Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968551 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1560 skrivet: juni 28, 2013, 08:38:05 »
Vi fortsätter så med felsökningen av kopplingshaveriet på Gelleråsen (se förra sidan för bilder m.m.)... Med en knapp månad till nästa träff på Anderstorp var det full fart för att hinna få ihop bilen igen samt kompensera alla de timmar som spenderats i garaget inför Gelleråsen.


Ett stycken urtrampningslager med förlängningshylsa - kan någon se något fel här?


Det ser ut att ha blivit lite varmt kanske!

Vid det här laget var min teori att urtrampningslagret gick trögt och därmed hade blivit överhettat när jag började åka på höga varv och växla mycket. Det skulle visa sig inte stämma... Hur som helst!


Nytt urtrampningslager införskaffat; tyvärr inte helt identiskt med original...


För att få ihop nya urtrampningslagret med min koppling blev jag tvungen att svarva en ny distans (till höger, den gamla till vänster). Anliggningsytan mot kopplingen i stål återanvändes...


Monterat och klart; jag gjorde den nya distansen en smula längre än den gamla för att hamna i mitten av justerområdet istället för max åtdraget...
Aluminium istället för mässing gjorde dessutom att jag sparade nästan 100g - det lär göra stor skillnad i prestanda!



Väl ihopbyggt och klart så lät det tyvärr stenkross när man kopplade; inget gott tecken! Tiden till Anderstorp var dock slut, så det var bara att packa hyrsläpet och åka och hoppas på det bästa!



En rastplats strax utanför Jönköping blev ett utmärkt ställe att sova på!


Sängplatsen var inte den mest bekväma dock; kunde inte Volvo byggt lastutrymmet på V70an 1dm längre så att jag kunde ligga raklång?


Väl framme i Anderstorp så var min 340 i gott sällskap - Knotan med sin Lola F3000, Peter och Camilla med varsin 360 och många, många andra fina bilar!


Ett ekipage som väckte en del avundsjuka - jag tror man sover lite bekvämare i den där än i V70an i vart fall... Jaguaren med rörram, plastkaross och Cheva V8 var kanske inte helt fel den heller...


Rationell metod för att lasta en Radical - fäst ett lyftblock i störtbågen, lyft bilen, rulla undan släpet och sänk ner igen...


Sista minuten justeringar av F3000...


Åkesson Racing - Henriks BMW, Zyklons 360 samt farsgubbens M3a...

Hur gick körningen då???
Vi hade kanonväder, ett jättebra arrangemang med massor av körtid och trevlig stämning både på banan och i depån. Tyvärr var det kanske inte bästa dagen att vara en Volvo 300...


Camilla kom inte många varv innan hon blev svartflaggad för att hon drällde glykol över bakomvarande... Blåst topplockspackning och färdigåkt för dagen!


Min bil gick inte många varv innan kopplingspedalen låg platt på golvet (är någon förvånad?). Fram till dess att startmotorn la av så gick det ju dock utmärkt att åka på fyran hela varvet, Anderstorp är en snabb bana för min lilla bil!


Efter en dag på Mantorp, en halv dag på Gelleråsen och en halv dag på Anderstorp började bromsarna fada i slutet på långa rakan. En snabb inspektion av bromsbeläggen visade att mina gamla Biltema belägg gjort sitt - bara att byta!

Efter att jag bytt belägg hann Peter få en provtur i min bil, sedan slutade startmotorn fungera (min nya fina startmotor med värmesköld!). Utan vare sig startmotor eller koppling blev det lite väl svårt att starta bilen, så då var det färdigåkt för min del...


Peter hann klämma ungefär lika många varv som jag under dagen - han började med att rasa växellådan så han fick nöja sig med att åka på fyra av fem växlar... Lite fler än min enda dock! Allt segdragande blev dock för mycket även för hans topplockspackning, så även han fick bryta...


Familjen Åkessons bilar gick överlag bra - Henriks bil var oförskämt snabb och M3an gjorde rätt för sig. Stackars Zyklon fick dock se sig frånkörd av lillebror på rakan då hans bil varvade ut i runt 200km/h ca 200m in på rakan med nya BMW-växellådan...


