Författare Ämne: knotans 360, "såld  (läst 436934 gånger)

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #80 skrivet: augusti 09, 2009, 20:33:30 »
    äntligen är buren klar.
    ska fösöka få tjejen att måla den i veckan tänkte jag.

    kopplingen funkar bra med, fick förlänga pedalen lite så den skulle koppla ur bättre.

    sen har jag knäckt första drivaxeln när jag var uute å körde med.  :roll:

    ska ringa skroten å be dem plocka dän två åt mej så jag har en i reserv.









[/list]

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #81 skrivet: augusti 09, 2009, 21:06:14 »
Snyggt!  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #82 skrivet: augusti 09, 2009, 21:12:20 »
är en jävla skuillnad på väghållning nu i kan jag lova .
jag överväger tom å strunat bygga om för styrservo, den är betydligt bättre på vägen ändå

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #83 skrivet: augusti 10, 2009, 21:03:50 »
Grattis, till allt utom drivaxeln  ;)

Be tjejen akta din fina röda inredning när hon ev. målar buren  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #84 skrivet: augusti 10, 2009, 21:29:05 »
usch, bytte drivaxeln på vänstersidan.
åkte ju på å ta ur diffen iom skruven gått av osv.
sen ihop med skiten så giock det inte få i drivaxeln hela vägen på väsntersidan iom det blirvit lite skadat i lagerläget å kunde inte heller få i skruven, skitsamma tänkte jag å ut å körde en sväng, den satt ju rätt bra ändå im jag fick banka in den med slägga,

visst kom jag typ ett par hundra meter innan den högra slutade driva istället  >:(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #85 skrivet: augusti 10, 2009, 22:02:39 »
Äschdå! Var det diffen som gav upp eller högra sidans drivaxel?

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #86 skrivet: augusti 10, 2009, 22:20:00 »
Fan va trökit men såg fint ut med buren lär kännas bra at kunna gasa med lite mer trygghet nu för att volta med en orginal 360 slutar nog inte så bra...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #87 skrivet: augusti 10, 2009, 22:29:12 »
Mycket drivlinetrubbel här plötsligt.. undrar hur det kan komma sig..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #88 skrivet: augusti 11, 2009, 13:00:26 »
kan det ha med körstilen att göra kanske  ;D

första uppsättningen 17" bak slut nu med föresten.

får hem två nya däck innan fredag så man kan ge sej ut på mantorp på lördag med nya sulor.
är ju mantorp igen den 24e å den 27e är det drifting på mantorp så kommer nog hinna bränna minst 1 eller två uppsättningar däck till i år. supran han ju käka upp typ 8 uppsättningar med  ::)

nu vet jag inte vad dte var som gav sej igår, ska dra upp den på lyften direkt efter jobbet å se efter

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #89 skrivet: augusti 11, 2009, 18:34:20 »
Hehe ja, däck och drivlina är förbrukningsvara på våra bilar  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #90 skrivet: augusti 14, 2009, 17:39:36 »
såja, nu är släpkärran hämtad, fixxa lite käk osv innan det är dags att lasta bilen inför mantorp imorrn.
ska bli kul å testa piska lite supras å skylines  ;D

fick fixxa ny vevhusvent till skorven med, den har tryckt ur sej lite olja sen turbon hamnade på plats.
å det är inte så omtyckt vid besiktning för banan  ::)

ska sätta dit den ikväll så kommer nya bilder på det med.

plus bild på säten å rejsingtanken  :-*








« Senast ändrad: augusti 14, 2009, 17:41:31 av knotan »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #91 skrivet: augusti 14, 2009, 20:05:15 »
Nice! Blir det nån filmsnutt från Mantorp då?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #92 skrivet: augusti 14, 2009, 21:45:54 »
kameran sitter på laddning så  ;D

bara hoppas jag hinner runt åtminstonde 2-3 var innan drivaxel ger sej  :)

mnen jag räknar inte mer att komma runt ens 2 varv  om jag ska vara helt ärlig  :-[

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #93 skrivet: augusti 16, 2009, 12:11:59 »
sååå ja, han väll typ 5 varv på "nya" medbringare innan den första gick av , dena andra gick av precis vid insläppet till depån som tur var så kunde jag rulla in sista biten  :hihi:

tyvär han vi inte filma bilen nått då polaren hängde med i bilen  :P

måste säga att jag blev VÄLDIGT överaskad över hur fint den gick på banan,
visst va den lite trött å bromsarna kunde ju ha hållt lite bättre, men med tanke på att det är std hjulupphängning med slitna dämpare halvt skurna hjullager (ena bak va visst rejält glappt  :hihi:  )

gick betydligt stabilare i kurvona än supran gjorde  :shock:

varför har jag inte byggt på en lättare bil för länge sen för .

