Författare Ämne: knotans 360, "såld  (läst 511527 gånger)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: knotans 360 NU verision 2!!
« Svar #280 skrivet: november 15, 2009, 09:44:18 »
Jäklar vad fint :D

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #281 skrivet: november 15, 2009, 14:31:30 »
vilket satans tempo du har!!! dina formsvackor lär vara när pulsen råkar gå under 160 ;)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #282 skrivet: november 15, 2009, 19:04:36 »
japp mitt blodtryck håller sej högt å jämnt  ;D

stress är väll lite av min grej, men man känner att det sliter, specielt i kombination med spriten  ::)
måste ju fan lämna bort bruksbilen på verkstad dock, orkar inte hålle på å skruva med annat just nu , är helt enkelt för mycket "viktigt" att göra. kommer ju även lämna bort bilen denna gången för lackeringem, funderar även på att låtya musen göra hela portningsjobbet med, hinner/orkar inte göra allt själv.

idag har det inte blivit nått gjort med 360in, va å köpte lite nya bultar å sånt, sen fick jag lite svartjobb gjort´så man får in lite pengar med :P

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #283 skrivet: november 19, 2009, 13:02:55 »
usch vilken ångest har vart borta från garaget i nästan en hel vercka nu, men idagblir det helkväll i å troligen större delen av dagen imorrn.

skrev just up mej på 3 veckor julledigt på jobbet så då ska man ju hinna med en del.

pratade med Lg speed precis å motorkittet bör dyka upp i slutet av december eller början på januari.
toppen ska ner till musen med i början av december så tar den nog ungefär en månad.

tidsplanen nu ser ut sm så att få klart chassiet under december å sen få in den på lack under januari sammtidigt bygga klartr motorn å sen få den monterad å redo för mappning under februari senast mars.

på så vis hinner jag köra in chassie å motor under mars/april å ta ställning till ifal jag ska köra med enbart kompresssorn den kommande säsongen eller om det är nödvändigt att kasta dit turbon redan i år...

idag måste jag ialafall få framvagnen ihoppunktad å se så ala delar verkar funka så jag kan få in dem för blästring/målning under helgen.
sen är det dags att ta tag i å rensa sista av inredningen så man kan bygga ny kardantunnel och klart buren å stärka upp framvagnen medans detaljer är inne på målning...

kommer nog hem sent ikväll så blri nog ingen updatering med bilder förns fredag eller lördag.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #284 skrivet: november 19, 2009, 13:28:03 »
najz! ;)

Men du skulle inte vilja mäta bredd+höjd från framdel på org kardantunnel och ca en halvmeter bak?
Skulle va skönt o veta om ja behöver klippa o klistra med min kardantunnel med eller om auto lådan får plats med bara lite massage.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #285 skrivet: november 20, 2009, 00:03:48 »
på så vis hinner jag köra in chassie å motor under mars/april å ta ställning till ifal jag ska köra med enbart kompresssorn den kommande säsongen eller om det är nödvändigt att kasta dit turbon redan i år...

Har du redan avslutat 2009 och tänker 2010  :o  ;)

Kul med planer, hoppas du orkar hålla i bara, så du inte tröttnar och går in i väggen menar jag  :-\

Ser fram emot nästa uppdatering
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #286 skrivet: november 20, 2009, 11:26:14 »
frej, 2009 är redan över om man tänker på vilket väder som väntar...
Därför får man planera fram mot våren istället :P Min gröne ska tillexempel va vara klar till gatebil rudskogen i maj. ;)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #287 skrivet: november 22, 2009, 10:19:52 »
fått lite gjort igen då.

fjäderben fram börjar ta form, rensat ur sista inredninge

har kapat hål i torpeden för å kunna dra fram strävor från buren tilll fjäderbenen med, vet inte om det är nödvändigt men det lär ju absolut inte skada.

byggde fjäderbenstornen i 3mm plåt nu så dem blir stabila

fick även hem lite nya hjul häromdagen, slicksen kom inte med på bild för dem la jag upp på vinden

en uppsättnig aquarius
en uppsättning tethys
en uppsättning sentinal

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #288 skrivet: november 22, 2009, 19:55:44 »
fått lite gjort igen då.

fjäderben fram börjar ta form, rensat ur sista inredninge

byggde fjäderbenstornen i 3mm plåt nu så dem blir stabila

Härligt. Du får ju bra fjädringsväg på detta vis.
Men har du tagit bort original innerskärm så att hjulen kan fjädra högre?