Roligast av alla hade nog Knotan - en bra bit över 100l bränsle gick åt, helt utan att behöva skruva under dagen! Här höll det dock på att gå illa efter att en viss Super Seven inte riktigt tagit sig igenom kurvan som Knotan förväntat sig!








Motståndet som Knotan hoppats på uteblev dock då Indycar-bilen spenderade större delen av tiden i depån med diverse problem...


Många fina bilar var på plats!


Slutligen en bild från hemresan - sa jag att vi hade kanonväder? Utsikten från Brahehus är inte helt fel i eftermiddagssolen!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 15:51:59 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1561 skrivet: juni 28, 2013, 08:53:33 »
Slutligen då, varför har det tagit sådan tid att få till en uppdatering?


Första spadtaget, men vad ska det bli?!


Uppenbarligen något ganska stort, vi kallade in grävhjälp ganska omgående!


Efter en dags grävande var vår vackra gräsmatta reducerad till ett stort hål och en enorm hög lera!


50 ton 16-32 samt en del dräneringsrör senare...


Mer 16-32 samt en hel del 20-40-60 Leca block senare... Om en hel traktor går in med marginal så borde väl min 340 få plats?

Ungefär där ligger läget idag, om ca. 1 timme kommer betongbilen och ska fylla i det sista i hålet innan jag kan börja snickra nästa vecka! Om jag någon gång trodde att jag började få ont om saker att göra så har jag nog löst det problemet för ett tag framöver i vart fall!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 15:54:54 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1562 skrivet: juli 10, 2013, 16:50:05 »
Bra lösning på problemet med hylsan till kopplingsvajern.
Utsikten från Brahehus är känner jag igen, men det regna när jag var där 2011 men det var  inte helt fel i allafall.
Ska du på någon banträff de närmaste veckorna? Jag får semester nu och vi kommer som vanligt att åka på en semesterrunda med vagnen,vet inte vart vi åker, hade lite funderat på att åka till Danmark, men när danskarna bara sänkte ölskatten med 15% har jag ingen större lust att dra vagnen så långt ;)
Bra att du får ett riktigt garage att jobba i, men saknar lite de mysiga motorbilderna från balkongen ;)
Har ju fortfarand massa byggjobb här hemma alla kvällar och helger jag också så det ska bli skönt att åka bort en vecka eller två, så fort gräsmattan är sådd drar vi iväg.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1563 skrivet: juli 14, 2013, 21:22:48 »
Nja, med garagebygget i full gång blir det inte mycket tid att åka på banträffar (eller laga bilen...). Vi får se om jag hinner med något i höst, men nu i sommar får du nog nöja dig med att se Camillas bil på bana. Skulle du träffa Peter och Camilla på Mantorp?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1564 skrivet: juli 14, 2013, 22:34:00 »
Jo byggande tar mycket tid.
Jo jag åker antagligen till mantorp, var dit ifjol också, men gissar att det blir fler bilar iår för i fjol var det gatebil i Norge samtidigt.
Jag hoppas att Magnus och Zyklon dyker upp också + att det alltid brukar finnas många andra bilar att se.
Jag kommer antagligen att bla åka via Geiranger på vägen hem.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1565 skrivet: juli 31, 2013, 00:27:17 »
Läste dina senaste updates igen, lite comments:

- Kalla inte den där fina hjulgrävaren för traktor!! ;)

- Fint jobbat med tredelade aluhylsan till kopplingswiren/pedalen. Tänkte just säga att jag får göra mig en likadan vid behov men kom på att jag inte har någon kopplingspedal i min 343:a  :o

- Lät hur skönt som helst när du sade att understyrningen försvann med stummare bakfjädring! Trodde efter Peters uttalanden att bakvagnen redan är för hård som den är. Men kom nu på att det kanske inte gällde 340, bara 360? Är det någon skillnad på bladfjädrarna mellan 340/360? Vet att GLT har lägre ridehight men annars?

