Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 303650 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #160 skrivet: juli 28, 2008, 22:59:39 »
Hmm...tändningen som satt i 245:an var något skumt som tydligen inte fanns nån längre tid. Fördelare med hallgivare och vakumet gick in i en databox. Sitter det måntro en MAP-sensor i boxen som går att använda till MS?

Inte troligt kanske.. men vem vet? Dock har du ju inbyggd Map-sensor på MS.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #161 skrivet: juli 29, 2008, 19:43:20 »
Hmm...tändningen som satt i 245:an var något skumt som tydligen inte fanns nån längre tid. Fördelare med hallgivare och vakumet gick in i en databox. Sitter det måntro en MAP-sensor i boxen som går att använda till MS?

Inte troligt kanske.. men vem vet? Dock har du ju inbyggd Map-sensor på MS.

Ok, jag har fattat som att man får komplettera med det själv. Men det är tydligen bara då man pusslar ihop allt själv.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #162 skrivet: juli 30, 2008, 20:40:45 »
Ok, jag har fattat som att man får komplettera med det själv. Men det är tydligen bara då man pusslar ihop allt själv.

Ja.. eller om man laddar mer än typ 1,5 bar. Då finns det Map-sensorer för högre ladd att löda dit.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #163 skrivet: juli 31, 2008, 23:26:14 »
Jaha, kameran hemma på rastning idag igen :)

Så här såg packboxen ut till kammen, mindre roligt :(

Och även toppackningen, tur att man inte ska ha den motorn.

Den som söker skall finna. Tror inte domkraften kommer till någon större nytta, eftersom det är sällan man törs lyfta en 300 i fästena :)
Men fjäderskålarna anser jag var mer eller mindre ett fynd, tur man lyfte på mattan. Trodde på sin höjd man skulle få ett till fälgkors. Som tur var fanns det en varningstriangel i bilen, så det blev en till i samlingen. Utan att blinka går det nog att skramla fram 10-15st :)

Ja, vad ska man säga? Köp inte spännband på billiga nisses :) Förmodligen har bandet töjt sig, och eftersom det inte finns någon handbroms har bilen börjat "jucka". Kännde att den inte satt helt fast när jag saktade in i en korsning, nästa gång jag saktade in kom den farandes. Tur att man inte panikbromsade för en katt/unge. Stannade vid kanten, perfekt ställe, ingen refug vid infarterna till några garage. Hinner tre meter från dörren innan det kommer en och ska in i garagen jag blockerar...
Det är ungefär vid den här tidpunkten jag skulle ha släppt allt och lagt mig i sängen, men så blev det inte...
Eftersom att motorn var ur så gick det på tre personer att lyfta tillbaka bilen på släpet. Nu surrades den fast med rejäla band bak och ett gammalt hederligt biltema band fram  ;D
Nu gick det faktiskt skapligt bra en stund, kom till garaget och fick upp bilen på bockar, men molnen såg inge vidare ut. Lagom när jag knackat ut pluggen för att komma åt fästet höger bladfjäder börjar det regna nå så ända in i helvete! Efter att ha stått ett tag under tak bestämde jag mig för att ge mig på fjädrar i alla fall, går att komma åt en del skruvar under, och där regnar det ju inte.  Svor lite över att man inte lagt på huven, då hade man haft tak över huvudet när man ska på framaxelbalken också, men men. Fick loss fästena under, det genom baljan gick under en kort, mindre regnig period. Dom mittre fästena för fjädrarna satt som sten, så jag beslutade mig för att lossa stötdämparna ovanifrån och ta ner hela balken. Nu började det regna lite värre igen, så jag la mig i skuffen och med ett spärrskaft som tynge, stängde jag luckan :) Men eftersom att luckan inte blir helt stängd kommer det in vatten...När man ligger där, med röva ner i baljan, och känner vattnet rinna in lite fint...Då börjar man fundera på att svälja den stora skiftnyckeln i hopp om att man ska kvävas  >:(
Hur som haver fick jag loss bultarna, men det regnar fortfarande som fasen, så jag ville inte öppna luckan och försöka komma ut medans man blir dränkt. Efter ett tag hittade jag den hemliga lilla lucka som finns i hatthyllan på sedaner, slog ut den och kom nästan genom. Det var större problem att backa tillbaka än att komma dit jag var. Fick ta mig i kragen och gå ut den vanliga vägen. Nu var det ju bara att knacka ut fyra bultar, vrida av ett bromsrör och sedan skulle bakaxeln komma som en dröm! Om det inte var så att jag glömt det förbannade jävla reaktionsstaget! Men nu fick det fan vara nog, nu blev det kväll! Var precis påväg ut genom grinden, FAN! Har ju kvar pizza och kebab i köket, tror inte det är så populärt hos han som har garaget om det ligger någon vecka gammal kebab kvar när han kommer...Gick in och hämtade det, när jag ska ut vräker det ner, men men, man är ju redan som en dränkt katt så det var bara gå ut och låsa garage och grind. Nu börjar man bli lite lätt aggriverad, så hemresan gick kanske lite fort. Åkte genom en vattenpöl och hörde det spola in lite, visst fasen, det jävla hålet också. När det gick lagom fort genom nästa "vattenpöl" (Citat-tecknen är där för att nu pratar vi egentligen inte vattenpöl. utan en mindre sjö. Det måste varit minst 3 dec) stänkte det satan utanför, och en svallvåg på ca 1 meter kommer upp ur golvet och landar på passagerarsätet (ja, på sittdynan) :o Nu står det ca 5cm vatten på golvet på högersidan, rullande fågelbad...Bilen gick inte helt som en dröm efteråt heller, men vafasen, det ska gå! Efter att ha dumpat lite grejer hemma beger jag mig ut på jakt efter en lämplig backe där jag "dränera" bilen. Det gick en bit, sen vart jag ståendes. Far min fick komma och bogsera mig ut till farfar, så där står bilen nu i lutning, det spolade ut ganska duktigt med vatten. Och nu en liten frågesport.
Vad sitter ner till höger, framför passagerardörren på en 740?
1) En högtalare
X) Ett grävlingsgryt
2) En databox

