Författare Ämne: knotans 360, "såld  (läst 511528 gånger)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: knotans 360 NU verision 2!!
« Svar #480 skrivet: februari 08, 2010, 21:38:43 »
torrsump blir nog inget med, jag aldrig haft nå problem med olja i nån av mina volvos nånsin förut (förutom dem där jävla vitmotorn som jag lyckats skära ett par ggr, aldrig mer en sån  :(  )

punktat ihop IC, som den ska bli.
är 4" tjock, 700 lång, 300 hög och med 2.5 anlsutningar för tillfället, valde längge om jag skulle sätta 3" anslutningar men kommer nog inte gå upp så pass högt i effekt att det blir nödvändigt,
kommer hålla mej på så brett register och maximalt vrid som möjligt, snarare än löjliga toppeffekter, har mer nytta av det i till mina ändamål..

anledningen till den uddaa formen och placeringen av anslutningarna är att jag vill ha möjlighet att sätta ett bredare vattenkyl senare om det skulle visa sej behövas. då kommer IC rör få plats under kylaren.

fixxat även en konsol för soppapumparna, anledningen till den bockade plåten uppåt till vänster i bild är att hjulet hamnar precis där så vill skydda mot värsta gummisprutet...   

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #481 skrivet: februari 08, 2010, 23:19:41 »
Trevlig hemslöjd  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #482 skrivet: februari 09, 2010, 16:47:11 »
tog leedigt från jobbet idag så man kunde få lite grejjor handlat till bilen, blev ett par vändor till hydroscand å fixxa sista kopplingarna till soppasystemet pressat.
fick räkningen därifrån med, tyckte det va rätt överkommligt först med slang, samtliga kopplingar och pressning, till både oljekyl å soppasystemet för drygt 2500, efter lite trolleri med rabatter slutade notan på 1170kr Inkl moms  ;D

sen en sväng vidare till malmquist&edling å köpte 5 liter motorolja, 2 liter racing vxl olja, 2 liter bakaxelolja med LSD tillsats. 475 kr inkl moms  8)

tur man är stammkund på bra affärer så man får bra priser å bra rabatter, på nån motorfirma eller liknande vågar jag inte ens fundera över vad samma saker skulle ha kostat  :o

nu ska jag bara trycka i mej lite käk å sen vidare till biltema å fixxa lite mer grejjor. typ slangklämmor till IC rör, å lite sånt...

« Senast ändrad: februari 09, 2010, 16:48:52 av knotan »

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #483 skrivet: februari 09, 2010, 19:17:43 »
ja det kostar att ligga på topp tyvärr ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #484 skrivet: februari 09, 2010, 23:17:37 »

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #485 skrivet: februari 10, 2010, 23:41:09 »
nu är IC färdigsvetsad ialafall  :)
och sen soppaslangar dragna och skiten bak monterat.
måste nog fixxa nått skvättskydd typ en underliggande plåt sen, lär spruta rätt bra från bakdäcket insåg jag   :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #486 skrivet: februari 11, 2010, 20:55:01 »
Snygg installation. Går ju göra så när avgaset sticker ut på annan ort ;)

Men se nu till att inte trycka in baken i något hårt när du sladdar runt i monstret sen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #487 skrivet: februari 11, 2010, 21:27:42 »
nej får försöka undvika smällar, man sitter ju bra skyddad innanför buren,
men resten av bilen har inte mycket till skydd.

va en sån dag idag att jag kom till garaget men inte riktigt kunde komma på vad jag skulle börja med.

monterade dit oljeslangarna till oljekylet, sen slog dit remmen till kompressorn, och insåg efter att peter tjatat lite på mej att jag nog bord ha den fjädrande, iom jag just nu käner att det börjar tryta lite med pengarna så fick det bli nån budgetvariant på det tills vidare, prio ett just nu är att få igång skiten, sen kan jag utveckla vbidare efter att man fått utvärdera lite.

