Författare Ämne: 360 Isbil 2,5L Weber 48or  (läst 103010 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #120 skrivet: januari 14, 2015, 16:49:13 »
Tack för besöket ;)
Nu hoppas vi på is då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #121 skrivet: januari 21, 2015, 23:53:39 »
Fått hem lite plast till rutorna, är nog inte den värsta sorten men fick den billigt på jobbet. Dom är tillskurna men väntar montering, funderar att limma dom mot dörren.

Äntligen har bilen fått sina första kolfiberdetaljer, ersatte sidoblinkersen med några "täcklock". Satte dom på utsidan då man har maskat runt dom vid en tidigare omlackering! VEM tar inte bort dom vid målning? Måste ta längre tid att tejpa dom än att lossa skruven som håller den!

Äntligen har jag hittat en "ny" styrväxel till bilen. Det är en Volvo växel som sitter på den men har inte lyckats hittat någon eller ens några uppgifter om den i Sverige. Den har läckt ett antal år och det har fungerat hyfsat med "antiläck" olja men nu kände man att man ville fixa till den. Det skulle kosta strax under 5k att lämna iväg den och själv så har jag bara dålig erfarenhet av att försöka renovera den själv.

Historien är sådan här:
När bilen köptes av en gammal verkmästare i Skövde så påstods det (tvivlar ej) att han hade tagit fram prototypen till servostyrningen på 300serien åt Volvo med hjälp av denna bil. Nu har ju minnet sinnat så vi kom inte ihåg hela historien mer än att han hade tagit den från en högerstyrd bil och vänt på den.

Så i ett par månader utan framgång så fick jag till slut napp på en firma i England. Den kommer från en Volvo 400serien (osäker på modell) RHD och dom hade en renoverad att sälja för 1700kr med frakt, så den beställdes. Glädjen försvann när man öppnade paketet men vid närmare avsyning så var det rätt. Den gamle var modifierad med finess för att passa mot 300serien. Får kapa av några fästöron, vrida på ett annat, flytta över rören och styrstagen från den gamla så ska det nog passa som handsken på bilen.

Isen lyser dock med sin frånvaro fortfarande!


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #122 skrivet: januari 23, 2015, 11:53:43 »
Häftigt där med styrväxlen och imponerande att du inte gav upp utan fick tag i en! :D

Styrstagen är det custom, Volvo 360 eller Volvo 400, vet du det?

Jobbigt att det måste vara från en RHD-bil bara  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #123 skrivet: januari 23, 2015, 13:29:50 »
Snabb är jag inte men är nog ganska envis.

Styrstagen är 360, samma gänga som 400 mot styrväxeln. Men 400 har klenare gänga ut mot styrändarna.

Jo, utbudet är väl hyfsat begränsat i detta land iallafall. ;D

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #124 skrivet: januari 26, 2015, 21:20:14 »
Där kom svaret på varför det var samma artikelnummer på 4-seriens och 3-seriens styrväxel =) Vi får göra ett gruppköp med england och köpa beggade 4-serieväxlar och skicka våra 4-serie i retur =)

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #125 skrivet: februari 09, 2015, 22:39:39 »
Nu är styrservon fixad och monterad, dock ej provkörd ännu. Men oljan rinner inte rakt igenom denna i alla fall. Var inte riktigt bolt-on, fick flytta över lite andra fästöron som satt på den gamla osv men ändå lösbart.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #126 skrivet: februari 09, 2015, 22:45:00 »
Äntligen är rutorna på plats, otroligt mkt jobb att limma dom och att få detta ganska fint. Gick inte riktigt som man ville så brorsan deppade ihop totalt då det blev lite ytor som inte fäste 100% men tror inte att det ska vara någon fara.

Tycker själv att det blev finare än att skruva fast dom men skulle nog göra det på något annat sätt om vi ska göra om det.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #127 skrivet: februari 09, 2015, 23:46:51 »
Lite mera kolfiber har hittat sin plats. Tog bort dom utvändiga handtagen bak, men invändigt är dom kvar.

Senast man var ute och rastade bilen på isen så kändes det som att nästa steg i den ständiga förbättringscykeln är att se över fjädringen, så i våras köpte vi ett par nya bakre stötdämpare med fjäder från England. Kurre har provat sådana och var nöjd (dock så kör han på sommar/asfalt) så då ville vi också testa sådana. Har provat ett flertal olika stötisar bak utan att bli riktigt nöjda så tiden får visa vad dessa säger.

Ett problem som man genast såg var att den övre fjädertallriken sitter endast på plats med hjälp av fjäderkraften så därför var man tvungen att spänna fjädern ganska mkt för att inte riskera att fjädern blev lös vid full utfjädring. Säkert ingen fara i normalfallet (förutom när man hissar bilen) men då man kör på ett ganska guppigt underlag så vågade jag inte chansa. Kurre hade också uppmärksammat detta så han tipsade om några hjälpfjädrar.

