Författare Ämne: Anton´s 340  (läst 328783 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Anton´s 340
« Svar #440 skrivet: januari 05, 2009, 10:14:00 »
Om det är samma bil det pratas om i citaten har jag svårt att tro att det är brytaren som är felet, 86 är jag ganska säker på att det var renix tändning :)

Håller med, jag har en 340 85 med Renix... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #441 skrivet: januari 05, 2009, 10:24:14 »
Vi gör det lättast för oss alla jag ringer och frågar han vad det är för motor så får jag återkomma!  ;D så kan vi se om det är brytarlöst eller renix :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #442 skrivet: januari 05, 2009, 22:04:16 »
nu Ringde på Volvon ikv och det var en b170 i den eller vad dom beter >:( så jag avstår MEN!

Glädien och kärleken har endå kommigt till Åland idag ;D bytte topp till en orginal idag och komptesta 8Bar komp. Acceptabelt ;) sen lyfte jag bort tändfördelaren och vred den ett halft varv så mycket var den på fel ::)

Vrider om nyckeln och vad händer då :o bilen går igång!  :-*

bilder på den omtalade 631 toppen ;D

« Senast ändrad: januari 05, 2009, 22:09:52 av Anton »

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #443 skrivet: januari 06, 2009, 00:53:38 »
nu Ringde på Volvon ikv och det var en b170 i den eller vad dom beter >:( så jag avstår MEN!

Bara att köpa och lyfta ner en Clio 16V motor :) Eller B18FT, funkar det med.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #444 skrivet: januari 06, 2009, 02:34:45 »

Glädien och kärleken har endå kommigt till Åland idag ;D bytte topp till en orginal idag och komptesta 8Bar komp. Acceptabelt ;) sen lyfte jag bort tändfördelaren och vred den ett halft varv så mycket var den på fel ::)

Vrider om nyckeln och vad händer då :o bilen går igång!  :-*

bilder på den omtalade 631 toppen ;D

Haha vad du står i Anton  ;D
Men skönt att bilen gick igång till sist!
Fast 8 bars komptryck är ju sådär. 12 hade jag med min B200F original. 16 vill jag ha med nästa topp (planad 3mm).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #445 skrivet: januari 06, 2009, 09:28:30 »
haha jodå ;D ska äta frukost nu så ska jag dansa iväg till garaget och ställa in tändningen samt kanske fixa ett avgasrör ;D

och angående bilen med b170 motorn så tror jag att jag står över att köpa den fast man är lite sugen på att lyfta ner en Clio motor, En i grann garaget har en sån ståendes med Extraktor rör och annat lull lull :)

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #446 skrivet: januari 07, 2009, 20:07:06 »
idag monterade jag sportfiltret alá Biltema och så testade jag vrida på nyckeln vad händer då  ??? jo den starta direkt och gick så vackert :) sen löste elfelet sig igen :S antagligen så har det varigt som så att jag inte har haft tillräckligt med kräm i elsystemet så relena har keppat ;D

så nu funkar allt lite kvar bara fixa kylarslangarna kopplingsviren samt lite olja till vlådan :)

Ursäkta den dåliga kvaliten >:(
http://www.garaget.org/video/cysdf303e820

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #447 skrivet: januari 07, 2009, 20:56:10 »
8 är ju lite dåligt komp, men har du bytt kolvringar och så? samt honat ur cylindrarna?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #448 skrivet: januari 12, 2009, 18:03:08 »
Började med kopplingen idag och fixa dit Wiren men va tusan pedalen är helt stum ??? börjar undra om jag satt urtrampningslagret fel väg eller nått :-[ måste kika mera på det annors måste jag lyfta ur motorn igen :'(

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #449 skrivet: januari 12, 2009, 18:05:57 »
Började med kopplingen idag och fixa dit Wiren men va tusan pedalen är helt stum ??? börjar undra om jag satt urtrampningslagret fel väg eller nått :-[ måste kika mera på det annors måste jag lyfta ur motorn igen :'(