är bara såå nöjd med valet å byta bil.

denna kommer bli sjukt kul nästa säsong som verision 2

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #94 skrivet: augusti 16, 2009, 13:16:51 »
Grattis till en trevlig överraskning på banan då  :D

Var gick nya medbringarna av då, svetsen eller axeln?

Hur många hk uppskattar du motorn till nu? alltså i den setup du körde bana med..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #95 skrivet: augusti 17, 2009, 21:56:59 »
det gick av inne vid diffen seomdem andra med gjort.

0.4 bars ladd ca, max 150 häst skulle jag trom, kanske runt 200nm i vrid??

nya medbringare på gång å bli klara iallafall...
har förberett med 6 st svarvade ämnen nu i lite biffigare stål

kommer svarva dän självaste medbringaren från den gamla axeln å sen svarva ihop dem med presspassning å svetsa.

ska in i fräsen på onsdag elle torsdag så bör det vara ledigt,
 sitter produktion i fräsen för tillfället å jobbigt å ställa om å nolla om skiten , (nackdelen med CNC maskin)


så får vänta, är ju inte körning förrns på söndag så det ska väll vara ok





dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #96 skrivet: augusti 17, 2009, 22:10:31 »
en liten fråga hur har du satt krysset i buren tyckte det såg knepigt ut har byggt många folkrace/ rally bilar men aldrig sett buren så där har alltid satt fast kryset i samma plattor som bakåt strävorna i hjulhusen..
« Senast ändrad: augusti 17, 2009, 22:15:26 av dahlan144 »
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #97 skrivet: augusti 17, 2009, 22:29:55 »
jag byggde på detta viset för att få hela stödet från buren mot bältesröret. kändes dumt att sätta bälteströret i enbart plåt, blir ganska många kilos tryck vid en rejäl kollision in  en mur lr liknande...

inte riktigt "rätt" men inte "fel" heller. bygger inte efter nått reglemente så bgger som jag själv anser vettigast. 
röret som håller bältena är ett 50mm utvändigt med 4mm tjocklek å sömmlöst, dvs grövre än vad som brukar användas om jag förstått rätt.
sen har jag förstärkt plåten runt nedre fästen för bälten med 4mm plåt,
orginal sitter ju skiten i typ plåten i kardantunneln , 1mm plåt å muttern svetsad i en liiten pluttig bricka.,
att detta godkändes av volvo är ju skrattretande, den plåten lär ju alla ggr lossna redan med min vikt på ynka 65 kilo i krock i landsvägsfart  ::)

buren kommer byggas ut under vintern till å bli helbärande chassi så då lär det hamna en del rör till  ::)  ;D
« Senast ändrad: augusti 17, 2009, 22:38:00 av knotan »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #98 skrivet: augusti 17, 2009, 22:46:57 »
det gick av inne vid diffen seomdem andra med gjort.

0.4 bars ladd ca, max 150 häst skulle jag trom, kanske runt 200nm i vrid??

nya medbringare på gång å bli klara iallafall...
har förberett med 6 st svarvade ämnen nu i lite biffigare stål

Aha så det var bättre begagnade du körde av.. trodde du menade ny-tillverkade.. att du hunnit få fram en uppsättning till din bil. Blir spännande att se om dina "hem"gjorda håller då  :P

150hk och 200nm är ju inte jättekatigt.. och på bana/ej stripp tycker man det borde hålla längre än 5 varv!? Dumpa du kopplingen då dem gick av?

