Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 302748 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #240 skrivet: november 22, 2008, 16:30:13 »
Var med en kompis och skrotade hans O*el idag, när man tittade i deras elektroniska reservdelskatalog såg det ut som att det skulle kunna sitta fördelarlöst tändsystem på den. Givetvis hade man inte sån tur, och eftersom det var ganska trångt och jävligt skippade jag knackgivaren med. Men jag fick loss en TPS i alla fall, har inte mätt upp den, men den klickar inte, så hopp finns :) Tog även loss en lite bit insugsröret där en lufttempgivare sitter och elfläkten, man vet aldrig när det kan komma till pass :)

Smått o gott  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #241 skrivet: november 23, 2008, 01:26:12 »
Skulle göra lite svarvjobb idag, men den var riggad och "låst" i en axel, så det får bli nån annan dag. Kapat till lite plattjärnsbitar som ska bli ett verktyg för att låsa fast kammen när man ska ställa in den. Bilder kommer när det blir ihopsättning. Mätte även en kolvbult i konturografen, vad jag kunde se så var det absolut inga som helst fel på den.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #242 skrivet: november 23, 2008, 21:28:52 »
Hmm...vad gör man åt kolvbultens passning? Den går lätt och utan glapp i vevstaken, men i kolven är det stopp. Står i gröna häftet att det ska gå att trycka den genom kolven med tummen, men det är nog lite tightare än så här :)
Är det lätt knackning för att montera det sen, eller ska man hona/brotscha kolven?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #243 skrivet: november 25, 2008, 23:12:10 »
Var iväg och kollade i en ny verktygsbutik som öppnat här i stan, hade hoppats på lite bättre pris på svetsar än det var, men men... Såg en annan lite kul pryl, en lamellslipskiva som hade tre st "uttag", överdrivet kan man säga att den såg ut som en mitsubishi-stjärna. Tack vare dom hålen som var så ser man vad man gör när man slipar. Skulle tydligen fungera väldigt bra, dom var väl lite smådyra, ca 50:- + moms, men det är ju inga jätte pengar. Ingen hade klagat på att dom hade gått sönder, så vad han visste skulle dom hålla bra. Var bara en som hade muttrat lite, och han hade kört in fingret i ett hack precis innan han startade skivan. Men vi var ganska överens om att det berode mer på användaren än skivan ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #244 skrivet: december 01, 2008, 21:21:48 »
Nu finns det åter lite lite hopp om ett skelettsvänghjul, får se om det blir lite gjort i helgen.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #245 skrivet: december 01, 2008, 23:01:40 »
Visa gärna bilder på skelettsvänghjul om det blir sådant  :)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #246 skrivet: december 02, 2008, 05:24:55 »
Det blir det garanterat. Det är bilderna på FREJs svänghjul jag kommer att utgå ifrån, han har bilder på sitt i sin projekt tråd.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #247 skrivet: december 02, 2008, 21:24:55 »
Nu är svänghjulet hos farsan som ska försöka värma loss kransen. Jag gjorde ett tappert försök med min lilla biltema brännare, den modellen med ett munstycke som skruvas på en gasflaska. Jag trodde väl inte direkt på det här, men man måste ju prova. Efter ca 10minuters eldande hade den gått upp från +5 -> +20 kanske, mao totalt jävla meningslöst :)

Plockade isär en tryckplatta, så jag har en mall till styrpinnarna. Det är inte direkt som att borra ur aluminiumnitar. Slipade ner skallarna med vinkelslipen och bankade som en tok med dorn och slägga, envist var det, men gav med sig efter ett tag.

