Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2158431 gånger)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2040 skrivet: januari 16, 2010, 16:15:10 »
Hoppas det räcker att fylla på glykol!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2041 skrivet: januari 16, 2010, 18:44:00 »

Japp ska göra det nu och ut och provköra!
Tyckte det ångade lite om bilen/kylaren när jag kom till jobbet nån dag i veckan....
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2042 skrivet: januari 17, 2010, 00:10:25 »
Till nästa bekymmer:

Körde till tippen en sväng idag med lite skräp. 360:n fick agera laståsna. När jag körde hem såg jag att temperaturen plötsligt låg hög på tempmätaren. Lite mer än halvvägs till första sträcket efter dioden. Och Megasquirt sade 102° Normalt sett ligger tempen på 89-90° i Megatune så detta var över 10° över arbetstemp.
Noterade även att det kom NOLL värme i luftkanalerna.

När jag kom hem så hade tempgivaren inte fallt en grad och kollade vattennivån. Den var tom. Kände ingen vätska i undre kylarslang fast det kanske är svårt att känna.
Både övre och undre kylarslang var varm och det pös lite någonstans vid insuget på motorn lät det som.

Jag har haft låg nivå innan och inte brytt mig om att fylla på så jag får väl skylla mig själv.
Ska fylla på igen då motorn svalnat och se om det har blivit nån läcka. Kylaren är fortfarande fräsh tror jag. Lite vatten får man fylla på en gång i månaden eller varannan kanske.

Japp ska göra det nu och ut och provköra!
Tyckte det ångade lite om bilen/kylaren när jag kom till jobbet nån dag i veckan....

Haha ja varför pyser det under huven och ångar? Kanske läcker någonstans då!

Hade jag inte varit så hungrig igår när jag kom hem och lyfte huven så hade jag kanske böjt mig ner och kollat var det pös..
Nu fick jag göra det ikväll istället när jag återigen kom hem med överhettad motor och pys och ånga under huven. 4 liter kylarvatten fattigare..

Det var en skarv på slangen från toppen till värmekranen som läckt ut vattnet. Inbyggd motortvätt på insugssidan kan man säga  ;D
Drog alla slangklämmor på hela motorn och en del gick att dra åt mycket på! Skulle nog efterdragit med varm motor när jag lyfte i spisen våren 2009 kanske?!!
Gillar mina rostfria slangklämmor från biltema i allafall!  :P

Någon mer än jag som har en skarv mellan toppen och värmekranen? Två olika slangtyper dessutom.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2043 skrivet: januari 17, 2010, 11:37:33 »
Inte undra på att vattnet försvann då. Själv lyckades jag spräcka den slangen en gång  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2044 skrivet: januari 17, 2010, 19:57:57 »
Inte undra på att vattnet försvann då. Själv lyckades jag spräcka den slangen en gång  ;D

Sprucken slang då är det ju lättare att se att det blaskar ut  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2045 skrivet: januari 18, 2010, 23:43:42 »

Sprucken slang då är det ju lättare att se att det blaskar ut  ;D

Det var inte min skarv som läckte, bara. Det var hål i slangen med!
Blev lite fundersam ikväll när jag hittade det. Behöver bilen varje dag nu när jag hämtar på dagis på eftermiddagarna.
Idag fick jag mellantanka med hett vatten hemma när jag hämtade son2 för att åka och hämta son1. Sen hem och in i garaget innan vattnet fick chans att frysa i kylsystemet.

Men nu är förhoppningsvis alla läckor åtgärdade.
1: Skarven jag snackade om tidigare.
2: Slangstumpen närmast toppen var det hål i. Hittade dock en jag tagit från min brors bil. Hade ingen aning om att jag hade den bland all annan bröte men hitta den nästan direkt för den satt på en värmekran så den var lättare att hitta då.

