Ikväll har jag varit i garaget och pillat.
Jag har bytt stabilisatorstagen och måttat lite hur 2,5" systemet kommer passa (2,5" systemet kommer sitta som en smäck
, behöver bara 2st 90° böjjar och två 2,5" avgasklammer så har jag allt jag behöver). Tog inga bilder på inmåttningen av avgas då det inte var seriöst utan bara för att se så det faktiskt fick plats och vad mer för rör jag behöver.
Men stablisatorstags-bytet gjorde mycket, det stummade upp framvagnen ganska ordentligt och styrningen blev mycket mer responsiv
Dem nya bussningarna var något stadigare än original och bra mycket fräschare
Över till bilder:
Originalstag vänster sida, inte fräscha bussningar och staget glappar några millimeter åt alla håll
Originalstag vänster sida igen.
Hmm, något fattas
Originalstaget vänstersida, bussningen till vänster är övre bussningen och den till höger är undre bussningen. Bussningan är ihopgjuta så varje bussningen är i ett stycke så jag fick skära loss dem.
Gamla vs Nya
Nya staget inkl bussningar på plats på vänster sida.
Originalstag högersida, torra spruckna bussningar och även här glappar staget några millimeter åt alla håll.
Gamla staget. Bussningen till vänster är undre bussningen och bussningen till höger är övre bussningen.
Gamla vs Nya
Nya staget inkl bussningar monterade på höger sida.
Mätte även fjädern, tråden är 12mm i diameter (egentligen 11,9mm). Inte konstigt att bilen är så mjuk i framvagnen, 31år rostiga gamla fjädrar som är i 12mm grovt material, nä senare i sommar blir det Volvo 245 extraförstärkta bakfjädrar, kostar 449kr/st. Vill inte köpa Sierra-fjädrar då jag tror det blir alldeles för stötigt för en bruksbil.
Det var allt för idag, har min kompis med svets tid imorgon så blir det rostlaga reservhjulsbaljan och bygga 2,5" avgas
Just det, hittade att man måste ställa i makro-läge manuellt på digitalkameran så nu kan jag äntligen ta bra närbilder
Och mina nya bakstötdämpare inte kommit ännu, dem ligger i Gammelstad i Luleå sedan igår, och nu är det helg så kommer inte få dem förrän på måndag