Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 659428 gånger)

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #480 skrivet: september 05, 2012, 17:36:28 »
Just det kom på att en förbrukning på 1,05L/mil långkörning på E85 är väl ändå ganska rimligt då jag har en B23A, om jag räknar på 1,05*0,7 (dvs 30% lägre bränsleförbrukning som det bör bli på BF95) så skulle den i så fall dra 0,735L/mil långkörning på BF95 och det låter ju rimligt för en B23A.

Vilken hastighet pratar vi om?

Rätt hardcore för mig att få ner en rödblockare snålare än modern teknik om vi pratar 90kmh +
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #481 skrivet: september 05, 2012, 17:38:30 »
Just det kom på att en förbrukning på 1,05L/mil långkörning på E85 är väl ändå ganska rimligt då jag har en B23A, om jag räknar på 1,05*0,7 (dvs 30% lägre bränsleförbrukning som det bör bli på BF95) så skulle den i så fall dra 0,735L/mil långkörning på BF95 och det låter ju rimligt för en B23A.

Vilken hastighet pratar vi om?

Rätt hardcore för mig att få ner en rödblockare snålare än modern teknik om vi pratar 90kmh +

Snittade runt 110-120km/h + 2-3 omkörningar då jag drog upp han till 140km/h
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #482 skrivet: september 06, 2012, 11:31:24 »
Få ner bränsleförbrukningen till något vettigt är nästan omöjligt med förgasare! Det som gör att man spar bränsle i moderna bilar är dels att du kan ställa den att bete sig annorlunda på olika belastning, varvtal etc. Men viktigast är att när du släpper gasen och motorbromsar så slår den av bensinen å således drar 0,0 liter milen ;D Med andra ord så ska man köra snålt ska man köra så mycket som möjligt på motorbroms. Utnyttja motorns effektiva områden (på fullgas är det specificerat vridmomentmax) vid acceleration och sedan upp på högsta växeln och motorbromsa så lång sträcka som möjligt, då får man ut fiina siffror när man knappar på miniräknarn vid macken ;)

Men som sagt, en förgasarmotor fortsätter mata på soppa även om du motorbromsar, så där handlar det mer om att ligga rätt i utväxlingen, mycket svårare att räkna ut! (vridmomentmax ligger olika på olika trottelöppningar)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #483 skrivet: september 06, 2012, 11:54:39 »
Få ner bränsleförbrukningen till något vettigt är nästan omöjligt med förgasare! Det som gör att man spar bränsle i moderna bilar är dels att du kan ställa den att bete sig annorlunda på olika belastning, varvtal etc. Men viktigast är att när du släpper gasen och motorbromsar så slår den av bensinen å således drar 0,0 liter milen ;D Med andra ord så ska man köra snålt ska man köra så mycket som möjligt på motorbroms. Utnyttja motorns effektiva områden (på fullgas är det specificerat vridmomentmax) vid acceleration och sedan upp på högsta växeln och motorbromsa så lång sträcka som möjligt, då får man ut fiina siffror när man knappar på miniräknarn vid macken ;)

