Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 860709 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1160 skrivet: oktober 08, 2013, 21:34:36 »
Tror du inte det blir väldigt halt med urdubbade däck på vintern?

Den H4an hade nog gjort sitt  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1161 skrivet: oktober 08, 2013, 22:22:50 »
Tror du inte det blir väldigt halt med urdubbade däck på vintern?

Den H4an hade nog gjort sitt  ;D
Det blir det säkert, blir nog inte värre än förra året iaf då det knappt gick att ta sig iväg om jag hade under halv tank :P I år så har jag ju åtminstone batteriet i skuffen så jag har 15kg extra vikt på bakaxeln jämfört med förra vintern.
Körde ju ändå med så gott som plana dubbar nästan hela förra vintern efter att jag kommit på ställ på snö och sedan kom det helt plötsligt en asfaltsfläck mitt i sladden.

Framdäcken är ju bra iaf, var totalt 3-4st dubbar borta på framdäcken annars var dem fina med 6-7mm mönster och dubbar i nära på nyskick.
Får se vad bilprovningen säger när jag besiktar bilen innan jul, eventuellt får jag köpa två nya dubbdäck då det bara är några enstaka dubbar kvar i bakdäcken.


Ja det var nog på tiden ;D


Mitt bi-xenon ligger ute på tradera iaf.
Se min säljestråd:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8169.0
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1162 skrivet: oktober 09, 2013, 00:25:09 »
jag körde med 55w bixenon i min 360 förut med 4300k lampor , var aldrig nån som blinka åt mig och det lyste satan, hade inga problem med flimmer lr så och hade dc ballaster, har bara kört med dc ballaster och det har funkar bra för mig. men ditt lyste verkligen uruselt, tror det är nå vajsing med ditt kitt för bara att det är 3000k ska inte göra så mycket, jag köper mina direkt från fabrik så har alltid garanti på dom.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1163 skrivet: oktober 09, 2013, 00:33:47 »
jag körde med 55w bixenon i min 360 förut med 4300k lampor , var aldrig nån som blinka åt mig och det lyste satan, hade inga problem med flimmer lr så och hade dc ballaster, har bara kört med dc ballaster och det har funkar bra för mig. men ditt lyste verkligen uruselt, tror det är nå vajsing med ditt kitt för bara att det är 3000k ska inte göra så mycket, jag köper mina direkt från fabrik så har alltid garanti på dom.
Ja något kan ju inte stämma med kittet, om det nu inte är att man blir lurad då det lyser i så pass "underlig" nyans. Men däremot så lyste ju xenonet i kors för mig medan glödlamporna lyste så rakt som det ska göra.
Hur tydligt syns det är det är xenon med 4300K-lamporna? För mina extraljus med 4300K så lyser glasen väldigt blått = syns väldigt tydligt att det inte är halogen.
Vill inte åka på böter och ombes pga xenon men jag vill ändå ha xenonets ljusmängd, och det är inte så lätt för polisen här uppe iaf är väldigt strikta när det kommer till att köra xenonkonverterat i halvljuset. Helljuset skiter dem i, men när det är i halvljuset så är dem som tokiga.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Skumgummi till stolarna?
« Svar #1164 skrivet: oktober 09, 2013, 00:35:35 »
Just det har ju glömt skriva att jag hade tänkt montera ergonomiska recaro-stolar som suttit i en gammal 740-norrlandstaxi.
Tyvärr så blev det inget med det för stolarna var för breda, stolsramen slog emot växellådstunneln på ena sidan och i plasten på B-stolpen på andra sidan :'(

Men kom då på att det bör ju gå att köpa skumgummi och skära till och stoppa i mina original-stolar.

Däremot så är ju frågan om det är värt tiden och pengarna att göra det.
Först så måste jag veta:
Vilket skumgummi ska man ha? Vad är det för skumgummi i moderna bilstolar? Det är ju mycket stadigare skumgummi i dem.
Vad kostar detta skumgummi?
Hur mycket skumgummi behövs?

Jag vill ju som ha original-liknande stolar då jag anser att sportstolar förstör sleeper-utseendet alldeles för mycket.


