Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 856108 gånger)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #440 skrivet: augusti 18, 2012, 19:32:28 »
Nu vet jag inte vad du har för däck på bilen men jag brukar bromsa (fotbroms) och styra in lite hetsigt då brukar man inte få understyrning, sen tar man lite försiktigt på gasen så att man inte tvärt skickar bak vikten, då fortsätter den rotera och när man e nöjd med rotationen så trycker man ner gasen så sätter den sig och håller stället :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #441 skrivet: augusti 18, 2012, 19:36:21 »
Det är samma princip med en fyrtaktare men man måste jobba med kamtider och insug också för att få det att funka, högt överlapp på kamaxeln gör det tex möjligt för mer gas att dra ut i avgassystemet innan det vänder, något som man absolut inte vill ha när man turboladdar eftersom man då blåser igenom trycket och sänker trycket i kammaren (vilket var vad jag syftade på när jag pratade om 0,4bars laddtryck i en F1)

Lång duration gör det möjligt att dra in mer blandning eftersom det är öppet längre men det skapar problem på lägre varv och lägre gaspådrag! Så när jag säger att jag tycker att V-kammen är bäst för våra motorer så har jag tagit de här aspekterna i åtanke och dessutom utväxlingen som gör att iaf som jag kör ligger jag oftast runt 3000 varv och då känns det som att man kan offra lite under 3000 varv för att få en roligare och starkare motor. VX3 kammen är nog kanske den bästa kammen för en helt original motor om man ser till den stora skaran människor (förare) och över alla volvo modeller och dess utväxlingar :)

Hör av dig om du ska tuta förbi här nåt, det är ca 20 minuters omväg att köra förbi där jag bor från E4an (10 min från E4an). Tajmar vi det lite bra kanske vi kan ses i Fällfors å köra lite bana, men då måste det vara kvällstid eller helg och obokat :)

GummarksNoret 21, Skellefteå bor jag på, jag är int svår att hitta på internet :)
Ok så det är så det ligger till :) Jag får nog införskaffa en VX3-kam så han blir lite roligare på högre varv, det gör ingenting att tappa lite på lägre varv.

Jo får göra det ifall jag ska ner mot Skellefteå någon gång i framtiden :)

Nu vet jag inte vad du har för däck på bilen men jag brukar bromsa (fotbroms) och styra in lite hetsigt då brukar man inte få understyrning, sen tar man lite försiktigt på gasen så att man inte tvärt skickar bak vikten, då fortsätter den rotera och när man e nöjd med rotationen så trycker man ner gasen så sätter den sig och håller stället :)
Jag har 155/80r13 på bilen, fick helt nya av min morfar i våras.
Får ta och prova det någon dag när det regnar igen, tack för tipset ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #442 skrivet: augusti 19, 2012, 02:09:51 »
VX3-kam är snällare än V-kammen, V-kammen tappar på botten och ger mer på topp jämfört med VX3 :)

He jer ba å tjiik förbi!

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #443 skrivet: augusti 19, 2012, 02:11:02 »
155 däcken kan ge sämre instyrningsgrepp (beroende på när man svänger in, om det är före eller efter man börjat bromsa) och då kanske det inte funkar att göra som jag gör, vi får kika på det ifall du tittar förbi :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #444 skrivet: augusti 19, 2012, 09:22:48 »
VX3-kam är snällare än V-kammen, V-kammen tappar på botten och ger mer på topp jämfört med VX3 :)

He jer ba å tjiik förbi!
Jo det vet jag, men nog måste en VX3 ge mer på topp än A-kammen ;) Vill att bilen ska orka dra upp till runt 4000rpm-4500rpm, A-kammen verkar ta stopp därikring 3500 dvs det går att varva men den blir slö.

