Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 852110 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #360 skrivet: juli 24, 2012, 23:26:31 »
Nu sitter B23an i :D Provstartade den nån sekund bara utan grenrör och endast startgas som bränsle (etanolen hann inte pumpas fram till förgasaren), B23an startade direkt jag vred på nyckeln :)

Imorgon ska grenrör, främre rör, kylare, luftburk och fronten på. Och även fylla och lufta kylsystemet :)

Sen ska det provköras 8)
« Senast ändrad: juli 24, 2012, 23:28:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #361 skrivet: juli 25, 2012, 14:35:52 »
blir nog bra med lite mer vridmoment i bilen :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #362 skrivet: juli 25, 2012, 17:31:28 »
blir nog bra med lite mer vridmoment i bilen :)
Helt klart. Kommer nog skjuta på fint med B23an. Får se senare ikväll när bilen sitter ihop igen :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #363 skrivet: juli 26, 2012, 00:18:43 »
Nu sitter bilen ihop.

Men när jag fyllde på med kylarvätska så märkte jag att det läker vid motorvärmaren (gummipackningshelvetet som inte håller tätt), får försöka täta det med något när jag får ork att hälla ut allt kylarvätska och lirka ut värmeelemnten och sen täta med något.
Någon som har tips på vad jag kan täta med?


Men nu är B23an i och den skjuter på som fna :D
Den drar ordentligt vid 2000rpm och sen dalar det efter ca 4500rpm. Helt sjukt hur mycket hårdare den accelererar med B23an än med B19, ändå är förgasaren inställd efter min B19 på E85. Och tändingen är nog inte riktigt inställd heller då jag bara monterade fördelaren på ett ungefär som den stod på min B19, flyttade över fördelaren eftersom B19-fördelaren var fräschare och även för att jag inte orkade flytta över hot-sparksenheten.

Känns som att bilen accar nästan dubbelt så hårt som tidigare ;D Nu känns min morsas RAV4 med 160hk på 1620kg riktigt slö :P
Måste bara ta bort egrröret från insuget och mecka ihop en plugg för det som visslar från motorn när man gasar och jag misstänker att det är den för jag har tagit bort röret från egren fram till grenröret men inte från insug till egr utan där jag endast tagit bort vakuumslangen som går in i egren.

Ursäkta om jag verkar vimsig med har precis kommit hem och är trött efter att ha skruvat hela dagen, först 8timmar på jobbet och sen 5timmar på fritiden så nu ska jag sova för att orka upp till kl7 så jag hinner till jobbet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #364 skrivet: juli 26, 2012, 13:06:15 »
Här kommer bilder från motorbytet. Inte många men är alltid något.


Minnesbild för att komma ihåg hur kablarna satt.


Minnesbild för att komma ihåg hur kablarna satt.


B23an i


B23an i


Framifrån, lagomt skakig bild :P


Pluggat egren genom att ta loss egrröret och stoppa i en oljetrågsbult i hålet och svetsat fast :)


Allt som hör till motorn är ikopplat och fastskruvat :D


Det var allt för nu, kommer nog filma lite i helgen. Men kan inte säga det nog många gånger, det är helt sjukt hur mycket bättre drag det blev i bilen :o
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:04:47 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #365 skrivet: juli 26, 2012, 21:33:02 »
Nu så har jag varit och ställt in tändningen på bilen, men märkte att jag satt rotorn en kugg fel så jag kunde som mest justera 10° förtändning. Men får fixa det imorgonkväll.

Hursomhelst, tändningen var riktigt fel. Den var på ca 2° så jag vred upp den till 10° och då blev det ännu mera drag i motorn :D Så blir kul imorgon då jag fixat 20° förtändning :)

Sen ska jag slacka lite på kopplingswiren för kopplingen tar alldeles för högt upp. Är precis så den inte frikopplar när pedalen är helt släppt så är lite orolig över att kopplingen kanske vill till och slira.

