Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1833689 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Skönt att höra att du lever och fortfarande håller bilen vid liv :)

Ja tiden har alltid svårt att räcka till, alldeles för få lediga timmar per vecka.

Bra att du prioriterar familjen först, dem är ju mycket viktigare än en bil (fastän det är en 300-serie) :-*

Men det är bara att uppdatera tråden lite när du känner att du har tid. Du behöver ju inte uppdatera allt på en gång heller, räcker med några ord och någon/några bilder när du känner att du har tid för det så kommer projekttråden ikapp till slut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Skönt att höra att du lever och fortfarande håller bilen vid liv :)

Ja tiden har alltid svårt att räcka till, alldeles för få lediga timmar per vecka.

Bra att du prioriterar familjen först, dem är ju mycket viktigare än en bil (fastän det är en 300-serie) :-*

Men det är bara att uppdatera tråden lite när du känner att du har tid. Du behöver ju inte uppdatera allt på en gång heller, räcker med några ord och någon/några bilder när du känner att du har tid för det så kommer projekttråden ikapp till slut :)

Tack för det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2842 skrivet: augusti 04, 2013, 10:59:34 »
Nu undrar jag vad som hänt med denna räserbil.. körde hem från jobbet i fredags kväll och gasade på lite hårt innan motorn var helt varm (inte första gången det händer). Då plötsligt under full acceleration, kommer det plötsligt ett hemskt knackande från motorn. Släpper förskräckt av och då slutar ljudet. Men så fort jag belastar lite igen så kommer ljudet tillbaka.

Ljudet lät ungefär som ett kraftfullt och elakt spikande fast kanske mer mekaniskt.

Är nu rädd att det ska vara lagerhaveri eller kanske en kolvbult?

Det som talar emot ovanstående är att motorn efter detta gick sämre. Och på tomgång låter bilen som en trimmad bagge i avgasröret. Så något har påverkat motorn även i gången. Detta för tankarna till topplockspackningen eller kanske en kolvring?

Motorn renoverades med nya lager och ringar 2008.
Har bara körts ca 300 mil per år och endast korta resor med många kallstarter och kanske lite väl mycket gasande med kall/halvkall motor ibland.

Ska ut nu och göra kompprov så får vi se vad det säger.
Även starta motorn och kolla tändläge så det inte hänt något mystiskt där som gör att det spikar. Men ljudet var inte ett vanligt spik.. lät inte så  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2843 skrivet: augusti 04, 2013, 18:14:49 »
Låter otrevligt!
Hoppas kompprovet ger goda nyheter, tråkigt att behöva riva isär en relativt nygenomgången motor!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning?!
« Svar #2844 skrivet: augusti 04, 2013, 21:53:01 »
Nu är kompprov utfört. Dock slarvade jag och gjorde det på kall motor. Vet inte hur stor inverkan detta har.

Cylinder 1 & 2 visade upp dåliga värden, ca 8.6 och 3 & 4 bra värden, ca 13.9 bar.
Pumpade i lite olja i 1 & 2 och testade igen men resultatet gick bara upp 0.4 bar.

Som synes på bilderna jag bifogat så är färgen på stiften varierande. 1 & 4 lite brunare och 2 & 3:an vitare. 2:an riktigt vit. Dock hade bilen bara körts på tomgång en stund, varm motor, innan stiften togs ur.

Efter kompprov så kollade jag tändläge. Låste på 15 grader i Megasquirt och kollade med tändinställningslampan och den höll sig bra på 15 grader på indikeringen på veven/remhjulet. Det flyttar sig lite när man rappar till med gasen och varvar upp men det är väl fullt normalt att det släpar några grader Kurre?

Körde ut och körde en runda med tändningen fortfarande låst på 15 grader. Då gick bilen utan missljud även under acceleration. När jag tog bort låsningen och lät tändmappen styra tändläget så spikade det kraftigt vid minsta belastning av motorn då tändläget drog upp mot 30 grader. Gick att cruisa hem på jämn gas men som sagt inte gasa på, då kom obönhörligen det värsta spiket jag har hört.

Slutsats: Jag har blåst topplockspackningen mellan cylinder 1 & 2. Därför går den piss och låter konstigt (bluddrar när man kör) och går ojämnt. Orsaken till detta är nog att jag med etanolmappen inte fått ner lambdavärdet under ca 3000rpm utan kört för snålt. Dock har jag varit medveten om detta och valt ett högre varvtal när jag dragit på fullt. Och där, på det högre varvtalet gick lambdavärdet ner mot 0.8-0.9 som det ska vara under acc.