Men som sagt, en förgasarmotor fortsätter mata på soppa även om du motorbromsar, så där handlar det mer om att ligga rätt i utväxlingen, mycket svårare att räkna ut! (vridmomentmax ligger olika på olika trottelöppningar)
Jo jag vet att det är det Eco-driving går ut på. Jag kör bara helt normalt med min bil, gasar upp snabbt i fart och lägger sen i högsta växeln (som går att köra i den hastigheten jag ligger i, t.ex i 50 så ligger jag på 4an i 1500rpm istället för i 5an på just under 1000rpm) och sen jag håller precis så mycket gas så att man håller uppe hastigheten. Motorbromsar gör jag, kanske inte det mest eco när man har förgasare men jag gör det automatiskt för det är så jag lärt mig att man ska köra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #484 skrivet: september 06, 2012, 13:27:14 »
Har för mig att förgasaren som sitter på B200K motorn har en bränslesolenoid som slår av bränslet vid avstängning av motorn samt vid motorbroms. Är inte riktigt 100% på detta, men tror jag har sett det i någon haynes eller på nätet.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #485 skrivet: september 06, 2012, 13:33:58 »
Har för mig att förgasaren som sitter på B200K motorn har en bränslesolenoid som slår av bränslet vid avstängning av motorn samt vid motorbroms. Är inte riktigt 100% på detta, men tror jag har sett det i någon haynes eller på nätet.
Det lät ju smart det :) Men kul ifall man inte vet om att man har en sådan solenoid och den börjar krångla, kanske därför många säger att K-förgasaren är ett jävla rackel ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Gultona framlysena?
« Svar #486 skrivet: september 06, 2012, 17:58:50 »
En kompis tyckte jag skulle ta och tona framlysena, men jag vet inte har nog dåligt ljus som det är nu, och jag antar att man får ännu sämre ljus med gultonat. Så vad tycker ni?

Ska jag gultona framlysena?

Se Photoshopad bild för exempel.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #487 skrivet: september 06, 2012, 20:29:05 »
NEJ ser ju ut som du skulle ha framlysena fulla med piss  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #488 skrivet: september 06, 2012, 20:54:03 »
NEJ ser ju ut som du skulle ha framlysena fulla med piss  ;)
aa det är ju klart ::)

Sen vet jag inte om polis/bilprovning gillar det då det tonas över blinkersen också, ser ju jävligt dumt ut om man skär av toningen där blinkersen börjar då det är glas hela vägen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #489 skrivet: september 06, 2012, 21:14:59 »
Jag tycker inte heller att du ska gultona. Den tidiga fronten du har är så snygg redan som den är.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #490 skrivet: september 06, 2012, 21:31:09 »
Jag tycker inte heller att du ska gultona. Den tidiga fronten du har är så snygg redan som den är.  :)
Jo det är ju så :)

Vad trevligt att fler tycker den är snygg som den är :D Är inte så sugen på att gultona heller, photoshopade lite snabbt för att se hur det ser ut men kände att man kunde ju fråga vad ni tycker här på forumet först innan man bestämmer till 100%.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #491 skrivet: september 06, 2012, 21:55:43 »
NEJ ser ju ut som du skulle ha framlysena fulla med piss  ;)

Nu förstår jag inte!? Ska man inte fylla dem med kiss? Jag såg på youtube att det skulle ge mycket bättre ljusbild

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #492 skrivet: september 06, 2012, 22:01:00 »
NEJ ser ju ut som du skulle ha framlysena fulla med piss  ;)

Nu förstår jag inte!? Ska man inte fylla dem med kiss? Jag såg på youtube att det skulle ge mycket bättre ljusbild
Ja det kanske var så det var ja :P



Just det kom på en sak, jag skulle vilja ta loss min växelspaksdamask (den i skinn alltså) så jag kan sy ihop en ny då min är ganska risig, börjar bli hål lite här och var och lite väl sliten.
Men då det så att jag måste få loss knoppen för det och vad jag har förstått det som så är det så gott som omöjligt att få knoppen att sitta fast igen efter man väl haft lös den :-\
Så det jag egentligen undrar är:
Hur får jag loss växelspaksknoppen och hur får jag den att sitta fast igen?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #493 skrivet: september 06, 2012, 23:08:07 »
Den tidiga fronten du har är så snygg redan som den är.  :)
Jo de är snygga nu när de blivit gamla och ovanliga, när jag köpte min första 340 (-83 med B19A) skulle jag aldrig ha köpt en 300 med tidigare fronten för då tyckte jag de var så otroligt fula, jag köpte en billig metallicblå 345GLS -81a med B19A efter att jag kvaddat -83an, då tyckte jag den var så otroligt ful i fronten, men nu skulle jag vilja ha en, saknar den förhöjda huven,fast huven är nästan allt jag har kvar av den bilen.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #494 skrivet: september 07, 2012, 07:16:12 »
Just det kom på en sak, jag skulle vilja ta loss min växelspaksdamask (den i skinn alltså) så jag kan sy ihop en ny då min är ganska risig, börjar bli hål lite här och var och lite väl sliten.
Men då det så att jag måste få loss knoppen för det och vad jag har förstått det som så är det så gott som omöjligt att få knoppen att sitta fast igen efter man väl haft lös den :-\
Så det jag egentligen undrar är:
Hur får jag loss växelspaksknoppen och hur får jag den att sitta fast igen?