har fått en dum ide nu att få igång den nu inom en månad eller så helst, sen köra den med lite lägre ladd till å från jobbet för å kunna utvärdera vad som ska ändras i hjulupphängningen (för jag är rätt överttygad at jag inte lyckats få till allt som jag vill på första försöket  :P )

under tiden som jag kör med den funderar jag på å snida ihop ett grenrör å montera dit en turbo på bruksbilen (nissan micra -99a)

men just nu känner jag att jag bara står å trampar på samma ställe, vill ha hem toppen och svänghjulet så jag kan få ihop den ordentligt å  :(

har iallafall slagit i soppa i tanken nu å tanken är iallafall tät vad jag kan se nu, inga läckage där nere, ska förbi mekonomen imorrn å köpa sopparelä så jag kan testa dra igång pumkparna å trycktesta alla slangar mm, ska få tebax insug å fuelrail imorrn va dte sdagt, men det har vi ju inte sett än iofs, kanske inte kommer förrns efter helgen, då blir jag riktigt sur  :'(

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #488 skrivet: februari 11, 2010, 21:34:27 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #489 skrivet: februari 11, 2010, 21:59:14 »
Tråkigt när man bara står och stampar och inte vet vad man ska göra!
Börja med att lacka om kamdrevet så kanske du får inspiration under tiden ;) (nej jag ska egentligen inte säga nåt om finish som inte har nån själv. Men nåt ska man väl få säga annat än positiva saker?)

Riktigt smidig och smart lösning på spännare till kompressorn.. borde visa det för lillebror som tänkt bygga 360 kompressor men aldrig kommit till skott..
Går det inte bygga den spännaren fjädrande? Inte dra åt den, ha en kraftigare led kanske samt ett justerbart max-stopp så den inte kan fjädra för mycket. Om den nu måste kunna fjädra?

Att turbokonvertera bruksbilen tycker jag låter som en riktigt dum idé.. men inte helt tråkig kanske hehe

Keep up, så får du snart flyt igen!

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #490 skrivet: februari 11, 2010, 23:48:42 »
håller på å smider ställbart kamdrev (dööh!), men det kommer bilder på när toppen är klar, den som sitter på bilderna är ju bara för provmontering av alla saker hajjar du väl  :-*

har byggt egna ståldrev till veven med å fräst ur spår för kil hela vägen, sen stummade jag vulk-skivan med ett gäng m6 slruv (syns lite på bilden)

spännaren är ledad med en m8 12.9 vilket bör räcka till gott å väl. spänningen sköts med m10 gängstaget, sen fjädern som sitter är bara tioll för å "fånga upp"  det lilla slacet som blir när kompressorn börjar sno mycket effekt och remmen blir längre, sen när man släpper av på motorbroms så släpps rullen tebax å vilar mot stoppet igen...

lite svårt att förklara men,..

satt å snacka lite med en bekant lite i ämnet förövrigt,  i supran när jag körde med serieladdning så körde jag en liknande lösning på spännaren,m fast utan ledningen och fjädern. å det fukade ju rätt ok, körde av remmen en gång på två säsonger, och im serieladdningen så kördes m90 kompressorn till å sno ca 40-50 hästkrafter enligt eatons hemsida, dock när man ökar trycket IN i kompressor med 2 bars (matade 2 bar innan kompressor) så gör den kraftigt ökade densisteten på luften att kompresorn måste arbeta betydligt tyngre å skulle enligt honom plocka runt 200 hästar på samma rem. å det höll ju i supran som sagt så tror inte det ska vara nån fara nu heller, det var förövrigt med vulkad remskiva med, (även om vulkningen troligen va bättre än på b230 skivan)

nåja hur som helst, detta är bara som utvärdering i första hand få igång motorn/bilen, sen blir det ändå diverse ombyggnationer frammåt säsong när turbon ska hjälpa til å andas.

fick förövrigt mail från jonas back nu att mitt sprut är skickat så borde få det till helgen om jag har tur .

