Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 855745 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker K-kam
« Svar #400 skrivet: augusti 07, 2012, 19:12:17 »
B230F har M-kam

Sen så sa jag B200 :>


http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3648.msg44608#msg44608
Jo jag vet, jag känner några som köra 740/940 med B230F och jag säger åt dem varje gång att dem måste ju byta kam i bilen. M-kammen slutar ju typ dra efter 1500rpm, elr om man nu ens kan kalla det för "dra" känns ändå lika slö genom hela registret :P

Jao, men jag tog som exempel att det finns många (speciellt av de yngre förmågorna) som tror att sista bokstaven i motorbeteckningen är kam-profilen. ::)

Tack för länken, har kollat på samma lista många gånger men vet inte om det är härifrån eller någon annanstans ifrån jag fått tag i den :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #401 skrivet: augusti 07, 2012, 22:45:21 »
Det blir en ganska vild gissning men 140-150 hk är väl inte heeelt orimligt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #402 skrivet: augusti 08, 2012, 02:43:22 »
Mjo, skulle helt klart vilja ha en K-kam. Det får nog bli nästa trim, borde ge mer effekt än ett extraktor då jag hört att originalgrenröret är egentligen ganska välutformat. VOCarna har väl kring 160-170 sughästar med enbart Volvo-originaltrim så borde inte vara helt omöjligt att skrämma upp B23an till 150 sughästar för rimliga pengar. B23E har ju 405-topp och K-kam original och dem har 136hk. Så borde väl kunna få ut ungefär den effekten ur min bil fastän jag har 398-topp och strombergare.
405-toppen skulle du väl haft egentligen men vet inte hur många hk det skiljer om man kör samma kam.

J
Citera
o det är ganska tufft. Har beräknat att jag kommer ha ca 100kr kvar till bensin och annat "onödigt" efter att alla räkningar är betald och mat är köpt :-\ Har åtminstone lite pengar från sommarjobb att spendera på leksaker ;D Det är jobbigt med dyr hobby men det är helt klart värt det för det är riktigt kul :D
Håller med om att det är värt det!

Citera
Ok, så då har du M-kam i din och den går ändå så pass bra att besiktingsmännen börjar leta efter turbo :o
Jaha så Mr Max är i farten igen ::) Det borde ge en jävla knuff med tokplanad 531a och rallycross-kam :D
Hehe ja det är väl till stort del tack vare 4 kilos svänghjul som lurar dem. Den låter och känns rapp som om det vore en riktig rallyräser men sen är inte motorn så där brutalstark som man skulle önska ;)
Men har förbättrat 0-100 från ca 11 sekunder original till 9.2 tror jag det var som jag körde i fjol. Och segdragningsförmågan på 3:ans växel från 2000rpm-6000rpm har förbättrats med ca 15% tror jag att jag fick det till. Men då har jag ju bytt till B230 med det gör ju mycket. Men faktum är att varje liten mod ger en knuff åt rätt håll som du såg i min andra tråd. Jag brukar säga det att största knuffen kände jag när jag tog bort katalysatorn på bilen i hyfsat originalutförande. Det har jag väl förresten inte gjort något test på  ???

Citera
Jag har varit och kikat lite smått i dina trådar där du testar saker, det är riktigt intressant att se svart på vitt vad olika modifikationer gör för effekten.
Sportluftfilter är inget för mig då jag anser att det ser så fjortis ut, jag tar hellre och ökar luftflödet inne i luftburken istället.
Ja det har varit himla kul att testa sig fram!
Du kan ju köpa sportluftfilter som passar i originalhållaren och sen hålborra burken lite men då sabbar man väl uppvärmningen av luften på vintern förstås. Men det gör man ju med öppet konfilter också.

Jag har suttit och räknat ganska mycket på original-kammarna och hur de ter sig mot original-topp och jag skulle rekommendera dig att inte välja K-kammen. Den är balanserad ifall du har oversize-ventiler men till original så tappar du en massa effekt om du räknar över hela registret, toppeffekt kommer den ge dock.
Låter ju konstigt om Volvo skulle tagit fram K-kammen till oversize-ventiler, eller har de räknat fel?

