Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832380 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2760 skrivet: augusti 03, 2012, 01:48:23 »
Hej hopp i rosthögen! Då så var det dags för en rond mot rosten igen. Denna gång höger tröskel (egentligen båda men börjar med höger).

Mycket finns det att göra som är trevligare på sommaren än rostlagning men nu har jag ett par veckor kvar av semestern som blir fixarveckor.

Innan jag visar min uppfläkta tröskel ska ni få se mitt första möte med Hagmans 2-komponent grundfärg.
Håller på och förbereder lite grejer inför bakaxelbyte mm. i bakvagnen.

Har tröttnat på zinkgrund och vill testa nåt häftigare. Denna grundfärg verkar lovande. Vet dock inte hur det funkar när man inte får 100% rostrent som ni ser på bilderna. Var inte tillräckligt snabb efter rostborttagaren heller så då blev allting lätt rostfärgat efteråt (3:e bilden):
« Senast ändrad: augusti 03, 2012, 01:52:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2761 skrivet: augusti 03, 2012, 01:51:52 »
Har känt på färgen efter att den torkat/härdat ett dygn och i rinningarna kan man trycka märken med nageln men där det är lagom tunnt så är färgen redan stenhård!
Ska sprutas för bästa resultat men orkade inte klabba ner sprutan för denna lilla provbit så tog penseln.

Någon som har erfarenhet av färgen? Vet inte riktigt vad jag ska topplacka med?
Om jag ska ta vanlig lack och sen rostskyddsmassa eller rostskyddsmassa direkt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2762 skrivet: augusti 07, 2012, 13:06:35 »
Att du orkar!!!!  ??? ??? ??? ???

Du pratar om att minska fickor för snöslask mm. Tror nog du vill att den ska rosta så mycket som möjligt för att sedan få möjlighet att laga den sedan, annars kan nog ingen förklara din passion till din bil.  ;D ;D

Men kämpa på. Själv så blästrade jag dessa fästen samt elförzinkade dom. Målade dom sedan med någon Hagmans täckfärg, den verkar dock inte fästa så bra så den släpper lite på en del ställen men rosten verkar lysa med sin frånvaro än så länge.
« Senast ändrad: augusti 07, 2012, 13:11:52 av Isåkarn »

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2763 skrivet: augusti 07, 2012, 20:08:09 »
Jag blästrade ju också min bakvagn, sedan varmgalvade jag allt och lackade med Biltemas Epoxyprimer. Det har ju inte suttit så länge ännu, men hittills är intrycket att polyuretanprimern jag målade fjäderbenen med var bättre, den var liksom lite segare i konsistensen när den torkat så den stod emot slag och liknande vid montering bättre...

Varmgalvning kan jag annars rekommendera för löstagbara delar, jag galvade som sagt hela min bakvagn för 625kr (minimidebitering) och bättre rostskydd än varmgalv får man leta efter. Dock krävs det ju att delarna har lämplig utformning, typ inga slutna luftfickor och liknande...

Bara kämpa på, en vacker dag har du blivit såpass snabb att du hinner laga dig varvet runt innan det rostat sönder igen där du började! :P
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2764 skrivet: augusti 07, 2012, 22:23:08 »
Jag blästrade ju också min bakvagn, sedan varmgalvade jag allt och lackade med Biltemas Epoxyprimer. Det har ju inte suttit så länge ännu, men hittills är intrycket att polyuretanprimern jag målade fjäderbenen med var bättre, den var liksom lite segare i konsistensen när den torkat så den stod emot slag och liknande vid montering bättre...
Okej, jag har både Biltemas Epoxyprimer hemma (efter tidigare tips från dig) samt nu Hagmans Epoxyprimer Gul Grund eller vad den heter. Den senare är nog bäst men tänkte testa Biltemas på några lätt löstagbara delar tex länkarmarna fram för att se hur det funkar över tid. Men Polyuretanprimern vad är det?