Behöver jag skriva ut det rätta svaret?  >:(
Med tanke på hur det gick före och efter badet så kan man ge sig fan på att det är kortis i boxen. Ska försöka starta bilen imorgon. Fortsättning följer.

Fick skjuts hem, ska gå in i duschen. Hmm, jag har mina "Moleman" på mig.
(För som inte vet är detta "Hans Moleman" från simpson, har ett par gamla skyddsglasögon från jobbet hemma nu, utan sidoskydd, ser ut som hans glasögon :) )

Vart är mina vanliga glasögon? Jo, i min 740...
Efter att jag duschat (som jag förövrigt klarade galant! Inge tvål i ögonen och inget halkande. För dagen anser jag det väl godkänt!) satte jag mig i 343:an, ut från garaget, ska ut och stänga dörren, ja då! Såklart kommer det en granne, och jag blockerar vägen, bara att vända om och flytta bilen. När jag sedan kommer iväg upptäcker jag nästa trevliga grej. Hastighetsmätaren har nu lagt av helt, förmodligen är vajern av, den låg och skavde mot krängningshämmaren. Det skulle fixas vid tillfälle...
Stannade vid macken, nivålampan började lysa lite till och från, så det var väl bäst. När jag tankat i några extra litrar och ska därifrån så är jag vänster om det röda fältet, ute på det svarta och lampan lyser konstant...Åker till affären, och på vägen hem skulle det passa bra med lite spolarvätska på rutan. Trodde jag ja...15 minuter tidigare så gick det hur bra som helst att skvätta, har inte kollat, men vill minnas att det är rätt så bra med spolarvätska i den. Dessutom började oljetryckslampan lysa på tomgång, tycker den går lite lågt i tomgång, men inte "perverst" lågt. Kan ge mig fasen på att pumpen börjar bli dålig. Nu sitter jag hemma med en nyhandlad twist-påse och funderar på om jag kommer klara av att sova utan att trilla ur sängen. Den som lever får se...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #164 skrivet: juli 31, 2008, 23:40:25 »
Ojdå.. Låter inte som att du har haft den bästa dan.. Men kom ihåg att inte ge upp! Sen bara byta boxen och kanske nån säkring och laga golvet i din 740 som ser fin ut (eller det lilla man ser)  :)

Sen är det bara att fylla på lite spolarvätska och eventuellt ha upp och kolla oljepumpen på 343  :)

