Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 973239 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1440 skrivet: juni 06, 2012, 00:25:22 »
Grattis till insugen! Du måste vara stolt!

Ska bli spännande att se hur de ser ut när du är färdig med dem och de sitter på motorn  :D

Snygga ahlgrens avgjutningar  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1441 skrivet: juni 06, 2012, 22:09:45 »
Jo, jag ser helt klart fram emot att se hur det hela fungerar när det väl hamnar på motorn... Är en lite bit kvar dit dock!

Idag blev det ett antal timmar i garaget; innan Mantorp i höstas gick ena pinnbulten till EGR-ventilen av, det skulle fixas idag. Efter att ha försökt borra ur resten av pinnbulten insåg jag snabbt att 25 år gammal, rostig och värmehärdad pinbullt var betydligt envisare än jag och min borrmaskin... Sagt och gjort, bara att plocka isär hela grenrörspaketet, plocka isär ett original grenrörspaket, gänga om några hål på avgasgrenröret från originalpaketet och bulta ihop med insprutningsinsuget. Sedan var det bara att montera på bilen igen - allt som allt en nätt liten operation på sisådär 5h för EN trasig pinnbullt...

Den "nyrenoverade" startmotorn halkade på plats den med, provade dessutom att dra upp lite oljetryck med den. Tyvärr blir det nog ytterligare en startmotorrenovering/ny startmotor framöver - den här låter inge vidare... Förmodligen har väl något lager i den tagit stryk när jag byggde ihop den från mina tre trasiga. Nåväl, den fungerar för stunden...

Nu återstår oljebyte, nya bränsleslangar, montera luftburk och vevhusventilation och se att den startar och går. Därefter är det bara hela bakvagnen och frambromsarna kvar innan jag kan besiktiga bilen!
« Senast ändrad: juni 08, 2012, 07:09:35 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1442 skrivet: juni 08, 2012, 01:13:37 »
Kämpa på!

BTW. vad är det för silverfärgad bil du har i Avataren? Köpt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1443 skrivet: juni 09, 2012, 17:59:46 »
Silverfärgad bil i avataren? Till vardags kör jag en gråblå Lupo 3l, kan det måhända vara den som slunkit med på ett hörn någonstans?

Hursomhelst, idag gjorde jag persondebut på Malmby bilskrot här i Strängnäs. Riktigt trevligt, avspänt självplock med en ordentlig plockgård, tyvärr inte särskilt mycket 80-talsbilar, mest 90-tal. En 360 fanns det dock, en vit 5-dörrars med blå inredning och inget mer... Tur att att inte var den jag var där för!

Oplar från 90-talet fanns det desto fler av, så med mig hem följde två okhållare för 240mm ventilerad skiva och en okhållare för 260mm ventilerad skiva (den låg löst så jag kunde inte strunta i den...). Dessutom blev det två rostiga, fula ok till okhållarna som jag kan använda när jag måttar in allt - för slutmonteringen blir det nya ok. Förhoppningsvis blir det en lagom bromsuppgradering för min bil, tillsammans med lite bromskylslangar räcker det nog för all effekt jag kan tänkas hitta i den här motorn...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1444 skrivet: juni 10, 2012, 22:59:03 »
Silverfärgad bil i avataren? Till vardags kör jag en gråblå Lupo 3l, kan det måhända vara den som slunkit med på ett hörn någonstans?

Hursomhelst, idag gjorde jag persondebut på Malmby bilskrot här i Strängnäs. Riktigt trevligt, avspänt självplock med en ordentlig plockgård, tyvärr inte särskilt mycket 80-talsbilar, mest 90-tal. En 360 fanns det dock, en vit 5-dörrars med blå inredning och inget mer... Tur att att inte var den jag var där för!

Oplar från 90-talet fanns det desto fler av, så med mig hem följde två okhållare för 240mm ventilerad skiva och en okhållare för 260mm ventilerad skiva (den låg löst så jag kunde inte strunta i den...). Dessutom blev det två rostiga, fula ok till okhållarna som jag kan använda när jag måttar in allt - för slutmonteringen blir det nya ok. Förhoppningsvis blir det en lagom bromsuppgradering för min bil, tillsammans med lite bromskylslangar räcker det nog för all effekt jag kan tänkas hitta i den här motorn...

Nu vet jag, det är vår förbannade laptop som jävlas med mig och visar fel bild i din avatar. Samma sak när man tittar på tradera, fel thumbnails på annonserna. Riktigt irriterande.