Kolla i FREJ´s projekttråd! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #450 skrivet: januari 12, 2009, 18:08:54 »
aah tack  ;D kan även säjj att Armen är nästan fullt inne mot motor rummet eller hur jag nu ska säjja :o

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #451 skrivet: januari 12, 2009, 18:17:35 »
aah tack  ;D kan även säjj att Armen är nästan fullt inne mot motor rummet eller hur jag nu ska säjja :o

Låter som om du fått samma problem som FREJ hade, se länk... :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51401#msg51401
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 18:21:50 av Max »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #452 skrivet: januari 12, 2009, 18:27:36 »
Du har väl kollat så urtrampningslagret sitter där det ska!? Samt att justerskruven i kåpan finns och är injusterad!? :) /M
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 18:29:08 av Max »

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #453 skrivet: januari 12, 2009, 19:15:48 »
jag undrar fall det är b23 tryckplattan som spökar :o lite dåligt att man är 1 igaraget så man inte kan kolla. tror att det är tryckplattan som nyper åt på urtramningspagret när dom går ihop >:(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #454 skrivet: januari 12, 2009, 19:20:51 »

Kolla i FREJ´s projekttråd! :) /M

Min kopplingspedal gick hela vägen men ändå så frikopplade den inte. Pedalen kändes dock lite konstig i slutet av rörelsen.

Du har väl kollat så urtrampningslagret sitter där det ska!? Samt att justerskruven i kåpan finns och är injusterad!? :) /M

Vilken justerskruv?? På min justerar man med långa gängan i ändan av själva wiren där den går igenom kopplingsarmen  ::)

Hädanefter kommer jag alltid testa kopplingens funktion INNAN jag stoppar i en ny motor...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #455 skrivet: januari 12, 2009, 19:22:48 »
min är helt stum och om man klämmer mera känns det som att det är nått som kommer att ge efter ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #456 skrivet: januari 12, 2009, 19:25:23 »
min är helt stum och om man klämmer mera känns det som att det är nått som kommer att ge efter ???

Och när du justerade in wiren i kopplingsarmen så skruvade du tills wiren var nästan sträckt eller? (skall finnas lite spel om man lyfter på pedalen inne i bilen.)

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #457 skrivet: januari 12, 2009, 19:31:10 »
jo jag spännde den helt ::) Finns bara en sak att göra nu och det är att fara till garaget och testa hjälper inte det så blir det att byta tryckplatta tror jag :'(

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #458 skrivet: januari 12, 2009, 19:37:15 »
Vilken justerskruv?? På min justerar man med långa gängan i ändan av själva wiren där den går igenom kopplingsarmen  ::)

"Skruv till kopplingsarm" är väl egentligen en justerskruv!? :-\ Lånade FREJ´s bild, för att förklara! :) /M
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 19:40:51 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #459 skrivet: januari 12, 2009, 19:45:30 »
jo jag spännde den helt ::) Finns bara en sak att göra nu och det är att fara till garaget och testa hjälper inte det så blir det att byta tryckplatta tror jag :'(

Okej. En dum fråga, är kopplingen i eller ur nu? Alltså drar bilen iväg om du startar motorn med växeln i eller står den kvar?
Du har ju haft igång bilen under din struliga uppstart av motorn så gissar att den stått med växelspaken i friläge då och att du aldrig provat att lägga i växel och köra med bilen?

Om du har en kompis som kopplar ur eller gör som jag, kopplar ur på kopplingsarmen samtidigt som jag tittar på vad som händer så ser du ju hur tryckplattan rör sig eller inte rör sig.. genom gluggen som är täckt med en gummibit normalt

"Skruv till kopplingsarm" är väl egentligen en justerskruv!? :-\ Lånade FREJ´s bild, för att förklara! :) /M

Nej den är inte justerbar original. Jag tog bort muttern som normalt sitter på utsidan av kopplingshuset och gjorde en anordning som tryckte in skruven så att jag skulle få mer rörelse på kopplingsarmen.