- Hur var det nu med urtrampningslagret, varför havererade det? Du skrev att du först trodde att det fått varva mera men sen hittade jag ingen uppföljning av detta i tråden. Säkert jag som är blind men du får gärna repetera.

Förstår att det blir mycket bygge nu, på garaget alltså.
Visa gärna upp nån bild under byggets gång så känner vi oss inte så ensamma.
Lycka till! :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1566 skrivet: juli 31, 2013, 18:39:00 »
Förlåt, hjulgrävare ska det naturligtvis vara...  :)

Aluhylsan lär du ju knappast behöva till en remjohan... Kan säkert hjälpa andra dock då jag vet att både Peter och Knotan kört sönder samma del! Den verkade fin den gröna!

För hård bakfjädring gäller nog främst med original/måttligt hårda framfjädrar - min är väldigt hård i fram nu... Jag vet inte om bladfjädrarna skiljer mellan 340 och 360, men framfjädrarna skiljer väldigt mycket... Jag har ju 360 original framfjädrar nu; för att få ner bilen till originalhöjd fick jag kapa dem nästan 2 varv! B14 är väldigt mycket lättare än B200...

Fler bilder på garaget kommer! I dagsläget står stomme och ytterväggar på plats och väntar på att takstolarna ska levereras...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1567 skrivet: augusti 05, 2013, 01:55:48 »
För hård bakfjädring gäller nog främst med original/måttligt hårda framfjädrar - min är väldigt hård i fram nu... Jag vet inte om bladfjädrarna skiljer mellan 340 och 360, men framfjädrarna skiljer väldigt mycket... Jag har ju 360 original framfjädrar nu; för att få ner bilen till originalhöjd fick jag kapa dem nästan 2 varv! B14 är väldigt mycket lättare än B200...

Fler bilder på garaget kommer! I dagsläget står stomme och ytterväggar på plats och väntar på att takstolarna ska levereras...

Går det köpa B14 framfjädrar nånstans i världen? Jag har visst blivit originaltokig sen senaste bilköpet  ::)

Kul med garageprogress!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1568 skrivet: augusti 05, 2013, 22:14:19 »
Jag har faktiskt inte letat, men Meca/Mekonomen/Autoexperten brukar kunna skaka fram sådant...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1569 skrivet: mars 12, 2014, 10:48:42 »
Efter ett litet uppehåll från 340-mekandet på sådär 9 månader har det nu till slut hänt något!

Förra vintern köpte jag mig en julklapp av det mer exklusiva slaget; tyvärr var leveranstiden för lång och jag hann inte få dit grejerna på 340an innan bansäsongen började och jag körde sönder urtrampningslagret och startmotorn... I lördags hade det till slut blivit dags!

Dagen började med en tur hem till Isåkarn för att hämta upp två diffar, en svetsad 3.36-diff samt en original 3.45-diff. Det är klart man vill ha 3.36-utväxling på en B15 turbo!


Därefter bar det av till Peters garage för att försöka få ihop 3.36-diffen med julklappen - en Torsén-diff (nja, mer typ en Truetrac-diff om man ska vara noga, men ganska lik en Torsén T-2)!


Skruva isär den gamla diffen var inga problem, Isåkarn hade ju till och med tömt den på olja så det var inte ens kladdigt. Att montera Torsén-diffen var lite mer jobb dock...


I kronhjulet ska en stålskiva monteras som fungerar som mothåll för spiraldreven i diffen - denna skiva ska passa perfekt i hålet i kronhjulet och ligga helt i nivå med omgivande kronhjul. Det fungerade säkert perfekt på diffen de mätte på när de utvecklade grejerna; tyvärr hade inte jag toleranserna på min sida...


Ytterdiametern behövde slipas ner en smula, radien på första kanten behövde slipas, höjden på fösta "läppen" behövde slipas och slutligen behövde även nästa radie in slipas. Tråkigt jobb, särskilt på härdade grejer som är hårda! Bandslip fungerade helt OK, men tid tog det... En stadig svarv med riktigt skarpa stål hade säkert också kunnat fungera (men Peter avrådde från det).


