Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1833673 gånger)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2880 skrivet: augusti 29, 2013, 21:05:47 »
Hoppas att rallycrosskammen funkar för dig. Låter spännande med en sådan kam ju =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2881 skrivet: augusti 30, 2013, 16:42:15 »
Lät ju kul med effekten fram till vad det nu är som har hänt. Har du funderingar på på nå bra setup med enkel flödesbänk? Samt hur mäter du upp det ?

Jo effekt är ju kul, även om inte alla skulle kalla ~125hk för effekt  ;D

Har tittat lite på olika flödesbänksbyggen. Det dyraste/största är ju fläkten samt själva mätningen. Mäta kan man ju göra med nivårör eller lite mer high tech med elektrisk flödesmätare.

Hoppas att rallycrosskammen funkar för dig. Låter spännande med en sådan kam ju =)
Ja, ska prova den och se om man kan "ställa den tidigt" med ställbara kamdrevet för att få effekten lite lägre än typ 3500rpm och uppåt som kanske annars är tänkt med den kammen  ::)
« Senast ändrad: maj 08, 2014, 22:05:22 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2882 skrivet: september 28, 2013, 22:13:10 »
Nu håller jag på att skruva ihop motorn/bilen igen men lite klurigt att få till ventilspelet tyckte jag.

Sen kände jag att kammen inte ville ligga slätt på sin plats.
Fattade misstankar och mätte toppen. Undersidan är slät och fin för den är planad men på ytorna till kamöverfallen och i kam"lagerna" samt på avgas och insugsflänsar så är toppen typ 1mm skev!!  :o  :-X

Skrot eller går det köra med ett tag om man inte är rädd om kammen??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2883 skrivet: september 29, 2013, 00:37:02 »
Hittar inte mitt vattenpass så det rakaste jag hade att mäta upp toppen med hemma var fogsvansen.

Som synes på bilderna så är toppen ca 1mm skev med högsta punkten mitt på så att kamaxeln blir gungbräda när man lägger den på sin plats.
Detta är inte det värsta. Hade toppen varit oplanad och jag dragit ned den mot blocket hade den säkert blivit rak vid montage.

Det värsta är att den är planad så att den är rak på packningssidan och sned på ovansidan. Därför kommer den förbli sned på ovansidan när jag drar dit den på blocket.

Enda rätta är att plana den igen, på rätt sätt denna gång, när toppen är nedspänd i fräsen så att kamaxelytorna ligger i linje och packningsytan kring förbränningsrummen blir sned istället. Sen köra en putsning med fräsen. Toppen är redan planad ca 3.6mm så får inte ta för mycket  :P

Är ni med på snusket? Allt föll på plats för mig när jag googlade fram denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=92098#p738237

Hej och hå, med frisk aptit på nästa skit!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2884 skrivet: september 29, 2013, 00:43:26 »
Det där lät ju verkligen inte bra :( Någon okunnig motorverkstad som planat eller?

Hoppas den blir bra till slut.

Vad får du för kompressionsförhållande med planingen? 3,6mm lät ganska mycket, men då kör du ju sugmotor och E85.
Hur som helst blir det intressant att höra/läsa om resultatet sen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2885 skrivet: september 29, 2013, 01:03:01 »
Det där lät ju verkligen inte bra :( Någon okunnig motorverkstad som planat eller?

Hoppas den blir bra till slut.

Vad får du för kompressionsförhållande med planingen? 3,6mm lät ganska mycket, men då kör du ju sugmotor och E85.
Hur som helst blir det intressant att höra/läsa om resultatet sen :)

Haha det är mig själv jag skall skylla på. Jag var högst ansvarig vid planingen även om någon annan skötte fräsmaskinen.
Skyller på okunnighet. Nu vet jag bättre. Learning the hard way as usual. Learning by doing (wrong).

