Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1827476 gånger)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2400 skrivet: december 29, 2010, 01:18:40 »
Det verkar ju va lite rost lagning framöver men det är ju inga problem för dig du är ju nästintill proffs på det vi det här laget ;) Och co halten borde du ju kunna slänga ihop en snabb besiktning-mapp till?  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2401 skrivet: december 29, 2010, 16:13:13 »
är det inte bättre att mappa om så du får ner co? för det är väl bara tomgång så det gör ju inget för körbarheten :) finns det ingen liten bilrep. firma du kan få låna avgasmätare av i en kvart för lite fikabrö?

Och co halten borde du ju kunna slänga ihop en snabb besiktning-mapp till?  :)
Smidigast för mig är att tanka etanol och byta till etanolmappen. Men visst går det ju göra som du säger också!
Har faktiskt en egen co-mätare i en låda men den är tyvärr trasig (därför jag fick den) och har inte lyckats få fart på den tyvärr. Hade ju varit väldigt handy att ha hemma  :)

Det verkar ju va lite rost lagning framöver men det är ju inga problem för dig du är ju nästintill proffs på det vi det här laget ;)

Jepp och nepp, mycket rost kvar att laga på men nu när jag tagit mig igenom de jobbigaste partierna är det bara att jobba på så resten blir färdigt nån gång  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2402 skrivet: december 29, 2010, 16:15:16 »
Jepp och nepp, mycket rost kvar att laga på men nu när jag tagit mig igenom de jobbigaste partierna är det bara att jobba på så resten blir färdigt nån gång  :P

Det e rätta takter det :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2403 skrivet: december 30, 2010, 22:56:48 »
Jepp och nepp, mycket rost kvar att laga på men nu när jag tagit mig igenom de jobbigaste partierna är det bara att jobba på så resten blir färdigt nån gång  :P

Det e rätta takter det :)

Så trögt att komma igång! Men fick starthjälp av frugan som fick ned mig i garaget ;)

Här kommer lite bilder på vad jag ska göra med Freedo:s/GustavT:s fina framskärmar som är bra mycket bättre i plåten än mina. Kommer väl bilder på mina senare.
Hade tänkt bara hänga på dessa skärmar och besikta men tyvärr var det rosthål i dem så fick börja laga lite och sen blir det rätt färgkod (227blå) på dem med istället för den snyggblåa metallic som ligger på nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2404 skrivet: december 31, 2010, 15:09:53 »
2 - CO-halt tomgång, för hög 5,6 (3,5) trots en viss etanolinblandning. Tycker inte bilen går såå fett. Går bra i allafall.

Angående CO:n så får det bli 100% E75 vid ombesiktningen. Fick 2" med det i tanken förra året.
Något är ju fel om CO är för hög :-\ E75 rättar ju inte till felet utan lurar bara besiktningen och dej själv.
En bil som går bra har ok avgasvärden så det skall inte behövas någon skild besiktningsmapp.
T.ex min vita klarar avgaskraven för katalysatorbil utan katalysator när den är mappad för att gå bra, den går sämre om jag fettar på med mer soppa för att få högre CO

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2405 skrivet: december 31, 2010, 15:12:42 »
FREJ! Du behöver inte en reservhjulsbalja? =) Helt rostfri.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2406 skrivet: december 31, 2010, 19:22:40 »
2 - CO-halt tomgång, för hög 5,6 (3,5) trots en viss etanolinblandning. Tycker inte bilen går såå fett. Går bra i allafall.

Angående CO:n så får det bli 100% E75 vid ombesiktningen. Fick 2" med det i tanken förra året.
Något är ju fel om CO är för hög :-\ E75 rättar ju inte till felet utan lurar bara besiktningen och dej själv.
En bil som går bra har ok avgasvärden så det skall inte behövas någon skild besiktningsmapp.
T.ex min vita klarar avgaskraven för katalysatorbil utan katalysator när den är mappad för att gå bra, den går sämre om jag fettar på med mer soppa för att få högre CO

Okej, får väl mappa bättre då helt enkelt. Har ingen aning om hur bra mappen stämmer just nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2407 skrivet: december 31, 2010, 19:39:35 »
FREJ! Du behöver inte en reservhjulsbalja? =) Helt rostfri.

