Författare Ämne: Jyllskars - Volvo 350 GLT - Inspirationen, vart lade jag dig sist?  (läst 184266 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Jyllskars - Volvo 350 GLT - Inspirationen, vart lade jag dig sist?
« skrivet: februari 01, 2009, 18:45:38 »
Nu är både bilen och motorn i garaget, värmen är på så snart kanske arbetet med nya projektet startar ;)
« Senast ändrad: november 07, 2012, 15:26:55 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #1 skrivet: februari 01, 2009, 19:13:50 »
Kul nytt projekt  :D Kan du väl avslöja lite   :)
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2009, 20:46:46 »
350? Vågar man gissa på nåt femcylindigt?  :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #3 skrivet: februari 01, 2009, 21:27:32 »
350? Vågar man gissa på nåt femcylindigt?  :)

Jaa ;D blir att byta hela drivlinan då, 2.5L 20V, bmw låda (kanske 260), 240 bakaxel, ev. moddad 240 framvagn, för att få samma bultcirkel fram och bak. Servo ska oxå tryckas dit ;)

Nu har jag avslöjat lite ;)

Första steget är att ta ner allt som har med drivning att göra, och utrota rost :-\
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #4 skrivet: februari 01, 2009, 22:04:20 »
Va kul med ett riktigt projekt  :D ser fram emot mycke bilder under byggets gång  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #5 skrivet: februari 01, 2009, 22:06:04 »
Kul Jyllskar! Kör hårt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 405
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #6 skrivet: februari 01, 2009, 22:55:11 »
Roligt med en 5:a  i en 360 :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #7 skrivet: februari 01, 2009, 23:17:25 »
Blir det överladdat eller sugmotor?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #8 skrivet: februari 01, 2009, 23:25:17 »
Blir det överladdat eller sugmotor?

det blir sugmotor till en början, men man vet ju aldrig vart det slutar  ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2009, 23:29:46 »
Okaj. Lycka till!  :)

Knez

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Kvalificerad Fuskmeckare
    • Visa profil
    • På Garaget
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #10 skrivet: februari 02, 2009, 02:13:50 »
Ropa till om du behöver hjälp att mecka, eller bara ha nån där att diskutera med ;)

Förresten, nu när du ska bygga lyxkärra har du kanske lust att sälja turboåket till mig? Den var så sjukt cool när jag var ut till dig och kollade senast  ;D

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #11 skrivet: februari 02, 2009, 05:32:15 »
Ropa till om du behöver hjälp att mecka, eller bara ha nån där att diskutera med ;)

Förresten, nu när du ska bygga lyxkärra har du kanske lust att sälja turboåket till mig? Den var så sjukt cool när jag var ut till dig och kollade senast  ;D

det gör jag nog :)
får se om den är till salu, måste ju ha nån bil att leka med i sommar med, V40n är ju inte direkt skitrolig ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #12 skrivet: februari 02, 2009, 06:30:29 »
Härligt med ett riktigt bygge!  :D

blir ju likadan drivlina som mig och Peter då  8)

klart du ska ha turbo! en orginal 20v är ju inte mer än 170hk och vridet är ju nästan obefintligt  ???

lycka till!  :-*
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #13 skrivet: februari 02, 2009, 19:35:57 »
Härligt med ett riktigt bygge!  :D

blir ju likadan drivlina som mig och Peter då  8)

klart du ska ha turbo! en orginal 20v är ju inte mer än 170hk och vridet är ju nästan obefintligt  ???

lycka till!  :-*

jaså? blir det bmw låda å 240 axel för dig med? HUr gör du med öpphängningen? 4-länk?
näe tänkte få igång grejorna som sugis, sen är det nog mest prisvärt att byta hela motorn mot en färdig T5 hade jag tänkt. Men det ligger en stund frammåt i tiden, rostlaga å fixa bakaxelöpphängning är prio 1 nu :P
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #14 skrivet: februari 02, 2009, 20:01:44 »
jo! omsvetsad ZF lådan! Peter Schmidt som svetsat! rekomenderar det isället för adapter!!!
kan försöka förklara! det finns lite bilder i min tråd med "B19Turbo 360" men du har bladfjädern som vanligt.. sen är det ju en platta under som håller fast dämparn och sen ett fäste över som drivaxeln sitter i.. det fästet som drivaxeln sitter i är det ett hål (som axeln går igenom.. det hålet om man sågar upp det så det blir som et U så passar 240 axeln rakt ner i det! sen är det bara svetsa fast axeln och skruva fast som vanligt..

förstog du?  ::)



Sen hamnar axeln så fast ner i hålet  :)


härligt med T5  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #15 skrivet: februari 02, 2009, 20:28:54 »
Inte turbohetsa denna tråden redan  ;)
Stort framsteg att nån fixar en 360 med 5ans härliga ljud! Finns ju i snart alla andra gammelvolvos med. (Inte minst 240 & 740). Så varför inte 360!