Lycka till!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #165 skrivet: juli 31, 2008, 23:58:26 »
Hehe, jag den såg ju faktiskt bra ut därifrån  8)
Dörrarna är ganska ruttna, har 4st står, men dom är svarta, så det passar inte riktigt ;)
Ena framskärmen är ganska nybytt, så den är fortfarande fin, den andra skulle behöva lite kärlek. Skärmkanterna bak är det ytrost på, har tänkt att slipa ner och lacka om dom inom kort. Finns risk att det behöver svetsas efter vintern annars (är inte överjävligt duktig på att tvätta bilen) Golvet behöver svetsas, lagningen som är gjord på samma ställe på andra sidan behöver putsas lite och på med ny underredsmassa. Den är sådär invändigt. Det är missljud i motorn, mest när den är kall. Ångrar lite att jag lagade A/C:n  :P
Jag får inte mycket för den om jag säljer den, och jag är inte så sugen på att sitta i icke-A/C bil igen  ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #166 skrivet: augusti 01, 2008, 00:28:23 »
skit i din 740. köp min 745a istället. en 16v GLT. fullskiten förutom AC..=)

enda negativa är väl att den har dåliga dämpare fram.
litet rosthål vid kofferluckan samt en balk som är lite äten, dock sa inte besiktningen något om den.

360 Hybrid MKII

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #167 skrivet: augusti 01, 2008, 00:47:17 »
Som sagt, är inte så pigg på bil utan A/C :)
Får se vad det blir, men 16v 740 låter tyvärr inte så lockande  ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #168 skrivet: augusti 01, 2008, 01:39:11 »
meeeen.. =)

håller med.. åker hellre 240 jubeleium. mmmm.. fin bil.
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #169 skrivet: augusti 01, 2008, 21:07:06 »
Ojojoj det var en story det!  :o
Tack för att du delar med dig i bild och text!

Och grattis till fjäderskålarna  ;)

Keep up the struggling!

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #170 skrivet: augusti 03, 2008, 22:49:21 »
vävlar i min själ om min bil va så sönderrostad slulle jag putta ner den i älven :) att du ens orkar lägga energi på det är nästan värt en applåd ;)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #171 skrivet: augusti 05, 2008, 00:14:39 »
vävlar i min själ om min bil va så sönderrostad slulle jag putta ner den i älven :) att du ens orkar lägga energi på det är nästan värt en applåd ;)

Som sagt så ångrar jag lite att jag fixade A/Cn (som dessutom är riktigt jävla drygt att hålla på med) och får inte en bil med A/C för dom pengarna jag kan sälja bilen för...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #172 skrivet: augusti 05, 2008, 00:35:55 »
Har varit ganska mycket nu och är ganska mycket någon vecka framöver, så det blir inte så mycket gjort och inte så mycket skrivande  :-\

Men lite har det hänt i alla fall.

Det här är nog sista bilden på bilen, är lämnad till skroten nu.

En stycket bakvagn.

Och en stycket framvagn.

Och härligheterna bara fortsätter. Höll på att missa skroten, det är sommartider, och då stängs det 1600, inte 1700 som det är annars. Givetvis hade jag glömt papperna hemma, men han känner igen mig lite nu så det gick bra ändå, var in med dom idag. Brännde i alla fall iväg och hämtade diesel-trucken på jobbet, hinner lagom ut på allmän väg när den stendör!  >:(
Blundade för mig själv och hoppades på att det bara var soppatorsk, trots att mätaren visade på att det skulle finnas kvar. Fick halvjogga till skroten och be honom hämta bilen själv med sin lastmaskin. Det gick hur bra som helst, så nu var det bara problemet med trucken kvar. Hämtade traktordunken hos farfar och skvätte i. Men diesel är ju dielsel, så det är inte bara att vrida nyckeln, man ska ju lufta skiten. För er lite mer tekniska människor så ser man säkert lätt som en plätt vart nipplar och sånt sitter, men för mig var det lite värre. Som tur var fick jag tag på en snäll reparatör som kom in och hjälpte mig (av någon konstig anledning var det frun som körde, en fredagkväll  ::) ) Skrotet gick igång som tur var, bara att lämna tillbaka den och leva vidare. Men vänta nu? Var det inte så att jag badade med min 740? Jodå, och 343:an har ingen drakrok. Hur då frakta hem grejerna från garaget. Ska försöka låna bil med drag och släpa hem grejerna nu i veckan. Far min var snäll och rev lite i 740:n idag. Han muttrade lite över att nuvarande ägare satt dit ett sportluftfilter och inte fixerat LMM, med 90% säkerhet tror han att det är den som gett sig. Är väl inte helt otänkbart att det kommit vatten vid databoxens kontaktstycke så det kom för mycket spänning i LMM där det inte skulle vara så mycket...Ska mäta lite imorgon, och hänga ut lite mattor på tork  :P
Nu börjar det i alla fall bli läge att sova!
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #173 skrivet: augusti 05, 2008, 19:31:09 »
Tack för vidare historier Stormen  ;)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #174 skrivet: augusti 10, 2008, 14:24:40 »
En liten snabb update.