Huven kan knappast gå igen utan en modd ala Hilmersson va?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #289 skrivet: november 22, 2009, 20:33:58 »
nej det mesta av orginal innerskrämar är faktiskt kvar. ser inte att det skulle vara nått bekymer att det skule ta i, kommer inte bli många CM fjädringsväg

huven kommer vara lite upphöjd i bakkkant för kylningens skull så det ska nog gå bra

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #290 skrivet: november 22, 2009, 21:43:39 »
helt okej de där ser precis utt som jag tänkte göra på min fast jag ska inte bygga in med buren för ska inte åka med bur
men som du säger kan ju aldrig skada.. ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #291 skrivet: november 23, 2009, 20:19:43 »
nej det mesta av orginal innerskrämar är faktiskt kvar. ser inte att det skulle vara nått bekymer att det skule ta i, kommer inte bli många CM fjädringsväg

Jasså, annars brukar innerskärmarna bli ett problem för den som vill sänka sin 300 lite mer än "standardsänkning" samt att samtidigt köra med 17" eller dylikt.
Sen så är det väl inte fel med lång fjäder även om den är hård. På ojämna banor om inte annat?  ;)

Men jag litar på att du bygger bra, bara gillar att diskutera olika lösningar.

keep up

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #292 skrivet: november 23, 2009, 21:04:28 »

huven kommer vara lite upphöjd i bakkkant för kylningens skull så det ska nog gå bra

Jag hade lite problem i vintras med mina däck 175/65 R14 när bilen var ganska så sänkt fram. Hjulet tog i uppe i hjulhuset vid gupp.

Bifogar 2 bilder på hur låg den var samt hur nära däcket låg.

Men av det du visat bilder på som du byggt så tvivlar jag inte på att du löser detta om det skulle bli problem också.  :)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #293 skrivet: november 23, 2009, 22:44:42 »
grejjen är ju just att jag inte sänker bilen så våldsamt mycket, kommer bara bygga karossen lägre,
har ju inga bilder nu på frigången .
dock så räknar jag ju som saggt inte att karossen kommer kunna kränga mer än några cm.

i värsta fall får jag väll höjja bilen å sänka särmkanten lite till sen om det skulle visa sej bli ett problem,

trode jag skulle bli galen när jag måttade in fjäderbenstornen. hur jag än mätte att tornen hamnade exakt lika så blev den alltid 2cm högre på högersidan...

men skitsamma tänkte jag det är nog golvet i garaget som är lite snett så man blir lurad eller nått.

idag kom jag på varför. höger å vänster skärm är inte riktigt lika.

den högra har jag svetsat i ett "förstärknintag" på insidan för den va så j'vla rostig att när jag väl kapat bort all rost så blev den väldigt sladdrig.
på andra sidan har jag inte hunnit med det än, så när den bara suttit på bilen eller legat på golvet eller nått så har den "hängt ner sej" 2cm ::) :P

hur som helst så är fjäderbenstornen klara nu , fick byga mej nya övre "fjäderkoppar" då saab fjädern inte ville passa i volvofjäderns gummi.
slet bara bort gummit från plåten som ligger mot fjäderbenslagringen, sen svetsade på en bit 3" rör som styr fjädern istället.

så som den sser ut på bilen nu har jag ca 4cm frigång mellan däck å innerskärm uppåt,

har ju dock inte sparat hela innerskärmen, bara den biten som är "bärande"
dvs det som går mellan rambenet och ut till skärmant är borta helt, (ska inte köra i vägsalt speciellt mycket ändå)   bara den delen som skärmar av motorutrymmet är kvar.

sen ska den ju som jag nämnde ner 2cm till skrämkanten så den komer "se" lägre ut när jag skruvar dit skärmen permanent.

huven passade ju fint iallafall!! :)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #294 skrivet: november 24, 2009, 14:16:10 »
Jaha, ja då blir det nog inte problem får vi hoppas  :) Verkar som du har koll  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #295 skrivet: november 24, 2009, 18:01:39 »
Finfint!

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #296 skrivet: november 24, 2009, 18:26:39 »
Ser bra ut

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #297 skrivet: november 24, 2009, 21:41:21 »
hela kvällen gick åt å fixxa med framvagnen, dels mäta in bra längd på styrstagen, blir 740ins styrstag/pände för å få bra hjulvinklar.

fixxa fästen mm för 940ins främmre kränghämmare, blev bra tror jag  :)

sen tog bild på förstärkningen jag svetsade på framvagnen. och sen höjd på bilen, fattar inte hur låga bilar ni ska ha närt ni får problem att däcken tar i hjulhuset  :o

enkelt gjort den färstärkningen

höjd med skärmen på plats

kränghämmaren monterad

så här mycket markfrigång har jag  ;D
skulle gå å sänka en hel del till mao

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #298 skrivet: november 24, 2009, 21:44:13 »
Bilen är ju hög som en jeep  ;)
trodde du skulle åka på bana?

varför inte köra med 13" eller max 15" och kunna sänka bilen 10cm?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #299 skrivet: november 24, 2009, 22:15:22 »
Håller med såg väldigt högt ut för att vara en banbil....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #300 skrivet: november 24, 2009, 22:46:40 »
instämmer försiktigt.. trodde banbilar skulle slicka asfalt men du kanske vill ha den lite praktisk med. Själv tänker jag sänka max 30mm, för gatan.

