Författare Ämne: Projekt: Snabba upp en 360  (läst 338079 gånger)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: september 17, 2004, 19:22:16 »
Här kommer jag presentera min Volvo 360 gl och vad jag har för jävulska planer för den!

Tanken är i första hand att den ska få bättre väghållning. Sänkning, bättre hårdare stötdämpare, då de som sitter på nu troligen har rullat hela bilens liv dvs ca 20000 mil.
Sedan ska bromsarna fram ses över, de färdiga alternativen till 360 är ju något begränsade så jag ska ev kolla om det går att få på ok och skivor från annan lämplig modell, tex volvo 850.

Uppdatering 14/12 2004:
Väghållningsbiten är i stort sett avklarad, bilen rullar nu på nya Lip stötdämpare, lagom hårda. Även framfjädrarna är bytta mot 40 mm sänkfjädrar och i bak är bladfjädrarna nersmidda 40 mm. Hur mycket lägre bilen har blivit totalt vet jag inte, men mellan 4 och 6 cm ungefär.


När det gäller motorn så har jag flera alternativ som jag funderar på, vad det blir beror på om det ska gå att besikta den utan att byta motor varje gång, och om det ska vara 8 eller 16 v, turbo eller inte. Ekonomin har också en viss inverkan på valet av motor :)

Just nu lutar det mest åt en b230fb från 940. Med putsad och planad topp, chip, avgas, filter och kanske extraktorrör skulle den vara rätt lagom för att köra lite bana och sladda i rondeller :)
Tanken på marinvev finns också och jag ska undersöka den saken lite närmare.

Uppdatering  14/12 2004:
Jag har skaffat en B230Fb motor som ska preppas i vinter, om det blir trim återstår att se, men tanken är att toppen ska portas, planas och mira fräsas och stoppa i en roligare kam till att börja med.


Jag köpte bilen redan i  juni och fixade till några småsaker men sedan dess har den stått stilla i väntan på bättre ekonomiska förutsättningar och att en kompis garage skulle bli ledigt.
Men för 3 veckor sedan kom jag igång med rostlagningen och det håller jag på med som bäst nu. Det är lite skärmkanter och frontplåt och förargolv och vänster tröskel som ska fixas. Inget märkvärdigt egentligen men det tar tid, bilder på det kommer senare.

17/9-04 Jag var idag och hämtade mina bakfjädrar som har blivit nersmidda 40mm. Jag ska provmontera i morgon (lördag) och se om det passar eller om bakre hänkena måste byggas om.
« Senast ändrad: december 14, 2004, 22:10:41 av Freedo »

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #1 skrivet: september 19, 2004, 12:30:48 »
19/9-04

Igår provmonterade jag bakfjädrarna, och det verkar passa bra! Det blir intressant att se hur låg den blir när det blir tyngd på, för just nu står den på bockar.

Jag ska fortsätta med rostlagningen idag, det är bakre delen på vänster innerskärm som ska passas in och förargolv och tröskel som ska måttas upp.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #2 skrivet: september 19, 2004, 17:23:54 »
Vart lämnade du in fjädrarna och hur mycket kostade det?
Vill gärna se bilder på sänkningen när du är klar och bilen står på backen  ;)
360 goes beyond :-)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #3 skrivet: september 21, 2004, 11:06:12 »
Jag lämnade fjädrarna på Oljemarks bilfjädrar i sumpan på tisdagen och hämtade på fredagen, låga och fina :) Snabbt och bra tycker jag.
Priset var 600 kr exkl moms, klart prisvärt!

