Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968406 gånger)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1320 skrivet: oktober 17, 2011, 18:40:38 »
Vaaad är deeet föör nått!!!??? :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1321 skrivet: oktober 17, 2011, 18:56:12 »
Det kan man allt undra...

Jag blev lite avundsjuk på David som köpte en för ett par år sedan, så när Frej tipsade om den hör var det bara att börja impulshandla... La ett bud med 19min kvar på auktionen, 19min senare var bilen min... Har dock en känsla av att jag kommer behöva spendera pengar motsvarande en sämre begagnad 340 i fullstorlek för att få den körduglig igen... :-\
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1322 skrivet: oktober 17, 2011, 19:38:54 »
Bygg om til el, og handle billig motor, ESC og servo fra ebay? Mye greiere å ha med å gjøre  :-X
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1323 skrivet: oktober 17, 2011, 20:36:10 »
Mycket dumheter kan man hitta på om man sitter och slösurfar på ohälsosamma sidor sena kvällar... Den här gången skyller jag på Frej, utan hans "hjälp" hade nog inte senaste imulsköpet blivit av! Ska bli spännande att se vad jag egentligen ropat hem från Tradera när det dyker upp med posten framöver... ;D

Jippie!! Äntligen utdelning för allt slit!.... i blockettråden gissar jag?!

Och gissar att föremålet i fråga väger ungefär 6 kilo och rymmer massor av vetenskap?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1324 skrivet: oktober 18, 2011, 07:23:59 »
Nja, jag var sugen på manualerna också, men någonstans får man dra en gräns... Ett impulsköp i taget för min del!

Elmotor tänkte jag försöka undvika, även om det går att få bra prestanda så är batterierna fortfarande lite av ett problem... Om man vill kunna köra mer än 10-15min utan att behöva vänta en timme när batterierna laddar behöver man ju flera uppsättningar, då börjar pengarna snabbt ramla iväg om man ska ha "bra" grejer... Dessutom är det roligare med lite ljudeffekter och lukt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1325 skrivet: oktober 18, 2011, 11:43:21 »
Ljud och doft från en liten metanol/nitro motor är helt underbar.. specielt om man kör med recinolja! Kör hårt! :)
Och bilen går bra? ;)

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1326 skrivet: oktober 18, 2011, 17:49:56 »
Hater den lyden  :-X
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1327 skrivet: oktober 18, 2011, 23:34:03 »
Grattis Kurre! Var med lite sugen på den men avstod pga. att den var så inkomplett och jag aldrig pillat med dylika leksaker (är ju elektriker)  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1328 skrivet: oktober 19, 2011, 07:03:06 »
Ja, det ska bli spännande att se vad som egentligen följer med... På bilderna ser det ju ut att saknas en del. Jag har inte heller hållit på med sådant tidigare, men hur svårt kan det vara? Glödstift och tvåtakt; totalt typ 3 rörliga delar i hela motorn och en liten förgasare på det... ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1329 skrivet: oktober 19, 2011, 23:45:03 »
Ja, det ska bli spännande att se vad som egentligen följer med... På bilderna ser det ju ut att saknas en del. Jag har inte heller hållit på med sådant tidigare, men hur svårt kan det vara? Glödstift och tvåtakt; totalt typ 3 rörliga delar i hela motorn och en liten förgasare på det... ::)

Det blir ny projekttråd i miniformat då!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1330 skrivet: oktober 20, 2011, 00:43:31 »
Fint! Gör en gjutform på karossen så vi andra med kan få en egen ;). Roliga leksaker det där och som sagt inte särskilt avancerade. Har hunnit förbruka några bilar under min livstid :D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1331 skrivet: oktober 20, 2011, 07:23:53 »
Jag funderar skarpt på att gjuta av karossen, om inte annat för att ha en reserv om man råkar sätta bilen i ett staket eller något annat dumt...  ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

barken

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1332 skrivet: november 01, 2011, 10:50:42 »
Hej
Ledsen om jag kapar tråden lite..

Har läst genom din tråd – lite avundsjuk på din entusiasm/ork..

Har sökt å letat efter detta

Undrade om du vet skillnadenn på den r5 motorn med kat och r5motorn utan/343 motorn ?

R5 med kat väl 60 hk – mens den utan/340  ligger på72-68 hk.

Gillade din ide med centralsrutet 

Så min fråga är om du vet skillnaden förutom centralsprut/förg då..
Grenröret?
Toppen – ventiler, kanaler ?

Min tanke är att montera ett större centralsprut, för att inte tappa – snarare öka effekten vid sprutknovertering..