Citera
Varmgalvning kan jag annars rekommendera för löstagbara delar, jag galvade som sagt hela min bakvagn för 625kr (minimidebitering) och bättre rostskydd än varmgalv får man leta efter. Dock krävs det ju att delarna har lämplig utformning, typ inga slutna luftfickor och liknande...
Mm.. det låter ju inte så dumt. Dumt bara att jag måste ta ner och fixa hela bak och framvagnen på en gång då helst ;)

Citera
Bara kämpa på, en vacker dag har du blivit såpass snabb att du hinner laga dig varvet runt innan det rostat sönder igen där du började! :P
Usch ja, även om jag inte vill FATTA DET så har du förstås väldigt rätt.. en obehaglig sanning som stör min världsuppfattning.. :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2765 skrivet: augusti 07, 2012, 22:26:18 »
Att du orkar!!!!  ??? ??? ??? ???

Du pratar om att minska fickor för snöslask mm. Tror nog du vill att den ska rosta så mycket som möjligt för att sedan få möjlighet att laga den sedan, annars kan nog ingen förklara din passion till din bil.  ;D ;D

Men kämpa på. Själv så blästrade jag dessa fästen samt elförzinkade dom. Målade dom sedan med någon Hagmans täckfärg, den verkar dock inte fästa så bra så den släpper lite på en del ställen men rosten verkar lysa med sin frånvaro än så länge.

Haha nej inte vill jag ha rost inte, men lite läskigt är det, ifall rosten skulle ta slut och jag plötsligt måste göra något annat med bilen.. vad skulle det kunna leda till??  ;D


Undrar vad som är bäst, pulverlack, varmgalv eller elförzinkning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2766 skrivet: augusti 08, 2012, 02:27:25 »
Hur får man loss det här gummit som sitter i övre infästningen till stötdämparen (höger) bak?

Har tagit ur metallhylsan som satt i bussningen och styrde stötdämparens kolv.

Någon som har bra tips? Har försökt peta ned den med våld och även dra men icke. Känns som om jag skulle behöva en liten kolvringskompressor..
Ska testa med slangklämma i morgon om ingen annan nattuggla har nåt bättre att komma med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2767 skrivet: augusti 08, 2012, 07:57:31 »
Mer våld och en stor skruvmejsel funkade för mig.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2768 skrivet: augusti 08, 2012, 12:41:29 »
Ska du få ut dem hela så vet jag inte. Jag tog bara en mora-kniv och skarloss dem när jag bytte stötdämpare på min bil. :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2769 skrivet: augusti 08, 2012, 13:20:58 »
Tanken var att få ut den hel, annars hade jag löst det ganska snabbt  ;D

Idag gick det bra med en slangklämma att dra åt med och som du sade Isåkarn, en skruvmejsel att trycka med. Då kom den ut hel och fin, sen får vi se hur det går när den ska in igen men tror det är lättare åt det hållet för det är den ju gjord för och har en mjukare kant på midjan åt det hållet.

Tack för de snabba svaren!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2770 skrivet: augusti 10, 2012, 00:57:36 »
Hej hopp i rosthögen! Då så var det dags för en rond mot rosten igen. Denna gång höger tröskel (egentligen båda men börjar med höger).

Mycket finns det att göra som är trevligare på sommaren än rostlagning men nu har jag ett par veckor kvar av semestern som blir fixarveckor.

Innan jag visar min uppfläkta tröskel ska ni få se mitt första möte med Hagmans 2-komponent grundfärg.

Nu börjar projekt Rostlagning höger tröskel och hjulhus höger bak!

Första bilden visar biltemarampen som knakade oroväckande, såg då att ett stag antingen håller på och ger sig eller har fått en smäll så det är krökt.
Säkrade fortare än vanligt med pallbockar också (som alltid skall användas som säkerhet när man skruvar på domkraft eller ramp):
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2771 skrivet: augusti 10, 2012, 01:00:08 »
Fick nytta av biltemas panelclipsborttagare med! Faktiskt oumbärlig när man pillar inredning. Funkar mycket bättre än flatskruvmejsel ;)

Bakom plastlådan vid bältesrullen var det tyvärr rost... känns INTE bra att ha rost vid bältesinfästningen!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2772 skrivet: augusti 10, 2012, 01:01:59 »
Gläntar lite på locket och ser hur mycket som behöver bytas....

Gjorde en mall till infästning bältesrulle så det blir rätt vinkel på det sen efter lagningen. Annars funkar inte bältesbackspärren som den skall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2773 skrivet: augusti 10, 2012, 01:04:38 »
Som synes så har rosten börjat knapra på golvet underifrån..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2774 skrivet: augusti 10, 2012, 01:07:36 »
Blev tvungen att ta bort stolskonsolen för att få undan kabelns som går hela vägen bak till bakljusen samt för att komma åt att byta golvplåt där under stolen.

