Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 857857 gånger)

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1080 skrivet: augusti 17, 2013, 22:33:20 »
Japp ska inunder i vilket fall som helst och tappa ur tanken då jag har sett att det var skräp i botten då jag kolla bränsle filtret i tanken. Sen som du säger är det enbart när bilen står och går som det luktar bensin.

Hoppas å få se steg tre i motorn på din snart nog  8).
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1081 skrivet: augusti 17, 2013, 22:34:52 »
Steg tre hoppas jag också se snart nog :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1082 skrivet: augusti 18, 2013, 22:06:58 »
Ja nu så är batteriet monterat i skuffen :)

Jag hann däremot inte få dit xenonet i extraljusen, tog slut ström i borrmaskinen så fick inte borrat hål för att få ut kablarna till lamporna.

Jag upptäckte även att elfläkten inte fungerade för bilen fick för sig att pissa på sig när jag stod på tomgång för att öppna garageporten när jag skulle in i garaget, jag misstänker att det kommit in fukt i den för den brukar alltid sluta fungera efter jag kört i regn :(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1083 skrivet: augusti 18, 2013, 22:52:20 »
Kul med batteriet flyttat. Hur mycket kabel gick det åt? Ska flytta bak mitt oxå tänkte ja. Bara att längta tills i morgon istället med ljusen  ;D.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1084 skrivet: augusti 19, 2013, 07:40:24 »
hmm, få se. Det gick åt 4,5m 35mm2 kabel till startmotorn (kopplar på alla andra plussar där också), den kabeln har jag dragit på förarsidan. ca5,5m 25mm2 kabel mellan generator och batteri, den kabeln är dragen på passagerarsidan och den är även avsäkrad med en 60A säkring. Och till sist gick det åt ca 0,5m 35mm2 kabel till jorden.
Så totalt:
5m 35mm2 kabel
5,5m 25mm2 kabel
1st AGU-säkringshållare
1st 60A säkring (generatorn är ju ändå bara på 55A, men jag hade kunnat avsäkra högre då kabeln klarar 75A på den längden)
4st 35mm2 lödkabelskor
2st 35mm2 lödkabelskor

Sen blev jag även tvungen att skarva kabeln som går till säkringsboxen, den skarvade jag med original-laddningskabel. Den var på 8 eller 16mm2 om jag inte minns fel. Och det behövs även en kabelsko till jordkabeln som original sitter mellan motorblock och batteripol.


Jo, får längta hela arbetsdagen också och hela kvällen så det hinner bli mörkt så det går att testa hur bra det lyser :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1085 skrivet: augusti 19, 2013, 21:58:41 »
Ja fyfan nu är jag bra jävla less.

Det började med att bilen pissat ut 2L kylarvätska på väg till garaget och inget tryck alls i kylsystemet och det droppar från kylaren. Jävligt kul, märker sedan att det ryker ordentligt vitt ur avgasröret, ännu mer kul. (dock så rök det inte något när jag sedan for från garaget :S)
Skruvade dit höfläkten för att ha lite kylning då elfläkten vägrar fungera.

Kopplade sedan in xenonet i extraljusen, och vad händer då? Jo när man slår på helljuset så tänds båda extraljusen direkt men slocknar efter 1-2sek. Vad kan vara fel där? Jag kan så gott som inget om xenon, men jag har fixat bra jordpunkter, den får bra med ström, jag har testat byta boxarna mellan varandra, testat byta relät, testat ge styrström direkt från en bra strömkälla. Men nä samma sak hur jag än gör.

Jag är jävligt sugen på att hitta någonstans att ställa bilen fram till nästa sommar och skaffa mig en annan bil att köra med under tiden för nu är jag så jävla less på att skruva. Funderar på typ en Scorpio eller något annat skit som man inte behöver bry sig om, enda kravet är bakhjuls eller fyrhjulsdrift.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1086 skrivet: augusti 19, 2013, 22:08:42 »
Ajdå inte kul när det jävlas!

Men om du får tätt på kylaren eller vad det nu är som läcker så är bilen fullt körbar sen eller?
Så kan du bråka med xenonet när du får tillbaka din fighting spirit!

Man sparar ju pengar på att slippa ha två bilar. Men å andra sidan är det väldigt skönt ibland har jag märkt  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1087 skrivet: augusti 19, 2013, 22:10:44 »
Nej, va surt. låter nästan som samma fel jag har förutom de vita från avgassystemet  :-\. ang ljusen låter det som nästan som tändmodulerna ??? har du testat en åt gången ?? är det ett relä du har eller ett till varje ??
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1088 skrivet: augusti 19, 2013, 22:14:35 »
Ajdå inte kul när det jävlas!