Kul att du ska ge dig på opelbromsar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1445 skrivet: juni 19, 2012, 07:39:51 »
Nu i helgen blev det en tur till Peter, titta på några timmar Le Mans och hämta blästrade bakvagnsdelar. Dessutom blästrade jag av lite bromsdelar i Peters blästerskåp, usch vad dammigt det blir... Fint vart det dock, nästa steg nu är ytbehandling.
Målet är att sakerna inte ska rosta (dah...), därför har axelröret, bromssköldarna, reaktionsstagen och diffkåpan blivit ivägkörda på varmförzinkning. Bromsdelarna vill jag inte riktigt stoppa ner i 400oC varmt flytande zink, så där blir det troligen någon annan variant. Antingen färg eller eventuellt gulkromatering, vi får se vad jag hittar på...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1446 skrivet: juni 20, 2012, 00:31:04 »
Målet är att sakerna inte ska rosta (dah...), därför har axelröret, bromssköldarna, reaktionsstagen och diffkåpan blivit ivägkörda på varmförzinkning.

Tänk om Volvo hade haft det målet också när bilen byggdes  :)
Blir det någon banåkardag för dej och din bil i sommar?
Angående opelbromsar så fungerade mina fint på botniaring i år när jag hade ny bromsvätska, körde på gammal ifjol = dumt :-[
Men då sparade jag lite och undvek att göra korta och kraftiga inbromsningar på slutet av långa rakan
Jag har funderar på att byta till Ferodo racingbelägg nu så då blir de antagligen bättre.
« Senast ändrad: juni 20, 2012, 00:43:01 av kullke »

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1447 skrivet: juni 20, 2012, 20:33:25 »
Jo, tänk så trevligt det hade varit om bilarna inte hade rostat... ::)

Bandag ska det bli, den stora frågan är bara när... Målet för stunden är att ha bilen körklar till mitten av juli senast, då har jag lite tid på mig på semestern att skruva ihop allt och sedan kan jag förhoppningsvis åka banträffar i slutet av sommaren/början av hösten. Absolut mål är att vara med på TPCs stora träff på Mantorp 26/8 - till dess borde alla delar definitivt ha halkat tillbaka på bilen!

Angående bromsarna tror jag Opelbromsarna kommer räcka bra på min bil, den är ju lite lättare och svagare än B230 turbobilarna... Jag klarade mig nästan med originalbromsar förra året, gick lite varmt på Gelleråsen och Mantorp när man började pressa och kanske överkörde en smula... Med ventilerade skivor tror jag nog inte det borde vara några problem med nuvarande motor.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1448 skrivet: juni 27, 2012, 21:39:16 »
Idag fick jag ett SMS från Södertälje Varmförzinkning, mina bakaxeldelar var redo att bli upphämtade! Full fart dit efter jobbet och hämta, nu lär inte bakaxeln rosta av i första taget! Finishen blev kanske inte helt perfekt, delarna var trots allt 25 år gamla och inte gjorda för varmförzinkning, men det ska ju ändå lackas så det gör inget. Nu ska jag bara lacka och fixa alla delarna, sedan ska det monteras!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1449 skrivet: juni 28, 2012, 00:00:56 »
Och så vill vi ha bilder  8) Varmförzinkade bakaxeldelar har vi nog inte sett tidigare här på forumet.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1450 skrivet: juni 28, 2012, 07:03:26 »
Bilder dyker upp framöver, de ligger i kameran och väntar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1451 skrivet: juni 29, 2012, 18:11:30 »
Nu kommer de utlovade bilderna!

Först lite att sukta över inför framtiden:

Rostfri grenrörsfläns samt kopparpackningar till min Renault 5 topp som det hemgjutna insuget ska sitta på.


Lite blästrade bakvagnsdelar...


Blästrad diffkåpa...


Diverse frambroms och bakvagnsdelar...


Bakbroms och baknav - usch vad fort gjutgods rostar! Här är delarna bara ett par dagar gamla sedan blästringen...


Slutligen blästrade bakre bromssköldar...


Nygalvad diffkåpa - nu lär det i vart fall inte rosta hål på den!


Nygalvade bromssköldar...


Växellådsbalk som inte lär rosta av i första taget...


Rostbeständig bakaxel med fäste för reaktionsstag på vänster sida...


Slutligen har jag införskaffat nya hjullager och handbromswirar m.m. så att allt ska vara nytt och fräscht när jag skruvar ihop det...