Jojjemen, min är långt ifrån rostfri  :P
Såg att du kapat bort din, ska jag komma och hämta?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2408 skrivet: januari 01, 2011, 03:32:58 »
Du är välkommen att hämta om du kan innan helgen är slut :)? Sen åker jag till Norge igen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2409 skrivet: januari 01, 2011, 15:19:27 »
Du är välkommen att hämta om du kan innan helgen är slut :)? Sen åker jag till Norge igen.

Hade jag gärna gjort men har jouren till torsdag och får knappt åka till Eksjö å vända utan att komma utanför "zonen".
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2410 skrivet: januari 01, 2011, 15:46:47 »
Ofan, men har du tur så stannar jag hemma denna veckan med.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2411 skrivet: januari 01, 2011, 23:22:32 »
Hej hopp mera rost!

Tröskeln var sämre än jag trodde i framkant.. dålig ända in på längsgående balk.

Så nu blir det lagning av tröskel, tvär och längsgående balk och så framskärmarna då. Yttre alltså, hinner nog inte svetsa upp innerskärmarna oxå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2412 skrivet: januari 01, 2011, 23:27:00 »
Nu till ett par skumma grejer jag gärna tar kommentarer på.

Första grejen är att jag noterat att höger fjäderben ligger så långt fram. Som att hjulet sitter för långt fram alltså. Se bild 1.
Noterade att kanten på min nya fjäderbenstallrik var rostig och skavd i framkant. Tror inte det blev så vid montaget men kan inte svära mig fri heller.

Andra konstiga grejen är en spricka på en längsgående "vägg" inuti längsgående balken där den bär upp pottan till reaktionsstaget höger fram. Ser ut som att balken tryckts ihop en gång eller att sprickan uppstått pga. långvarig belastning "nötning". Normalt ligger det en plåt utanpå som är popnitad i denna spruckna "väggen". Se bild 2 och 3
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2413 skrivet: januari 02, 2011, 22:25:04 »
Undrar hur volvo byggt bilar när du fick all rost och vi andra nästan blev utan :(
Men starkt jobbat Frej, du har snart bytt allt, bytte du inte vänster bakskärm också en gång om jag inte minns fel?

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2414 skrivet: januari 03, 2011, 18:01:02 »
Tänkte bara skicka med ett par visdomsord ;D

Missunnsamheten förtär sin herre, som rosten förtär järnet.
Gammal kärlek rostar all.... fast den är bara trams :)
Avund följer människan, som rost följer järn.

I kronologisk ordning :)
(Om elleshar läser detta så JA, det är en bieffekt av vinet ;D)

Hoppas det blir rosttrögare plåt denna gång :)keep up
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2415 skrivet: januari 03, 2011, 20:40:01 »
Undrar hur volvo byggt bilar när du fick all rost och vi andra nästan blev utan :(
Men starkt jobbat Frej, du har snart bytt allt, bytte du inte vänster bakskärm också en gång om jag inte minns fel?

Vissa har tur ;)

Jo jag har bytt bägge bakskärmarna faktiskt. Och det är endast lite ytrost i yttersta kanten som kommit tillbaka. Ska putsas till när vårsolen slickat vårt avlånga land en stund. Nej usch va det lät snuskigt haha.

Nu är jag på höger tröskel och den är orörd sen innan. Men vänster tröskel+golv har jag lagat ungefär samma mängd rost på för några år sedan. Det är vid dubbelplåten för domkraftsfästena det börjar tror jag.


Tänkte bara skicka med ett par visdomsord ;D

Missunnsamheten förtär sin herre, som rosten förtär järnet.
Gammal kärlek rostar all.... fast den är bara trams :)
Avund följer människan, som rost följer järn.

I kronologisk ordning :)
(Om elleshar läser detta så JA, det är en bieffekt av vinet ;D)

Hoppas det blir rosttrögare plåt denna gång :)keep up

Tack för dom fina orden ;)

Det blir i allafall tjockare plåt nu. Överallt förutom i ytterplåten till tröskeln. Sen snålar jag definitivt inte med rostskyddet heller  :P

Var hos doktorn idag med DUBBELSIDIG ROSTSKADA på ögonen. De skrapade ur lite skit och sen kör jag droppar varannan timma nu.
Har använt heltäckande skyddsglas men nog fan får man in dubbelsidigt i allafall  >:(

Ska köpa såna här på Jula nästa gång man passerar. Ser riktigt bra ut i jämförelse med såna "vanliga" heltäckande jag kör med nu.


