Författare Ämne: Byta motor  (läst 113746 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta till elfläkt, från höfläkt? (Fd: Byta motor av Johan0691)
« Svar #40 skrivet: april 22, 2014, 23:24:30 »
Nu har jag som sagt fått till bilen, motorn är på plats och den går fint och bra, lite tungstyrd? Men det får väl duga!

Läst runt lite mer på forumet här nu och såg att någon (simlar kanske) tagit bort höfläkten och märkt skillnad både i ljud och effekt?¨

Vart köper jag en elfläkt? och hur monteras en sån?

(HAR NU BYTT NAMN PÅ "ÄMNET" från Byta motor till "Byta till elfläkt, från höfläkt?")
Skapa hellre en ny tråd istället för att byta namn på denna tråden.

Bilen bör inte vara mer tungstyrd än tidigare eftersom B230in väger nästan exakt samma som B19.
Är bilen tungstyrd även när den är i rullning så har du antingen löjligt breda däck, helt fel hjulinställning eller dåliga fjäderbenslager (lagret som sitter mellan övre fjäderskål och fjäderbensbussning).

Ja det märks skillnad i både ljud och effekt. Höfläkten låter illa.
Byte till elfläkt frigör 3-5hk enligt Volvo själva.

Elfläkt köper du antingen en original-fläkt på skroten eller en ny t.ex SPAL-fläkt.
Köp inte SPAL-kopiorna som biltema och många andra ställen säljer för dem förflyttar alldeles för lite luft för att kyla tillräckligt.

Finns även en guide om montering av elfläkt här på forumet.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=828.0
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #41 skrivet: april 23, 2014, 14:19:29 »
Okej, kollat på lite elfläktar och montage nu.

Är det något sånt här som är bra? Eller är den för liten? http://www.trendab.se/spal-flakt-stark-350mm-p-663-c-184.aspx

Isåfall kan man ju sätta den framför kylarn, man kan välja på antingen sugande eller tryckande. Då kan man ju ta en tryckade och sätta framför. Skönt med lite mer plats i motorutrymmet :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #42 skrivet: april 23, 2014, 14:22:37 »
Den bör räcka fint :)

Jo det är ju skönt att få lite mer plats i motorrummet när det är så trångt framför motorn.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #43 skrivet: april 23, 2014, 14:31:42 »
Hur stor elfläkt har du? Pris?

Är det värt att offra ca 2000kr för en elfläkt?

Eller finns det billigare som räcker till?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #44 skrivet: april 23, 2014, 14:36:12 »
Har en 940-elfläkt som jag inte monterat ännu, 16" har jag för mig den är och jag betalade 300kr för den.

Hade innan dess en kina-SPAL som inte räckte till att kyla vilket sprängde min kylare så jag blev tvungen att köpa en bättre begagnad.
Just nu har jag höfläkten monterad tillfälligt till dess att jag har tid att montera 940-fläkten.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #45 skrivet: april 23, 2014, 15:36:41 »
Det man behöver är alltså, http://www.ga1.se/termostatbrytare-p-413-c-169.aspx

Och en fläkt, t.ex http://www.ga1.se/12v-spal-axialflakt-33052-mm-blasande-p-396-c-169.aspx. Verkar det duga? Ca 1800kr, känns dyrt?

Kan man ha mindre fläkt, typ http://www.ga1.se/12v-spal-axialflakt-25552-mm-blasande-p-397-c-169.aspx? Blir fortfarande runt 1500kr men men..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #46 skrivet: april 23, 2014, 15:43:27 »
Japp du behöver även bygga en adapter för termokontakten.
Termokontakt finns även på biltema för 99,90 ifall du vill komma billigare undan. Gängan på den är M22x1,5.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Kontakter--Givare/TERMOSTATGIVARE-F-KYLFLAKT-92-61580/

Över 1000kr för en elfläkt anser jag inte är värt att lägga, åk på närmsta bildemontering och köp en bättre begagnad elfläkt från någon bil. Inte så lätt att hitta tryckande fläktar dock, de flesta standardbilar har sugande.
Däremot är 940-elfläkten väldigt platt om man tar loss den från kåpan, har även för mig 850 och S/V70 har samma fläkt. Sugande fläkt dock men går att få tag i bra skick för runt 300-500kr.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #47 skrivet: april 23, 2014, 21:50:50 »
Hej IGEN!