Och även hastighetsmätarwiren ska bytas imorgon så att jag äntligen får fungerande mätare ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #366 skrivet: juli 28, 2012, 19:10:06 »
Idag så har jag bytt hastighetsmätarwiren, så nu funkar den fint. Synd bara att den visar ca 10km/h för mycket, visar 100 när det egentligen går 90. Men men, så var det på Kadetten också och nog gick det bra ändå :P

Sen flyttade jag fram rotorn ett hack så jag kunde ställa in 20° förtändning. Nu går han riktigt fint på tomgång och går att dra till 7000rpm 8) (Gick bara till 6500 med endast 10° förtändning).

Jag tog även och tätade motorvärmarn med blå silikon, får hoppas det håller tätt nu. Jag upptäckte då inget omedelbart läckage efter jag hällt i kylarvätska och luftat systemet, såg torrt och fint ut. Får se imorgon om det läckt ut något. Jag blir riktigt glad ifall det äntligen är tätt :D

Och kopplingen har helt plötsligt gått till sig själv ??? Har ca 1cm glapp i pedalen innan den börjar sträcka i wiren (precis det glappet jag ställde in i höstas).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #367 skrivet: juli 28, 2012, 21:30:44 »

Bevis på att hastigetsmätaren fungerar 8)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:06:13 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal

Kapa upp ungefär sådär? Fast jag har tänkt kapa bara i höjd med kofångaren så att man precis inte ser plåten bakom kofångaren.
(http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/135176-some-one-had-do-sr20-powered-21.html , länk till tråden jag lånat bilden från)


Sen har jag även en till fundering:
Extraktorgrenrör
eller
Dubbla Weber/Solex/Dellorto 40or

Vad är mest värt att skaffa?
Går det att besikta med något av det?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #369 skrivet: juli 29, 2012, 17:21:06 »
Idag så gick jag ut och tog två bilder på hur det ser ut i motorrummet nu med B23an i.





Och nu läker inte bilen kylarvätska längre :D Känns riktigt skönt att det blev tätt efter jag tätade motorvärmar-packningen med blå silikon.
Om ni undrar varför förvärmningen inte är monterad så är det för att jag har 240-grenröret monterat på bilen och på det finns inga fästen för förvärmningsplåten.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:07:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #370 skrivet: augusti 01, 2012, 20:29:11 »
Ikväll gick jag ut och tog loss kofångaren bak, det tog inte lång tid eftersom jag satte nya bultar i vintras så dem hade inte rostat fast och även för att det är så sjukt mycket mer plats att komma åt nu när baljan är borta :D
Imorgon ska jag kapa bort plåten i höjd med underdelen av kofångaren då den ser förjävlig ut :-\

Sen lackade jag även handtagen på bilen och drog fram sladdborrmaskinen och en stålborste som man fäster på borrmaskinen. Sen borstade jag bort all färg jag kom åt från ventilkåpan eftersom jag tyckte den såg så ful ut och dessutom var det lacksläpp lite överallt (lackad med 1-komp sprayfärg av min kompis då han var ca 10år). Jag tycker i alla fall att det såg mycket bättre ut med borstad aluminium :)

Och till sist så undrar jag var en vakuumslang ska gå? Det är den som sitter bredvid tomgångsmotorn. När jag kollar på mina gamla bilder så ser jag bara att den går in under insuget men jag ser inte vars den går :-\



Slangen jag syftar på är den som är nästan mitt i bilden och sitter just bredvid tomgångsmotorn.


Borstad alu-kåpa :)


Lackat handtagen, elr egentligen inte handtagen utan bara handtagsramen.


Borttagen kofångare. 4st bultar med mutter på baksidan och så är den loss 8)

Allt för ikväll. Imorgonkväll ska plåten kapas och det som är kvar ska lackas svart ;D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:09:18 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #371 skrivet: augusti 02, 2012, 00:02:12 »
ehmmm min vita bil hade dragkrok ::) så då var man först tvungen att ta bort dragkroken och sen ta bort skruvarna till kåfongaren  >:( ett rent helvetes job om jag får säga det skälv för bilen var sönder rostat vissa mutrar var runda  :( så efter halva biten gick jag till min brosa och sa nu är alla muttrar borta som går att ta bort och han bara vf har du inte tagit med dig kofångarn och dragkroken da  ;) och jag sa ta med dig rondelen och  han sa vad ska jag ha rondelen till  :D det ska jag vissa sa jag  sen så försökte han rycka bort dragkroken och kofångaren och jag bara det var de här vi behövde rondelen till han bara ahha ehh  ;D