Kompförhållandet ligger väl på 12-13:1 ungefär. Ska gå med etanol, knappt inte med bensin.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2886 skrivet: september 29, 2013, 01:08:50 »
Jaha så pass. Får hoppas du/ni får till det bra på andra försöket då :)

Det låter ju som lagom kompförhållande. Lär ju få mycket mera vrid och då även mer effekt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2887 skrivet: september 29, 2013, 17:21:15 »
Vad surt :( Hoppas att du får till det genom att plana den igen. Visste inte att det var så viktigt att plana på det viset.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2888 skrivet: september 30, 2013, 00:25:27 »
Vad surt :( Hoppas att du får till det genom att plana den igen. Visste inte att det var så viktigt att plana på det viset.

Ja! Jag visste inte det heller.. men börjar fundera på om man verkligen kan spänna ned toppen så hårt att den blir rak..

Ikväll har jag mätt på en "nykokad" 530-topp från brorsans 360. Den hade samma fenomen med ojämn översida och i kamlagerna men var knappt nåt ojämt på ytan mot blocket så jag vet varken ut eller in nu.

Antingen så skruvar jag dit och kör med toppen som den är. Det värsta som kan hända är att kammen går av efter ett tag eller att kamlagerna går ned sig i toppen.
Eller så tar jag bort alla pinnbultar på toppens ovansida, tar med den till jobbet och lägger den på något plant och tjockt i pressen och ser hur mycket man måste ta i för att "räta en topp". Och om det går att spänna den rak när man sätter upp den i fräsen kan jag i så fall dra av den.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2889 skrivet: september 30, 2013, 23:19:29 »
Ja det låter ju lite spännande tycker jag. För jag menar den är ju slät när den är ok från början. Man mäter ju innan man monterar en topp. Då bör alltså även ovansidan vara slät när undersidan är det. Är den skevare än 0,5mm på undersidan så är den ju inte ok.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2890 skrivet: oktober 04, 2013, 00:07:13 »
Ja det låter ju lite spännande tycker jag. För jag menar den är ju slät när den är ok från början. Man mäter ju innan man monterar en topp. Då bör alltså även ovansidan vara slät när undersidan är det. Är den skevare än 0,5mm på undersidan så är den ju inte ok.

Ja från början är ju allt rakt och fint. Ovansida som undersida slät som en barnrumpa förhoppningsvis. Och rak :)
Men om sen motorn går i kok eller vad det nu är som händer så blir hela toppen som en banan.
Det är nu man får se upp om man tänker plana toppen för att få den slät igen. För gör man det kommer ovansidan på toppen vara lika banan som tidigare medan botten blir slät av planingen.
Detta är vad som skett med min topp troligtvis. Jag spännde inte ner den slätt mot fräsbordet före planing. Det får jag lida för nu.

Spänner man ner toppen (upp och ned) så att toppens normala ovansida, dvs. ytan mot ventilkåpan blir slät mot fräsbordet och sen planar av ytan mot blocket med fräsen, då blir fortfarande båda ytorna lika krökta (som en banan), när man sen skruvar loss toppen från fräsen. Men om det ska funka att köra med den måste ju toppen dras ned så att den blir rak när den sitter på blocket. Och tack vare bananformen kommer vissa ytor av toppen få mer press på sig, och andra mindre. Detsamma gäller toppackning & block. Så om det är hållbart att köra med en sådan nedspänd "banantopp" vet jag ej. Det återstår att se.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2891 skrivet: oktober 04, 2013, 21:25:29 »
Men om man nu måste spänna ner toppen för att plana den kommer den ju bli lika banan-formad efter planingen och då är den ju inte planad :P

Alltså kan det inte spela någon roll med en skev topp för att man kan dra den rak igen. Det kan man ju göra när man planar den? Låter lite skumt hela resonemanget :P

Men hoppas iaf att du får till din topp och jag håller ju med om att det säkert inte går att köra med den som den ser ut med kamaxel-lagrena helt sneda och vinda..