Tror inte du nämnt det än Jyllskar men ska det (reg)besiktas med 5an?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #16 skrivet: februari 02, 2009, 20:32:31 »
klart man ska turbohetsa!
en 20v är ju bara 170hk och helt utan vrid!
en T5 är ju 225hk och mycket mer vrid!

en chippad T5 är på 290hk och 420nm i vrid!
nu snackar vi!  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #17 skrivet: februari 02, 2009, 21:51:40 »
Inte turbohetsa denna tråden redan  ;)
Stort framsteg att nån fixar en 360 med 5ans härliga ljud! Finns ju i snart alla andra gammelvolvos med. (Inte minst 240 & 740). Så varför inte 360!

Tror inte du nämnt det än Jyllskar men ska det (reg)besiktas med 5an?

nej då inget hets här, denna gång får det ta sin tid, försöka få till ett mer seriöst projekt än det förra., har ju den röde att busa med i sommar om jag bara hittar på felet på den :S

Jo det är tänkt att regbes som ombyggt fordon. motornummret ska väl moddas till en 2L 10V istället ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #18 skrivet: februari 02, 2009, 21:53:24 »
jo! omsvetsad ZF lådan! Peter Schmidt som svetsat! rekomenderar det isället för adapter!!!
kan försöka förklara! det finns lite bilder i min tråd med "B19Turbo 360" men du har bladfjädern som vanligt.. sen är det ju en platta under som håller fast dämparn och sen ett fäste över som drivaxeln sitter i.. det fästet som drivaxeln sitter i är det ett hål (som axeln går igenom.. det hålet om man sågar upp det så det blir som et U så passar 240 axeln rakt ner i det! sen är det bara svetsa fast axeln och skruva fast som vanligt..

förstog du?  ::)



Sen hamnar axeln så fast ner i hålet  :)


härligt med T5  8)

Vet inte om jag vill ha en omsvetsad, tråkigt om man mot all förmodan skulle rasa lådan eller spränga kopplingen så lär man svetsa en ny låda :S då känns det bättr om man har en adapterplatta, bara byta låda å tuta å köra. eller?


Någon som vet om man får regga med 4-länk man byggt ihop själv? Tyckte Anton sa att det var kärft att få igenom det i finland så då undrar jag hur det är i sverige.. Men annars ver inte din idé helt knasig heller, fast jag vill nog fixa spiralfjädrar ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #19 skrivet: februari 02, 2009, 21:59:33 »
Observera det jag sa Gäller Åland bäst att höra med sina egna besktnings gubbar så man får ett rakt och ärligt svar! har frågat på åland så ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #20 skrivet: februari 02, 2009, 23:10:35 »
Går det att få ner en 7/940 bakaxel på samma sätt? :)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #21 skrivet: februari 02, 2009, 23:41:38 »
Går det att få ner en 7/940 bakaxel på samma sätt? :)
Av vilken anledning vill du ha 7/940 bakaxel? Den är på tok för bred.
Sen så kommer fjädrarna längre in på axeln och då tappar du i fjäderstyrka vid roll och ojämna vägar. Kan ev gå att fixa med mycket kraftig krängare eller hårdare fjädrar... behöver inte vara fel eller bli dåligt men det känns inte rätt. Ju mer parametrar man nåste räkna med ju svårare kommer det bli att få till det bra.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #22 skrivet: februari 03, 2009, 06:19:56 »
Om lådan går sönder så byter du bara innehållet  :-*
vet att folk som kör med adapterplatta måste dels förlänga ingående axel och måste också ha distanser bakom svänghjulet!

sen vet jag inte hur det blir med startmotor men problem blir det nog alla gånger.. sen kostar en adapter ca 2000spänn om inte mer  :o

och sen tror jag inte du behöver vara rädd att lådan rasar! den kommer aldrig rasa så att du skadar själva huset!

och om du spränger kopplingen så har du nog större bekymmer än att svetsa om lådan! tror din adapterplatta kommer gå år skogen då med även växellådan så det spelar ingen roll där heller!



Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #23 skrivet: februari 04, 2009, 20:27:45 »
men det ska vara vxl. låda bak på en 360 så kör på adapterplatta, och i värsta fall får du nog be någon kunnig svetsa ihop sprängkåpan v70 vs 360

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #24 skrivet: februari 05, 2009, 20:09:01 »
men det ska vara vxl. låda bak på en 360 så kör på adapterplatta, och i värsta fall får du nog be någon kunnig svetsa ihop sprängkåpan v70 vs 360

är rädd att den kommer hamna fram. orginal lådan verkar ju inte hålla allt för länge.
Så blir nog en adapter mellan vitmotor och bmwlåda, eller som sakt svetsa dit en del från 850låda på bmw låda.. sedan mecka ihop en kardan.

Någon som vet om bmw lådorna skiljer någonting mer än sprängkåpan mellan lilla och stora 6an? båda lådorna heter 260... är det samma innehåll i dom?
 