Men om du får tätt på kylaren eller vad det nu är som läcker så är bilen fullt körbar sen eller?
Så kan du bråka med xenonet när du får tillbaka din fighting spirit!

Man sparar ju pengar på att slippa ha två bilar. Men å andra sidan är det väldigt skönt ibland har jag märkt  ::)
Nä verkligen inte kul.

Nja, måste ju få tätt kylaren och bytt topplockspackningen (antar jag, men är underligt då den slutade ryka när den fått svalna).
Men får väl se, får köpa en flaska omega 101 på jobbet och se om det blir bättre.

Inte blir det ju så mycket dyrare, 345an är ju gratis om man ställer av den.
Och en gammal Sierra/Scorpio eller 740 i dugligt skick får man ju löjligt billigt, men då är ju dessa inte skattebefriade och säkert dyrare i försäkring.


Nej, va surt. låter nästan som samma fel jag har förutom de vita från avgassystemet  :-\. ang ljusen låter det som nästan som tändmodulerna ??? har du testat en åt gången ?? är det ett relä du har eller ett till varje ??
mm, riktigt surt.
Jag har inte testat boxarna en åt gången. Jag har köpt en relä-sats, fanns endast för 3st extraljus hemma men att en kontakt är oanvänd bör ju inte spela någon roll. Det är endast ett relä till alla tre strömutgångar i reläsatsen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1089 skrivet: augusti 19, 2013, 22:19:42 »
Prova ett lyse åt gången. Jag hade problem med mitt kitt jag köpte (billigt kina kitt) 500:- tror jag de var på tradera. Jag hade problem med att ett av ljusena lyste väldigt gult medans det andra lyste mera vitt. Kunde vara både modul och lyse enligt dom som var insatt. jag testade en åt gången. ochh då lyste dom lika vitt. troligtvis dåligt batteri. men har inte brytt mig nå mer i det då det lyser väldigt bra iaf.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1090 skrivet: augusti 19, 2013, 22:22:26 »
Ok får väl se, får pilla med det senare. Blir dock inte förrän på onsdag-kväll för jag ska bort i jobbet imorgon efter lunch och är tillbaka på onsdag förmiddag.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1091 skrivet: augusti 19, 2013, 22:32:01 »
Hoppas de e nått enkelt med kylsystemet iaf  :-\. Får väl skaffa en gammal sierra med pinto motor i under denna vinter så länge. Går å få dom rolig med enkla medel  ;D.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1092 skrivet: augusti 20, 2013, 07:50:49 »
Ja kylaren har spruckit iaf för man hör hur det sugs in luft och det börjar droppa kylarvätska när man klämmer på kylarslangarna. Men förhoppningsvis fungerar det med Omega 101, sägs kunna sätta igen stora läckage.
Däremot så måste topplockspackningen bytas och jag tänker inte byta packningen utan att byta topp till en 531a eller en portad 530. Och då ska jag även ha tid till att riva isär toppen, slipa in ventilerna, slipa bort gjutskägg och andra defekter i portarna, byta till nya ventiltätningar och ställa in ventilspelet mot K-kammen (ställa in ventilspelet tar jag så klart sist eftersom jag då måste riva ur K-kammen ur min nuvarande topp vilket gör bilen okörbar).

Jo något sådant, eller kanske en Scorpio med V6a för dem mullrar trevligt (dock så drar dem lite mer soppa).
Får väl se hur det blir, ska testa med Omega 101 om det slutar läka så får bilen fortsätta vara bruksbil, om det inte slutar läka eller att den börjar ryka ordentligt vitt igen när motorn kommit upp i temp så får jag leta efter en plats att ställa undan den till nästa sommar. Den går ju ändå inte igenom besiktningen med kylarläckage, och den läker ju även olja men det är inte mycket. Och jag har också ett avgasläckage mellan topp och grenrör för pinnbultarna är dåliga och det verkar även vara dålig gänga i ett av hålen för pinnbultarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1093 skrivet: augusti 20, 2013, 17:01:54 »
Ja i förmiddags fick jag reda på varför xenonet gör som det gör, boxarna är felmärkta. Dem är märkta 12/24V men det är bara 24V-boxar.
Varför jag fick reda på det? Jo en kund som köpt 3st xenonsatser kom in och hade exakt samma fel så vi testade boxar och lampor på ett 12V bilbatteri och där så lyste det bara till för att sedan slockna, sen kopplade vi ihop två bilbatterier till 24V och då lyste det. Vi testade sedan resterande xenonkit vi hade hemma och samma sak där.