Sen igår så började jag kolla på ebay efter solfilm. Hittade en svart film med 50% ljusgenomsläpp, 50x300cm rulle.
På jämförelsebilden i annonsen så såg det ganska lagom ljust ut. Jag skulle då inte kunna tänka mig något mörkare än så iaf, ljusare skulle jag då helt klart tänka mig då det är UV- och värmestrålningen jag vill slippa. Insynsskydd behöver jag ej då jag inte har något av värde synligt, förutom extramätarna, sportratten och stereon då så klart. Men än så länge har det ju fått vara ifred iaf.
Länk till solfilmen:
http://viewitem.eim.ebay.se/WINDOW-TINT-FILM-KIT-SMOKE-LIGHT-BLACK-50-50X300CM/260862368954/item
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1165 skrivet: oktober 10, 2013, 07:41:05 »
jo heljuset är ju lagligt att ha xenon i, men jag jo det syntes att jag hade xenon men vart aldrig stoppad för det, låter som att det skulle bli bättre ifall du bara hade andra lampor till ditt kitt, även om 3000k snor lite effekt så ska det lysa bättre än halogen, provat

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1166 skrivet: oktober 10, 2013, 09:17:49 »
Nja det är faktiskt inte lagligt att ha xenon i helljuset, det är heller inte lagligt att ha fler än 2st extraljus och man får inte heller ha mer än 55W i vardera extraljus. Däremot är det ingen som bryr sig eftersom helljus/extraljus endast är igång när man har fritt framför sig och då är det bättre att ha lyse så man ser något än att vara 100% laglig. Så länge man nu inte stoppar extraljusen så dem blockerar halvljuset :P

Ja det är nog en kombination av dålig kvalitet på lamporna och satans DC-ballaster. Men jag orkar inte krångla något mer med bi-xenon iaf, jag beställer 2st Philips X-tremevision istället när jag fått sålt bi-xenonet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1167 skrivet: oktober 10, 2013, 10:54:10 »
Photoshoppade en äldre bild jag hade liggande på datorn för att se hur det ser ut med 50% toning, och det ser ju inte allt för mörkt ut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1168 skrivet: oktober 10, 2013, 17:35:43 »
Ser snyggt ut  8)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1169 skrivet: oktober 10, 2013, 17:48:12 »
Ser snyggt ut  8)
Ja om det är snyggt skiter jag i :P Vill bara ha lite svalare bil på sommaren och slippa få inredningen blekt av UV-strålar. För tyvärr ser det ju inte lika gubbigt ut med tonade rutor, nog för att 2,5" utblås ser inte så gubbigt ut det heller ;D
Hade varit fint om det hade suttit toning på den sedan några år tillbaka så den skulle vara så där härligt solblekt så den blivit lila, det ser lagom gubbigt ut :)

Men jag får fundera under vintern, blir inte att tona förrän till början på sommaren ändå om jag bestämmer mig för att tona.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1170 skrivet: oktober 10, 2013, 17:56:38 »
Ja de där med svalare bil förstår jag då man åker med bil utan ac själv  :-\. Är ju väldigt läckert med solblekt toning  :D.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1171 skrivet: oktober 10, 2013, 18:00:03 »
Ja de där med svalare bil förstår jag då man åker med bil utan ac själv  :-\. Är ju väldigt läckert med solblekt toning  :D.
Jo, är hemskt på sommarn. Som tur är så är inte bilen min så eftertraktad så när man lämnar bilen för att gå på affär/jobb så brukar jag lämna ca 1cm öppet på vardera framruta så blir inte bilen så stekhet som den annars blir.

Solblekt toning är ju det snyggaste man kan ha på rutorna på bilar av äldre årsmodell :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1172 skrivet: oktober 12, 2013, 03:49:38 »
Ja nu klickade jag hem 2st Osram Nightbreaker plus på ebay då bi-xenonet garanterat kommer bli sålt då jag har ett bud på dem på tradera, 158kr för ett par NightBreakers med gratis frakt är ju rimligt pris tycker jag.
Får hoppas det lyser så pass mycket bättre som det utlovas :) Hoppas jag blir nöjd med dem och att livslängden är tillräckligt bra.

