Författare Ämne: knotans 360, "såld  (läst 509879 gånger)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 montering pågår,
« Svar #640 skrivet: april 03, 2010, 19:49:20 »
nu har jag byggt om bakvagnen lite å mjukat upp den medtvå gummibussningar ohc vart grymt mcket mer följsam,
åkte även å tvättade bilen första gången på jobbet idag  :thumbright:

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #641 skrivet: april 03, 2010, 20:56:17 »
var föresten å vägde bilen idag,
1020 kilo är ju inte direkt lätt, iallafall 100kg mer än jag hade trott, frågan är bara vart fan vikten finns  :-\

nytvättad, blev rätt blöttt inne i bilen med  ::)

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #642 skrivet: april 03, 2010, 21:45:43 »
Skulle man se den där uppsynen i backspegeln skulle man ju nästan skita på sig ser ju ruskigt hårig ut  ;D

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #643 skrivet: april 03, 2010, 22:29:20 »
Ser bra ut! Är den redo för licenskurs nu?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #644 skrivet: april 04, 2010, 11:47:32 »
den börjar bli klar, har ju åkt med den problemfritt i några dagar nu så verkar ju lovande,
men måste ordna peltor/radiohörlurar iallafall  ;D

kanske finns nå intrcomsystsem till vettiga priser nånstans???

på tisdag som sagt kommer brebdnaslambdan hem så eft6er det blir dt å mappa den fullt ut.. jag har inte dragit den förbi 4000 rpm nu å går jävligt fett på dellast så har jag ingen aning om hur den ligger på lågslast å flytkörning.. måste koppla lambdakorrigeringen under flytköning.
på femmans växel å ca 100km/h så har man typ 2000 rpm och 5 hektos övetryck i insuget  :o ;Det är mwed ca 2-4% öppet gasspjäll hehe

lär gå rätt fort å smälta motorn med den typen av förutsättingar om man ligger lite för magert eller med lite fel tändkurva ju hehe

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #645 skrivet: april 04, 2010, 11:48:51 »
jag MÅSTE ordna fram en styrservo. peter prata om att det var nån på forumet som skulle ha en liggandes eventuellt till salu???
i annat fall får jag ta nån random men helst skulle jag vilja ha bult on, blir en elektronsik pump såklart i bagagaet men just styrväxlen skulle jag helst ha en som passar rakt i...

nån som har typs på vart jag får tag på en??

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #646 skrivet: april 04, 2010, 12:06:26 »
intercomsystem kan höra med kompisen om har har å ligger till övers han kör ju rally och har mycket sånt skit liggandes

och håller med svensson ser man den i bakspegen så skulle man inte va så kaxig nog för att jag skulle försökt gasa ifrån ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #647 skrivet: april 04, 2010, 16:15:02 »
på femmans växel å ca 100km/h så har man typ 2000 rpm och 5 hektos övetryck i insuget  :o ;Det är mwed ca 2-4% öppet gasspjäll hehe

lär gå rätt fort å smälta motorn med den typen av förutsättingar om man ligger lite för magert eller med lite fel tändkurva ju hehe

Lite annat mot vad en annan upplever under mappningen med sugisen hehe

Bra att du är på G starkt igen, bara du får mappat med bredbandaren så blir det nog full gas och höga varv  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #648 skrivet: april 04, 2010, 20:27:52 »
Du har PM.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #649 skrivet: april 05, 2010, 17:23:18 »
fick mitt första ras idag.
trampade av plasten som håller kopplingswiren mot pedalen  :P

det va väll inte direkt oväntat och ett lätt fel att åtgärda, smider tilll en ny imorrn i stål istället, sen får man ju se om vwiren går av nästa gång istället , men det är ju bara att testa   ::)

i övrigt så har jag kopplat in hastighetsmätaren nu med, verkar funka bra , måste sätta mej å läsa manualen så jag har koll på hur den funkar till första mantorpkörningen, ska finnas inbyggd laptimer så kunde ju vara kul att testa den funtkionen med...