För dem som orkar leta kan man klicka på någon av bilderna och komma till min hemsida där det finns fler bilder på nygalvade 340-delar...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:42:22 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1452 skrivet: juni 29, 2012, 23:18:58 »
Ser bra ut med nygalvat, har själv liknande planer för min bil (men det är ett antal år framåt) och det är att ta isär hela bilen och blästra, rostlaga och galva exakt alla metalldelar och även hela karossen och efter det lacka allt i någon trevlig blå färg :)

Och ditt insug säger jag bara, vilket hantverk :D Hoppas du får till dem riktigt bra och även att du får till hela motorn riktigt bra :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1453 skrivet: juni 30, 2012, 20:47:21 »
Jo, få tillbaka grejerna från galvningen var inte helt fel... Skapligt blanka och framförallt så vet man att de inte kommer rosta i första taget!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1454 skrivet: juni 30, 2012, 21:19:58 »
Jo, få tillbaka grejerna från galvningen var inte helt fel... Skapligt blanka och framförallt så vet man att de inte kommer rosta i första taget!
Härligt härligt, speciellt att veta att det inte kommer rosta än på många år. Din bil kommer nog vara värd sina riksdaler om ett antal år ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1455 skrivet: juli 04, 2012, 17:54:12 »
Idag blev alla smådelar till handbromsmekanismen inlämnade för gulkromatering, med lite tur blir de klara innan semestern... I annat fall blir det nog en akututflykt till lämplig skrot för att köpa en ny uppsättning att skruva dit för stunden.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1456 skrivet: juli 07, 2012, 16:30:58 »
Nu är första lagret färg lagt på alla galvade delar; bara ett par tre lager kvar så ska det monteras ihop sedan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1457 skrivet: juli 08, 2012, 01:42:20 »
Nu är första lagret färg lagt på alla galvade delar; bara ett par tre lager kvar så ska det monteras ihop sedan!

Kul att se Kurre, seriöst och fint! Vad lackar du med på galvet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1458 skrivet: juli 08, 2012, 01:55:07 »
Färgen blir biltemas epoxyprimer, rekomenderad för bl.a. galvade stålbåtar... Förhoppningsvis sitter det kvar, annars har jag ju alltid ett lager galv som ska skydda!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1459 skrivet: juli 15, 2012, 21:05:39 »
Idag blev det till slut mekat med 340an igen! I veckan har jag handlat de sista delarna till bakvagnen (nja, nästan...), nästan 4kg rostfria bultar (och några 12.9-bultar där det behövs...) att skruva ihop allt med! Det var inge kul att betala, men är desto roligare att skruva med!


Nylackade bakvagnsdelar


Gott om arbetsutrymme!

Första arbetspunkten för dagen var att montera ihop de dion-röret med bladfjädrar, bromsköldar och nav. Förutom lite småstrul med hjullagrena gick det enligt planerna; troligen åker jag dock på ett hjullagerbyte till relativt snart... Första problemet var att jag inte kollat vad som följde med i hjullagersatserna jag köpt - packboxarna till lagret ingick naturligtvis inte! Lite sent påkommet mindre än en vecka innan bilen måste vara ihopbyggd, så jag pressade ihop lagrena utan packboxar. Lagrena är dubbeltätade så de klarar sig nog en stund utan packboxar, men livslängden lär nog bli förkortad en hel del. Nästa problem uppstod när jag skulle montera spårringarna som håller lagrena på plats - i ena lagersatsen hade det råkat smyga ner en spårring som var för stor! Även helt komprimerad var den avsevärt mycket större än hålet där lagret satt, så det blev att återanvända en gammal spårring. Tyvärr råkade jag slinta med tången innan jag insåg att spårringen var för stor, så ena lagret fick sig en liten snyting... Som sagt, ännu ett hjullagerbyte väntar nog inom en inte allt för avlägsen framtid! Nu är ju allt rent, snyggt och nytt så det borde gå smidigt i vart falll...


Ihopmonterad bakaxel!

Nästa arbetspunkt var att göra bilen klar att ta emot bakaxeln och växellådan - det innebar att byta handbromsvajrar och bränsleledningar (igen, suck...) när det var inte var en massa växellådor och bakaxlar ivägen. Med hjälp av dragsnöret jag lade i balken första gången jag bytte bränsleledningar gick det smidigt, förhoppningsvis håller Swedols etanol-slang bättre än H2M-racings...

