Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 860601 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1480 skrivet: juni 24, 2014, 21:58:13 »
Ja ikväll hände det inte så mycket.

Fick upp det andra bränsleröret och drog lite slang. Försökte sen få upp bränsletanken igen, efter 1,5h gav jag upp och började surfa på telefonen efter billig 60L fuelcell. Hittade en på klracing med måtten 50,5x45,5x25,5cm (29,5cm där pumpanslutningarna är) vilket ryms gott och väl i bagaget, priset på 1695kr var inte heller så mycket att klaga på, däremot lär frakten gå på en liten slant.

Så blir att ställa originaltanken i förrådet och bygga in en fuelcell i bagaget. Kommer bygga en ställning i fyrkantsprofil för tanken att stå på och hållare för pump och bränslefilter.
Det skuille ändå bli att bygga om till fuelcell någon gång i framtiden så är ju lika bra att göra det nu när originaltanken ändå jävlas, och så får jag mig ett bränslesystem som kommer fungera.
Eventuellt att jag skaffar en catchtank på någon enstaka liter också ifall det visar sig att det inte funkar tillräckligt bra med enbart fuelcell.

Det var allt för ikväll. Imorgon kommer det iaf äntligen bli att svetsa dit lite ny plåt på bilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1481 skrivet: juni 25, 2014, 13:58:16 »
Vad mer än att det krånglar gör att du väljer en fuelcell?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1482 skrivet: juni 25, 2014, 14:38:30 »
Har ändå tänkt byta till fuelcell i framtiden så då passar jag på nu. Slangarna blir klämda mot tanken och bränsletanken är rent allmänt jobbig eftersom transaxeln och tanken måste ner för att kunna byta slangar och slangen mellan tankhalvorna måste jag byta varje år för den spricker och börja läcka (en kombination av e85 och värme från avgassystemet som är orsaken).

Skriver på mobilen så ursäktar mig för eventuella stavfel och dålig styckeindelning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1483 skrivet: juni 25, 2014, 20:59:48 »
Svetsat lite ikväll.
Blev inte så värst mycket att svetsa för jag hade så lite gas till svetsen. Ska punkta dit en kylarbalk imorgon så jag kan måtta in kylaren ordentligt. Sen om gasen och plåten räcker blir det att göra färdigt så det bara är att lägga in en ny kylare sen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1484 skrivet: juni 25, 2014, 21:09:15 »
Det går framåt för dig =) Trist jobb att laga rost men så otroligt skönt sen när det är klart =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1485 skrivet: juni 25, 2014, 21:11:24 »
Jo riktigt skönt när det är klart, och skönt som fan att det mesta fixades förra sommaren :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1486 skrivet: juni 25, 2014, 22:07:29 »
ser ut som att det har rostat på exakt samma ställen som på min, framför höger stötdämpartorn, vi har bytt ut i stort sätt lika stor plåt bit också  :o
kanske är en sjuka på 81orna  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1487 skrivet: juni 25, 2014, 22:10:06 »
Hehe, kanske det om det nu inte är för att det är där expansionskärl/spolarbehållar-fästet sitter popnitat original ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1488 skrivet: juni 26, 2014, 13:59:18 »
Sitter det bara popnitat? Är inte det punktsvetsat? Annars är det nog vanligare att det rostar under batteriet =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1489 skrivet: juni 26, 2014, 17:52:31 »
På min bil var det bara popnitat iaf. Kanske är punktat på nyare modeller?

Jo under batteriet rostar det alltid, nästintill omöjligt att hitta en bil där det inte rostat under batteriet :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1490 skrivet: juni 28, 2014, 18:34:59 »
Ja nu blev det äntligen gjort lite på bilen. Har kommit lite andra saker emellan som ätit upp all tid.

Hur som helst, det jag gjort är att svetsa dit en kylarbalk så jag får dit 740-kylaren. Har kvar att fixa övre fästen och testa lite olika kylarslangar för att se vad som funkar bäst.
Kommer även kapa lite på kylarbalken, förstärka lite och snygga till lite så att det inte sticker ut så mycket. Förhoppningsvis får jag plast"läppen" att sitta ordentligt efter lite modifikation så ombyggnationen i fronten inte syns.
Förresten, pinnen mellan huvgångjärnen. Går den att kapa bort? För den är ivägen. Känns som att det inte borde vara några problem, men till lika borde den ändå sitta där av någon anledning.