Är ungefär ett år sen jag lovade mig själv att köpa nya glasögon och svetshjälm med auto-glas men men..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2416 skrivet: januari 03, 2011, 21:10:55 »
Jösses Frej.. stackare!  Jag gjorde samma procedur på min vinterbil förra året om du minns?.. bara att kapa bort o se glad ut!!
Keep it up! :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2417 skrivet: januari 03, 2011, 22:05:19 »
Jösses Frej.. stackare!  Jag gjorde samma procedur på min vinterbil förra året om du minns?.. bara att kapa bort o se glad ut!!
Keep it up! :D

Just det... tror du var liite snabbare på att fixa det med.. jävla ögon..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2418 skrivet: januari 04, 2011, 00:03:08 »
dom glasögonen du hade på bild är kanon! sånna har jag när jag slipar i sånt som är poröst, typ rost ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2419 skrivet: januari 04, 2011, 08:41:23 »
Det löser du snabbt ska du se  :D
Se till o köp glasögon bara  ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2420 skrivet: januari 04, 2011, 20:14:19 »
Lite bilder på mer elände, ju mer man gräver, desto mer guld hittar man.. eller var det grus?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« Svar #2421 skrivet: januari 04, 2011, 20:24:11 »
Vart tar bandkabeln vägen egentligen.. förutsätter att det är den som går till bakljusen, men sen går den vidare, förmodligen upp till bakrutevärmen på vänster bak vid bakrutan..
Och fram går inte koppla ur den smidigt heller.. delar upp sig och går än hit än dit och till kontakterna inifrån för säkringsboxen.
(Edit: Den går väl till bränslepump och tankarmatur också?)

Smidigast om man ska laga i närheten av den är nog att kapa bort hela stolskonsolen tillfälligt för att bli av med kabeln!  >:(
Jag tror dock jag klarar mig denna gång utan att elda upp den.
« Senast ändrad: januari 06, 2016, 23:15:09 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2422 skrivet: januari 04, 2011, 20:42:10 »
Det sitter väl snabbkontakter vid säkringsdosan har jag för mej, bara att rycka ur.
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2423 skrivet: januari 04, 2011, 21:01:58 »
Det sitter väl snabbkontakter vid säkringsdosan har jag för mej, bara att rycka ur.

Jo, men i de kontakterna sitter väl även kablarna till instrumenbrädan ihop?

Smidigast kanske är att koppla ur vid bakljusen och dra ur den, eller att vira in den i ett vått lakan.  :)

Det tar sig med kapandet. Du får snart börja fylla på med frisk plåt.  :) Golvet och inre sparklådan är väl ganska enkla att bygga upp igen, men yttre sparklådan kräver lite precision.  :)

 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2424 skrivet: januari 04, 2011, 21:06:12 »
Det sitter väl snabbkontakter vid säkringsdosan har jag för mej, bara att rycka ur.

Tack för svaret men det ser värre ut. Ungefär som Bergvik säger..
Kör på vått lakan den här gången..

Det tar sig med kapandet. Du får snart börja fylla på med frisk plåt.  :) Golvet och inre sparklådan är väl ganska enkla att bygga upp igen, men yttre sparklådan kräver lite precision.  :)

Precis! Alltid skönt när man äntligen kan säga att man kapat klart.. men jag är inte där än..
Sen har jag fått ta bort så mycket denna gång att jag tappat alla referenspunkter.. får hänga på framskärmen så man ser vad man är nånstans i luften och svetsar ;)
Och tjuvkika lite på vänstersidan och spegelvända det i huvudet  :P

Tvärbalken är helt borta så där har jag bara hjulhuset att stödja mig på, och nya golvet sen då. Resten blir på frihand!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2425 skrivet: januari 04, 2011, 21:58:36 »
Det sitter väl snabbkontakter vid säkringsdosan har jag för mej, bara att rycka ur.

Jo, men i de kontakterna sitter väl även kablarna till instrumenbrädan ihop?
 