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #301 skrivet: november 24, 2009, 22:52:36 »
jag har den lite högre nu, vill se hur den beter sej, det är enklare å kapa fjädrarna senare än att inse att den är för låg, måste ju liksom bygga om en hel del då  ::)

dessutom är det bra med lite markfrigång, så man kan använda curbsen som omkörningszon osv  ;D

nejdå brukar alvar, efter lite funderingar så här i efterhand skulle jag ha kapat bort orginal inerskärmar helt. men nu är det gjort å jag tänker inte bygga om igen just för tillfället.

13-15" kanske vore mer praktiskt men det kommer inte bli aktuellt, känns för B helt enkelt... :-[ :-X

efter å ha tagit in en hel del info i ämnet aerodynamik så är jag inte längre säker på att det lite högre underredet är så pass negativt, kommer använda mej av sidospoilersena och fronten för å få rätt  (dem är inte byggda än men jag har redan det mesta materialet hemma så det kommer inom kort)sug under bilen som håller den mot marken.

sen har jag alltid gillat lite pikespeakstuk så om det ser lite rally ut i hjulshusen är bara fränt  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #302 skrivet: november 24, 2009, 22:59:41 »
jag har den lite högre nu, vill se hur den beter sej, det är enklare å kapa fjädrarna senare än att inse att den är för låg, måste ju liksom bygga om en hel del då  ::)

dessutom är det bra med lite markfrigång, så man kan använda curbsen som omkörningszon osv  ;D

nejdå brukar alvar, efter lite funderingar så här i efterhand skulle jag ha kapat bort orginal inerskärmar helt. men nu är det gjort å jag tänker inte bygga om igen just för tillfället.

13-15" kanske vore mer praktiskt men det kommer inte bli aktuellt, känns för B helt enkelt... :-[ :-X

efter å ha tagit in en hel del info i ämnet aerodynamik så är jag inte längre säker på att det lite högre underredet är så pass negativt, kommer använda mej av sidospoilersena och fronten för å få rätt  (dem är inte byggda än men jag har redan det mesta materialet hemma så det kommer inom kort)sug under bilen som håller den mot marken.

sen har jag alltid gillat lite pikespeakstuk så om det ser lite rally ut i hjulshusen är bara fränt  ;D

Skönt att alla inte vill åka på genomslagsgummina!

Däremot är 15" ganska lagom stort på våra bilar... beroende på gummi. Men smaken är som baken och tur är det!

Roligaste projektet här just nu så kör hårt. Ska bli spännande när du kommer till aerodynamiken för det är vi inte bortskämda med på vårt forum!

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #303 skrivet: november 24, 2009, 23:00:25 »
kolla den här bilden å klura lite hur det funkar så kolla på en 3 dörrars 360 med  rätt frontspoiler , sidokjolar samt min nya vinge  :D

inte helt fel om man bygger rätt med diffusor å hasplåt

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #304 skrivet: november 24, 2009, 23:06:58 »
aha, så en differens i höjd mellan front och resten ger sug under framvagnen vilket ger tryck över framvagnen.

Så en diffusor accelererar luften i röven så att sug skapas även där?

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #305 skrivet: november 24, 2009, 23:29:06 »
ja så enkelt är det i teorin.

men otrevliga saker såsom kardantunnel. avgasystem växelådsbalkar mm skapar otrevlig turbelens som kan göra att detta går åt helevet.

en sak som man med kan säga är , ifall bilen är lite högre konstant så bygger man in luft under bilen som man VET finns där.

en låg bil kan kännas jättetabil 99 av 100 ggr tack vare att man inte har nån luft under bilen, men den 100de gången så kan man hamna i en situation där bilen hamnar galet och bilen plötsligt får in luft under fronten som kan orsaka diverse läskiga saker, i bästa fall understyrning å sen försvinner det när man släpper gasen och fronten sjunker.

men alla som är lite mer insatta tänker genast på detta fenomenet

mercedes
http://www.youtube.com/watch?v=7rJjVaoJjLM&feature=related

eller med en porsche
http://www.youtube.com/watch?v=859AxCxmsTk&feature=related

dessa är bilar som ligger slickade utmed asfalten å inte riktigt är designade att kunna få in luft , men när det väl händer  :-X