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2892 skrivet: oktober 06, 2013, 23:49:16 »
Snurrar kammen lätt om du monterar den utan ventiler?
Kammaxeln går ju nästan inte imot lagerlägena i toppen utan trycks upp mot överfallen.
Så om du monterar överfallen utan kammaxel och kollar om deras lagerlägen är bättre i linje (kan vara innött där om toppen blivit använd efter att den blivit lite krokig).
Bästa är ju att plana ovansidan av toppen + överfallen och arborra/hona lagerlägena på nytt, men det kostar troligen mer än en annan 531 topp.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2893 skrivet: oktober 07, 2013, 22:08:14 »
Men om man nu måste spänna ner toppen för att plana den kommer den ju bli lika banan-formad efter planingen och då är den ju inte planad :P
Exakt, det är meningen för nu är den spikrak på den planade ytan.

Citera
Alltså kan det inte spela någon roll med en skev topp för att man kan dra den rak igen. Det kan man ju göra när man planar den? Låter lite skumt hela resonemanget :P
Den blir ju inte rak för alltid. Är den banan när man drar den så kommer den vara det när man släpper den igen.

Citera
Men hoppas iaf att du får till din topp och jag håller ju med om att det säkert inte går att köra med den som den ser ut med kamaxel-lagrena helt sneda och vinda..
Om inget annat funkar kommer jag att offra en kam+toppen för att testa hur länge det håller att köra så  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2894 skrivet: oktober 07, 2013, 22:54:20 »
Snurrar kammen lätt om du monterar den utan ventiler?
Nej den snurrar inte lätt men det gick vrida runt den med handen utan kamdrev om man tog i hårt!

Citera
Kammaxeln går ju nästan inte imot lagerlägena i toppen utan trycks upp mot överfallen.
Det har du rätt i.. men det finns ju inget spel och om mittenöverfallet sitter 0,5mm över de yttre så är det ju inte bra ändå..

Citera
Så om du monterar överfallen utan kammaxel och kollar om deras lagerlägen är bättre i linje (kan vara innött där om toppen blivit använd efter att den blivit lite krokig).
Det var ju en intressant idé.. Då ska man bara hitta nåt spikrakt som dessutom är tunt och får plats i hålet, alternativt använda ögonmåttet..

Citera
Bästa är ju att plana ovansidan av toppen + överfallen och arborra/hona lagerlägena på nytt, men det kostar troligen mer än en annan 531 topp.
Hjälp nej det är nog toppen inte värd.. nästa topp blir nog en 530, portad by mig själv i så fall.. sugen på att komma igång och porta. Men tid finns väl inte och ingen flödesbänk heller.. men hatar tanken på en standard 530 igen.. Evolution must go on!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2895 skrivet: oktober 08, 2013, 23:29:13 »
En spänd fiskelina eller annan tråd är ju ganska spikrak.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2896 skrivet: oktober 08, 2013, 23:59:49 »
En spänd fiskelina eller annan tråd är ju ganska spikrak.

Smart där!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2897 skrivet: oktober 09, 2013, 00:04:07 »
Förbränningsrumsmätning!

Cylinder 1: 37,4ml. Cylinder 2: 38,2ml. Cylinder 3: 38,2ml. Cylinder 4: 36,4ml.

Ser ut som att det inte är fel att spänna ned och plana av toppen lite på mitten.. Så att alla rum blir hyfsat lika ;)
Hur noga är det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2898 skrivet: oktober 10, 2013, 07:42:55 »
hur mycket är det slipat i förbrännings rummen? är toppen plan på den sidan?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2899 skrivet: oktober 10, 2013, 20:14:15 »
hur mycket är det slipat i förbrännings rummen? är toppen plan på den sidan?

Orörda förbränningsrum och toppen är helt plan på den sidan då den är planad ca 3mm 1 gång. Tyvärr var det nog fel att plana den så då den förmodligen var böjd under planingen så nu är undersidan rak och översidan böjd.
Som jag förklarat ovan så är tanken att få den böjd igen på undersidan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2900 skrivet: oktober 11, 2013, 14:35:05 »
jag tror att du kan nog köra sådär om ventilspelet stämmer

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2901 skrivet: oktober 11, 2013, 15:34:41 »
Om du har nån billig vanlig kam, kan det ju vara en ide att testa med den första 1000km och kolla om den nöts.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2902 skrivet: oktober 11, 2013, 22:52:14 »
Om du har nån billig vanlig kam, kan det ju vara en ide att testa med den första 1000km och kolla om den nöts.