Någon som säger emot min slutsats, att toppackningen har gått? Brukar det spika med brusten packning och lågt komp i cylindern/cylindrarna?
« Senast ändrad: augusti 04, 2013, 21:54:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2845 skrivet: augusti 04, 2013, 22:56:07 »
Film på gången, låter som en gammal bagge i avgasröret på tomgång:
http://youtu.be/aJFhJbe_JYs

Film på spikningar vid körning med dåligt komp i cylinder 1 & 2.
Spik kommer direkt vid belastning och då tändläget var runt 30 grader.
http://youtu.be/pJ6HKXLnRWo
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2846 skrivet: augusti 05, 2013, 19:44:03 »
Kan det vara en möjlighet att du fått något skräp i spridare 1 & 2 så den går magrare på de cylindrarna? Har du andra spridare att testa med?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2847 skrivet: augusti 05, 2013, 22:12:32 »
Angående tändläge som driver när man varvar trots att man låst det så är det inte normalt. Det är dock ett väldigt vanligt symptom om man har fel polaritet på VR-givare till triggerhjul eftersom man då triggar på "fel" flank. Jag har för mig att man kan ändra vilken flank man triggar på i koden, det går förhoppningsvis ganska fort att testa...


Jag vet att jag har sett en bra tråd som förklarar det här, men det var länge sedan... I figuren ser vi i vart fall (ungefär) hur utsignalen från en VR-sensor ser ut. Det vi ser är att om vi triggar på stigande flank så är det väldigt svårt att definiera en tydlig tidpunkt för när signalen går förbi 0V; det är betydligt lättare på fallande flank. Polvänder man givaren så ändrar man detta.
Om det är svårt att definiera en tydlig nollgenomgång får man ofta problem med att tändningen driver med varvtalet...

Jag skulle nog inte gissa på blåst topplockspackning, inte på en sugmotor med måttlig effekt på E85... Dock skulle jag kunna misstänka otäta ventiler - det kan t.ex. vara ett resultat av att motorn gått magert och därmed eldar upp avgasventilerna för mycket eller att man får in olja i förbränningsrummen... Hur som helst så låter det som att det blir till att inspektera motorn invändigt en smula (förutsatt att ventilspelen stämmer)!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2848 skrivet: augusti 05, 2013, 23:02:48 »
Kan det vara en möjlighet att du fått något skräp i spridare 1 & 2 så den går magrare på de cylindrarna? Har du andra spridare att testa med?

Ingenting är omöjligt. Nja jag har inget annat att testa med än originalspridare. Men kan ju göra spridartest på de jag nu kör med, alternativt leta rätt på en omgång lite större spridare eftersom jag ändå ligger på gränsen med dessa 337cc jag kör med. Eller är det bättre att behålla dem och höja bränsletrycket? Vet inte vid vilket tryck originalpumpen börjar tycka livet är jobbigt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2849 skrivet: augusti 05, 2013, 23:07:32 »
Angående tändläge som driver när man varvar trots att man låst det så är det inte normalt. Det är dock ett väldigt vanligt symptom om man har fel polaritet på VR-givare till triggerhjul eftersom man då triggar på "fel" flank.

Jag skulle nog inte gissa på blåst topplockspackning, inte på en sugmotor med måttlig effekt på E85... Dock skulle jag kunna misstänka otäta ventiler - det kan t.ex. vara ett resultat av att motorn gått magert och därmed eldar upp avgasventilerna för mycket eller att man får in olja i förbränningsrummen... Hur som helst så låter det som att det blir till att inspektera motorn invändigt en smula (förutsatt att ventilspelen stämmer)!

Okej ska tändningen ligga helt still alltså, oavsett vad man gör med gaspellen? (Med låst tändning).

Om man får in olja i förbränningsrummen så är det väl fel på ringarna?