Jo får se när det blir, någon gång blir det iaf, är ju egentligen inte jättelångt. Kollade google-maps och enligt dem är det 15mil enkel resa :)
155 däcken kan ge sämre instyrningsgrepp (beroende på när man svänger in, om det är före eller efter man börjat bromsa) och då kanske det inte funkar att göra som jag gör, vi får kika på det ifall du tittar förbi :)
Ok, antar att det är på grund av att dem är så smala?
Jag fick 4st Volvo 360 alu-fälgar av en kompis igår, så tänkte skaffa samma storlek på däcken som på mina vinterdäck (185/65r14) på dem när mina nuvarande sommardäck är slut.

Sådana fälgar, fast inte i lika bra skick. Finns några skavanker här och där men dem ser inte ut att vara skeva utan bara kosmetiska skador.

Jo vi får kika då det ifall jag kikar förbi :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #445 skrivet: augusti 19, 2012, 10:14:20 »
Har sådana fälgar på min..men de är 13 tum!

14" ser annorlunda ut
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #446 skrivet: augusti 19, 2012, 10:20:32 »
Har sådana fälgar på min..men de är 13 tum!

14" ser annorlunda ut

Jaha, det förklarar varför jag tyckte att bilden inte riktigt stämmer överrens med hur jag kom ihåg att fälgarna skulle se ut.

Sådana fälgar är det så klart ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Film där jag drar igenom växlarna
« Svar #447 skrivet: augusti 19, 2012, 22:25:03 »
Blev less på att sitta vid datorn så jag for ut en stund och så kom jag på att jag kan filma när jag drar igenom växlarna.
Jag startar på 2an i ca20km/h och drar sedan till 6000rpm, lägger i 3an och drar till runt 5500rpm lägger sen i 4an men får släppa gasen ganska snabbt pga att jag hann ikapp en bil som var framför mig.
Kom upp i just under 160km/h som mest (158km/h kanske?)

http://www.youtube.com/watch?v=edTy5lAyKsA&feature=plcp
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #448 skrivet: augusti 20, 2012, 16:32:55 »
Den verkade ju pigg..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #449 skrivet: augusti 21, 2012, 00:46:35 »
Den verkade ju pigg..
Ja nog är den ganska pigg, hänger med Saabar med 2,3i-motorn på 150hk iaf ;D
När jag räknar på filmen så tar det ganska precis 10sek från 20km/h till 100km/h på 2an (1000-6000rpm). Och det verkar även vara ganska precis 10sek från 100-150. Om det är snabbt eller inte vet jag inte, man kanske skulle starta en tråd där vi skriver våra 0-100 och t.ex 50-150 tider.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Update 21/8 -12
« Svar #450 skrivet: augusti 21, 2012, 00:58:54 »
Ja ikväll så åkte jag till Boden och fyndade ett 940-turbogrenrör och en TD04H-13C turbo från samma bil för 300kr. Tyvärr så är turbon ganska glapp, och man ser märken från att rotorbladen på kompressorsidan tagit i kompressorhuset :-\ Men turbon duger åtminstone att ha som mall så man ser att allt passar, sen att det är en häftig prydnad är ju en annan sak det med 8)

Det är även två sprickor i grenröret, en som syns på båda sidor av godset och en som endast syns på insidan (se bilder).

Och jag märkte att trippmätaren visar felaktigt, den visade att jag kört 3mil fastän jag kört 6mil. Samma visa var det i Lördags när jag åkte från Kalix till Luleå, trippmätaren visade 4mil men jag hade kört 8mil :(
Någon som vet vad som kan vara problemet? Den visar någorlunda rätt hastighet (visar 5km/h för mycket) men ändå visar trippen hälften så långt, och hastighetsmätaren har fungerat hela tiden under dessa resor.


Men över till bilder på leksakerna :D


Mäktigt paket, första gången jag någonsin haft en turbo i mina händer :)

Andra sidan av detta mäktiga paket.


Sprickor :-X

Ena sprickan syns här, ser ut som en liten reva.


Kompressorsida

Avgassida


Kompressorutlopp

Avgasinlopp


Märkningen av turbon.