Så fabriken hade gjort fel, jag får nya 12V-boxar om någon dag.

Då är det "bara" kylarläckaget och topplockspackningen som är kvar då varav topplockspackningen är den absolut jobbigaste saken att fixa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1094 skrivet: augusti 20, 2013, 17:30:07 »
Topplockspackningen byter du nog på några timmar, inte kan du slaska runt i nån 740 eller scorpio inte.  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1095 skrivet: augusti 20, 2013, 17:41:07 »
 Tar nog som du säger bara några timmmar att byta, men jag vill ju stoppa dit en nyrenoverad 531a. Annars måste jag ju ha loss toppen igen om några månaderoch byta packning och topplockbultar igen. Men får kolla vad en topplockspackning går på genom jobbet, är det billigt så byter jag packning och återanvänder bultarna och sparar de nya bultarna till dess arr jag byter till en 531a.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1096 skrivet: augusti 20, 2013, 19:16:51 »
Jag får betala ca 150kr för en Reinz topplockspackning, så det var verkligen inte farligt.

Så då blir det att byta topplockspackning i helgen och återanvända topplocksbultarna, dem är ju ändå dragna "bara" en gång. Fast det är ju inte rekommenderat att köra beggade bultar då det är sträckbultar, men men är ju ändå bara till dess att jag fått tag i en 531a och fixat den.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1097 skrivet: augusti 20, 2013, 23:09:59 »
Jag får betala ca 150kr för en Reinz topplockspackning, så det var verkligen inte farligt.

Så då blir det att byta topplockspackning i helgen och återanvända topplocksbultarna, dem är ju ändå dragna "bara" en gång. Fast det är ju inte rekommenderat att köra beggade bultar då det är sträckbultar, men men är ju ändå bara till dess att jag fått tag i en 531a och fixat den.

Bra med billig toppackning! Folkraceshop har också överkomligt.
Vet inte hur det är med bultarna i din topp men på B200/230 kan man använda dem upp till 5 ggr. Jag byter dock bultar redan efter 2 ggr.
Sen hörde jag att kamaxelöverfallen inte ska dras så många gånger vilket är mindre kul när man vill prova flera kammar osv. Men vet inte om detta påstående är fakta eller myt  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1098 skrivet: augusti 20, 2013, 23:35:13 »
Jag får betala ca 150kr för en Reinz topplockspackning, så det var verkligen inte farligt.

Så då blir det att byta topplockspackning i helgen och återanvända topplocksbultarna, dem är ju ändå dragna "bara" en gång. Fast det är ju inte rekommenderat att köra beggade bultar då det är sträckbultar, men men är ju ändå bara till dess att jag fått tag i en 531a och fixat den.

Bra med billig toppackning! Folkraceshop har också överkomligt.
Vet inte hur det är med bultarna i din topp men på B200/230 kan man använda dem upp till 5 ggr. Jag byter dock bultar redan efter 2 ggr.
Sen hörde jag att kamaxelöverfallen inte ska dras så många gånger vilket är mindre kul när man vill prova flera kammar osv. Men vet inte om detta påstående är fakta eller myt  ???
Jo, jag har bra rabatt. Får köpa bildelar till inköpspris på sommarjobbet, vilket oftast är kring 40-50% billigare än ordinarie pris. 8)

Hela fem gånger :o
Men det finns olika bultar, de gamla som måste efterdras efter varmkörning och de nya som ej behöver efterdras. De gamla är insexskalle och de nya har vanlig sexkant. Jag vet däremot inte om de gamla är sträckbultar men de nya är det iaf.