Som synes så har det till och med börjat rosta i stolskonsolen som sitter INNE i bilen och har det TORRT OCH SKÖNT!  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2775 skrivet: augusti 10, 2012, 01:09:10 »
*END OF UPDATE*

Mer är gjort & fotat men inte redigerat. Kommer en annan natt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2776 skrivet: augusti 10, 2012, 07:42:18 »
Nu jävlar börjar det hända grejjer här igen :D Och som vanligt tycker man lika synd om dig eftersom du har så sjukt mycket rost :o
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

m4kk1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2777 skrivet: augusti 10, 2012, 11:52:10 »
Är det bara jag som haft en jävla tur med min bil ? jag har 3 tre små rostangrepp på hela bilen ? :oo

Stackare som få laga allt.. men det blir fint till slut! :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2778 skrivet: augusti 10, 2012, 12:38:35 »
Nu jävlar börjar det hända grejjer här igen :D Och som vanligt tycker man lika synd om dig eftersom du har så sjukt mycket rost :o

Ja nu kör vi intensivsvetsning ett tag igen.

Tack för medkänslan ;)


Är det bara jag som haft en jävla tur med min bil ? jag har 3 tre små rostangrepp på hela bilen ? :oo

Stackare som få laga allt.. men det blir fint till slut! :D

Njae vi är inte så många med denna typen av grov rost men alla har väl nåt i allafall, tyvärr..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2779 skrivet: augusti 10, 2012, 16:02:47 »
Du börjar nog bli proffs på rostlagning snart  ;)
Vad händer om bältesrullen inte är precis i vinkel? För mitt passagerarbälte funkar väldigt dåligt, man måste dra ur det med vääälldigt mycket tålamod, annars går spärren i.

Diggar dina breddade plåtfälgar! Stenhårt!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2780 skrivet: augusti 10, 2012, 16:28:43 »
Du börjar nog bli proffs på rostlagning snart  ;)
Vad händer om bältesrullen inte är precis i vinkel? För mitt passagerarbälte funkar väldigt dåligt, man måste dra ur det med vääälldigt mycket tålamod, annars går spärren i.

Diggar dina breddade plåtfälgar! Stenhårt!

Jag kallar mig inte proffs förrän rosten kan hålla sig borta från mina lagningar, bilder på det kommer..  >:(

Det blir som du säger, att spärren går i onödigt lätt. Det är ju lätt att lossa och "provköra rullen i en annan vinkel än den du nu har.

Tack tack, jag diggar också mina plåtfälgar  :)
Nu har det väl gått över lite men i början kunde jag inte sluta titta på bilen när fälgarna satt på. Synd bara att jag inte fått till sänkningen bak än men måste lösa avgassystemet först så att det inte tar i när jag kör ner i mitt underjordiska garage!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2781 skrivet: augusti 12, 2012, 02:11:44 »
Började snitta lite i skadan längst bak på höger tröskel..
Där har jag varit och jobbat förr då jag bytte yttre skärmkant bak år 2007.

Tyvärr hade jag slarvat med rostskyddet dvs. rostoljan samt lämnat hål i innerskärmen som gjorde att skärm och utrymmet ända ner i tröskeln fylldes med sand, jord och vatten (+vägsalt) så som synes så är det inte så vackert på insidan.  :-X

Var rädd att mellanväggen i tröskeln skulle vara borta men det är bara rost i nederkant så det finns något att bygga på i allafall.
« Senast ändrad: augusti 12, 2012, 02:24:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2782 skrivet: augusti 12, 2012, 02:18:37 »
Inte kul med backjobb...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2783 skrivet: augusti 12, 2012, 02:27:21 »
På första bilden pekar pilen på den färg som fått vara ifred i 5 år sedan skärmkantsbytet.

På andra bilden lyfter jag på locket för att se nästa lager rostig plåt.

På tredje bilden är det svårt att se vad som är vad....
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2784 skrivet: augusti 12, 2012, 02:31:23 »
Här ser ni baksidan på domkraftsfästet. Förstärkning=Påsvetsad plåt=Dubbelplåt=Rostfälla!