Extraktorrör är bra om de är avstämda för din motor och vad du är ute efter, är det nån som vet vad det är för längd och diameter på rören som ni tog fram i gruppköpet? Annars skulle jag gå på förgasarna, tror de kommer göra större skillnad ifall du lyckas bestycka in dem rätt :)

Kan stå i gruppköpstråden men den är så himla lång så det orkar jag inte leta efter så här en bit efter läggdags  :P


Jo jag vet, jag känner några som köra 740/940 med B230F och jag säger åt dem varje gång att dem måste ju byta kam i bilen. M-kammen slutar ju typ dra efter 1500rpm, elr om man nu ens kan kalla det för "dra" känns ändå lika slö genom hela registret :P
Jag hade en 740 GLT -91 8valve och med luftburken hålborrad varvade den ur rätt fint! Upplevde den som himla pigg faktiskt!

Citera
Tack för länken, har kollat på samma lista många gånger men vet inte om det är härifrån eller någon annanstans ifrån jag fått tag i den :)
Det dokumentet har jag snappat upp från internet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #403 skrivet: augusti 08, 2012, 08:13:04 »
Det som gör att jag inte tycker att K-kammen är bra är dels att den lyfter för mycket (25% av ventilarean är optimala lyftet, dvs på 44mm ventil är 11mm optimalt) och sen att effekten hamnar högre upp i registret än vad motorn kan andas, den blir strypt på det område som kammen ska vara som effektivast på. Vad det innebär är att på mellanregistret där man oftast ligger när man kör normalt eller dit man lätt tappar varven när du kör inspirerat (tex om du får en sladd och måst reda ut det) så är motorn svagare pga en vassare kam, men när motorn sen kommer upp i höga registret så är den inte så effektiv som den skulle kunna vara om motorn var designad för kammen!

Motorbyggen är alltid en kompromiss och efterfrågades det häftigare siffror på papperet så levererade K-kammen det med kompromissen att man tappade botten och tappade hållbarhet på motorn. Jag kan bara gissa men jag tror det var en hotfix för att följa med i något hästkrafts-krig.

Sätter du däremot dit 48mm ventiler och får ett schysst flöde i toppen för dem så är K-kammen inte alls dum!

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #404 skrivet: augusti 08, 2012, 08:21:00 »
V-kammen är inte heller riktigt optimal då den lyfter lite för lite för de varvtal som den är designad för, men det handlar om ca 300 varv som den "övervarvar" vilket jag tycker är OK eftersom vi har den utväxling vi har på våra bilar där vi sällan i marsch-fart ligger under 2500 varv (iaf jag!) :)

En enkel regel för sug-trimning är att det man höjer på ena sidan registret sänker man på andra sidan registret, förutsatt att motorn är konstruerad för den trimning du ska göra och att den andas optimalt (runt 110nm per liter motorvolym är att eftersträva) så flyttar du bara effekten i registret, lägger du till 300 varv på topp så tappar du i princip 300 varv på botten
« Senast ändrad: augusti 08, 2012, 08:23:42 av OlleR »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Dags att byta slangar
« Svar #405 skrivet: augusti 09, 2012, 17:15:53 »
Idag började bränslelampan lysa igen, jag tankade 20L i fredags och då hade lampan precis börjat lysa och nu några dagar senare så är är det precis att lampan har börjat lysa vilket borde betyda att allt bränsle jag tankade har gått åt.

Det värsta är att jag bara hunnit köra 5mil på dessa 20L bränsle. Och 4L/milen är lite väl mycket med tanke på att jag kört någorlunda lugnt under dessa dagar. Så när jag var hemma på lunchen idag lade jag mig på marken och kollade under bilen, och då såg jag att ungefär längst fram vid växellådan så var det fuktigt och eftersom slangen som går mellan tankhalvorna är där uppe har jag en stark misstanke att den slangen har börjat läka.

