Idag blev det till slut mekat med 340an igen! I veckan har jag handlat de sista delarna till bakvagnen (nja, nästan...), nästan 4kg rostfria bultar (och några 12.9-bultar där det behövs...) att skruva ihop allt med! Det var inge kul att betala, men är desto roligare att skruva med!
Nylackade bakvagnsdelar
Gott om arbetsutrymme!
Första arbetspunkten för dagen var att montera ihop de dion-röret med bladfjädrar, bromsköldar och nav. Förutom lite småstrul med hjullagrena gick det enligt planerna; troligen åker jag dock på ett hjullagerbyte till relativt snart... Första problemet var att jag inte kollat vad som följde med i hjullagersatserna jag köpt - packboxarna till lagret ingick naturligtvis inte! Lite sent påkommet mindre än en vecka innan bilen måste vara ihopbyggd, så jag pressade ihop lagrena utan packboxar. Lagrena är dubbeltätade så de klarar sig nog en stund utan packboxar, men livslängden lär nog bli förkortad en hel del. Nästa problem uppstod när jag skulle montera spårringarna som håller lagrena på plats - i ena lagersatsen hade det råkat smyga ner en spårring som var för stor! Även helt komprimerad var den avsevärt mycket större än hålet där lagret satt, så det blev att återanvända en gammal spårring. Tyvärr råkade jag slinta med tången innan jag insåg att spårringen var för stor, så ena lagret fick sig en liten snyting... Som sagt, ännu ett hjullagerbyte väntar nog inom en inte allt för avlägsen framtid! Nu är ju allt rent, snyggt och nytt så det borde gå smidigt i vart falll...
Ihopmonterad bakaxel!
Nästa arbetspunkt var att göra bilen klar att ta emot bakaxeln och växellådan - det innebar att byta handbromsvajrar och bränsleledningar (igen, suck...) när det var inte var en massa växellådor och bakaxlar ivägen. Med hjälp av dragsnöret jag lade i balken första gången jag bytte bränsleledningar gick det smidigt, förhoppningsvis håller Swedols etanol-slang bättre än H2M-racings...
Dagens sista uppgift var att montera ihop min 3.64:1 diff med växellådan och skruva fast mitt nygalvade difflock. Ingen jättekrångligt eller avancerad, dock ganska tidskrävande då diffen legat utan lock i en plastpåse sedan jag påbörjade bakvagnsrenoveringen - den behövde kort sagt rengöras en smula...
Nu ligger alltså en nygalvad, lackad och ihopskruvad bakaxel och en B14-växellåda med 3.64:1 diff i garaget och väntar på att bli upplyfta och fastskruvade i bilen - med lite tur hänger de där imorgon! Därefter ska avgasröret och drivaxlar hängas upp och sedan saknas nog bara bakbromsar innan bilen kan ställas ner på hjul igen! Förmodligen får jag göra en räd på lämplig bilskrot för att få tag på handbromsarmar att använda tillfälligt; mina riktiga delar kanske kommer tillbaka från gulkromateringen i veckan, men inte säkert... Synd att jag inte tänkte på att skicka iväg handbromsjustermojen när jag ändå var i farten, den var inte alls vacker där den hängde under bilen...