Bilder på fjädrarna före och efter och hur det ser ut när den är sänkt + en del annat kommer när jag har framkallat filmen, jag kör tyvärr med systemkamera så det tar lite tid.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #4 skrivet: september 21, 2004, 11:41:01 »
Jag var och köpte rostfri 2,5 mm plåt och sömlöst rör idag. Jag ska bygga nya fästen till främre krängningshämmarbussningarna (långt ord :) ) De har nämligen fått för sig att rosta bort.
Allt började med att bilen drog till höger när man bromsade, så jag kollade upp bromsarna men det var inga problem där. Men när jag var i hjulhuset och grottade hittade jag en intressant sak, kulleden på krängstaget var lös :) Lite sliten kanske?
Så det var bara och byta. Men bilen drog fortfarande till höger dock inte lika mycket. Men när jag sedan hade hissat upp bilen för att laga rost så drog jag i kränghämmaren på vänster sida och märkte att den rörde sig i längsled, mystisch tänkte jag och kollade upp hur fästena såg ut. Hmm... halvt obefintligt på höger sida och kraftigt rostangripet på vänster, då bestämde jag mig för att snickra egna i rostfritt istället :)

Röret ska användas till nya hylsor till bakre fjädrarnas bussningar.
« Senast ändrad: september 21, 2004, 11:42:17 av Freedo »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #5 skrivet: september 21, 2004, 18:24:53 »
Vart håller du till?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #6 skrivet: september 22, 2004, 12:09:43 »
Vart håller du till?

Jag håller till i Åkersberga

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #7 skrivet: september 24, 2004, 12:23:21 »
24/9-04

Jahopp, igår var jag och hämtade ett paket på posten. Och vad innehöll det då? undrar ni kanske, även om ni inte gör det så tänker jag berätta  ;) Det var mina fina sänkfjädrar, röda och granna!
Så nu väntar jag på svar från micke_art_racing om stötdämpare, så att jag kan montera klart hela klabbet och provköra. Börjar bli lite småsugen på dra ut och leka nu :D Jag har ju bara kört knappt 10 mil sedan jag köpte racern.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Bilder
« Svar #8 skrivet: oktober 13, 2004, 21:01:57 »
Här finns lite blandade bilder från rostlagning och annat trevligt : )
http://album.fotolabo.net/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=IuGcnMuxFM&PASSWD=KmJsmTJWIwATtE&LANG=se

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #9 skrivet: oktober 13, 2004, 22:29:02 »
Hummm bara kört 10mil sedan rivit ner bilen så där ducktigt  :o
Skulle viljat sett hela bilen oxå så man får en hel bild av ditt
projekt.....
360 goes beyond :-)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2004, 00:29:45 »
Vart köpte du fram sänkfjädrarna och vad kostade dom med frak och allt?

Ska också lämna mina bladfjädrar till oljemarks senare. Har du monterat dom än så du kan mäta hur mycket lägre den blev?

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #11 skrivet: oktober 14, 2004, 12:07:25 »
Hummm bara kört 10mil sedan rivit ner bilen så där ducktigt  :o
Skulle viljat sett hela bilen oxå så man får en hel bild av ditt
projekt.....

Bilder på hela bilen kommer med nästa sats fotorullar  :)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #12 skrivet: oktober 14, 2004, 12:14:32 »
Vart köpte du fram sänkfjädrarna och vad kostade dom med frak och allt?

Ska också lämna mina bladfjädrar till oljemarks senare. Har du monterat dom än så du kan mäta hur mycket lägre den blev?

Fjädrarna köptes av Örebro fjäder och stötdämparservice, 1600 kr inkl allt.

Bakfjädrarna är monterade och klara, men jag glömde mäta hur hög den var innan jag lyfte upp den så jag vet inte hur mycket lägre det blev totalt, fjädrarna i sig är ca 40 mm lägre.
Men drivaxlarna ligger i princip helt horizontellt när bilen står på backen och hjulet ligger ca 3-4cm från skärmkanten, då har jag 155-65 13" för tillfället.
Bilder på hur det ser ut kommer i slutet på nästa vecka eller så.
« Senast ändrad: oktober 14, 2004, 12:16:18 av Freedo »