Så efter lite spanade så hittade jag ett par som kan fungera. Så med lite svarvade detaljer så ser dom ut som värsta racingdämparna!  ;)

Dock så lyser isen med sin frånvaro så tips mottages gärna på någon isbana i närheten av Askersund/Örebro/Närke

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #128 skrivet: februari 10, 2015, 00:18:00 »
Sweet! Tack för fina bilder på fina delar på fina bilen! Äckligt fräsch ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #129 skrivet: februari 10, 2015, 08:19:40 »
Vet inte om jag ska tolka "Äckligt fräsch" som positivt eller negativt. ???  ;D

Det är samma som allt annat i "nätvärlden", Ni kanske bara får se dom fina sidorna då det är jag som bestämmer innehållet.  :) Men det finns ett par insladdade trösklar och bakskärmar som inte är top-of-the-line direkt. Får se om jag vill dela med mig av hela sanningen någon gång.  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #130 skrivet: februari 10, 2015, 10:26:02 »
Haha, jag kan lägga upp bilder ur samma vinklar fast på min bil så kan du ju bedöma själv sen ;)

Får skylla mig själv som bara laddar upp bilder på den värsta rosten på min egen bil  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #131 skrivet: februari 10, 2015, 19:23:50 »
Jag väntar spänt på resultat från provkörning!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #132 skrivet: februari 12, 2015, 06:04:37 »
Roligt med påkostade prylar. Själv funderar jag på att köpa billiga coilovers för golf och försöka bygga om.. Dessa är ju dock lyxiga som går att justera.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #133 skrivet: februari 12, 2015, 07:59:13 »
Visst är det :D

Dessa är köpta hos Classic Swede till ett ganska lågt pris enligt mig själv. Vad har dock försvunnit från minnet och när jag försökte kolla på hemsidan efter priset så verkar den ligga nere lite ???

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #134 skrivet: februari 12, 2015, 15:33:13 »
Har för mig att ett kit runtom skulle gå på 6-7000kr och jämfört med ett billigt kit till vw som kanske går på 2000-2500kr så är det ju lite skillnad =)

Men roligt att se nya saker monteras på en 360 hur som helst =)

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #135 skrivet: februari 13, 2015, 20:27:48 »
Ja det var en smula billigare, rent ut sagt väldigt billigt.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #136 skrivet: januari 09, 2016, 17:35:24 »
Hur går det här då ?
Ser ut att bli en vinter med bra is,så hoppas på många bilder från iskörningen.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #137 skrivet: januari 13, 2016, 23:02:10 »
Hej

Jo nu är man väldigt sugen på att få åka lite på sjön, känns som man inte har lekt något på två år nu.

Tyvärr har dom lokala isarna inte riktigt blivit så tjocka som man helst vill att dom ska vara ännu men det närmar sig. Men man kör motorcykel och kartar på ett par sjöar i närheten.

Så förra veckan var jag och hämtade den från sommarförvaringen. Audin fick kämpa bra för att släppa fram den i snön och bogsera hem den, bilen ville inte starta och jag hade sommardäck på den.

Trodde först att det var tack vare utetemperaturen på -15 som gjorde att den inte startade och att jag inte har någon choke men det visade sig att det var säkringen till bränslepumparna som hade dålig kontakt.

Som vanligt så vill man ändra på något när man ändå har släppat fram den, vi har lite ideer men mer om det nästa vecka :-X

Tommy
« Senast ändrad: januari 13, 2016, 23:04:21 av Isåkarn »

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #138 skrivet: januari 14, 2016, 19:35:18 »
Grattis till en fint bygge :-)
Vänligen Danne

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #139 skrivet: februari 01, 2016, 23:43:23 »
Vilken pissvinter vi har hemma i byn. Precis när det såg ut som att det skulle kunna gå och åka ut på sjön så började det regna, blåsa och smälta. >:(

Har väl inte direkt jagat andra sjöar heller tyvärr då vi hade lite planer först med bilen då vi tänkte att denna vinter skulle bli lång o fin. Jaja, den är ju inte över ännu, även om det ser mörkt ut för tillfället häromkring.

Vi har länge gått o drömt om att bygga ett eget grenrör, inget fel på det som vi har köpt från Knotan en gång i tiden. Men vi tänkte att vi skulle bygga ett eget (alltid roligt att bygga) som är mer symmetriskt då man tror att det bästa måste vara att alla rören är lika långa. Men ju mer man funderade på det där så insåg man att det kan man nog fixa men att det skulle ta hela vintern att bli klara med vårt tempo.

Och då det inte finns så mkt färdigt att köpa så vände vi oss till en firma som sysslar med att bygga grenrör åt rally och rallycross eliten. Så vi tog en sväng ner i landet för att hälsa på honom och han tyckte det skulle bli roligt att fixa ett. Han trodde det var senast på 80-talet som han hade varit inblandad i 300modellen :D Han sa att det inte inte var jättekritiskt med att alla längder blir exakta utan mer om utformningen och storleken. Inget jättefel på det befintliga men jagar man effekt så fanns det mer o hämta, framför allt i mellanregistret (vi jagar inte effekt men vill gärna ha en så bra kurva som möjligt).