Gjorde även lite terapiarbete i form av scotchbrite på kolvarna. Det är tur att blixten blänker i aluminumet, kolven är inte så ren som den ser ut :) Och ni som kan det här tycker säkert att jag saboterar kolvarna när jag är så våldsam som scotchbrite, men nu är det redan för sent ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #248 skrivet: december 02, 2008, 22:01:17 »
hur blir det med balansering av svänghjulet sen? frej hade ju lite problem med vibrationer..
keep up the good work!! mvh Emil

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #249 skrivet: december 02, 2008, 22:33:31 »
Jadu, det undrar jag med ::)

Ett tag hade jag planer på att behålla renix och bara svarva av det svänghjulet, och sedan försöka balansera det genom att borra djupare i givarhålen. Nu vette fasen, antingen blir det nog obalanserat eller bygga ihop veven med remskiva och svänghjul och försöka balansera den då. Om jag kommer ihåg ska jag ta med mig en vev om det blir till att åka till jobbet i helgen och se så att den går på balanseringsbocken. Gör den inte det blir det nog garanterat obalanserat :)

Glömde skriva det i förra posten, gör rent kolvringsspåren med en begagnad ring som jag delat på. Tror det var i en Haynes som det tricket stod med, funkar bra tycker jag, är ju lite småtrångt att komma in annars. Tänkte jag skulle prova piprensare också.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #250 skrivet: december 03, 2008, 11:26:03 »
Har raidat skrotbingen idag, hittade material till
-distansen som kommer att behövas för att kunna fräsa svänghjulet.
-centrumen för att kunna vikta stakarna i vardera ände, två av stöden som också går åt till det.
-ev. ett lite mera riktigt verktyg för att låsa vev remskivan.
-botten till stöd för att kunna ha lite bättre vinkel på toppen när man är på och filar i den.

Det var städrond idag, så jag hoppas att mina grejer fick vara ifred :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #251 skrivet: december 04, 2008, 01:45:28 »
Det blir det garanterat. Det är bilderna på FREJs svänghjul jag kommer att utgå ifrån, han har bilder på sitt i sin projekt tråd.
Spännande projekt!
Om du efterfrågar några fler bilder får du hojta, kan ju inte ta några nya nu när det sitter på bilen men kan rota i fotosamlingen, den brukar vara ganska stor särskillt på såna goa saker som jättelätta svänghjul!

hur blir det med balansering av svänghjulet sen? frej hade ju lite problem med vibrationer..
keep up the good work!! mvh Emil
Har jag haft problem? Jag hade problem med att det skulle kosta 1500 att balansera ett vevparti. Därför blev det ingen balansering  ::)
Men har inte ångrat det än!
Dock ångrar jag att jag inte gjorde som i första youtube-filmen nedan..

Ett tag hade jag planer på att behålla renix och bara svarva av det svänghjulet, och sedan försöka balansera det genom att borra djupare i givarhålen. Nu vette fasen, antingen blir det nog obalanserat eller bygga ihop veven med remskiva och svänghjul och försöka balansera den då. Om jag kommer ihåg ska jag ta med mig en vev om det blir till att åka till jobbet i helgen och se så att den går på balanseringsbocken. Gör den inte det blir det nog garanterat obalanserat :)

Glömde skriva det i förra posten, gör rent kolvringsspåren med en begagnad ring som jag delat på. Tror det var i en Haynes som det tricket stod med, funkar bra tycker jag, är ju lite småtrångt att komma in annars. Tänkte jag skulle prova piprensare också.
Hoppas du kan balansera det, så vi lär oss nåt om ev. obalans i lättade svänghjul  :P

Angående kolvspåren så hade jag ingen kolvring jag ville knäcka vid tidpunkten för spårrengöring. Tog en koppartråd och bankade på tills den blev platt och lika bred som spåret, den repade inte kolven och rengjorde bra så länge som den var vass, sen fick man vässa den med filen när den blev för rund. Bara ett tips till eventuella läsare.