Så ska efter middagen till garaget och skruva loss den där täckplåten som skyddar slangen så man kan se ifall det är där det fuktar och även komma åt att mäta storleken på slangen som behövs. Har även tänkt skaffa mig ett 8mm bränslerör i antingen alu eller koppar och montera bredvid balken som originalplaströret går i så jag inte behöver oroa mig över att det ska börja läcka, känns inte så brandsäkert ifall balken skulle fyllas med bränsle ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #406 skrivet: augusti 09, 2012, 20:12:39 »
Jaha, jag hittade ingen slang som fuktade. Vad kan det då vara som läker ??? Kan det vara plaströret som läker inne i balken :-\

Jag hämtade även ut mitt senaste tradera-köp. En Stromberg 175CD som jag misstänker kan vara en R-Sport AT-förgasare :)












Kan detta vara en övertrycksventil möjligtvis? Dvs om det blir för mycket tryck på spjället så öppnar ventilen för att inte spjället ska öppnas ofrivilligt.


Kan detta vara en övertrycksventil möjligtvis? Dvs om det blir för mycket tryck på spjället så öppnar ventilen för att inte spjället ska öppnas ofrivilligt.



Och vad är denna kontakt till? Har funderat över det ett tag nu, går ner till en givare vid svänghjulet och alla kablar från den går upp till denna kontakt.


Och till sist en bättre bild på bilens röv :P


Ska köpa lite 8mm slang och slangklammer imorgon och byta alla slangar som jag kan komma åt och hoppas att detta löser mitt läckage-problem.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:15:04 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #407 skrivet: augusti 09, 2012, 21:23:52 »
Skumt med bränsleläckaget, brukar ju stinka rätt bra när det läcker någonstans.
Om det läcker i balken borde det ju komma ut i nåt hål och göra fläckar och droppa eller hur?

Kolla denna guide angående slangarna.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3430.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #408 skrivet: augusti 09, 2012, 21:29:36 »
Jo man tycker ju det, men det verkar bara vara från diffen som det droppar lite grann och från oljepluggen i tråget på motorn (måste byta kopparpackningen).

Luktar redigt med E85 när jag kallstartar med full choke iaf, den är mycket mer segstartad nu än med B19 men kan vara för att jag inte justerat förgasaren någonting alls. Men skulle motorn gå fett så skulle den inte gå bättre när man drar ut choken, för nu så går den som ett arsel när man trycker fullt och motorn är kall men drar jag ut halv-choke så går den som den ska (motorn dör inte utan som "durrar" elr vad jag ska säga, sen rycker den till och drar på som satan efter man hållt full gas 3-4sekunder om nu inte det kan vara att den går för fett när man trycker fullt direkt så den släcker gnistan ???)

Jag förstår inte heller var slangen som matar fram bränsle till motorn går. Jag hade räknat med att den skulle sitta i botten av tanken, men plaströret gick upp mot toppen av tanken och satt fast i en slang där.

Frej:
Din slangguide funkar inte eftersom jag har förgasare, jag har ingen retur.
Dessutom skulle det vara bra om du skrev var dina slangar du mätt upp ska sitta ;)

Måtten på mina slangar är:
ca 20-30cm 8mm slang mellan tankhalvorna (den borde vara samma på insprutarna.
Ingen aning på hur lång slangen till från tanken till plaströret är eftersom jag bara såg slutet av slangen.
ca 10cm 8mm slang mellan plaströr och bränslepump.
ca 25-30cm 6mm slang mellan bränslepump och förgasare.
« Senast ändrad: augusti 10, 2012, 19:58:52 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Har idag bytt slangarna man kommer åt från motorrummet. Dvs 1st 8mm slang mellan plaströret och bränslepumpen och 1st 6mm slang mellan bränslepump och förgasaren.

Får se när jag har tid att byta slangarna vid bränsletanken, har inte ork till det ikväll. Får se om jag kanske har tid imorgonkväll eller på söndag. Ska till Ikea med mina föräldrar på förmiddagen imorgon och om vi hinner blir det att flytta in alla grejjer i lägenheten.

Men jag skulle vilja veta ifall förgasaren jag fått tag i är en AT-förgasare? Se min förra update för bilder på förgasaren.(http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7183.msg99045#msg99045)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Update 12/8 -12
« Svar #410 skrivet: augusti 12, 2012, 16:14:12 »
Idag så var jag och bytte bränsleslangen mellan tankhalvorna och monterade även tillbaka extraljusen då det börjar bli mörkt på kvällarna igen :o

Jag har även en tävling idag, vinsten är ett besök till tandféns hemliga tandlager ::)

Gissa vätskan:

Några ledtrådar:
Den har en speciell lukt, den är lätt att få tag i, den är brandfarlig.