Tack på förhand

Peter

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1333 skrivet: november 01, 2011, 21:38:11 »
Jag har ju jämfört R5 kat-motor med B14, bit för bit... Det jag har hittat som skiljer är framförallt gjutningen i toppen och insug/avgasgrenrör. B14 grenrören är trevligare än R5ans (vet ej hur R5 utan kat ser ut...), R5 toppen har dock troligen bättre potential vid trimning då den har separata portar hela vägen ut till grenröret istället för siamesportar som B14. Ventilstorlekarna är desamma, kamaxeln är likadan såvitt jag kunnat mäta upp, vevaxel och vevstakar var identiska på mina motorer, kolvarna hade samma dimensioner men lite olika konstruktion där B14 kolvarna var något stabilare.

Min gissning är att effektskillnaden mellan motorerna låg mestadels i bränsle och tändkurvorna i sprutet samt till viss del i grenrören. En bra början kan nog vara att skaffa ett lite större spjäll till centralsprutet med lite större spridare i; mickla ihop det med en B14 motor så borde du med lite justerande av bränsletryck och sådant kunna matcha förgasarens effekt...

Angående entusiasm och ork - jag har hållit på i sex år med bilen nu, stundtals har det gått mycket långsamt framåt... Tar man lite i taget när man kan/hinner/har lust lyckas man förhoppningsvis både hinna med det löpande underhållet och kanske även förbättra något ibland... För min del har tyvärr det löpande underhållet blivit lite eftersatt - min från början snudd på rostfria bil har nu rosthål i trösklarna efter fem vintrar i snöslask och salt...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1334 skrivet: november 01, 2011, 21:43:28 »
För min del har tyvärr det löpande underhållet blivit lite eftersatt - min från början snudd på rostfria bil har nu rosthål i trösklarna efter fem vintrar i snöslask och salt...

Du är inte ensam  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

barken

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1335 skrivet: november 02, 2011, 10:34:34 »
Hej igen..

Å tack för svar - å ursäkta för trådkapningen – ville att Du skulle svara.. (bara å flytta/ta bort om ni vill)

D där med ork känner man ju till, ska få tummen ur å fixa-sälja mitt gamla projekt.
För att skaffa nått nytt, å funderar på en 343 vart sugen till å från i några år.
Men dom går ju inte direkt så man blir rädd, så man undrar ju om det går att få ut lite mer..
Å alla säger ju byta förgasare – känns lite väl 70-tal..
Så slänga på ett sprut – å kunna få lite mer – å förhoppningsvis spara lite bensin..

Finns det nått mer enkelt – man kan göra ? (renault topp?)

Trodde du använde toppen från r5an – har du 343 topp då ?

/Peter

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1336 skrivet: november 03, 2011, 17:43:12 »
För tillfället har jag B14 originaltopp, men en R5 topp ligger i gömmorna och väntar... Får se om det hinns med i vinter; det innebär ju att varken mitt ombyggda insug eller turboadaptern till grenröret passar längre, så det blir lite jobb med att få ihop allt. Dessutom vill jag gärna göra det lite mer bling nu när alla på forumet bygger bling-bling motorer... ::)

Enkla sätt att få effekt i en B14... Hmm, turbo? Ska man sugmotortrimma kan man ju alltid plöja ner en massa tid och pengar i toppen och komplettera med en ny kam med tillbehör från England; då kan man plocka några hästar till... Annars monterar man en liten turbo från en Saab eller liknande och får samma effekt men bättre vrid till betydligt lägre pris troligen. Har du kollat i Ales tråd?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

barken

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1337 skrivet: november 04, 2011, 09:49:38 »
Hej Känns som jag förstör din tråd – vil Du att jag ska starta en ny ?

Har kollat i hans tråd, har fucktiskt två lämpliga agg liggandes.. iofs betydligt mindre än t saab..
(E dessutom bra trött på turbotrim.. (just nu iaf) )

Skall köra driversopen – å turbo e ju svårt att gömma.

Så egentligen är det väl inte ”trimning” jag är ute efter – utan vill köra sprut..
Vill ha den t å gå billigare, bättre körbarhet. Å om man dessutom kan få någon extra hästkraft..

Å när man ändå håller på, tänkte jag att man kunde byta, till d grejjerna med ”mest flöde”..
Det är väl egentligen det jag undrar över !

Grenrören, på objektet, verkar sitta ihop – så kanske byter ändå..
Å om man vill renovera(pilla lite)i  toppen – e d ju lättast å köpa en annan å byta med när d e klart..