Förresten vakuumklockan eller vad det är på ovansidan av kompressorhuset vid utlopppet, vad är den till ???
Jag undrar även ifall det är vattenkylning i denna turbo, jag misstänker det men är inte säker. Och går det att plugga vattenkylningen och köra enbart oljesmörjning/kylning?

Går det att laga sprickorna i grenröret? Om det nu ens är något att bekymra sig över?

Det var allt för nu, får se när nästa update kommer :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:26:26 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #451 skrivet: augusti 21, 2012, 06:40:27 »
Det ska gå att svetsa grenröret, vem som kan sånt har jag ingen aning om tyvärr.. Vakuum klockan är wAstegaten ( den som srtyr laddtrycket)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #452 skrivet: augusti 21, 2012, 11:03:28 »
Det ska gå att svetsa grenröret, vem som kan sånt har jag ingen aning om tyvärr.. Vakuum klockan är wAstegaten ( den som srtyr laddtrycket)
Jo jag vet att det ska gå att svetsa gjutjärn, men oftast så blir det bara värre sprickor efter ett tag pga att det blir spänningar i materialet när man svetsar :-\ Så jag är inte sugen på att svetsa i grenröret, funderar på om det skulle gå med någon kemiskt metall eller något men känns osäkert om det håller för värmen.

Ja men det är två vakuumklockor, den ena som sitter på vänster sida av kompressorhuset med en pinne på vet jag är wastegaten.
Men den andra som sitter på/i själva kompressorhuset nära utloppet på kompressorhuset är den jag vill veta vad det är till, verkar vara något som öppnar upp en väg för okomprimerad luft att åka in i tryckröret eller att den öppnar så att övertryck kan åka ut framför rotorn igen . Så det skulle kunna vara en dumpventil.

Edit: Efter att ha googlad en stund nu så kom jag fram till att den vakuumklockan som sitter på utloppet av kompressorhuset är en dumpventil. Så då är det uppklarat, slipper köpa en dump ::)
Än så länge har turbo-delarna kostat:
50kr för Stromberg 175CD som verkar vara en R-sport fast med nål från en standard 175CD. Hur som helst så blir den perfekt som turboförgasare :)
150kr för TD04H-13C (Som är glapp och drar olja :-[)
150kr för 940-turbogrenrör.
+fraktkostnad.

Men 350kr + frakt är inte så farligt, fattas bara oljematning, oljeretur, tryckrör och downpipe. Skulle vara helt otroligt om jag skulle få tag i alla delar som behövs för under 1000kr, då kan man kalla det budget-turbo :P
Tryckrör blir byggt av avgasrör så det kan inte bli allt för dyrt.
Downpipe skulle man behöva få tag i flänsen som sitter mot turbon så det bara är att svetsa dit några 2,5" böjar.
Men kommer behöva skaffa en fräschare turbo, för det är nog inte billigt att renovera den jag har. Behövs väl ganska så exakta maskiner för att balansera allt så går inte att göra i garaget :P
« Senast ändrad: augusti 21, 2012, 11:56:36 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #453 skrivet: augusti 21, 2012, 17:38:37 »
Grenröret går att löda med speciellt lod vilket gör att det blir tät men inte några spänningar i gjutjärnet. Turbon kan du köpa renoveringsats till på ebay och tack vare att dollarn är låg så kostar det inte mer än 400-450kr så har du den i brevlådan. Mvh Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #454 skrivet: augusti 21, 2012, 20:51:17 »
Grenröret går att löda med speciellt lod vilket gör att det blir tät men inte några spänningar i gjutjärnet. Turbon kan du köpa renoveringsats till på ebay och tack vare att dollarn är låg så kostar det inte mer än 400-450kr så har du den i brevlådan. Mvh Tony
Ok, du vet inte var man kan få tag i detta speciella lod?