Här kommer lite youtube-filmer om svänghjulsbalansering:
Intressant och billig balansering: http://www.youtube.com/watch?v=BzB2J92n3bs
Z1 kinesisk moppe? http://www.youtube.com/watch?v=U_GTYEuEpZ8&feature=related

Filmer med balansering i allmänhet:
Static and dynamic: http://www.youtube.com/watch?v=slElC8KqDrM&feature=related
Sån skulle man ha: http://www.youtube.com/watch?v=NiIS8vlgQBI&NR=1
Statisk balansering av ett MC bakhjul: http://www.youtube.com/watch?v=T2AuivYzaBs&feature=related
Mer statiskt - med prat: http://www.youtube.com/watch?v=QbVuwjX0q5g&feature=related
Sista mc-hjulet finns mycket på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=jiCDbHLI9Zs&feature=related

Kör hårt! Lättat svänghjul är värt att jobba för!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #252 skrivet: december 04, 2008, 11:13:27 »
Spännande projekt!
Om du efterfrågar några fler bilder får du hojta, kan ju inte ta några nya nu när det sitter på bilen men kan rota i fotosamlingen, den brukar vara ganska stor särskillt på såna goa saker som jättelätta svänghjul!

Det vore kanon du hade lite fler bilder med högre upplösning, gärna rakt ovanifrån om det finns. Lägg upp dom på imageshack e.d. eller maila dom till mig om du hittar några.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #253 skrivet: december 05, 2008, 06:53:05 »
Spännande projekt!

Det vore kanon du hade lite fler bilder med högre upplösning, gärna rakt ovanifrån om det finns. Lägg upp dom på imageshack e.d. eller maila dom till mig om du hittar några.

Det ska bli, mailar när jag hinner

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #254 skrivet: december 05, 2008, 14:15:33 »
Nu är kransen lös från svänghjulet, så vi får se vad som händer imorgon, förhoppningsvis mycket :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #255 skrivet: december 05, 2008, 20:29:45 »
Nu är kransen lös från svänghjulet, så vi får se vad som händer imorgon, förhoppningsvis mycket :)

Grattis!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #256 skrivet: december 07, 2008, 03:11:10 »
Jaha, så var lördagkvällen avklarad, men det hände inte så mycket som jag hoppats :(

Tänkte först att jag skulle göra specialskruvar som styr upp borrmallen. Men varför krångla till det, det satt ju redan styrstift i som mallen passade på. Gick förvånansvärt bra att borra, trodde det skulle vara mycket hårdare än det var. Tyvärr verkar det ha blivit för stora hål. Borrade med en 6mm borr, kanske skulle ha tagit 5,8 eller 5,9. Förslag någon?
 Sen var det dags att förlänga M8 hålen, samma sak där, borra gick som en dröm. Värre var det med gängningen, gick bra en bit, sen var det som att hugga i sten. Var inte så jättesugen på att dra av en gängtapp i hålet så det får en bli en annan dags huvudvärk.
 Nu går vi vidare till svarvningen, började med att spänna invändigt i tjockringen. Tog tydligen ingen bild på baksidan, men det vart inte mycket taget där. Låsningen för att ställa vinkeln på bomhållaren gick inte att rubba! Fick inte till det nå bra om jag skulle kört utan, så jag gav upp ganska tidigt. Tog ner diametern som startkransen trycks ner mot, fanns bra backar både i svarv och fräs efter att man justerat där lite :)

Backarna greppar precis så högt som dom ska, man skulle nästan kunna tro att dom var gjorda för det här :) Svarvade ner diametern på tjockringen lite och stack av den sen. Hade tagit evigheter att göra spån av den! Även balanseringsvikterna (antar att det är det, stiften som är pressade in i svänghjulet) gick smidigt att svarva i.

