Jaha, så var lördagkvällen avklarad, men det hände inte så mycket som jag hoppats

Tänkte först att jag skulle göra specialskruvar som styr upp borrmallen. Men varför krångla till det, det satt ju redan styrstift i som mallen passade på. Gick förvånansvärt bra att borra, trodde det skulle vara mycket hårdare än det var. Tyvärr verkar det ha blivit för stora hål. Borrade med en 6mm borr, kanske skulle ha tagit 5,8 eller 5,9. Förslag någon?
Sen var det dags att förlänga M8 hålen, samma sak där, borra gick som en dröm. Värre var det med gängningen, gick bra en bit, sen var det som att hugga i sten. Var inte så jättesugen på att dra av en gängtapp i hålet så det får en bli en annan dags huvudvärk.
Nu går vi vidare till svarvningen, började med att spänna invändigt i tjockringen. Tog tydligen ingen bild på baksidan, men det vart inte mycket taget där. Låsningen för att ställa vinkeln på bomhållaren gick inte att rubba! Fick inte till det nå bra om jag skulle kört utan, så jag gav upp ganska tidigt. Tog ner diametern som startkransen trycks ner mot, fanns bra backar både i svarv och fräs efter att man justerat där lite

Backarna greppar precis så högt som dom ska, man skulle nästan kunna tro att dom var gjorda för det här

Svarvade ner diametern på tjockringen lite och stack av den sen. Hade tagit evigheter att göra spån av den! Även balanseringsvikterna (antar att det är det, stiften som är pressade in i svänghjulet) gick smidigt att svarva i.

Gjorde en markering hur långt upp jag ska fräsa. Smidigt som fasen och runt blir det! Gjorde även lite markeringar i sidled, hur mycket som ska sparas runt skruvhålen. Men nu börjar det anas ugglor i mossen! Det är nog fasen inte samma möster för stiften på ett smalt svänghjul på mallen jag har. Det blir absolut inte samma bredd på luckorna som på FREJs hjul. Alltså måste jag ragga upp en annan tryckplatta att slakta, och borra nya hål för styrstiften. Så då var det inte hela världen att dom vart för stora.
Vidare till FOPen, där en distansring skulle göras. Att svarva den gick bra, men fräsa... Pelarborr/fräsmaskin som vi har finns det bara en kollektorchuck till, inte så bra att fräsa med. Vibrerade och lossnade hela tiden. När jag skulle gå över till FOPen och fräsa ur ringen där kom det stora bakslaget. Det går inte att ha spindeln roterande medans man snurrar på axlarna

Står jag i MDI kan jag inte röra axlarna, står jag i jog eller snabbtransport kan jag inte starta spindeln. Inte bra, inte bra!!!!! Fick ta vinkelslipen för att göra frigången i distansen. Men problemet kvarstår fortfarande att jag inte kan fräsa svänghjulet. Det här är lagt på is en stund nu, får sen när jag snubblar över en tryckplatta för att få ut hålen till stiften, sen får man väl ta och lära sig programera

Så om någon sitter och trycker på en programeringsmanual till Mazatrol är det uppskattat

Så här vackert blev det i maskin

Men jag har ju kommit en bit påväg i alla fall.