740: Har svetsat golvet nu, usch usch, dåligt vart det, men det är inte en kvadrat dm hål längre :) Har även bytt LMM, den gick inte överdrivet bra i början, hade då 100% E85 i tanken. Fyllde upp med bensin (tanken var nästan tom) och nu går den som tusan! Fundrar på om LMM har varit dåligt länge, att han gick fett hela tiden, och det var därför den gick så bra på etanol. Men då borde väl lambdan säga ifrån? Ska bli intressant och se förbrukningen nu, tidigare var jag aldrig under litern.

360: Fick låna bil med dragkrok (Ford  :-[ ) av kusinen så jag kunde dra släpet och hämta grejerna. Det släpet är som alla andra gamla släp, besiktigat med tvåa på fjädringen för massa år sedan, utan åtgärd...Hade minst förväntat mig att bli tagen av polisen för släpet och motorhaveri på kusinens bil.

OCH VAFAN TROR NI HÄNDER?!?!?!?!?!!?

Inte ett dugg, mest lyckad bilrelaterade handling på länge  ;D

Har tagit hem ett gammalt oljefat från jobbet, ska försöka mig på att bygga en tvättbalja. Själva baljan är väl inte så svår, det är bara att kapa fatet i två delar. Tänkte lite mera på att försöka få till ett stativ som är rakt :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #175 skrivet: augusti 10, 2008, 20:56:02 »
Har även bytt LMM, den gick inte överdrivet bra i början, hade då 100% E85 i tanken. Fyllde upp med bensin (tanken var nästan tom) och nu går den som tusan! Fundrar på om LMM har varit dåligt länge, att han gick fett hela tiden, och det var därför den gick så bra på etanol. Men då borde väl lambdan säga ifrån? Ska bli intressant och se förbrukningen nu, tidigare var jag aldrig under litern.

Låter klart möjligt, har den gått för fett så har den ju gått bra på etanol och för fett på bensin. Lambdan korrigerar ju så mycket den kan men inte under omkörningar eller dylikt.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #176 skrivet: augusti 28, 2008, 00:11:35 »
Här lyser flitens lampa svagt, men nu är det lite action i alla fall...

Har bara tankat 740 1 gång efter LMM bytet, och det var inte som jag ville ha det. Fortfarande över litern, men det var bara lite kört och mest stadstrafik och korta sträckor. Kollade på Micro för pris på LMM. 8000:-  :o Sinnessjukt mycket pengar. Finns utbytes för 2300:- på mekonomen, och spretans nya för 900:- på biltema. Någon som vet var biltemas kommer ifrån och om dom fungerar? Hur som haver så går bilen bra nu i alla fall.

Har även pulat lite med motorn. Blocket är tomt nu, sitter 63mm lager med axiallagret vid svänghjulet. Glömde som vanligt kameran, får duga med mobilbilder, tyvärr  :-\

Syns inte så bra, men det är en repa i lagret. Var även lite sprickbildningar i axiallagret. Inget stort, men ändå.

Funderar lite här. Om man skulle ta och svarva till en anslutning till det stora hålet, för att dra en slang iväg till en Catchtank. Antar att det är från blocket -> Catchtank -> Insug som man ska dra slangarna. Sedan o-ringa och plugga det lilla hålet.

Jo det är så här va, 1986cc och inte en milliliter mer!  ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #177 skrivet: augusti 28, 2008, 00:31:24 »
Funderar lite på det som ska in i blästern. Om man grundar med zinkfärg, och sedan går på med (spray)hammarlack, det borde väl stå pall för både besiktningsmän och salt.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #178 skrivet: september 06, 2008, 17:50:27 »
Nu är kameran hemma igen.