Har märkt en ny sak. Bilen går riktigt bra. Diffar ( oftast :) ) och lägger fina lakritsar.

Men när jag tänkte prova hur draget var i den idag på E14 så märkte jag en sak. Jag gasade på ettan, till ca 4000rpm, kopplade växlade i tvåan, gav mer gas, till ca 4300rpm och då frikopplade bilen typ, och suktade fram, när jag la i trean och fortsatte gick det sedan bra.

Mina fråga är, varför? Lameller som är dåliga? Eller dålig tryckplatta?


Edit: Tror inte det har med kopplingen att göra. För den motorbromsar när det händer, bilen dör liksom. Släpper jag gasen vaknar den till igen. Kanske har med bränsletrycket att göra?
« Senast ändrad: april 26, 2014, 11:45:39 av Johan0691 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #48 skrivet: april 25, 2014, 18:26:27 »
Grattis till motorbytet. Skumt dock att den dör sådär när du drar på.

Angående elfläkt så kör jag med trimmad B230 utan fläkt alls.
Eller rättare sagt, jag har en gammal elfläkt från nån okänd gammal bil. Inte särskilt stor.
Men jag behöver inte ha på fläkten. Endast när jag kör stadskörning en het sommardag, då behövs fläkten.

Annat var det innan jag bytte kylare. Min gamla var så dålig så den höll inte tempen ens med fläkten på. Och då hade jag ändå B200F bara. Men som sagt, med bättre begagnad originalkylare så är det inga problem att köra utan fläkt oftast.
Du kan ju undersöka din genom att ta bort höfläkten (men ha den och verktygen med i bilen) och kör ut och testa om motorn går varm. (STÄNG AV MOTORN när du ser att visaren börjar dra iväg. Ska ligga rakt upp när det funkar som det ska. Får inte peta iväg åt höger eller tända röda varningslampan i tempmätaren för då riskerar motorn att koka och det är aldrig bra även om Volvomotorer är ganska tåliga jämfört med mycket annat.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #49 skrivet: april 29, 2014, 19:46:33 »
Hej igen gubbar och granater.

Bilen går väl sådär, har lite småfix. Det skumma med motorn och nåt annat med växellådan :/

Men den dör som sagt vid 5000 varv (ibland? KONSTIGT Men ibland går det att gasa på!!, tror det går på lite nedåtlutande väg?)

Har ett problem som känns jobbigt, kopplingen är trög så inihelvete, och även fast jag trampar den i botten så knorrar växlarna. Har både provat spänna och släppa på kopplingen, inget hjälper.

Ibland går det inte få i 1an stillastående ens, men om jag drar växelspaken på trean, tvåan och sen ettan så går det. Ibland kan jag inte lägga i tvåan efter ettan vid utfarter osv utan får hoppa till trean på en gång. Ibland får jag inte i 2an vid inbromsningar, infarter osv.

4an och 5an går alltid att få i, åt båda hållen, från 4an till 5an och tvärsom.

Alltså, summerat: Växellådan krånglar, trögväxlad, Men själva växelspaken går jätte fint just nu mellan alla dessa lägen, efter att jag bytte olja. Den går alltså lätt på neutralen, vet inte hur jag ska förklara, mellan alla växlar går den fint men det är trögt som fan att få i dom och ibland går det inte alls.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #50 skrivet: april 29, 2014, 19:55:20 »
Väldigt konstigt att den dör ibland. Men eftersom det är på höga varv så kan det vara att bränslet inte räcker till ifall du fortfarande kör med samma bränsletryck som med B19E. Går ju lättare i nerförslut och motorn behöver då inte lika mycket effekt = behöver inte lika mycket soppa, vilket kan förklara varför det går i nerförslut.