Sitter en clips/brosch under damasken, gjorde det iaf på min gamla..

Finns gula lampor istället, dessvärre gav de så dåligt ljus på min gamla bil att jag fick 2a på hög inställning.. Monterade vanliga vita och allt var bra sen, utan att justera!
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #495 skrivet: september 07, 2012, 07:29:39 »
Just det kom på en sak, jag skulle vilja ta loss min växelspaksdamask (den i skinn alltså) så jag kan sy ihop en ny då min är ganska risig, börjar bli hål lite här och var och lite väl sliten.
Men då det så att jag måste få loss knoppen för det och vad jag har förstått det som så är det så gott som omöjligt att få knoppen att sitta fast igen efter man väl haft lös den :-\
Så det jag egentligen undrar är:
Hur får jag loss växelspaksknoppen och hur får jag den att sitta fast igen?

Sitter en clips/brosch under damasken, gjorde det iaf på min gamla..

Finns gula lampor istället, dessvärre gav de så dåligt ljus på min gamla bil att jag fick 2a på hög inställning.. Monterade vanliga vita och allt var bra sen, utan att justera!


Hmm, så växelspaksknoppen sitter med clips? Elller menar du att damasken sitter med clips? För nederdelen av damasken sitter med clips men jag måste få loss lilla änden på damasken och då är växelspaksknoppen ivägen så antingen måste knopppen bort eller så måste hela spaken bort.


Mina lampor lyser redan nog gult, märker det speciellt när jag drar på extraljusen för dem lyser extremt vitt jämfört med bilens ordinarie hel/halvljus.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #496 skrivet: september 07, 2012, 07:37:57 »
Nej, menar att damasken gör det, jag har tagit bort den utan att lossa på knoppen.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #497 skrivet: september 07, 2012, 08:00:08 »
Nej, menar att damasken gör det, jag har tagit bort den utan att lossa på knoppen.
Ok, får ta och kolla på det senare idag :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #498 skrivet: september 07, 2012, 18:00:21 »
Den tidiga fronten du har är så snygg redan som den är.  :)
Jo de är snygga nu när de blivit gamla och ovanliga, när jag köpte min första 340 (-83 med B19A) skulle jag aldrig ha köpt en 300 med tidigare fronten för då tyckte jag de var så otroligt fula, jag köpte en billig metallicblå 345GLS -81a med B19A efter att jag kvaddat -83an, då tyckte jag den var så otroligt ful i fronten, men nu skulle jag vilja ha en, saknar den förhöjda huven,fast huven är nästan allt jag har kvar av den bilen.

Jag personligen tycker att 340n är en rallybil och då passar den gamla fronten mycket bättre, och huven är ju som sagt mycket snyggare på den äldre! Börjar man sänka bilen och montera vinge å sånt så tycker jag däremot att den nyare fronten passar bättre :)

Växelspaksknoppen är väl bara limma fast med nåt tufft lim ifall man tar lös den? :P

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #499 skrivet: september 07, 2012, 18:50:06 »
Min växelspaksknopp är inga problem att bara dra loss, fast man får dra ganska hårt.
Sedan är det bara att trycka tillbaks den.  :)

Har inte hänt en enda gång att den lossnat i misstag.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #500 skrivet: september 07, 2012, 19:14:16 »
Okej får kolla uti det.

