Författare Ämne: Olles 345 DLS -81  (läst 95716 gånger)

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #160 skrivet: april 05, 2012, 21:28:21 »
Kaxigt fräscht blev det
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #161 skrivet: april 06, 2012, 01:02:26 »
Riktigt fint! Mycket fint rallystuk!  ;D
Och bilen går bra? ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #162 skrivet: april 16, 2012, 23:05:12 »
Snyggt jobbat!! Ser så fräsch ut gammelbilen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #163 skrivet: april 29, 2012, 17:22:23 »
Tack alla!

Nu är uppdraget att matcha utseendet med prestanda, såhär långt har vi kommit på grenröret:

3an är i dagsläget 10cm kortare än de andra, men de övriga är ganska jämnlånga så jag tänkte att 3an får kryssa över de andra rören längre ner. Rören blir 158 cm och det innebär att de går in i kollektorn just före främre ljuddämparen ;) (andra pulsen för effektbandets ände på 5400 varv, matchar V-kammen och standardventilerna på B230K´n)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #164 skrivet: maj 03, 2012, 14:21:14 »
Såhär ser det ut när jag bygger 2,5" rör:

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #165 skrivet: maj 03, 2012, 14:26:37 »
Ser fint ut det där :)
Har du riktig billyft eller har du lyft bilen med traktor? Hursomhelst så ser det ut att vara mycket plats, fy så orättvist :P Jag måste ligga på ett garagegolv, åtminstone varmgarage men är trångt när man ska vara under bilen :(

Ser rostfritt ut, och ren växellåda har du :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #166 skrivet: maj 03, 2012, 22:05:02 »
Tack tack!

Jag har lyft bilen med en truck med förlängning på gafflarna :) Brukar spola bilen under varje gång jag ska vara där och jobba då jag är allergisk mot att det är smutsigt när man skruvar :P Det hade klart vart mycket jobbigare om jag inte kunnat lyfta upp bilen, speciellt eftersom jag var tvungen svetsa fast nya fästen för slutdämparen på ett mycket jobbigt ställe :P Så du har en härlig framtid framför dig ;)

Jag byggde från grenrörets slut till ändröret 2,5". Det är en liten försmalnad efter grenröret och den stal uppenbart en hel del effekt på höga varvtal! Ska bli spännande och se hur mycket det andra grenröret ger när det är färdigt :) Nu orkar den upp till 6000 varv på fyran (min hastighetsmätare är ur funktion för tillfället), borde väl vara typ 195 på mätarn med 14" hjul?

Jag satte systemet så tight som jag kunde och under provturen var det inget som tog i men nu när det monterades efter jag lackat det så tog det i nånstans, inte lätt när man får hjälp av någon som inte varit med under hela tiden, så det blir upp med den imorrn igen. Jag ville ha markfrigång så gott som det går och att det ska sitta ordentligt så då håller det mycket längre.

Såhär blev det med ändröret. Jag kapade ur plåten där lite och la sen svart hammarlack runt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #167 skrivet: maj 07, 2012, 00:22:52 »
Bra jobbat! Hoppas du blir nöjd med grenrörets prestanda efter allt jobb!

Snyggt byggt med avgaset!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #168 skrivet: maj 31, 2012, 22:31:00 »
Tack tack :)

Eftersom mina fälgar var något ovala så tröttnade jag och köpte nya fälgar. Nå volvo original från 440, 15". Jag lämnade iväg dem på lack men det blev bara skit (rinningar i kvadrat...) så jag gjorde dem själv istället den här gången. Vit grund med blå flake och sen ännu ett lager klarlack på det! Blir kul att se dem i sol-ljuset sen ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #169 skrivet: juni 01, 2012, 15:13:04 »
Numera är jag också ägare till en riktig sportbil! 343 GLS -82 :D 24000 mil, 2 ägare :) (äldre man och hans fru)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #170 skrivet: juni 01, 2012, 15:17:54 »
Ser riktigt fräsch ut :D
Du börjar få en fin samling med 340is nu :P

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #171 skrivet: juni 01, 2012, 20:09:31 »
Haha vadå! Har ju bara fyra ;D

Här kommer en snabb recension av 343an:

Jämfört med 345an (1981) så känns den faktiskt lite mer sportig, fjädringen rör sig mindre och jag upplever att den gungar mindre. Detta kan självklart ha med skicket på fjädringen att göra men den har gått nästan dubbelt så långt som 345an. Den understyr även mer vilket ger en mer balanserad ingång i kurvorna och det upplevs som att den förflyttar belastningen på hjulen fortare så du får bättre respons från chassit när du går på/av gas. Den upplevs vara kortare och snärtigare i styrningen, tex när man går över från grus till asfalt i ställ och måste fånga den så upplevs den mer utmanande.