Knorrar? Menar du att det skrapar när du försöker lägga i växeln?
Med tanke på att du provat spänna kopplingen så låter som att urtrampningslagret är dåligt eller sitter fel. Kan även vara att kopplingsarmen av någon anledning inte sitter som den ska på kulan eller att lamellen kärvar i splinesen så det inte frikopplar riktigt.

Hur mycket kan du lyfta kopplingspedalen? De gånger jag spänt kopplingen på min bil så har jag spänt den så pedalen går att lyfta 0,5-1cm för att vara säker på att jag inte spänt wiren för mycket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #51 skrivet: april 29, 2014, 20:54:19 »
Japp det skrapar, och håller med. Kan tro att det har nåt med bränsletrycket att göra. Men behöver den högre bränsletryck med ny motor, så borde den behöva mer luft också? Eller? Om jag klämmer ihop "den där prylen" ökar bränsletrycket då? Är det värt att prova? :)

När du säger lyfta pedalen, menar du innan den tar från bottenläget eller lyfta den utan att trampa på den? Om det är det sista så kan jag lyfta den 5 cm? Men den tar direkt när jag nuddar den om jag duttar medan jag kör?

Urtrampningslagret, vart sitter det?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #52 skrivet: april 29, 2014, 21:04:27 »
Luft suger motorn i sig mer av automatiskt eftersom det är större slagvolym, det "ser" även sprutet genom luftmassemätaren, men flödar inte spridarna tillräckligt så räcker inte bränslet till. Höjjer man bränsletrycket lite så hinner det komma in mer soppa under tiden spridarna är öppna.
Bränsletrycksregulatorn klämmer man ihop lite, det går dock inte att klämma ihop hur som helst om man inte har riktigt tur för klämmer man ihop för mycket blir bränsletrycket för högt och motorn kommer då går för fett.
Frej har en guide på forumet hur man gör för att höjja bränsletrycket genom att klämma ihop BTRen.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2847.0

Däremot om du har likadan infästning för BTRen på fuelrailen som på B230F så är det lättare att köpa en B230F-BTR och montera. B230F har likadan infästning i fuelrailen som spridarna, dvs bara intryckt, tätad med en o-ring och låst fast med en "klämma" och två M6-skruvar på vardera sida om anslutningen.

Har du däremot en BTR som anslutningen är gängad fast i fuelrailen så är det lättast att ta en hel fuelrail inkl BTR från en B230F och montera.


Alltså när kopplingspedalen bara hänger fritt, hur många cm kan du då lyfta den uppåt/framåt?

Urtrampningslagret sitter inne i sprängkåpan på kopplingarmen. Alltså mellan kopplingsarm och tryckplatta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #53 skrivet: april 29, 2014, 21:08:25 »
Okej, ska kika hur det är på min, har kompisar med massor av prylar!

När kopplingspedalen bara hänger som den är och jag sätter foten under och lyfter så kan jag nog lyfta den 3-4 cm!!

"Urtrampningslagret sitter inne i sprängkåpan på kopplingarmen. Alltså mellan kopplingsarm och tryckplatta." - Okej tack :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #54 skrivet: april 29, 2014, 21:12:21 »
Alltid bra med kompisar som har grejjer som kan vara av intresse :)

Okej, testa spänna kopplingen så du endast kan lyfta 0,5-1cm och återkom sen ifall det blev bättre eller inte.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #55 skrivet: april 29, 2014, 21:55:58 »
Var ut och spände den nu, spända låååång bit, nu är lyftet mellan 0.6cm och 1cm men märker absolut ingen skillnad, bara att kopplingen tar högre upp och att man kan göra lite mjukare starter :)

Det är något annat som är fel, det skrapar kanske inte nu men växlarna går fan inte i. Får TRYCKA i ettan, sen när jag accelererar så får jag ALDRIG i tvåan, den skrapar det som fan på, så får jag skicka i trean istället för..

