Här kommer jag presentera min Volvo 360 gl och vad jag har för jävulska planer för den!
Tanken är i första hand att den ska få bättre väghållning. Sänkning, bättre hårdare stötdämpare, då de som sitter på nu troligen har rullat hela bilens liv dvs ca 20000 mil.
Sedan ska bromsarna fram ses över, de färdiga alternativen till 360 är ju något begränsade så jag ska ev kolla om det går att få på ok och skivor från annan lämplig modell, tex volvo 850.
Uppdatering 14/12 2004:
Väghållningsbiten är i stort sett avklarad, bilen rullar nu på nya Lip stötdämpare, lagom hårda. Även framfjädrarna är bytta mot 40 mm sänkfjädrar och i bak är bladfjädrarna nersmidda 40 mm. Hur mycket lägre bilen har blivit totalt vet jag inte, men mellan 4 och 6 cm ungefär.När det gäller motorn så har jag flera alternativ som jag funderar på, vad det blir beror på om det ska gå att besikta den utan att byta motor varje gång, och om det ska vara 8 eller 16 v, turbo eller inte. Ekonomin har också en viss inverkan på valet av motor
Just nu lutar det mest åt en b230fb från 940. Med putsad och planad topp, chip, avgas, filter och kanske extraktorrör skulle den vara rätt lagom för att köra lite bana och sladda i rondeller
Tanken på marinvev finns också och jag ska undersöka den saken lite närmare.
Uppdatering 14/12 2004:
Jag har skaffat en B230Fb motor som ska preppas i vinter, om det blir trim återstår att se, men tanken är att toppen ska portas, planas och mira fräsas och stoppa i en roligare kam till att börja med.Jag köpte bilen redan i juni och fixade till några småsaker men sedan dess har den stått stilla i väntan på bättre ekonomiska förutsättningar och att en kompis garage skulle bli ledigt.
Men för 3 veckor sedan kom jag igång med rostlagningen och det håller jag på med som bäst nu. Det är lite skärmkanter och frontplåt och förargolv och vänster tröskel som ska fixas. Inget märkvärdigt egentligen men det tar tid, bilder på det kommer senare.
17/9-04 Jag var idag och hämtade mina bakfjädrar som har blivit nersmidda 40mm. Jag ska provmontera i morgon (lördag) och se om det passar eller om bakre hänkena måste byggas om.