Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 303668 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #120 skrivet: juli 15, 2008, 19:30:23 »
Det var värstans, trodde det bara satt på turbobilar. Är den ansluten till tändboxen och justerar tändningen vid behov då?

Vet faktiskt inte om det är sugisar oxå, minns inte vilka block jag sett det på.. och vet inte vart den är kopplad men låter ju logiskt att det skulle var tändningen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #121 skrivet: juli 15, 2008, 19:38:45 »
Det var värstans, trodde det bara satt på turbobilar. Är den ansluten till tändboxen och justerar tändningen vid behov då?

Vet faktiskt inte om det är sugisar oxå, minns inte vilka block jag sett det på.. och vet inte vart den är kopplad men låter ju logiskt att det skulle var tändningen..

sitter nog på alla nyare motorer, de 740 med "F" motorer jag haft så har det funnits på alla, även 850n hade såg jag och då är alla sugisar. Man har ju hört en å annan jänkare spika efter dom justerat tänningen helt åt hel*ete ;) så de kanske behövs på en sugis med?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #122 skrivet: juli 15, 2008, 20:46:31 »
Är det något som går att koppla ihop med MS om det nu skulle bli ett sådant?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #123 skrivet: juli 15, 2008, 20:56:49 »
Är det något som går att koppla ihop med MS om det nu skulle bli ett sådant?

ja skulle tro det men det behövs en liten sensorkrets för att ta hand om signalen, det har inte MS hårdvaran att utföra utan MS tar sedan bara emot en "trigger" om att det har förekommit en "knock" och vidtar då åtgärder i enlighet med vad du ställer i inställningarna.
All info här: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Hardware_Manual.htm#knock
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #124 skrivet: juli 16, 2008, 17:44:53 »
Såhär ser makapären ut.

Hittade en bild på det här

Tycker det låter mer som det som FREJ beskrev, men så ser bevisligen inte min mojäng ut. Någon tidig variant eller är det något annat? Den satt inte i någon kanal i alla fall, bara ett gängat hål.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #125 skrivet: juli 17, 2008, 20:38:17 »
Såhär ser makapären ut.

Det där är ingen knacksensor, den andra bilden du visade där har du en knacksensor lik volvos (som använder Bosch troligvis).

Det du har på ditt block är nog någon eftermonterad tempgivare eller termostat.
Ohmmät mellan det enda stiftet som verkar finnas och mot jord. Har du säg 5 ohm eller 5000 ohm som stiger eller sjunker då du håller den i handen då är det en tempgivare. är det oändligt motstånd eller nära 0hm som inte ändras när du håller den i handen då är det säkert en termostat. På termostater brukar det stå tex. 88° som då säger att den växlar vid den temperaturen.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #126 skrivet: juli 17, 2008, 22:00:17 »
Ska ta och mäta den vid tillfälle. Är det rätt ställe att sätta en knacksensor om man skulle vilja eftermontera en?

Har inte hänt mycket idag, men planerna var stora  :)
Skulle montera ner så mycket av drivlinan som tiden tillät, men det ville sig inte bättre än att det regnade. Det var väl egentligen inte hela världen, eftersom vi skulle vara i garaget, men kompisens tjej jobbade, alltså var vi hundvakter. Tror inte han skulle vara så road av att ligga på det blöta gräset i regnet   ::) Det kom ett mindre skyfall vilket ledde till mycket stående vatten på gatorna, det ledde till en mindre roande upptäckt.

Efter att vi åkt genom en (stor) vattenpöl med bästa 740:n!
-"Skit! Har du hål i golvet, det kändes som hela mattan lyfte sig!"
-"Nej nej, det skakar lite när det blir hårda vattenstänk, är du bara torr om fötterna är det ingen fara"
Några minuter senare
-"Men vafan, jag är ju blöt om fötterna!"