Gjorde en markering hur långt upp jag ska fräsa. Smidigt som fasen och runt blir det! Gjorde även lite markeringar i sidled, hur mycket som ska sparas runt skruvhålen. Men nu börjar det anas ugglor i mossen! Det är nog fasen inte samma möster för stiften på ett smalt svänghjul på mallen jag har. Det blir absolut inte samma bredd på luckorna som på FREJs hjul. Alltså måste jag ragga upp en annan tryckplatta att slakta, och borra nya hål för styrstiften. Så då var det inte hela världen att dom vart för stora.
 Vidare till FOPen, där en distansring skulle göras. Att svarva den gick bra, men fräsa... Pelarborr/fräsmaskin som vi har finns det bara en kollektorchuck till, inte så bra att fräsa med. Vibrerade och lossnade hela tiden. När jag skulle gå över till FOPen och fräsa ur ringen där kom det stora bakslaget. Det går inte att ha spindeln roterande medans man snurrar på axlarna  >:( Står jag i MDI kan jag inte röra axlarna, står jag i jog eller snabbtransport kan jag inte starta spindeln. Inte bra, inte bra!!!!! Fick ta vinkelslipen för att göra frigången i distansen. Men problemet kvarstår fortfarande att jag inte kan fräsa svänghjulet. Det här är lagt på is en stund nu, får sen när jag snubblar över en tryckplatta för att få ut hålen till stiften, sen får man väl ta och lära sig programera ;D Så om någon sitter och trycker på en programeringsmanual till Mazatrol är det uppskattat ;)

Så här vackert blev det i maskin :)

Men jag har ju kommit en bit påväg i alla fall.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #257 skrivet: december 07, 2008, 03:24:45 »
Lite vimsig mitt i natten. Glömde ju rapportera vikten!
Pallvåg även denna gång, som sagt, litar inte på att vikten stämmer riktigt, men förändringen borde göra det. La en planka över vågen, då stod den på 1kg när den var tom, så det är 1 som är noll ;) Och så är startkransen borta.

Orört               13,0
Svarvad bak    12,4
Svarvad fram   8,8

13 - 8,8 = 4,2kg som har försvunnit.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Patte

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
« Svar #258 skrivet: december 07, 2008, 19:09:31 »
4,2 kilo borde ju nog märkas :) :D

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #259 skrivet: december 07, 2008, 21:05:20 »
Det gör det nog, men eftersom att jag ändå måste borra om för styrstiften så kan jag lika gärna försöka fräsa senare också. Det verkar inte vara så svårt att programera Mazatrol, så man kan ju försöka hitta lite litteratur och börja läsa :) Icke att förglömma att jag dessutom har en två-spårig remskiva fram ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #260 skrivet: december 07, 2008, 21:38:15 »
Kul att följa ditt arbete Stormen!
Som vanligt har du ju tyvärr otur här och där men även lite tur verkar det som  :D

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #261 skrivet: december 08, 2008, 18:44:01 »
Man är inte smartare än man är dum. Det går visst att köra spindlen medans man joggar axlarna, bara man tänker lite längre än näsan :)
Det står en gammal B21 med växellåda på skroten, ska fråga vad han ska ha för tryckplattan. Sen är det väl bara att börja måtta och bearbeta.

Kom ett lite tråkigt besked idag. För några veckor sedan kom det ett varsel omfattande 16st kollektivare. Då var det lugnt, tidsmässigt klarade jag mig bra, och även fast jag varit sjukskriven en hel del gick det bra. Nu ska det varslas 22st till, det kan bli lite knivigare den här gången. Vet inte hur det fungerar, men minst tre månaders uppsägningstid blir det väl om det går igenom, och nå besked får vi nog inte före nyår. Så en bit in på våren har man väl jobb i alla fall. :-\
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #262 skrivet: december 08, 2008, 18:58:45 »
Man är inte smartare än man är dum. Det går visst att köra spindlen medans man joggar axlarna, bara man tänker lite längre än näsan :)
Det står en gammal B21 med växellåda på skroten, ska fråga vad han ska ha för tryckplattan. Sen är det väl bara att börja måtta och bearbeta.