Ska kolla ventilspel nu då.
Tack för vägledning!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2850 skrivet: augusti 05, 2013, 23:24:17 »
Ventilspel okej på alla ventiler. Tar bort toppen nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2851 skrivet: augusti 06, 2013, 01:14:49 »
Det var som tusan, jag hade rätt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2852 skrivet: augusti 06, 2013, 06:52:37 »
Skoj att bli överbevisad! Det känns som du har lite att göra med mappning och dylikt nu, samt att se till att alla cylindrar får lika mycket bränsle... Min erfarenhet är som sagt att det ska vara bra svårt att blåsa en topplockspackning med E85...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2853 skrivet: augusti 06, 2013, 10:25:13 »
Japp. Dessutom blir det byte till planad topp och KK3/SAM3-kam så nu lär man få börja om från början.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2854 skrivet: augusti 06, 2013, 15:52:02 »
Japp. Dessutom blir det byte till planad topp och KK3/SAM3-kam så nu lär man få börja om från början.

Man kan nästan misstänka att du kört sönder den med flit.  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2855 skrivet: augusti 06, 2013, 16:38:05 »
Japp. Dessutom blir det byte till planad topp och KK3/SAM3-kam så nu lär man få börja om från början.

Man kan nästan misstänka att du kört sönder den med flit.  ;)
Kanske är undermedvetet. Du mfl. som varit med länge har säker tröttnat på att vänta på montage av dessa ädla delar.  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2856 skrivet: augusti 06, 2013, 23:24:20 »
Sitter och funderar hur mycket jobb jag ska lägga på 531-toppen innan montering. Den är redan planad men ska även slipa in ventilerna.
Funderar på om matchportning och lite gjutskäggsput i kanalerna vore nåt att satsa på. Det är väl så långt som en nybörjare ska sträcka sig på en topp som han inte vill skrota i några vilda portningsförsök!

Comments!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2857 skrivet: augusti 07, 2013, 10:57:36 »
Låter bra med ny topp! jag tycker du ska matchporta och slipa bort gjutskägget, kanske slipa lite på inner radien, topplocksverkstan har bra bilder på hur man ska göra. hoppas du får igång den snart, diggar verkligen dina fälgar!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2858 skrivet: augusti 07, 2013, 16:21:28 »
Japp. Dessutom blir det byte till planad topp och KK3/SAM3-kam så nu lär man få börja om från början.

Man kan nästan misstänka att du kört sönder den med flit.  ;)
Kanske är undermedvetet. Du mfl. som varit med länge har säker tröttnat på att vänta på montage av dessa ädla delar.  ::)

Inte tröttnat, men jag kan erkänna att jag glömt bort att du hade dessa.  :-\

Angående portning så säger jag kör på bara, gjutskägg som sitter ivägen är helt onödigt!  :) Bort med det bara.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2859 skrivet: augusti 07, 2013, 19:40:03 »
Låter bra med ny topp! jag tycker du ska matchporta och slipa bort gjutskägget, kanske slipa lite på inner radien, topplocksverkstan har bra bilder på hur man ska göra. hoppas du får igång den snart, diggar verkligen dina fälgar!

Gjutskägget ryker! Ska kolla på matchportningen med hur mycket det finns att göra där.
Innerradien? Måste läsa på känner jag. Aldrig sysslat med detta innan men såklart läst mycket genom åren då det är spännande med toppens magi!
Just nu försöker jag montera nya ventilspindeltätningar.. Pilligt! Bra knep?


"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2860 skrivet: augusti 07, 2013, 20:51:34 »
vilka tätningar är det? inner radien är lilla radien ner mot ventil tallriken, läs på lite och gör lite smågrejjer så ska det nog gå att få fart på grejjerna :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2861 skrivet: augusti 08, 2013, 00:15:40 »
vilka tätningar är det? inner radien är lilla radien ner mot ventil tallriken, läs på lite och gör lite smågrejjer så ska det nog gå att få fart på grejjerna :)

Det är tätningarna som sitter och tätar på ventilskaftet. Eller sitter på insugsventilens styrning och sluter tätt mot ventilskaftet mellan styrningen och knaster/fjäder/lyftare.
Finns ingen på avgas, åtminstone inte på min topp. Skulle väl inte palla värmen.

De är svåra att få bort och dit de rackarna.
De gamla är hårda och tätar gissningsvis dåligt. De nya från biltema är mjuka men svåra att få dit utan att hamna snett eller strula med fjädrarna.
På bilden är det gammal till vänster, ny till höger:
« Senast ändrad: augusti 08, 2013, 00:18:54 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2862 skrivet: augusti 08, 2013, 01:38:17 »
dom har jag struntat i, är väll dom som kallas tick gummin?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2863 skrivet: augusti 08, 2013, 02:32:40 »
Bild på bottendelen

sen sätter vi igång med toppen och ventilerna!