Ett hett tips om ni håller på med detta - var försiktiga med att stoppa ner skivan i kronhjulet om det verkar tight, det är tydligen skitjobbigt att få upp den igen om man pressar ner den och den inte riktigt passar! På min var det inget problem, den satt precis lagom slappt för att gå att lyfta ur igen utan problem. Peter blev dock tvungen att borra in bakifrån för att kunna driva ut en sådan skiva efter att han tryckt fast den - det gick åt 3st 5mm borrar och en massa onödigt arbete...


När väl skivan var slipad och allt skulle skruvas ihop stötte vi på nästa problem; bultarna till kronhjulet var för långa och bottnade i gängorna. Bara att ställa sig i bandslipen igen och slipa av ett par millimeter!

Hur som helst, efter ett par timmars arbete satt allt ihop, shimsat och klart (Peter har en väl kalibrerad indikatorklocka i fingrarna som man mäter kuggflanksspelet på 340-diffar med)... Ett chims behövde bytas mot ett tunnare för att få ner lagerspelet i huset, kuggflanksspelet var dock perfekt från början.
« Senast ändrad: september 26, 2014, 20:23:05 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1570 skrivet: mars 12, 2014, 14:24:04 »
Härligt att se =) Synd bara att den inte passar riktigt :/

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1571 skrivet: mars 12, 2014, 18:22:19 »
Kul med lite bilder på diffen! Har du hunnit provköra den?

Är riktigt sjuk på att lägga en beställning själv också. Lite synd att den inte passar till 100%. Har du meddelat försäljaren så han kan rätta till detta i framtiden?

Hur lång var leveranstiden?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1572 skrivet: mars 12, 2014, 18:51:52 »
Jag har inte hunnit montera grejerna på bilen ännu (och bilen fungerar fortfarande inte sedan Anderstorp...), men Peter och Camilla har kört med sina och verkar nöjda... Jag beställde ju min tillsammans med Peter, då tog det ett par månader innan vi fick dem har jag för mig. Vi var ju dock de första att beställa "på riktigt" efter att de tillverkat prototypen, så det kan nog vara annorlunda nu.
Jag har skrivit ett meddelande i tråden på 300Mania, förhoppningsvis håller säljaren ett öga där...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1573 skrivet: mars 17, 2014, 22:54:55 »
Enligt 300 Mania så ska det justeras på kommande enheter. Så förhoppningsvis är passformen bättre på mitt exemplar när jag nu får det. Har väntat sedan en bit före jul men så hade de kört sönder svarven oxå..  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1574 skrivet: april 20, 2014, 19:25:20 »
Årets påsk har fortlöpt i samma anda som de senaste 4 (typ?) påskhelgerna, d.v.s. liggandes under 340an...

Årets påskpyssel bestod i att byta urtrampningslager (igen), gå igenom allt annat i de trakterna för att lista ut varför de har smält samt montera diffen på bilen.

Igår började mekandet med att motorn skulle lyftas ur; patrull nästan direkt när bakre kardanklämman skulle loss... Nåväl, bara att släppa ner hela växellådan med kardan så att motorn är fri att lyfta ur. Framåt eftermiddagen står motorn således framför bilen (notis: försök aldrig lyfta ur en motor komplett med turbo, generator, startmotor, olja m.m. själv utan riktig motorlyft, det är skittungt!), bara att börja demontera för att se vad som var fel...

Till en början verkar allt vara som det ska, lagret till kardanstruten (som var min huvudmisstänkta) såg bra ut och inget annat verkade konstigt... Bara att montera ihop igen med nyrenoverad kardanstrut och nytt urtrampningslager. Vid närmare inspektion av resten av motorn upptäcktes dock att ena främre motorfästet (nytt från ClassicSwede, gått typ 50mil) hade gått av! Det kan ju onekligen göra att motorn bryter och bänder lite i lagren! Förhoppningsvis var det bara det som var fel, det lär tiden få utvisa...