Kom ett lite tråkigt besked idag. För några veckor sedan kom det ett varsel omfattande 16st kollektivare. Då var det lugnt, tidsmässigt klarade jag mig bra, och även fast jag varit sjukskriven en hel del gick det bra. Nu ska det varslas 22st till, det kan bli lite knivigare den här gången. Vet inte hur det fungerar, men minst tre månaders uppsägningstid blir det väl om det går igenom, och nå besked får vi nog inte före nyår. Så en bit in på våren har man väl jobb i alla fall. :-\

Mycket tråkigt att höra! Vi har oxå varsel på jobet men jag sitter säkert ett bra tag. Värre var det 2002 då var jag undantag nr.2 från listan=på håret!

Inge kul med dåliga tider  :-[

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #263 skrivet: december 10, 2008, 23:45:58 »
Det vart inte direkt ljusare på jobbet idag. Tidigare har det sagts att vi helst ska vara lediga över jul, och är man inte det är det dagtid som gäller. Sysselsättning blir att byta kylvatten, göra rent spånbingar och annat lockande jobb :) Nu är det nya order. Tre veckors ledigt, Semester och komptid ska nyttjas, man får ligga minus om man inte har tillräckligt. Två av dagarna får vi dock permitteringslön...
Men men...

Nu till lite roligare saker att sysselsätta hjärnan med. Det finns bultar till tryckplattan med styrning, så man slipper ha styrpinnar. Om man investerar i dessa måste väl det betyda att man kan lätta svänghjulet ännu mer, fräsa bort lite mer runt bulthålen.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7880&art=1294579
Där har vi exempel på bultarna. Finns på KL-racing också, men då kostar fyra st. 750:- :(
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #264 skrivet: december 11, 2008, 11:17:44 »
Det vart inte direkt ljusare på jobbet idag. Tidigare har det sagts att vi helst ska vara lediga över jul, och är man inte det är det dagtid som gäller. Sysselsättning blir att byta kylvatten, göra rent spånbingar och annat lockande jobb :) Nu är det nya order. Tre veckors ledigt, Semester och komptid ska nyttjas, man får ligga minus om man inte har tillräckligt. Två av dagarna får vi dock permitteringslön...
Men men...

Nu till lite roligare saker att sysselsätta hjärnan med. Det finns bultar till tryckplattan med styrning, så man slipper ha styrpinnar. Om man investerar i dessa måste väl det betyda att man kan lätta svänghjulet ännu mer, fräsa bort lite mer runt bulthålen.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7880&art=1294579
Där har vi exempel på bultarna. Finns på KL-racing också, men då kostar fyra st. 750:- :(

Inga muntra tider nu.. tur att man har sitt fritidsintresse att glädja sig över samt att man inte valt att skruva porsche... världens mest välbetalda bilmärke.. (tjänar 200 000kr/såld bil) 10ggr mer än 2an BMW!)

750:- för fyra bult... nästan värre än porschepris  :o
Bojkotta KL, i allafall när det gäller de där bultarna!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #265 skrivet: december 11, 2008, 12:58:22 »
Nu är det nya order. Tre veckors ledigt, Semester och komptid ska nyttjas, man får ligga minus om man inte har tillräckligt. Två av dagarna får vi dock permitteringslön...

Kan man verkligen bli tvingad att ta ut semestern? Vad är permitteringslön, är den mindre än den vanliga lönen? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #266 skrivet: december 11, 2008, 23:56:21 »
Nu är det nya order. Tre veckors ledigt, Semester och komptid ska nyttjas, man får ligga minus om man inte har tillräckligt. Två av dagarna får vi dock permitteringslön...

Kan man verkligen bli tvingad att ta ut semestern? Vad är permitteringslön, är den mindre än den vanliga lönen? :) /M

Om facket går med på det, så ja :)
Getrag här i stan har likadant, dom får inte ut sin AT-tid nu, den är förbokad till julledigheten.