Glömde helt bort att kolla växelspaksdamasken idag iaf. Men har varit och letat roliga grusvägar/grusplaner men har bara hittat 2st grusplaner än så länge och dem är inte stora + att dem redan är söndersladdade av alla andra ungdomar :(
Man blir ju deprimerad av att inte få sladda grusväg :'( Längtar till vintern så man kan sladda var som helst :)

Jag testade även 0-100.
Ganska kraftig uppförsbacke, full tank i bilen och startade från en parkeringsficka vid sidan av vägen.
0-100 tog då 12sec
Får testa någon gång när jag hittar en rak och plan sträcka som är så gott som trafiktom.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Före- Efterbild, skillnad?
« Svar #501 skrivet: september 09, 2012, 22:43:48 »
Kollade igenom alla bilder jag har på datorn. Och jag tycker jag har lyckats få bilen jävligt mycket fräschare :D

Bild1 = Kvällen efter jag köpt den. (Slutet av Oktober)
Bild2 = Första tvätten efter vintern i våras (Början av Maj)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #502 skrivet: september 10, 2012, 18:17:16 »
Min växelspaksknopp drog jag bara loss och sen satte jag bara tillbaka den och det här aldrig hänt att den här lossnat:-)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #503 skrivet: september 10, 2012, 22:19:32 »
Min ratt har force feedback ja.

Tråkigt att din inte passade till önskade spel.
Men som sagt, mer pengar till det riktiga bilintresset ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #504 skrivet: september 10, 2012, 22:27:09 »
Min ratt har force feedback ja.

Tråkigt att din inte passade till önskade spel.
Men som sagt, mer pengar till det riktiga bilintresset ;)
Ok bra, en kompis hade en liknande och där var det bara en fjäder som drog tillbaka ratten till mitten så desto mer man svängde desto tyngre gick det och när man släppte "studsade" den tillbaka till mitten, ingen känsla alls i den ratten ::)

Jo det var tråkigt, får väl hoppas det kommer några vettiga spel inom en snar framtid.

Mjo, det behövs ju alltid pengar när man har så dyrt intresse ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt, väntar på bussgods
« Svar #505 skrivet: september 11, 2012, 22:15:55 »
Ja nu har jag köpt en VX3-kam av Lightfox här på forumet.
Han ska skicka den med bussgods imorgon så har jag den i början/mitten av nästa vecka, eller om jag har jävligt tur så kanske jag har den på fredag får väl se hur effektiva bussgods är att frakta en kamaxel över 100mil :P

Sen har jag fått reda på att det finns ett garage som studenter kan lösa medlemskap i på LTU, 300kr för 6månader och då är det ett garage med billyft och en massa verktyg, man får hyra det max 24h/bokning och man måste låta bokningen löpa ut innan man kan boka igen. Men 24h hinner man göra mycket på, speciellt när man har tillgång billyft :D
Studentlivet är grejjer det, fastän man får leva knapert ::)

Just det, införskaffade en vakuum-mätare på biltema idag. En sån där som går mot grönt desto "snålare" man kör, lite kul tillbehör att ha bara när man ännu inte har någon laddtrycksmätare som rör sig när man gasar ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #506 skrivet: september 11, 2012, 23:05:32 »
Kul med vakuummätare och ny kamaxel  :P

Bra med billigt och bra garage!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #507 skrivet: september 11, 2012, 23:28:00 »
Kul med vakuummätare och ny kamaxel  :P

Bra med billigt och bra garage!
Jo, förhoppningsvis så blir det lite bättre ork i maskinen med VX3-kammen :D

Jo det kommer bli riktigt fint, så man kan pilla lite med bilen utan att behöva åka 8mil för det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #508 skrivet: september 11, 2012, 23:37:50 »
Jag hoppas det blir bättre drag med VX3.an! :) blir du inte nöjd så säg till.. finns säkert nån turbo åkare som skulle vilja ha den :)