Jo men det är 3 kontakter, så om jag inte minns fel är det bara  bandkabeln i ena kontakten :-\

Tror tyvärr att jag minns fel :-[
« Senast ändrad: januari 04, 2011, 22:03:13 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2426 skrivet: januari 07, 2011, 21:44:53 »
Har handlat lite Sikkens-färg hos lokala färghandlaren till mina "nya" framskärmar jag ska fixa och hänga på.

3dl Volvo 227 gråblå för 465kr
Sikkens förtunning 1 liter för 185kr
Som pricken över i:t har vi en sprayburk 2-komponents "riktig" klarlack för 256kr
Klarlacken knäcker man i botten av burken sen blandar det sig och man har 1 dygn på sig att förbruka burken.

Allt som allt 906kr för lack av 2 framskärmar! Undrar vad en lackerare tar för ett sånt lackjobb utan underarbete?

Är sugen på att testa biltema "proffs-sprutan" på nåt annat än vattenbaserad servalack som jag testat hitills på innderdörrarna i huset.
Hoppas det blir BRA resultat annars hade jag nog kommit billigare undan med vanlig sprayburk....
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2427 skrivet: januari 07, 2011, 22:43:55 »
Är sugen på att testa biltema "proffs-sprutan" på nåt annat än vattenbaserad servalack som jag testat hitills på innderdörrarna i huset.
Hoppas det blir BRA resultat annars hade jag nog kommit billigare undan med vanlig sprayburk....
Brukar vara vettigare att använda sig av en riktig spruta om man redan har en kompressor. Resultatet är alltid bättre. Lyckas man inte så är det bara att våtslipa och polera upp :)
Metallic lacker ser ut som skit med spraybomber också så även då är det värt ett försök med färgsprutan om man inte vill lägga pengar på att köra den till en lackerare :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2428 skrivet: januari 08, 2011, 02:01:57 »
Är sugen på att testa biltema "proffs-sprutan" på nåt annat än vattenbaserad servalack som jag testat hitills på innderdörrarna i huset.
Hoppas det blir BRA resultat annars hade jag nog kommit billigare undan med vanlig sprayburk....
Brukar vara vettigare att använda sig av en riktig spruta om man redan har en kompressor. Resultatet är alltid bättre. Lyckas man inte så är det bara att våtslipa och polera upp :)
Metallic lacker ser ut som skit med spraybomber också så även då är det värt ett försök med färgsprutan om man inte vill lägga pengar på att köra den till en lackerare :)

Tack för bra svar Tommy!
Jo våtslipen är jag van vid efter diverse sprayburksattacker på bytta bakskärmar och annat..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2429 skrivet: januari 08, 2011, 21:05:09 »
God lördagskväll på er!
Ligger efter lite med uppdateringen så här kommer bilder med beskrivande bildtexter på vad som gjorts fram tills idag.
Tar en himlans massa tid att pilla till all plåt själv. Men hade jag köpt färdig ekonomiplåt så långt det gott hade det kostat ett antal lappar och ändå krävts mycket handpåläggning.
 
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2430 skrivet: januari 08, 2011, 21:05:53 »
Hur gör ni när ni fyller ett hål med plåt? Jag förlitar mig mångt och mycket på mallar när det krävs bra passning för svetsningen samt är krångligt att föra över måtten på annat sätt.
« Senast ändrad: januari 08, 2011, 21:19:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2431 skrivet: januari 08, 2011, 21:21:51 »
Tror jag fick till balkarna i originalutförande.. ungefär. Tvärbalken var som sagt helt borta efter några slag med rosthackan.
Längsgående balk var dålig i anslutning till tvärbalken och sen dålig intill reaktionsstagspottan samt sprucken både utanpå och inuti där reaktionsstagspottan är infäst.
Kör hårt bromsar kort då sliter det på materialet  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2432 skrivet: januari 08, 2011, 21:22:36 »
Pottan fick sig en uppfräschning när den ändå var loss. Likaså staget.
Kan bli en annan uppsättning framöver om dom råkar hamna i nått dimmigt som kallas pulverlack.