3an, 4an och 5an går jätte bra.

R, 1 och 2 går dåligt. Får trycka i dom och det går lätt om man först (stillastående) lägger i trean, sen tvåan och sen ettan. Då går det bra.

Btw: Kopplingsdamasken är trasig också, kanske pga det min koppling är trög att trycka ner också?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #56 skrivet: april 29, 2014, 22:05:18 »
Ja då är det förmodligen urtrampningslagret, om du nu inte har riktigt otur så det är i lådan problemet sitter.
Kan även vara stödlagret i veven, ett litet 6202-2RS lager.

Men ta loss inspektionsluckan (gummilocket på undersidan av sprängkåpan) och känn på urtrampningslagret där igenom. Snurra på den delen av lagret som trycks mot tryckplattan när man kopplar, ska gå ganska trögt men ska inte hacka, vara stumt eller skrapa/låta illa när man snurrar på det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #57 skrivet: april 29, 2014, 22:13:03 »
Okej, ska känna på det imorgon. Ska man kunna snurra det för hand? Inga verktyg?

Tack för hjälpen så länge!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #58 skrivet: april 29, 2014, 22:24:34 »
Lagret ska du kunna snurra på för hand. Ska kännas ungefär som att dra fingret i drivknutsfett om du vet hur det känns :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #59 skrivet: maj 01, 2014, 15:00:47 »
Samtidigt som växellådsmekning så har jag fråga om bränsletryck! Är det här bränsletrycksregulatorn och hur ska den klämmas ihop isåfall, har två stycken, så kan prova på en först.

Bild 1, med 13 hylsa på ena sidan?

Bild 2, med 13 hylsa på ena sidan och 10 på andra för att klämma ihop centrumet bara.

Eller bild 3 att man klämmer ihop hela baksidan och framsidan med hylsa 13 och 21?


Samtidigt ska jag nu medan jag väntar på svar från er kolla urtrampningslagret!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #60 skrivet: maj 01, 2014, 15:04:12 »
Japp det där är BTRen.

Det är den sidan som vakuumslangen sitter på som ska klämmas ihop. Använd dig av 10mm hylsa som i FREJs guide så blir det bra :)
Var försiktig så du inte klämmer ihop den för mycket bara.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #61 skrivet: maj 01, 2014, 15:23:12 »
Okej tack, jag råkade få en buckla på den när jag tog lös den :/ (av polygripen :-X )

Det lär väl göra samma sak? Lite mer tryck? Så kanske bara ska trycka ihop den lite lite lite.

Men nu är jag här på urtrampningslagret, det är lite oljerester på kopplingsgaffeln/mot lagret, bifogar bilder så ni ser något. Vet inte hur det ska se ut.

Det går inte snurra på det. Kommer inte åt nå bra och det sitter hårt.


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #62 skrivet: maj 01, 2014, 15:35:15 »
Hmm, vet inte om bucklan kan orsaka höjt bränsletryck, däremot finns det risk att BTRen inte kommer fungera som den ska ifall bucklan är på ett sånt ställe så plattan inuti inte kan röra sig som den ska.


Ser ut som att lagret är vridet i kopplingsgaffeln iaf vilken kan göra att det inte lägger sig rätt mot tryckplattan när man frikopplar. Annars tycker jag att det ser rätt ut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #63 skrivet: maj 04, 2014, 19:04:05 »
Har experimenterat lite nu. Jag har ju EGR kvar på min motor, och slangen som går från EGR piporna till luftröret tog jag bort från piporna och pluggade i den änden. Då kan jag varva 5500rpm istället för 4000!!!!