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #491 skrivet: februari 12, 2010, 00:12:07 »
får hoppas du får sprutet till helgen då så du har not att pyssla med kul att se bilderna tycker detta är ett av dom fränaste byggena på detta forum ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #492 skrivet: februari 12, 2010, 00:30:46 »
Helt klart ett av de fränaste byggena just nu!

Sorry knotan borde sett att ditt drev inte var ställbart.. och fattat att det var en "dummy"

Ok nice remspänning!

Om kompressorn snodde 200hk.. hur mycket gav den inte då i tillskott??

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #493 skrivet: februari 12, 2010, 07:23:19 »
ja vid 2 bar före ökade laddet till ca 3.5 bar efter, mycket vridmoment blir det extra  8)
men vanligen körde jag bara på 2.5 bar på gatan å då hade jag ca 0.7 på kompressorn å 1.3-1.4 bar innan kompressor då snodde väl kompressorn nånstans kring 130 häst har jag för mej vi räknade fram .
men det slipper jag ju nu helt med denna motorn iom jag kommer köra kompressorn via ett spjäll som frikopplar så ska den inte sno mer än 5-10 häst lr så  vad jag fattat som ???

funderar på om jag ska lägga en beställning på ett gäng "plattor" vattenskurna i rostfritt eller alu om folk är sugna å köpa till å bygga egna ställbara kamdrev??? kanske blir 200 spänn max för å få det ställbart, blir ju lite snyggt med, annars tar jag fram bara ett till mej själv manuellt...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #494 skrivet: februari 12, 2010, 18:32:10 »
5-10 häst i förlust låter helt ok  8)

Citera
funderar på om jag ska lägga en beställning på ett gäng "plattor" vattenskurna i rostfritt eller alu om folk är sugna å köpa till å bygga egna ställbara kamdrev??? kanske blir 200 spänn max för å få det ställbart, blir ju lite snyggt med, annars tar jag fram bara ett till mej själv manuellt...
Hade gärna köpt en "platta" öl och kamdrev av dig men nu har jag både öl och ställbart kamdrev men finns väl fler som vill ställa på eller ställa in sin volvomotor  8)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #495 skrivet: februari 12, 2010, 20:36:32 »
Det måste vara nya öl sorter Frej ,för rostfritt eller alu har jag aldrig drukit   ;) är du full eller ? ;D
« Senast ändrad: februari 12, 2010, 20:38:55 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #496 skrivet: februari 14, 2010, 23:50:40 »
blev en beställning på ett gäng såna här plattor till kamdrevet.  :-*

har nu även beställt en avgasläns mot toppen i rostfritt å sen böjjar å rör till å bygga rostfritt extrakotrgrenrör (sugisgrenrör)   förhoppningen är ju att det till en början "räcker till" med effekten utan turbo(vore nog mer driftsäkert med "lagom" effekt)

men i fall att jag vill ha turbo sen så misstänker jag att det går å sälja till nån här på forumet ett rostfritt xtraktor  ;D

blir å bygga 4-1  med 44mm pipor, sen ihop till ett 3" avgas. sen under bilen nånstans går jag nog ner till 2.5" för å få ner ljudnivån lite grann. sen sidepipe såklart  ;D

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #497 skrivet: februari 15, 2010, 02:34:28 »
det låter inte helt fel kommer nog bli bra det där :) och kan tänka mig inga problem att sälja ett sånt extraktor sen.. ;D

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: knotans 360 montering pågår,
« Svar #498 skrivet: februari 16, 2010, 09:50:23 »
ser kanon ut som vanligt!

hade du fixat ståldrev till veven/kammen? är intresserad av ett sådant då ja körde av originalskiten i höstas!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #499 skrivet: februari 16, 2010, 13:06:35 »
jag har inga färdiga drev, men kan skicka dej ett "ämne" för några hundralappar, måste filas å lite så på dem..
i övrigt är det med KL:s å SPMs drev att man bör slipa upp kilspåret i veven för det ska gå å sätta en kil hela vägen.