Dagens sista uppgift var att montera ihop min 3.64:1 diff med växellådan och skruva fast mitt nygalvade difflock. Ingen jättekrångligt eller avancerad, dock ganska tidskrävande då diffen legat utan lock i en plastpåse sedan jag påbörjade bakvagnsrenoveringen - den behövde kort sagt rengöras en smula...

Nu ligger alltså en nygalvad, lackad och ihopskruvad bakaxel och en B14-växellåda med 3.64:1 diff i garaget och väntar på att bli upplyfta och fastskruvade i bilen - med lite tur hänger de där imorgon! Därefter ska avgasröret och drivaxlar hängas upp och sedan saknas nog bara bakbromsar innan bilen kan ställas ner på hjul igen! Förmodligen får jag göra en räd på lämplig bilskrot för att få tag på handbromsarmar att använda tillfälligt; mina riktiga delar kanske kommer tillbaka från gulkromateringen i veckan, men inte säkert... Synd att jag inte tänkte på att skicka iväg handbromsjustermojen när jag ändå var i farten, den var inte alls vacker där den hängde under bilen...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:47:58 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1460 skrivet: juli 16, 2012, 16:10:30 »
Nu hänger både växellåda, diff och bakaxel där de ska! Förutom ett smärre missöde då bladfjädrarna monterades åt fel håll (bilen fick väldigt lång hjulbas...) löpte arbetet på utan större problem. Att-göra listan blir dock allt längre, drivaxeldamaskerna är fulla av hål och behöver bytas! Det var egentligen planerat till den här vändan med bakvagnsarbeten, tyvärr fick jag inte hem de nya jag beställde tillsammans med lager och dylikt, så det fick vänta. 340an är definitivt en sommarbil nu, otätade bakhjulslager och läckande drivaxeldamasker - ingenting man åker och sladdar med i snömodd direkt!

Nu återstår att montera tillbaka turbon (jag hoppades på att hinna besiktiga innan lördag, men det är nog kört nu...), hänga upp avgassystemet, skruva tillbaka reaktionsstaget, bygga ihop och lufta bakbromsarna samt byta belägg i frambromsarna. Det finns lite kvar att göra innan lördag helt enkelt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1461 skrivet: juli 16, 2012, 20:43:51 »
Låter som om du har veckan full! :) Kom ihåg att knäppa en par bilder åt oss som vill dregla över din vackra bakvagn sedan  ;D

Tummen upp!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1462 skrivet: juli 16, 2012, 22:01:12 »
Härlig läsning Kurre, med ditt sinne för beskrivande text behövs nästan inte bilderna  :)

Kämpa in i det sista! (Utan att veta vad som händer på lördag men gissar på gatebil mantorp.. nej det har nog redan varit förresten..

Var köpte du rostfria bult, lokalt eller rostfribult.se? (Har inte testat det senare själv men smart försäljning men vet inte prisnivå)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1463 skrivet: juli 17, 2012, 00:02:43 »
Tack för hejaropen! Några bilder blir det under loppets gång, de dyker nog upp nästa vecka eller så...

Anledningen till lördagsdeadline är att jag ska till Norrköping och köra bromsbänk med bilen; då får vi se om turbon har gjort någon nytta...

Jag har handlat nästan alla bultar och dylikt på Swedol, de har skapliga priser både på hela förpackningar och lösvikt och dessutom ett vettigt sortiment. Några enstaka bultar var dock för långa för deras sortiment, så då blev det en vända till Sifverts i Strockholm - det som inte finns där hittar du inte över disk... Tyvärr är priserna därefter, de 13 bultarna jag blev tvungen att köpa där kostade nästan 100kr/st!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1464 skrivet: juli 17, 2012, 20:11:36 »
Idag blev det en rejäl vända runt mälardalen - först till Västerås för att gå på en skrot och plocka lite smått och gott, därefter vidare till Eskilstuna för att hämta upp mina handbromsarmar. På skroten blev det en uppsättning fräscha framlampor (de jag har nu är fina, men det är alltid bra att ha...), lite mer Opelbromsdelar samt lite småplock från en 360...
Handbromsarmarna var inte färdiga ännu, men det får gå ändå. Allt där ska ju ändå isär igen i vinter för att göra om hjullagerbytet, då kan jag lämna iväg armarna m.m. igen och ha gott om tid på mig att få dem ytbehandlade!