Bara att sitta och vänta på att dem kommer hem då.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1173 skrivet: oktober 12, 2013, 09:40:26 »
Ja det lät rimligt. Skynda fynda, så man får se resultatet sen.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1174 skrivet: oktober 12, 2013, 13:45:21 »
Ja det lät rimligt. Skynda fynda, så man får se resultatet sen.
Jo kommer väl hem på ungefär en vecka då det var från UK.
Blir spännande att se resultatet, dem ska lysa lite vitare än vanliga glödlampor också.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1175 skrivet: oktober 13, 2013, 09:54:00 »
Men hur var det simlar. Visst var det dig som jag tipsade när du kom hit från början att mäta upp spänningen. Har du verkligen 12-14 volt på lamporna? Annars kan det ju vara värt att trimma upp dom med ett nytt relä och nya kablar. Är ju ett vanligt fel på dessa kärror att dom levererar på tok för lite spänning till lyktorna och i samband med kassa reflektorer så blir ju ljuset sämre än ett värmeljus.
Hoppas att du blir nöjd med dina värsting-halogenisar =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1176 skrivet: oktober 13, 2013, 14:46:40 »
Men hur var det simlar. Visst var det dig som jag tipsade när du kom hit från början att mäta upp spänningen. Har du verkligen 12-14 volt på lamporna? Annars kan det ju vara värt att trimma upp dom med ett nytt relä och nya kablar. Är ju ett vanligt fel på dessa kärror att dom levererar på tok för lite spänning till lyktorna och i samband med kassa reflektorer så blir ju ljuset sämre än ett värmeljus.
Hoppas att du blir nöjd med dina värsting-halogenisar =)
Jo nog har jag för mig det var du som tipsade mig när jag var ny här på forumet.
Och jag hade 11,7V eller om det var ännu mindre på glödlamporna, men det fixade jag ju förra hösten med en ljusförstärkare från biltema. Så lamporna får ju ström genom relän och nu har jag batterispänning på framlamporna, dvs 13,9-14V när motorn är igång :)

Jo det hoppas jag också :) Nightbreaker lamporna ska ju ge ut närmare 2000lumen jämfört med standar H4or som ligger kring 1000-1500lumen. Det är ju ändå inte lika mycket som 4300K xenon som ligger på 3200 lumen men det är ju närmare iaf och helt lagligt så man inte behöver oroa sig över böter :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1177 skrivet: oktober 15, 2013, 00:08:55 »
Grattis till lyckat toppackningsbyte (Ingen olje/vattenåtgång på 100 mil)!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1178 skrivet: oktober 15, 2013, 00:18:49 »
Grattis till lyckat toppackningsbyte (Ingen olje/vattenåtgång på 100 mil)!


Tack!
Härligt som fan är det, och mycket billigare driftskostnad när man inte behöver fylla på alla vitala vätskor flera gånger per månad ;D


Och idag så beställde jag leksaker från CDON. Det blev 1st 3,5mm-3,5mm Hane-hane (så kallad AUX-kabel) till bilen och det blev även en SteelSeries SRW-S1 ratt till datorn. 199kr för ratten är då inte mycket att klaga över med tanke på att riktpriset på dessa ligger kring 700-800kr :o
Får hoppas den funkar så bra som det verkar när jag kollat video-recensioner på youtube, isf är den riktigt prisvärd med tanke på att en "riktig" datorratt går på minst 1000kr.

http://cdon.se/hemelektronik/steelseries_simraceway_s1_srw-s1_racing_wheel-17803261?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=SteelSeries+Simraceway+S1+SRW-S1+Racing+Wheel&utm_content=17803261&utm_campaign=prisjakt_se_hardware_PC+Speltillbeh%u00c3%u00b6r
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1179 skrivet: oktober 15, 2013, 04:37:29 »
Sömnproblem, då är det bara att surfa på nätet. Hittade då en Volvo 855 med riktigt fin blå lack :)
http://forums.turbobricks.com/showpost.php?s=596b1cb7529e8331cd43dbc68b2ae820&p=2055847&postcount=14

Nån som vill sponsra så jag kan lacka 345an i denna färg :D Den heter 417 Nautic Blue.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1180 skrivet: oktober 15, 2013, 23:04:10 »
Det var en konstig ratt? Hade inte du en sån där G27-ratt?

Tycker du ska ha denna lacken istället, fast den kanske är lite för blå?


Tråden
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1181 skrivet: oktober 15, 2013, 23:15:02 »
Jo det är en lite speciell ratt. Jag hade en G27a ja, men jag lämnade tillbaka den efter en vecka eller om det var två veckor då det inte fanns några spel som var tillräckligt verklighetstrogna vilket gjorde priset på 2000kr svårt att motivera.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1182 skrivet: oktober 15, 2013, 23:33:12 »
Jo det är en lite speciell ratt. Jag hade en G27a ja, men jag lämnade tillbaka den efter en vecka eller om det var två veckor då det inte fanns några spel som var tillräckligt verklighetstrogna vilket gjorde priset på 2000kr svårt att motivera.