Svetsade även dit en M6a på höger innerskärm så jag har en bra jordpunkt där också.

Beställde även en 60L fuelcell och en 16-raders oljekylare från China (exakt samma grejjer som klracing säljer men 1000kr billigare totalt).

Imorgon kommer jag inte göra något på bilen för då lär jag vara alldeles för sliten då man blivit "tvingad" att supa ikväll :P
Skål!
« Senast ändrad: juni 28, 2014, 18:39:48 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1491 skrivet: juni 29, 2014, 18:04:23 »
jag undrar med fuelcellen ska du ha någon typ av brandvägg? själv ska jag bygga en stor låda till bränslet i skuffen för att vara säker ,man behöver ju inte brandvägg med fuelcell av alu men ändå.

ps:
 min hade inte rostat under batteriet, inte batteri-hållarplattan häller ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1492 skrivet: juni 29, 2014, 19:41:56 »
Jag kommer eventuellt skärma av bagaget från resten av kupén med plåt. Inte bestämt mig ännu, först måste jag få fuelcellen så jag kan bestämma hur allt ska placeras.

Inte dåligt det ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1493 skrivet: juli 01, 2014, 21:55:40 »
På lunchen var jag och hämtade mig en ny tub med gas till svetsen så ikväll var det bara att fortsätta svetsa.

Det som blev gjort var att förstärka kylarbalken och svetsa ihop övre kylarfästen så kylaren hålls fast. Jag blev nöjd med resultatet, hade helt klart gått att få snyggare men det duger.
Kapade av pinnen mellan huvgångjärnen så får hoppas min teori om att motorhuven är tillräckligt styv så det funkar utan den där lilla pinnen stämmer. Annars får jag bygga ihop något för tyvärr får inte övre kylarfästena plats ifall pinnen sitter där.

Imorgon ska jag göra färdigt kylarbalken och eventuellt fortsätta med rostlagningen ifall tiden finnes. Annars får det vänta till på fredag för på torsdag så ska jag hämta en Audi 100 2,5tdi för att plocka motor och tillhörande elektronik ifrån inför dieselkonvertering av 244an.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1494 skrivet: juli 01, 2014, 22:18:52 »
Hur gör du med kylarslangar och sånt nudå, tar direkt från 740?

Sitter motorn lika långt från kylarn som den gör i en 740 så att det passar?

Och hur blev det med kylarbalken, mindre markfrigång nu?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1495 skrivet: juli 01, 2014, 22:30:42 »
Kylarslangar blir antingen 740 eller 240  beror på vilka som passar bäst, eventuellt blir jag tvungen att korta dem lite.

Ingen aning faktiskt, har inte måttat något sånt alls utan bara monterad kylaren så högt upp och så nära motorn som möjligt.

Mindre markfrigång i fronten ja, dock endast någon enstaka centimeter så kommer inte bli något problem för min del då jag kör original-höjd på fjädringen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1496 skrivet: juli 02, 2014, 21:47:05 »
Kylarbalken är nu så gott som färdig, bara kvar att kapa bort lite överflödigt material.

Jag hann även svetsa på lite ny plåt på innerskärmkanterna (eller vad den delen av innerskärmen kallas). Kvar att få dit plåt hela vägen, kapa till det och vika en liten läpp (om det nu inte funkar utan läpp, kommer ändå täta alla skarvar med karosserikitt).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1497 skrivet: juli 07, 2014, 01:05:29 »
Heja heja! Ser att du har en del att göra i sommar men det är väl bara att kavla upp och njuta av framstegen? :)
Ska själv försöka lägga en massa timmar i garaget så jag får ordning på min bakvagn med torsen och byte av rostig bakaxel mm.

Keep it up säger jag till både mig och dig ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1498 skrivet: juli 07, 2014, 07:30:41 »
Tackar! Jo nog finns det att göra alltid, får se om det kanske endast blir grundlackering av bilen i år ifall tiden inte räcker till ordentligt.

Bara köra på ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1499 skrivet: juli 07, 2014, 22:31:02 »
Tackar! Jo nog finns det att göra alltid, får se om det kanske endast blir grundlackering av bilen i år ifall tiden inte räcker till ordentligt.