Så nu är halva mysteriet löst, varför är det så och vad är det som gör det? Och varför är det nu på 5500 varv istället? (På neutral växel så gick det till 6000 innan jag tog bort EGR, så kan tänka mig att det är lite högre där nu också, inte provat)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #64 skrivet: maj 04, 2014, 19:57:54 »
Låter som att du snackar om Puls-air, enda slangen till EGR är den lilla vakuumslangen som går till EGR-ventilen som sitter under insuget.

Jag vet inte riktigt varför du kan varva mer med pluggat puls-air då det enda den gör är att skicka in luft i avgaserna.
EGRen däremot leder tillbaka avgaser in i insuget för att förbränna det en gång till.

Hur ser stiften ut?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #65 skrivet: maj 04, 2014, 20:20:27 »
Jaha, hmm alla säger olika.

Det är iaf slangen som går från dom där två piporna som är från grenröret. Som går till luftröret tillbaka till LMM - -> insug.

Stiften var det ett tag sedan jag kollade, men tror de såg OK ut. Kan kolla dom imorrn, hur tror du dom ser ut? Eller vill du ha lite mer fakta för att kunna förstå vart felet sitter?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #66 skrivet: maj 04, 2014, 20:25:58 »
Den korrekta benämningen är Pulsair, ingen annan benämning är korrekt.

Där syns pulsairet tydligt.

Tänkte färgen på stiften för att avgöra om den går för snålt och hur pass för snålt. Kritvita stift = Alldeles för snål bränsleblandning. Keramiken ska vara oboy-brun vid korrekt bränsleblandning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #67 skrivet: maj 04, 2014, 20:39:42 »
Okej tack så mycket för att du berätta det, enklare att förklara då ;) Ska titta stiften imorgon!

På bilden jag bifogar är det 2 slangar som det blir vakum i, vad göra dessa?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #68 skrivet: maj 04, 2014, 20:45:11 »
Ja var går dem?
Den som går neråt är antingen till en EGR-ventil eller till vevhusventilationen.

Den som går rakt ut vet jag inte riktigt, förmodligen till den pulsairets luftventil (plastdosan i änden på pulsair-slangen).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #69 skrivet: maj 04, 2014, 20:48:05 »
Justja det här hade jag ju nästan svar på själv, ettan tror jag kan gå till vevhusvent, går det vakum dit?

Och tvåan är till fördelaren!

Har problem med tomgången, och tar jag bort den ena eller den andra så går tomgången ner. Vilket jag behövde då jag har tomgång 1600rpm...

Kan man ställa tomgången på något sätt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #70 skrivet: maj 04, 2014, 20:53:52 »
Vevhusventen ska ha en vakuumslang ja :)

Ja då var ju det löst.

Du har en ställskruv på undersidan av spjället som du ställer tomgången med.
Det är en relativt stor plastskruv som du skruvar på för hand, utåt för högre tomgång och inåt för lägre tomgång om jag inte minns fel.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #71 skrivet: maj 04, 2014, 21:00:03 »
Åh, såg den och skruvade lite på den, men märkte ingen skillnad så då sket jag i det  >:(

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #72 skrivet: maj 04, 2014, 21:03:37 »
Skruva mer på den och se om det hjälper.

Annars kan du testa lossa staget mellan gasrulle och spjäll för att se om det hjälper, gör det det så kan du justera längden på staget genom att skruva på plastfästet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #73 skrivet: maj 05, 2014, 08:06:34 »
Sitter på skolan nu och har konstaterat att min hastighetsmätare går ca 15km/h fel, den står redan på 10km/h på tomgången. Och tomgången brukar ligga på 1200-1900rpm beroende på om den är kall eller inte. Är det mätarna som strular och därför tror att jag varvar mer och kör snabbare än jag gör? Får för mig att det är spärrar på växlarna? T.ex att man inte kan lägga i ettan om det inte går mindre än 20km/h?

Har haft lite problem med att bilen går ryckigt som jag inte pratat om, men det kan kanske bero på att tändingen är felandes då jag ställt den på 12-14 grader på 1200rpm? Eftersom tomgången varit hög har jag ställt tändningen fel också antagligen?