Så efter lite sjukdom så blev det klart till slut. Vi bestämde oss ganska tidigt för att han även skulle få bromsa och justera in motorn när grenröret var klart och det är nog den bästa investeringen man kan göra. (iallafall för oss med ganska liten erfarenhet av motorer, jämfört med hans 26åriga historia). Efter att justerat in tändning, kam, bränsle, förgasare (trattarna var alldeles för långa eller alldeles för små filter)mm så var det dags att gasa. Vi  körde nog minst 10ggr i bänken, kändes både tufft och skrämmande varje gång. Till slut så hamnade vi på ca 216hk i motorn, vilket är en förbättring med ca 20hk sedan sist, har inte fått papprena än men tror det var minst 20Nm mer också. Framför allt så blev det en riktigt fin kurva.

Så vi är jättenöjda och ser fram emot att få testa den ordentligt på något lämpligt underlag.

Hej svejs

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #140 skrivet: februari 02, 2016, 00:21:52 »
Åh vad härligt med trim, bromsning och mera effekt  :D

Grattis!

Och vrålsnyggt grenrör! Är det rostfritt?
Ser mycket välbyggt ut!

Har försökt hitta vad ni har för kamaxel men enda jag såg var att toppen = 530 med 46/38 ventiler och "roligare kam"?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #141 skrivet: februari 02, 2016, 22:54:38 »
Ja visst är det fränt, men tyvärr också beroende framkallande.  ;D

Bilden längst upp visar det gamla grenöret, det är i rostfritt. Bilden med grenröret monterat är på det nya, det är i svartstål. Tanken är att blästra det och "coata" det innan vi ställer in bilen för förvaring.

Vet inte vad det är för kam, köpte toppen komplett. Det ska vara en Ståhlmotor så troligen en kam från hans samling.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #142 skrivet: mars 27, 2018, 21:18:20 »
Blev det nån iskörning 2017 eller 2018  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #143 skrivet: november 13, 2019, 15:14:19 »
Blev det nån iskörning 2017 eller 2018  :o

Ja det blev det. 2018 körde vi faktiskt en hel del. Har fått en del strul med bromsarna men annars så rullade allt på fint.

Så ja, bilen finns kvar och det börjar väl bli dags att väcka den ur sin sommardvala. Blir imponerad varje gång att den startar så fint, bara man har laddat batteriet som för övrigt är typ 20år gammalt. Bästa bilen jag har haft!

Dock så är man långt ifrån snabb längre utan nu tillhör man relikerna som syns ute på isen. Men man verkar aldrig bli för gammal för att sladda ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #144 skrivet: december 06, 2019, 20:11:47 »
Blev det nån iskörning 2017 eller 2018  :o

Ja det blev det. 2018 körde vi faktiskt en hel del. Har fått en del strul med bromsarna men annars så rullade allt på fint.

Så ja, bilen finns kvar och det börjar väl bli dags att väcka den ur sin sommardvala. Blir imponerad varje gång att den startar så fint, bara man har laddat batteriet som för övrigt är typ 20år gammalt. Bästa bilen jag har haft!

Dock så är man långt ifrån snabb längre utan nu tillhör man relikerna som syns ute på isen. Men man verkar aldrig bli för gammal för att sladda ;D

Härligt att höra! Handlar inte om att vara snabbast, utan att ha roligast!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frasse78

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #145 skrivet: juli 28, 2022, 10:03:40 »
Ja visst är det fränt, men tyvärr också beroende framkallande.  ;D

Bilden längst upp visar det gamla grenöret, det är i rostfritt. Bilden med grenröret monterat är på det nya, det är i svartstål. Tanken är att blästra det och "coata" det innan vi ställer in bilen för förvaring.

Vet inte vad det är för kam, köpte toppen komplett. Det ska vara en Ståhlmotor så troligen en kam från hans samling.

Trevligt med Stålmotor, har haft en av hans turbo maskiner (bl.a i en 340) Det magiska var hans egenslipade kam, väldigt bra drag genom hela registret och en absolut balanserad maskin, inte mindsta vibration. 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #146 skrivet: september 24, 2022, 00:00:25 »
Ja visst är det fränt, men tyvärr också beroende framkallande.  ;D

Bilden längst upp visar det gamla grenöret, det är i rostfritt. Bilden med grenröret monterat är på det nya, det är i svartstål. Tanken är att blästra det och "coata" det innan vi ställer in bilen för förvaring.

Vet inte vad det är för kam, köpte toppen komplett. Det ska vara en Ståhlmotor så troligen en kam från hans samling.

Trevligt med Stålmotor, har haft en av hans turbo maskiner (bl.a i en 340) Det magiska var hans egenslipade kam, väldigt bra drag genom hela registret och en absolut balanserad maskin, inte mindsta vibration.

Häftigt!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.