Provkörning i morgon igen då. Så trött jag blir om det inte håller tätt.. besiktning på måndag och både kylsystem och laddsystem (generatorkolen) strular precis före besiktning. Sjukt!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2046 skrivet: januari 19, 2010, 15:34:03 »
Provkörning i morgon igen då. Så trött jag blir om det inte håller tätt.. besiktning på måndag och både kylsystem och laddsystem (generatorkolen) strular precis före besiktning. Sjukt!

Bra att det strular före och inte under besiktning!  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2047 skrivet: januari 19, 2010, 20:44:53 »

Hehe jo det får man ju tacka för i och för sig..

Idag gick bilen för fullt spett i flera mil utan att kissa på sig eller bli svett  ;D
Skönt att ha hittat läckan och lagat den!

Mappade på morgonen med men fortfarande oroliga förändringar.. antingen har det "landat" och bara flummar omkring pga. oberäkneliga mätvärden från sonden eller så behövs det mer mappning helt enkelt. Hoppas på det senare även om jag börjar ge upp hoppet.
Kurre mfl: När bör man sätta "Cell Change" till HARD i MLV? Gör det att mappen blir mer noggrant mappad samt att det tar längre tid/kräver mer/rätt loggdata?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2048 skrivet: januari 19, 2010, 22:25:34 »
Ska kolla på det, jag har pulat en del med dem inställningarna för att inte få en massa överslängar i mappningen... Jag återkommer när jag sparkat liv i mappningsdatorn!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2049 skrivet: januari 19, 2010, 22:46:06 »
Ska kolla på det, jag har pulat en del med dem inställningarna för att inte få en massa överslängar i mappningen... Jag återkommer när jag sparkat liv i mappningsdatorn!

Gör det, när du hinner och inte förr!

Hehe jo det får man ju tacka för i och för sig..

Idag gick bilen för fullt spett i flera mil utan att kissa på sig eller bli svett  ;D
Skönt att ha hittat läckan och lagat den!

Säg den lycka som varar för evigt.. nu när jag öppnade huven fanns inget vatten i expansionskärlet..  >:(

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #2050 skrivet: januari 19, 2010, 22:49:20 »
då går du in i köket hämtar en påse kanel fyller på vatten och fyller på med kanel sen varm kör du bilen så håller det tätt sen ända till du kör den på kok då luktar de ny bakta bullar om bilen  :P

fast en dosa snus funkar bra de med om de krisar ;D

eller så letar du på vart de läcker nån stans och fixar de  ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2051 skrivet: januari 19, 2010, 22:58:28 »
eller så letar du på vart de läcker nån stans och fixar de  ;)

Med tanke på att jag har en fin kylare och allt annat är bra i övrigt så tror jag att jag skippar kanelen även om det säkert fungerar!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2052 skrivet: januari 19, 2010, 23:06:35 »
eller så letar du på vart de läcker nån stans och fixar de  ;)

Med tanke på att jag har en fin kylare och allt annat är bra i övrigt så tror jag att jag skippar kanelen även om det säkert fungerar!
Slanganslutningarna inne i bilen under värmepaketet brukar börja läcka och behöva nya slangklämmor,  se så du inte har kylarvatten under gummi mattorna.
Angående kanel eller snus så är det nog bäst att köpa riktig kylarcement, det fungerar ju alltid bra på små läckor och ibland på stora läckor som läckande topplockspackning.

« Senast ändrad: januari 19, 2010, 23:38:46 av kullke »

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2053 skrivet: januari 19, 2010, 23:19:56 »
ja det där med kanel de kör man bara med i nöd fall men de funkar faktis riktigt bra.. gjorde de på min gammla saab jag hade som jag inte visste vart de läckte på sen så provade jag med snus först på bmwn jag hade men funka inte lika bra som kanel så hade i kanel i 325an så funka de bar sen den med

men kolla slangar å sånt först du blir inte blött om fötterna i bilen då så värme paketet läker?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2054 skrivet: januari 20, 2010, 00:06:42 »
Får kolla värmepaketet då jag faktiskt har fått stänk på fötterna i höstas. Men tror var är regnvatten för det hängde samman med dåligt väder.

