Denna dag, en historisk dag!Igår kväll "besiktningsstylade" jag bilen nästan klar. Hann inte med att byta ut buntband till bult i kofångarfästena bak. Men det gjorde inget visade det sig idag.
Nåt de annars brukar klaga på är diffus ljusbild/dålig reflektor så i morse 1 timme före att jag skulle infinna mig på SBP så bytte jag ut båda strålkastarna.
När jag sen åkte genom stan stannade jag vid en lodrät snövall och justerade ljusbilden lite på känn

Killen på bilprovningen gjorde inga tjuvstopp som förra årets gubbe lyckades med. Dock stängde bilen av sig själv från tomgång vid ett tillfälle hehe
Han hittade rost i båda tvärgående balkar strax bakom främre hjulhusen. Samt tröskellåda höger sida och bägge hjulhusen fram. Föga förvånande för mig som legat många timmar under den bilen (utan att laga rosten).
Dock hittade han en lös bult och en "non existent" till mellanljudämparen som skakat loss. Jag gissar på att det beror på grov överförbrukning av kopparpasta

Min snövallsljusterade ljusbild var åt skogen för låg. Men nu när jag 10 minuter tidigare provrattat och nästan lärt mig åt vilket håll man skulle skruva och på vilken ratt så fixade jag det själv på ett kick

Dock var vänster lyktas ljus JÄTTEBRA och höger jätteDÅLIGT.. matt reflektor.
Jahapp tänkte jag.. det var andra gången jag gör en bra förändring strax innan besiktning som slutar med bakläxa.
Förra året bytte jag fjäderben för fjäderskålen var sönderrostad. Då var det dålig spindelled och dåligt hjullager på det "nya" benet..
MEN killen får en guldstjärna för han lät mig byta reflektor själv så jag behöver INTE komma in för ombesiktning!!
Första gången på sju år som bilen går igenom på första försöket!! 
Sen är provkörningen väl värd en kommentar med. Killen rappade lite med gasen innan det bar iväg. Sen gick det på lätt hjulspinn ut på testrakan. Han låg och kände lite på greppet och märkte att det saknades trots låga varv på 4ans växel

Konversation i en 360:
Jag:
Dom är pigga dom här små bilarna..Han:
Ja den här var riktigt pigg, är B200 i dom va?Jag:
Japp. Finns med renaultmotor med. Men är nog inte så roligaHan:
Dom är väl inget att ha. Man skulle ha en typ B21 turbomotor från en 240!Jag:
Mm..Sen när vi kom tillbaka och han provade CO-halten så var han TVUNGEN att lyfta på huven och nyfiket trycka ned huvudet och kolla på grenrörssidan av motorn..
Han:
Ser ju original ut det här..Jag:
Ja fast det är utbytt grenrör och ett lättare svänghjul på den..Vet inte vad han letade efter där nere, om han spanade in B200-texten på blocket eller letade efter en dold turbo

Roligt var det i allafall haha
Skönt att ha kommit igenom den årliga kontrollen hur som helst!
Jo just det, fick CO 2.0 i testen.. brukar få CO 0.0 typ.. på E75

Skulle besiktat idag men fick uppskov till onsdag pga. att härvan till lambdasonden inte hunnit snyggas till eller all olja på diffen torkas av etc.
Tack SBP för att ni låter mig besikta på onsdag istället och på så sätt ger mig två mekarkvällar till 
Bryr sej faktist besiktningsgubbarna om hur din lambdasondhärva ser ut eller om din diff är inoljad, tycker ju att det är mera ditt problem än deras att din diff läcker lite olja, det är ju din dyra olja som läcker ut och inte deras 
När jag besiktiga min vita 360 läckte det bromsvätska vid bromsoket, men den gick också igenom med blankt papper, men han såg ju på bilen att jag skulle fixa felet direkt jag kom hem, och kanske kände han medlidande när det runnit bromsvätska som löst upp lite färg på mitt nymålade bromsok, men hade det varit en 'vanlig' bil hade det nog blivit körförbud, men besiktningsmannen var mer intresserad av att titta på Vemsboxen och fråga en massa om den för han körde själv med MS 
Jag vill att bilen ska se seriös och original ut. Skäms ju för skatbona till sladdsamlingar annars.
Och skillnad med din bil som ser RIKTIGT seriös och fin ut. Lämnar ett annat intryck som sen säkert smittar av sig på bedömningen av olika saker under besiktningen.