Hade ingen ventilbåge men hittade ett stativ till borrmaskin för bänkborrning. Perfekt! Byggde en adapter av ett gammalt rör så nu kan jag lätt pressa ned ventilfjädern och ta bort knasterna samt brickor, fjäder och ventil!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2864 skrivet: augusti 08, 2013, 02:33:36 »
dom har jag struntat i, är väll dom som kallas tick gummin?
Nej du tänker på dem som sitter uppe på toppen av ventilskaftet. Som lyftaren ligger an mot.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2865 skrivet: augusti 08, 2013, 02:36:42 »
Ordning och reda på grejerna.

Ettans avgasventil var lite kladdig på skaftet. Syns att det är mer olja i den kanalen också.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2866 skrivet: augusti 08, 2013, 02:38:37 »
Insugsventilen på fyran kladdig även den.

SAM3 var kammen stämplad. Har för mig att det ska vara samma värden som KK3, ett samarbete antagligen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2867 skrivet: augusti 08, 2013, 02:41:25 »
En ventil i lite olika vinklar. Testade att putsa lätt med smärjelduk för att visa på hur kanten ser ut.

Har ingen aning men tycker det ser ganska bra ut? Verkar inte blivit någon kant annat än sot.
Sätena ser bra ut med så ska prova att slipa in dem med pasta bara och sen se om det blev bra! Hoppas det.

Har även mätt glappet i ventilstyrningarna och det var inom toleransen. 15 tiondelar. Lite svårt att mäta dock. Skulle haft mindre indikatorklocka än biltemas.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2868 skrivet: augusti 08, 2013, 02:57:32 »
Första gången jag gör nån "portning" överhuvudtaget!
Putsade här bort gjutskägg och ojämnheter med roterande fil/fräs på lufttrycksverktyg. Lite svårt att ta jämt men såg sen att riktiga portare slipar med slipsten/slippapper efteråt.
Säg till ifall ni ser nåt galet! Jag är som sagt novis och behöver all hjälp och feedback jag kan få!

På sista bilden, i avgaskanalen, slipade jag bort sot med roterande stålborste modell mini. Fick inte bort allt så får väl gå på med vanlig liten stålborste eller nåt starkt medel kanske som kan lösa upp skiten.
« Senast ändrad: maj 08, 2014, 22:23:44 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2869 skrivet: augusti 08, 2013, 03:04:33 »
Vad tror ni om lite tillsnyggning i ventilbrunnen?

Hittar en skarp kant strax under ventilen både på insug och avgas. Se röda pilar.

Är det nåt man ska jämna till i detta läget tror ni?
Försöker läsa lite på Sävar för att bli klok på sån här lättare portning.
Topplocksverkstans bilder var fina men där är det ju maxportning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2870 skrivet: augusti 09, 2013, 11:01:19 »
Nu har jag invigt min nyinköpta indianpinne och en omgång ventilslippasta i två grovlekar!  :D
Först ville inte sugproppen ta ventilen men då läste jag på och insåg att man skulle putsa ventilerna med roterande stålborste så då blev dom fina och släta och sugproppen fastnade ordentligt.

Framförallt ettans och treans insugsventil hade märken i tätytan och behövde många omgångar med grov pasta och mycket jobb innan de fick acceptabel yta.

Har fortfarande liten anvisning med ett märke som ser ut ungefär som en halskedja runt en bit av ventilen, se bild.
Låter det nog vara men säg till ifall jag bara ska bita ihop och köra på.
Gissningsvis skulle ventilerna slipats eller svarvats först men det är inget alternativ för mig just nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2871 skrivet: augusti 16, 2013, 01:43:54 »
Jag tittade på portmatchningen på insug och avgas.
På avgas har jag Timos Motor extraktorgrenrör och de ser ut att ha gjort flänsen på grenröret medvetet större så där har jag inget att hämta va? Gör väl inget att det är en kant bakåt/tillbaka in i kanalen.