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #372 skrivet: augusti 02, 2012, 11:44:37 »
Har du tagit samma insug och förgasare som till b19 motorn? om du har det, Funkar det bra?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #373 skrivet: augusti 02, 2012, 12:18:31 »
ehmmm min vita bil hade dragkrok ::) så då var man först tvungen att ta bort dragkroken och sen ta bort skruvarna till kåfongaren  >:( ett rent helvetes job om jag får säga det skälv för bilen var sönder rostat vissa mutrar var runda  :( så efter halva biten gick jag till min brosa och sa nu är alla muttrar borta som går att ta bort och han bara vf har du inte tagit med dig kofångarn och dragkroken da  ;) och jag sa ta med dig rondelen och  han sa vad ska jag ha rondelen till  :D det ska jag vissa sa jag  sen så försökte han rycka bort dragkroken och kofångaren och jag bara det var de här vi behövde rondelen till han bara ahha ehh  ;D
Ja ännu värre med dragkrok som också måste loss. Vad nog jobbigt när jag hade lös kofångaren i våras, tog flera timmar för att få lös skiten då det var rostiga bultar och trångt som fan när reservhjulsbaljan och original-ljuddämparen var i vägen :-X. Nu så var inget fastrostat, endast min lilla ljuddämpare som var smått ivägen och dessutom visste jag precis var bultarna var :)

Har du tagit samma insug och förgasare som till b19 motorn? om du har det, Funkar det bra?

Jag använder B23-insuget, är ändå likadant insug bara att vad jag har hört så ska B23-insugen vara bättre matchad mot insugsportarna.
Men B19-förgasaren är det och jag har inte behövt slipa om nålen någonting alls, men då gick det lite fett när den satt på min B19 då jag råkade slipa för mycket på nålen :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Update 2/8 -12
« Svar #374 skrivet: augusti 02, 2012, 20:33:24 »
Ikväll så kapade jag bort bakre plåten i höjd med kofångaren. Bilen ser sjukt hög ut, men vafan man måste ju ta sig över plogkarmarna på vintern 8)
Jag lackade även plåten svart men glömde bort att ta bild på det för mina föräldrar ringde och störde mig hela tiden om möbler och sånt till min lägenhet ::)

Men två bilder blev det iaf, en när jag precis kapat bort plåtbiten och en när kofångaren sitter på igen.


Kapat :D Var precis så det gick, rondellen håller typ på att gå sönder för den går jättebra första 30sec sen blir den skitsvag och stannar för minsta lilla motstånd :-\


Färdig :) Jag tycker det blev bra, nu måste jag bara pimpa diffen och allt därikring :P
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:10:34 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #375 skrivet: augusti 02, 2012, 21:13:17 »
blev ju bra det där  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #376 skrivet: augusti 02, 2012, 21:18:53 »
blev ju bra det där  ;D
Jo ser klart mycket bättre ut än med den rostiga plåten där :) Måste bara snygga till bakvagnen också, men det får bli ett projekt för nästa sommar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #377 skrivet: augusti 04, 2012, 17:39:18 »
Japp blev bra  ;D aa du får ha det som projekt nästa sommar  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Dat Ass ;D
« Svar #378 skrivet: augusti 04, 2012, 23:31:16 »

Så här rå ser 345an ut bakifrån i mörkret 8)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:10:56 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #379 skrivet: augusti 04, 2012, 23:56:13 »
Nice nice  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #380 skrivet: augusti 04, 2012, 23:59:32 »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #381 skrivet: augusti 05, 2012, 01:01:19 »
Hej det var längesen jag läste i din tråd och hej vad du har hittat på många nyttiga & roliga saker!

Lite kommentarer:
Angående toningsfilm tycker jag gott du kan låta bli, på en sån klassisk bil och årsmodell är bilen fin ändå!
Men om du absolut vill ha det så skulle jag nog tonat "alla" rutorna, dvs. dom man får tona. Men svagt rökfärgat eller inte för mörkt i allafall. Kommer ihåg från mina tidigare bilar (som hade toning) hur mörkt det var på natten att se ut!