Det hade bara sjunkt till halsen på expansionskärlet upptäckte jag nu men förmodligen är det en läcka kvar. Fyllde på vatten efter att jag startat motorn så tror inte det gömde sig nånstans i kylsystemet efter avfärd.

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2055 skrivet: januari 20, 2010, 00:49:15 »
okej ja kan va bra att kolla sånt så det inte råkar va så du har trasig topp packning så du få in vatten i cylindrana..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2056 skrivet: januari 20, 2010, 20:13:51 »
okej ja kan va bra att kolla sånt så det inte råkar va så du har trasig topp packning så du få in vatten i cylindrana..

Idag läckte det inte längre.. kan ju hoppas att det bara behövde fyllas på en gång.
Annars kanske det är dags för ett komp.prov. Har nog inte gjort något med B230:an i bilen. B200F:en som släppte ifrån sig toppen var i allafall OK täthet!

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2057 skrivet: januari 21, 2010, 00:32:01 »
ja du märker om den drar mer vatten eller om den börja vitt ryka när du kör..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2058 skrivet: januari 21, 2010, 14:53:52 »
ja du märker om den drar mer vatten eller om den börja vitt ryka när du kör..

Nu på vintern tycker jag att det alltid ryker vitt när man kör med etanol.. rena rökbomben!
Men annars är det nog ingen rök alls..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2059 skrivet: januari 24, 2010, 01:18:49 »
Idag körde jag med original luftfilter och LMM (vilket monterats inför besiktning) och då går aldrig insugstrycket över 94-95kPa!
Tidigare i tråden visade jag ju på att det gick upp till 100-101kPa vid segdragning för att sen dra sig ned mot 95kPa på högre varv.

Samtidigt så ville lambdan inte visa fetare än ungefär lambda1 vid full belastning.. provade att höja mappen 10% men hjälpte inte  ???
Får se om lambdavärdet åter går ned till ~0,85 vid fullgas efter besiktning då LMM & orig. luftfilter åter rivs ur bilen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2060 skrivet: januari 25, 2010, 23:08:43 »
Skulle besiktat idag men fick uppskov till onsdag pga. att härvan till lambdasonden inte hunnit snyggas till eller all olja på diffen torkas av etc.
Tack SBP för att ni låter mig besikta på onsdag istället och på så sätt ger mig två mekarkvällar till 8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2061 skrivet: januari 26, 2010, 00:22:09 »
Skulle besiktat idag men fick uppskov till onsdag pga. att härvan till lambdasonden inte hunnit snyggas till eller all olja på diffen torkas av etc.
Tack SBP för att ni låter mig besikta på onsdag istället och på så sätt ger mig två mekarkvällar till 8)
Bryr sej faktist besiktningsgubbarna om hur din lambdasondhärva ser ut eller om din diff är inoljad, tycker ju att det är mera ditt problem än deras att din diff läcker lite olja, det är ju din dyra olja som läcker ut och inte deras ???
När jag besiktiga Calibran droppa det bensin från ett bränslerör men den gick igenom med blankt papper i allafall, men bytte bränslerören när jag kom hem för det var ju min dyra bensin som läckte ut.
När jag besiktiga min vita 360 läckte det bromsvätska vid bromsoket, men den gick också igenom med blankt papper, men han såg ju på bilen att jag skulle fixa felet direkt jag kom hem, och kanske kände han medlidande när det runnit bromsvätska som löst upp lite färg på mitt nymålade bromsok, men hade det varit en 'vanlig' bil hade det nog blivit körförbud, men besiktningsmannen var mer intresserad av att titta på Vemsboxen och fråga en massa om den för han körde själv med MS :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2062 skrivet: januari 27, 2010, 22:02:27 »

Denna dag, en historisk dag!

