Ja nu har jag varit på XP-M verkstaden.
Jag har bytt kam och kopplat ljusförstärkaren.
Men jag gillar inte kamremskåpan

Det är inte en delbar kåpa på min motor och för att kunna ta loss kåpan helt måste man ta bort fläktremmarna. Det jävliga är inte att ta bort remmarna utan att få spänt dem ordentligt sen. Har hittat ett knep iaf och det är att ta en stor skruvmejsel, domkraftsskaft eller något liknande och sätta bakom generatorn och sen trycka ner generatorn till remmarna är tillräckligt spända, och medan man fortfarande håller generatorn nertryckt drar man åt muttern till justeringen.
Först så fick jag kammen fel någon stans för den ville inte spänna sig ordentligt och när jag drog runt motorn för hand så kuggade kammen fel två kuggar.
Tog nollade då motorn, 1an i ÖD, vred mellanaxeln till märket på kåpan och vred kamaxeln till märket på ventilkåpan. Sen stoppade jag på remmen och remmen spände sig som den skulle. Startade motorn och den startade direkt, kollade tändningen och den låg på 20° precis som jag ställt den tidigare.
Och när jag ändå hade kammen lös så tog jag och bytte slammerdämparna som sitter under tryckarna. 4st slammerdämpare var hela och 4st var trasiga, men bytte allihop så man vet att dem håller ett tag.
Bilen går helt klart hårdare, drar mycket bättre än med A-kammen. Vid 2000rpm så drar den ungefär lika hårt som A-kammen gör vid 1000rpm. Sen vid 3000rpm då jävlar skjuter det på till runt 6500 innan det börjar gå tungt. Och vid 7000 så vågar jag inte mer då det låter som att innehållet i motorn snart kommer ut ut avgasröret

Twin-cam

A-kammen högst upp, K-kammen under.

K-kam till vänster och A-kam till höger.

K-kammen monterad.

Slammerdämparna
Efter jag bytt kam så kopplade jag in ljusförstärkaren. När motorn inte ens var igång så lyste det bättre än aldrig förr, sen när jag körde hem så märkte jag att man till och med ser hur det lyser på marken fastän det fortfarande var ljust ute

Det har jag aldrig kunnat göra tidigare.
Ska äta middag nu och sen ska jag ut och testa lyset och registret på motorn, återkommen med bilder på hur otroligt bra det lyser senare ikväll