Ok, det låter ju trevligt. Går det att renovera turbo själv utan att fucka upp någon balansering?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #455 skrivet: augusti 21, 2012, 21:28:50 »
Var och hälsade på en kompis här i Luleå och där stod den en riktig pärla som jag bara var tvungen att parkera bredvid ::)
Jag känner inte personen som äger bilen men den såg ut att vara så gott som rostfri i karossen :D Men dock var det ju ett fel på den, det var en sedan :-X :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #456 skrivet: augusti 21, 2012, 23:10:28 »
Grattis till turbogrejerna, hoppas du kan använda allt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #457 skrivet: augusti 22, 2012, 07:18:26 »
Grattis till turbogrejerna, hoppas du kan använda allt!
Tack :)
Jo det hoppas jag också :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #458 skrivet: augusti 26, 2012, 20:40:45 »
Lönen kom igår så då kollade jag så jag hade pengar till hyra och så för jag får inget studiemedel från CSN förrän nästa månad.
Men jag hade pengar så det räckte och blev över så då åkte jag till Elgiganten och köpte mig en inflyttningspresent :)

Köpte en Logitech G27 för 1990kr. Stod på deras hemsida 1990kr men när jag kom till kassan i butiken så ville dem ha 2799kr av mig, men då sa jag till dem att det står 1990kr på deras hemsida så då fick dem allt ändra priset.

Så har spenderat hela kvällen med att spela rFactor och NFS Shift2, än så länge är jag riktigt nöjd med köpet förutom en sak. Ratten går inte att fästa riktigt ordentligt på skrivbordet pga att metallramen som skivan ligger på bygger på för mycket. Så kan bara klämma fast den på 1cm bordsskiva som sticker utanför metallramen vilket betyder att när man rattar mycket så lossnar ratten från bordet :-\ Men går ju att modifiera bordet, har bara ingen metallfil så jag kunde inte göra det just nu.

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #459 skrivet: augusti 26, 2012, 20:50:52 »
hahah nice köp simlar  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #460 skrivet: augusti 26, 2012, 20:59:58 »
hahah nice köp simlar  ;D
Tack :)
Har velat ha en G25 sedan dem kom för ett antal år sedan så nu när man äntligen hade pengar så var man ju tvungen att köpa, fast en G27a då eftersom dem ersatte G25an för kanske 3år sedan.

Håller den lika länge som min gamla datorratt så kommer den helt klart ha varit värd pengarna. Min gamla ratt var en Logitech Wingman Formula force, och har använts flitigt från ca år1999-2000 upp till 2010 då en fjäder till gaspedalen gick av, den fungerar ännu men har inget stöd i win vista/7 och eftersom fjädern till gaspedalen pajjade så hålls inte gaspedalen uppe annars fullt fungerande, t.o.m forcefeedbacken funkar 8)

Kolla bifogat bild, exakt en sådan ratt är det jag hade tidigare. Det är en "liten" skillnad mellan den och G27an ::)
« Senast ändrad: augusti 26, 2012, 21:04:27 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #461 skrivet: augusti 26, 2012, 22:05:28 »
ahhah jo jag har alltid vart intresserad av att köpa en ratt nät jag spelar bilspel men har alldrig blivit av och nu spelar jag ju allrdrig längre så nu är det ju inte alls någon mening  ;)

det var en rätt stor skillnad på den gamla ratten och den nya   :o

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #462 skrivet: augusti 26, 2012, 22:10:19 »
ahhah jo jag har alltid vart intresserad av att köpa en ratt nät jag spelar bilspel men har alldrig blivit av och nu spelar jag ju allrdrig längre så nu är det ju inte alls någon mening  ;)

det var en rätt stor skillnad på den gamla ratten och den nya   :o
Ok. Jag spelar ganska mycket bilspel, men har blivit mycket mindre sedan ratten inte längre gick att använda 2010. Har kört med Xbox 360-kontroller istället men det är inte alls lika skön känsla.