Cyl 4 och 3

Cyl 2 och 1

Cyl 4 är körd med fina stenarna, dom som sitter på när man köper biltemas honingsverktyg
Cyl 3 är körd med grova stenarna, relativt låga varv och ganska snabbt upp och ner
Cyl 2 är körd som 3:an
Cyl 1 är körd med ganska höga varv och ganska snabbt upp och ner, mest bara för att prova

Rent spontant tycker jag att 2:an känns bäst, men om någon vill uttala sig, så gärna för mig.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #179 skrivet: september 06, 2008, 18:06:41 »
Jag skulle nog rösta på 3an; man vill väl ha ett fint kryssmönster i cylindern (jag är säker på att jag sett någon siffra på vinkeln mellan linjerna någonstans t.o.m.). Tvåan ser också fin ut, men den ser ut att vara grövre i ytan, kan det vara kameran som luras?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #180 skrivet: september 06, 2008, 19:16:12 »
Jag skulle nog rösta på 3an; man vill väl ha ett fint kryssmönster i cylindern (jag är säker på att jag sett någon siffra på vinkeln mellan linjerna någonstans t.o.m.). Tvåan ser också fin ut, men den ser ut att vara grövre i ytan, kan det vara kameran som luras?

Håller med Kurre.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #181 skrivet: september 07, 2008, 21:50:12 »

Tror blixten reflekteras olika på bilderna. Gör så gott jag kan på B230 blocket sen :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #182 skrivet: september 18, 2008, 00:32:28 »
Usch usch, långtidssjukskrivning och motorer är ingen bra kombination. Man har väl kanske lite mera tid, men definitivt inga som helst pengar. Får nog bli så att lagrena från donatorbilen hamnar i B230 blocket, den hade "bara" gått 8000mil och lagrena ser enligt mig fräschare ut än dom som satt i. Kan nog bli så illa att det blir hemmabalanserade bottendelar också, borde bli bättre än original, och ge pengar över till portning+planing av toppen.

Sen är det nog så illa att jag har brännt tändsystemet som jag skulle ha i bilen. Hade varken kopplingsschema eller huvud med mig när jag skulle prova det på bänken. Kopplade + till spolen och anslöt kabeln till tändmodulen, sen la jag på den andra kabeln till spolen och jordade där  :-[ Nu när jag ansluter som det ska (INTE jorda spolen) får jag ingen ström vidare till hallgivaren, och när jag ansluter den direkt till batteriet får jag inte någonting ut från den när jag snurrar på fördelaren. Känns som att både tändmodul och hallgivare tackat för sig, även om jag tycker att det är lite överkänsligt, så jävla galet var det väl inte. Jaja, får nog bli ett komplett system på skroten.

Har börjat riva lite i framvagnen från donatorn. Den var välbevarad under, men fyfan vad allting sitter fast! Tycker det ska gå hand i hand. Rostig och jävlig under = skruvar och muttrar fastrostade, och vice versa. Men icke! Drog runt båda muttrarna till yttre styrleder (Klantig som jag var glömde jag gasen första gången jag försökte lossa dom) men med lite värme och pappegojtång gick det, men det var på håret. Sen var det bara på med bästa biltema spindelledsavdragare. Spännde som tusan, men det verkade inte vilja ge med sig. Försökte för jäves hjälpa till genom att slå på staget med rörtång modell större. Det enda som hände då var att en fin icke-glappande inre styrled blev krokig. Drog åt mera på avdragaren (som började närma sig botten) och PANG! så gick en av klorna av  :-\
Lika illa var det när jag försökte mig på bultarna som håller bromsokets fästbygel. Fast nyckel hade en tendens att halka, och spärrskaft med förlängare resulterade i att en bahco hylsa fick sätta livet till. Jag vill ha det till att bultens krage har rostat fast, gängan är täckt så den borde inte sitta överjävligt hårt (förutom att den säkert är dränkt i loc-tite) Ska slipa av skallarna och sen gå på med rörtång när man får bort bygeln. Börjar bli jobbigt mycket som ska in i blästern...
Har tvättat av blocket nu, så det är lite trevligare att handskas med. Undra om gräsmattan där jag stod kommer växa fint. Gammal olja och avfettning :) Lyckades tippa omkull en växellåda och hälla ut oljan på en gräsplätt, det vart en fin lätt mörkbrun touch just där ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #183 skrivet: september 18, 2008, 20:16:43 »
Sen är det nog så illa att jag har brännt tändsystemet som jag skulle ha i bilen. Hade varken kopplingsschema eller huvud med mig när jag skulle prova det på bänken. Kopplade + till spolen och anslöt kabeln till tändmodulen, sen la jag på den andra kabeln till spolen och jordade där  :-[ Nu när jag ansluter som det ska (INTE jorda spolen) får jag ingen ström vidare till hallgivaren, och när jag ansluter den direkt till batteriet får jag inte någonting ut från den när jag snurrar på fördelaren. Känns som att både tändmodul och hallgivare tackat för sig, även om jag tycker att det är lite överkänsligt, så jävla galet var det väl inte. Jaja, får nog bli ett komplett system på skroten.