Som sagt, det var ingen liten vattenpöl och det var inte lite vatten i bilen heller...
Golvplåten som är ytter om balken, framför främre domkraftsfästet på passagerar sidan såg mindre bra ut, det som fortfarande fanns kvar...
Hade för mig att den var ganska fräsch på den sidan, men tydligen inte. Men det är ju bara ytterligare en anledning att öva sig med svetsen  :P

I brist på annat var jag ut och rev lite i bilen nu på kvällen, har i alla fall fått bort grenröret och lambdasonden och lokaliserat databoxen :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #127 skrivet: juli 17, 2008, 22:05:30 »

Såhär vart resultatet, fanns ett 5mm hål i den undre plattan, bara att skruva i en M6 tapp och borra upp hålet ovanför. Fick lov att korta av bulten lite svarva ner huvudet, sen gick det hur fint som helst. Satt  nå mankemang under undre plattan, såg ut som nå centrifugal tjohejsan, någon som förstår var jag menar? :)

Räcker det här, eller är det något mer som ska göras? Och är det någon som vet vad jag menar med det som sitter under plattan?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #128 skrivet: juli 18, 2008, 13:50:13 »
Såhär vart resultatet, fanns ett 5mm hål i den undre plattan, bara att skruva i en M6 tapp och borra upp hålet ovanför. Fick lov att korta av bulten lite svarva ner huvudet, sen gick det hur fint som helst. Satt  nå mankemang under undre plattan, såg ut som nå centrifugal tjohejsan, någon som förstår var jag menar? :)

Räcker det här, eller är det något mer som ska göras? Och är det någon som vet vad jag menar med det som sitter under plattan?

Är det insexbulten du menar? Den låser alltså vakumregleringen?
Du måste även låsa centrifugaljusteringen som sitter under plattan. Det gör man enklast genom att svetsa fast grejerna eller bända upp ändstoppen så att det inte kan röra sig alls.
Har bilder på det nånstans tror jag men inte i denna datorn..
« Senast ändrad: juli 18, 2008, 14:22:38 av FREJ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #129 skrivet: juli 18, 2008, 14:26:50 »
Var rädd för det, men tordes inte göra något innan jag visste vad det var :)
Men det är bara att bränna fast den alltså, den ska inte stå i något speciellt läge?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #130 skrivet: juli 18, 2008, 14:28:26 »
Var rädd för det, men tordes inte göra något innan jag visste vad det var :)
Men det är bara att bränna fast den alltså, den ska inte stå i något speciellt läge?

Nej nej, tändläget justerar du ju genom att vrida hela fördelaren sen så att Verkligt tändläge säger tex. 10° samtidigt som MS säger 10° i datorn. Då vet du ju att det blir 15° om du skriver det sen..

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #131 skrivet: juli 18, 2008, 14:47:36 »
Bra, då går det inte att göra fel :)

Hur stor justermån och hur precist är det att ställa tändning i MS när man bara har hallgivare? Borde gå att få det bättre med triggerhjul tycker jag. Och allra helst då med separata spolar till varje stift, så man inte har någon fördelare. "There's no end to the possibilites!"  8)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #132 skrivet: juli 18, 2008, 15:44:17 »
Är det samma vev i B200 som i B230?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #133 skrivet: juli 18, 2008, 16:13:21 »
jag tror att den är klenare? b19 har "grövre" vev iallafall det vet jag  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #134 skrivet: juli 18, 2008, 16:52:24 »

Utan att vara 100% säker så säger jag ja!

B19 är ju en äldre sorts block så den har ju andra lager, vev och grejer.

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #135 skrivet: juli 18, 2008, 17:08:05 »
va är det samma? Tycker stakarna är skit klena altså Diametern!  :o måste kolla när jag far till garaget :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #136 skrivet: juli 18, 2008, 20:55:43 »
va är det samma? Tycker stakarna är skit klena altså Diametern!  :o måste kolla när jag far till garaget :P

Jo det ska va samma såvitt jag vet. FAST VÄNTA NU!

Jag är så van vid B230 äldre än 1989! Har man nyare än så så har evolutionen gått tillbaka för att likna de kraftigare BXX-bottendelarna.