En viss skillnad :P Det har hänt ganska mycket på 10år ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #463 skrivet: augusti 27, 2012, 10:04:34 »
Jag har en G25 som jag använder till PS3an och jag tränar rätt mycket på min körning i tv-spel (gran turismo). Vet man bara vad man ska titta efter och hur man ska tolka det så kan man lära sig en heeel deeel :) När jag lär upp folk så brukar jag börja i tv-spel eftersom det blir mycket billigare att krascha där ;)

Jag byggde ett eget bord för ratten jag, var dock lite väl eggad att börja köra så det blev inte så avancerat :P

Må grattulera till ett bra köp, och dessutom till rätt kurs!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #464 skrivet: augusti 27, 2012, 10:14:05 »
Jag har en G25 som jag använder till PS3an och jag tränar rätt mycket på min körning i tv-spel (gran turismo). Vet man bara vad man ska titta efter och hur man ska tolka det så kan man lära sig en heeel deeel :) När jag lär upp folk så brukar jag börja i tv-spel eftersom det blir mycket billigare att krascha där ;)

Jag byggde ett eget bord för ratten jag, var dock lite väl eggad att börja köra så det blev inte så avancerat :P

Må grattulera till ett bra köp, och dessutom till rätt kurs!!
Jo det är ju något billigare i att krascha i spel ::). Har lärt mig mycket under mina år med bilspelande med ratt men har bara PC att spela på så blir mycket Live For Speed och rFactor :)

Ok, har planer på det jag med. Har kollat runt på internet där folk har byggt sina egna bilsimulator-hörnor och vissa bygger helt sjukt seriöst så dem stoppar t.o.m in stolar och instrumentbräda från en riktig bil :o

Tackar, jo var riktigt bra pris. Kostade tidigare 2199kr på elgigantens webshop men dem sänkte i Fredags så det var ju perfekt timing :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Update 2/9 -12
« Svar #465 skrivet: september 02, 2012, 20:33:33 »
Åkte till Kalix i helgen för att svetsa om en gallerdörr som jag byggde åt min farsas jobb i början av sommaren (den blev för smal och för hög).

Passade även på att svetsa fast sista ljuddämparen på bakaxelröret och svetsade även ihop mina två 90° böjjar som sitter ihop som ett S.

Jag hade också tänkt byta fjädrar fram men hittade inte styrledsavdragaren och styrleden ville till att snurra när jag försökte få loss muttern (alltså insidan av leden, den delen som går upp i fjäderbenet.) Så jag kunde inte få ut fjäderbenstornet och byta fjädern :(

Men men, jag fick iaf svetsat ihop avgasröret lite så jag blev av med 3st avgasklammer, den blev även mycket tystare för det läkte i skarven mellan de två 90° böjjarna och mellan bakaxelröret och sista ljuddämparen för ljuddämparen gick inte att klämma fast ordentligt. Men nu är det tätt och tyst :)


Svetsat, lackade sen med värmefärg så det inte rostar bort så fort men tog inte bild på det.

Närbild på en av svetsarna.

Jag är riktigt nöjd med svetsen, riktigt lätt att ställa in då man endast ställer in tjockleken på plåten man svetsar i och sen kan man ändra värmen ifall man känner för det annars är allt automatiskt. Svetsen är en Esab Caddy MIG 160 med gas och sen har jag även en automatiskt svetshjälm, riktigt underbart :D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:28:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #466 skrivet: september 03, 2012, 16:07:30 »
Idag så åkte jag och tankade bilen för jag skulle ändå till biltema.
Trippmätaren stod på just under 9mil och jag hade kört just under 18mil så trippen visar ganska exakt hälften av det jag kört :S
Det hade gått åt 19L E85 på 18mil körning (90% E4 i 110-120) vilket ger en förbrukning på 1,05L/mil, det är 60% högre bränsleförbrukning än på BF95 så det känns mindre bra :-\ Nog för att när jag mätte förbrukningen på BF95 så snittade jag 90-100 och då var det 20mil i sträck nu var det 8mil i sträck + 0,5mil i sträck + 0,5mil i sträck + 8mil i sträck + 1mil i sträck. Första 8mil resan var motorn varm för då hade jag redan kört 1mil för att tanka men resten så har motorn varit ca 10° när jag startat vilket ger 4 kallstarter på 18mil så det drar upp förbrukningen avsevärt.