Lekt lite med tanken på å köra 2 små centralsprut – en på varje port 
Det ger väl ingen direkt effektökn (iaf inte me orig kam), men verkar ballt – å i teorin KAN det gå lite billigare..

/Peter ”trådförstöraren”


Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1338 skrivet: november 04, 2011, 12:12:35 »
Ser fram emot en projekttråd! Låter som ett riktigt intressant projekt; min erfarenhet av sprut på B14 är att framförallt körbarheten blir enormt mycket bättre än med sliten förknasare, dessutom kan man nog få ner förbrukningen lite.

Ett relativt "enkelt" grenrörspaket som borde kunna ge skapligt flöde skulle nog kunna utgå från ett B14 paket där man kapar av insugsrören och drar nya rör mer eller mindre rakt ut till t.ex. två centralsprut... Känner man bara någon som kan svetsa aluminium borde det inte vara något omöjligt projekt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

barken

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1339 skrivet: november 04, 2011, 15:03:23 »
Ska bara bli av me ett proj först..

Tror du R5 insuget/toppen flödar mer ?
Eller varför ”väntar du” på att det ka komma på ?

Va så ja tänkte – man kan jo också böja upp dom-så hade dom kommit ”under  luftburken”
Ta bort btr:en på den ena – så blir ju spridarna ”synkade” – får se – men d hade var lite ballt 
Svetsandet ska ja nog klara – svåraste brukar va å rengöra(ta i trä..)

Provade du skilnaden med/utan förvärmningen ?

Jag undrade första ggn ja läste din tråd, varför du inte behöll centralsprutet – när du turbo konverterade?
En extraspridare långt ifrån insuget – hade ju gett extra kylning (framförallt eftersom du kör på E85)
Å storleken på spjället hade nog funkat kanon med överladd..

/Peter

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1340 skrivet: november 04, 2011, 23:26:42 »
Jag har inte gjort några jämförelser med/utan förvärmning... Jag har låtit den sitta kvar så länge det var möjligt, med turbo hamnade de grejerna lite ivägen och då fick det vara.

Största anledningen till att jag itne behöll centralsprutet var att spridaren var för liten; det hade behövts minst två för att klara den effekt jag kört med hittills... Om jag ändå var tvungen att bygga om kunde jag lika gärna göra det ordentligt med en gång; det är ju lite lättare att uppgradera t.ex. spridare om man har vanliga Bosch-prylar istället för Bendix special... Dessutom var det inte helt fel att få spridarna närmare toppen, accelerationstillskott med MS och centralinsprut var småknivigt att få till, särskilt med bensin!

Anledningen att jag tänker använda R5 topp framöver är att den har separata kanaler hela vägen ut istället för siamesportar till insugen som B14 har. Det borde kunna ge lite bättre möjligheter att få ett bra flöde till alla cylindrar... Dessutom har jag haft jätteproblem med att få grenrörspackningen att hålla med turbo; till R5 toppen finns förstärkta packningar att köpa, dessutom verkar den något stadigare redan från början. Peter håller på att göra iordning en R5 topp åt mig; ingen jättevärsting, men lite lagom för en skoj turbobil...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1341 skrivet: november 13, 2011, 09:33:24 »
Nu har 340an efter många om och men fått flytta in i ett garage; nästa vecka börjar vinterns första projekt! Del ett i vinterns planer är att demontera bakvagnen och göra iordning den - blästra, lacka, smida bladfjädrar och nya stötdämpare...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1342 skrivet: november 14, 2011, 20:37:31 »
Nu har 340an efter många om och men fått flytta in i ett garage; nästa vecka börjar vinterns första projekt! Del ett i vinterns planer är att demontera bakvagnen och göra iordning den - blästra, lacka, smida bladfjädrar och nya stötdämpare...

Härligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1343 skrivet: november 15, 2011, 15:54:12 »
Nu har 340an efter många om och men fått flytta in i ett garage; nästa vecka börjar vinterns första projekt! Del ett i vinterns planer är att demontera bakvagnen och göra iordning den - blästra, lacka, smida bladfjädrar och nya stötdämpare...

Passa på att bild-dokumentera drivlinan. Tycker det finns så lite bilder på 340ins drivlina ute på nätet.  :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1344 skrivet: november 16, 2011, 00:54:48 »
Nu har 340an efter många om och men fått flytta in i ett garage; nästa vecka börjar vinterns första projekt! Del ett i vinterns planer är att demontera bakvagnen och göra iordning den - blästra, lacka, smida bladfjädrar och nya stötdämpare...