å detta är i typ relativt låga hastigheter, ska jag passera 300km/h så vill jag känna luften under bilen tidigare å inte att det ´plötsligt lättar  ::)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #306 skrivet: november 24, 2009, 23:33:33 »
kolla typ den här filmen så förstår ni lite mer vad jag menar med pikespeakstuk,
där pratar vi om JEEP höjd på underrede å dem bilarna är ändå bra mycket snabbbare än DTM bilarna PÅ GRUS  ;D 8)

http://www.youtube.com/watch?v=Zaf3DsTaviw&feature=related

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #307 skrivet: november 24, 2009, 23:39:57 »
Grymt! Kommer heja på dig när du flyger förbi alla på låg höjd  ;D

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #308 skrivet: november 25, 2009, 23:56:27 »
Hur har du tenkt til å designe bakvingen for å få et lufttomt rom bak bilen som hjelper til å suge luften raskere ut av diffusoren?

Det ble et langt spørsmål det! ;D
« Senast ändrad: november 26, 2009, 00:03:01 av Haak »

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #309 skrivet: november 26, 2009, 10:39:10 »
vad betyder spörsmål????? ???

inte jag som ritat billden såklar, men som jag förstått det så skapar bilens sluttande bakdel tillsammans med en lågt placerad vinge ett sug bakom bilen som tillsammans med en diffusor soom är rätt designad drar ut luften underifrån bilen.

detta funkar ju såklart bara under rätt förhålanden, därför tex jag kommer bygga sidospoliers som går så nära marken som möjligt å måste hitta ett lagomt stort insläpp under fronten

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #310 skrivet: november 26, 2009, 13:33:27 »
Spörsmål är frågeställning ;) (det vart en lång fråga)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #311 skrivet: november 26, 2009, 23:00:19 »
fått lite gjort idag igen då!!! :thumbright:

började med å kapa dän orginal kardantunnel.
fick massera framvagnsbalken lite för nya svepet va visst lite större än orginal.
men lådan rymmdes iallafall... får se hur man ska lösa gaspedalen sen bara  :D

fick såklart bygga nytt spakställ
 och växelådasbalken fick med bli å bygga en ny.

tog bara ett par rejäla plattärn som jag svetsade två pinnbultar nedåt på varje som lådan sen hänger i.
ska svetsa fast plattjärnen med ett par svetsloppor bara så dem går å skära bort om man skulle råka dra nån pinnbult gängpaj i frammtiden så måste det vara lätt å byta.

nästa steg blev kardanen å dne va såklart inte rätt, va typ 100mm för lång.

fram med kapen bara!!

titt på fasn nu passade den bättre. åka till biltema å köpa en ny hardy med, den gamla som följde med kardan va dålig

länkarmar mm borta i fram å ska iuväg på blästring målning i helgen
ser man fästen för kränghämmaren med.

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #312 skrivet: november 29, 2009, 13:23:08 »
fick upp en bild nu på kardantunneln nu med

nu måste stolarna in å måtta vart handbromsen ska få plats med. gaspedalen gick ju dit så de va ju skönt, även om det vart lite trångt :roll:

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #313 skrivet: november 29, 2009, 14:42:36 »
Det rullar ju på  :) får åka över nån gång fram över och kika lite.
"don't buy it if you can build it!"

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #314 skrivet: november 29, 2009, 15:55:00 »
absolut, händer nått nästan varje dag,  bara komma å kolla för dem som vill :)
utom i januari då för den ska in för lack direkt efter nyår är dte planerat,,.

har hittat en till 360 3 dörrars nu som får funka som vinterbil, eventuellt med som donator av regplåtar nästa sommar  ::)

ska ner till kalmar å kolla på den imorrn efter jobbet är det tänkt...

sen ska jag eventuellt köpa en wv transporter å bygga biltrailer av  ;D

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #315 skrivet: november 29, 2009, 16:03:24 »
som vanligt så går det undan ;)

Btw gillar din huvförlängare skarpt :-*

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #316 skrivet: november 29, 2009, 18:53:09 »
huvförlängare??????

Beställde just en instruimentpanel till bilen med ;D

resterande kommer kompletteras från biltema såklart!!!!  ;D

http://www.cykelkraft.se/index.php?contentpage=productinformation&code=

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #317 skrivet: november 30, 2009, 00:59:38 »
börjar ju se riktigt fint de här  :D får man lite insperation till sitt eget bygge ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #318 skrivet: november 30, 2009, 14:45:03 »
Har du kört med hardyskiva från volvo?, hittade inte på nå beeemer prylar på bilochbuttrix :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #319 skrivet: november 30, 2009, 19:03:06 »
ja dte är samma lika hardy på volvo å bmw,
finns visstr n¨ån grövre modell på bmw M5 som man kan köpa om den vanliga inte håller.
men den kostar såklart liiiite mer så det r bättre å testa först med den vanliga , den "ska" hålla om allt är som det ska.