Sist jag gjorde i ordning pottan var flera år sedan. Och då la jag nog bara på biltema rostskyddsspray tror jag. Men det hade hållit rosten stången ganska bra. Endast i kontaktytorna mot längsgående balken hade det börjat bli fart på ytrosten igen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« Svar #2433 skrivet: januari 08, 2011, 21:23:06 »
Än är inte tröskeln klar.. men här blir det nog inga stora insatser, sanera rost, byt den plåt som måste bytas invändigt och sen på med ett customknackat lock ala MallFrej.
Den superseriösa hade förstås öppnat HELA tröskeln och bytt ALL plåt. Men jag testar så här halvseriöst och sen mycket rostolja i balkarna så får vi se hur länge tröskeln överlever..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2434 skrivet: januari 08, 2011, 21:53:26 »
Hur tjock plåt använde du nu igen Frej? Jag besiktade min Golf idag och fick lite bra att veta om rost under..går det riktigt bra kan jag köpa en riktigt risig 300a i sommar bara den har bra motor ;P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2435 skrivet: januari 08, 2011, 22:56:39 »
Hur tjock plåt använde du nu igen Frej? Jag besiktade min Golf idag och fick lite bra att veta om rost under..går det riktigt bra kan jag köpa en riktigt risig 300a i sommar bara den har bra motor ;P

Tidigare har jag alltid använt 1.2 eller 2 millimeter men nu när biltema säljer sina söta 0.7 och 0.9 så har jag använt dem mest då de är av snarlik dimension som Volvo använde i 3-seriens kaross. Ju tunnare plåt desto mer lättjobbat. Fast lättare att bränna igenom med svetsen!

Nu tex. så kör jag 0.7 i tröskelns ytterplåt/skal. Men i innerplåten var det 0.9 fast jag körde med 1.2 för att få ökad styrka. Och helsvetsar det mesta av dom bitarna.
I vissa balkar har jag varit uppe på 2 millimeters tjocklek. Allt efter tycke och smak, jag är elektriker så jag kan inte dom här bitarna. Lär av andra och av egna ideér och misstag  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2436 skrivet: januari 08, 2011, 23:02:16 »
Får väl göra som man ska kanske; mäta först vid hålet. Jag har aldrig svetsat på en bil dock fick jag G på svets, löd & skärning så det borde väl gå  ;D

Blir att slänga sig på när sommaren har kommit, somliga har inte lyxen med garage (Som har plats i alla fall )
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2437 skrivet: januari 08, 2011, 23:12:52 »
Får väl göra som man ska kanske; mäta först vid hålet. Jag har aldrig svetsat på en bil dock fick jag G på svets, löd & skärning så det borde väl gå  ;D

Blir att slänga sig på när sommaren har kommit, somliga har inte lyxen med garage (Som har plats i alla fall )


Det gör du rätt i, och övning ger färdighet. Jag är självlärd på svets förutom en liten mekkurs i gymnasiet för oss då blivande elektriker  :P

Mitt garage har väl inte plats heller egentligen, men jag tar inte mycket plats och inte en 300 heller  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2438 skrivet: januari 09, 2011, 14:52:55 »
Svetsning är ju som allt annat, förarbetet som är det viktiga :) det är lätt att
ta till svetsen innan man har gjort iordning där man ska svetsa, brukar resultera i att allt tar mycket längre tid eller blir kass :P

Jag har ett prima recept på garage fixning, jag gjorde såhär
ställ av en conteiner utanför garaget
På med radiolurar
kisa gärna lite
släng allt som finns i garaget :o
Ring fort som fan efter lastbilen så han hämtar conteinern ;D
köp gipsskivor, spackel, 30l färg- montera
köp en 360.............
Titta aldrig bakåt ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2439 skrivet: januari 09, 2011, 15:34:03 »
Svetsning är ju som allt annat, förarbetet som är det viktiga :) det är lätt att
ta till svetsen innan man har gjort iordning där man ska svetsa, brukar resultera i att allt tar mycket längre tid eller blir kass :P

Jag har ett prima recept på garage fixning, jag gjorde såhär
ställ av en conteiner utanför garaget
På med radiolurar
kisa gärna lite
släng allt som finns i garaget :o
Ring fort som fan efter lastbilen så han hämtar conteinern ;D
köp gipsskivor, spackel, 30l färg- montera
köp en 360.............
Titta aldrig bakåt ;D


haha bra recept :D