Passa på att bild-dokumentera drivlinan. Tycker det finns så lite bilder på 340ins drivlina ute på nätet.  :(

Bra idé!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1345 skrivet: november 16, 2011, 07:29:52 »
Jag ska se till att ta bilder, alltid kul att ha bilder på nylackade delar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1346 skrivet: november 20, 2011, 16:50:35 »
Nu är vinterns mekande äntligen pågång!
Vid 10:00 idag stod jag utanför grindarna på Byggmax för att köpa några reglar (läs traversbalk och smörjbrygga, budget-style ::)) Därefter bar det av mot garaget där reglarna snabbt togs i bruk. När bilen väl var upplyft och stod stadigt bröjade jag demontera bakaxeln. Bromstrummor, bromsslang och handbromsvajrar lossades utan problem, det har jag ju gjort förut. Därefter började jag bryta ny mark - inre drivknutarna och stötdämparna orsakade inga besvär, men bultarna till bladfjädrarna och framförallt reaktionsstaget var lite knivigare... Mycket färg och skit på både bult, mutter och gängor, dessutom relativt grunda skallar - med lite mild övertalning lossnade även de utan större bekymmer dock.

Nu kunde bakaxeln släpas ut och demonteringen fortsätta - lossa bladfjädrarna, reaktionsstaget och stötdämparna även i den änden... När det blev drivaxlarnas tur blev det dock problem, två av bultarna på ena drivknuten ville inte vara med. Blir till att köpa rörtång eller så och dra loss dem senare.

Vid det här laget hade säkringen i garaget gått, solen gått ner och maten i magen tagit slut - det var kort sagt mörkt och jag var hungrig... Dags att avsluta för dagen och gå in och äta!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1347 skrivet: november 20, 2011, 19:14:00 »
Bra kämpat kurre! =) Kul att du är igång igen!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1348 skrivet: november 20, 2011, 21:31:42 »
Hoppas inte du snålar med bilder nu ;) Kul att det så lätt och smidigt att få ner allt! Ska bli kul att se hur det blir!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1349 skrivet: november 27, 2011, 14:13:36 »
Ytterligare några timmar spenderade i garaget... Med lite milt våld fick jag loss de två bråkiga bultarna till drivknuten, därefter demonterades resten av bromsarna från axeln; naven och lagerhållarna har jag inte verktyg för i mitt garage, så de får vänta...

Nästa steg var att demontera växellåda och diff; efter lite juckande med växellådan och diffen på magen släppte till slut splinesen till kardanen och hela paketet kunde släpas ut. Efter att ha förbannat Volvo för att ha gjutit in smutssamlare där bultarna till bakre växellådsbalken sitter fick jag till slut loss båda balkarna från lådan... Usch vad skitigt det var! I vår blir det förhoppningsvis lite renare grejer och 3.64:1 utväxling istället för 3.82:1!

Nu har jag en söt liten hög med mer eller mindre rostiga bitar som ska skickas iväg på blästring och ytbehandling; nästa steg är att slita loss motorn!

Tyvärr har fastighetsskötaren inte lyckats byta proppen till lampor och eluttag i garaget ännu (det är ju bara en vecka sedan jag felanmälde det...) och jag kommer inte åt proppskåpet då det inte sitter i mitt garage, så det var lite för mörkt att ta bilder... Förhoppningsvis blir det väl åtgärdat innan det blir allt för kallt, idag var det runt 10oC utomhus så det var varmt och skönt...
« Senast ändrad: november 27, 2011, 14:17:35 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1350 skrivet: november 27, 2011, 20:47:03 »
Tack för vidare arbetsbeskrivning, det är alltid ett nöje att läsa vad du än skriver  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1351 skrivet: november 27, 2011, 20:56:35 »
Har du garage nu :)
Betyder det att det inte kommer några mysiga balkongbilder i vinter ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1352 skrivet: november 27, 2011, 21:36:22 »
Japp, i år finns det plats att meka i garaget! När kylan kommer krypande hoppas jag att motorn är ur så att jag kan skruva med den uppe i vår lilla bod utanför lägenheten, den är typ 4m2 stor så den är lite lättare att värma upp än garaget... Bilen får tyvärr inte plats i boden dock, så bakvagn och sådant som sitter på bilen måste loss innan det blir för kallt i garaget.