Fint jobbat med avgasröret! Skönt att ha en kompis till hjälp. Kardankröken såg ju ut att passa finfint, kanske lite "hög" så att systemet kommer lite närmre backen men det funkar ju lika bra för det.

Att ta bort bakre plåten var kanske inte ett lyft för utseendet men original är ju inte så snygg heller och absolut inte när den är sönderrostad.

Häftig pryl den där lilla brytarlösa grunkan! Hade jag med velat ha ifall jag kört med så gammal fördelare ;)

Snyggt jobbat med baljersättningsplåten!
Och dina handtag blev verkligen fina, såg en före bild och det var stor skillnad!

Väldigt kul att höra att du fått i B23:an och att den drar så mycket bättre än B19!
Minns den glädjen när jag själv bytte B200 > B230 vilken skillnad det blev! Men man glömmer fort så jag måste trimma mera  :P

Du frågade om extraktor och ända sen mitt gruppköp 2007 då vi lät tillverka 22st hos Volvotrimmarna Timos Motor i Haninge, Stockholm så har jag besiktat utan problem. Enda "problemet" är att den går så bra så dom kollar en extra gång efter provkörningsrundan om jag inte gömt en liten turbo nånstans haha.

Jag vet inte hur mycket du behöver andra förgasare för jag är en EFI-kille (Electric fuel injection) men extraktorgrenröret gjorde kännbar skillnad även på min motor som ändå är ganska original. Men öppet luftfilter och rensad katt gav lika mycket och det var ju nästan gratis i jämförelse för de 2200kr jag betalade för extraktorröret.

Ska du inte köra förgasarturbo? Då är det ju onödigt med ett extraktorrör i väntan på turbogrenrör?

Tack för bilder och text i dina uppdateringar! Fortsätt i samma stil  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #382 skrivet: augusti 05, 2012, 01:33:11 »
Toning kommer det nog inte bli. Det känns som fel på en klassiker, precis som du säger :) Dessutom blir den ju mindre sleeper med toning ::) Sommaren är kort så nog klarar man sig även om det är varmt i bilen, har ju KD originalmonterat (KorsDrag :P)

Jo det är skönt med hjälp, problemet är bara att det tar lång tid att få tag i pojken så man får något gjort plus att han är en rökare så halva tiden går åt till att han ska stå och röka :-X Men men, när det väl görs något så går det fort :)

Nja, jag tycker det är både snyggt och fult beror på hur man står. Men är ganska unikt iaf. Får se ifall jag fixar det senare i livet när man har lite mera pengar att avvara på plåt m.m.

Jo, funkar riktigt bra den lilla grunkan också och otroligt enkelt att byta :) Slipper man bry sig om att justera brytarna, tycker jag fick justera dem hela tiden.

Tackar :) Jag är nöjd jag med, har bara kvar att sätta karosserikitt, underredsmassa under plåten och bitumen platta på plåten.

Lite färg gör mycket för utsseendet, blev lite overspray men är ingen idé att göra något åt det då bilen ändå ska lackas om. Får hoppas jag hinner det nästa sommar, hade tänkt det nu i sommar men tiden har bara flygit iväg när jag jobbat.

Jo riktigt kul är det, tjuter fint från bakdäcken när man gasar ut ur rondeller på 2an det är nästan så det går att få ut han på ställ ;D Men när det är vått då är det inga problem, bara trycka fullt så åker bakändan ut.
Men man börjar redan vänja sig vid effekten så suget på mer effekt har redan börjat komma :D

Låter ju trevligt det.
Jo har planer på det, men får se hur lång tid det tar innan det är klart. Håller på att försöka ragga ihop delar så gott jag kan. Men blev besviken när jag såg att B23orna inte har färdiggjutet en plats för oljeretur så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det :-\ Jag är inte sugen på att svetsa på ett rör för oljeretur på tråget, skulle vilja ha returen gängad i blocket så det går att gänga i en plugg vid besiktning.