Ja jag ska testa med en V-kam först. Det enda den kan vara bra till annars är som inbytes mot folkraceshops vassare kammar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2903 skrivet: oktober 11, 2013, 23:47:31 »
Nu är toppen riktplanad. Fast omvänt ;)

Jag shimsade toppen undertill på mitten med mässingsplåt när jag drog ned den mot fräsbordet.
På så vis bågnade mitten på toppen så att där frästes bort mer material sedan när fräsen passerade.
Ca 0,4mm togs bort på mitten.
Nu när toppen är fri igen så bågnar den 0,25mm på ytan mot blocket.
Har monterat toppen i bilen men utan kam eller överfall och lagt kammen på plats och nu ligger den nästan still. Bara ytterst lite gungbräda. Ska dra dit överfallen i morgon och känna om kammen snurrar lättare nu.

Känns bra!
« Senast ändrad: maj 08, 2014, 22:11:37 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2904 skrivet: oktober 12, 2013, 09:37:15 »
Ja det e inte alltid man vill riktplana toppen åt det hållet  :D. Hoppas du får ordning på den snart nog.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2905 skrivet: oktober 12, 2013, 22:52:24 »
Förbränningsrumsmätning!

Cylinder 1: 37,4ml. Cylinder 2: 38,2ml. Cylinder 3: 38,2ml. Cylinder 4: 36,4ml.

Ser ut som att det inte är fel att spänna ned och plana av toppen lite på mitten.. Så att alla rum blir hyfsat lika ;)
Hur noga är det?

Nu när toppen är planad igen är förbränningsrummen som följer:
Cylinder 1: 35,0ml. Cylinder 2: 36,0ml. Cylinder 3: 36,0ml. Cylinder 4: 36,0ml.

Bättre än innan. Synd bara att ettan ligger 1ml lågt. Fast inom felmarginalen antar jag.

Skulle ragga tag i en 122-kuggs rem idag men se det var inte lätt. Mekonomen har inget hemma och Biltema har tydligen slutat sälja lösa remmar. Får beställa och vänta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2906 skrivet: oktober 12, 2013, 22:56:37 »
Det lät ju mycket bättre. Hoppas du fick till det så toppen blir plan på båda sidor när den momentdras :)

Det tar väl ändå bara en dag att få hem från Mekonomen? (eller ja nu är det helg så grejjerna är ju inte hos dem förrän på Tisdag)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2907 skrivet: oktober 12, 2013, 23:25:35 »
Toppen momentdragen på blocket med ny packning. Kammen går fortfarande trögt men den är ingen gungbräda när man lägger den löst på plats i allafall. Mycket bättre alltså. Hoppas bara att det blivit ordentligt åtdraget i mellan cylinder 2 & 3 nu i och med att toppen nu är som en triumfbåge innan den dras ned. Återstår att se.

Ja mekonomen har remmen till på tisdag. Men tar 275kr så kanske köper från folkraceshop för ca 150kr istället. Får se.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2908 skrivet: oktober 12, 2013, 23:28:16 »
Ok. Får hålla tummarna :)

Det var ju lite skillnad. Däremot tar det ju några dagar längre från folkraceshop, eller det kanske går fortare i söder att få grejjer för oftast får jag räkna med minst tre arbetsdagar när jag beställer grejjer inom Sverige.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2909 skrivet: oktober 13, 2013, 22:53:28 »
Nu är det beställt! Tog en extra toppackning med ifall ifall ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2910 skrivet: oktober 15, 2013, 21:25:11 »
Paketet från Folkraceshop kom idag på förmiddagen. Snabbt jobbat! Beställde i söndags kväll och nu är det tisdag.