Igår kväll "besiktningsstylade" jag bilen nästan klar. Hann inte med att byta ut buntband till bult i kofångarfästena bak. Men det gjorde inget visade det sig idag.
Nåt de annars brukar klaga på är diffus ljusbild/dålig reflektor så i morse 1 timme före att jag skulle infinna mig på SBP så bytte jag ut båda strålkastarna.
När jag sen åkte genom stan stannade jag vid en lodrät snövall och justerade ljusbilden lite på känn  ;D

Killen på bilprovningen gjorde inga tjuvstopp som förra årets gubbe lyckades med. Dock stängde bilen av sig själv från tomgång vid ett tillfälle hehe
Han hittade rost i båda tvärgående balkar strax bakom främre hjulhusen. Samt tröskellåda höger sida och bägge hjulhusen fram. Föga förvånande för mig som legat många timmar under den bilen (utan att laga rosten).
Dock hittade han en lös bult och en "non existent" till mellanljudämparen som skakat loss. Jag gissar på att det beror på grov överförbrukning av kopparpasta  ;)

Min snövallsljusterade ljusbild var åt skogen för låg. Men nu när jag 10 minuter tidigare provrattat och nästan lärt mig åt vilket håll man skulle skruva och på vilken ratt så fixade jag det själv på ett kick  :)
Dock var vänster lyktas ljus JÄTTEBRA och höger jätteDÅLIGT.. matt reflektor.
Jahapp tänkte jag.. det var andra gången jag gör en bra förändring strax innan besiktning som slutar med bakläxa.
Förra året bytte jag fjäderben för fjäderskålen var sönderrostad. Då var det dålig spindelled och dåligt hjullager på det "nya" benet..

MEN killen får en guldstjärna för han lät mig byta reflektor själv så jag behöver INTE komma in för ombesiktning!!
Första gången på sju år som bilen går igenom på första försöket!!  ;D

Sen är provkörningen väl värd en kommentar med. Killen rappade lite med gasen innan det bar iväg. Sen gick det på lätt hjulspinn ut på testrakan. Han låg och kände lite på greppet och märkte att det saknades trots låga varv på 4ans växel  :D
Konversation i en 360:
Jag: Dom är pigga dom här små bilarna..
Han: Ja den här var riktigt pigg, är B200 i dom va?
Jag: Japp. Finns med renaultmotor med. Men är nog inte så roliga
Han: Dom är väl inget att ha. Man skulle ha en typ B21 turbomotor från en 240!
Jag: Mm..

Sen när vi kom tillbaka och han provade CO-halten så var han TVUNGEN att lyfta på huven och nyfiket trycka ned huvudet och kolla på grenrörssidan av motorn..
Han: Ser ju original ut det här..
Jag: Ja fast det är utbytt grenrör och ett lättare svänghjul på den..

Vet inte vad han letade efter där nere, om han spanade in B200-texten på blocket eller letade efter en dold turbo  ;D
Roligt var det i allafall haha

Skönt att ha kommit igenom den årliga kontrollen hur som helst!
Jo just det, fick CO 2.0 i testen.. brukar få CO 0.0 typ.. på E75 :o

Bryr sej faktist besiktningsgubbarna om hur din lambdasondhärva ser ut eller om din diff är inoljad, tycker ju att det är mera ditt problem än deras att din diff läcker lite olja, det är ju din dyra olja som läcker ut och inte deras ???
När jag besiktiga min vita 360 läckte det bromsvätska vid bromsoket, men den gick också igenom med blankt papper, men han såg ju på bilen att jag skulle fixa felet direkt jag kom hem, och kanske kände han medlidande när det runnit bromsvätska som löst upp lite färg på mitt nymålade bromsok, men hade det varit en 'vanlig' bil hade det nog blivit körförbud, men besiktningsmannen var mer intresserad av att titta på Vemsboxen och fråga en massa om den för han körde själv med MS :)

Jag vill att bilen ska se seriös och original ut. Skäms ju för skatbona till sladdsamlingar annars.
Och skillnad med din bil som ser RIKTIGT seriös och fin ut. Lämnar ett annat intryck som sen säkert smittar av sig på bedömningen av olika saker under besiktningen.