Tack för bilder på halvfärdiga ämnen, alltid kul att se hur det går till
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #99 skrivet: augusti 17, 2009, 23:53:07 »
självklart, hur ska man annars få en 360 att spinna i parisern  ??? ::)
är ju ändå 130-140 in i parisern, inte fan orkar man spinna på bara gasen med 150 hästar då,  :o

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #100 skrivet: augusti 18, 2009, 00:06:09 »
jag byggde på detta viset för att få hela stödet från buren mot bältesröret. kändes dumt att sätta bälteströret i enbart plåt, blir ganska många kilos tryck vid en rejäl kollision in  en mur lr liknande...

inte riktigt "rätt" men inte "fel" heller. bygger inte efter nått reglemente så bgger som jag själv anser vettigast. 
röret som håller bältena är ett 50mm utvändigt med 4mm tjocklek å sömmlöst, dvs grövre än vad som brukar användas om jag förstått rätt.
sen har jag förstärkt plåten runt nedre fästen för bälten med 4mm plåt,
orginal sitter ju skiten i typ plåten i kardantunneln , 1mm plåt å muttern svetsad i en liiten pluttig bricka.,
att detta godkändes av volvo är ju skrattretande, den plåten lär ju alla ggr lossna redan med min vikt på ynka 65 kilo i krock i landsvägsfart  ::)

buren kommer byggas ut under vintern till å bli helbärande chassi så då lär det hamna en del rör till  ::)  ;D

okej då fattar ja nä de är väl inge fel att bygga så där funkar det med ja det är grövre en va man brukar bygga med så de ska nog hålla för det mesta fast de är ju dumt att prova  ;D men ska man åka fort så vill man sita säkert..
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #101 skrivet: augusti 18, 2009, 17:03:44 »
jag satsar ändå på att den ska gå å få upp i 300 så vill man sitta säkert ja :)
 ;D

på torsdag ska jag fräsa splinsen till drivaxlkarna å sen på fredag sista svarvningen om jag inte hinnner det med torsdag kväll

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #102 skrivet: augusti 18, 2009, 22:56:36 »
såja nu är gamla glasbakrutan borta, plast på plats.

skulle börja med å ta bort dragkrok å krockbalk men det var ett helvete å få bort,  ???
går inte å få bort två sista bulten  :-[

fick dit en fräsig vinge med  8)

« Senast ändrad: augusti 18, 2009, 23:00:48 av knotan »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #103 skrivet: augusti 19, 2009, 06:44:53 »
Rejsigt!

Kofångaren är ett H-vete.. på höger sida kan du borra från reservdelsbaljan och sen borra bort skallen i bultarna.
På vänster sida går det komma åt med liiten kapskiva och inga skydd (och kanske inget avgas då) på vinkelslipen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #104 skrivet: augusti 19, 2009, 09:49:07 »
reservhjulsbaljan ska ju ändå bort vartefter så gör nog ett stor hål där så man kommer åt ;D

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #105 skrivet: augusti 19, 2009, 22:02:19 »
såja, nu är en drivaxel klar.
fick ett ryck på gjoprde klart en för testmontering direkt efter jobbet idag.

först lite fräsning




sen va det dags att pressas ihop med den gamla medbringaren som axeln var bort-svarvad från.



sen lite svetsa (från bägge håll)



sen lite riktsvarvning





sen vidare ut til garaget. å när jag kommer dit möts jag av denna underbara synen  ::)



polaren som har semester fick låna en garageplats av mej ett par dagar så han har väll skruvat dän den som tack för hjälpen lr nått, det va ju synd  ;D

så här passade ialafall drivaxeln.



PERFEKT.
bara hoppas det är hållbart nu med, annars ska jag testa göra dem i typ syrafast lr nått istället, det lär ju bli hårt som satan.

sen en bonusbild på polarens 240 med


dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #106 skrivet: augusti 19, 2009, 22:25:16 »
får hopas det håller den här gången då :)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #107 skrivet: augusti 20, 2009, 06:42:38 »
Snyggt jobbat i alla feta maskiner! Kul att få se bitarna in action!

Ingen härdning på denna uppsättning eller?