Över till updaten.

Ny slang mellan tankhalvorna


Fronten utan extraljus


Kofångaren borta


Klart :) Nu lyser det något bättre ;D



Edit:
Efter nästa helg kommer jag köpa ett Volvo 940 Turbo-grenrör och turbo (Småsprickor i grenröret under turbohuset och turbon släpper igenom olja), får det för 300kr det borde väl vara ett rimligt pris?
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:18:05 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #411 skrivet: augusti 14, 2012, 19:10:54 »
Idag så har jag tankat full tank i bilen, 49L E85 fick jag i. Så får se sen vad bränsleförbrukningen ligger på, om jag nu ens vill veta :-X

Sen har jag äntligen övertalat min far om att vi behöver en mig-svets så idag köpte han en Esab Caddy 160, en liten gasflaska, en automatisk svetshjälm, svetshandskar och lite andra grejjer som  behövs :D Så nästa sommar kommer jag att spendera ett antal kvällar i garaget och rostlaga bilen, mitt mål är att den ska vara så gott som rostfri innan sommaren är slut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | M47R hemma :D
« Svar #412 skrivet: augusti 15, 2012, 13:00:22 »
Precis när jag satte mig i bilen för att åka hem på lunch så fick jag ett sms från bussgods om att jag har paket att hämta. Så då åkte jag direkt dit (typ 500m) och där låg min fina lilla växellåda jag köpt av vola340gls, första gången jag någonsin som paketet kommit fram så fort för mig ::)

Så ikväll vet jag vad jag har att göra :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Få loss växellänkage från låda?
« Svar #413 skrivet: augusti 15, 2012, 21:44:27 »
Ja ikväll har jag då tagit lös så mycket jag kan. Drivaxlarna kom loss på 1h, den drivaxeln jag haft lös tidigare var inga problem och den drivaxeln jag inte haft lös tidigare kom loss efter mycket värme inte en enda insexskruv blev rundad :D

Sen tog jag löss värmeskyddsplåten vid framsidan av tanken och där fick jag loss 3st av 4 insexbultar som håller fast lådan i transaxeln.
Men jag kom inte åt den sista som sitter ovanför växelväljarpinnen

Jag fick inte loss växellänkaget, någon som vet hur?


Bild på mitt problem.

Hade det inte varit för den så hade lådan varit ute ur bilen ikväll.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:19:21 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #414 skrivet: augusti 15, 2012, 23:55:27 »
ska du in med min  växelåda den  ???

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #415 skrivet: augusti 16, 2012, 12:16:47 »
ska du in med min  växelåda den  ???
Jo din växellåda ska in i min bil, det var ju därför jag köpte den ;)

Men jag måste få lös växellänkaget från min bil så jag kan få ut min låda.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #416 skrivet: augusti 16, 2012, 18:43:27 »
hahah jao  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | M47R sitter i :D
« Svar #417 skrivet: augusti 16, 2012, 22:42:46 »
Nu sitter lådan i :D Bara kvar att skruva dit låsbulten till den där ihopkopplingshylsan inne i transaxeln och sen drivaxlarna på det, sen är det bara att gasa :)
Nya lådan var betydligt lättare då den var helt i aluminium, m45orna är i gjutjärn bara diffhuset som är alu.