Idag var det dags att börja bygga ihop bilen igen; först lyfta i motorn (även utan generator och turbo är det tungt om man är själv!). När väl motorn hängde där den skulle var jag lagom trött på att bråka med oljig, kladdig motor - dags att börja skruva diff!

Tack vare den strulande bulten till kardanklämman låg ju växellådan på marken - mycket smidigt när man ska byta diff! Först stoppades nya packboxar, oringar och bultar i den nya diffen och den renoverade bakgaveln flyttades över från den gamla diffen, sedan var det bara att skruva ihop diff och växellåda och hänga upp! Hur hänger man upp en växellåda i en bil som står på pallbockar i ett trångt garage? Med mycket möda och stort besvär! Först luta hela paketet åt ena hållet, in med en träkloss, upprepa åt andra hållet o.s.v. till dess domkraften går in under. Därefter lyfta så högt som möjligt, palla under lådan igen och bygga på några klossar på domkraften för att kunna lyfta sista biten och skruva fast hela paketet. Därefter var det bara alla de små, roliga (???) detaljerna kvar, typ handbromsvajer, drivaxlar, växellänkage och dylikt.

När väl det var avklarat hade jag tröttnat på att ligga i dammet och kladdet under bilen och åkte hem... Imorgon blir förhoppningsvis motorn inkopplad, avgasröret upphängt och kardanen fastskruvad, sedan är det bara service kvar innan bilen är redo för nya äventyr!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1575 skrivet: april 26, 2014, 18:12:28 »
Det blev inget skruvat i måndags, då var jag sjuk! (Kanske var därför allt var så tungt de föregående dagarna?)
Idag blev det desto mer mekat; motorn är numera inkopplad och avgasröret upphängt... Återstår att dra bultarna till kardanen (jag hade visst inga extra hemma, varför kollade jag inte det innan helgen?!) samt service innan det är dags för uppstart! Vi håller tummarna för första maj, det borde ju vara god marginal mot Gelleråsen 10/5 med Scanias Motorklubb...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1576 skrivet: april 27, 2014, 21:50:46 »
Härligt Kurre! Ska bli mycket intressant att höra din utlåtelse från första bankörningen med Torsendiffen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1577 skrivet: april 27, 2014, 23:10:41 »
Jo, jag är mycket spänd på att se hur den kommer uppföra sig! Tyvärr verkar jag ha skadat någon packning när jag skruvade ihop diffen, det verkar fukta om den... I övrigt hände inte så mycket idag, blev lite service bara. Nu återstår bara bultarna till kardanen (och hitta nycklarna...) innan uppstart och provkörning!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1578 skrivet: maj 01, 2014, 13:47:27 »
Nu är 340an uppstartad och provkörd! Efter en del nötande hoppande den igång och gick som den skulle, därefter var det bara att rulla iväg lite lugnt... Till en början var kopplingsvajern för slapp så växlandet blev lite knivigt, dessutom var däcken dåligt pumpade med ordentliga ståplattor efter 10mån stillestånd. När väl det var åtgärdat, några läckande slangklämmor bytta och olja och kylarvätska kollat så blev det en lite längre tur med lite ladtryck...

Till en början kändes det väldigt bra, laddtrycket kom långt mycket tidigare än vad jag mindes (typ nästan fullt laddtryck vid 1800rpm utan att behöva pressa); det verkar som jag faktiskt fått alla skarvar i avgasröret täta för första gången sedan typ 2009... Tyvärr visade det sig ganska snart att jag då gick över gränsen för vad turbon orkar... Förra året monterade jag en 35mm WG då jag misstänkt att turbon skulle bli lite liten om man skruvade upp trycket (jag har prövat 0,9bar laddtryck och då fått skenladd med fullt öppen VNT). Tyvärr hann jag aldrig koppla in lufttryck till den - nu har det helt plötsligt blivit ett krav... Kliver man på gasen vid 2500-3000rpm så hoppar laddtrycket upp till 0,6-0,7bar där VNTn öppnar helt, håller man sedan kvar gasen och låter varvet stiga börjar laddtrycket plötsligt rusa upp mot 1,2bar där överladdsskyddet är inställt att klippa tändningen... Förhoppningsvis löser det sig när wastegaten hjälper till att evakuera lite!