ska se om jag kan ordna ett par ämnen i veckan., är lite maskinobb på dem , sen får du göra sista finliret själv isåfall , är typ en vanlig fil å 30 min jobb som behövs för det ska bli klart.
lägger up en bild senare på hur det ser ut å vad som behövs göras, om det är fler som är intresserade. är ju ett billigt alternativ om man känner för å pyssla lite själv....

zyklon

• 300power orakel
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #500 skrivet: februari 16, 2010, 14:15:24 »
ah fan lätt! vore kanonschysst!

men är de för runtkugg eller 4kant? =)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #501 skrivet: februari 16, 2010, 22:28:04 »
det är för 4kantskugg.

zyklon

• 300power orakel
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #502 skrivet: februari 16, 2010, 22:39:31 »
de blir toppen de =) hör av dig när du vet mer!

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #503 skrivet: februari 17, 2010, 16:53:59 »
har fått besked från nmusen nu att svönghjulet är klart, toppen blir troligen klar under helgen eller början på nästa vecka  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #504 skrivet: februari 17, 2010, 21:21:26 »
har fått besked från nmusen nu att svönghjulet är klart, toppen blir troligen klar under helgen eller början på nästa vecka  ;D

Härligt!

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #505 skrivet: februari 19, 2010, 17:04:39 »
har fått hem både rör å flänsar till grenröret nu  ;D
men ska på firmafest ikväll så blir inget gjort idag, kanske nått i morgon eftermiddag (inte förmidagen iallafall  :P

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #506 skrivet: februari 19, 2010, 17:46:28 »
Då får vi säga skål då  :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #507 skrivet: februari 19, 2010, 19:22:46 »
Ha det så kul då och tänk på att det bara är fredag en gång i veckan.. det måste firas!  ;)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #508 skrivet: februari 20, 2010, 12:19:24 »
trixxet är att dricka så pass mycket att man fortfarande är full när man vaknar, å så hade vi tydligen vart ute på krogen efter det  ::)

väntar på min skjuts som ska köra mej till garaget nu, får nog lägga en timme på å skotta oss in på gården först  :o

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #509 skrivet: februari 23, 2010, 22:07:36 »
har var lite kass på uuppdatering igen, men det beror p jag inte fått så mycket gjort senaste tiden.

grenröret börjar dock bli klart.
grovpolerrat rören efter jag sevstat dem ett å ett, så nu svetas ihop å byggt kollektor, bara mot flänsen kvar at svetsa å sen ska jag bygga nån typ av kåpa längst ner där jag tar värme till kupeen.
å dit med EGT samt lambda

IC rören typ klara, blev alla rören i alu , och rören tog slut tyvär innan det vart riktgit klart, men måste lösa det så fort som möjligt.

på torsdag ska jag iualafall hämta toppen å kopplingen från musen så då blir det lite mer fart påt efter det .

går i valet eller kvalet om jag ska polera IC rör eller lämna dem på pulverlack sammtidigt som insuget  :?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #510 skrivet: februari 25, 2010, 20:15:18 »
Hehe så udda men skönt att se ett "vanligt" sugis extraktor i en sån här grym "hypad" bil  :P

Jag röstar nog för polerade rör.. men kanske jobbigt att hålla puts på sen?