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #13 skrivet: oktober 14, 2004, 14:48:08 »
Vet inte om det går att jämföra men jag har 62-63 cm från marken upp till skärmkanten på min, som i o f s ser ut som en SUV för tillfället... :P
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #14 skrivet: oktober 14, 2004, 16:36:26 »
Ok, jag skulle gärna gå ut och mäta på min bil men den är inte hemma för tillfället.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #15 skrivet: oktober 14, 2004, 17:02:05 »
Var har du gjort av den?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #16 skrivet: oktober 14, 2004, 17:08:04 »
Den har hamnat hos en kille som ska laga upp dörrar och lacka tröskel och så där jag har lagat, + att han gör en underredsbehandling.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #17 skrivet: oktober 17, 2004, 16:08:59 »
Jahopp, nu har bilen hittat hem igen, så nu står den åter på pallbockar :)
Det ska ju bytas stötdämpare och fjäder i fram och jag kom precis in från höstmörkret efter att ha plockat bort båda fjäderbenen.
Jag började på högersidan, lossade övre fästskruvarna och den mittre till dämparstången. Sedan skruvade jag loss muttern till styrstaget, vilket gick oväntat smidigt. Det var bara att borsta bort rosten och smörja på med 5-56 och sedan skruva av den, bit av en kaka ;) Sedan gick jag på krängstagets fäste i fjäderbenet och det var ju nyligen jag bytte det så det var heller inga problem och sedan samma prosedur som styrstaget och sedan var även spindelledens mutter borta. Sedan lossade jag bromsoket och så var det bara att lyfta ur fjäderbenet ur hjulhuset. "Fasen vad lätt det gick, undrar vad som går åt helvete på andra sidan då" tänkte jag.
Men det var inga problem där heller, förrän jag skulle lossa styrstaget.
Det gick till en början bra att lossa men sedan nöp muttern och axeln började snurra med! Skitkul! rentutsagt. Trots att jag använde stora mänder 5-56 och våld så ville inte muttern av. Men men, problem är till för att lösas, så det var bara att bita i det rostiga fjäderbenet eller nåt :) Alternativet var att hålla fast tappen, så fram med polygrip, med lite lirkande fram och tillbaka och lagom blandning våld/svordomar kom den så snällt. Fast tappen blev inte så snygg :(
Fast man får se det positivt, det kan ju ge mig en anledning att bygga nya styrstag i uniballs eller nåt :)

« Senast ändrad: oktober 17, 2004, 16:11:29 av Freedo »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #18 skrivet: oktober 17, 2004, 16:25:42 »
Roligt att du har lite vind i seglen :) Vad står på schemat efter "uppdrag sänkning"?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #19 skrivet: oktober 17, 2004, 16:43:53 »
Japp, det som ska göras efter att dämpare/fjädrar är på plats är främst lite småsaker. Det ska i asfaltsmatta på golvet och ljudisoleringen som är borttagen ska på plats. Det blir nog lite extra ljudisolering under baksätet och på golvet i bak tror jag. Sedan ska golvmattan i och all inredning. Det ska inte vara något rensat plåtskal eftersom den ska rulla som bruksbil också.
Om jag inte får tag på någonstans att ställa den i vinter så måste jag ställa på och besikta den och då blir det nog inte så mycket mer fixande i år, förutom vissa invändiga grejer möjligtvis.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #20 skrivet: oktober 17, 2004, 16:50:30 »
Men jag vill hjärna göra nåt med bromsarna i fram för de är ju hopplösa!
Man behöver ju inte ens ta i innan de är överhettade. Funderar lite på att dra slangar från fronten och leda in kylluft, bara som en tillfällig lösning innan man får på något bättre.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Shopping runda
« Svar #21 skrivet: oktober 22, 2004, 18:23:26 »
Jahopp då har man varit och shoppat lite 360 delar då, på den lokala skroten förstås ;)
Jag åkte bara dit för att plocka lite småsaker och kolla vad som fanns till 300.
Jag letade lite fina blinkersglas och så och då stötte jag på en 340 som hade volvo original högtalarfästen i framdörrarna, lite kul tyckte jag så de knycktes snabbt.
När jag sedan kikade längre in bland bilarna så såg jag den... den stora 360 vingen! Jag som har letat så efter en och så dyker en upp nu,  glädjen var stor :)
Det behövs ju kraftigare gasdämpare när man har spoiler och de som satt på var fräscha så de åkte med av bara farten.
När vingen och allt hade mekats av letade jag efter en passande elfläkt i ungefär 2 timmar :) Tyvärr hittade jag inte någon riktigt bra, ville ha en från en nyare bmw eller så, en platt axialfläkt med det blev en annan från okänd modell som ska fungera skapligt tror jag.
Det är alltid kul att handla på skroten, är som självplock och rea sammantaget!


Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #22 skrivet: oktober 26, 2004, 20:45:56 »
Ja då har de nya bilderna trillat in! Det är bl a på bilen när den än sänkt i bak, lite lackjobb och så.

Enjoy!

http://album.fotolabo.net/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=IuGcnMuxFM&PASSWD=KmJsmTJWIwATtE&LANG=se

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #23 skrivet: oktober 26, 2004, 21:59:21 »
Ser kul ut nu när den inte är sänkt fram, lite "lik i bagagerummet stuket" haha.

Blir ju skit snyggt när det blir sänkt fram också.

Du har inte lust att ta en blid på drivaxlarna bakifrån så man ser hur raka dom blir?

Ska lämna in mina bladfjädrar för smidning så vill veta om jag ska ta lite mer, mindre eller lika mycket.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #24 skrivet: oktober 26, 2004, 22:23:41 »
Hehe! lik i bagaget : ) Jag får väl fixa lite hästar till motorrummet så det kompenserar då ;)
Vi får se hur det blir i fram, jag har en känsla av att det kommer att bli högre fram än bak. Sänkfjädrarna är nämligen längre än de gamla fjädrarna :o
Går iofs att lösa med Herr vinkelslip men det känns inte rätt  :-\

Ang bakfjädrarna så är det väl lite tycke och smak, jag vill hjälpligt kunna ta mig över fartgupp och dyligt, dessutom vet jag inte hur det blir om man sitter fullt med folk i bilen, tar kanske i någonstans om man har lägre än vad jag har nu.
Men jag kan kräla runt lite i gruset och försöka ta några bilder :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #25 skrivet: oktober 26, 2004, 22:29:01 »
T08R och jag kanske ska ta oss ett studie besök till Åkerberga och kolla in sänkningen.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #26 skrivet: oktober 26, 2004, 22:45:21 »
Japp det kan ni göra.
När jag fått till framfjädringen då kanske, ser lite bättre ut då.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #27 skrivet: oktober 26, 2004, 22:53:47 »
Jag kommer gärna och kollar.

Jag skulle vilja ha sänkningen så att axlarna lutar lite nedåt så dom står helt rakt när bilen sätter sig och det bär iväg framåt.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #28 skrivet: oktober 26, 2004, 23:03:43 »
Ja det låter vettigt, har jag faktiskt inte tänkt på.
Min bil är ju iofs inte tänkt att bara köras rakt-fram race med, men ändå.
Men om man kör med vanliga däck så borde den väl inte sätta sig så mycket i starten?
Hårdare dämpare borde väl också minska att den sätter sig när man drar iväg.

Man får väl åka ut och filma en massa starter så kan man sedan sitta och analysera chassireaktionerna :)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #29 skrivet: november 14, 2004, 16:58:11 »
Jaha då var det dags för en liten uppdatering, var ett tag sedan sist.
I helgen har jag installerat och kopplat in elfläkten. Jag har under den gångna veckan fixat rör och gängat en hylsa för att svetsa på som fäste till termokontakten.
Jag svetsade på hylsan men det blev inte riktigt tätt pga mina knapphändiga svetskunskaper och att svetsen var inställd på för hög trådmatning så det blev en klump där jag började. Så jag fick svetsa och slipa lite innan det var skapligt tätt iaf. Sedan körde jag med kemisk metall och silikontätning vid kopparpackningen på termokontakten så var det tätt sedan.

Jag monterade på hela klabbet idag, och se på fan det funkade ;D
Inga läckage och fläkten snurrar igång vid ca 92 grader.