Men det känns som ännu häftigare att ha en bil som är besiktningsduglig utan att behöva skruva dagen/helgen innan och även för att jag är lite otålig och vill inte vänta något/några år på att få mer effekt ::) Men får väl gå på en bantingskur istället, har några kilo man kan lätta där :P
Jag ska försöka få tag i en K-kam eller någon annan lite vassare kam än A-kam att stoppa ner i B23an så man kanske får ut några hästar där :)

Tack för uppskattningen :D Jag kommer helt klart fortsätta uppdatera, både för min skull och för eran skull. Det är som kul att kunna gå tillbaka i tråden och se hur mycket som jag faktiskt gjort på bilen :)

Men kommer inte bli så mycket under vinterhalvåret pga av studier på annan ort, kommer ha 8mil enkel resa till garaget och på studentbudget blir det lite väl dyrt att åka till garaget nå ofta :'( Men sen om 5år när studierna är över så får jag hoppas jag lyckas få ett välbetalt jobb som civilingenjör så jag har råd att göra en riktigt grundlig renovering av 345an ;D

En sak jag kommer köpa som inflyttningspresent till mig själv blir en Logitech G27 så jag kan sladda 300-serie på datorn (rFactor) när jag inte har råd att tanka min riktiga 300-serie ;D


Förresten Frej, vad har du för kam i din 360? Tänkte om extraktor ger ungefär samma resultat som att byta till en vassare kam (och självklart justera förgasaren för den nya setupen).
« Senast ändrad: augusti 05, 2012, 01:45:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Update 5/8-12
« Svar #383 skrivet: augusti 05, 2012, 19:22:35 »
Idag så gick jag ut och satte karosserikitt i skarvarna på plåten, satte på asfaltsplattor från biltema och sprutade på underredsmassa under. Satte även asfaltsplattor på insidan av bakskärmarna för att förhoppningsvis få bort lite vägljud från det, var endast sånt här tunt rostskydd där inne och det tar inte bort så mycket vibrationer.
Jag tog även loss säkringarna och borstade rent kontakterna med en liten stålborste på en dremel. Gjorde det som ett försök att få igång instrumentbelysningen, men det verkar inte ha gjort någon skillnad :-\


Halvklart. Tog ingen bild när det var klart och jag orkar inte plocka ut allt från bagaget så jag kan lyfta på mattan (Ja, jag är lat :P).


Måste byta slangen till bränslepåfyllningsröret, inte så kul ifall bränslet åker in i bagaget istället för ner i tanken- hHoppas det finns slang i rätt dimension på jobbet så jag kan köpa billigt :)


Nästan klart. På plåten där i hålet har jag satt asfaltsplatta på båda sidorna, hoppas det tar bort mycket vägljud :)

Det var allt för idag. Väntar på att få hem 5-växlad låda och fjäderbenslager från vola340gls :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:12:02 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #384 skrivet: augusti 05, 2012, 23:18:50 »
ser bra ut det där du  ;) nu måste jag börjar sätta igång och jobba på epan mer  ::) så jag har något att uppdatera  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #385 skrivet: augusti 06, 2012, 01:54:51 »
Toning kommer det nog inte bli. Det känns som fel på en klassiker, precis som du säger :) Dessutom blir den ju mindre sleeper med toning ::) Sommaren är kort så nog klarar man sig även om det är varmt i bilen, har ju KD originalmonterat (KorsDrag :P)

Ja just det värmen.. tänkte bara på stylingfaktorn när jag skrev innan  ;D
Hade glömt varför solfilm uppfanns  ::)

Citera
Jo riktigt kul är det, tjuter fint från bakdäcken när man gasar ut ur rondeller på 2an det är nästan så det går att få ut han på ställ ;D Men när det är vått då är det inga problem, bara trycka fullt så åker bakändan ut.
Men man börjar redan vänja sig vid effekten så suget på mer effekt har redan börjat komma :D
Trevligt  8)


Citera
Men det känns som ännu häftigare att ha en bil som är besiktningsduglig utan att behöva skruva dagen/helgen innan och även för att jag är lite otålig och vill inte vänta något/några år på att få mer effekt ::) Men får väl gå på en bantingskur istället, har några kilo man kan lätta där :P
Jag ska försöka få tag i en K-kam eller någon annan lite vassare kam än A-kam att stoppa ner i B23an så man kanske får ut några hästar där :)
Ja det är ju skönt att slippa meka inför bes. blir tillräckligt av den varan ändå tycker jag, särskilt efter besiktningen ;)
En K-kam får du ju för en 500:ing om inte mindre om du har tur så det lär det ju vara värt.