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #511 skrivet: februari 25, 2010, 22:48:09 »
hehe ja det kanske är lite udda, MEN
arbetskamraten monterade på sitt nya titan avgas på sin kompressormatade m3 e46a idag på lyften på jobbet.

efter att ha hört redigt hård kmpressorsång i ett rostfritt avgasystem så är jag förälskad  :o 8)

iofs lite skillnad med en 6a men ändå, ska se om man har råd å bygga rostfritt avgas med till skiten,
dock lär det ju låta en del med 3" rostfritt med en 4 cyl motor, lär ju inte bli påsläppt på banan ens skulle jag tro...

rätt trevlig bil han har i övvrigt med, strax över 500 drivhjulshästar på ett bolton kompresorkitt å typ 650nm  börjar dra vid 2000 å slutar inte acca förrns varvstoppet runt 8500om jag minns rätt , fyfan lär bli svårt å köra från honom i sommar tror jag  :P

han skulle lämna in sina bromsar på pluverlack så han kastade med lite rör å mitt insug så får jag det pulverlackat sammtidigt gratis  ;D

blir nog å polera IC rören nu bara för å få klart det lite snabbt. testade på det ena röret, tog 10-15min så va det lika blankt som krom, bra mycket enklare än rostfra på grenröret så att säga  ::)

visar det sej sen att det blir repigt för lätt så kastar jag bara ner dem i krombadet. OM jag inte bygger dit turbon inan dess såklart för då måste det ju ändå byggas nya rör  :P

har ju fått hem toppen å svänghjulet, fick börja med å kapa i toppen å svetsa fastdit nytt material å dra in en helicoil då det satt ett halvt borr i stället för en pinnbult på avgassiadn  >:(

passade på å riktplana toppen lite med

sen var såklart helicoilen för m8 slut på jobbet så måste sdkaffa hem nya imorrn.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #512 skrivet: februari 25, 2010, 23:52:55 »
Trist comeback för toppen men antar att musen inte har nåt med eländet att göra? Inga bilder på portningen?

M3:an låter ju lite småpotent! Grymt när ni drar jämnt med ylande motorer på film sen  ;)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #513 skrivet: februari 26, 2010, 09:08:21 »
nej den brutna pinnbulten fanns där sen jag köpte toppen, skulle ju ha ordnat den innan jag skickade den för portning men hade glömt bort det.

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #514 skrivet: februari 26, 2010, 18:11:50 »
planslipade materialet runt 1ans å 2ans port, drog i helioil i alla 3 på bilden när jag ändå höll på.

sen sätta h-kammen i svarven å fixxa spår för fördelaren.

sen blev det å bygga klart kamdrevet med.

sen sist svarva till en centreringsdor för 3 skivioga kopplingen, sevsade dit två plåtremsor som styr upp splinsen mellan lamelllerna med men glömde bild på det.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #515 skrivet: februari 26, 2010, 18:38:33 »
Fan va blankt grenrör du har då  :( då får ja inte vara sämre då   ;) din glitter pelle  ;D

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #516 skrivet: februari 26, 2010, 18:45:23 »
glömde ju ta bild på mina polerade alu IC  rör och kromade fuelrail   ;D

fick till baka insuget å  lite annat skit från pulverlack idag, men vart nå konstiga porer från gjudgodset som tog sej upp genom pulcverlacken  ???
jag som hade betat skiten å allt i salpetersyra innan. men men, kanske va det syran som ställde till det. får väll bli å blästra om det å lämna in igen på pulverlack   >:(

ska ge mej av en sväng tar nog svängen förbi garaget på hemvägen å tar bilder på mina andra saker jag glömde nu för å få lite skrytbilder  :-*

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #517 skrivet: februari 26, 2010, 18:47:33 »
Ja skrytbilder gillar vi  :D  ;D din snobb  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #518 skrivet: februari 26, 2010, 20:03:57 »
Ja mer skrytbilder för oss dreglande titta-på-are  ;D

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #519 skrivet: februari 26, 2010, 20:50:00 »
fan så bra det är med en ny fin digitalkamera som man alltid glömmer hemma  ::)
mobilbilder som vanligt då  >:(

labdasondewn sätter jag på främmre delen av avgasröret , fanns ingen "snygg" placering på grenröret,

avgastempen sätter jag på undersidan nånstans sen när givaren jag betsällde kommit hem.

« Senast ändrad: februari 26, 2010, 20:56:24 av knotan »