklarar att dem spearerar mellan inner å yttervarvet med e85, swedols slang exploderade efter ett par dagar medans hiflex höll nästan en sommar.

hydroscands har jag kört med senaste åren utan att någon hitills har strulat  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1170 skrivet: februari 04, 2011, 22:37:43 »
precis , hydroscands multiol är dte jag kör med, var jä'ttemjuk å fin i smmras, nu va den lite hårdare märkte jag igår men fortfarande full möjlig å böjja, kan ha med kylan i garaget att göra med  ::)

har testat swedols och hiflex bräsnleslang och dem blöev som du förklarar att dem spearerar mellan inner å yttervarvet med e85, swedols slang exploderade efter ett par dagar medans hiflex höll nästan en sommar.

hydroscands har jag kört med senaste åren utan att någon hitills har strulat  8)

Så bra med lite erfarenhet!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1171 skrivet: februari 05, 2011, 22:54:21 »
Intressant med slangar som bevisligen inte tålt E85! Jag har ju kört Biltemas slangar i tre år, och de ser och känns fortfarande som de gjorde när jag köpte dem (lite skitigare kanske). Dock har tidigare Biltema-slangar jag köpt haft torrsprickor i ytterhöljet redan efter några veckor, så kvaliteten verkar ju variera en smula...
Jag har hämtat ut slangarna jag beställde från H2M-racing nu, det var Semperit TU-10 slang, d.v.s. vanlig Nitrilgummi slang... Enligt säljaren lämplig för E85 (vilket är det jag bryr mig om, då har jag kvitto att visa på bilprovningen...), men databladet nämner inget om etanol... Jag funderar på att skicka ett mail till Semperit och fråga, men vad gör jag om de säger att den inte är lämplig? :-\ Jag räknar ju inte med att det blir några problem att besiktiga med de intyg jag har, men det vore ju tråkigt om tillverkaren säger att jag inte bör göra det...

Förhoppningsvis blir det slangbyte i veckan som kommer så kan jag börja jaga besiktningstid sedan! Ska bli väldigt skönt att ha en besiktigad bil att montera på alla turbogrejerna på igen sedan...
« Senast ändrad: februari 12, 2011, 18:33:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1172 skrivet: februari 06, 2011, 23:51:45 »
Jag funderar på att skicka ett mail till Semperit och fråga, men vad gör jag om de säger att den inte är lämplig? :-\ Jag räknar ju inte med att det blir några problem att besiktiga med de intyg jag har, men det vore ju tråkigt om tillverkaren säger att jag inte bör göra det...

Kolla tycker jag absolut att du ska göra. Och om du får ett negativt svar, så tveka inte utan pressa H2M-racing på det! Pengarna tillbaka om de inte håller vad de lovar tycker jag!

När du byter slang, vill du notera längder på slangarna då? Och även dimensionerna. Kan behöva fyllas på/uppdateras information i min slangtråd:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3430.0

Sen har vi denna tråd att fylla på med uppgifter med:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4608.0 (Länge leve Max)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1173 skrivet: februari 20, 2011, 12:16:11 »
Igår var det dragracingmarknad i Norrköping, så jag och Jesper var där och "hjälpte" Peter sälja turbosar och bromsok... Försäljningen gick väl sådär, men vi gjorde några fynd istället. Jag köpte en intercooler till min bil (och fick en extra med på köpet om någon här behöver...) och Jesper fyndade en vevhusventilationsburk för 150kr.
Efter marknaden åkte vi hem till Peter och snackade, ölade och groggade (för de som var intresserade); kort sagt så hade vi det ganska trevligt... Vi lämnade dessutom av en BMW topp hos Peter som han ska få svetsa upp och göra i ordning till Jespers BMW 325 turbo som vi ska bygga ihop under våren/sommaren - en riktigt produktiv dag alltså.
"Tyvärr" är det ganska onyttigt att umgås med Peter - förutom att jag har en extra intercooler i garaget nu så slutade ett telefonsamtal med Peter i fredags med att jag hade ropat in en vattenpump till min bil samt lagt bud på en packningssats... Med kompisar som Peter har man sällan några problem att göra av med sina pengar! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

343olyckan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • :))
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1174 skrivet: februari 20, 2011, 14:34:00 »
Låter som en riktigt lyckad dag då med andra ord! :D
Planerar Projekt!