Citera
Tack för uppskattningen :D Jag kommer helt klart fortsätta uppdatera, både för min skull och för eran skull. Det är som kul att kunna gå tillbaka i tråden och se hur mycket som jag faktiskt gjort på bilen :)
Ja det är kul att läsa tillbaka då och då i sin egen tråd!


Citera
Men kommer inte bli så mycket under vinterhalvåret pga av studier på annan ort, kommer ha 8mil enkel resa till garaget och på studentbudget blir det lite väl dyrt att åka till garaget nå ofta :'( Men sen om 5år när studierna är över så får jag hoppas jag lyckas få ett välbetalt jobb som civilingenjör så jag har råd att göra en riktigt grundlig renovering av 345an ;D
Tufft med studier så länge kombinerat med en "dyr" hobby! Tycker det är svårt som det är med bra betalt jobb och allt. Fast då har jag också hus, familj och sånt som kostar pengar  ;D

Citera
En sak jag kommer köpa som inflyttningspresent till mig själv blir en Logitech G27 så jag kan sladda 300-serie på datorn (rFactor) när jag inte har råd att tanka min riktiga 300-serie ;D
Inte fy skam det heller  8)


Citera
Förresten Frej, vad har du för kam i din 360? Tänkte om extraktor ger ungefär samma resultat som att byta till en vassare kam (och självklart justera förgasaren för den nya setupen).
Jag har tyvärr originaltoppen helt orörd med originalkammen i som bilen såldes med förmodligen.
Det är nästa steg på min trimlista. (Maxplanad 531 med rallycrosskam ska testas)

Annars har jag hört det att extraktor verkligen börjar göra nytta när man har lite mer trim i övrigt så som vassare kam och lite toppjobb. Så jag skulle nog börja med kammen.

Här har du min andra projekttråd som fallit i glömska det senaste. I den tråden har jag kört närmare 100 repor på min "egen teststräcka" för att jämföra med tidtagarur vilka faktorer och trimdelar som gör vad för accellerationen (effekten).
Har testat bla, öppet luftfilter och extraktor.
Länk till Luftfiltertest 2006 som är det fösta roliga testet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg28573#msg28573
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #386 skrivet: augusti 06, 2012, 12:53:53 »
ser bra ut det där du  ;) nu måste jag börjar sätta igång och jobba på epan mer  ::) så jag har något att uppdatera  ;D
Jo nog är det bara jobba på ;)

TEXT

Jag är ju lite av en original-älskare så det var enda orsaken till att jag funderade på toning, hellre för kallt än för varmt för kylan är inga problem att åtgärda bara vrida lite på värmekranen så kan man sedan bada bastu i bilen om man vill :P

Jo det är trevligt, får se hur länge däcken räcker 8), Men det kommer bli kul att se om det blir nå lättare att sladda i vinter :D

Mjo, skulle helt klart vilja ha en K-kam. Det får nog bli nästa trim, borde ge mer effekt än ett extraktor då jag hört att originalgrenröret är egentligen ganska välutformat. VOCarna har väl kring 160-170 sughästar med enbart Volvo-originaltrim så borde inte vara helt omöjligt att skrämma upp B23an till 150 sughästar för rimliga pengar. B23E har ju 405-topp och K-kam original och dem har 136hk. Så borde väl kunna få ut ungefär den effekten ur min bil fastän jag har 398-topp och strombergare.