Om inte du ska bli turbo åkare villsäga smilar ;) hoppas dock du fortsätter på sug spåret! för det är mycket vackrare :)

Kämpa vidare! Älskar din glöd!! :D
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #509 skrivet: september 12, 2012, 07:24:33 »
Jag hoppas det blir bättre drag med VX3.an! :) blir du inte nöjd så säg till.. finns säkert nån turbo åkare som skulle vilja ha den :)

Om inte du ska bli turbo åkare villsäga smilar ;) hoppas dock du fortsätter på sug spåret! för det är mycket vackrare :)

Kämpa vidare! Älskar din glöd!! :D
Jo får hoppas det :)

Ja jag ska ju bli förgasar-turbo-åkare förhoppningsvis under sommaren 2013, har en TD04H-13C (som är glapp, drog olja enligt förra ägaren) och ett 940-grenrör och även en R-sport/AT-förgasare fast som någon har stoppat i en nål/throttel med nål från en sugis-strombergare, men har ju totalt 4st förgasare (2st Zenith-Stromberg 175CD varav en är från AT-sats och 2st av den som enbart heter Stromberg 175CD (ser ut som pierburg fast står stromberg på den.)
Så då kommer jag ju behålla min E85-konverterade nål i förgasaren den nu sitter i och byta till AT-förgasaren och slipa in nålen som sitter i den för att passa överladd på E85 och vill jag någon gång köra på bensin så stoppar jag bara i throttel komplett med nål från någon av mina två andra förgasare som har original sugis-nålar :)

Förgasarturbo anser jag är minst lika vackert som sugtrim iaf ;D

Tack! Ska självklart kämpa vidare, får se till julllovet ifall jag har tid att rostlaga lite. Ska åtminstone hinna rostlaga framskärmarna innan jullovet är slut och sen till sommarlovet rostlaga det som är kvar och sedan lacka om bilen med biltemas 2K blå :)
Karossen måste ju bli lika fin som drivlinan, har ju än så länge nästan enbart fixat under bilen och under motorhuven där det inte syns att jag gjort något.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #510 skrivet: september 12, 2012, 13:47:52 »
Såhär har jag monterat vacuum-mätarn. Placeringen tycker jag blev perfekt för den skymmer inte sikten och är lätt att se :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #511 skrivet: september 13, 2012, 17:14:36 »
Tog loss växelspaksdamasken men stoppade sedan tillbaka den igen. Har ingen symaskin så det får vänta till sommarlovet med att tillverka en ny damask.

Det var riktigt enkelt att ta loss den. Först skruva bort de fyra skruvarna som håller plasten som runt spaken, sen vrida till dem där metallflikarna på damasken underifrån så är det sedan bara att lyfta loss bottendelen av damasken. Och sen sitter det ett clips eller hårnål eller vad du vill kalla det som håller ihop damasken högst upp, lyft upp clipset och sen är det bara att trä damasken över växelspaksknoppen.

Jag tog även loss mätarhuset och tog in det till köket, ska ohm-mäta alla kopparbanor för att se ifall det är något brott där i som är orsaken till att belysningen inte fungerar. Jag ser inga brott på ledningen iaf så får se ifall multimetern säger något annat. Hoppas jag hittar problemet så jag äntligen får fungerande instrumentbelysning igen :)

Jag har även vunnit en Canon Ixus 220HS på tradera för 511kr så snart blir det riktigt bra kvalitet på bilderna :D Sen blir filmerna mycket bättre för kameran klarar av 1080p-inspelning, behöver bara ett större minneskort för jag får endast med ett på 2GB.
« Senast ändrad: september 13, 2012, 17:17:05 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #512 skrivet: september 13, 2012, 21:29:46 »
Grattis till kameran då! Och grattis till oss för kommande bättre bilder och filmer  :P