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #25 skrivet: februari 05, 2009, 20:31:52 »
Jag  har hört både och  ??? att det ska vara samma och inte  :-\ Behöver du hjälp att svetsa om
vxl så hör av dej  :)
"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #26 skrivet: februari 05, 2009, 21:22:54 »
Jag  har hört både och  ??? att det ska vara samma och inte  :-\ Behöver du hjälp att svetsa om
vxl så hör av dej  :)

vilken låda tycker du att jag ska köpa? Kanske lika bra å köpa till stora sexan så är man säker att den pallar biffen ;) behöver du ha vitblocket att måtta med när du svetsar?

Vilken låda svetsade du om Fredrik? till lille motorn eller Stora?
ZF eller Getrag, skillnad?? Vilken djungel..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #27 skrivet: februari 05, 2009, 21:28:30 »
Jag kör med ZF lådan från M50 motorn alltså stora sexan!
den ska väl klara ca 600hk men jag köpte den igentligen bara för den va billig  ::)
men håller med om att det är en jävla jungel! MEN se till att hitta en med bra utväxling! jag har 1:1 på 5:an vilket innebär att man måste ha en hög utväxling på slutväxeln :( 3:15 finns till 240 men är jätte svår att få tag på!
Peter vet mer om det!

kan ju svara åt Peter då han svetsa min låda! ett block med vev är ett måste, annars är centreringen svår att få till  :-\
har man block och vev så är det i princip bara att ställa blocket upp sen på med lådan och svetsa  :)

men du har bestämmt dig för att svetsa nu då?  :D
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #28 skrivet: februari 05, 2009, 21:55:32 »
Du måste skaffa ett svep från 960 manuell eller automat (automat är nog lättast att hitta)
Ett block med vev kan jag nog låna eller köpa billigt.

KOLLA alltid utv på samtliga vxl ! inte så kul med 5,07 på ettan till ex (om man inte ska regga den som epatraktor  ;D ) eller 1-1 på feman om man vill ha bra toppfart.

"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #29 skrivet: februari 06, 2009, 00:05:09 »
du tror inte det går att smida ihop någonting utav sprängkåpan från 850? har nämligen den kvar och det vore ju billigast ;) ska ta en kik på den imorn å se hur lång den kan bli om man kapar upp den.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #30 skrivet: februari 06, 2009, 23:31:54 »
Nu har jag rotat fram föredetta växellådan från 850n..
Såhär ser den ut, enda stället det kan bli kärft är där drivaxeln har suttit in i lådan, där är det ihopgjutet med sprängkåpan.. Men det går väl att lappa ihop skapligt med lite nytt material.?
Hur lång behöver den vara?
Kan ta en dag och kapa och se hur mycket som blir kvar :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #31 skrivet: februari 07, 2009, 08:14:10 »
Kapa så den blir ca 10 cm,det räcker  :)
"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #32 skrivet: februari 08, 2009, 02:37:26 »
Kapa så den blir ca 10 cm,det räcker  :)

okej, ska ta med den till jobbet och köra i bandsågen :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #33 skrivet: februari 08, 2009, 02:39:38 »
Nu har jag vart i garaget och gjort nått framsteg iallafall :)
Rev ur mesta inredningen, baksäte, framstolar och instrumentbrädan, mattan och lite ljudisolering strök med :)
Dålig bild men ett bildbevis ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #34 skrivet: februari 08, 2009, 09:27:12 »
varför har du tagit bort instrumentpanelen?
ska du ta bort ljudisoleringen på golvet?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #35 skrivet: februari 08, 2009, 14:33:32 »
ska kapa ett hål för motorn och växellådan, såg det enklast att göra så  ::)
ja ljudisoleringen på golvet var genomblöt på sina ställen så den river jag ur med.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #36 skrivet: februari 08, 2009, 18:24:21 »
okej! det är kanske inte så mycket jobb att ta bort men jag tyckte inte det var svårt att kapa med den på plats!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #37 skrivet: februari 08, 2009, 23:30:22 »
antar att detta blir ett riktigt seriöst bygge så mitt tipps är at ta ur rutan ta bort dörrar med mera och bygga från scratch och givetvis lacka allt :) för om du börjar med att vara det minsta oseriös kommer du ångra det senare :-[

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #38 skrivet: februari 09, 2009, 06:30:52 »
Mitt tips är att göra så lite som möjligt i onödan! varför ta bort rutor och dörrar när man ska kapa upp växellådstunneln?! jag tog inte ens bort intsrumentbrädan när jag kapa upp min tunnel och satte dit lådan! jag ångrar det inte! gick hur smidigt som helst!
börjar man skruva isär allt för mycket så tror jag man har lättare för att tröttna.. man skruva ju inte i onödan precis, inte jag i alla fall!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 350 GLT
« Svar #39 skrivet: februari 09, 2009, 10:58:51 »
antar att detta blir ett riktigt seriöst bygge så mitt tipps är at ta ur rutan ta bort dörrar med mera och bygga från scratch och givetvis lacka allt :) för om du börjar med att vara det minsta oseriös kommer du ångra det senare :-[

jo det blir att plocka ur rutan för att utrota rosten som förmodligen ligger och gror där bakom :) sen är det en spricka i den också.
Dörrarna ska jag också mecka bort så fort jag har städat i ett förråd så jag har plats för dom  ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga