Författare Ämne: Turbokonvertering B230E med org.insprut  (läst 76989 gånger)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #80 skrivet: juli 03, 2014, 20:19:16 »
Har nu monterat kylare, kopplat dit alla kylarslangar. Lutade den lite tippande mot bilen, som framrutan.

Har även satt dit intercoolern utanpå kylarn och dragit 2.5 silikonslang in i motorutrymmet från strax innanför grillen.

Totala mått på intercoolern är 630x300x76 och med mittanslutningar. Fick plats alldeles precis. Större GÅR INTE. Totalt omöjligt på min 360 iaf.¨

Tråkigt nog så provade jag sätta dit en av saabspridarna, dom var kortare än boschoriginal, ca 8mm kortare. Vill inte göra om fästet så att jag inte kan använda bosch original, så skaffar nog andra spridare istället.

Vilka boschspridare finns det i 300-400cc/min snåret som är högohmiga? T5 spridare? Har ändrat mig lite än en gång, och vill gärna köra på etanol, ?för att vara snällare mot motorn?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #81 skrivet: juli 03, 2014, 23:05:02 »
Jag kör 740-turbospridare turkosa 337cc. T5 ger nog lite mer bränsle än mina.
Finns mängder med spridarlistor på nätet. Bara gå till skroten sen eller köpa på nåt forum (som detta eller annat) eller blocket/tradera typ. Ebay.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #82 skrivet: juli 05, 2014, 18:49:58 »
Nej jag hade bara en tillfällig manometer för att kolla tryck innan jag bytte spridare och för att se vad det blev efteråt. Men sen har jag nog varit och justerat. men gissningsvis runt 3kg. Kanske strax över.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #83 skrivet: juli 06, 2014, 11:58:24 »
Nu sitter hela paketet i bilen.

Men den vägrar starta. Tuggar på startmotorn i vanlig ordning, men poffar till lite då och då. Precis som när jag skulle starta den med B230 för första gången utan insprutstempgivaren. Men nu har jag ju alla givare fastsatt i toppen och på rätt ställe.

Vad kan det vara som krånglar? Har gnista på alla stift, och en spridare läckte i början, tills jag bytte o-ring, så bensin till spridarna har jag.

Turbon läker även lite olja, så olja till turbon finns. Har förlängt LMM kabeln och har den ikopplad.

Mina tryckrör kan däremot läcka lite grann i en böj, om det har någon betydelse för uppstart? Har för tillfället originalspridare, men dom bör väl duga för uppstart?

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #84 skrivet: juli 06, 2014, 15:13:25 »
Felsökt lite mer, nu är stiften torra.

Samtidigt som jag körde startmotorn, så vred pappa på fördelaren, då ville den tända lite bättre. Men ändå inte så att det startade..

Kan det vara att vi nollat motorn fel? 1 eller 2 kugg? Men den borde väl fan ändå starta?

Har även ett mysko problem, det blir ett jävla tryck i exp.kärlet när man kört runt startmotorn ett tag, och det luktar bensin i exp.kärlet.

Har jag satt toppackningen fel eller är toppen felandes? Eller har jag dragit den för löst? Drog den 20nm, sen 60nm, och sen skulle man dra 90⁰, men jag drog 80nm istället, vågade inte dra fullt 90grader, det var så jävla hårt, måste vara runt 110nm känns de som?

Så min topp sitter med 80nm. När jag la dit toppackningen så minns jag fan inte om jag tittade på hur kanalerna gick, utan la den bara efter formen på toppen, men tror den sitter rätt.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #85 skrivet: juli 06, 2014, 19:08:04 »
Svarar på mitt eget inlägg.

Har nu fått igång motorn, hade nollat den fel. Gjorde om, gjorde rätt. Då startade den på engång, men gick dåligt, ingen tomgång alls, fick gasa och den gick ojämt.

Den läkte på insuget i turbon, så drog åt slangklämman hårdare och justerade fördelaren lite, då fick jag tomgång och den gick jämnt.

Nu behöver jag bara få hem lambdasonden och fixa några shyssta spridare så att jag kan provköra och se vad som händer, har även köpt en malpassi BTR av en kille på facebook. Så får väl justera den efter vad bb-lambdan säger.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #86 skrivet: juli 06, 2014, 23:48:57 »
Bra jobbat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #87 skrivet: juli 07, 2014, 19:41:21 »
Det är inte så svårt att faktiskt skruva och testa själv =)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #88 skrivet: juli 07, 2014, 21:22:58 »
Sant!

Fick v40 spridare av samma kompis som vanligt. på runt 380cc/min säger han och en annan kompis som provade i sin 740 b230 och 0.5bar ladd

Vad kör Lh 2.4?

Jag inbillar mig att det är lågohm, men vet inte. Vågar inte provmontera på min bil, ska söka på spridarnumret nu.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #89 skrivet: juli 07, 2014, 21:55:20 »
Om du har en multimeter kan du ohm-mäta spridarna. Högohm över 12ohm och lågohm runt 3-6ohm.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #90 skrivet: juli 08, 2014, 22:19:03 »
Efter turbokonvertering så blåryker bilen, och hade ett jävla tryck i exp.kärlet i början, det försvann.

Men nu när jag lyfte på ventilkåpslocket var det vitt gegga/sörja i locket, men inte i resten av oljan. Troligen bara kondens? Lät på kompis och pappa som att det inte gjorde nåt om oljan såg bra ut i övrigt.

Men frågan är ju varför den blåryker..

Turbon verkar helfräsch, inte glapp mer än nån hundradelsmilimeter åt något håll och den ser fin ut. Sitter det något packning mot avgashuset som kan vara otät så att det drar ut olja i avgassystemet? För det är från avgaserna det ryker och ingen läcka på oljetrycket eller så.

Kanske även kan vara min nya 531 topp som jag bytte ventiltätningar och så på? Att ventilstyrningarna eller tätninga släpper ut olja i förbr.rummet?

Jag är osäker på vad det är, men kompisen som hade turbon innan säger att han är mycket brydd, och säger att turbon inte är i dåligt skick, och aldrig rykt för honom..

Så känns mer troligt att det är min topp som spökar, men orkar JU FAN INTE RIVA den igen!!?!?

Den går bra på tomgången, och svarar väl skapligt på gas, har inte bytt spridare än, dom jag fått var lite korta, så ska göra om fästet lite.

Och är det någon som vet hur man kopplar in en laddtrycksmätare?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #91 skrivet: juli 08, 2014, 22:27:56 »
Bör antingen vara att ventiltätningarna som inte tätar ordentligt eller att det inte är tillräckligt bra självrinn i oljereturen. Eller att det inte sitter någon oljerestriktor i oljematningen till turbon så den får för mycket olja, var det en TD04? För mitsu-turbona har inbyggd restriktor original så det ska inte vara det som är felet isf.
Kan ju också vara "kolvringen" i turbon som inte tätar ordentligt t.ex att den koksat fast.

Varför drog du inte toppbultarna med 90°? Inte säkert att toppackningen tätar tillräckligt om bultarna inte är dragna enligt specifikation.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #92 skrivet: juli 09, 2014, 16:38:23 »
Okej, kan vara lite vad som helst alltså?

Turbo är en garret, mer vet jag inte riktigt, står inte något namn på den, från en 740 är den. Ungefär samma storlek som turbon på min 940 Turbo.

Tyckte det blev så jävla hårt, orkade knappt dra så hårt, men kan väl göra de för sälerhetsskull.

FYI: Bilen börjar ryka ungefär 1minut efter start, och då, inte så mycket. Men ökar ju längre den står å går, gasar jag kommer det mer. Men sen är det lika mycket rök hela tiden.

Tycker det är konstigt att den inte ryker första minuten.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #93 skrivet: juli 09, 2014, 22:20:45 »
Blåröken är borta för tillfället. Vet inte varför. Kanske bara hade mycket olja i avgassystemet?

Men nu kokar bilen fan så fort jag startar den, vad är felet? Vattenpumpen snurrar och i slangarna är det vatten, och jag har en jävulsk värme i kupen.

Och den går inte ner i temp när jag finglider i 70km/h utan belastning.

Den har kokat 2 gånger nu, och provade ta bort intercoolern, om de var så att den blockerade mycket, men det hjälpte inte.

Pappa sa att kanske om det är en billig vattenpump jag har så kan fläkten ha lossnat från axeln, så att det inte pumpas runt men snurrar ändå?

Har elfläkten ikopplad och kör full värme i kupén men tempen går upp?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #94 skrivet: juli 10, 2014, 13:15:20 »
Kolla om det bubblar i expansionskärlet när du har den på tomgång från start. Kan det vara bekymmer med din toppackning som du fegade på att dra som man ska? Annars är det nog bara att riva isär och undersöka vattenpump t ex.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #95 skrivet: juli 10, 2014, 20:10:05 »
Jag vet av egen erfarenhet att det dära 90 graderna extra är viktigare än man tror när man monterar ett topplock..
Så prova att dra dom lite till (ha en moment nyckel och ett långt skaft, sista 90 graderna är lite små tunga om man är lagom lat!) fungerar inte det.

Dessvärre bara göra om och göra rätt!

Lycka till! :)
Och bilen går bra? ;)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #96 skrivet: juli 10, 2014, 21:41:44 »
Tror mig veta felet, om det är så pass jävligt som jag tror.

Stoppade igen alla hål och mynningar med skumgummi - tvättsvamp, för att det inte skulle komma in smuts.

Glömde nog ta bort den från vattenpump i all iver att starta bilen...... Kanske är därför vattnet inte cirkulerar som det ska? Den lär väl isåfall ha smält, och vart kan den tänkas ha tagit vägen nu?

Ska demontera vattenpumpen imorrn och kolla, har väl fastnat lite här och där.. Om jag inte har jävla tur att den bara sitter i vattenpumpen.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #97 skrivet: juli 12, 2014, 19:12:12 »
Har problem, och har felsökt rätt mycket.

Bilen startar och går av sig själv fint på tomgången, blåryker rätt mycket om den står still på tomgång.

Har lite vit majonnäs på undersidan av ventilkåpslocket, men det är inget ovanligt. Bara kondens har jag läst på många ställen.

Tog bort kylarslangen från vattenpumpen, och körde ner vattenslangen dit i, och spolade ut vattnet som kommer från kylarn. Då håller bilen sig kall på tomgång.

Känns som att de fan borde vara vattenpumpen som är felandes då?

Bilen blir så varm att den kokar på tomgång, även med elfläkt på och utan termostat.

Provade igen med termostat, och då blir den snabbare varm, är väl antagligen för att det kan rinna lite av sig själv då innan den blir allt för varm?

Så är det någon som har en vattenpump till B200 liggandes? Ska sitta på min B230, men kan inte ha B230 pump för då kommer den ta i elfläkten och kanske kylarn..

FYI: Är rätt säker på att jag inte hade en skumsvamps-tuss i vattenpumpen. Är 95% säker att jag tog bort den innan jag starta bilen.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #98 skrivet: juli 13, 2014, 03:35:50 »
Jag har en b230pump och moddat ihop fästet för fläkten från b200 och passar ihop =) Men kör då alltså med vanliga fläkten.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #99 skrivet: juli 13, 2014, 22:20:12 »
Har plockat isär motorn nu, tog lös vattenpumpen först, kollade så att den var hel, och det var den.

Sen tog jag bort toppen också, kollade så jag satt packningen rätt, och ja det hade jag.

Men är lite brydd över hur packningen ser ut, i toppen är det avlånga hål, men i packningen bara små runda hål på vissa ställen. I blocket är det ju motsvarande hål som toppen fast ännu lite större. Alltså stryper ju packningen flödet mellan topp/block, men det var inte bara min nya packning som var så, även den gamla som satt på b230 innan jag bytte topp och satt dit turbo.

Så VET FAN INTE vad som kan vara anledningen att bilen kokar så fort? Testade även att koppla som vanligt, och skita i vattnet till turbon, men den kokade ändå..

Och termostaten öppnar ju... Och kylarn har jag spolat igenom så den är inte igensatt...

Oljan i toppen var något chokladmilkshakeaktig, kan tänka mig att det kan vara pga att jag inte drog toppen så hårt som man skulle, så att det blev ett litet läckage. För det var inte så farligt.

Kan kokandet ha något att göra med att jag drog toppen löst och att avgaserna på nåt sätt gick till vattnet? För det kändes lite avgaslukt i exp.kärlet?

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #100 skrivet: juli 27, 2014, 17:51:26 »
Ingen som svarat på förra inlägget, ingen som vet?

För tillfället så startar bilen och har tagit bort turbon, men bilen blir ändå för varm, på bara tomgången. Även utan turbo?

Oljan är nu lite blaskig, vattenblandad. Och har mycket majonnäs i ventilkåpslocket. Tror det var för att jag körde startmotorn utan fullt åtdragen topp, för jag tyckte mig läsa på topplocksförpackningen att man skulle varmköra bilen på 60nm och sen vinkeldra 90. Men så var det nog inte. För det bubblade i exp.kärlet när jag skulle starta den med 60nm.

Tror det var då vattnet och oljan blandade sig..

Men varför läkte turbon olja? Bilen blårök som fan med turbon där, och turbon är dyngsur av olja både i avgashusets utblås och mot grenröret?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #101 skrivet: juli 27, 2014, 18:54:37 »
Kan vara att du har sån otur att topploockspackningen blev skrot när du startadr motorn när toppen endast var dragen med 60Nm.
Varmkörning före sista åtdragning gäller endast gamla typen av topplocksbultar som inte är sträckbultar. Ocj då är även momentet man ska dra med innan varmkörning mycket högre än 60Nm.

Vanligaste orsaken till att en fräsch turbo blåryker är dålig självrinn i oljereturledningen.
Men kan även vara så att din turbo ej har någon inbyggd restriktor i oljematningen, då får turbon alldeles för mycket olja ifall du inte har en oljeledning med restriktor.
« Senast ändrad: juli 27, 2014, 18:56:43 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #102 skrivet: juli 28, 2014, 21:23:30 »
Har haft bort toppen 2 gånger, och ny packning 2 gånger.

Den har blivit het både innan och efter, och med och utan turbo.

Allt det här är efter att jag bytte till 531 toppen..

Men turbon, oljereturslangen är ju sprojlans ny, och den är rund och fin, i bra lutning och så. Kommer inte ihåg diametern, men den var 13-15mm invändigt.

Det är ju en garrett turbo från någon original 740 turbo, borde väl vara inbyggd restriktor? Kompisen hade använt turbon lite grann på sin 740/T5, men den skenladdade sa han, för att turbon var för liten. Kan något i turbon gå sönder om den skenladdar? Tycker att lager, tätningar, bussningar i den bör väl kunna ta lite stryk? Men den är ju inte ett dugg glapp, och hela turbon var kruttorr när jag köpte den av han, så tror inte han har haft läckage innan?

Ska bifoga en bild på hur turbon min ser ut. Kanske har jag helt enkelt för mycket oljetryck? Men original bör väl ha restriktor i turbon tycker jag?

Den är helt sjukt blöt av olja, och oljan är rätt ren också? Alltså inte förbränd eller sotig.
« Senast ändrad: juli 28, 2014, 21:27:12 av Johan0691 »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #103 skrivet: juli 28, 2014, 22:56:35 »
Inte säkert det är inbyggd restriktor. Ta en bild så man ser ner i oljematningshålet i turbon, hålet där i botten ska inte vara mer än 2-3mm stort, är det större så är det ej någon restriktor.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #104 skrivet: juli 29, 2014, 10:21:03 »
Hur ser avgasportarna i topplocket ut? Lika oljiga?

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #105 skrivet: juli 29, 2014, 10:56:51 »
Avgasportarna är bara normala och sotiga :)

Ska ta mer kort ikväll!

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #106 skrivet: augusti 09, 2014, 10:44:44 »
Nu går bilen.

Var turbon som krånglade (T25) läckte olja.

Köpte en ny 15g som nu sitter där. Tajt så inihhelvete mot motorfästet men efter lite slip å kap så funkar det.

Nu har jag några frågor, min kompis sa att man måste "STUMMA" fördelaren när man har turbokonverterat?

Han säger att tändningen ökar när man gasar på en originalmotor, och att det inte kan vara så när man satt dit turbo?

Hur gör man när man stummar fördelaren? Och är det något man verkligen behöver göra?

Jag kör bilen just nu med 4-5PSI motsvarande 0.30-0.35 bar ladd och den gör samma km/h på en viss sträcka som min 940 turbo 210hk gör.

Så antar att 360n har runt 150-180hk? Det är ju trots allt 130 med originalmotorn B230E + att jag bytt till vx kam, 531 topp och turbo.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #107 skrivet: augusti 09, 2014, 13:38:20 »
Så den går som den ska nu? Skönt att du hittade felet :)

Är inte fördelaren redan stum? Vakuumförställningen sitter väl i renixet?
Stummad fördelare = Borttagen vakuumförställning och spärrad slungförställning.

Din uppskattade effekt låter helt klart rimlig med tanke på vad som är gjort med motorn och laddtrycket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #108 skrivet: augusti 10, 2014, 00:46:57 »
Det stämmer väl att en turbomotor inte vill se samma höga tändpunkt som en sugmotor. Exakt hur mycket det skiljer vet jag dock inte. Någon här med turbo och eftermarknadssprut kanske kan visa upp en tändmapp så man ser precis.

Och som simlar säger, 360 med Renix har redan stum fördelare. Så där kan du ingenting göra förutom att rycka vakumslangen från Renix och plugga den. Men det låter som en sämre lösning än att anpassa laddtrycket så att det funkar med slangen på plats.
Du skulle ha en tändbox från en 740turbo istället. Men då måste du byta svänghjul också så att triggermönstret blir det rätta (60-2) Alltid är det nåt ;)

Men kolla upp först om du inte kan köra med Renix som det är. Det tror jag många på forumet gör/gjort med liknande setup som din.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #109 skrivet: augusti 10, 2014, 10:07:42 »
Tändmapp från eftermarknadssprut på turbomotor sa du, har en liggandes på datorn jag kan visa :)

Tändningsmappen är då för upp till 2,5bar laddtryck (350kPa).
I Y-led är det då insugstrycket, under 100kPa = vakuum. I X-led är varvtalet.

Som synes så sänks förtändningen vid höga laddtryck för att minska spikningsrisken (ibland även för att hålla nere vridet/effekten lite för att vara lite snällare mot drivlinan, se t.ex låga varv och högt laddtryck).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #110 skrivet: augusti 10, 2014, 10:16:41 »
Jag kör fortfarande med original renix ihop med turbo. Fast jag har lite lägre kompressionsförhållande. nånstans under 8:1 om jag minns rätt.
Fungerar bra för mig, har kört ända upp till 1,1 bar utan att spränga motor eller söndra topplockspackning.  :)

Jag kör på Bensin 98.
Viktigt också att ha bra koll på bränsleblandningen vid laddtryck.

Edit: Simlar la upp en tändmapp som visar att man vill sänka tändpunkten för att minska spikningsrisken och eventuellt spara på drivlinan. Om du kollar i min projekttråd så ser du ett bänkpapper som visar vridet från min motor. Har en stor vridpik på ca 400 nm vid 4000 rpm som jag gärna hade sänkt lite (med hjälp av lägre tändning) för att spara på drivlinan :)
« Senast ändrad: augusti 10, 2014, 10:21:32 av Bergvik »

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #111 skrivet: augusti 10, 2014, 21:13:46 »
Har inte renix, har fördelare med hallgivare och inget tjofs på svänghjulet :)

Har hunnit köra sönder bilen nu också.. Hade inte dragit vevaxelns remskiva tillräckligt hårt så kilen gick av när jag skulle börna.. :(

Var lite ovan den power jag hade nu, ROLIGT SOM FAN var de att börna så länge det gick, har bytt vevdrevet nu, men nollade motorn fel så fick inte igång den först, men sen fick jag igång den, men hade då glömt ta Loctite som jag hade planerat, så lossade på skiten igen å när jag satt tillbaka det då så blev det fel..

Får fixa det imorrn.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #112 skrivet: augusti 12, 2014, 00:10:33 »
Har inte renix, har fördelare med hallgivare och inget tjofs på svänghjulet :)

Ok. Men då skulle du kunna köra fördelare och tändmodul från 240 Turbo. Inte för att jag vet om den är bra eller ej men tändkurvan borde ju vara typ den rätta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #113 skrivet: augusti 12, 2014, 09:32:32 »
Jaha, nice! Någon som har? Hur svårt kan det vara att få tag på? Krångligt att hitta på blocket tycker jag.

Är de inte lika från t.ex 740 turbo? Eller är de kamfördelare på alla 740?

Och hur gör andra på forumet? Har alla verkligen renix? Hur gör folk som konverterar 240, eller 740?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #114 skrivet: augusti 12, 2014, 14:08:29 »
Jaha, nice! Någon som har? Hur svårt kan det vara att få tag på? Krångligt att hitta på blocket tycker jag.

Är de inte lika från t.ex 740 turbo? Eller är de kamfördelare på alla 740?

Och hur gör andra på forumet? Har alla verkligen renix? Hur gör folk som konverterar 240, eller 740?

Jag har haft.. men slängde nog när jag insåg att det för mig var värdelöst.
Vet inte hur vanligt det är på skroten med 240 Turbo.. och som sagt. Vet inte om det är något som passar din motorsetup.

740 turbo har nog kamfördelare samt att de har en separat tändbox. Kanske går att plocka ihop med en hallgivare i fördelaren på din 360.

De flesta kör nog Renix så länge det går ja. Eller som du med vanlig fördelare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.