Jo det är ganska tufft. Har beräknat att jag kommer ha ca 100kr kvar till bensin och annat "onödigt" efter att alla räkningar är betald och mat är köpt :-\ Har åtminstone lite pengar från sommarjobb att spendera på leksaker ;D Det är jobbigt med dyr hobby men det är helt klart värt det för det är riktigt kul :D

Hehe, kommer nog spendera många timmar framför datorn och drifta 340 :P

Ok, så då har du M-kam i din och den går ändå så pass bra att besiktingsmännen börjar leta efter turbo :o
Jaha så Mr Max är i farten igen ::) Det borde ge en jävla knuff med tokplanad 531a och rallycross-kam :D

Jag har varit och kikat lite smått i dina trådar där du testar saker, det är riktigt intressant att se svart på vitt vad olika modifikationer gör för effekten.
Sportluftfilter är inget för mig då jag anser att det ser så fjortis ut, jag tar hellre och ökar luftflödet inne i luftburken istället.

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #387 skrivet: augusti 06, 2012, 17:51:40 »
Kan meddela att bilen blev helt sjukt tyst efter jag ljuddämpade i bagaget :o
Nu är det bara vindbruset från rutorna som förstör miljön inne bilen :-\ Får se om jag får tag i några rutlister, det är inget kvar av rutlisten på förardörren och på de andra dörrarna är det bara list upp till halva rutan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #388 skrivet: augusti 06, 2012, 20:00:17 »
Har inte skrivit så mycket i din tråd, men följer med den varje dag. Tummen upp för uppfräschningen av bilen.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #389 skrivet: augusti 06, 2012, 20:14:43 »
Har inte skrivit så mycket i din tråd, men följer med den varje dag. Tummen upp för uppfräschningen av bilen.  :)
Trevligt :). Jag skriver inte så mycket heller, men jag följer så gott som alla (om det inte är alla) aktiva projekttrådar här på forumet.
Tackar :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #390 skrivet: augusti 06, 2012, 22:03:23 »
Kan meddela att bilen blev helt sjukt tyst efter jag ljuddämpade i bagaget :o
Nu är det bara vindbruset från rutorna som förstör miljön inne bilen :-\ Får se om jag får tag i några rutlister, det är inget kvar av rutlisten på förardörren och på de andra dörrarna är det bara list upp till halva rutan.
Om du hittar någonstans där man kan köpa dessa lister, hojta till!  ;) Har samma problem, rutlisterna är helslut.. Annars får man väl åka till skroten och leta.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #391 skrivet: augusti 06, 2012, 22:05:20 »
Kan meddela att bilen blev helt sjukt tyst efter jag ljuddämpade i bagaget :o
Nu är det bara vindbruset från rutorna som förstör miljön inne bilen :-\ Får se om jag får tag i några rutlister, det är inget kvar av rutlisten på förardörren och på de andra dörrarna är det bara list upp till halva rutan.
Om du hittar någonstans där man kan köpa dessa lister, hojta till!  ;) Har samma problem, rutlisterna är helslut.. Annars får man väl åka till skroten och leta.
http://www.agenturaffaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=6
Den enda sidan som säljer lister som ser någorlunda rätt ut, men jag vet inte om dem finns i rätt mått. Annars är det nog kyrkogården(skroten) som gäller :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #392 skrivet: augusti 07, 2012, 09:40:10 »
Jag har suttit och räknat ganska mycket på original-kammarna och hur de ter sig mot original-topp och jag skulle rekommendera dig att inte välja K-kammen. Den är balanserad ifall du har oversize-ventiler men till original så tappar du en massa effekt om du räknar över hela registret, toppeffekt kommer den ge dock.

Den vassaste originalkammen jag skulle sätta i en original sugmotor är V-kammen och det är den som jag har valt till min B230K. Min motor är uträknad ska ge 160-170 hk och då ger den nästan 100hk redan vid 3200 varv. V-kammen "sjunger" från 3000 till 6000 varv och om jag inte minns fel så räknade jag att K-kammen skulle sluta nånstans vid 7000 varv, och det vet jag inte om du tänkt varva din stackars B23? :P (Kommer sätta min varvstopp på 5700)

Extraktorrör är bra om de är avstämda för din motor och vad du är ute efter, är det nån som vet vad det är för längd och diameter på rören som ni tog fram i gruppköpet? Annars skulle jag gå på förgasarna, tror de kommer göra större skillnad ifall du lyckas bestycka in dem rätt :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #393 skrivet: augusti 07, 2012, 12:33:30 »
Jag har suttit och räknat ganska mycket på original-kammarna och hur de ter sig mot original-topp och jag skulle rekommendera dig att inte välja K-kammen. Den är balanserad ifall du har oversize-ventiler men till original så tappar du en massa effekt om du räknar över hela registret, toppeffekt kommer den ge dock.