Jag fick lossa reaktionsstaget för att komma åt att kapa på baksidan.
Men det gick lätt då jag haft det borta för nåt år sedan och smörjt ordentligt där bulten löper genom balken. Det var till och med en rostfri mutter så det var trevligt lättskruvat, tack Frej  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2785 skrivet: augusti 12, 2012, 02:33:02 »
Jag räknar inte med en massa kommentarer på sånt här hemskt rost men har ni några åsikter/frågor eller synpunkter på det ni ser/läser så är det väldigt välkommet att ni skriver något om det i tråden  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2786 skrivet: augusti 13, 2012, 20:51:24 »
Frej.. Älskar och hatar att läsa din tråd samtidigt..

är kass på vettiga frågor men du är en kämpe! älskar din svetsarglöd! Kör på Frej!
Du blir i alla fall profs på att svetsa... om man ska se nått bra i det hela ;) samt så borde du som har sån koll på rost kanske skriva en liten sammanställning till vanliga rostställen på våra 300:or? det skulle vara helt underbart!

Frej, Rostjägaren! ;D

keept it up! :D
Och bilen går bra? ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2787 skrivet: augusti 14, 2012, 02:07:36 »
Tack så jättemycket Lightfox!! Det behövs just nu..
Hade inte varit så farligt om jag haft massor med tid men när det är bruksbilen man svetsar på och semestern håller på att ta slut så..
Jag vill inte ge upp på denna bilen så jag har inte råd att fusklaga heller. Nu gäller det bara att jag rostskyddar  o r d e n t l i g t  så jag slipper göra om det här stället för tredje gången om 5 år till. Väntar gärna minst 10 år ;)

En guide på rostställen får jag/vi rostjägare fixa till det var en bra idé! Frågan kommer ju upp varje gång någon 300-färsking ska ha köpråd på bilmodellen :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2788 skrivet: augusti 15, 2012, 02:21:17 »
Nu behöver jag verkligen er hjälp framåt!

Funderar på om jag är galen på riktigt eller om det finns nån framtid för mig och bilen?  :o


Öppnade upp höger tröskel lite mer och fann ytrost i typ hela tröskeln. Tyckte grundfärgen eller vad det är Volvo sprutat på såg lite konstig ut så jag drog på lite med friblästern och då uppenbarade sig både frisk plåt men även mängder av ytrost..  :'(

VAD SKA JAG GÖRA??  ???

Enda seriösa alternativen jag kan komma på så här mitt i natten är:

- Försöka komma åt att blästra all rost och sen rostskydda med tvåkomponents rostskyddsfärg samt spruta i rostolja överallt när allt är klart och sen fortsätta den behandlingen 1-2ggr per år (oljan alltså)
- Strunta i att blästra och bara köra i rostolja enligt ovan.

Seriöst för er men oseriöst för mig alternativet:
- Lämna karossen åt sitt öde på en skrot och köpa en rostfri 360 och låta rostskyddsbehandla hela karossen hos en firma som kommer åt ÖVERALLT i balkarnas utrymmen! Sen flytta över motor och annat skoj som sitter på nuvarande kaross.

Oseriösa alternativen:

- Lämna bilen åt sitt öde på en skrot och köpa 740 med galvad kaross istället och åka sossecontainer med turbo resten av livet.
- Lämna bilen, klubben och forumet åt sitt öde på en skrot och köpa en Toyota Supra eller annat skoj och slita ut en sån i taget tills rosten hittar även dem.
- Köpa en billet helaluminium AC-cobra för drygt en miljon dollar och sen åka V8 resten av livet.

Gillar verkligen inte att gnälla så här men nu tycker även jag att rosten börjar bli TOTAL pest.

Enda ljuset i mörkret är väl att det tog bilen 25 år att nå det här skicket. Fast nästa gång går det ju förstås fortare...

Här är bilderna på pesten:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2789 skrivet: augusti 15, 2012, 06:26:06 »
HAMMARLACK.

Direkt på rost.

Det är omöjligt att hitta dessa bilar rostfria. Eller ja..om du nu inte hittar en som stått förvarad i flera år.
Du har väl en annan bil att använda så länge? Sossecontainrarna rostar också, börjar öka med såna som säljs med rost under, besiktnings anmärkning med!

