Nu har det äntligen hänt grejer igen!
Kolvbultar (samt en extra uppsättning kolvar) är påväg från Umeå och verkstaden har tinat tillräckligt för att jag ska våga mig ut dit igen.
Idag började jag med att demontera ventilkåpa, oljetråg samt lite fästen och liknande från min reserv B14 i garaget, därefter bar det av till GDS hallen för att tvätta rent grejerna. Med bilen åter i garaget började jag försöka slipa bort gammal färg och rost från delarna - ventilkåpan var inget problem, efter 10 minuter blev det såhär bra:

Oljetråget och kamkedjekåpan var lite värre, den lacken satt faktiskt fast (på de ställen där det fanns lack kvar, annars satt rosten ännu hårdare...). Trots ringa storlek tog kamkedjekåpan nästan en halvtimme på sig innan den började bli ren:

Oljetråget var lite tråkigare, där hade rosten lyckats få ordentligt fäste på sina ställen. Trots nästan 3 timmar med borrmaskinen på fullvarv sitter både större delen av färgen samt rosten kvar; innan nästa försök blir det att införskaffa bättre redskap. Roterande stålborste biter inge vidare på lack eller hårt sittande rost, inte ens 15cm varianter. De funkar dock utmärkt på tår, tidningar, fingrar och allt annat som kan tänkas komma ivägen när de hugger fast i något i 3000rpm, så man får passa sig lite...