Till slut blev det en vända till garaget också, där monterades turbon tillbaka med allt som hör till, givaren till avgastemperaturmätaren jag köpte förra året monterades och slutligen halkade kardanen dit. Nu är det bara 9 punkter kvar på att-göra listan innan bilen är redo att rulla!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1465 skrivet: juli 18, 2012, 18:22:04 »
Ännu en dag i garaget, 6 punkter på att-göra listan avklarade...
Dagens arbete sinkades lite av det faktum att jag inte fått mina nya stötdämpare och bussningar; det gick åt en del tid att rädda nedre gängorna på gamla stötdämparna, improvisera fram nya nedre bussningar till stötdämparna och pressa tillbaka de gamla bussningarna i momentstagen. I övrigt flöt arbetet på, ett par nya punkter uppstod dock på vinterns att-göra lista - fästet för momentstaget som jag svetsade dit på vänster sida tar naturligtvis i avgasröret en smula så det behöver svetsas om lite, dessutom behöver alla bromsrör och slangar där bak bytas...
Det som återstår nu är att pilla dit nya slangklämmor på de nya bränsleslangarna, byta motorolja samt byta ut min trasiga kylvattentemperaturgivare. Sedan är det bara att starta bilen om allt står rätt till! Innan provkörning kan det dock behövas en uppsättning nya bromsbelägg fram också, men det torde inte ta så lång tid att montera...
Vi håller tummarna för att allt går som det ska imorgon, då blir det nog en provtur framåt kvällen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1466 skrivet: juli 19, 2012, 19:30:21 »
Nu är det nära! Idag står bilen på fyra hjul igen för första gången sedan tjugonde november. Det som kvarstår innan uppstart är att byta min trasiga vattentemperaturgivare, den ska dimpa ner på Mekonomen imorgon bitti... Sedan är det bara att koppla in datorn och se att alla värden ser rimliga ut och sedan starta!

Dagens arbete var liksom tidigare dagar en blandning av framgång och motgång. Efter en vända på skroten kunde jag konstatera att det enda alternativet för att få tag på en vattentempgivare med M14x1.5 gänga var att köpa en ny - 295kr på Mekonomen... Att de kunde få hem den till imorgon var ju dock trevligt!

Därefter skulle alla slangklämmor till bränsleslangarna pillas dit, då upptäcker jag först att jag gjort precis samma miss som förra året och kapat båda slangarna under huven till lagom längd för tryckslangen... Precis som förra året innebar det att båda var för korta för att räcka som returslang, så det blev till att skarva. Jag vet inte vad som for i min hjärna, jag tänkte till både en och två gånger för att undvika att upprepa det misstaget! I all slangkalabalik råkade jag dessutom läsa vad som stod på slangarna (varför gjorde jag inte det på Swedol?) - mina nya slangar är Semperit TU-10, precis samma som jag åkte med förra året... Kort sagt har jag nog ännu ett bränsleslangsbyte att göra i vinter! Nästa gång blir det nog kopparrör i balken, de lär förhoppningsvis hålla lite längre än en säsong...

Därefter var det bara att byta motorolja, filter samt bromsbelägg fram. Det gick föga förvånande ganska smärtfritt, jag fick dessutom en liten överraskning när jag bytte beläggen - de var ju inte direkt nya, men det fanns 2-3mm belägg kvar... Varför lät de då så illa? Jo, jag har uppenbarligen kört för försiktigt med bilen; på ett av beläggen hade hela slitytan släppt p.g.a. rost... Jag får helt enkelt se till att slita ut bromsarna snabbare i framtiden!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1467 skrivet: juli 19, 2012, 19:50:05 »
Nu vill vi se den i gång! Kämpa på!

och bränsleslang.. Att slangar (Och kablar!!) alltid blir för korta.. sedan finns en bra återförsäljare som jag har hört (många på andra forum) säger säljer bra slang. Det är Dunlop hiflex. ligger i stockholms området. Annars rör.. lär alldrig gå sönder ;)

Bra kämpat och bara att kämpa vidare! Din glöd är ingen glöd.. det är en eld :)

Och bilen går bra? ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1468 skrivet: juli 20, 2012, 11:30:40 »
Nu är det bra nära! Nya tempgivaren är på plats och mappningsdatorn håller på att starta upp... Om några minuter ryter förhoppningsvis en mäktig B15 turbo igång!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1469 skrivet: juli 20, 2012, 12:14:18 »
Nu är det bra nära! Nya tempgivaren är på plats och mappningsdatorn håller på att starta upp... Om några minuter ryter förhoppningsvis en mäktig B15 turbo igång!
Det låter riktigt fint det :D
Hoppas du filmar uppstarten så vi på forumet får höra rytet ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1470 skrivet: juli 20, 2012, 22:28:15 »
Ingen film från uppstarten, troligen blir det väl filmat lite imorgon dock! Då kanske ni får höra rytet (eller skramlet från avgasröret som går emot fästet till momentstaget :))...