På insugssidan så ser ni att det bara är en liiten avvikelse. Inte lönt att fila där anser jag då packningen och hur insuget skruvas dit påverkar mer än den där lilla missanpassningen.
Konstigt att min motor var så fint inpassad men inte OlleR:s motor. Jag blev faktiskt lite besviken, trodde jag skulle få nåt verkligt att sätta tänderna i! EDIT: Jag har ju 531-topp, är ju större kanaler i den jämfört med OlleR:s och alla andras 530-toppar. Men vet inte om mynningen i insugsporten ska skilja i storlek? Får mäta!
« Senast ändrad: augusti 18, 2013, 22:19:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2872 skrivet: augusti 16, 2013, 01:47:39 »
inner radien är lilla radien ner mot ventil tallriken

Är det detta du menar?
Gissar att denna kanten jag markerat på bilden nedan är nåt man vill porta bort så det blir en mjuk radie istället.
Särskilt vasst är det ut mot sidorna!

Skulle så gärna porta allt som går men vågar inte pga. rädsla att sabba 531-toppen. Men sen läste jag på lite och en del förespråkar 530-toppen som minst lika bra utgångsobjekt till en "gatportning" då det är mindre kanaler så det blir bättre bottendrag/register.
Är väldigt sugen på att göra en enkel flödesbänk och börja porta 530-toppar efter denna 531-toppen!
« Senast ändrad: maj 08, 2014, 22:27:16 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2873 skrivet: augusti 16, 2013, 17:33:52 »
Jag tittade på portmatchningen på insug och avgas.
På avgas har jag Timos Motor extraktorgrenrör och de ser ut att ha gjort flänsen på grenröret medvetet större så där har jag inget att hämta va? Gör väl inget att det är en kant bakåt/tillbaka in i kanalen.

Finns vissa teorier om att det är en fördel med trappa ut.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2874 skrivet: augusti 16, 2013, 22:26:25 »
Jag tittade på portmatchningen på insug och avgas.
På avgas har jag Timos Motor extraktorgrenrör och de ser ut att ha gjort flänsen på grenröret medvetet större så där har jag inget att hämta va? Gör väl inget att det är en kant bakåt/tillbaka in i kanalen.

Finns vissa teorier om att det är en fördel med trappa ut.  :)
Ok låter bra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2875 skrivet: augusti 28, 2013, 21:46:05 »
det är den radien jag menar :) du behöver inte ta så jätte mycket, snygga till och få det jämt och fint och inga vassa kanter eller konstiga linjer. det blir tillräckligt med flöde skulle jag gissa på att en värsting voc har inte äns så mycket filat och dom är ju bromsade till 170-180hk på veven

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2876 skrivet: augusti 28, 2013, 22:22:52 »
ser ut å bli bra detta  :) . hur många häst har man att hämta på detta tror du ??
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2877 skrivet: augusti 29, 2013, 20:02:51 »
det är den radien jag menar :) du behöver inte ta så jätte mycket, snygga till och få det jämt och fint och inga vassa kanter eller konstiga linjer. det blir tillräckligt med flöde skulle jag gissa på att en värsting voc har inte äns så mycket filat och dom är ju bromsade till 170-180hk på veven

VOC får väl inte fila i toppen  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2878 skrivet: augusti 29, 2013, 20:10:24 »
ser ut å bli bra detta  :) . hur många häst har man att hämta på detta tror du ??

Jag hoppas det blir bra. När jag först renoverade denna B230-bottendelen och körde med originalkam och topp från B200:an så gick det väldigt bra tyckte jag. Sen har det känts som om bilen tappat 10% effekt utan att egentligen gå sämre.
Förr kunde hjulen inte tygla effekten om man låg och körde framåt på ettans växel och tryckte ner pedalen fullt. Numera spinner det inte alls så något har hänt.

Men nu med 531-topp istället för 530, dessutom planad 3mm++, gjutskäggsrensade kanaler och en rallycrosskam på det så borde det bli ännu roligare. Kammen är gjord för effekter på uppåt 250hk men tyvärr är ju inte toppen portad för detta.
Får se om den kombon fungerar nåt alls. Annars blir det V-kam från hyllan eller att skaffa nån annan rolig, mer lagom kam.

Är lite sugen på att porta upp en 530-topp sen med värre kanaler men skulle behöva en flödesbänk då så man vet vad man håller på med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2879 skrivet: augusti 29, 2013, 21:01:23 »
Lät ju kul med effekten fram till vad det nu är som har hänt. Har du funderingar på på nå bra setup med enkel flödesbänk? Samt hur mäter du upp det ?
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85