Nu får jag också tillfället att jämföra vad skillnaden blitt med modifikationerna för motorn och den är klart starkare på mellan och höga registret med sportluftfilter och 2,5" avgassystem. Originalmotorn tappar mycket hellre varv när det går tungt i en sladd tex.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #172 skrivet: juni 05, 2012, 12:09:52 »
Nya pärlan:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #173 skrivet: juni 05, 2012, 12:59:46 »
Rostfläckarna på undre delen av dörrar verkar vara vanligt på äldre 340.

Vet inte om det är marken som lutar eller bilden som luras men den ser ut att vara mkt lägre fram än bak.

Har du några planer på den här bilen eller ska du ha den som original bruksbil?

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #174 skrivet: juni 05, 2012, 20:49:19 »
Ja det verkar vara så på allihop! Alla fyra har det och är i övrigt ganska rostfria, även under!

Den här ska jag byta färg på och fräscha upp, den e riktigt fräsch inuti och motorrummet är original så det blir att använda som bruksare bara, de börjar ju vara ovanliga nu dessa!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #175 skrivet: juni 05, 2012, 21:29:57 »
Måste vara dåligt rostskydd på dörrarna från fabrik eller om nederdelen av dörrarna har en magisk kraft som drar till sig stenskott :P

Ok, blir det likadan färg som på DLSen eller blir det någon annan färg? (Mörkblå metallic skulle nog vara snyggt, t.ex VW Midninght Blue fast kanske lite dyrt ::))
Jo dem börjar ju bli ovanliga, speciellt de äldre modellerna.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #176 skrivet: juni 06, 2012, 22:32:55 »
Ja jag vet faktiskt inte vad det är men å andra sidan är nederdelen ganska utsatt också, och ser man till andra märken av bilar så är det ganska fantastiskt att ha original-lacken kvar på en 30 år gammal bil! :)

Jag har tänkt lägga nån metallic, det blir den metallic som jag får tag på gratis eller snorbilligt, och sen blir det en flake på den, antingen blå eller orange beroende på vilken färg det är i grunden! Gjorde en stationär sop mörkblå metallic med orange flake i och den blev sjukt läcker, ska göra min kusins hoj i samma färg här nån dag :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #177 skrivet: juni 09, 2012, 01:18:12 »
Var ut å lekte med 345an idag :D

http://www.youtube.com/watch?v=M_woL87EIGE

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #178 skrivet: juni 09, 2012, 01:36:18 »
Och här en annan video till er som är nya på 340-modellen ;D

http://www.youtube.com/watch?v=qz3mJ05weNA

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #179 skrivet: juni 09, 2012, 21:08:05 »
Och här kommer lite bilder från gårdagen:

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #180 skrivet: juni 09, 2012, 21:14:28 »
Riktigt bra material, gillar instruktionsfilmen.  ;D

Ser nästan ut som att inre framhjulet lyfter från marken på bilderna. Bra kört. :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #181 skrivet: juni 09, 2012, 21:42:26 »
Haha tack! Jag kände att det var dags att ge något tillbaka till 340-communityn ;D

Framhjulet studsar ibland upp lite och hela bilen kan hoppa i sidleds ibland, den är inte riktigt optimal i chassi-inställningarna för den här typen av körning ;D Ändå oväntat snabb, en celica fick ganska rejält med stryk iaf ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #182 skrivet: juni 11, 2012, 00:09:16 »
Haha tack! Jag kände att det var dags att ge något tillbaka till 340-communityn ;D

Tack för det! Riktigt högt underhållningsvärde där  8)

Och snygg körning där in i kurvan i hög hastighet  :P

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #183 skrivet: juni 20, 2012, 23:47:28 »
Tack min käre vän! Här kommer två bilder till, en med min vän Sandra bakom ratten och en från rallybanan

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #184 skrivet: juni 21, 2012, 07:43:25 »
Satan vad det kränger, ena framhjulet är ju uppe i luften :o

Rallybilden såg riktigt bra ut :D

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #185 skrivet: augusti 07, 2012, 22:49:09 »
Då var motorbytet pågång:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #186 skrivet: augusti 08, 2012, 01:35:21 »
Här kommer två bilder till, en med min vän Sandra bakom ratten och en från rallybanan

Vilken grym bild där med brudarna  8)
Inte ofta man ser en tjej ((i en brutal rally) 360) och nästan aldrig på tre hjul!! :o

Vad blir det för motor nu då? Blir det B234 som du skriver om på förstasidan eller har jag missat något senare tillkommet kanske?