Känns som att det kan vara pga det. Sitter på skolan nu, längtar efter att komma hem å prova!!! Först ställ ner tomgången om det går sen tändningen.

Men mätarna kommer nog fortfarande visa fel. Vart är det problemet sitter?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #74 skrivet: maj 05, 2014, 14:35:56 »
Går hastighetsmätaren ner till 0 när du stänger av bilen? För hastighetsmätaren drivs av en wire kopplat på vänster framhjul så mätaren ska omöjligt kunna röra sig innan vänster framhjul börjar snurra.
Alla bilars hastighetsmätare går fel, vissa går mer fel än andra.
T.ex min bil visar 5km/h för mycket i 50, 10km/h för mycket i 70, 15km/h för mycket i 100 och 20km/h för mycket i 150. Det är en av två orsaker till varför jag använder en app i mobilen som hastighetsmätare, den andra orsaken är att min wire hoppar ur drivningen i navet väldigt ofta så hastighetsmätaren bara funkar ibland.

Tomgången brukar ofta öka när man ställer på mer förtändning. Tänk även på att vid inställning av förtändning ska vakuumslangen kopplas bort från fördelaren.

Hur bra motoröra har du? Tänkte om du hör på motorvarvet att tomgången är för hög eller inte.

Bilen ser även ut att vara kall och vid kallstart höjer sprutet tomgången med ca 500varv.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #75 skrivet: maj 05, 2014, 15:42:54 »
Jaha så 15km/h fel vid 100 är vanligt. standard? Det hade jag också när vi kollade med GPS på telefon.

Men bilen var lite lagom, har den där tempgivaren monterad utanpå blocket? Fastklämd mot blocket  ::) Så kan hända att den visar lite fel temp men den funkar, för den ligger lite till vänster om mitten på temp, och tomgången bör ju ändå inte ligga på 1900 varv -500. det är ungefär det den gör.

När bilen är körbar. Varm, och jag stannar så har jag ca 1400rpm.

Förtändning - fördelaren är ställd på 13-14grader nu. Då är det på ungefär 1400rpm. Ska prova sänka tomgång och ställa in tändningen igen.

Motoröra har pappa! ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #76 skrivet: maj 05, 2014, 15:48:48 »
Jo inte ovanligt, så gott som alla 80-talsbilar visar minst 10km/h för mycket i 100.

Yttertempgivaren eller? Eller har du vattentempgivaren till mätarhuset bara klämd mot motorblocket? Varför i så fall?

Bara fortsätta pilla så får du säkert till det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #77 skrivet: maj 06, 2014, 16:37:23 »
Står still på neutral och provgasar.

00:09-00:16 håller jag full gas hela tiden. Slår stopp på 6000varv

00:21-00:27 så gasar jag först nästan fullt, sen har jag 30%gas och ökar stadigt. DÅ kommer jag upp i 7100varv. Det går om jag fortsätter kanske ännu längre, men ville inte plåga bilen allt för mycket.

Är det här bränsletrycket? Isåfall behöver jag en 3.0bars BTR? Har en sån hemma fast med helt fel anslutning. Antar att jag behöver hela fuelrailen från en 740 eller 940? med F motor?

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=8EzxJ1ZHlIg&feature=youtu.be
« Senast ändrad: maj 06, 2014, 16:45:17 av Johan0691 »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #78 skrivet: maj 06, 2014, 16:39:46 »
Japp du får byta hela fuelrailen om det är fel anslutning. Men det är ju fort gjort då den passar rakt på från B230F.

Bifoga film så den går att se i inlägget vet jag ej, jag brukar bara lägga in länken.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #79 skrivet: maj 06, 2014, 16:58:15 »
La upp den på youtube så här finns den nu.

https://www.youtube.com/watch?v=8EzxJ1ZHlIg&feature=youtu.be