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #650 skrivet: april 06, 2010, 21:19:28 »
nästan så man kan tänka sej att den plastbiten inte var designad för 1600nm koppling  :hihi:  :lol:

nu ska den nog hålla, en bit stål lite borrning fräsning och slipning så hade jag en som ser betdligt kralligare ut  :roll:

och bredbandlsambdan hemma och monterad.
gött att äntligen ha all el klar och kunna bunta ihop kabelstammar å gömma upp dem under panelen , ser ju 100ggr bättre ut direkt utan alla hängande sladdar 

sen efterdrog toppbulten en 3dje gång å nu verkade alla sitta som dem skulle....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: knotans 360, mappning inom kort , snart mantorp
« Svar #651 skrivet: april 07, 2010, 00:31:44 »
Skönt då är allt klart för lite noggrannare mappning nu då?!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #652 skrivet: april 07, 2010, 09:13:29 »
verkar så iallafall, ska testa ringa tony på AGs idag å se vilken kväll han har tid.
satt å bläddra lite i programvaran å i värsta fall gör jag det själv i helgen, är vissa inställningar jag vart osäker på om lambdakorrigeringen, så helst så får dem iallafall visa hur, men det löser sej nog.,

desvärre så verkar den trycka ur sej lite vatten ur exp kärlets lock, vet ointe om det blir övetryck tack vare att jag väntat för länge med att efterdra toppen så klistret blåst lite nånstans, eller om locket från den 240gl från tidigt 80 tal helt enkelt var slut, ska ner å köpa ett nytt turbo-lock på volvo idag...
motorn håller sej på stabila 78-81 grader med min 82graders termostat så tyckerinte det ska vara toppackningen, i värsta fall tar det ju inte mer än en timme å ta dän den å göra om....     sååå skönt med volvo igen. supran tog ju ett par timmar bara för att få dän insuget  ;D ::)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #653 skrivet: april 07, 2010, 09:47:32 »
ja skönt med volvo som är lätt skruvad men är säkert locket har varit med om liknande själv när locket vart tätt så bytte till ett annat så funka de sen

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #654 skrivet: april 07, 2010, 14:49:32 »
jao. var å köpte ett nytt lock precis, modell grönt. kosta inte mer än 165 spänn så det kan det ju vara värt, hade ju behövt ett nytt oavsett.
ska även flytta upp både vattenkärl å vevhusburk några cm så borde jag minska risken ännu mer för luftfickor som skulle kunna vara boven i dramat

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #655 skrivet: april 07, 2010, 22:24:49 »
sådär gjorde ju min i slutet av förra säsongen.. dock bara på fulladd. men då sköt de ut hur mycke som helst!
verkade som ja hade "skjutit" packningen, men dock bara klistret som du säger.. plana/nypackning o dra hårdare :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #656 skrivet: april 07, 2010, 23:05:28 »
men när toppackningen är lite tryckt så brukar det vara i kombination med att tempen går upp just när man kliver på gasen å sen sjunker fort igen.... det ser jag inget av nu  :-X

men jag lär märka direkt när man börjar varva den lite hårdare, har inte dragit den förbi 4k än för dne går fruktansvärt fett än så länge...

föresten ang kamdreven så har jag "ämnen" klara, men dock har jag sett att min remskiva "kastar" lite vid startmotorvarvtal, inte mycket men misstänkte dte hade nått med remdreven att göra, tror jag ´fått upp dem liiite snett i chjcken i fräsen så dem inte är lika tjocka hela varvet runt så vågar inte sälja iväg nått tyvär  :-[

måste kolla närmare på det nån dag när jag har tid vad som är galet....

har funderat som fan efter nått typ av tema på bilen nu när den börjar bli klar.
första tankarna va nått liknande en polares apfräna opel , tyävr ä'r detta den enda bilden som fortfarnde finns kvar på server  :'(
http://forumbilder.se/images/3d920081140387705.jpg
men kändes som lite förlja apan å härma en polare så va ju tvungen att hitta på nått eget...

alla mina arbetskollegor å bekanta säger den se ut som ett flygplan å skrattar när dem får se bilder,
sen fick jag reda på att det faktiskt sitter en volvomotor i saab JAS 39 gripen så börja jag spåna lite på ett tema i svenska flygvapnetstil...

den klassiska gul/blå skölden med tre kronor, lite textremsor i gult, nån varningstriangel med en gul blixt vid huvudströmbrytaren osv. ja ni fattar.... ska be en polare som jobbar som grafiker å skissa lite å se vad han tycker skulle tycka passa  :)
« Senast ändrad: april 07, 2010, 23:07:57 av knotan »