Och jag har gjort hela bytet helt själv inne i garaget med endast en stor verktygssats, en gasolbrännare och en domkraft 8) (gasolbrännaren för att få loss drivaxelbultarna)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #418 skrivet: augusti 16, 2012, 22:45:45 »
Bra jobbat!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #419 skrivet: augusti 16, 2012, 22:48:34 »
Varför bytte du lådan? Va den andra kass?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #420 skrivet: augusti 16, 2012, 22:58:56 »
Bra jobbat!
Tackar ;D

Varför bytte du lådan? Va den andra kass?
Jag bytte lådan eftersom jag var less på att endast ha 4-växlat. Det är inte kul att varva 3500 i 110 :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #421 skrivet: augusti 16, 2012, 23:30:39 »
så du har fått hem lådan hoppas du är nöjd och belåten  ;D som du ser är den ju ganska rengjord   ;)

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #422 skrivet: augusti 16, 2012, 23:33:04 »
a juste simlar glömmde säga att du kan behöva fylla på ny olja i den från mina egna egenskaper och min farsars så kan det va best om du gör det innan du börjar köra med den  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #423 skrivet: augusti 16, 2012, 23:33:51 »
så du har fått hem lådan hoppas du är nöjd och belåten  ;D som du ser är den ju ganska rengjord   ;)
Jo fick hem lådan redan igår kl 1230, gick sjukt fort :)

Jo den var riktigt ren, lådan som satt i min bil var inte så ren. Den ska egentligen vara röd men det är ca2-3mm skit på den så den är gråsvart ::)

a juste simlar glömmde säga att du kan behöva fylla på ny olja i den från mina egna egenskaper och min farsars så kan det va best om du gör det innan du börjar köra med den  ;D
Ok, får köpa lite olja på jobbet imorgon :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #424 skrivet: augusti 16, 2012, 23:44:18 »
japp han på bussgods sa att det skulle gå fort  ;D jo men det var för att jag körde avfettning av hela lådan sne en disk borste när avfetningen låg där sen spolade jag av den tänkte rengöra den mer em n då sa papa det räcker så där så aja  ;D




japp köp lite olija på jobbet  ;) så inte lådan pajar skulle va surt  :-[

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #425 skrivet: augusti 17, 2012, 00:07:01 »
japp han på bussgods sa att det skulle gå fort  ;D jo men det var för att jag körde avfettning av hela lådan sne en disk borste när avfetningen låg där sen spolade jag av den tänkte rengöra den mer em n då sa papa det räcker så där så aja  ;D




japp köp lite olija på jobbet  ;) så inte lådan pajar skulle va surt  :-[
Hehe, ja nog räckte den rengöringen alltid. Det är inte många som ens tvättar sakerna först utan skickar iväg dem med flera centimeter tjockt skikt av smuts ::)

Nä skulle inta vara kul ifall lådan skulle pajja för mig :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #426 skrivet: augusti 17, 2012, 00:19:24 »
Frej:
Din slangguide funkar inte eftersom jag har förgasare, jag har ingen retur.
Dessutom skulle det vara bra om du skrev var dina slangar du mätt upp ska sitta ;)

Ja det vore ju bra om jag noterat vilken slang som sitter var.. får ta det nästa gång jag tar ner tanken. Och förhoppningsvis dröjer det inte så länge tills dess.

Snäll pappa du har som köper full svetsutrustning!

VX3 kam 400kr? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7652.msg95643;topicseen#new
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #427 skrivet: augusti 17, 2012, 00:25:56 »
Hehe, ja nog räckte den rengöringen alltid. Det är inte många som ens tvättar sakerna först utan skickar iväg dem med flera centimeter tjockt skikt av smuts  
jo kanske gjorde det  ;D

Nä skulle inta vara kul ifall lådan skulle pajja för mig  
   ne inte direkt  :-[

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #428 skrivet: augusti 17, 2012, 05:48:41 »
Jag bytte lådan eftersom jag var less på att endast ha 4-växlat. Det är inte kul att varva 3500 i 110 :-X

Det är inte så kul att vara mainstream. ;3

(Majoriteten av alla bilar varvar mellan 3200-3500 motorväg)
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #429 skrivet: augusti 17, 2012, 12:32:11 »
Frej:
Din slangguide funkar inte eftersom jag har förgasare, jag har ingen retur.
Dessutom skulle det vara bra om du skrev var dina slangar du mätt upp ska sitta ;)

Ja det vore ju bra om jag noterat vilken slang som sitter var.. får ta det nästa gång jag tar ner tanken. Och förhoppningsvis dröjer det inte så länge tills dess.

Snäll pappa du har som köper full svetsutrustning!

