Vi fortsätter så med felsökningen av kopplingshaveriet på Gelleråsen (se förra sidan för bilder m.m.)... Med en knapp månad till nästa träff på Anderstorp var det full fart för att hinna få ihop bilen igen samt kompensera alla de timmar som spenderats i garaget inför Gelleråsen.
Ett stycken urtrampningslager med förlängningshylsa - kan någon se något fel här?
Det ser ut att ha blivit lite varmt kanske!
Vid det här laget var min teori att urtrampningslagret gick trögt och därmed hade blivit överhettat när jag började åka på höga varv och växla mycket. Det skulle visa sig inte stämma... Hur som helst!
Nytt urtrampningslager införskaffat; tyvärr inte helt identiskt med original...
För att få ihop nya urtrampningslagret med min koppling blev jag tvungen att svarva en ny distans (till höger, den gamla till vänster). Anliggningsytan mot kopplingen i stål återanvändes...
Monterat och klart; jag gjorde den nya distansen en smula längre än den gamla för att hamna i mitten av justerområdet istället för max åtdraget...
Aluminium istället för mässing gjorde dessutom att jag sparade nästan 100g - det lär göra stor skillnad i prestanda!
Väl ihopbyggt och klart så lät det tyvärr stenkross när man kopplade; inget gott tecken! Tiden till Anderstorp var dock slut, så det var bara att packa hyrsläpet och åka och hoppas på det bästa!
En rastplats strax utanför Jönköping blev ett utmärkt ställe att sova på!
Sängplatsen var inte den mest bekväma dock; kunde inte Volvo byggt lastutrymmet på V70an 1dm längre så att jag kunde ligga raklång?
Väl framme i Anderstorp så var min 340 i gott sällskap - Knotan med sin Lola F3000, Peter och Camilla med varsin 360 och många, många andra fina bilar!
Ett ekipage som väckte en del avundsjuka - jag tror man sover lite bekvämare i den där än i V70an i vart fall... Jaguaren med rörram, plastkaross och Cheva V8 var kanske inte helt fel den heller...
Rationell metod för att lasta en Radical - fäst ett lyftblock i störtbågen, lyft bilen, rulla undan släpet och sänk ner igen...
Sista minuten justeringar av F3000...
Åkesson Racing - Henriks BMW, Zyklons 360 samt farsgubbens M3a...
Hur gick körningen då???
Vi hade kanonväder, ett jättebra arrangemang med massor av körtid och trevlig stämning både på banan och i depån. Tyvärr var det kanske inte bästa dagen att vara en Volvo 300...
Camilla kom inte många varv innan hon blev svartflaggad för att hon drällde glykol över bakomvarande... Blåst topplockspackning och färdigåkt för dagen!
Min bil gick inte många varv innan kopplingspedalen låg platt på golvet (är någon förvånad?). Fram till dess att startmotorn la av så gick det ju dock utmärkt att åka på fyran hela varvet, Anderstorp är en snabb bana för min lilla bil!
Efter en dag på Mantorp, en halv dag på Gelleråsen och en halv dag på Anderstorp började bromsarna fada i slutet på långa rakan. En snabb inspektion av bromsbeläggen visade att mina gamla Biltema belägg gjort sitt - bara att byta!
Efter att jag bytt belägg hann Peter få en provtur i min bil, sedan slutade startmotorn fungera (min nya fina startmotor med värmesköld!). Utan vare sig startmotor eller koppling blev det lite väl svårt att starta bilen, så då var det färdigåkt för min del...
Peter hann klämma ungefär lika många varv som jag under dagen - han började med att rasa växellådan så han fick nöja sig med att åka på fyra av fem växlar... Lite fler än min enda dock! Allt segdragande blev dock för mycket även för hans topplockspackning, så även han fick bryta...
Familjen Åkessons bilar gick överlag bra - Henriks bil var oförskämt snabb och M3an gjorde rätt för sig. Stackars Zyklon fick dock se sig frånkörd av lillebror på rakan då hans bil varvade ut i runt 200km/h ca 200m in på rakan med nya BMW-växellådan...
Roligast av alla hade nog Knotan - en bra bit över 100l bränsle gick åt, helt utan att behöva skruva under dagen! Här höll det dock på att gå illa efter att en viss Super Seven inte riktigt tagit sig igenom kurvan som Knotan förväntat sig!
Motståndet som Knotan hoppats på uteblev dock då Indycar-bilen spenderade större delen av tiden i depån med diverse problem...
Många fina bilar var på plats!
Slutligen en bild från hemresan - sa jag att vi hade kanonväder? Utsikten från Brahehus är inte helt fel i eftermiddagssolen!