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #657 skrivet: april 07, 2010, 23:21:57 »
aj fan där ang. kuggämnet! men kika gärna mer på det för ja e intresserad (mååste ha ett) :D

kul me temat där! försökt fixa bilder ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #658 skrivet: april 07, 2010, 23:56:02 »
flygvapen tema tror jag vore klockrent på den

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #659 skrivet: april 08, 2010, 11:05:05 »
Glöm inte att skriva ut maxlast och däckstryck i gult på lämpliga ställen om du kör flygvapenstil!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #660 skrivet: april 09, 2010, 18:13:40 »
den är mappad nu å kan säga att jag är sjukt besviken, vart inte alls tillräckligt med flås. sitter på letar efter en turbo i just nu...

måste bara bestämma mej för om komoppressorn ska få sitta kvar eller om man ska köra bara på en lite mindre turbo,...  :?

faan är ju mantorp på måndag  :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #661 skrivet: april 09, 2010, 18:47:00 »
Va? Kör du med kompressorn nu? Mappade du på rullar=bromspapper eller gatan?
Laddtryck?
Hur "dåligt" går den  ???

Blir det att behålla koncepetet till Mantorp eller ska du stressmecka och stressmappa i helgen??

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #662 skrivet: april 09, 2010, 19:56:09 »
Trist att du inte fick den prestanda du hoppades på! Kan ju kanske avslöja att jag inte är jätteöverraskad dock, har känts ganska självklart att det skulle krävas en turbo också för att du skulle bli nöjd! Låt kompressorn sitta kvar, du har ju "bara" B200 bottendel, då lär du ju behöva lite ladd innan det händer något - tråkigt utan bottendrag på bana!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #663 skrivet: april 09, 2010, 20:50:26 »
jupp kompresorn sitter nu, testade ställa från ca 0.7 upp till 1.2 bar, upp till 4000 känner man skillnaden med laddet, efter 4000 är dte ingen som helst skillnad med 0.7-1.2 bar...
troligen för komressorn snort lika mycket so den ger på en så liten motor med det höga laddet....

kan inte bestämma mej men just nu ska jag försöka slänga dit ett 16t agg på ett vanligt grenrör under lördagkvällen å mappa in på söndagen så kanske jag tar den till mantorp... hinner jag inte får det bli primeran till mantorp  :-[

sen i övrigt så har jag beslutat två alte4rnativ som jag väljer mellan,,,   
alt ett som troligen är det "smartaste" en kina t3/4 som är lite lagom preppad... den lär ge ganska exakt runt 400 kusar och nånstans 550nm vid runt 2 bars ladd på min motor enligt erfarenheter då vi mappat likande motorer i bänk tidigare... med ett nvänbart register mellan ca 3500-8000, det är helt ok med tanke på bilens vikt osv, blir en mycket rolig både gatbil å banbil... driftsäkert osv...

andra valet är at låta kompressorn sitta kvar tillsammans med en större turbo, typ hx50-gt45-supert70 lr dyl....   det beror på vad jag hittar mer eller mindre gratis  ::)
men då ska man ju bygga ett stabilt grenrör å ext wg å sen nya special IC rör osv.....

den som lever får se.. lärbestäma mej inom några dagar hur som helst....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #664 skrivet: april 09, 2010, 21:23:42 »
jupp kompresorn sitter nu, testade ställa från ca 0.7 upp till 1.2 bar, upp till 4000 känner man skillnaden med laddet, efter 4000 är dte ingen som helst skillnad med 0.7-1.2 bar...
troligen för komressorn snort lika mycket so den ger på en så liten motor med det höga laddet....

Okej, låter ju logiskt när du beskriver det så. Trist i allafall. Börjar förstå nyttan med att ha komressor på låga varv och sen koppla ur den på höga när en stor turbo börjar arbeta  ::)

Hur långt upp i registret drar motorn utan tapp och ur många hk tror du att den levererar?

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #665 skrivet: april 09, 2010, 21:25:19 »
sen lär du juh fixa iordning nått som kopplar bort kompressorn när turbon laddar mer lika eller mer än den eller?
ett nice drive-by-wire spjäll kanske? kanske peter har på hyllan?
360 Hybrid MKII

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #666 skrivet: april 09, 2010, 21:44:16 »
hilmersson kör ju Både turbo och kompressor på sin manta Med Volvo motor ... Tror han har Två backventiler Som öppnar vid ett visst tryck    Om kompressorn laddar direkt från början   Typ 0.7-1.0  och sen när turbon har byggt upp ett visst tryck så släper backventilen ut kompressorluften och den andra ventilen  låter laddet från turbon in i plenumet
Risig Men Betald,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #667 skrivet: april 09, 2010, 22:18:55 »
knotan har väl redan knas på det där med att koppla ifrån kompressorn. Skulle ju iofs. ske med hjälp av MS va?