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2063 skrivet: januari 27, 2010, 22:19:21 »
gratis då ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2064 skrivet: januari 27, 2010, 22:39:58 »
gratis då ;D

Tack
Made my day this besiktningsman  8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2065 skrivet: januari 27, 2010, 22:42:44 »
Grattis

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2066 skrivet: januari 28, 2010, 18:12:34 »

Glömde skriva igår att mitt utblås var ett litet problem vid besiktningen.
Han fick inte på slangen för det var för tight. Fick trycka på lite så det fjädrade ned från karossen.
Ändå hade jag brytit upp lite rostig plåt sen bilden ovan togs så det blev en centimeters spel mot plåtkanten.
Tråkigt att inte kunna ha "hissat utblås" bara för att nån ska på och trycka en gång om året  >:(

Sen när han fått på det så åkte det ändå av mellan bromsrullarna och liften   ::)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2067 skrivet: januari 28, 2010, 22:26:52 »
hehe bättre de än som jag hde på en gammal 245 jag hae fast jag va i lastbils halen fick dom inte på det om vi säger så det var extremt stort  ;D slutade med att besiktninsman kastade slangen åt sidan hehe fast det var även den bilen som jag hade pluggat vakumslangar under huven med patroner till jaktgiväret   ::) skulle sett min när han öppna huven

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2068 skrivet: januari 28, 2010, 22:46:01 »
hehe bättre de än som jag hde på en gammal 245 jag hae fast jag va i lastbils halen fick dom inte på det om vi säger så det var extremt stort  ;D slutade med att besiktninsman kastade slangen åt sidan hehe fast det var även den bilen som jag hade pluggat vakumslangar under huven med patroner till jaktgiväret   ::) skulle sett min när han öppna huven

Haha ja okej då, jag är väl ingen värsting då bara för att jag monterar utblåset lite högt  ;)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2069 skrivet: januari 28, 2010, 22:49:10 »
nää dom ha ng varit med om värre grejor en så sen är det väl upp till dom att få dit de

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2070 skrivet: januari 29, 2010, 00:40:29 »
En bild på kabelhärvan mellan BB-sonden och JAW-lådan.
Pricken över i:t hade varit en gummi"hals" mellan robotslangen och kontaktstycket. Men eltejp funkar nog bra det med  ;)

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #2071 skrivet: januari 29, 2010, 00:42:44 »
Att du orkar hålla på med den bilen.. bara massa rost och annat fusk.. skaffa en annan och gör nått vettigt med all tid istället!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2072 skrivet: januari 29, 2010, 04:57:20 »
Pricken över i:t hade varit en gummi"hals" mellan robotslangen och kontaktstycket. Men eltejp funkar nog bra det med  ;)

Mycket proffsig härva  8)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #2073 skrivet: januari 29, 2010, 19:48:50 »
Att du orkar hålla på med den bilen.. bara massa rost och annat fusk.. skaffa en annan och gör nått vettigt med all tid istället!

ja man skulle ju bygga nått lika fränt som din, :P fast man skulle få den klar med  ;D

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #2074 skrivet: januari 29, 2010, 19:50:43 »
Jo den var bra knotan! men du kan ju bygga en bil på parkeringen så får vi se hur bra det går  :-*
kommer alltså bli av med garaget om du inte fatta det..
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #2075 skrivet: januari 29, 2010, 21:35:20 »
hehe, jo jag såg nått om det, tycker bara det är kul å jävlas lite med dej som du alltid är snabb å kritisera andra .   ;D
jag VET att det är ett helvetes svårt/dyrt/tidskrävande jobb att bygga nått som är precis så seriöst som man skulle vilja, därför jag laggt ned det tills vidare.