PS
Underbart mekarpalats
DS

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #187 skrivet: augusti 08, 2012, 08:01:01 »
Hon e rätt häftig hon som kör, Sandra heter hon, har även kört en hel del på min racehoj som skrämt upp massor med män :D

Det blir en B230K efter eget recept, V-kam, avstämd för 4500 varv på avgas och 4200 på insug (toppeffekt på 5400 - 160 till 170 hk), 39mm spjällhus (individuella), megasquirt

Varför donnan har fått stå en stund är pga att jag gjort i ordning verkstan som den står i nu, det var fyllt med prylar upp över väggarna innan jag började så har kört typ snitt 8 timmar om dagen 7 dagar i veckan i tre månader för att komma till nåt brukligt! Det är en byggnad som var byggd för snickeri på 50-talet och sen på 80-talet tog farsan över den för sin verkstads-verksamhet. Har slängt ut en hel del grejor som var lämnat från snickeriet...

Och sen råka den här ta lite tid också ;) (mer av lokalen i filmen)

http://www.youtube.com/watch?v=mcb4PvFR9Nk&list=UUbzfr0KCeFfPFlLAiN-J5YQ&index=2&feature=plcp

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #188 skrivet: augusti 08, 2012, 13:54:54 »
Hon e rätt häftig hon som kör, Sandra heter hon, har även kört en hel del på min racehoj som skrämt upp massor med män :D
De e ju så grymt  8)

Citera
Det blir en B230K efter eget recept, V-kam, avstämd för 4500 varv på avgas och 4200 på insug (toppeffekt på 5400 - 160 till 170 hk), 39mm spjällhus (individuella), megasquirt
Okej! 631-topp alltså? Kompressionsförhållande original eller plana blocket?
Lite nyfiken på vilka spjällhus du tänker använda. Rätt svårt verkar det att hitta något som inte är svindyrt. MC-spjäll möjligtvis till bra pris går kanske hitta.
Jag har länge varit sugen på individuella också men gissar att besiktningen blir ett problem.
Kul med fler megasquirtare, vilken version?  :D

Citera
Varför donnan har fått stå en stund är pga att jag gjort i ordning verkstan som den står i nu, det var fyllt med prylar upp över väggarna innan jag började så har kört typ snitt 8 timmar om dagen 7 dagar i veckan i tre månader för att komma till nåt brukligt! Det är en byggnad som var byggd för snickeri på 50-talet och sen på 80-talet tog farsan över den för sin verkstads-verksamhet. Har slängt ut en hel del grejor som var lämnat från snickeriet...
Jösses! Men du/ni får en rejäl lokal när det är klart!  :o
Ser ut som om du ska jobba med bilar på heltid när man ser alla utrymmen och maskiner  :P

Citera
Och sen råka den här ta lite tid också ;) (mer av lokalen i filmen)
Spännande projekt, kör du projekttråd någonstans så måste du länka här så vi kan följa  :P
Måste bli jäkligt kul att köra/drifta sen  ;D

Sen såg jag Too late too bad-filmen med, grymt bra och kul med dig själv och bilen som gästspelar, är det din syster som är med gissningsvis?

Kul med att du gör såna där filmer på engelska som den med smaarten. Du verkar vara en cool snubbe med många strängar på din lyra!

Jag är glad att du hittat 300-serien och forumet! :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #189 skrivet: augusti 09, 2012, 15:37:33 »
Tack tack :)

Ja det är 631-toppen, det var en billig motor jag fick tag i och den toppen e faktiskt inte alls tokig som standard :) Jag har inte portat något!

Jag tar ett spjällhus från en CBR 929, kom över två sånna motorer i utbyte för lite jobb så när det låg där och glänste fick jag den idén :P Just den där dimensionen är vanliga på hojar så det är absolut något att titta på om man inte har tänkt varva över 6000 varv :)

Jag tror det kommer gå åt fanders på besiktningen, det kommer vara helt omöjligt att inte se att den är modifierad eftersom tex insugsrören når ända till batteriet :P

Ännu är jag inte säker vad jag ska göra, kommer nog bli allt möjligt men det lär nog bli en hel del bil-jobb :P Allt finns som redan till att göra det, och det är en ganska stor kostnad att börja från noll me sånt :)