I övrigt känns bilen ungefär som jag minns den, inga nya konstigheter. Dessutom låter kopplingen som den ska igen, så förhoppningsvis håller urtrampningslagret den här gången. Enda smolket i glädjebägaren var läckaget från diffen, det fuktar ganska friskt... Blir till att ta med absorbtionsduk och transmissionsolja till Gelleråsen så får jag skruva isär den i vinter.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1579 skrivet: maj 02, 2014, 23:38:24 »
Härligt att ni är på rull igen du och bilen.

Tråkigt med laddtrycksproblem och fuktande diff. På tal om det misstänker jag att du inte märkt nån skillnad/utmanat diffen än?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1580 skrivet: maj 04, 2014, 21:58:16 »
Laddtrycksproblemen hade jag ju förutspått redan, så dem kan jag förhoppningsvis lösa ganska lätt.
Att diffen fuktar känns tråkigare, det innebär ju att jag får plocka loss och byta packningar igen trots att jag bytte precis... Jag har inte märkt något den korta vända jag provkörde bilen, förhoppningsvis blir det tydligare när man pressar lite på bana. Annars får jag ge mig ut och åka lite grusväg i sommar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1581 skrivet: maj 06, 2014, 22:48:04 »
Laddtrycksproblemen hade jag ju förutspått redan, så dem kan jag förhoppningsvis lösa ganska lätt.
Att diffen fuktar känns tråkigare, det innebär ju att jag får plocka loss och byta packningar igen trots att jag bytte precis... Jag har inte märkt något den korta vända jag provkörde bilen, förhoppningsvis blir det tydligare när man pressar lite på bana. Annars får jag ge mig ut och åka lite grusväg i sommar!

Blöt asfalt och rondellkörning borde duga, grusväg är farligt ;)

Vilka packningar är det du menar i diffen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1582 skrivet: maj 07, 2014, 19:43:55 »
Det ser ut som o-ringen till lagerhuset på vänster sida fuktar lite (jag kan nog ha klämt den när jag monterade i allt) samt att packningen till kåpan läcker. Det gick kanske lite fort när jag skruvade ihop allt! Nåväl, så länge den inte lämnar ett långt spår efter sig på banan ska de nog vara lugnt...

Hur som helst är hyrsläpet bokat nu, så på lördag får det bära eller brista, samling 08:30 och sedan körning från 09:00!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1583 skrivet: maj 07, 2014, 22:47:40 »
Hur som helst är hyrsläpet bokat nu, så på lördag får det bära eller brista, samling 08:30 och sedan körning från 09:00!

Härligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1584 skrivet: maj 08, 2014, 14:34:42 »
Vad roligt att få köra bana. Tror jag måste ha igång 360n min i sommar för att få pröva den på bana =)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1585 skrivet: maj 08, 2014, 21:45:16 »
Klart du ska ut och åka 360 på bana, det är skitkul!

Idag kopplade jag in min 35mm KL-racing wastegate och provkörde, det verkade fungera hyfsat. Laddtrycket skenade i vart fall inte och bilen verkade gå som den ska. Nu håller vi tummarna för att topplockspackningen inte fått allt för mycket stryk av problemen med laddtrycket så att det blir åka av på lördag!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1586 skrivet: maj 14, 2014, 16:26:37 »
Nu kommer till slut en ordentlig uppdatering med diverse bilder från höstens, vinterns och vårens pyssel!

Vi kan börja med renovering av kardanstruten, d.v.s. den del som sitter mellan kopplingen och kardanstången på en B14. Den består av en strut med ett lager och en splinsad axel...


Inga problem alls att renovera, bara att pilla loss spårryttarna och driva ut axeln och lagret. Lagret sitter pressat i en gummihylsa för att få lite rörlighet, för mig följde hylsan med ut när jag knackade ut lagret. Bara att flytta över till nya lagret (jag köpte 62/22-2RS1) och montera ihop igen!