Idag flöt arbetet på helt ok, byta temperaturgivare var inga problem, starta bilen var lite värre... Min "renoverade" startmotor (den jag byggde ihop av allt skrot i garaget) orkade lagom bygga oljetryck i motorn, sedan slutade solenoiden slå till. Trots milt övertalande med hammaren ville den inte samarbeta, så det blev till att akutbyta till den "nya" startmotorn jag köpte på skroten hemma hos Peter förra veckan. När väl den satt på plats blev det ett helt annat liv i luckan, den här startmotorn var fräsch! Mina gamla har aldrig orkat dra mer än maximalt 300rpm med kall motor, oftast inte ens 200rpm. Den nya drog 450-500rpm (med startkablar visserligen) - bilen startade lättare än på bra länge! Därefter blev det en kortare provtur, allt verkar fungera som det ska och laddtrycket låg stabilt på ca. 0,6 bar. En snabb fulkoppling av avgastemperaturmätaren senare kunde jag dessutom se avgastemperaturen in i turbon - ca. 300-350oC på tomgång och runt 650oC som mest efter en fullgasrepa genom tvåan och trean. Skapliga marginaler mot 850oC kontinuerligt som Garretts VNT15 turbo är specad till; min GT1849V bygger på samma stomme, så den borde ligga i samma region...

Imorgon får vi se om turbon gör någon nytta - jag är nöjd med allt över 100hk och en fungerande bil, om jag ska vara lite mer vågad så vill jag ha över 200nm också...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1471 skrivet: juli 22, 2012, 00:20:34 »
Nu är det bromsat och klart!

Dagen började vid 06:20 i morse med att packa bilen för färd mot Norrköping. Väl framme gjorde jag en snabb friskluftskalibrering av bredbandslambdan (det blev i stort sett ingen skillnad mot tidigare), därefter skulle det bromsas.

Bromsningen började väl sådär måttligt bra för min del, lite för mycket bränsle i tanken gjorde att det droppade från påfyllningsröret och jag fick inte bromsa... Lätt åtgärdat med ett varv runt staden; 5l E85 mindre i tanken var det problemet ur världen. Tyvärr tryckte bilen ur sig oljestickan under turen, så det blev lite oljekladd att torka upp istället...

Väl uppe i bänken gjordes först ett försök att bromsa på fyrans växel - det slutade sådär... Bilen orkade inte varva ur trots minsta motstånd i bänken! På trean gick det bättre, efter en vända då vi gick i varvstoppet fick vi till slut ett pull där allt gick som det skulle. Resultatet? 92,9hk vid 4900rpm och 163,1nm vid 3200rpm - på bakhjulen! Kanske inte riktigt 200nm i motorn, men över 100hk i motorn borde det vara! Det lite tråkiga var att turbon verkar vara lite trång, vridmomentet sjönk stadigt från 3200rpm trots konstant eller till och med ökande laddtryck. Jag ska kolla Megasquirt-loggen imorgon för att se så det inte var något annat som spökade, men gissningsvis blir avgasdelen lite trång... Bra läge att uppgradera i vinter!




Camillas bil väntar på sin tur.


En gammal bekant på återbesök - ett litet tips, förra gången vi såg den var den grå!


Min, Zyklons och Isåkarns bilar står uppställda efter väl utfört dagsverke.


Dagens lekfarbror...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:48:26 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1472 skrivet: juli 22, 2012, 13:47:25 »
Här kommer en bild på Megasquirt-loggen från bromsningen:


Fullt laddtryck fås vid vridmomentmax för sugmotorn, d.v.s. vid ca. 3200rpm. Där hamnar naturligtvis även vridmomentmax för turbomotorn - motorn har ett väldigt snällt register!