Nästa gång får jag tanka när jag far och sen när jag kommit fram och ligga i runt 90-100 istället så får vi se vad förbrukningen ligger på då.

Och det jag köpte på biltema var en 60° 2,5" böj för att stoppa ändrör, det dånade lite väl mycket i kupén vid 2500rpm så jag bestämde mig för en halvgubbig krök för att få ner dånet och till min förvåning försvann dånet helt :D Kan även vara att den andra ändröret var lite för kort för det slutade precis i kant med kofångaren, nya kröken slutar just utanför kofångaren.


Halvgubbig krök 8)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:29:01 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #467 skrivet: september 03, 2012, 19:04:38 »
vf har du inte fixat en sportljuddämpare  ???

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #468 skrivet: september 03, 2012, 19:17:52 »
vf har du inte fixat en sportljuddämpare  ???
Kostar ju så mycket pengar, mycket billigare att bygga sin egna sportljuddämpare ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #470 skrivet: september 03, 2012, 19:52:50 »
Nog kostar dem mer än en ljuddämpare och ett böj från biltema.
Ljuddämpare, den minstna 2,5"  249kr
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/DAMPARE-RUND-635MM-120X250MM-798550/
60° 2,5" böj 69,90kr
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/RORBOJ-M-MUFF-60635MM-798536/
Totalt:
318,90kr.

Billigaste dämparen som jag kan tänka mig för jag vill inte ha någon japsdämpare och inte heller dubbla utblås:
http://www.ebay.de/itm/SPORTAUSPUFF-ENDSCHALLDAMPFER-ENDTOPF-UNIVERSAL-ALLE-FAHRZEUGE-NEU-044-/130625187368?pt=DE_Autoteile&hash=item1e69de2e28#ht_4373wt_1037
39,95€ + frakt (Han som har annonsen skickar inte ens till Sverige så kan inte se vad frakten går på)
ca 333kr + frakt och frakten går på minst 100kr med tanke på storleken och vikten på dämparen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #471 skrivet: september 03, 2012, 19:58:17 »
han kan någ skicka det till sverige har bestält jävligt mkt från ebay  ;D och frakten brukar va jävligt billig pappa skickade 2 stötdämpare med fjädring och gasdämparna helt komplet frakten gick på 100 kr   ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #472 skrivet: september 03, 2012, 20:02:20 »
han kan någ skicka det till sverige har bestält jävligt mkt från ebay  ;D och frakten brukar va jävligt billig pappa skickade 2 stötdämpare med fjädring och gasdämparna helt komplet frakten gick på 100 kr   ;)
Ok men känns ändå onödigt att beställa något jag kan bygga själv ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #473 skrivet: september 03, 2012, 20:03:26 »
jo men det blir väll inte riktigt som att ha en sportljuddämpare  ???

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #474 skrivet: september 03, 2012, 20:13:44 »
jo men det blir väll inte riktigt som att ha en sportljuddämpare  ???
Jag vet faktiskt inte, har aldrig hållt på med sportljuddämpare men jag antar att dem är fullflödes-dämpare med ett ändrör påsvetsat.
Jag har en fullflödes-dämpare bak och sen tryckt dit en krök som ändrör och sen satt fast den med ett avgasklammer så funktionen bör ju vara densamma som en sportljuddämpare bara att den kanske inte har lika hög "bling"-faktor.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #475 skrivet: september 03, 2012, 20:21:04 »
ok aja men alltså jag föredrar nog sportljuddämparen  ;) för den är ju också mkt snyggare en om man bygger en egen enligt min åsikt  ::)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #476 skrivet: september 03, 2012, 20:36:35 »
ok aja men alltså jag föredrar nog sportljuddämparen  ;) för den är ju också mkt snyggare en om man bygger en egen enligt min åsikt  ::)
Ok, smaken är ju som baken så ;)