Så i rangordning med starkaste bottendelen överst (med vissa små undantag om man tittar på detaljnivå):

Bxxx efter 1989
Bxx
Bxxx före 1989

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #137 skrivet: juli 19, 2008, 12:42:15 »

yepp, det är samma vev... okej inte samma men lika vev ;)
jag har b200a veven i min b230 tillsammans med b230s stakar.
Anledningen att jag satte i den var att den var renare och enligt mitt öga hade finare lagerbanor ;)

observera att det är båda motorer FÖRE 89..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #138 skrivet: juli 19, 2008, 14:49:10 »
det va som tusan! men är det samam vev som i B23 då? dom lite äldre motorerna?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #139 skrivet: juli 19, 2008, 18:59:46 »
det va som tusan! men är det samam vev som i B23 då? dom lite äldre motorerna?

Nix

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #140 skrivet: juli 22, 2008, 23:52:49 »

yepp, det är samma vev... okej inte samma men lika vev ;)
jag har b200a veven i min b230 tillsammans med b230s stakar.
Anledningen att jag satte i den var att den var renare och enligt mitt öga hade finare lagerbanor ;)

observera att det är båda motorer FÖRE 89..

Kalas! Då sparar jag veven om man skulle bli akut rik och få den excenterslipad :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #141 skrivet: juli 23, 2008, 00:09:52 »
Det märks att man har semester, inte tid med någonting  ::)

Var på kalas i fredags, kom i säng strax före 3. Upp 0830 på lördagen och fara iväg till motala för att se slutet på folkracefestivalen, åkte hem på söndag eftermiddag. In och byta packningen mot några rena kallingar och så iväg till dalarna två nätter :) Kom hem idag, har tillverkat distanser för att sätta upp B200 motorn i motorfästet med toppbultarna (ca 57mm långa) Jag och kompisen plockade ner bakaxel och momentrör. Plock-bilen är väldigt fin i golvet (nästan oförskämt fin) men j*vlar i helv*te vad sakerna sitter!! Ska ut igen imorgon och plocka det sista för att motorn ska vara redo att lyftas, sen är det bara att invänta sällskap :) Lånade ett till biltema stativ av en jobbarkompis, smidigare än att modda det som står där ute. Kan göra det i lugn och ro senare, så det finns till nästa gång ;)
Har även provstartat traktorn som ska användas för att lyfta upp motorn till stativet, en fin gammal Ferguson 65. Startade efter tre varv på startmotorn, som en klocka :) Får se hur det går när den ska användas, satt i den för första gången idag, men det ska väl inte vara någon större skillnad mot grållen.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #142 skrivet: juli 25, 2008, 00:10:08 »
Nu är det bara motorfästena och kylarslangarna som är kvar att skruva bort. Imorgon ska stubbrytaren fram och motorn ur. Kameran ligger i bilen, så det ska fottas! Kollade på SVTs vädersida, 27°C  :-\
Får jag säga mitt så räcker det med 22-23°, helst inte över 18° om man ska stå i solen och arbeta.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #143 skrivet: juli 25, 2008, 00:27:50 »
Sitter och bläddrar lite i FREJs tråd, hittade detta citat från Sporthoj.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.720

Tänkte bara plocka loss det som jag ska ha från B200 motorn och kasta resten, men som det står där kanske det är bra att ha något att prova på. Det är sådant som i alla fall jag brukar komma på när man står där med skarpa grejer och inte har något annat :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #144 skrivet: juli 25, 2008, 00:48:19 »
Sitter och bläddrar lite i FREJs tråd, hittade detta citat från Sporthoj.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.720

Tänkte bara plocka loss det som jag ska ha från B200 motorn och kasta resten, men som det står där kanske det är bra att ha något att prova på. Det är sådant som i alla fall jag brukar komma på när man står där med skarpa grejer och inte har något annat :)

Haha så bra!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #145 skrivet: juli 25, 2008, 01:38:11 »
Sitter och funderar lite på koppling till monstermaskinen  ::)