"Om du redan gjort så mycket, varför sluta?"
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2790 skrivet: augusti 15, 2012, 08:57:19 »
Jag röstar för olje alternativet. Vad kan hända, rosten borde stanna upp och plåten är väl inte så försvagad av denna rost. Du har nog värre bekymmer på andra ställen ;D

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2791 skrivet: augusti 15, 2012, 09:41:32 »
Vet inte vad det är som håller dig kvar på just denna kaross om det är pga förra ägaren? Jag skulle hitta ett en exakt likadan men så rostfri som möjligt och köra en rostskyddsbehandling. Dels slipper du laga rost år framöver och du kan njuta av att åka istället. Nostalgin sitter inte i en bil utan lukter känslan sitter i alla bilarna.

Jag får samma känsla när jag kliver in i min 360 som i min första 340.

Men den lilla rost du hittat stoppas enkelt med lite linolja och kommer inte vara några problem om du ser till att göra om behandlingen vart 5 år. Låt inte rosten vinna över din hobby. Man kan inte ha ett roligare bilägande för mindre pengar och dessutom är den snart veteran med alla sina fördelar.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2792 skrivet: augusti 15, 2012, 10:50:04 »
Nej nej ingen sossecointainer..
Byt kaross så kanske du får tillbaka glöden, skulle nog vara en lättnad för dig.. så skulle iaf jag känna :)
Jag menar fälgar och snurra har du ju redan färdigt bara att flytta över.

På detta forum vilar inga lessamheter ;)

//Richard

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2793 skrivet: augusti 15, 2012, 15:54:49 »
Jag röstar också för olje-alternativet!  :)

Om du känner att det blir för mycket rost så tycker jag du ska leta upp en fräsch kaross och flytta över motorn med MS till den.  :)
Du har ju gott om tid på dig att leta fräschaste möjliga kaross.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2794 skrivet: augusti 15, 2012, 18:51:27 »
HAMMARLACK.

Direkt på rost.

Det är omöjligt att hitta dessa bilar rostfria. Eller ja..om du nu inte hittar en som stått förvarad i flera år.

Eller hitta en som blivit rostskyddad.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« Svar #2795 skrivet: augusti 15, 2012, 19:05:01 »
Jag tycker du har så mycket rost att du kan börja fusklaga denna kaross bara så den går att köra med, medan du rostskyddar och fixar småfelen på en bättre kaross.
Kostar ju inte mycket att köpa en bättre kaross (bil) bara du hittar en bra (brukar ju dyka upp fina exemplar ibland).
Är ju betydligt roligare att fixa till en bra bil så den blir skitbra, än att fixa till en dålig rosthög så den nästan blir bra.
Blir ju också mer tid över till motor mm om du slipper rostsvetsandet.

Men gör som DU vill, det är det ända rätta ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2796 skrivet: augusti 15, 2012, 19:46:56 »
HAMMARLACK.

"Om du redan gjort så mycket, varför sluta?"[/color]

Har provat hammarlack men tycker inte den är så bra. Funkar inte på utsatta detaljer som fjäderben i allafall.

Ja det är lite det som hindrar mig att sluta, jag har lagt alldeles för mycket tid på rostlagning redan  :P


Jag röstar för olje alternativet. Vad kan hända, rosten borde stanna upp och plåten är väl inte så försvagad av denna rost. Du har nog värre bekymmer på andra ställen ;D

Nej du har väl rätt, att jag har grövre rost på andra ställen. Men om det trots rostolja fortsätter rosta så kommer jag få en del jobb med att bygga helt nya trösklar innifrån och ut om några år. En utmaning iofs.. Det svåra är ju att hitta en ersättare till den hålstansade och pressade mittenplåten som verkar vara ryggraden.


Vet inte vad det är som håller dig kvar på just denna kaross om det är pga förra ägaren? Jag skulle hitta ett en exakt likadan men så rostfri som möjligt och köra en rostskyddsbehandling. Dels slipper du laga rost år framöver och du kan njuta av att åka istället.

Men den lilla rost du hittat stoppas enkelt med lite linolja och kommer inte vara några problem om du ser till att göra om behandlingen vart 5 år. Låt inte rosten vinna över din hobby. Man kan inte ha ett roligare bilägande för mindre pengar och dessutom är den snart veteran med alla sina fördelar.