Kamaxelöverfallen har jag aldrig hört något om så jag vet inte heller om det är fakta eller myt. Jag tippar på myt då det inte är sträckbultar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1099 skrivet: augusti 21, 2013, 06:37:44 »
Jag har ju nya bultar med sexkant och en midja som ska visa på om bulten börjar ge med sig
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1100 skrivet: augusti 21, 2013, 07:12:47 »
Ja det är ju dem nya bultarna, jag vet däremot inte när Volvo började använda dessa. Men det syns ju ganska tydligt när man väl tar loss ventilkåpan och kollar :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1101 skrivet: augusti 22, 2013, 22:04:22 »
Ja ikväll fick jag prova på 50W-xenonet och jag kan säga så här:
Fyfan vad det lyser! :o
Det är ju helt sjukt, fastän jag bara har 2st Big Knickare med 50W-xenon i vardera så lyser det jävligt bra. Lyser till och med mycket bättre än 3st big knickare med 100W halogen i varje.
Det var lätt värt pengarna och besväret när man får detta resultat :D


Sen undrar jag, hur gult lyser 3000K xenon? Tänkte om man skulle sätta 35W 3000K bi-xenon i strålkastarna för att få mer ljus men ändå inte åka dit av polisen så fort man åker ut på gatan. Men det kanske lyser alldeles för gult jämfört med halogen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1102 skrivet: augusti 22, 2013, 23:57:49 »
Grattis till bra lyse. Sa ju att du skulle bli nöjd  ;). Ang 3000k tror jag det blir bra. Jag själv kör med 4500k i mina extraljus just för lite mildare vitt lyse på vintern.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1103 skrivet: augusti 23, 2013, 07:43:29 »
Jo det gjorde du :P
Jag har 4300K då det var vad vi hade på hyllan. 4700K har jag för mig ska ge absolut mest ljus för watten, högre grader ger sämre men blåare ljus. Enligt en på jobbet som hållt på med en massa xenon säger att 10000K lyser jävligt dåligt.

Får se hur det blir med 3000K, har endast hittat kit på ebay för 250kr och då är frågan hur kvaliteten är på dem. Det finns inte många videos eller bilder på 3000K heller och videorna jag hittat är filmat med riktigt dålig kamera så det går verkligen inte att lita på färgen. I vissa videos lyser 3000K löjligt gult och i vissa lyser det nästan exakt lika gul-vitt som halogen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1104 skrivet: augusti 24, 2013, 00:15:47 »
Om du väntar lite så ska du nog kunna få lite bilder på 3000k xenon. Jag har en sats som ligger nu men som jag hade förra vintern på 740n. Lyser relativt gult. Nästan lite grönt har jag för mig det var i det. Lamporna känns lite B när det är glaset på dom som är färgat typ som biltemas regnbågslampor. Har två satser från olika kinesbutiker och bägge ser lika ut.

Bygger själv extraljushållare till min 360 och är klar. Ska bara ta mig tid att slipa ner det och spraya på lite färg. Börjar nog med 3 sim men har plats för 5. Bilder på det kommer sen i min projekttråd =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1105 skrivet: augusti 24, 2013, 00:28:53 »
Här kommer några bilder direkt från mobilen. Den första är det en av varje där jag iaf misstänker att det är den på passagerarsidan som är konverterad. Sen ser du lite hur ljuset är. Lite grönt stick i ytterkanten och ganska gult sken. Särskilt när snön kommer. Halogen lyser nästan vitt i jämförelse. Som du kan se på sista bilden där extraljusen med halogen är påslagna. .

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1106 skrivet: augusti 24, 2013, 13:37:49 »
Ja det där såg ju ganska likt halogen i färgen tycker jag. Lyser det bättre än halogen? För om det inte lyser något bättre så är det ju inte värt att stoppa i 3000K xenon.
Hur många watt körde du med? Var det 35W?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1107 skrivet: augusti 24, 2013, 15:15:55 »
35w xenon är ju starkare än halogen. Men problemet är ju att lyktorna är inte gjorda för xenon så du får inte ut allt av xenon och riskerar att blända andra medtrafikanter. Idag stoppade jag in dom i min 360 så bilder kommer på det sen =) Svårt att fota styrkan och så men du får se sen.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1108 skrivet: augusti 24, 2013, 15:19:48 »
Jo jag vet att det inte är optimalt, men det är bara att sänka lyktorna lite grann så bländar det inte iaf. Det lyser ju inte lika långt då men lyser ju ändå mycket längre än halogen.

Det låter fint det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Blockpackning bytt 25/8-13
« Svar #1109 skrivet: augusti 25, 2013, 18:02:10 »
Ja idag så bytte jag blockpackningen.

Från det att jag körde in i garaget till att jag körde ut tog ca 5h. Men då har jag hunnit ta några pauser och bytt motorolja och däck också.