VX3 kam 400kr? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7652.msg95643;topicseen#new

Ja det är bra om du ordnar det ifall det är några fler medlemmar som tänkt byta slangar.

Jo, men har fått tjata i 4år på han ::)

Verkar intressant, men kom på en sak. Passar VX3-kam i min topp? Eftersom VX3orna har kamdrivning i bakkant men jag har ingen plats i ventilkåpan för det och vad jag har läst mig till så passar inte 398-kåpan på 530-topp så då borde inte 530-kåpan passa på 398-topp.


Jag bytte lådan eftersom jag var less på att endast ha 4-växlat. Det är inte kul att varva 3500 i 110 :-X

Det är inte så kul att vara mainstream. ;3

(Majoriteten av alla bilar varvar mellan 3200-3500 motorväg)
Nä det är ju inte så kul att vara mainstream :P
Så gott som alla småbilar varvar 3500 i 100-110 även nya bilar. Min morsas förra bil (Golf 5a) varvade 3500 i 110 och min brorsas 03as Peugeot varvar samma.
Men större bilar som t.ex Saab 9000 och Volvo 940 varvar ganska precis 3000 i 110.
Min morsas nya bil (Toyota Rav4 -10) varvar 1500 i 90 och ca 2300 i 110, tror ni det år nå mysigt att bomba e4an med den bilen? 8)
« Senast ändrad: augusti 17, 2012, 12:33:57 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #430 skrivet: augusti 18, 2012, 00:24:03 »
Nu är det helt klar med växellådsbytet :D. Varvar 1500 i 70, har inte kört något fortare med den ännu så vet inte vad det varvar i 110.

Imorgon så packas bilen full med grejjer och sen bär det av till min lägenhet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #431 skrivet: augusti 18, 2012, 00:56:40 »
Vet inte säkert med kammen men tycker den borde passa, det är ju bara ett spår i kammen för fördelardrivningen, inget som sticker ut?

Om man har omvänt problem och köper en gammal kam utan spår och vill ha i den i en 740 eller dylikt med fördelaren bak så får man kapa/fräsa ett spår i kammen först så går det sedan. Har jag läst!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #432 skrivet: augusti 18, 2012, 00:58:56 »
Vet inte säkert med kammen men tycker den borde passa, det är ju bara ett spår i kammen för fördelardrivningen, inget som sticker ut?

Om man har omvänt problem och köper en gammal kam utan spår och vill ha i den i en 740 eller dylikt med fördelaren bak så får man kapa/fräsa ett spår i kammen först så går det sedan. Har jag läst!
Ok så kammen sticker inte ut utanför topplocket? Jag har aldrig kollat hur det ser ut när fördelaren är borttagen på en 740.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #433 skrivet: augusti 18, 2012, 06:45:44 »
Nu är det helt klar med växellådsbytet :D. Varvar 1500 i 70, har inte kört något fortare med den ännu så vet inte vad det varvar i 110.

Imorgon så packas bilen full med grejjer och sen bär det av till min lägenhet :)

Äh..ska vara högvarvig motor. ;3 Morsans gamla Renault gick snålare i 90 vid 3500 varv än 3000. x3
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #434 skrivet: augusti 18, 2012, 14:32:05 »
Kammarna passar mellan alla i B19-21-23-230-serien oavsett spåret för fördelare eller inte, den ser likadan ut i bakkant som "våra" kammar förutom att det är fräst ett spår för att driva fördelaren runt

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #435 skrivet: augusti 18, 2012, 15:45:15 »
Äh..ska vara högvarvig motor. ;3 Morsans gamla Renault gick snålare i 90 vid 3500 varv än 3000. x3
Vafan, låter helt sjukt :o Men jag har märkt att om man går efter momentanförbrukningsmätaren så drar många bilar ofta mindre soppa vid 1500rpm än vid 1000rpm (kollat på RAV4an, flera Saab 9000 och en Mitsubishi Colt av nyare årsmodell).