inte för att jag är sååå mycklet för hypade tuning-filmer, men i nån av filmerna (kan det vara 2f4japan) "You race what you got....!!!!"   tycker det är ett så jävla klockrent uttalande som jag tycker det är synd inte fler utgår ifrån..

sen tror jag det var herr Pacman som myntade( eller i vart fall första ggn jag såg det )  utrycket KISS vilket är förkortning för "keep It simple stupid"   vilket jag försöker tillämpa så ofta jag kan....

sorry för OT i tråden men tycker det är precis i min anda att bygga billigt/enkelt och i den mån man kan/vill/kan/orkar eller va nu det kan handla om....  precis så som jag tycker alla här på 300 forumet borde tillämpa....( om man ska bygga nått optimalt så är man ute å cycklar när man köper å börjar bygga på en volvo ÖHT)    man ska inte försöka jämnföra sej med Peter och alla andra höjdare på forumet, dem meckar i en helt annan division än de allra flesta, men med tillräcklgit mycket vilja kommer man dit nån gång i frammtiden   ;)
« Senast ändrad: januari 29, 2010, 21:37:32 av knotan »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2076 skrivet: januari 29, 2010, 21:56:16 »

Mycket proffsig härva  8)

Tack för den positiva kommentaren :)

Haha japp, bara en äkta bildåre kan lägga ned tid på en bit pressad plåt med 4 hjul  ;)

Rost, check.
Fusk? Ingen popnit i allafall, och så lite spackel som möjligt. Du får gärna speca vad du menar  ???

hehe, jo jag såg nått om det, tycker bara det är kul å jävlas lite med dej som du alltid är snabb å kritisera andra .   ;D
jag VET att det är ett helvetes svårt/dyrt/tidskrävande jobb att bygga nått som är precis så seriöst som man skulle vilja, därför jag laggt ned det tills vidare.

inte för att jag är sååå mycklet för hypade tuning-filmer, men i nån av filmerna (kan det vara 2f4japan) "You race what you got....!!!!"   tycker det är ett så jävla klockrent uttalande som jag tycker det är synd inte fler utgår ifrån..

sen tror jag det var herr Pacman som myntade( eller i vart fall första ggn jag såg det )  utrycket KISS vilket är förkortning för "keep It simple stupid"   vilket jag försöker tillämpa så ofta jag kan....

sorry för OT i tråden men tycker det är precis i min anda att bygga billigt/enkelt och i den mån man kan/vill/kan/orkar eller va nu det kan handla om....  precis så som jag tycker alla här på 300 forumet borde tillämpa....( om man ska bygga nått optimalt så är man ute å cycklar när man köper å börjar bygga på en volvo ÖHT)    man ska inte försöka jämnföra sej med Peter och alla andra höjdare på forumet, dem meckar i en helt annan division än de allra flesta, men med tillräcklgit mycket vilja kommer man dit nån gång i frammtiden   ;)
hehe, jo jag såg nått om det, tycker bara det är kul å jävlas lite med dej som du alltid är snabb å kritisera andra .   ;D

inte för att jag är sååå mycklet för hypade tuning-filmer, men i nån av filmerna (kan det vara 2f4japan) "You race what you got....!!!!"   tycker det är ett så jävla klockrent uttalande som jag tycker det är synd inte fler utgår ifrån..

sen tror jag det var herr Pacman som myntade( eller i vart fall första ggn jag såg det )  utrycket KISS vilket är förkortning för "keep It simple stupid"   vilket jag försöker tillämpa så ofta jag kan....

sorry för OT i tråden men tycker det är precis i min anda att bygga billigt/enkelt och i den mån man kan/vill/kan/orkar eller va nu det kan handla om....  precis så som jag tycker alla här på 300 forumet borde tillämpa....( om man ska bygga nått optimalt så är man ute å cycklar när man köper å börjar bygga på en volvo ÖHT)    man ska inte försöka jämnföra sej med Peter och alla andra höjdare på forumet, dem meckar i en helt annan division än de allra flesta, men med tillräcklgit mycket vilja kommer man dit nån gång i frammtiden   ;)

Kul att du bråkar lite med Fredrik, jag är för feg och korrekt för att göra det.  ;D

Fina uttryck där knotan! KISS tror jag är äldre än Pacman själv faktiskt. Men väldigt bra!