Att man är permitterad betyder att man går hemma med sin grundlön, utan tillägg som OB o.d. Vet inte riktigt vad dom tjänar på det, eftersom att vi skulle vara tvingad att gå dagtid under jul = inget skifttillägg. Men man gör väl mindre skada och så blir det inte så hög elräkning om vi går hemma :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #267 skrivet: december 12, 2008, 00:24:41 »
Getrag här i stan har likadant, dom får inte ut sin AT-tid nu, den är förbokad till julledigheten.

Att man är permitterad betyder att man går hemma med sin grundlön, utan tillägg som OB o.d. Vet inte riktigt vad dom tjänar på det, eftersom att vi skulle vara tvingad att gå dagtid under jul = inget skifttillägg. Men man gör väl mindre skada och så blir det inte så hög elräkning om vi går hemma :)

Skall inte bli politisk, men det är underliga tider vi lever i! Verkar som jag själv blir utan fast inkomst i April 2009! :( >:(

Tack för uppdatering av begreppen och info om vad folk tvingas till idag! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #268 skrivet: december 12, 2008, 11:26:11 »

Skall inte bli politisk, men det är underliga tider vi lever i! Verkar som jag själv blir utan fast inkomst i April 2009! :( >:(

Tack för uppdatering av begreppen och info om vad folk tvingas till idag! :) /M

Ajdå, det var inte bra. Det är väl en sak att bli av med jobbet, det kan man väl lösa. Men när 50% av befolkningen blir det samtidigt, då blir det lätt lite trångt på marknaden :-\
Det ligger lite i det Sally säger, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke. Men när ingen har pengar är det svårt att handla sig ur en kris.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #269 skrivet: december 12, 2008, 17:58:05 »
Och idag kom beskedet. Sista dag 2009-03-11 :(
« Senast ändrad: december 12, 2008, 18:00:42 av Stormen »
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #270 skrivet: december 12, 2008, 18:11:52 »
Och idag kom beskedet. Sista dag 2009-03-11 :(

Fan... vilket elände! Enda trösten är väl att du verkligen inte är ensam med en sådan sits!
Bävar själv för nåt liknande. Inte för att det brinner i knutarna än men jobbar kvar på min första arbetsplats och vill verkligen inte byta för jag trivs så bra!

Har du nån anfallsplan nu Stormen?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #271 skrivet: december 13, 2008, 02:44:59 »
Planen för bilen är nya kolvringar på FRshop, sen är det nog lågbudget efter det.

Vad det gäller jobb vet jag inte än, fiskar lite här och var. Men jag har ju inte skaffat mig någon familj, så för den sakens skull är jag ju mobil. Har sneglat lite åt det avlånga landet i väster, men vi får väl se vad det blir. Det kanske blir världens uppsving och världen hamnar i total harmoni efter nyår. Det går till och med så bra att svält och krig upphör i bara farten ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #272 skrivet: december 13, 2008, 09:00:09 »
Det kanske blir världens uppsving och världen hamnar i total harmoni efter nyår. Det går till och med så bra att svält och krig upphör i bara farten ::)

En kan ju hoppas.. nej som du sa, det går inte bromsa sig ur en uppförsbacke så upp med humöret Sverige!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #273 skrivet: december 29, 2008, 23:57:11 »
Idag kom det en hjulklapp även till mig och min bil. "Cartridge roll kit" från jeppes.net, måste säga att dom var betydligt mycket mindre än jag hade förväntat mig, test kommer! En inte lika trevlig klapp var fakturan, tycker jeppes hade kunnat bjudit på det, när det är jul och allt ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #274 skrivet: januari 01, 2009, 21:01:57 »
Idag kom det en hjulklapp även till mig och min bil. "Cartridge roll kit" från jeppes.net, måste säga att dom var betydligt mycket mindre än jag hade förväntat mig, test kommer! En inte lika trevlig klapp var fakturan, tycker jeppes hade kunnat bjudit på det, när det är jul och allt ::)

Efter en snabb titt på jeppes så verkar det vara slipstift för portningen du köpt!?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #275 skrivet: januari 01, 2009, 22:56:15 »
Efter en snabb titt på jeppes så verkar det vara slipstift för portningen du köpt!?