Blockpackningen såg inte allt för trevlig ut men jag såg inte att den var skadad någonstans så då är det väl ifall toppen är skev, men jag glömde helt bort att kolla det. Sen tog det en bra jävla tid att få luftat kylsystemet, och jag lyckades inte med det fastän jag höll på ett bra tag. Klämde på alla slangar m.m men inget hjälpte så då får det vara. Det går väl till sig till slut hoppas jag.

Det blev fint att få dit 14" alu-fälgarna med sproilans sommardäck iaf :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Blockpackning bytt 25/8-13
« Svar #1110 skrivet: augusti 25, 2013, 18:03:33 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1111 skrivet: augusti 25, 2013, 20:50:13 »
Stiligt med fälgarna  8). Hur gick det med toppen ? Var den skev ?
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1112 skrivet: augusti 25, 2013, 21:09:59 »
Hade toppen varit skev tycker jag att du borde ha sett det på packningen. Då borde den blivit förstörd och funnits spår från vatten på fel ställe eller avgaser/sot på fel ställe..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1113 skrivet: augusti 25, 2013, 21:17:02 »
Jo mycket finare än plåtisarna ;)

Jag vet faktiskt inte om den var skev, glömde som sagt att mäta ifall den var det eller inte. Men bara skitet håller tills jag fått tag i en 531a och renoverat och putsat den så får det duga.

Hade toppen varit skev tycker jag att du borde ha sett det på packningen. Då borde den blivit förstörd och funnits spår från vatten på fel ställe eller avgaser/sot på fel ställe..
Jo man tycker ju det.

Däremot måste jag sänka förtändningen lite för jag tycker det spikar lite vid fullast. Det tickar men endast vid last, står man och tomvarvar så tickar det inte från motorn. Före byte av blockpackning så tickade det hela tiden och jag misstänkte att ventilspelet måste ställas in men icke, det var på 0,4mm och vid byte av packning så tickar det som sagt endast vid last.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1114 skrivet: augusti 29, 2013, 20:33:10 »
Om det spikar så sänk tändningen omedelbart!
Men spikning hörs ju väldigt tydligt. Säker på att det är det som tickar?
Vilket varvtal hörs det på?

Så här lät min med sönderspikad topplockspackning :) (Väldigt tydligt spikljud på filmen)
https://www.youtube.com/watch?v=pJ6HKXLnRWo
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1115 skrivet: augusti 29, 2013, 20:47:11 »
Jo tändningen är sänkt till 15° på tomgång.

Jag är faktiskt lite osäker, det var ju inga tecken på spikningar när jag hade toppen lös och jag har kört 20° förtändning tidigare utan problem. Det låter endast vid lugn landsvägskörning, dvs kring 2500rpm (eventuellt att det hörs annars men avgasljudet överröstar det då det tickar väldigt lågt). Jag misstänker mer att det bara är något litet avgasläckage som orsakar tickandet.

Låter inte alls som på din film FREJ, låter som sagt väldigt lite. Tickar precis som när man har lite för stort ventilspel men det låter endast när man kör, tomvarvar man låter det inget.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1116 skrivet: augusti 30, 2013, 16:45:11 »
Okej, om det låter vid lugn landsvägskörning är det nåt annat.

Spikningar provocerar man ju annars fram (med lite bränsle/tidig tändning) vid hög/full belastning på låga/medellåga varv.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1117 skrivet: augusti 30, 2013, 18:12:13 »
Jo det måste ju vara något annat. Det är säkert bara lite läckage mellan främre rör och grenrör eftersom det fattas en av de tre muttrarna där.

Precis, därför jag tyckte det var osannolikt att det var spikningar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Moddat ett Xbox 360-nätagg
« Svar #1118 skrivet: september 07, 2013, 21:18:46 »
Ikväll tog jag och moddade ett xbox 360-nätagg så jag kan koppla i mitt MS inne i bostaden för att se så det fungerar.
Sen kan man ju ha det till att prova andra elektroniska bilkomponenter, agget ger ut 12V DC och 203W som mest så klarar ju av att driva en bilstereo inkl högtalare åtminstone.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1119 skrivet: september 07, 2013, 21:28:50 »
203W det var inte dåligt. Men så var det ett riktigt bastard-agg. det där! Ser ut som nåt mycket äldre en X-box 360 tillbehör  :D

Bra att du inte gör som jag och försöker koppla in spänning direkt på MS-kortet och lyckas få dit 12V på 5-volten på kortet och bränner processorn. Men annars hade jag nog kört runt ännu med MS1-processor så jag är ändå tacksam ;)

Hur går det med "spikningarna" ?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.