Har du anslutit såhär nu (även plus till modulen stift 4 inte bara till spolen?)  ???

Synd att allt ska krabba för dig plus att du blivit sjukskriven. Tycker synd om dig  :'(
Får man av ren medmänsklighet fråga vad som gjort dig sjukskriven?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #184 skrivet: september 18, 2008, 22:05:46 »
Har du anslutit såhär nu (även plus till modulen stift 4 inte bara till spolen?)  ???

Minns inte riktigt, men har för mig att jag mätte fram att stift 4 på modulen går iväg till spolen. Ska dubbelkolla nästa gång jag är ute. Fast det känns fortfarande inte bra med hallen...

Citera
Synd att allt ska krabba för dig plus att du blivit sjukskriven. Tycker synd om dig  :'(

Ang tändmodulen är det inte ett dugg synd om mig, man ska inte ge sig på sånt man inte bemästrar utan papper :)

Citera

Till och från (alldeles för mycket till på sista tiden) mår jag psykiskt väldigt dåligt.

Tror det var när man började på gymnasiet som man fick fylla i en hälsodeklaration, bl.a. om man hade haft kontakt med BUP (Barn Ungdoms Psyk.) Det stod inte på pappret vad BUP betyde, och när man frågade fick man som svar att man ska vara glad att man behöver fråga, för då har man inte haft med dom att göra. Då var jag glad att jag inte visste vad det var, nu i efterhand känns det som att man gärna vetat vad det var då. Nu finns det ganska många förkortningar, benämningar osv som man skulle vara gladare om man inte visste vad dom betydde  :(
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #185 skrivet: september 18, 2008, 22:24:03 »
Den j*vla styleden verkar ha blivit ett med fjäderbenet. Jag har gått på med gasen mer än en gång, duschat i 5-56, slagit och bankat, brytit med biltemas gaffel...Efter ett tag delade sig leden i kulan. Har kapat av allt som sticker ut, så jag ser att det bara är hålet den kan sitta i. Satte dit en hylsa och försökte driva ut den med skruvstädet, inte en tusendel rör det sig! Har försökt snurra på den med rörtång, ingen lycka där heller. Ska det krävas en hydraulpress för att få ut den jäveln? Ska försöka borra ur den när jag byggt upp lite mera aggresion ;)

Gick även fantastiskt bra med bromsoket, dom som luftade sist verkade inte förstå att det finns nycklar för sånt. Duktigt misshandlad med tång, och nu är den av...
Vid tillfälle ska jag prova med urdragare, men tror det är lönlöst. Ska börja med luftnippeln på nästa ok, och inte ta den sist som på detta!  >:(
Det var inte bara att ta loss bromsskivan heller. Satt nå så ända in i helvete!

En annan lite lustig grej var att muttern som håller fast stötdämparen i röret inte var dragen. Är jag dum eller borde inte dämparen följa med fjädern upp efter att den tryckts ner då? Var rejäla skrapmärken på dämparen i alla fall :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #186 skrivet: september 18, 2008, 22:26:40 »

Minns inte riktigt, men har för mig att jag mätte fram att stift 4 på modulen går iväg till spolen. Ska dubbelkolla nästa gång jag är ute. Fast det känns fortfarande inte bra med hallen...
Men hallen, matar du den separat oxå? Original matas den väl från ett stift på modulen har jag för mig.

Citera
Citera

Till och från (alldeles för mycket till på sista tiden) mår jag psykiskt väldigt dåligt.