Kammarna passar mellan alla i B19-21-23-230-serien oavsett spåret för fördelare eller inte, den ser likadan ut i bakkant som "våra" kammar förutom att det är fräst ett spår för att driva fördelaren runt
Ok, så det är så det ligger till. Alltid lär man sig något nytt :)


Kan meddela att jag nu sitter hemma i min lägenhet i Luleå och skriver detta :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #436 skrivet: augusti 18, 2012, 17:59:06 »
Äh..ska vara högvarvig motor. ;3 Morsans gamla Renault gick snålare i 90 vid 3500 varv än 3000. x3
Vafan, låter helt sjukt :o Men jag har märkt att om man går efter momentanförbrukningsmätaren så drar många bilar ofta mindre soppa vid 1500rpm än vid 1000rpm (kollat på RAV4an, flera Saab 9000 och en Mitsubishi Colt av nyare årsmodell).

Inte alls, har du för lågt varv belastas motorn mer då vindmotståndet blir för kraftigt.
Värt att tänka på med att många klagar över att vissa med större motorer varvar mer..de har mera vrid som trycker bilen igenom vinden.

<:
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #437 skrivet: augusti 18, 2012, 18:27:10 »
Bränsleförbrukningen har med att göra hur effektivt motorn jobbar, tex om du har pipor som är avstämda för 3500 och sen ligger och åker på 2000 varv så kanske du behöver dubbelt så mycket blandning för att hålla farten och således drar den lika mycket bensin som om du ligger på 4000 varv. Nu var det ett extrem-exempel...

Om du kör en motor på fullgas så är den som mest bränsleeffektiv (drar minst bensin för vad den ger för effekt) vid vridmomentmax, men var i registret vridmomentmax är ändras beroende på hur öppet spjället är, vid 10% gas kan det ligga på 2000 varv!

Tänk dig att motorn pumpar vatten, varje pumpning ger 2 liter vatten i badkaret, om du int vill överfylla badkaret så får du se till att inte pumpa så ofta (låga varv).

Nu blir exemplet lite bakvänt, eftersom det är "vattnet" i en bensinmotor som skapar kraften... men... Varje gång vattnet kommer genom kanalerna i motorn och ventilerna är stängda så stannar det av och det blir vågor, så om du inte släpper in vågorna i rytm så kommer det inte in 2 liter vatten varje gång du pumpar, och om du lyckas tajma vågorna rätt så att på ena sidan (insug) svallar dem in över ventilerna just som dom öppnar och på andra sidan (avgas) så kommer vågen tillbaka just efter cylindern blivit fylld av vattnet som rusat in från insuget och trycker tillbaka vattnet som flödat över i avgasventilen, då har vi plötsligt mer än 2 liter vatten i motorn

En F1-motor kan ge motsvarande 0,4 bars laddtryck bara genom att vara synkad och ta vara på pulserna! Det är också såhär en tvåtaktare funkar (och dess bula på avgassystemet), den suger ut blandningen ut i avgasröret med första konan, och sen med andra konan så trycker den tillbaka blandningen in i cylindern, bensinångorna går alltså ut i avgassystemet!

Kanske blev lite förvirrat det där :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #438 skrivet: augusti 18, 2012, 18:51:39 »

Inte alls, har du för lågt varv belastas motorn mer då vindmotståndet blir för kraftigt.
Värt att tänka på med att många klagar över att vissa med större motorer varvar mer..de har mera vrid som trycker bilen igenom vinden.

<:

Ja det har du ju rätt i, men jag tror inte min B23a är optimerad att ligga runt 3500-4000rpm med tanke på att på t.ex 740 så har Volvo satt utväxlingen så motorn varvar runt 2500-3000varv i ca100km/h.

Bränsleförbrukningen har med att göra hur effektivt motorn jobbar, tex om du har pipor som är avstämda för 3500 och sen ligger och åker på 2000 varv så kanske du behöver dubbelt så mycket blandning för att hålla farten och således drar den lika mycket bensin som om du ligger på 4000 varv. Nu var det ett extrem-exempel...

Om du kör en motor på fullgas så är den som mest bränsleeffektiv (drar minst bensin för vad den ger för effekt) vid vridmomentmax, men var i registret vridmomentmax är ändras beroende på hur öppet spjället är, vid 10% gas kan det ligga på 2000 varv!