Att bygga billigt och enkelt (gärna tillbakabyggbart till original) gillar jag.
Men med tiden så blir det ju mer avancerat om man inte hittat nivån där man är nöjd.

Kom förresten på en sista kul grej från min roliga besiktning.
Killen försökte slita upp huven fram vid grillen.. UTAN att dra i spaken först. Det fick jag göra.
Sen försökte han igen tills jag gick fram och tog tag VID RUTAN och fällde upp. Han trodde den var "rätt" öppning på.  ;D

SKÅL och trevlig kväll! Själv mekar jag tillbaka efter besiktningen diverse bus  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2077 skrivet: januari 29, 2010, 23:24:35 »
Nu har jag dragit åt lös och satt dit tappad bult till avgaset och dragit åt så mycket jag vågar.

Monterat sportratt igen. Skönt att slippa ha ratten typ dikt an mot instrumentbrädan  ;D
Fast var väldigt praktiskt att för några dagar kunna se alla instrument och varningslampor utan att böja sig lite..

Bytt strålkastaren som genererade en 2:a med självåtgärd.
Upptäckte då att de jag fick dit hade 100/90W olagliga glödlampor! Inte konstigt att det lös som helvete!!
När jag fått på dom tänkte jag att oj, 300-serien kanske inte har så dåligt lyse trots allt. Bara man har bra reflektorer.
Men det var alltså watten det hängde på för trots 90W halvljus så lös den lyktan med matt (ej skadad) reflektor PISSDÅLIGT!!

Nu har jag megabra ljus tror jag. Har bara testat på garageväggen sen jag fick dit en till frisk.
Passade på att rita upp ljusbilden där så man kan testa hemma när man byter lykta nästa gång  8)

Monterade bort LMM ikväll med.. men sen ångrade jag mig och satte dit den igen. Varför får ni läsa om i senare updates  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2078 skrivet: februari 03, 2010, 21:52:18 »
Monterade bort LMM ikväll med.. men sen ångrade jag mig och satte dit den igen. Varför får ni läsa om i senare updates  8)

Fortfarande inte orkat göra den där updaten än.. och verkar inte bli ikväll heller.. pga. lathet och tillslut snöskottning då man inte kommer undan längre.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2079 skrivet: februari 06, 2010, 14:46:29 »
Kurre mfl: När bör man sätta "Cell Change" till HARD i MLV? Gör det att mappen blir mer noggrant mappad samt att det tar längre tid/kräver mer/rätt loggdata?

Nu när tjejens dator sagt upp sig har jag blivit deporterad till min mappningsdator om jag vill surfa, så nu har jag haft möjlighet att kolla på mina inställningar i MLV...

Jag har kört följande inställningar i stort sett sedan jag kopplade in min BBL:

Wideband O2-AFR samt Wideband O2-Lambda är båda satta till Innovate LC-1 Default

I VE-Analyzern kör jag följande:
Wideband Delay: 1
Cell Change: Very hard

Jag låter VE analysatorn arbeta i hela loggfilen och inom hela motorns arbetsområde, så länge motorn är varm. Första en eller två loggarna med BBL körde jag dock med Cell Change: Hard.
Jag utgick ju från min rätt väljusterade smalbandsmapp, så det har inte behövts några jätteförändringar av mappen egentligen... Annars hade jag kanske fått köra med lite mer Cell Change de första vändorna. Det går dock väldigt fort att justera steady state laster med BBL!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82