Syrafast rostfritt.. blir det inte för skört eller nåt? (newbie question)  :-[

Jag håller tummarna för att det håller sen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #108 skrivet: augusti 20, 2009, 12:58:58 »
nej nu är inget gjort mer än svetsat ¨å låtit svalna långsamt.

ska testa denna uppsättningen först nu.
håller det inte testar jag syrafast,
risken är mycket riktigt att det blir för hårt så det blir sprött, är gratis å testa dock  ::)

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #109 skrivet: augusti 20, 2009, 20:48:59 »
ja du har ju tur att du har tillgång till maskiner och doningar så du kan hålla på..
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #110 skrivet: augusti 21, 2009, 20:28:49 »
den första uppsättningen vblev kass på en kilometer,.

vanligt stål/järn funkade mao INTE  :P
dem hade blivit vridna nästan ett halvvarv innan splinsen gick åt fanders, alldeles för mjukt material!

ska in till jobbet imorrn förmiddag å ställa mej i maskin, testar syrafast istället

hoppas på det bästa, ska ju til mantorp på söndag  ::)

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #111 skrivet: augusti 21, 2009, 22:47:36 »
ja då börjar de ligga på lite om du ska hinna dit och åka får hoppas de håller med syrafasta då!!
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #112 skrivet: augusti 22, 2009, 00:58:13 »
ligga på ???
vaddå??
 jag har ju mer än 24h på mej ::)

jag har jobbat med mer strress än så  ;D

återkommer imorrn om resultat!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #113 skrivet: augusti 22, 2009, 19:47:50 »
Ojdå.. värst vad mjukt det blev! Hoppas på att syrafast blir precis lagom då..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #114 skrivet: augusti 22, 2009, 23:26:01 »
rostfritt funkade inte heller som drivaxlar  :(

dem hade blivit vridna typ en kvarst varv innan splinsen "släppte"

måste tydligen vara nått rejält stål som går att härda efteråt..

får se om jag kommer på å testa nått mer innan jag ger fan i det helt å river för säsongen...

imorrn blir det att åka peugot 205 GTI istället på mantorp.
kompisen fick en sån av en bekant häromdagen för avgasystemet lossnat, så nu vid ca 22.00 fick vi för oss att dne skulle lättas å lackas  :hihi:

vart väll rätt OK resultat med tanke på att lacken tog mindre än en timme at slipa/maska ¨måla , lägger upp ett par bilder på det imorrn!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #115 skrivet: augusti 22, 2009, 23:42:59 »
ja får hoppas de blir skoj att plåga 205a och lycka till
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #116 skrivet: augusti 23, 2009, 00:06:13 »
Shit..

snabbt lackjobb må jag säga  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #117 skrivet: augusti 23, 2009, 00:10:26 »
haha ja nog har han stressat lite med den lackeringen i allfall
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #118 skrivet: augusti 24, 2009, 22:58:55 »
så här ser den rostfria axeln ut




och är är nya tetset.
är nått seghärdat svetsbart sviktstål som lokala experterna trode va enda chansen att få å hålla om man ska slippa göra billet å genomhärda.

har även flyttat ut axeln lite längre nu för å utnyttja hela splöinsen i diffen, sen kortat av den biten av "fria" splines å behålt max diameter hela vägen.

sen mittenhålet som normalt sett är 8.5mm är nedbantat till 5mm, gör axeln med passning mot lagerlägen istället så den knackas på plats å slipper dra m8 bult genom.


knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 verision 1
« Svar #119 skrivet: augusti 24, 2009, 23:17:32 »
å sen lite utlovade bilder på 1 timmes räsern.

nu til det roliga .
den kördes nånstans mellan 35-40 varv under söndagen, utan ett enda bekymmer, (eller jo tappade växelstaget en gång pga sliten kulled)

helt std bil från 86 med 30k mil på mätaren.

körde på tider runt 1.50  :o

var långt ifrån söligast ialafall  ;D (utom på långa rakan då alla turbobilar har ett stooooorrt övertag)


börjar med å maska lite.



höär ser ni ungefär hur fin den var i lacken innan, aningens matt, (behöves inte ens slipa lacken där det inte var rostigt  ;D   )




sen lite svart på motorhuven å sprayboma fälgarna så såg den ut såhär ca 10 timmar senare   ;D