Det är inte förra ägaren som gör att jag vill behålla denna bil. Den har inte gått i arv eller så.
Det är väl lite prestige antar jag, samt att jag är envis och vägrar ge upp! Samt att för varje 340/360 som går till skrot gör att det finns en färre till eftervärlden och det gillar jag INTE!

Rosten vinner inte över hobbyn! Bara att skriva SKROTA? och till och med spotta ur mig att jag skulle byta bilmodell (vilket jag absolut inte överväger) gjorde att det med ens känns bra/bättre igen!

Samt alla svar här i tråden värmer och stärker gott!

Faktum är att jag aldrig velat ha ett exemplar i toppskick för att då kanske bli för rädd för att använda grejorna så som jag vill (full gas och fullt ställ när så önskas) sommar som vinter!

Från början tänkte jag att allt jag gjorde på bilen skulle vara återställningsbart till original men den tanken har jag fått släppa för länge sedan även om jag fortfarande strävar efter originalliknande former när jag återställer skadade karossdelar med ny hemknackad plåt.
Första eller största undantaget var väl plåten under bakkofångaren här i vintras.

Jag tycker du har så mycket rost att du kan börja fusklaga denna kaross bara så den går att köra med, medan du rostskyddar och fixar småfelen på en bättre kaross.
Kostar ju inte mycket att köpa en bättre kaross (bil) bara du hittar en bra (brukar ju dyka upp fina exemplar ibland).
Är ju betydligt roligare att fixa till en bra bil så den blir skitbra, än att fixa till en dålig rosthög så den nästan blir bra.
Blir ju också mer tid över till motor mm om du slipper rostsvetsandet.

Men gör som DU vill, det är det ända rätta ;)
Du har så rätt så, även min bror försöker få mig att inse det.
Men det är som att hälla vatten på en gås typ, jag VILL inte ge upp och börja på nåt nytt.
Jag skulle bytt direkt när den tuffa rosten kom, eller ännu hellre fixat det lilla som var när jag köpte bilen. Då hade det varit mycket enklare. Samt ordentligt rostskydd hade ju varit smart. Istället blev det Megasquirt och motorpill och så.
Nu lär det väl bli så att när jag tröttnat att laga återkommande rost så kommer jag tillslut ge med mig men även att jag själv säger det nu så vill jag inte inse det.
Hopplöst fall liksom.


Tack för alla svar och uppmuntran!
Nu är det bara att greppa blästern och köra på i trösklen så att all lös originalfärg fladdrar bort och kanske även rosten ger sig iväg så att jag får en bra start på rostskyddet!

Har hittat en Amazonrenovering som ger en hel del inspiration! Bla. helt nedslipad kaross och svept i Epoxigrund!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2975864#p2975864

Min största fundering just nu är om jag kan lacka med Epoxigrunden trots att det inte är helt plåtrent överallt. Om det händer konstigheter när Epoxin kommer i kontakt med gammal färg. Någon som har erfarenhet?
« Senast ändrad: augusti 15, 2012, 19:49:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Nya tag i garaget! Tröskel ska lagas!
« Svar #2799 skrivet: augusti 22, 2012, 00:01:26 »
Nu har semestern tagit slut, skolan har börjat för barnen och ekorrhjulet har börjat snurra för fullt igen. Det har även mina två cykelhjul då bilen fortfarande är uppallad, nästan helt tom på inredning, uppkapad, blästrad, blästersand och slipdammstäckt utvändigt och invändigt!
Orken och motivationen är inte på topp en tisdagskväll som denna. Har i allafall legat uppochned en stund och kapat bort mer rostig plåt och fantiserat lite om hur jag kommer laga i med frisk plåt snart.

Tänkte att jag även skulle få uppdaterat min egen tråd med vad som hänt istället för att bara läsa och kommentera så många av er andras trådar som jag hinner och orkar!

Så här kommer lite mera avskräckande bilder som förhoppningsvis får någon mer än mig att ta fram kompressorn och trycka i rostolja i alla möjliga och omöjliga hålrum på karossen och kanske slipa ned den där lilla rostblämman innan den blir ett monster och svart hål som börjar suga i sig bilen.

Främre bladfjäderfästet visade sig vara en rostfälla med en dum dubbelplåt som dessutom agerar smutsuppsamlare och perfekt angreppsställe.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.