Kort sagt så blir det lyxmekning i år, garaget är klart rymligare än det gamla och boden är dubbelt så stor som balkongen i Norrköping! Förhoppningsvis leder det till att mekandet går dubbelt så bra... ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1353 skrivet: november 27, 2011, 22:02:44 »
Japp, i år finns det plats att meka i garaget! När kylan kommer krypande hoppas jag att motorn är ur så att jag kan skruva med den uppe i vår lilla bod utanför lägenheten, den är typ 4m2 stor så den är lite lättare att värma upp än garaget... Bilen får tyvärr inte plats i boden dock, så bakvagn och sådant som sitter på bilen måste loss innan det blir för kallt i garaget.

Kort sagt så blir det lyxmekning i år, garaget är klart rymligare än det gamla och boden är dubbelt så stor som balkongen i Norrköping! Förhoppningsvis leder det till att mekandet går dubbelt så bra... ::)

Hihi vilken lyx du lägger dig an med  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1354 skrivet: december 01, 2011, 11:20:05 »
Nu är hela bakvagnen ivägkörd till Peter som ska skicka grejerna på blästring tillsammans med lite av hans delar... Jag passade på att tillverka ett specialverktyg för att pressa isär nav och medbringare innan jag åkte till Peter - väl framme gick vi på med stora gasolbrännaren och värmde upp naven, satte dem i spänn med specialverktyget och dängde till ett par gånger med släggan... Därefter var det bara att pressa isär grejerna med specialverktyget - totalt sett tog det ca. 45 min att bygga verktyget och 5 min per sida att demontera naven. Smidigt! Bilderna ligger i kameran och väntar...

Nu ska motordemonteringen påbörjas innan det blir alldeles för kallt i garaget!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1355 skrivet: december 03, 2011, 18:35:23 »
Nu är hela bakvagnen ivägkörd till Peter som ska skicka grejerna på blästring tillsammans med lite av hans delar... Jag passade på att tillverka ett specialverktyg för att pressa isär nav och medbringare innan jag åkte till Peter - väl framme gick vi på med stora gasolbrännaren och värmde upp naven, satte dem i spänn med specialverktyget och dängde till ett par gånger med släggan... Därefter var det bara att pressa isär grejerna med specialverktyget - totalt sett tog det ca. 45 min att bygga verktyget och 5 min per sida att demontera naven. Smidigt! Bilderna ligger i kameran och väntar...

Nu ska motordemonteringen påbörjas innan det blir alldeles för kallt i garaget!

Blir kul att se vad din kamera innehåller sen då  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1356 skrivet: december 31, 2011, 01:04:35 »
Julstöket börjar bli färdigstökat, dags att börja meka igen!

Dagens "mekande" utfördes mestadels framför datorn; en kvarts mätande och därefter en massa knappande på datorn. Carina caddar vägar på jobbet till vardags, så hon hjälpte mig komma igång med diverse snabbkommandon och liknande, det gick betydligt smidigare sedan! Resultatet?



Imorgon bär det av ut i garaget med en utskriven variant för att se om den faktiskt passar på R5 toppen, annars får jag göra om och göra rätt! Om den passar kan Knotan få lite extraknäck efter nyår...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:31:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1357 skrivet: december 31, 2011, 11:10:36 »
Nu är pappersmallen monterad på toppen - ett par småjusteringar behövdes, dock inget allvarligt... Nästa steg blir att tillverka den i ett lite mer beständigt material och börja passa in grenrör och dylikt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1358 skrivet: december 31, 2011, 13:30:17 »
Roligt med ännu ett grenrörsbygge! Denna gång till B15 som ju dessutom har både avgas och insug på samma sida (helt crazy enligt mig  ;D )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1359 skrivet: januari 01, 2012, 12:08:33 »
Jag lovade ju lite bilder på isärpressningen av naven - här kommer de!


Specialverktyg - en ca. 5mm plåt, en B230 topplocksbult, lämplig mutter samt några M8 bultar och brickor...


Offret, min bakaxel efter 21000mil på mestadels svenska vägar.

Här finns ett kort videoklipp på Peter när han leker pyroman med gasolbrännaren:
http://youtu.be/w-Cso8m6z5o


En stor slägga, ett spärrskaft och en fast nyckel senare blev det såhär!

Eftersom vi inte hade någon kraftigare bult än en vanlig topplocksbult blev inte livslängden på bulten jättebra; den klarade dock båda sidor på axeln utan problem... Knepet är att spänna åt en smula, värma för kung och fosterland, spänna åt lite till, drämma till med släggan ordentligt ett par gånger och sedan bara gänga isär delarna! Lätt som en plätt... Ett hett tips är att torka ur allt fett från drivknuten innan man värmer, annars rinner det snart ut över golvet!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:31:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82