Jao jag har en projekt-tråd på garaget.org men nu är det lite pause på det där så att jag får igång volvon i brukligt skick igen :P

Tack detsamma! Jag har lärt mig en hel del här, när jag joinade forumet så hade jag knappt skruvat i en bil (jag är mc-kille) och nu börjar man ha lite koll på hur saker å ting fungerar :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #190 skrivet: augusti 10, 2012, 00:45:48 »
Nej 631 är ju inte fy skam, hade själv tankar på det i början pga. att jag hade en bottendel men sen fick jag fatt i en B230A botten istället.
Men vill du inte ha upp kompet lite i motorn? Fixar du väl hemma i verkstaden med ett par timmar i fräsen! (Fast man behöver ju helst en jättekrona för att ta hela ytan i bredd..
Men du kanske är nöjd med kompet som det är.

Spjällhusen, är de för klena för att flöda mer luft än vad en bilmotor behöver över 6000rpm?
Är det gassvaret du vill åt eller är det för att få insprutningen med spridare och så?
(Raka rör ger väl lite mer effekt också kanske..?)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #191 skrivet: augusti 10, 2012, 16:56:25 »
I det långa loppet är en vanlig 230 bättre men för just den här trimningen så funkar den faktiskt ganska bra! Det blir problem i förbränningen ifall man väljer att trimma mycket mer dock, då vill man ha en vanlig topp. Kompen är redan ganska hög på 230K också, därför tyckte jag att den var bra att börja med :)

Ja spjällhusen är för klena för att ge mer effekt, för att förklara det enkelt så är diametern på insugningsröret det som säger var i registret effekten kommer hamna och sen är längden på rören till för att vicka effekten över den punkten, långa rör ökar på botten, korta rör ökar effekt på övervarv.

Om man simplifierar det så handlar det om att motorn ska andas luft och komponenterna du väljer har för och nackdelar samt en viss frekvens som de fungerar bäst på med de naturlagar vi har. Behöver motorn andas genom ett sugstrå så kommer den att strypa sin maximala kapacitet men istället få upp hastigheten på gasen den andas när den inte jobbar som hårdast. Ett för stort insug gör helt enkelt att motorn aldrig andas så effektivt som den kan! 39mm räcker till nånstans runt 5500 varv på en 230 och sen börjar den strypa, jag säger 6000 för att det kan vara okej att den stryper de sista 500 varven :)

För min del handlade det mest om att det låg ett spjällhus i garaget och jag tyckte det var en bra idé att använda det ;D Är det rätt byggt så vinner det nästan uteslutande i alla lägen mot ett insug med gemensamt spjällhus

Jag måste ta å kolla upp ifall det går använda spridarna också, det har jag inte ens tänkt på! :D

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #192 skrivet: augusti 17, 2012, 09:53:01 »
Ut me det gamla!

En del undrar varför jag har så många bänkar, well, här är svaret :)

Nån som vet om den där kontakten som sitter längst upp på motorn och gör ingenting går använda som pickup? Den ser ut såhär vid svänghjulet (bild)

Jag har aldrig sett en koppling som ser ut som min heller, är den slut eller av nåt skumt material?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #193 skrivet: augusti 18, 2012, 00:18:44 »
Hm nej vet inget om den där givaren..

..och känner inte igen färgen på lamellen heller. Brukar ju vara väldigt gråsvart. Kan någon kört dragracing med den innan och hällt på den där syran vilken det nu är man ska ha för att få bättre bett i kopplingen?
Annars har jag ingen förklaring  ;D

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #194 skrivet: september 01, 2012, 20:03:46 »
Bara en gissning men kan det vara asbest i den som gör att färgen blir annorlunda?

Sen ser den väl ganska sliten ut. Verkar inte vara så mycket kvar tills nitarna tar i svänghjul/tryckplatta..

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #195 skrivet: september 16, 2012, 21:19:56 »
Det är ganska mycket kvar av den, jag valde att sätta in den igen så får vi se hur länge den håller!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #196 skrivet: september 16, 2012, 21:20:33 »
340n är inte blyg må jag säga! Hade ut lillan 2 km sån här väg idag :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #197 skrivet: september 16, 2012, 21:21:25 »
Om ni undrar varför hon ser så våldtagen ut så är det för att hon åker in i lacken när jag gjort klart den andra 340n och ställt i ordning lackbåset :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #198 skrivet: september 16, 2012, 21:26:16 »
Fint med blomster där i skogen  :D

Och klart hon tar sig fram, så rallystukad som hon är  ;D