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #668 skrivet: april 09, 2010, 23:43:38 »
har en kkk29 liggandes som jag inte hunnit fått nå användning för än som nog räker till gott o väll om du snabbt behöver en turbo
« Senast ändrad: april 10, 2010, 03:26:41 av dahlan144 »

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #669 skrivet: april 10, 2010, 12:04:53 »
turbo löser sej jag får ta en på kredit hos peter så länge om det inte löser sej lovade han  :)

jag kommer som sagt låta vipec sköta laddtrycktyrningen via två vcentiler, den ena sköter en vanlig WG som styr avgaserna till turbon, mao maxladdet.
den andra sköts med mer eller mindre en på/av funktion. när man passerar komoressorns laddtryck och ä'r över ett visst varvtal så öppnas ett spjäll som släpper ut turbons tryck, då pumpar bara kompressorn fram luft till turbon men behöver inte skapa ett tryck, på så vis snor den iofs fortfarande lite effekt. men inte alls myckewt, plus att man fortfarande får det fräcka kompressorljudet  8)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #670 skrivet: april 10, 2010, 12:44:45 »
kommer peter stå för spjället? ;)
360 Hybrid MKII

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #671 skrivet: april 10, 2010, 21:03:31 »
det blir antringen ett elektronsikt spjäll typ från en modernare bil. eller ett vanligt mekanikst med vakumstyrnning via en vanlig wastgateklocka.

har mer eller mindre bestämmt mej att kasta dit en vanlig t34a lagom preppad å låta kompressorn ligga på hyllan så länge...  så får se om jag sättter dit det senare med nån rejäl turbo...

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #672 skrivet: april 11, 2010, 10:28:16 »
nu har jag slängt ut en säljesannons på kompressorn... om nån köper den inom några dagar så säljer jag den, annars får den sitta kvar...

fördelarna med å ta bort den är att jag mest troligt iunte kommer behöva skruva lika mycket drivlina under sommaren. plus att jag då kan sätta dit mekanisk servopump=billigare/enklare.

fördelarna med att låta kompressorn sitta kvar är ju dem uppenbara , mer effekt å mer hjkulspinn, nackdelarna, dyrare med reparationer och däckbyten. mer oljud från motorn som kan bli problem vid bankörningar. måste köpa en elektronsiks servopump för dyra pengar....

turbon lutar åt en 55-60mm borgwarner eller liknande tror dte ska räcka till å ladda motorn till runt 500 hästar å inte strypa varvet allt för mycket....

funderingarna på å bygga en ny 2.7 liters bottendel finns ju med så då kanske man skulle välja en lite större turbo direkt  :? 

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360, turbo+kompressor=sant
« Svar #673 skrivet: april 11, 2010, 16:32:12 »
nu har jag bestämt mej, det får bli turbo plus kompressor .
ska till peter precis å leta upp en lämplig turbo....  :P

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #674 skrivet: april 11, 2010, 19:41:11 »
Ballt :)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #675 skrivet: april 11, 2010, 22:22:02 »
var just hemma hos peter å hämta en liten snigel...  :D
fick även en rundtur upp till björck så polaren fick köpa spridare billigt  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #676 skrivet: april 11, 2010, 22:28:28 »
nu har jag bestämt mej, det får bli turbo plus kompressor .
ska till peter precis å leta upp en lämplig turbo....  :P

Nu blir det drag i bilen!  :)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #677 skrivet: april 15, 2010, 22:10:19 »
nytt grenrör mer eller mindre klart, blir å betsälla lite silikonslang å skit, avgasbandage mm oxå :(
pengar vare ja

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #678 skrivet: april 15, 2010, 23:20:41 »
Snabba ryck!

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #679 skrivet: april 16, 2010, 21:58:31 »
han jag fick wgen av skickade ju inte med v-bandsflänsarna så fick svarva nya...
var ju ändå en tial så lär väll funka bra hoppas jag...

blev en sväng til biltema med, alltid är det så mycket man behöver när man väl tar sej dit  :P

sen är det bara siliconslangarna jag väntar på, å dem borde komma i börjar av veckan..