Och i veckan kommer mina stötisar så till helgen ska fjäderbenen hitta tillbaka till bilen efter allt för lång tid på arbetsbänken. Ska se om jag hinner trycka dit bakre dämparna också, det vore trevligt för snart kommer lappmöglet och då är det inget kul alls att vara ute och mecka.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #30 skrivet: november 14, 2004, 17:26:51 »
tjenna.. var satte dy termokontakten.. till eller från kylaren?
ta gärna en bild eller två på de..
går själv i planerna att sätta fläckt, köpt teromkontakt å allt..
Vad är det för dimention på röret som du skarvade på?
ha de
/Tobbe

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #31 skrivet: november 14, 2004, 19:17:42 »
Hej

Jag satte kontakten i ett 35mm rör 2mm gods som är ca 80mm långt. Röret sitter sedan i den nedre kylarslangen, den är ju inte så rak men det går att klämma in på mitten ungefär.
Bilder kommer som vanligt när jag har framkallat filmen, funderar starkt på att skaffa en digitalkamera så man slipper vänta 1,5-2 veckor innan man kan visa bilder på vad man gjort.


Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #32 skrivet: november 15, 2004, 01:43:58 »
okej, det tackar man för..
Fasade du kanten på röret elelr du bara klämde dit de å spännde med slangklämmor?
jo, förästen.. hur kopplade du termokontakten till elsystemet, eller du hade det på switch? såg i min handbok att på b14, som har fläckt, så var den kopplad på denns säkringen... om du gjorde det, hur löste du de då med sladdar in i säkringdosan?
/Tobbe

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #33 skrivet: november 15, 2004, 12:18:29 »
Nej ingen fasning, jag tryckte bara på slangen på röret och satte slangklämmor.

Man kan ju koppla termokontakten via en lämplig säkring i säkringsboxen, men jag kör med en separat sladdsäkring istället, lättare att dra kabel och så då.

Hela kopplingen är upplagd på följande vis:
Tk (termokontakten) har + matning in på ett stift, från ett annat stift går den vidare till spolen på ett vanligt 4 poligt relä och sedan till jord. Sedan sitter plus och minus till fläkten på de andra anslutningarna på reläet. Så när kylvattnet uppnått rätt temp och tk sluter kretsen så drar relät och släpper fram strömmen till fläkten helt enkelt.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #34 skrivet: november 16, 2004, 19:26:52 »
Nu finns det nya bilder!

Resultatet av ett försök att fota drivaxlarna när bilen står på marken finns med. Det är lite trångt kan jag berätta för de som inte utövat denna sport :)

Lite bilder på 16 åriga sexiga bildelar i utmanande ställningar kan också utlovas  ;D

http://album.fotolabo.net/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=IuGcnMuxFM&PASSWD=KmJsmTJWIwATtE&LANG=se
« Senast ändrad: november 16, 2004, 19:29:06 av Freedo »

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #35 skrivet: november 16, 2004, 19:53:25 »
Tack för bilderna på drivaxlarna. Lite svårt att se men det ser ju bättre ut än original, det ser man.

En lätt fasning man kan göra på rör är att man ställer in migsvelsen fel så att röret inte blir tillräckligt varmt när man drar strängen. Då ligger den en bit upp och det håller även om man vill bygga egna tryckrör mellan turbo och insug. Bara ett tips, har funkar för mig förut iaf :)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #36 skrivet: november 16, 2004, 21:04:17 »
Ja bilderna blev sådär, men man ser ju hur drivaxlarna ligger i förhållande till baxaxeln iaf.

Menar du att man ställer in mindre ström på svetsen än vad man normalt skulle ha?
« Senast ändrad: november 16, 2004, 21:04:46 av Freedo »

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #37 skrivet: november 18, 2004, 16:55:06 »
Ja exakt. Har man för lite så blir det ju ingen genom bränning och då ligger svetssrängen uppe på materialet.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #38 skrivet: november 19, 2004, 10:52:12 »
Ok, tack för tipset, kan vara bra att veta om man behöver tryckrör till någon turbosnurra i framtiden  :)

Amplify

  • Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #39 skrivet: november 19, 2004, 15:57:13 »
Vad är detta mina ögon skådar? En ljuddämpare?!!!?!
Usch! :(

Du får ta bort sista dämpen så det blir lite sound i pulkan :)