Bara köra på ;)

Är väl aldrig smart att bara grundlacka då grunden drar åt sig fukt eller nåt och inte är lämpad för att klara sig själv nån längre tid?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1500 skrivet: juli 07, 2014, 22:33:20 »
Ja fast blir ju 2k-epoxy som grund och den ska då inte dra åt sig fukt vad jag vet ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1501 skrivet: juli 07, 2014, 22:40:33 »
Ja fast blir ju 2k-epoxy som grund och den ska då inte dra åt sig fukt vad jag vet ???

Står visst bara att om den får vara längre än 4-5 timmar så ska den slipas innan översprutning sker..
http://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/11160.pdf
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1502 skrivet: juli 08, 2014, 07:28:09 »
Citera
Som regel kan sägas att om primern får stå över 4-5 timmar innan översprutning sker, bör man slipa.
Vid rostskyddsmålning av stål- och aluminiumkonstruktioner, där Stålplast Primer CA ensam skall svara för rostskyddet, sprutas skikttjocklekar på 70-80 my i två omgångar för bästa resultat

dvs låter man primern ligga på över 5 timmar är det rekommenderat att slipa innan övermålning och när primern är både grundskikt och toppskikt så ska man lägga på flera lager för att uppnå en tillräcklig  färgtjocklek.

Så det ska då inte vara några problem ifall jag inte hinner lägga topplack så primern får vara enda lacken fram till nästa år. Får bara se till att lägga lite extra färg.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1503 skrivet: juli 08, 2014, 23:15:43 »
Ja ikväll blev det inte gjort så mycket. Har fått lagerhuset till TD04an svarvat iaf så nu passar 19T-kompressorhjulet :)

Tog sen och vek en kant på plåten jag svetsade fast på höger innerskärm i onsdags. Bara kvar att fixa hörnbiten jag kapade bort i onsdags så är höger innerskärm klar, efter det är det bara vänster innerskärm kvar att byta ut plåt på :D (och framskärmarna såklart)
« Senast ändrad: juli 08, 2014, 23:18:42 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1504 skrivet: juli 09, 2014, 01:06:36 »
Bra jobbat med innerskärmen! Men behövs kanten, det kanske är en sån original? Jag bemödade inte mig med att göra nån..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1505 skrivet: juli 09, 2014, 07:24:40 »
Tack!
Nä kanten behövs förmodligen inte, men den ger ju stadga och tog ändå bara några minuter att böja till med en polygrip.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1506 skrivet: juli 09, 2014, 22:37:35 »
Ja ikväll blev det inte gjort så mycket heller pga värmen, varit 30°C i skuggan hela dagen så var verkligen inte sugen på att svetsa ikvälll ::)

Däremot fick jag mitt paket innehållandes 60L  fuelcell och 16-raders AN8 oljekylare. Posten plingade på dörren när jag var hemma på lunch så var ju perfekt timing :)
Ser ut att vara bra kvalitet på grejjerna. Glömde dock bort att ta bilder men får fota nästa gång jag fixar med bilen.

Slapp även tuilla paketet så blev riktigt billigt :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1507 skrivet: juli 10, 2014, 22:20:06 »
Ikväll fixade jag hörnet på höger sida. Fick även mina drivaxlar jag köpt av Peter Schmidt, ska bara byta damasker och smacka dit på bilen.

Sen på lördag blir det att bygga ihop turbon.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1508 skrivet: juli 10, 2014, 23:41:51 »
kul att du kör på, är dom befintliga drivaxlarna på bilen slut?
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1509 skrivet: juli 11, 2014, 13:04:35 »
Tack! Ska man bli klar någon gång så är man ju tvungen ;)

Sitter dem klena drivaxlarna på min bil (någon millimeter mindre i diameter själva axeln).
Dessutom är splinesen mellan drivknut och drivaxel dåliga på ena sidan på en av drivaxlarna, både knut och drivaxel har fått dåliga splines där.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1510 skrivet: juli 11, 2014, 22:03:10 »
Ikväll så har jag gjort färdigt rostlagningen av innerskärmarna.