Tror det var när man började på gymnasiet som man fick fylla i en hälsodeklaration, bl.a. om man hade haft kontakt med BUP (Barn Ungdoms Psyk.) Det stod inte på pappret vad BUP betyde, och när man frågade fick man som svar att man ska vara glad att man behöver fråga, för då har man inte haft med dom att göra. Då var jag glad att jag inte visste vad det var, nu i efterhand känns det som att man gärna vetat vad det var då. Nu finns det ganska många förkortningar, benämningar osv som man skulle vara gladare om man inte visste vad dom betydde  :(

Bättre ett brott i benet än ett avbrott i hjärnan. Nej men skämt åsido, psykiska sjukdomar vill man helst slippa. Har själv olika erfarenheter av det, usch. Hoppas du blir bättre!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #187 skrivet: september 18, 2008, 22:46:09 »

Men hallen, matar du den separat oxå? Original matas den väl från ett stift på modulen har jag för mig.

När jag provade första gången hade jag hela härvan satt där, och då tror jag det ska räcka med att mata spolen så ska det gå därifrån till modulen och sen vidare till hallen. Men när jag provade fördelaren löst, + på + och - på -  ;) för att sedan mäta mellan noll (signal utgången) och jord hände ingenting när jag snurrade på den  :(
Det är även så nu att det finns spänning till modulen, men inte från modulen vidare till hallen, vet inte hur det var innan, men bilen gick när jag plockade bort grejerna.

Citera
Bättre ett brott i benet än ett avbrott i hjärnan. Nej men skämt åsido, psykiska sjukdomar vill man helst slippa. Har själv olika erfarenheter av det, usch. Hoppas du blir bättre!

Jo, ett ben är ju av eller inte, och så vet läkarna vad dom ska göra. Psyket är lite värre, det är mest bara folk som gissar. Och när man läser biverkningarna på diverse tabletter vet man inte om man ska skratta eller gråta.
Bläddrade lite i FASS och hittade en lite lustig grej. "Om du tar proteashämmare för behandling av HIV, kan din läkare föreslå att du börjar med den lägsta dosen av VIAGRA"  :P

Det är tacksamt att höra att folk hoppas åt en, för det behövs.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #188 skrivet: september 21, 2008, 00:24:40 »
Nu kanske det blir K-jet i alla fall. En kompis köpte en motor till folkracebilen, men han ska ha förgasare istället. Får se om det blir planad 531 med K-jet. I så fall kanske portad 530 kan vänta tills ett ev. MS bygge  :D
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #189 skrivet: september 21, 2008, 22:49:32 »
Så vi är flera som är långtidsfrånvarande från arbete pga mindre bra fungerande huvud-och som fyller dagarna med att pula med div volvobilar:P

Kul att höra att man inte är ensam;)

Synd att tändsystemet verkar ha tagit stryk-jag ska läsa lite mer nogrannt igen när jag inte är lika trött!

K-jet funkar väl det med, ibland iaf.
jag föredrar dom elektriska spruten!  hade du 245:an kvar lr är den oxå skrotad? minns inte att jag läst nått om det
i sådant fall kan du ju (om du inte redan gjort det) montera ur hela LH2.2 sprutet och använda dig av det!  det hade nog jag gjort i ditt fall!

kämpa på
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #190 skrivet: september 21, 2008, 23:16:37 »
Är det någon större vinst att byta från LU -> LH 2.2? Att jag funderar på K-jet är mest att det är billiga hk  ;D Det är nog enklare att byta till K-jet än LH också, mindre sladdar  :P tror dessutom att kabelhärvan från 245:an är slaktad, och styrboxen vart nog kvar i bilen. Sen kanske det som sagt blir MS i framtiden, men det är en bra bit dit, till att börja med ska man lära sig lite så man vet vad man justerar i mappen. När FREJ och alla andra diskuterar mappar kan det lika gärna vara två japaner som på modersmål diskuterar nyansen på tånaglarna  :P

Både kul och tråkigt att höra att det finns fler därute. När man var yngre var magsjuka det värsta i sjukdomsväg man kunde få och "psyk" det var ett ställe där pedofiler, Flinck och liknande satt inlåsta. Tyvärr måste jag säga, vet man bättre nu  :-\
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #191 skrivet: september 22, 2008, 16:39:00 »
Nu är fjäderbenen rena!

Fick höra att det brukat hjälpa om man värmer och bankar radiellt mot bulten. I värmeväg fick det duga med biltemas butantub med munstycke, det finns mer att önska, men det blir varmare än att stå och flåsa på biten i alla fall ;) Hittade på en stor och tung slägga och faktsikt också ett städ! Värmde på för fullt och bankade så jag trodde golvet skulle vika sig, sen när jag slog till på bultskallen var det som att det aldrig setat fast, inte minsta lilla motstånd för släggan  ;D

Rensade rent bakaxeln också, så är bladfjädrarna och reaktionsstaget löst.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #192 skrivet: september 22, 2008, 22:16:24 »
Nu är fjäderbenen rena!

