nu har jag kommit nån vart iallafall emd lite hjälp av experter.
visade sej vara relativt enkla fel.
när jag koplade bort VR givaren i mit MS så byglade jag bara lite som jag tyckte va rätt, men då hade vi visst inte fåt med optkopplaren i signalen (vilket är ett slags filter för striggersignalen)
och så hade jag av nån annan mystisk anledning lyckats få dit BP6ES stift , men det borde igentligen ha varit BP
R7ES, dvs icke resistorstift, å den kombinationen va visst inge bra

så nu verkart jag ha fått bort triggerfelet, men sammtidigt så har jag lyckats bränna lite annan elektronik på kortet när jag hållt på å klåpat.
jag har ju ett VEMS på gåpng hem, men den saknar med Optokretsen så risken finns att trots att jag byter så kommer en likande störning kuna finnas kvar.
men jag har i vart fall ska göra ett försök, han som hjälpte mej hitta felet ska laga mina trasiga komponenter å sen testar vi igen, borde funka annars tetsar jag koppla över till vemset vilket inte ska vara nått större jobb... hoppas hoppas nått av dem alternativen funkar .
i övrig thar jag fått ganska luite gjort, mycket på jobbet med just nu så hinner inte med å göra nått privatr där knappt.
men bägge fram å bakkofångare är lackat ialafall idag så hoppas det ser bra ut imorrn, annars kommer jag iofs montera det i vilkket fall som helst.