Ja kanske, beror på vad för dämpare och sen ska det även passa in på bilen. Japsdämpare tycker jag inte ser bra ut på en så gott som original Volvo.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2844646#p2844646
Kröken han har plockat ihop tycker jag ser riktigt bra ut iaf :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #477 skrivet: september 04, 2012, 22:18:30 »
Just det kom på att en förbrukning på 1,05L/mil långkörning på E85 är väl ändå ganska rimligt då jag har en B23A, om jag räknar på 1,05*0,7 (dvs 30% lägre bränsleförbrukning som det bör bli på BF95) så skulle den i så fall dra 0,735L/mil långkörning på BF95 och det låter ju rimligt för en B23A.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #478 skrivet: september 05, 2012, 13:49:50 »
jo var riktigt bra pris. Kostade tidigare 2199kr på elgigantens webshop men dem sänkte i Fredags så det var ju perfekt timing :D

Kul med riktig ratt till datorn när du ska ut och sladda 360 virtuellt  :D
Fattar inte varför den är så dyr, förhoppningsvis är den så bra! Men du verkar ju nöjd så  :)
Du får gärna ge en hint om exakt vad som gör den värd pengarna!

Själv köpte jag en sån här för typ 12 år sedan. Så det är vad jag har att jämföra med  ;D


Det enda som gått sönder är fjädern till gaspedalen men vilken kille med tummen på rätta stället fixar inte detta snabbt med en lagom hård gummisnodd och kör vidare i många år?  ;)

Bra jobbat med avgaset! Som du märkt så måste röret ut långt för att det inte ska DÅNA i kupén! Lite synd då det stör utseendet tycker jag. Helst hade jag velat ha som på min Opel Vectra... TRETTI CENTIMETER från utblåset bak till kofångarens bakre kant och det varken låter eller luktar i bilen!  :o

Lagom snygg ljuddämpare och krök du fixat med! Min bil får heller aldrig en japsdämpare.

Angående förbrukningen så är det ju inte så farligt, om du skulle köra på 0.7 liter BF95 skulle jag bli väldigt avundsjuk. Bara min pappa klarade det med sin 740 och supersnålkörning med sin B230F.
Själv låg jag väl på det dubbla, fast med lite tyngre gasfot då.

Min 360 har alltid varit under all kritik, får ta en långkörare när jag fått ordning på bilen så man vågar åka långt och så jämföra med dina siffror sedan.

Tack för updates!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #479 skrivet: september 05, 2012, 14:50:59 »
jo var riktigt bra pris. Kostade tidigare 2199kr på elgigantens webshop men dem sänkte i Fredags så det var ju perfekt timing :D

Kul med riktig ratt till datorn när du ska ut och sladda 360 virtuellt  :D
Fattar inte varför den är så dyr, förhoppningsvis är den så bra! Men du verkar ju nöjd så  :)
Du får gärna ge en hint om exakt vad som gör den värd pengarna!

Själv köpte jag en sån här för typ 12 år sedan. Så det är vad jag har att jämföra med  ;D


Det enda som gått sönder är fjädern till gaspedalen men vilken kille med tummen på rätta stället fixar inte detta snabbt med en lagom hård gummisnodd och kör vidare i många år?  ;)

Bra jobbat med avgaset! Som du märkt så måste röret ut långt för att det inte ska DÅNA i kupén! Lite synd då det stör utseendet tycker jag. Helst hade jag velat ha som på min Opel Vectra... TRETTI CENTIMETER från utblåset bak till kofångarens bakre kant och det varken låter eller luktar i bilen!  :o

Lagom snygg ljuddämpare och krök du fixat med! Min bil får heller aldrig en japsdämpare.