Efter vridmomenttoppen ligger laddtrycket mer eller mindre konstant runt 0,6-0,7bar till toppvarv vid 6000rpm. Under tiden ligger lambda relativt stabilt (men lite fetare än jag skulle önska, där har jag lite att justera) på mellan 0,83-0,89 med en tändning på ca. 26oBTDC. Gissningsvis finns det väl lite att hämta på mer aggressiv tändning, men just nu orkar jag inte riskera att behöva byta topplockspackning för några få extra hästar... Nästa ställe där det finns effekt att hämta är insugstemperaturen, den drar iväg upp mot 80oC ganska snabbt. En intercooler ligger i garaget och väntar, men jag har inte riktigt orkat bygga nya tryckrör och dylikt med tanke på att en ny topp med helt nytt insug/avgaspaket också är påväg.
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:50:50 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1473 skrivet: juli 26, 2012, 10:50:33 »
Starkt jobbat Kurre! Du nådde ditt mål med en lyckad bromsning till slut trots både det ena och andra som verkade vilka strula till det!
Dråpligt med bromsslangarna bara! Men stort av dig att erkänna dina misstag  :o

Tack så mycket för loggen, den var underhållande att titta på! Häftig tempökning i insuget som du sade!
Jämnt och fint lambdavärde under bromsningen!

Angående avgastempen så vill man väl ha upp den, utan att gå för högt eller har jag fattat helt fel? Är lägre = bättre i alla lägen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1474 skrivet: juli 27, 2012, 01:28:57 »
Tack för kommentaren, det har varit väldigt dött här på forumet ett tag nu!

Angående avgastempen vill man egentligen minimera den - hög temperatur innebär att mycket av energin i bränslet går ut i avgaserna. Dessutom vill man ju helst inte elda upp turboaggregat och liknande. Det som begränsar åt andra hållet är ju hur snabbt det går att förbränna bränslet samt hur tidigt man kan tända innan man får problem - snabbt förbränning och tidig tändning är att be om spikningar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1475 skrivet: juli 27, 2012, 12:41:45 »
Tack för kommentaren, det har varit väldigt dött här på forumet ett tag nu!

Angående avgastempen vill man egentligen minimera den - hög temperatur innebär att mycket av energin i bränslet går ut i avgaserna. Dessutom vill man ju helst inte elda upp turboaggregat och liknande. Det som begränsar åt andra hållet är ju hur snabbt det går att förbränna bränslet samt hur tidigt man kan tända innan man får problem - snabbt förbränning och tidig tändning är att be om spikningar...

Okej tack för förklaringen!

Ja nu är det ju sommar och alla vill väl inte sitta framför datorn när solen skiner  :)
Själv har jag en svacka när det gäller forumknattrande men känns skönt att titta in och skriva lite i mellanåt.
Och alltid kul att se när det är uppdaterat i denna tråd Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1476 skrivet: augusti 11, 2012, 15:39:48 »
Idag har jag gjort det jag lovade mig själv att jag inte skulle göra, nämligen skruvat isär 340an innan TPC träff på Mantorp... Tanken var att jag skulle kunna ta det lite lugnt med bilmekandet fram till dess, kanske skruva lite motorcykel istället. Det sket sig dock, jag skulle ju bara skruva isär och mäta lite på frambromsarna för att se vilka skivor jag ska köpa till mina Opelbromsar. Det gick alldeles utmärkt tills dess att jag skulle få loss originalskivan från navet - bultarna släppte lätt men skivan satt fast som berget... Efter att ha slagit loss den med en kil var bromsbytet ett faktum, skivan sprack! Anliggningsytan mot navet på skivan höll visst inte för min bearbetning med hammare och kil, så nu måste jag få ihop mina Opelbromsar innan Mantorp!


Spräckt bromsskiva...