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #460 skrivet: januari 12, 2009, 20:05:12 »
jag har försökt peta i växel men det går inte :-\ men en snabb fråga är 340 kopplingswiren längre än 360? kollade på nytt nu och jag kunna skruva på armen hela vägen ner :o så jag ska svarva en Alu hylsa imorn och se om det hjälper samt slepa med någon som kan sitta ibilen och koppla åt mig :) är inte direkt sugen på att byta tryckplatta

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #461 skrivet: januari 12, 2009, 20:26:57 »

men en snabb fråga är 340 kopplingswiren längre än 360? kollade på nytt nu och jag kunna skruva på armen hela vägen ner :o så jag ska svarva en Alu hylsa imorn och se om det hjälper samt slepa med någon som kan sitta ibilen och koppla åt mig :)

Är det så (första citatet), måste väl ändå felet, vara innanför kopplingshuset (sprängkåpan)! :-\ :) /M

Ps. Tack FREJ, jag trodde den var justerbar! :)
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 20:28:36 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #462 skrivet: januari 12, 2009, 20:33:37 »
kan även säjj att Armen är nästan fullt inne mot motor rummet
Är det så , måste väl ändå felet, vara innanför kopplingshuset (sprängkåpan)! :-\ :) /M
Beror ju på om det är wiren som håller/tvingar fram kopplingsarmen eller om det är nåt inne i huset som knasar.

men en snabb fråga är 340 kopplingswiren längre än 360? kollade på nytt nu och jag kunna skruva på armen hela vägen ner :o så jag ska svarva en Alu hylsa imorn och se om det hjälper samt slepa med någon som kan sitta ibilen och koppla åt mig :)
Hallå där! Om kopplingsarmen redan är "in/fram-tryckt" som du skrev innan så är det klart att wiren blir för lång om du försöker justera i det läget!!

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #463 skrivet: januari 12, 2009, 21:02:28 »
hum tur att jag har en reservdels bil ;D men jag ska testa med min fin fina hylsa imorn och hjälper inte det så blir det att lyfta ut motorn på onsdag :-[

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #464 skrivet: januari 12, 2009, 21:02:52 »
Beror ju på om det är wiren som håller/tvingar fram kopplingsarmen eller om det är nåt inne i huset som knasar.

Stämmer, men med det att wiren slakkar, i åtanke. Måste det vara i huset! ;) :) Men vad vet jag, vi får se vad Anton hittar!

Skall erkänna, att jag inte har helt koll på tråden! Har det rotats i kopplingen? :) /M

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #465 skrivet: januari 12, 2009, 21:04:42 »
yepp det ska bli kopplings rotning, eller det är sista utvägen >:(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #466 skrivet: januari 12, 2009, 21:09:36 »
Skall erkänna, att jag inte har helt koll på tråden! Har det rotats i kopplingen? :) /M

Han har ju B23 tryckplatta så det kan man väl säga..

Hoppas att du har PLANT svänghjul Anton!?!  ???

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #467 skrivet: januari 12, 2009, 21:20:07 »
yepp här körs det bara med plana 8)

sen kan weiren värkligen sträcka sig 8cm ::)

sen just kom jag på att jag kanske inte hinner göra det nu i veckan eftersom att ena mitt ben har svulligt upp 7cm :o och jag kan knappt gå på det. Var till sjukhuset och dom sa "Sätt salva på det" yeah right ;D men men det är bara gasar foten så bränslekostnaderna har gått ner ;D
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 21:27:40 av Anton »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #468 skrivet: januari 12, 2009, 21:34:17 »
yepp här körs det bara med plana 8)

sen kan weiren värkligen sträcka sig 8cm ::)

sen just kom jag på att jag kanske inte hinner göra det nu i veckan eftersom att ena mitt ben har svulligt upp 7cm :o och jag kan knappt gå på det. Var till sjukhuset och dom sa "Sätt salva på det" yeah right ;D men men det är bara gasar foten så bränslekostnaderna har gått ner ;D

hur kan soppa kostnaderna gått ner när benet har svullit? ;) borde det inte ha blivit tyngre då? ;D
Hoppas att det går till sig med både benet och kopplingen iaf :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #469 skrivet: januari 13, 2009, 18:39:55 »
sen just kom jag på att jag kanske inte hinner göra det nu i veckan eftersom att ena mitt ben har svulligt upp 7cm :o och jag kan knappt gå på det. Var till sjukhuset och dom sa "Sätt salva på det" yeah right ;D