Projekttråd kommer upp så fort jag börjat på allvar!

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1175 skrivet: februari 20, 2011, 17:27:55 »
Låter som en bra heldag :) Jag behöver en ic till TC5an vart är portarna?
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1176 skrivet: februari 20, 2011, 17:35:41 »
En vattenpump? Tycker det låter  som om du kom billigt undan  ;)

Bra med IC varma sommardagar. Du har väl kört utan hittills?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1177 skrivet: februari 20, 2011, 21:30:35 »
Jo, vattenpumpen blev riktigt billig - ny kostar över 500kr, jag fick min för 152kr inklusive frakt...

IC har ju stått på önskelistan ett tag, nu kom jag över en som ser ut att fungera riktigt bra och fick en extra "på köpet". Den extra ICn har Peter identiferat som en gammal GIK-turbo intercooler (kostade skjortan en gång i tiden...); den har båda anslutningarna uppåt, kolla länken - ungefär så ser den ut... Vet inte riktigt vilka mått den har, men den är inte jättestor.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1178 skrivet: februari 27, 2011, 20:47:09 »
Nu har det till slut hänt! Vädret blev lite mer mekvänligt, så i helgen åkte nya bränsleslagarna på bilen! Var lite pilligt att få in två gummislangar med 8mm innerdiameter i hålet i balken, men det funkade - fick till och med dit lite nötningsskydd, så det blev kanon. Bilen fungerade som den skulle efteråt också, det är ju alltid trevlig... Imorgon ska jag försöka boka tid för registreringsbesiktning, sedan är det bara att dra igång med turboprojektet på riktigt igen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1179 skrivet: februari 27, 2011, 21:35:29 »
Nu har det till slut hänt! Vädret blev lite mer mekvänligt, så i helgen åkte nya bränsleslagarna på bilen! Var lite pilligt att få in två gummislangar med 8mm innerdiameter i hålet i balken, men det funkade - fick till och med dit lite nötningsskydd, så det blev kanon. Bilen fungerade som den skulle efteråt också, det är ju alltid trevlig... Imorgon ska jag försöka boka tid för registreringsbesiktning, sedan är det bara att dra igång med turboprojektet på riktigt igen!

Härligt!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1180 skrivet: februari 28, 2011, 12:05:11 »
Tid för registreringsbesiktning bokad; kl. 14:30 14/3-2011 ska gubbarna i Strängnäs få säga om de tycker min bil är en etanolbil eller inte... Bara att hålla tummarna!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1181 skrivet: februari 28, 2011, 19:59:03 »
Tid för registreringsbesiktning bokad; kl. 14:30 14/3-2011 ska gubbarna i Strängnäs få säga om de tycker min bil är en etanolbil eller inte... Bara att hålla tummarna!

Ett stort ögonblick i din och vår historia!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1182 skrivet: mars 10, 2011, 22:45:06 »
Följer med spänning utfallet från bilprovingen. Håller tummarna  ;)
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1183 skrivet: mars 14, 2011, 20:18:31 »
Nu är det gjort - vid 14:45 rullade bilen in i besiktningshallen i Strängnäs, 45 minuter och mycket regelläsande senare konstaterade besiktningsmannen att jag lyckats konvertera bilen till E85 enligt regelboken! Det var nog tur att jag hade skrivit ut en kopia av reglerna och markerat de stycken som var aktuella för min bil, annars hade jag nog blivit kvar i Strängnäs större delen av eftermiddagen...
Därifrån gick resan rakt till Carspect i Tyresö för en Drop-in kontrollbesiktning som var nästan lika framgångsrik - efter att besiktningsmannen fått tjuvstopp tillräckligt många gånger för att nästan helt dra ur batteriet konstaterade han att det enda jag behöver fixa på bilen är att justera handbromsen! Så kort lista har jag nog aldrig haft efter första besöket förut... Nu är det bara att spänna handbromsvajern en smula och rulla in för en ombesiktning så kan det rolig arbetet börja!

Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1184 skrivet: mars 14, 2011, 20:40:06 »
Grattis! :) Hur fixade du fram intyg på att alla bränsleslangar är godkända för etanolen? :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1185 skrivet: mars 14, 2011, 20:46:43 »
GRATTIS KURRE!  :D  :D  :D

Diskuterade ni Megasquirtet någonting vi regbesiktningen?
Att bromspappret var ett halvår gammalt gjorde ingenting?
Och förresten, hade du turbo på vid bromsningen och hade du turbo på nu vid reggningen  ???

Kul kul att det gick bra! :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1186 skrivet: mars 14, 2011, 21:58:17 »
Tack!

Intyg på bränsleslangarn räckte en utskrift från H2M-Racings hemsida samt kvittot på slangarna jag köpte... Han kollade inte ens under bilen att det faktiskt var de slangarna som satt på!

Turbon har inte suttit på sedan sommaren 2009 när den käkade upp en mutter - så snart handbromsen är ombesiktigad kan jag börja skruva tillbaka de grejerna! Ska bli grymt spännande att se hur den går med en tät motor med 125ccm extra...

Bromspapperets ålder var inga som helst problem, vet inte om han kollade på det alls... Däremot är det bra att veta att chassienummer ska stå med på bromspapperet om man ska använda det när man regbesiktigar - det var dock inga problem att skriva dit det för hand på plats som tur var.

Megasquirtet i sig blev det inte mycket diskussion om, däremot var besiktningsgubben lite imponerad när jag plockade fram laptopen för att justera CO-värdet på tomgång...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1187 skrivet: mars 14, 2011, 22:59:10 »
Så skoj! Bra att det gick så "lätt"  :)

Men hypotetiskt, vad hade hänt vid reggningen om du även haft en liten snurra under huven idag? Jag menar, det står väl inte på bromspappret om det är N/A eller turbo  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • På väg att bli skadad av 300!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1188 skrivet: mars 15, 2011, 16:30:07 »
Du måste ha ett Avgas certifikat eller vad fan det heter :P Eller ha en bil innan -75 för att komma undan reglerna med avgas möget. Annars kan du glömma att regga med turbokonverterad motor :) Och att få ett sånt certifikat från Volvo är ju bara att glömma. Får köra bes motor eller obesat :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1189 skrivet: mars 15, 2011, 19:54:50 »
Du måste ha ett Avgas certifikat eller vad fan det heter :P Eller ha en bil innan -75 för att komma undan reglerna med avgas möget. Annars kan du glömma att regga med turbokonverterad motor :) Och att få ett sånt certifikat från Volvo är ju bara att glömma. Får köra bes motor eller obesat :)

Vill minnas att om man reggar som miljöbil så går det ändå!? Var artikel i Bilsport för ett par år sedan när regeländringen kom till för reggning som miljöbil.
Tror de hade bilder på turbos, megasquirt och allt annat kul som man fick stoppa in då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • På väg att bli skadad av 300!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1190 skrivet: mars 15, 2011, 20:46:58 »
Vet att det varit en artikel i Bilsport med Gustaf från SFRO men den bilen var bara etanolkonverterad med eftermarknadssprut vad jag kommer ihåg.???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1191 skrivet: mars 15, 2011, 21:06:17 »
Vet att det varit en artikel i Bilsport med Gustaf från SFRO men den bilen var bara etanolkonverterad med eftermarknadssprut vad jag kommer ihåg.???

Ajdå. Kan vara mitt minne som spökar. Ska se om jag hittar den gamla bilsporttidningen då..

Till Kurre:  :-\

Miljöfordon som är undantagna från trängselskatt
Vissa miljöbilar med första registreringsdatum före 1 jan 2009 undantas från trängselskatt. Observera att miljöbilar som registeras 1 januari 2009 eller senare inte undantas. Läs mer här.


Verkar inte som om Kurre kommer kunna köra tullfritt i sina resor till Stockholmen  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1192 skrivet: mars 15, 2011, 21:37:16 »
Som vanligt var jag ute och cyklade! Man får inte turbokonvertera bara för att man reggar som etanolbil!
Däremot fanns det bild på turbo i artikeln så där kom jag ihåg rätt ;)

Ej heller ombyggt fordon med sugmotor får turbokonvertera pga samtida etanolkonvertering.