Har monterat 122-kuggs kamremmen nu (123=original) och det blev bra med spännmån!

Håller på och klurar lite nu hur man ställer in en kamaxel på en motor där ventilkrock sker ganska omgående om man gör fel. Hade toppen med kammen i när jag monterade på motorn när ingen cylinder var i övre dödläge. Nu försöker jag komma i fas med kamaxel och vevaxel så att jag kan sätta dit kamremmen slutgiltigt och justera kamdrevet.

Någon som vet hur V-kammen skall ställas in? (Hur mycket lyft den ska ha vid ett visst gradtal).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2911 skrivet: oktober 15, 2013, 22:15:43 »
Nu har jag hittat hem med vevaxeln så att den står i TDC (top dead center/övre dödläge) på cylinder ett. Samtidigt så har jag ställt kamaxeln så att insugsventilen är på väg att öppna.
Provar jag i detta läge att vrida kamaxeln så finns det bara +/-0,75 kuggs marginal. Alltså totalt 1,5 kuggs marginal mellan ventilkrock på cylinder 1 insugsventil och cylinder 4 avgasventil (förmodar jag?).

Känns tight eller vad säger ni motorbyggare??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« Svar #2912 skrivet: oktober 20, 2013, 12:31:04 »
Nu har jag hittat hem med vevaxeln så att den står i TDC (top dead center/övre dödläge) på cylinder ett. Samtidigt så har jag ställt kamaxeln så att insugsventilen är på väg att öppna.
Provar jag i detta läge att vrida kamaxeln så finns det bara +/-0,75 kuggs marginal. Alltså totalt 1,5 kuggs marginal mellan ventilkrock på cylinder 1 insugsventil och cylinder 4 avgasventil (förmodar jag?).

Känns tight eller vad säger ni motorbyggare??
Låg i fel takt! Nu är det bättre! 9 kuggs frigång och ställbara kamdrevet är justerbart 4,5 kugg så det kan inte ens bli ventilkrock med V-kammen om justeringen skulle släppa på kamdrevet! :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Uppstartsproblem med "Monstertoppen"
« Svar #2913 skrivet: oktober 20, 2013, 12:39:59 »
Igår försökte jag starta upp monstret. Men det gick sådär.

För er som har dåligt minne så är följande gjort:

530-toppen som sköt packningen mellan cyl. 1 & 2 är utbytt mot en 531:a med lätt putsade kanaler och inslipade ventiler samt 3mm planing.
V-kam sitter i tillsammans med ställbart kamdrev.

Hade ingen tändinställningslampa tillgänglig igår så körde på känn, ställde fördelaren mitt för stiftet till cyl.1 men det bara puffar och smäller både fram och bak (har testat att vrida fördelaren max/min med enda skillnaden att det puffar annorlunda och ibland "slår back".

Jag har ju hallgivare i fördelaren som triggar Megasquirt och som sen triggar en bosch tändmodul som styr tändspolen.
Hur göra för att hitta rätt tändläge? Går det köra med tändinställningslampan trots att motorn inte startar och på så vis ställa in på typ 10-15 graders förtändning? Ska se om jag kan låna en lampa idag.

En annan tråkig sak! När jag inte fick igång motorn så tog jag och gjorde ett kompprov för skojs skull.. det var INTE SKOJ! Cyl. 1=16,8bar JIPPIE! Cyl. 2=15,5bar okej.. Cyl. 3 & 4=12,1 & 12,3bar  :( >:( :'(

Det låga kompet kan ha med ventilspelet att göra förhoppningsvis, hade inte riktigt rätt brickor hemma så ventilspelet ligger på typ 0,2mm som lägst. Hoppas på det i allafall annars är mitt liv inget kul!

Comments!?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Uppstartsproblem med "Monstertoppen"
« Svar #2914 skrivet: oktober 20, 2013, 16:43:09 »
Det lät ju inte så kul att du inte fick igång motorn, och kompet var lite väl ojämnt :-X Får hoppas det endast är ventilspelet som orsakar problemet.