Just ja, nu minns jag!
Fanns det inte spel till den ratten eller menar du alla racingspel till PC?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1183 skrivet: oktober 15, 2013, 23:53:51 »
Jo det är en lite speciell ratt. Jag hade en G27a ja, men jag lämnade tillbaka den efter en vecka eller om det var två veckor då det inte fanns några spel som var tillräckligt verklighetstrogna vilket gjorde priset på 2000kr svårt att motivera.

Just ja, nu minns jag!
Fanns det inte spel till den ratten eller menar du alla racingspel till PC?
Finns inga racingspel (som jag provat) som har tillräckligt verklighetstrogen körkänsla i för att det ska vara värt en ratt för 2000kr. Och ju bättre spelkontroller man har desto tydligare märks det hur pass dålig körkänsla det är i spelen.
T.ex när man sladdar så är det endast i Live For Speed som man kan låta ratten spela, i så gott som alla andra spel måste man ratta manuellt från t.ex fullt vänster till fullt höger när man kastar om bilen istället för att bara släppa ratten och fånga den i rätt läge som man gör i verkligheten.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1184 skrivet: oktober 16, 2013, 06:24:06 »
Ok! Bättre att lägga 2000kr på en BMW lamelldiff till 360:n då alltså ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1185 skrivet: oktober 16, 2013, 13:45:05 »
Ok! Bättre att lägga 2000kr på en BMW lamelldiff till 360:n då alltså ;)
Helt klart :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1186 skrivet: oktober 16, 2013, 16:23:43 »
Ja idag så kom mitt paket från CDON.

Slet ut ratten och kopplade in den för att köra.
Det var väldigt ovan till en början men det är alltid så med nya kontroller, speciellt med sån här special där ratten inte sitter fast i något och man styr allt med händerna.
Däremot blir det jobbigt att köra i långa perioder då man måste hålla uppe ratten då den som sagt inte sitter fast i något. Blir tungt i armarna och axlar att hålla uppe ratten och vifta omkring i luften med den.

Men jag är riktigt nöjd, helt klart värt 199kr, speciellt när man fick 10$ gift-card till Simraceway (man måste köpa till bilar, antingen genom att rejsa och få credits eller att föra över riktiga pengar). 10$ är ju ändå 65kr så ratten kostade ju egentligen bara 134kr ;)
Däremot stod det att på mitt gift-card "Expires March 31, 2013, dvs för fem månader sedan. Men jag tänkte att det är lika bra att testa om det ändå går, och det gick perfekt att lösa in :)
Så då köpte jag till några bilar, jag tror det blev 10-15st bilar jag fick för dessa 10$.

Men de 700-800kr som riktpriset på dessa rattar ligger på är den då inte värd, skulle personligen inte tänka mig att ge ett öre över 300kr.
Dem är välbyggda och sköna att hålla i men för 1000kr är det mycket bättre att köpa en Logitech Driving Force GT.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1187 skrivet: oktober 16, 2013, 23:45:50 »
Nu har jag hittat solfilmen för mig, 70% ljusgenomsläpp :D
110kr inkl frakt från UK, 76x300cm rulle.
http://www.ebay.co.uk/itm/CAR-WINDOW-TINT-FILM-KIT-70-LIGHTEST-SMOKE-76CM-X-3M-/271064860880?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f1cb988d0

Ingen bild på hur det ser ut i annonsen, däremot drog jag en snabb photoshop för att se ungefär hur det skulle se ut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1188 skrivet: oktober 17, 2013, 19:06:53 »
Fina fisken!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1189 skrivet: oktober 17, 2013, 19:17:46 »
Jo det blir nog lagom så man får bort lite värme och uv-strålning :)

Kostar 110kr/rulle med frakten inräknad, men får hoppas säljaren inte bullshittar om att det är proffsfilm. Men 110kr är ändå inte så farligt med tanke på att biltemas dyraste går på 229kr/rulle.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Nightbreakers monterade :)
« Svar #1190 skrivet: oktober 19, 2013, 21:25:33 »
Ja först och främst så glömde jag bort att det var 2-årsdagen med pärlan igår :'( Men fick ta igen det idag med att hämta ut mina Osram Nightbreakers och montera på bilen :)