Såhär såg motorn ut när den väl var urlyft och med renoverad strut...


Nya, "sportigare" främre motorfästen, 50mils körning varav ca. 20 på gata senare...


Mitt andra urtrampningslager efter några varv på Anderstorp...


Nedplockad växellåda + diff, redo för byte av diffklump! I nederkanten syns en R5 motor med sprut som råkade följa med hem från skroten för något år sedan...

« Senast ändrad: september 26, 2014, 20:24:12 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1587 skrivet: maj 14, 2014, 16:56:50 »
Trevligt att det går framåt med bilen :)

Ser dock inga bilder ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1588 skrivet: maj 14, 2014, 18:09:56 »
Jag ser inte heller några bilder :(

Och det verkar vara länkat mer än 4 i varje inlägg? Det går ju inte, jag vill se bilder!!! :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1589 skrivet: maj 14, 2014, 18:23:00 »
J#%&"/¤vla skitrouter! Jag fick igång port forwarding på den för två veckor sedan eller så efter att ha bråkat med den i över ett halvår, då genom att återställa den till fabriksutförande... Nu verkar det som bredbandsbolaget har behagat skicka ut någon uppdatering som pajat port forwarding igen - tillbaka till ruta 1... Blir nog till att köpa en riktig router relativt snart för att slippa det här... Fram till dess får ni stå ut utan bilder...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1590 skrivet: maj 14, 2014, 18:31:04 »
Ja fyfan, vilket rackel :(

Antar att det är en router du fått av bredbandsbolaget? Routrarna man får av sin ISP verkar alltid bara orsaka bekymmer.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1591 skrivet: juli 13, 2014, 00:17:45 »
Hur går det med garagebyggandet? vill se mer bilder på det.
Blivit ller blir det några bandagar för dej i år?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1592 skrivet: juli 13, 2014, 22:10:27 »
Det är fortfarande problem med skitroutern från vår bredbandsleverantör, så bilderna får nog tyvärr vänta till i höst när jag hinner ta itu med det igen...

Garaget går framåt med stormsteg, första lagret isolering samt plast, glespanel och invändiga reglar är klart. Just nu håller jag på att planera elen så att jag kan börja handla material i veckan som kommer, sedan ska det förhoppningsvis inte vara allt för långt kvar till dessa att innerväggar och innertak kan monteras... Därefter återstår ju bara 1001 småsaker, typ måla, lister, socklar, smygar o.s.v...

Det har blivit en bandag för min del i år (och blir knappast fler om jag inte skulle få massa ledig tid i höst...), då var det Gelleråsen med Scanias Motorklubb som gällde. Det gick bra, bilen gick som den skulle nästan hela dagen förutom en vakumslang som smälte framåt eftermiddagen.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1593 skrivet: september 26, 2014, 20:28:50 »
Nu ska förhoppningsvis bilderna fungera igen! En stycken ny router införskaffad, en kvälls bråkande med adsl-modemet/router från Bredbandsbolaget och nu verkar det fungera - peppar peppar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1594 skrivet: oktober 06, 2014, 20:05:58 »
Nu har det äntligen blivit dags för en uppdatering!


I början av maj var det dags, Scanias motorklubbs årliga kurvtagningskurs på Gelleråsen. Tyvärr fick jag inte med mig några andra bilar i år, min brorsa och Jesper var dock med som support och Peter svängde förbi en stund och sa hej...


Överlag en hel del riktigt snabba bilar där i år.


Här gör sig Jesper redo för att skjutsa min brorsa runt banan...


Full attack ut på långa rakan - R-däck och diffbroms gjorde enorm skillnad i hur hårt man kunde köra här! Med 3.36 utväxlingen lönade det sig dessutom att gå ner på tvåan i hårnålen, så nu började bilen verkligen kännas redo för mer effekt runt banan.


Fler snabba bilar...


Jesper i ledning ut på rakan - undrar hur det gick sedan med halva effekten och en långa raka?



