Idag blev det mekat igen!
Dagens projekt stavades dörrsprintar - hur få loss dem? Igår var jag på biltema och köpte deras dörrsprintsverktyg
193123 - det behöver ingen annan här göra om ni ska demontera dörrarna... Dornen till verktyget är för små för våra dörrsprintar och kvaliteten på dem är tveksam...
När jag givit upp mitt nya, dyra specialverktyg (och haft sönder ett av dornen...) blev det en räd i garaget för att se om det fanns något användart där. På en hylla låg en meter rostfri M8 gängstång, kan det funka?
Några rätt elaka lackskador senare var båda dörrsprintarna på förarsidan urpressade och allt som återstod var att pressa i de nya sprintarna - job well done! Tyvärr innebar metoden som sagt en del tråkiga lackskador - gängstången är lite för grov för att komma in mellan A-stolpen och dörren så den nöter lite där och dessutom pressas nedre sprinten ut nedåt istället för uppåt som Volvo hade tänkt det så den tar också med sig lite lack påväg ut. Förutom det var metoden klockren!
På passagerarsidan skulle inte bara dörrsprintarna bytas; sedan förra sommaren har det stått en fin dörr i garaget och väntat på bättre tider... Numera har jag en nästan helt rost och buckelfri passagerardörr istället för min gamla med både en ordentlig bula och tillhörande rost!
Kronan på dagsverket blev byte av innerdörrsidorna till 360-varianter med lite plysch och större handskfack på - även de har stått i garaget och väntat ett bra tag...
Sista arbetet för idag blev att kika lite på tankläckaget - till min stora glädje upptäckte jag att läckaget troligen inte kommer från skarven mellan tankhalvorna utan från en halvlös bränslereturledning! Trots att slangklämman var ny och fin när jag monterade den satt slangen lite halvlöst nu - känns som det börjar bli hög tid att fixa ordentliga anslutningar på tanken... För tillfället är problemet i vart fall åtgärdat och läckaget verkar var borta. Ny tank står på önskelistan dock - tyvärr hade närmaste skroten i staden inga tank med rätt tankarmatur. Tydligen bytte Volvo tankarmatur någon gång mellan -84 och -87 trots att den mesta litteraturen säger att de bara bytte -81... Tankar med den gamla armaturen hade de gott om dock, vi hittade tre stycken i hyllan innan vi tröttnade på att leta - en av dem var riktigt fräsch för 250kr...
Tyvärr stannade kameran kvar i lägenheten idag, så bilder får vänta till nästa gång det blir en tur till garaget - förhoppningsvis blir det helgen om två veckor, nästa helg är det tenta som gäller...
PS. För er som undrat kan jag meddela att Volvo 360 original plyschklädsel verkar tåla maskintvätt i 40
oC...