Jag tog före och efter bilder på bytet av glödlampor, men man ser ingen skillnad alls på kameran. Beror förmodligen på att jag inte hade exakt samma kameravinkel när jag fotade.
Så dem bilderna är ingen idé att lägga upp.
Men jag kan säga att det blev skillnad iaf, lite vitare ljus och lite kraftigare ljus. 90% kraftigare är det då inte men bättre blev det åtminstone.
En sak jag märkte däremot när jag stängde av bilen med ljusvredet på halvljus var att Nightbreaker-lamporna behöll ljusstyrkan mycket bättre än standard H4orna jag hade i tidigare. Så om man inte har kopplat H4orna på relä som jag har så lär man märka större skillnad än vad jag gjorde.

Lite bilder då:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Nightbreakers monterade :)
« Svar #1191 skrivet: oktober 19, 2013, 21:27:38 »
Bild1:
Halvljus Nightbreaker

Bild2:
Helljus Nightbreaker

Bild3:
Helljus Nightbreaker + Extraljus 2x50W 4300K xenon big-knick
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | 2-årsjubileum med bilen i min ägo!
« Svar #1192 skrivet: oktober 19, 2013, 21:37:25 »
Egentligen igår den 18/10. Men men kan inte åka bakåt i tiden så inget att göra åt.

Kommer i detta inlägg lägga lägga upp bilder på bilen så man kan se tydligt hur mycket som hänt med utsidan av bilen. Lite tråkigt att den mesta uppfräschningen är gjord där det inte syns, dvs under bilen ::) Men nästa sommar ska jag då fan i mig hinna lackera om bilen så man till slut ser att det är gjort något :D

Bild 1:
2011

Bild2:
2012

Bild3:
2013
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1193 skrivet: oktober 19, 2013, 23:00:11 »
Kul med årsbilder!
Och fina bilder på lyset i skogen där :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1194 skrivet: oktober 19, 2013, 23:13:32 »
Ja det är ju lite enklare att se vad som hänt sedan jag köpte bilen när man har bilderna i samma inlägg :)
Och den 22 Januari måste jag komma ihåg fira 345an på sin 33-årsdag, får sätta in ett minnesmeddelande i telefonens kalender.

Tack! Skogsbilder är ju dem bästa bilderna ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Stannad för första gången av Lule-polisen :O
« Svar #1195 skrivet: oktober 23, 2013, 20:35:26 »
Ja ikväll blev jag stannad för första gången av Luleå-polisen. Det var lite småroligt för det var över ett år sedan jag blev stannad av polisen senast, och då av två griniga Kalix-poliser. Så än så länge har jag blivit stannad totalt två gånger på två år med min 345a.

Men kan ta historian från början.

Det började med att jag tänkte koppla in min "kallstarts-behållare", men kom på då att det läkte ju bensin från den. Jag sökte efter läckage och konstaterade att det är antingen pumpen eller slangen som läcker.
Jag åker då iväg till Biltema och köper 1m 5mm bränsleslang och monterar, nähepp läcker fortfarande. Försöker se var från pumpen det läcker, visade sig att det var en spricka i slanganslutningen på pumpen. Så då slet jag loss slangen, och vad följer då med? Jo slanganslutningen.
Så går in på biltema igen och köper ett likadant kit som jag köpte förra året för enbart pumpen då det inte går att köpa en lös pump.
Byter pumpen, häller i bensin. Och nu är det inget läckage längre :) Håller förhoppningsvis vintern ut.

Då när jag ändå var på storheden åker jag till Ica-maxi och handlar, jag hade redan en liten lista på lite saker jag behövde handla.

Åker sedan hem, full fart hemmåt som jag alltid gör ;D
När jag svänger in på sista rakan hemåt (rondell och sen ca 200m 50-väg) så kommer det en V70 bakom mig i rondellen, tänker det bara är en taxi (relativt mycket taxi-trafik där jag bor). V70in följer efter mig hela vägen och när jag stängt av bilen ser jag att V70in står just med fronten bakom min bil, tänker fortfarande att det är en taxi.
Och precis när jag vänder mig mot dörren och ska kliva ut så står det en polis som precis ska till att knacka på fönstret, fan skiter ju nästan på mig :P