Tänk dig att motorn pumpar vatten, varje pumpning ger 2 liter vatten i badkaret, om du int vill överfylla badkaret så får du se till att inte pumpa så ofta (låga varv).

Nu blir exemplet lite bakvänt, eftersom det är "vattnet" i en bensinmotor som skapar kraften... men... Varje gång vattnet kommer genom kanalerna i motorn och ventilerna är stängda så stannar det av och det blir vågor, så om du inte släpper in vågorna i rytm så kommer det inte in 2 liter vatten varje gång du pumpar, och om du lyckas tajma vågorna rätt så att på ena sidan (insug) svallar dem in över ventilerna just som dom öppnar och på andra sidan (avgas) så kommer vågen tillbaka just efter cylindern blivit fylld av vattnet som rusat in från insuget och trycker tillbaka vattnet som flödat över i avgasventilen, då har vi plötsligt mer än 2 liter vatten i motorn

En F1-motor kan ge motsvarande 0,4 bars laddtryck bara genom att vara synkad och ta vara på pulserna! Det är också såhär en tvåtaktare funkar (och dess bula på avgassystemet), den suger ut blandningen ut i avgasröret med första konan, och sen med andra konan så trycker den tillbaka blandningen in i cylindern, bensinångorna går alltså ut i avgassystemet!

Kanske blev lite förvirrat det där :P
Så förvirrat blev det inte eftersom jag är lite halvt insatt i det här från moppe-tiden. Var tvungen att läsa på lite för att försöka räkna ut en pipa till min DT50MX, men bygget kom aldrig längre än att jag klippte ut konorna och försökte böja till dem då gav jag upp då jag inte fick dem i rätt form ::)
Jag vet även att sugis-fyrtaktare även behöver ett visst mottryck för att fungera optimalt, men det är inte i närheten lika stort mottryck som en 2-taktare behöver.

Lät intressant det där att en F1-motor kan generera 0,4bars "laddtryck" fastän det är en sugmotor :o Där är det ett antal timmar nerlagda på att få allt rätt ;)



BTW, det ösregnar här i Lule så jag var ut en sväng med bilen. Riktigt fina ställ kan man få med 345an, går ännu lättare att skicka ut röven nu med B23an :D Synd bara att den vill understyra ganska kraftigt innan den skickar ut arslet :-\ Men pumpa till på gasen så råder man bot på det 8)

Just det en sak till, visst är det sant att man inte behöver schimsa om tryckarna ifall man byter till en annan Volvo-original-kam? För i så fall borde ett kambyte inte ta nå mycket mer än några timmar. Fast jag har ingen momentnyckel så blir problem att dra kamöverfallen med rätt moment :-[
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Söker V- eller VX3-kam (helst V-kam)
« Svar #439 skrivet: augusti 18, 2012, 19:27:50 »
Det är samma princip med en fyrtaktare men man måste jobba med kamtider och insug också för att få det att funka, högt överlapp på kamaxeln gör det tex möjligt för mer gas att dra ut i avgassystemet innan det vänder, något som man absolut inte vill ha när man turboladdar eftersom man då blåser igenom trycket och sänker trycket i kammaren (vilket var vad jag syftade på när jag pratade om 0,4bars laddtryck i en F1)

Lång duration gör det möjligt att dra in mer blandning eftersom det är öppet längre men det skapar problem på lägre varv och lägre gaspådrag! Så när jag säger att jag tycker att V-kammen är bäst för våra motorer så har jag tagit de här aspekterna i åtanke och dessutom utväxlingen som gör att iaf som jag kör ligger jag oftast runt 3000 varv och då känns det som att man kan offra lite under 3000 varv för att få en roligare och starkare motor. VX3 kammen är nog kanske den bästa kammen för en helt original motor om man ser till den stora skaran människor (förare) och över alla volvo modeller och dess utväxlingar :)

Hör av dig om du ska tuta förbi här nåt, det är ca 20 minuters omväg att köra förbi där jag bor från E4an (10 min från E4an). Tajmar vi det lite bra kanske vi kan ses i Fällfors å köra lite bana, men då måste det vara kvällstid eller helg och obokat :)

GummarksNoret 21, Skellefteå bor jag på, jag är int svår att hitta på internet :)