Fick höra att det brukat hjälpa om man värmer och bankar radiellt mot bulten. I värmeväg fick det duga med biltemas butantub med munstycke, det finns mer att önska, men det blir varmare än att stå och flåsa på biten i alla fall ;) Hittade på en stor och tung slägga och faktsikt också ett städ! Värmde på för fullt och bankade så jag trodde golvet skulle vika sig, sen när jag slog till på bultskallen var det som att det aldrig setat fast, inte minsta lilla motstånd för släggan  ;D

Rensade rent bakaxeln också, så är bladfjädrarna och reaktionsstaget löst.

Skönt med framsteg och medvind!  :)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #193 skrivet: september 22, 2008, 23:46:34 »
alltså ddär med sprut finns det ju lika många ideér om som det finns människor!
men K-jet är helt klart enklast....dock väldigt törstigt d ska du ha klart för dig innan du börjar!
1.2-1.6 liter är absolut inget ovanligt på en 240/740 och det är vid lagom inspererad körning tyvärr

LU har jag inga större erfarenheter av o vad d gäller LH så har jag nästan bara jobbat med 2.4 pga att jag uteslutande hållt på med turbo!

Men som vanligt så ska du köra på det du tycker verka bäst o mest lämpligt för DIG...inte vad jag sitter här vid min dator o anser är bäst:P

känner igen mig i att det finns många saker jag önskar att jag inte kunde förkortningar på och att allt har helt plötsligt blivigt så annorlunda mot när man va mindre!
hur gammal är du? själv är jag 24 så inte allt för gammal än.

detdär med att värma o slå från sidan(radiellt) är väldigt bra...har många gånger tackat den som kom på det för första gången:P
man lär sig mycket av att hålla på oxå o bara använda fysik o logiskt tänkande;)

Jobba på som du gjort hittils så kommer det bli jättebra d lovar jag dig!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #194 skrivet: september 23, 2008, 13:05:51 »
Funderar så det knakar angående spruten...Men det lutar lite åt K-jet för enkelheten och några "gratis" hästar.

24?! Då är du ju lastgammal :o...Själv är jag 23 i knappt två veckor till 8)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #195 skrivet: september 23, 2008, 16:41:45 »
Funderar så det knakar angående spruten...Men det lutar lite åt K-jet för enkelheten och några "gratis" hästar.

24?! Då är du ju lastgammal :o...Själv är jag 23 i knappt två veckor till 8)

Snorunge ;D

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #196 skrivet: september 27, 2008, 02:35:11 »
Som sagt, tillhör lite av en ekorr-släkt. Någongång sent på 80-talet fixade farsan igång en 240, bl.a. bytte han till en B230 motor. Motorn hade setat i något med LH, men han behöll förgasaren som satt original i bilen. Men en näst intill ny spridarbrygga kan ju vara bra att ha vid tillfälle i framtiden :)

20 år gammal och ser näst intill fabriksny ut  :D
Dock så verkar dom lite kärva, vill inte öppna när jag sätter spänning på dom. Nå mer tips än att knacka på dom? Vet inte hur våldsam man törs vara...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #197 skrivet: september 27, 2008, 07:07:56 »
Som sagt, tillhör lite av en ekorr-släkt. Någongång sent på 80-talet fixade farsan igång en 240, bl.a. bytte han till en B230 motor. Motorn hade setat i något med LH, men han behöll förgasaren som satt original i bilen. Men en näst intill ny spridarbrygga kan ju vara bra att ha vid tillfälle i framtiden :)

20 år gammal och ser näst intill fabriksny ut  :D
Dock så verkar dom lite kärva, vill inte öppna när jag sätter spänning på dom. Nå mer tips än att knacka på dom? Vet inte hur våldsam man törs vara...

Fin brygga!
Har du provat att bada spridarna i nåt skoj?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #198 skrivet: september 27, 2008, 09:27:08 »
Mos2? 5-56? 2-takts olja? Har hört att man kan slå i 2-takts olja i tanken för att smörja upp bensinpumpar, vet inte om det stämmer men...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #199 skrivet: september 27, 2008, 17:53:36 »
billigare spridarrengöring är i stortsett bara lacknafta så ett bad i det kanske funkar!