Tror jag skippar skelettsvänghjul, har inte ork (och inte material) att göra en extra kåpa, men jag hade tänkt att använda fötterna tills man trillar av pinn...
Men eftersom jag fipplar med tändning från en 240 som i alla fall fungerade när jag monterade ner den funderar jag på ett plant svänghjul ändå. Ev. lite avsvarvat, hur som haver blir det lättare än häse-bäse svänghjulet som sitter original.
När man ändå har allting nedplockad skulle det vara skönt med fräsch koppling, vad tror ni om detta?

http://folkraceshop.se/kopplingssats_volvo_b23

Eftersom det passar till B19/21/23 borde rimligtvis tryckplattan vara till det plana svänghjulet. Lamellen får man "byta" centrum på till det som sitter på nuvarande lamell. Skulle dock vilja veta hur man ska få centrumet att sitta 90° mot lamellen, är väl inte så vidare värst bra om det bryter när kopplingen är ihoptryckt.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #146 skrivet: juli 25, 2008, 01:46:56 »
Nästa eminenta fråga

Klarar man av att någorlunda smärtfritt lyfta en volvosnurra (utan topp) på två? Tänkte om man är två som lyfter motorn och en tredje som tar bort låssprinten till stativet. När motorn är nere på backen kan man skruva loss "plattan". Har ingen egen kran, och skulle gärna vilja slippa skava fram och tillbaka för ett lyft med lånad kran.

Har haft den stora äran att vara flytthjälp som bl.a. inkluderade ett kassaskåp...
Tanken var att två lyfter det till släpet och två andra lyfter det från släpet, men tur som man har fick jag vara med både till och från. Efter det lyftet vart det fika paus, benen bara skakade. Allra helst skulle det stå på övervåningen i det nya huset, men hade varit helt omöjligt, inte ens säker på att trappen hade klarat vikten.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #147 skrivet: juli 25, 2008, 08:06:52 »
Sitter och funderar lite på koppling till monstermaskinen  ::)

Tror jag skippar skelettsvänghjul, har inte ork (och inte material) att göra en extra kåpa, men jag hade tänkt att använda fötterna tills man trillar av pinn...
Men eftersom jag fipplar med tändning från en 240 som i alla fall fungerade när jag monterade ner den funderar jag på ett plant svänghjul ändå. Ev. lite avsvarvat, hur som haver blir det lättare än häse-bäse svänghjulet som sitter original.
När man ändå har allting nedplockad skulle det vara skönt med fräsch koppling, vad tror ni om detta?

http://folkraceshop.se/kopplingssats_volvo_b23

Eftersom det passar till B19/21/23 borde rimligtvis tryckplattan vara till det plana svänghjulet. Lamellen får man "byta" centrum på till det som sitter på nuvarande lamell. Skulle dock vilja veta hur man ska få centrumet att sitta 90° mot lamellen, är väl inte så vidare värst bra om det bryter när kopplingen är ihoptryckt.

Jo det svänghjulet är ju 30% lättare än original! Borde kännas skillnad ;)

Den kopplingssatsen är ju rätt, står ju utryckligen att den är till plant svänghjul om du tittar i slutet av texten.
Dock ska inte urtrampningslagret passa på 360:n.

Centrumet är väl lite glappt i lamellerna, det är ju fjädrat centrum men man kan väl ha det i svarven och loppa dit det samt mäta att det blir rakt innan man svetsar fast det för gott? Fråga Performance hur han gjorde.

Angående motorlyftet så lyfter jag själv upp "komplett" underdel med vev och stakar+kolvar samt tråg på från golvet och upp på en stol och vidare upp på arbetsbänken typ 1,20m hög. Och jag är LÅNG och smal och klen, inte optimal tyngdlyftare alltså!
Det fixar ni på två utan problem!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #148 skrivet: juli 25, 2008, 22:30:51 »

Visst fasen...då är det väl frågan om det är värt det, blir inte många hundralappar man sparar. Kanske lika bra att köpa riktiga grejer på en gång.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #149 skrivet: juli 25, 2008, 22:49:48 »
Nu kommer en liten bilduppdatering, fredagen till ära!