Säger att han får ju inte smyga upp så där, han skrattar bara lite lätt och ber om körkortet.
Han frågar om det är min bil, och självklart svarar jag att det är min bil.
Polismannens kvinnliga kollega kommer upp och även hon frågar om det är min bil innan hon ber mig blåsa i alkomätarn. Efter jag blåst färdigt så säger polismannen att det var en riktig pärla till bil jag har. Jag svarar "Jo jag har spenderat hela sommaren med att rostlaga den". Polismannen kollar på mig som att jag är lite underlig samtidigt som han ger mig tillbaka körkortet och säger hejdå ;D

Lite roligt var det, men självklart tänkte jag ju inte på att fråga varför dem "stannade" mig då jag blev så överrumplad när det helt plötsligt står en snut utanför förardörren min. Men men fick då inga böter och dem påpekade inget så dem måste bara haft tråkigt eller misstänkt att jag stulit bilen med tanke på min körstil. (Jag kör ju inte så att jag riskerar andra liv eller andras egendom, men inte kan man ju säga att jag är bra på att hålla hastighetsgränserna då det bara är rekommendationer om ni  frågar mig, det är trafiksituationen som bestämmer hastigheten)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1196 skrivet: oktober 23, 2013, 22:22:25 »
Gulligt med polisbesök, har råkat ut för typ samma sak minus "påsmygningen" ;)
Det roliga den gången var att ena polisen var en gammal "omsadlad" kollega från fabriken jag jobbar på.  :)

Kallstarts-kit, får se när jag behöver ett sådant. Denna vintern kommer inte min bil stå i varmgarage över natten men hoppas på motorvärmare i allafall och då är det ju lugnt. Även motorvärmare på jobbet som tur är.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1197 skrivet: oktober 23, 2013, 22:27:15 »
Hehe ja det lät ju trevligt :)


Ja det märks väl om du behöver det. Däremot verkar det som att insprutare har lite lättare att kallstarta på E85, eller är det nyåket du pratar om?
Strombergaren kan inte ge tillräckligt med bränsle att starta på när det är några minusgrader, och snart är det ju konstant -15-20°C.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1198 skrivet: oktober 23, 2013, 22:45:15 »
Nej jag pratar race-bilen 360 ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Förgasarpill
« Svar #1199 skrivet: oktober 25, 2013, 08:04:32 »
Ja nu blev jag less på att bilen går för fett på tomgång och för snålt på halvgas för att sedan gå perfekt på fullgas.

Så då bestämde jag mig för att riva loss förgasaren och ta in den i köket och rengöra lite lätt och även knacka upp munstycket till original-nedpressning. (Knackade ner munstycket från 2,7mm till 4,5mm när jag började leka med E85 så jag har nu knackat tillbaka det till 2,7mm nedpressning igen).

Varför knackade jag tillbaka munstycket då?
Jo för att knacka ner munstycket gör störst skillnad på låga varv det är därför den går för fett på tomgång. Men nu ska jag slipa in nålen ordentligt för jag blev så less på att bilen alltid börjar hacka när man ligger i jämn fart på landsväg. T.ex när jag ligger i 90km/h på 5an så orkar inte bilen riktigt ifall jag håller precis så mycket gas som behövs för den går för snålt just där i registret, därför måste jag alltid accelerera lite lätt för att sedan sakta ner lite lätt för att hålla mig runt 90km/h.
Min förhoppning är att bilen kommer bli trevligare att köra, slutar med att hacka till varje gång jag stämplar fullt och att den eventuellt kommer dra ännu mindre soppa på långkörningar (har ju redan haft nere den i 0,82L/mil på vinteretanol förra året så kanske att jag skulle lyckas få ner den till just under 0,8 efter jag fått "mappat" förgasaren ordentligt :))

Men jag rengjorde ju också förgasaren som sagt. Spjäll, trottel och förgasare var då ordentlig skitig på sidan som är skruvat på insuget (misstänker att det är ifrån förra hösten när det blev lite väl mycket förtändning efter byte av kamaxel då motorn ville till att gå baklänges under 1500-2000rpm, eller om det är från alla kallstarter på bensin). Hur som helst så blev förgasaren riktigt ren på insidan.
Flottörhuset var då riktigt rent, blev förvånad över hur pass rent det var :o

Nu är förgasaren ihopskruvad i alla fall och den står på diskbänken och väntar, ska montera den senare (mest troligt till kvällen) och sedan åka ut på en nålslipar-runda :)

Över till bilder (notera mitt fina lock/fäste till dämpkolven, 2K-epoxylim och en liten bit från en glasslåda):
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75