Angående förbrukningen så är det ju inte så farligt, om du skulle köra på 0.7 liter BF95 skulle jag bli väldigt avundsjuk. Bara min pappa klarade det med sin 740 och supersnålkörning med sin B230F.
Själv låg jag väl på det dubbla, fast med lite tyngre gasfot då.

Min 360 har alltid varit under all kritik, får ta en långkörare när jag fått ordning på bilen så man vågar åka långt och så jämföra med dina siffror sedan.

Tack för updates!

Ok men jag ska lämna tillbaka G27an idag, ratten är jag nöjd med för det är riktigt skön känsla med den när det är olika tröga pedaler och forcefeedbacken är helt underbar. Men jag är inte nöjd med fastsättningen, för när jag klämmer fast den på bordet så lossnar den ibland när man rattar lite häftigare och har forcefeedbacken på mer än 20%. Sen är jag riktigt besviken på spelen, det enda spelet än så länge som man kan låta ratten spela i är LFS och tyvärr finns det för lite banor och för lite servrar att köra på internet med (jag har fullversionen men är ändå inte nöjd med utbudet).
Och NFS Shift 2 som jag trodde skulle vara underbart med G27an och drifta med är helt sämst, ingen känsla alls så man har ingen aning om hur mycket man måste styra emot för att hålla ställ och fullt rattutslag är typ 90° på ratten >:(
Så om det kommer några vettiga spel så får jag ta och köpa en G27a senare för jag har redan provat alla spel jag har och jag är inte nöjd med känslan i något av dem förutom Live For Speed fast där är jag tyvärr inte nöjd med utbudet på banor och bilar :'(

Får köpa bränsle för 2000kr och sladda irl i vinter istället :P


Härlig ratt ;), är det ens forcefeedback på den? Eller är det sån där rolig en där det bara är en fjäder som drar tillbaka ratten i mittenläge ::)


Jo nog går det att fixa fjädern, hade fixat den med en skumgummibit men skumgummit plattas ihop och till slut fjädrade inte skumgummit upp längre ;D Men tyvärr funkar den inte i Win 7 (jävla logitech som slutade utveckla nya drivrutiner efter 10år) och jag vägrar gå tillbaka till XP igen.

Tack!
Jo jag märkte att det måste sticka ut långt för att inte dåna och tyvärr förstör det utseendet totalt när röret sticker ut 1dm bakom kofången :( Men man får göra det bästa av det. Måste vara bra dämpad den där Opel Vectran :o

Tackar! Jag är helt klart nöjd :) Det är bra det, vill inte se japsdämpare på gubbstukade 300or (elr blir det kärringstukade då vissa anser att det är en kvinnobil :P).

Nä det är ju inte så farligt, var ju bra att jag kom på att det är ju en B23a jag har i bilen så då måste man jämföra mot en annan med B23 för förgasaren är så gott som perfekt bestyckad till B23an, den går bara lite lite snålt vid halvgas och skulle behöva lite segare olja i förgasaren för den flottar inte på tillräckligt när man trycker fullt från ca 1500rpm så det blir som ett ryck innan förgasaren hunnit trycka i nog soppa.
0,8-0,9 långkörning brukar ju de flesta 740/940 ligga på, och då är det insprutare och dem bör ju vara snålare än förgasare. (Fast jag har en kompis med en 745a, han har kört 6000mil på ett år utan och den enda servicen är ett oljebyte efter 3000mil och han undrar varför den drar 2L/milen långkörning ::), vet inte hur många gånger jag har sagt åt han att en ordentlig service kommer utan problem halvera förbrukningen.

Jo du får göra det, alltid kul att kunna jämföra bränsleförbrukning :) Speciellt då du har megasquirt så den borde ju kunna gå att ställa in så den går riktigt snålt på långkörning tycker man.


Varsågod ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75