Mer än så har det inte hänt med 340an, den gick som den skulle hela dagen på Gelleråsen och fick därefter flytta tillbaka in i hyrgaraget där den stått sedan dess... Lite annat har dock hänt istället!


Min älskade bruksbil har fått flytta vidare till Uppsalatrakten till förmån för en något rymligare Fabia 1.4tdi -06.


Dessutom har det naturligtvis hänt lite på garaget... Utvändigt är det mesta färdigt, det saknas mest lite rännor samt foder runt porten...


Invändigt har det kommit upp isolering, innertak, innerväggar, traversbalkar samt eldosor och rör. Just nu pågår spacklandet för fullt (nåja...), en eller två omgångar spackel till så borde det vara redo att sättas väv och målas! Därefter återstår inkoppling av elen och målning av golvet innan garaget förhoppningsvis kan invigas (lite fönsterbrädor och lister och 1001 andra småsaker återstår ju också, men de borde inte behöva vara klara för att få slutbesked från kommunen...).

Vill ni ha fler garagebilder kan ni alltid kika in på min hemsida eller min tråd på Byggahus...
« Senast ändrad: oktober 06, 2014, 20:09:23 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1595 skrivet: maj 11, 2015, 14:29:48 »
Händer det något mer för dig 2015? Antar att garaget kanske är klart och att bilen är preppad för en ny bansäsong =)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1596 skrivet: maj 12, 2015, 07:28:15 »
Garaget är tyvärr inte riktigt klart, men det närmar sig!

Bilen står fortfarande i hyrgaraget där jag ställde den efter Gelleråsen förra året, jag har inte ens lastat ur alla prylar ur den sedan dess... För att få åka lite bana ändå i år så blev det till att sparka liv i motorcykeln efter fyra års dvala; en dags mekande och en saftig verkstadsnota senare (framdäck, renovering huvudbromscylinder bak, byta kamkedjesträckare m.m.) så gick den som en klocka på Gelleråsen hela dagen i lördags! Jag hann tyvärr inte ta så många bilder, men några bilder ska nog dyck upp här så småningom...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1597 skrivet: december 25, 2015, 20:33:43 »
Nu är det hög tid för en uppdatering!


Elen i garaget är inkopplad, godkänd och helt klar!


Kommunen har varit och besiktigat och lämnat slutbesked, så nu är garaget invigt och verktygen har äntligen flyttat från tvättstugan!


Vinden är isolerad med lösull och väntar på att få lite golvplank



Ett gammalt Marbodalkök har renoverats, modifierats och monterats tillsammans med en bänkskiva av överbliven råspont


En Omer Concorde 25 har flyttat in och fått en mindre översyn


Att få ner lyften (som väger uppåt 800kg) från släpvagnen med en liten verkstadskran tog en stund; ett däck i taget till dess den var nere...



Lyften var besiktigad i december 2014; jag undrar lite vad den besiktningsmannen kontrollerade... Mekaniska säkerhetsspärrarna hade varit ihopkärvade såpass länge att hjulen som lyften glider på var platta - typ 3cm breda massiva stålhjul! Ett par timmars rengöring och uppsmörjning senare fungerar de igen!


Premiärlyften blev svärmormors bil som skulle få vinterdäck - tyvärr hade sänkhastighetsventilen blivit förlagd, så med last på lyften slog slangbrottsventilerna ifrån vid sänkning och bilen blev kvar på lyften en natt extra innan problemet var åtgärdat!

Röda blixten står kvar i hyrgaraget än så länge, målet är att den ska få flytta in efter nyår!
« Senast ändrad: december 25, 2015, 20:36:54 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1598 skrivet: december 25, 2015, 21:38:24 »
Imponerande hur fint garage du har fixat :o

Man skulle ju knappt våga meka i så fint garage :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1599 skrivet: december 26, 2015, 11:44:39 »
Tack!
Jag har lite det problemet nu; det går oproportionerligt mycket tid till att sopa golvet varje gång man är ute och mekar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82