Alla sätt är bra utom dom dåliga. Vissa saker lär man sig aldrig, som t.ex. att man ska lossa ALLA hjulbultarna när bilen står på backen, även om man från början inte har tänkt att göra något fram/bak. Stod för långt bort från garaget för att komma dit med mutterknacken också...Är varken första eller sista gången den här metoden praktiseras  :)

Ja, nu ska det väl bara vara att haka på lyften och lossa dom sista två bultarna till konsollerna.

Och här ligger stubbrytaren och väntar. Finns mycket bra att ha grejer där ute, t.ex. det som används som regnskydd till spelet. Behöver kanske inte säga vad det är för något, men det är väldigt eldfast och bra  ::)

Fick bli en liten fullösning med kedja mellan kroken och lyften. Kroken var lite "manligare" än lyftöglan ;)

Och där står den, den är inte gjord i balsaträ, det känns när man ska resa den :)

Sådär ja. Väldigt bra utväxling i spelet, var inte det minsta ansträngade att lyfta upp motorn. Fast det är klart, ska man klara av att bryta upp en stubbe går det väl åt lite pulver  8)

Och där står den, i någorlunda gott sällskap av en S70

Och så fick man ta traktorn till hjälp för att få upp den i stativet. Fick lov att hitta en annan krok, det är inte överdriven takhöjd i garaget, och armen är ju en bra bit högre än motorn.
Kanske skulle ha forskat lite mer i traktorn innan jag satte mig i en skarp situation. Den är tre växlad (sex om man räknar hög + låg) och då ligger backen där ettan brukar ligga. Det är ganska tvär koppling, så det kunde ha blivit succé ordentligt :)
Sen är det tydligen två steg på koppling fick jag veta. Trycker man ner koppling lagom mycket kan man växla, trycker man ner den hela vägen frikopplar man även hydraulmotorn  :P
Var ju även tvungen att prova extra kolven, givetvis fick jag tag i slangen med pinnen, hade kunnat bli succé av det med :) När jag fick lite snabba instruktion om hydraulen av min farbror sa han åt mig att smyga med extrakolven, för det går väldigt fort. Först kommer inget, sen kommer inget, sen kommer det inget, sen...Hoppsan hejsan, då skuttade det till ordentligt. Tur man inte behövde använda den för att komma upp i stativet, då hade jag nog petat hål i taket  :-\
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #150 skrivet: juli 25, 2008, 23:21:58 »
Visst fasen...då är det väl frågan om det är värt det, blir inte många hundralappar man sparar. Kanske lika bra att köpa riktiga grejer på en gång.

Jo.. mitt urtrampningslager kostade ~600 ink. frakt  :-\

Nu kommer en liten bilduppdatering, fredagen till ära!

Underhållande var den hehe!
Manliga lyftdon alltihop  :D
Tack för bilderna!
« Senast ändrad: juli 25, 2008, 23:23:45 av FREJ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #151 skrivet: juli 26, 2008, 15:04:49 »
Hmm...nu kanske jag har gått händelserna i förväg.

Tanken är ju ett eventuellt MS bygge senare, och därför ska fördelaren stelopereras. Men först och främst ska bilen gå med LU, hur blir det då med stel fördelare? Ska jag ta loss skruven och sätta tillbaka vakumklockan? Har inte svetsat "centrifugen" än, så det är inte någon större operation att fixa tillbaka fördelaren till "original".
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #152 skrivet: juli 26, 2008, 21:22:00 »
Jämnförde urtrampningslagret från 360 (B200F) mot 245 (B230F)
Är det någon som har provat om det går att använda? Det ser lite annorlunda ut, bl.a. skiljer höjden några mm. och så är "gaffelgreppet" lite mindre på 245 lagret.
Alltså kommer man att få juster spelet lite annorlunda, men tycker det ska vara väl inom justermån. Sen kommer inte lagret sitta fast på gaffeln, utan "rida" på röret. Det finns lite spel mellan lager och rör, men det är inget extremt åt något håll. Fettar man in det lite borde det absolut inte kunna nypa (borde gå även utan fett tycker jag, men det är väl lika bra att gå på med lite smeta) Eftersom lagret inte sitter fast i gaffeln kommer det således inte heller följa med bakåt av egen fri vilja, men det är väl knappast ett bekymmer eftersom tryckplattan finns där. Ni som är lite mer rutinerade, tror ni att det går? Ska titta lite närmare om det är ett hästjobb att modda en 240 gaffel för att få den att passa i en 360, men det vore skönt att slippa :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #153 skrivet: juli 26, 2008, 22:25:17 »