Ska bli kul att se vad du hittar på med symaskinen när det blir dags för ny damask  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #513 skrivet: september 14, 2012, 02:18:54 »
Grattis till kameran då! Och grattis till oss för kommande bättre bilder och filmer  :P

Ska bli kul att se vad du hittar på med symaskinen när det blir dags för ny damask  :D
Tack :)

Funderar på att tillverka en likadan i svart skinn. Blir väl säkert fejk-läder från biltema då det är billigt, enda problemet är att det blir lite väl styvt när det är kallt (har klätt om sadeln på morfars Ockelbo Poro med sånt).
Det ska vara stilrent iaf, inte nå fjortis-mönster inte utan det ska vara enfärgat och helst skinn/läder :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #514 skrivet: september 14, 2012, 17:03:27 »
Tycker du ska ha leopardmönstrad damask  ;D

Men apropå mätarhuset så kan du ju när du liks håller på, kolla vilka anslutningar som ska ha plus respektive jord och samtidigt när du har allt löst mäta även kablarna och se om dom ger dig det du ska ha.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #515 skrivet: september 14, 2012, 17:11:55 »
Nä fyfan, leopardmönster får du sätta i din egna bil ;D

Jo får ta och göra det så det inte är kabelbrott bakom instrumentbrädan.

Har inte haft tid att ohm-mäta ännu, har gjort färdigt en skoluppgift som tagit hela dagen istället.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #516 skrivet: september 14, 2012, 18:02:36 »
Har nu ohm-mätt alla kopparbanor men hittar inget fel där, alla anslutningar ligger på 0,3ohm.

Det enda jag undrar över är hur många ohm det blåa motståndet ska vara på? Motståndet är ca1cm långt, endast den blå delen alltså, och det står 015 S 6µ8T 40V L N på det, sen står det något mer men kan inte se det utan att ta loss motståndet.
Det är nämligen det enda som verkar vara trasigt, jag har testat mäta med multimetern på alla ohm-lägen från 200ohm upp till 2M-ohm men det står ändå 1. på multimetern dvs oändligt med ohm :-\

Första bilden: Trasiga lampor.

Andra bilden: Hela mätarhusets baksida.

Tredje bilden: Det blåa motståndet jag pratar om som verkar vara trasigt då det ger oändligt med ohm. Det har även ärgat lite på ena sian av motståndet.
Fast nu kom jag precis på att det kan vara en kondensator, det mer ut som en kondensator nu när jag kollar lite närmare på det iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #517 skrivet: september 14, 2012, 19:51:45 »
det är väl mest troligt en kondensator. Men skumt att alla banorna var hela. Men kolla då om du verkligen har jord och plus på kablaget?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #518 skrivet: september 14, 2012, 19:57:32 »
det är väl mest troligt en kondensator. Men skumt att alla banorna var hela. Men kolla då om du verkligen har jord och plus på kablaget?
Jo ska ut och göra det imorgon, det har tokregnat hela dagen idag så jag har inte varit så sugen på att gå ut till bilen :-\

Det som är konstigt är ju att alla varningslampor och mätare funkar men inte själva belysningen av mätarna, fast det är ju klart kan ju vara en plus som endast är till belysningen. Måste kolla pdf-filen med kopplingsschema som jag har på datorn, har för mig det står vilka kablar i kontakterna som går till vad.

Edit:
Hittade ett kopplingsschema till min instrumentpanel, det är endast en jord i hela panelen men flera plus till de olika funktionerna.
Men det är endast en plus till alla lampor som hör till belysningen, så det känns ju som att det är kabelbrott eller dålig kontakt i kontaktstycket på just den kabeln.
« Senast ändrad: september 14, 2012, 20:12:40 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #519 skrivet: september 14, 2012, 20:22:20 »
jag tror att det är någon kontakt som blir dålig med åren, då flera personer har samma fel (allt funkar utom belysningen), desutom har jag nya mätarhuset som bör ha ett annat kretskort på baksidan.