Tändningen bör du ju kunna ställa in även om motorn inte startar. Det är ju så man ställer in "grundtändningen" när man ska fixa en mapp (men det var väl så länge sen du gjorde det så du har glömt bort ;))
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Uppstartsproblem med "Monstertoppen"
« Svar #2915 skrivet: oktober 20, 2013, 19:19:31 »
Har du dubbelkollat så du har tändkablarna på rätt plats?

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Uppstartsproblem med "Monstertoppen"
« Svar #2916 skrivet: oktober 20, 2013, 19:46:54 »
Du har inte satt fördelaren enn halvvarv fel då?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Uppstartsproblem med "Monstertoppen"
« Svar #2917 skrivet: oktober 20, 2013, 22:51:11 »
Har du dubbelkollat så du har tändkablarna på rätt plats?

Flera gånger  ;D

Tändningen bör du ju kunna ställa in även om motorn inte startar. Det är ju så man ställer in "grundtändningen" när man ska fixa en mapp (men det var väl så länge sen du gjorde det så du har glömt bort ;))

Jo, länge sedan  ;)

Du har inte satt fördelaren enn halvvarv fel då?

Jo det hade jag  :-[
Men kom på det själv tillslut, lyfte ventilkåpan och kollade hur kammen stod ;)

Sen var det ju lätt att få igång motorn (som det ska och brukar vara).
Trilskades lite med Trigger angle offset i Megatune tills jag kom på att jag justerade åt fel håll  :-[

Ut och känna på materialet! Rapp och varvvillig! Det var den ju även med gamla toppen men nu finns det mer kraft det märks!
Allt var kul tills jag lyckades köra motorn i kok  :-[ KLANTSKALLE!
Tyckte jag hade koll på temperaturen men plötsligt var den uppe på runt 100°
Stänga av och leta vatten, fick ringa en livlina. Pinsamt.

I med vatten när motorn svalnat lite. Sen gick den bra igen. Hoppas den inte tog illa vid sig..
Termostaten läcker. Det var därför vattnet försvann. Trodde jag fått det tätt innan jag gav mig ut men tydligen inte.

Tack för alla svar! Forumet är en väldigt bra livlina!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Uppstartsproblem med "Monstertoppen"
« Svar #2918 skrivet: oktober 21, 2013, 22:33:11 »
Ny vända med bilen ikväll, fann ut att det var övre kylarslangen som läckte vatten, drog åt den och sen frid och fröjd.
Dock lite hög temp tycker jag, 90-92 grader enligt Megasquirt. Skall man sätta i annan termostat med kallare värde?

Skönt att bilen nu snällt går fett hela tiden under acceleration sen jag höjde bränsletrycket till 3.5 bar. Då kan jag köra vidare med mina 337cc 740-turbospridare ett tag till. Och bränslepumpen har inte börjat gnissla än. Vilket tryck tål en originalpump?

Gott morr i maskin. Bromsarna tyckte det var mindre skoj dock. Men misstänker att höger fram ligger på. Måste åtgärdas. Dags för besiktning. Fixa läckande avgas också. Alltid nåt att pyssla med.
Men så skönt att bilen är på hugget igen. (Ska bara våga göra ett nytt komp.test och se om det säger lika dåligt på cyl. 3 & 4 som i lördags kväll. Håll tummarna!)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Uppstartsproblem med "Monstertoppen"
« Svar #2919 skrivet: oktober 22, 2013, 16:37:06 »
Runt 90 grader är väl riktigt passligt för vintern?

Har själv 82 graders termostat, då jag endast kör på sommaren och inte behöver värme.
Har haft upp temperaturen till 100 eller 101 grader någongång, det är nog ingen fara då ännu.  :)

Värre ifall du blev utan vatten, då kvarvarande vatten kanske var 100 grader, men motorn ställvis varmare där vattnet inte kom åt att kyla.