Receptet ser ut som följer:
Jag vill kunna köra 13" fälgar, därför blev inte 256mm Vectra-bromsarna särskilt bra då de kräver 14" fälg (finns även 271mm Vectrabromsar för 15" fälg där oken passar!). Istället blev det ok från en Opel Combo (samma som vissa Astra, Kadett, Vectra, Corsa m.fl.) för 236mm ventilerade skivor. Då dessa är tunnare än 256mm skivorna (20mm istället för 24mm)och skillnaden slår åt fel håll (mer att fräsa av på okhållarna) så blev det lite letande i Brembos onlinekatalog - VW Golf II m.fl. har 239mm skivor med ca. 2mm mindre inpressning som är 20mm tjocka. Nästan perfekt, då är det bara att slipa av 2mm på okhållarna, svarva ner ytterdiametern på navet och en smula på skivorna och montera ihop! En sväng till Biltema för att köpa skivor och belägg hägrar! Med Opelskivorna blir det lite mindre att svarva på skivorna (eventuellt behöver de inte svarvas alls), men dubbelt så mycket att slipa av på okhållarna. Golfskivorna är dessutom lite rymligare inne vid navet än Opelskivorna, så man behöver inte svarva bort lika mycket där...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:51:21 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1477 skrivet: augusti 11, 2012, 18:53:20 »
Idag har jag gjort det jag lovade mig själv att jag inte skulle göra, nämligen skruvat isär 340an innan TPC träff på Mantorp... Tanken var att jag skulle kunna ta det lite lugnt med bilmekandet fram till dess, kanske skruva lite motorcykel istället. Det sket sig dock, jag skulle ju bara skruva isär och mäta lite på frambromsarna för att se vilka skivor jag ska köpa till mina Opelbromsar. Det gick alldeles utmärkt tills dess att jag skulle få loss originalskivan från navet - bultarna släppte lätt men skivan satt fast som berget... Efter att ha slagit loss den med en kil var bromsbytet ett faktum, skivan sprack! Anliggningsytan mot navet på skivan höll visst inte för min bearbetning med hammare och kil, så nu måste jag få ihop mina Opelbromsar innan Mantorp!

Receptet ser ut som följer:
Jag vill kunna köra 13" fälgar, därför blev inte 256mm Vectra-bromsarna särskilt bra då de kräver 14" fälg (finns även 271mm Vectrabromsar för 15" fälg där oken passar!). Istället blev det ok från en Opel Combo (samma som vissa Astra, Kadett, Vectra, Corsa m.fl.) för 236mm ventilerade skivor. Då dessa är tunnare än 256mm skivorna (20mm istället för 24mm)och skillnaden slår åt fel håll (mer att fräsa av på okhållarna) så blev det lite letande i Brembos onlinekatalog - VW Golf II m.fl. har 239mm skivor med ca. 2mm mindre inpressning som är 20mm tjocka. Nästan perfekt, då är det bara att slipa av 2mm på okhållarna, svarva ner ytterdiametern på navet och montera ihop! En sväng till Biltema för att köpa skivor och belägg hägrar!

Ibland blir det inte som man tänkt... det blir BÄTTRE!  :D

Hoppas du dokumenterar detta väl så att vi andra sen i efterhand kan få se och höra hur det ska göras  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1478 skrivet: augusti 11, 2012, 23:16:59 »
Ja, ibland får man mer gjort än man tänkt sig... Bara att hålla tummarna för att jag hinner få naven svarvade så att jag kan få ihop allt innan Mantorp - jag tror inte det blir så bra att försöka köra bana utan frambromsar!

Jag ska försöka dokumentera allt, det är dock i stort sett samma variant som Kullke har kört, bara för 13" fälgar istället.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1479 skrivet: augusti 16, 2012, 07:36:11 »
Igår blev det akuttur hem till Peter (2h enkel resa) efter jobbet för att bygga bromsar. Cirka tre timmars svarvande och slipande senare hade jag ett komplett kit ventilerade bromsar för 13" fälgar.

Steg ett var att svarva ner ytterdiametern på naven från ca. 143mm till strax under 125mm (mät innan ni svarvar, annars kan det hända att ni gör som jag och svarvar för mycket och skrotar ett nav!). Då styr skivorna fint på naven, nästa steg är att få oken att passa. Först måste Golf II skivorna svarvas ner från 239mm till ca. 235mm, därefter måste okhållarna slipas av 1,5mm på anliggningsytan mot fjäderbenet. Jag rekommenderar fräs, bandslip med tokslut band tar är inte särskilt effektivt!


Nedsvarvat nav; ytterdiameter ca. 124,5mm, då styr navet Biltemas Golf II skivor ganska ok...


Nav med en Biltema-skiva på!


Okhållare nedslipade 1,5mm - i efterhand hade kanske 1,8mm varit mer lagom.

När väl det är gjort ska det bara vara att bulta ihop allt med M12x55 bultar med mutter; förhoppningsvis funkar det i helgen när det ska monteras på min bil och inte bara på Peters lösa fjäderben!

Totalkostnad med begagnade ok, nya skivor, belägg samt bromsslangar och bultar = 1285kr. Nya ok finns dessutom på Biltema för 599kr/st om man redan har okhållarna hemma. Arbetstid ca. 5-6h inklusive demontering av originalbromsarna och montering av de nya (förutsatt att man inte gör som jag och svarvar sönder ett nav och får börja om... ::)).
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:51:41 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82