Stämmer!
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #276 skrivet: januari 08, 2009, 01:24:20 »
Nu har mästaren av skärande bearbetning varit i farten igen ;)
Har fått lite småplock gjort.

Ett drivdorn till kolvbultarna. Oerhört avancerad sak det här, funderar på att söka patent ::)

Puckar/dorn för viktning av stakarna. Det är ett M10 hål i mitten, så det blir en puck på vardera sida av staken, och en gängstång genomgående. Sen är det bara att lägga hela paketet på stöden jag har tillverkat och börja justera.

Stöd för viktning av stakarna. Ska stå två korta på vågen och två långa på bänken, vart faktiskt bättre än väntat. Mätte i och för sig bara med ett kort vattenpass, men det var innanför markeringarna med marginal.

Tanken var från början M8 i puckarna, och gängstång M8 finns köpt. Men det vart en liten olycka när jag skulle gänga, så det fick bli M10 istället. Nu gäller det bara att komma ihåg det nästa gång man är på biltema.

Var även på och gnussade lite svänghjulet, ska mäta lite noggrannare någon annan dag, men det finns risk att det är skrot om man är rädd om benen ::) Kan hända att jag tog i lite väl mycket när jag skulle svarva baksidan, tänkte inte så noga på pottan för fästskruvarna på framsidan >:( Måste försöka få tag på en tryckplatta att måtta efter också, får se lite senare i månaden om det går. Nu börjar det kännas ganska långt kvar till lön :-\ Och det vart inte bättre av att folk ska vara så pass oförskämda och fylla år och ta examen ::)
Måste ta mig i kragen och göra spridapluggar också. Det kan hända att blir lätt putsad 531-topp istället för hobbyportad 530, och då måste man ju vara förberedd.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #277 skrivet: januari 08, 2009, 01:45:22 »
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=29990

"Lätt portad och ev planad 531 topp Denna topp är ofta överskattad, i många fall funkar en 530 bättre när man är ute efter den motorkaraktär du vill ha. Du kanske tappar 10-15hk på toppvarv med en 530-topp jämfört med en 531, men du tar igen dem med råge på mellanregistret= mycket roligare bil att köra."

Om det blir både 531 och någon kam som redan finns i ägo, ska man tolka ovanstående citat som att H passar bättre än K då? Som jag har förstått det har H lite mera effekt och den ligger lite högre upp. Det lutade väldigt åt en månen 7, eller kanske rentav en timo-kam, men det var ju innan man vart uppsagd :(
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #278 skrivet: januari 08, 2009, 23:26:06 »
Om det blir både 531 och någon kam som redan finns i ägo, ska man tolka ovanstående citat som att H passar bättre än K då? Som jag har förstått det har H lite mera effekt och den ligger lite högre upp. Det lutade väldigt åt en månen 7, eller kanske rentav en timo-kam, men det var ju innan man vart uppsagd :(

Intressant åsikt, har inte hört/läst det nån annanstans innan!

Valet av kam beror väl på om du vill understryka eller motarbeta den karaktären 531:an tydligen skall ha enligt citatet.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #279 skrivet: januari 19, 2009, 10:50:09 »

Svarvat lite i helgen, den här gången vart det pluggar för mek. insprutare. Om jag minns rätt så är diametern 20.5 och 18.5 i o-ringsspåret. Ska skära till och svetsa på fästöron senare.

Lutar åt 531-topp nu, fast man vet aldrig, inget är säkert :) Ska nog bara snygga till det värsta och plana den plan (alltså inga millimetrar). Portningen av 530-toppen är nog ett långtidsprojekt numera.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.