Trist när benet svällerupp... ;) Hoppas det inte är något allvarligt! Krya på dig! :) :) /M

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #470 skrivet: januari 13, 2009, 19:29:07 »
japp idag var jag till sjukhuset igen ;D idag fick jag äntligen svar.

jag har slagigt benet i någge så det har blivigt blodfyllt och nu måste jag röra på benet annors kan jag riskera att få blodpropp fast chansen att det händer är ganska liten :-X

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #471 skrivet: januari 13, 2009, 20:17:16 »

jag har slagigt benet i någge så det har blivigt blodfyllt och nu måste jag röra på benet annors kan jag riskera att få blodpropp fast chansen att det händer är ganska liten :-X

Va bra då är det ju bara ut i garaget och ligga och sparka lite under bilen samtidigt som du jagar kopplingsfel  ;D

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #472 skrivet: januari 13, 2009, 20:55:22 »

Ja fy, men det finns värre saker! ;) En släkting hade något liknande. Han skulle ha benet högt när han sov samt linda det, med en elastisk binda, på dagen! Risken är väl blodpropp eller att det ruttnar... Men du är så ung, så det läker säkert fint! :) /M

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #473 skrivet: januari 13, 2009, 21:16:46 »
tar inga risker ja halva släkten har knåpat av blodproppar så men lite som du säjjer jag är juh ung och spänstiger ;)

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #474 skrivet: januari 14, 2009, 19:41:53 »
var i garaget idag med en polare och jag tror att felet är lokaliserat ;D tror det är kopplingswiren som är boven i detta drama så det blir att fara efter den andra imorn. samt så fick jag en Sierra diff idag ska blocka isär den och se om man kan få någge roligt av den ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #475 skrivet: januari 14, 2009, 20:22:54 »
var i garaget idag med en polare och jag tror att felet är lokaliserat ;D tror det är kopplingswiren som är boven i detta drama så det blir att fara efter den andra imorn. samt så fick jag en Sierra diff idag ska blocka isär den och se om man kan få någge roligt av den ;D

Jasså wiren? Det var otippat!

Sierra bakvagn skulle nog gå att plantera i en 360 men bara cossien har diffbroms och det är en viskodiff + att den lär vara dyr har jag hört. Sen gäller det ju som vanligt att få ihop diff+låda men Peter har ju bevisat att såna giftermål är fullt möjliga  :D

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #476 skrivet: januari 14, 2009, 22:12:20 »

Skönt när det löser sig så enkelt! Köp ny wire, de kan gå av (har hänt mig)! ;D

Blir intressant att följa sierra diff-projektet! :) /M

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #477 skrivet: januari 18, 2009, 18:16:54 »
aha! en rad av olika problem var felet till kopplingen.

1. B14 kopplingsviren ÄR längre  ;) så jag bytte den

2. Armen var inte på kulan därav inte koppla ur

men nu är dom felen fixade så nu har jag koppling :) snart är bilen klar med andra ord ::)

Sandvik

• Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
« Svar #478 skrivet: januari 18, 2009, 18:48:42 »
Skönt att det löste sig. :)

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #479 skrivet: januari 19, 2009, 17:34:42 »
idag var jag glad och svarvade hylsa till kopplingen mycket vacker sak ;) men när jag kom hem från skolan så kollade jag på benet och vatusan ser jag det är blått :o snabbt till akuten sitter där 2 timmar sen in i operations salen lokalbedövning som inte hjälpte till ett piss pressar ut 4matskedar var ur såret sen stoppa dom in en slang i benet som hänger ut. och nu är jag sjukskriven 7dar samt att jag inte får dricka alkohol :-[ vilken dag :'(
« Senast ändrad: januari 19, 2009, 17:45:24 av Anton »