Nu är det bara ytterskärmarna kvar att rostlaga och sedan blästra, rostskydda och lacka bilen så är rostlagningen helt klar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1511 skrivet: juli 14, 2014, 20:25:50 »
Tog ikväll loss bröstkåpan för att byta packboxarna där, råkade pajja den lilla packboxen när jag skulle banka dit den så får ta och köpa en ny (fick in den snett, blev tvungen att trycka igenom den hela vägen men då flög fjädern på baksidan ut av någon anledning och blev skadad).

Letade sedan någonstans att placera min nya spolarvätskebehållare (biltemas 2,5L vindrutespolare), kommer förmodligen bocka till en plåt så jag kan fästa spolarbehållaren mot fjäderbenstornet.

Till sist försökte jag en gång till att svetsa på pinnbultarna i 531an för att få ut dem, men förgäves så nu blir det att rackla med att borra och sätta insatsgänga.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1512 skrivet: juli 15, 2014, 11:19:16 »
riktigt fin spolarvätskebehållare  :o
satt ju som gjuten på den sidan  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1513 skrivet: juli 15, 2014, 13:49:00 »
Jo, rymdes perfekt där :) Lagom stor också så den inte blir ivägen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1514 skrivet: juli 15, 2014, 22:29:25 »
Har under kvällen monterat en ny packbox till fördelaraxeln och monterad tillbaka bröstkåpan med ny packning. Kommer byta oljetrågspackningen senare då den gick sönder när jag demonterade bröstkåpan (ska ändå ha loss tråget så gör inget).

Sedan tog jag och monterade avgashuset på turbon och efter det borrade jag och satte insatsgänga på 531an där de två rackliga pinnbultarna satt. Hoppas bara det blev tillräckligt bra för att kunna montera grenrörspackning och grenrör sen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1515 skrivet: juli 16, 2014, 22:19:37 »
Har nu borrat och fått dit adaptern för oljeretur.
Borra gick att göra med motorn på plats, däremot vart det som det blev pga skit-borr som inte ens är riktigt rak. Blev tyvärr att svetsa fast adaptern, men förhoppningsvis håller det och inte spricker och håller tätt.
Spricker blocket pga att jag svetsat så är det ju "bara" byta motor.

Böt även drivknutsdamasker på en av drivaxlarna jag köpt av Peter Schmidt. Visade sig även att jag faktiskt redan hade de grövre drivaxlarna på min bil så byter bara den vänstra drivaxeln som var dålig i splinesen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1516 skrivet: juli 16, 2014, 22:28:54 »
framgångar, kul att det var det grova drivaxlarna på bilen  ;)
jävlar så fint med turbo och grenrör!  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« Svar #1517 skrivet: juli 16, 2014, 22:32:48 »
Jo, då har jag ju en fräsch som reserv och en glapp i nödfall :)

Ser mycket bättre ut på bilden än i verkligheten, grenröret och avgashuset är inte så där härligt svart utan rostbrunt, men nog är det fint ändå ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1518 skrivet: juli 17, 2014, 22:04:20 »
Började kvällen med att börja göra ett fäste till spolarbehållaren, men då blev det så klart gängpaj på muttrarna jag svetsade på plåten (använde mig av muttrarna som följde med spolarbehållaren).
Men bara skaffa nya muttrar och skruvar och svetsa på så blir det bra. Visar bild på fästen sen när det är helt klart och fastsvetsat i bilen.

Sen tog jag och tätade oljereturanslutningens svetsfog med kemisk metall, hoppas verkligen det håller tätt. Ska spruta på lite röd motorfärg på motorn senare så  kommer inte synas allt för mycket.

Efter det så "slängde" jag upp transaxeln och tog sedan ner tråget på motorn.
Inga problem att plocka ner tråget med motorn på plats, lite rackligt att komma åt skruvarna bak vid framvagnsbalken men det gick. Fick även ta ner krängningshämmarbalken och lossa den från krängaren för att få vinklat ut tråget, men det är bara totalt 4st m8or så tar inte lång tid att ta ner.

Och innan jag for hem så fyllde jag tråget med avfettning för att lösa upp all gammelolja. Får ligga där och göra sin magi tills imorgonkväll :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Update
« Svar #1519 skrivet: juli 17, 2014, 22:06:08 »
-
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75