Tanken är ju ett eventuellt MS bygge senare, och därför ska fördelaren stelopereras. Men först och främst ska bilen gå med LU, hur blir det då med stel fördelare? Ska jag ta loss skruven och sätta tillbaka vakumklockan? Har inte svetsat "centrifugen" än, så det är inte någon större operation att fixa tillbaka fördelaren till "original".
Renix har stel fördelare utan vakumklocka om det var så du menade. Och Renix sitter på B200F/E mfl.
Har du renix "MÅSTE" du köra stel fördelare.

Edit: Var lite snabb. Du kanske tänker bygga dit fördelaren med hallgivar och koppla ihop det som det brukar vara med Bosh tändmodul och vanlig tändspole, då bör du ju inte steloperera fördelaren för du kommer få hemskt konstig gång med samma tändläge i hela registret!
« Senast ändrad: juli 26, 2008, 22:27:14 av FREJ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #154 skrivet: juli 27, 2008, 00:06:21 »

Renix har stel fördelare utan vakumklocka om det var så du menade. Och Renix sitter på B200F/E mfl.
Har du renix "MÅSTE" du köra stel fördelare.

Edit: Var lite snabb. Du kanske tänker bygga dit fördelaren med hallgivar och koppla ihop det som det brukar vara med Bosh tändmodul och vanlig tändspole, då bör du ju inte steloperera fördelaren för du kommer få hemskt konstig gång med samma tändläge i hela registret!

Jo, det blir med tändmodul och hallgivare. Då får det bli till att plocka bort skruven och dit med klockan :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #155 skrivet: juli 28, 2008, 01:04:14 »
Blir väl en sån här för att hona cylindrarna

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=501&iItemId=82435

Vilka stenar ska man ha? Har läst någonstans att det inte ska vara för fin yta, att det ska vara lite "raspigt" för att ringarna ska nöta in sig rätt. Är dom fina "grova" nog, eller ska man gå ner till medium?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #156 skrivet: juli 28, 2008, 22:02:06 »
Blir väl en sån här för att hona cylindrarna

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=501&iItemId=82435

Vilka stenar ska man ha? Har läst någonstans att det inte ska vara för fin yta, att det ska vara lite "raspigt" för att ringarna ska nöta in sig rätt. Är dom fina "grova" nog, eller ska man gå ner till medium?

Känns som om 280 är för fin. Tror jag körde med 80 eller 120 i slutet. (Tog för hand med vanligt papper, gav upp på brynet som inte kom åt i alla ojämnheter i cylinderloppen  ;)
Kika i min tråd from. här för att läsa mer om honing samt se bilder på mina zebramönstrade cylindrar efter körning med brynena:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg46715#msg46715

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #157 skrivet: juli 28, 2008, 22:24:08 »
Läste igenom lite fort där, men i all hast hittade jag inte något om kornstorlek på stenarna.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #158 skrivet: juli 28, 2008, 22:32:45 »
Läste igenom lite fort där, men i all hast hittade jag inte något om kornstorlek på stenarna.

Nej det fanns nog inte. Prova google.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #159 skrivet: juli 28, 2008, 22:54:30 »
Hmm...tändningen som satt i 245:an var något skumt som tydligen inte fanns nån längre tid. Fördelare med hallgivare och vakumet gick in i en databox. Sitter det måntro en MAP-sensor i boxen som går att använda till MS?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.