Den vassaste originalkammen jag skulle sätta i en original sugmotor är V-kammen och det är den som jag har valt till min B230K. Min motor är uträknad ska ge 160-170 hk och då ger den nästan 100hk redan vid 3200 varv. V-kammen "sjunger" från 3000 till 6000 varv och om jag inte minns fel så räknade jag att K-kammen skulle sluta nånstans vid 7000 varv, och det vet jag inte om du tänkt varva din stackars B23? :P (Kommer sätta min varvstopp på 5700)

Extraktorrör är bra om de är avstämda för din motor och vad du är ute efter, är det nån som vet vad det är för längd och diameter på rören som ni tog fram i gruppköpet? Annars skulle jag gå på förgasarna, tror de kommer göra större skillnad ifall du lyckas bestycka in dem rätt :)
Ok, problemet är då att få tag i en V-kam. Dessa är ju inte så värst vanliga. Men en VX3 är inga problem att få tag i, men då har jag hört/läst att dem inte är bra på en sugmotor :-\

Nog ska det varvas ;D Varvar han redan nu till 7000 min stackars B23, fast oftast är det till typ 4000 innan jag växlar för att det drar så dåligt på högre varv med A-kam.

Ok, precis som jag misstänkte :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #394 skrivet: augusti 07, 2012, 15:30:56 »
orginal grenrör räcker ett bra tag, inga större fel på det, iaf inte vid dom här effekter men om du ska byta kam kan du passa på att plana av toplocket lite :)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #395 skrivet: augusti 07, 2012, 15:59:54 »
A-kammen är superslö verkligen! V flyttar upp effekten lite mer än vad VX3 gör men även VX3 är en uppgradering på vad du har nu! Tyckts minnas att du skrev att du var ute efter 40mm fuggar och det låter ganska rimligt på din raket :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #396 skrivet: augusti 07, 2012, 17:53:21 »
orginal grenrör räcker ett bra tag, inga större fel på det, iaf inte vid dom här effekter men om du ska byta kam kan du passa på att plana av toplocket lite :)
Ok det låter bra det :)
Nä det får jag göra på något annat topplock, om det nu blir att plana då det förhoppningsvis blir förgasarturbo inom en snar framtid måste bara få tag i alla delar till bygget 8)

A-kammen är superslö verkligen! V flyttar upp effekten lite mer än vad VX3 gör men även VX3 är en uppgradering på vad du har nu! Tyckts minnas att du skrev att du var ute efter 40mm fuggar och det låter ganska rimligt på din raket :)
Ok, så VX3-kammen är en bra kam för sugis på 398-topp. Det kanske bara var när man har 531 och VX3 som det blir dåligt (låg gashastighet pga stora portar i 531an)
Jo 40mm fuggar letar jag efter, eller 4st mc-förgasare som flödar lika som 40mm weber/dellorto/solex.

Men hur mycket effekt tror du man kan få ut med:
B23
Original-komp.
E85 och 20° förtändning.
Dubbla Dellorto/Weber/Solex 40mm elr 4st mc-förgasare som flödar lika som 40mm förgasarna.
VX3-kam
398-topp
?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #397 skrivet: augusti 07, 2012, 18:44:26 »
K-kammen sitter i B200K. (Durrrr.)
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #398 skrivet: augusti 07, 2012, 18:46:19 »
K-kammen sitter i B200K. (Durrrr.)
Hehe ::)
En klassiker bland epa-pojkar, för B230A har ju A-kam då måste B230F ha F-kam och B230K har ju K-kam det vet väl alla ??? ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #399 skrivet: augusti 07, 2012, 18:58:52 »
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!