Det är först när man reggar som amatörbyggt fordon som man kan kan turbokonvertera en sugmotor och samtidigt regga för E85 om man vill.

Ledsen att jag vilselett er och mig själv..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1193 skrivet: mars 15, 2011, 22:16:59 »
Jo, de reglerna hade jag koll på... Angående att slippa trängselskatt hade det inte hjälpt att vara snabbare heller - det räcker inte med att ha en etanolbil, den måste klara miljöklass 2005 också. Det lär nog inte min göra!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1194 skrivet: mars 21, 2011, 12:13:55 »
Världen är f-n full av sopprötter och döskallar som borde dränkas, hängas och skjutas... När jag kom hem från en trevlig fjällresa i natt väntade en otrevlig överaskning - inbrott i bilen! Någon idiot verkar ha tyckt att min bil var en bra reservdelsbil och snott 6 hjulmuttrar, högra bakre sidorutan samt min 400kr stereo!
Stereon skiter jag i, den har ändå inte fungerat som den ska senaste året, men öppningsbara bakre sidorutor med svarta lister och en riktig Volvo sarg till stereon är lite jobbigare att hitta på skrotarna här i trakterna... Fruktansvärt jobbigt att behöva hålla på med sådana skitsaker också när bilen är så nära ombesiktning och turbo!
Jag önskar nästan att soporna som gjorde det hade brytt sig om att slanga soppan ur tanken och sno min 10-litersdunk i bakluckan, då hade de nog fått sig en lagom fin överraskning när bilen inte gick som den skulle med E85 i tanken! Hade varit lite poetisk rättvisa om deras hade blivit kvar på platsen...

Här kommer nu en efterlysning:

Bilen stod på en grusplan vid korsningen Viksjöleden och Hemmansvägen i Järfälla mellan ca. 18:30 16/3-11 och 24:00 20/3-11
Det som saknas är:
  • En öppningsbar bakre sidoruta, höger sida, med svarta lister
  • 6 hjulmuttrar
  • En ZAP 4400 bilstereo med grön belysning (de är blå från början)

En vild gissning är att förövaren/arna åker 340/360 då de försiktigt har skruvat loss bakrutan och tagit den med sig istället för att bara slå in ett fönster för att ta stereon. Någon här på forumet som sett/hört någonting i trakten eller känner till några mindre noggräknade 300-åkare som haft behov av en bakre sidoruta?

Alla tips mottages tacksamt! Det handlar inte om några stora kostnader eller skador på bilen, men idioter som förstör andras bilar ska inte gå ostraffade!
« Senast ändrad: mars 21, 2011, 12:17:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1195 skrivet: mars 21, 2011, 13:05:01 »
Fan va sånt är så onödigt!
Hoppas du får tag på både förövarna o delar till bilen snart!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1196 skrivet: mars 21, 2011, 14:20:04 »
Vafan jag vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt. Va är det för grejer att stjäla  ??? Visst.. jag blev av med min bakrute torkar arm på v90n en natt här på parkeringen.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1197 skrivet: mars 21, 2011, 14:55:20 »
Att dom bara orkar  :P
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1198 skrivet: mars 21, 2011, 21:44:36 »
Nu sitter en ny ruta på plats, så nu är bilen vattentät igen... Tyvärr var den enda rutan som fanns på en skrot inom räckhåll efter jobbet inte riktigt likadan som den gamla, den nya har bredare lister. Jag trordock att jag föredrar den nya varianten, så det blir kanske till att leta efter en sådan till vänstersidan också framöver.

Nästa steg är att laga cykeln så att jag kan ta mig till jobbet i vettig takt igen, sedan ska handbromsvajern spännas och bilen ombesiktigas!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1199 skrivet: mars 21, 2011, 22:04:38 »
Nu sitter en ny ruta på plats, så nu är bilen vattentät igen... Tyvärr var den enda rutan som fanns på en skrot inom räckhåll efter jobbet inte riktigt likadan som den gamla, den nya har bredare lister. Jag trordock att jag föredrar den nya varianten, så det blir kanske till att leta efter en sådan till vänstersidan också framöver.

Inget ont som inte för nåt gott med sig.
Men håller med dig, världen är allt annat än trevlig harmonisk plats, alldeles för ofta!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.