Författare Ämne: Projekt: Snabba upp en 360  (läst 338101 gånger)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #40 skrivet: november 19, 2004, 17:10:57 »
Hehe! Jo det kommer nog bli sound i den vad det lider. Det ska på ett 2,5 tums system utan kat i vår eller så.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #41 skrivet: november 29, 2004, 21:02:48 »
Ja då var det redan julafton då!

Iallafall hemma hos mig, för idag kom mina efterlängtade stötdämpare! :D
Det tog sin lilla tid pga strul med Posten och så, men den som väntar på något gott...

Så nu tänkte jag bara smälla ihop fjäderbenen, kasta i de i bilen och så skulle allt vara frid och fröjd... men icke!
Vid en närmare koll och lite hackande med en skruvmejsel, konstaterades att nedre fjäderskålarna är lite för rostiga för att vara sådär bra som man önskar. Jag blir ju inte precis förvånad men jag hade hoppats på att slippa fixa det.

Jaja nya skålar hämtas i morgon och blir kanske bytta någon kväll i veckan, så förhoppningen är att fjäderbenen blir klara till helgen trots allt. Det vore attan så trevligt att bli klar med det någon gång!

Bilder kommer, dock med lite fördröjning som vanligt.
Nu har jag iaf bestämt mig för att tjacka en digitalkamera snart, så man kan uppdatera med bilder i realtid så att säga.


Over and out.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #42 skrivet: december 03, 2004, 16:35:15 »
Tjoho! Fjäderbenen har hittat hem till bilen igen!

Igår på jobbet svetsades fjäderskålarna och på kvällen monterades dämpare och fjäder.
Så idag var det dagen med stort D. Dagen när 360:in skulle hamna på marken igen och jag skulle få se resultatet av sänkningen och stötdämparbytet.
När jag släppt ner bilen från domkraften och tagit ett par steg bakåt och kollade hur resultatet blev så kom det genast ett stort leende på mina läppar, likt denna ;D
Det blev riktigt snyggt när den fick komma ner lite även ifram och jag gick runt och beundrade bilen från olika vinklar. Fan vad bra det blev helt enkelt!

Sedan var det dags att kasta på bakre stötdämparna också, och det gick oväntat smärtfritt faktiskt. Bara att skruva bort, sätta dit nytt och skruva fast. Hur smidigt som hellst!
Jag har dock inte provkört än, men jag tryckte ner bilen med handkraft och den känns bestämd i dämpningen om man säger så.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #43 skrivet: december 03, 2004, 18:54:51 »
Nu får du skynda upp med digital kameran. Vi vill också få leende på våra läppar  :(
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #44 skrivet: december 03, 2004, 19:00:52 »
Jo jag får väl de, man vill ju att folk ska va gla' ju :)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #45 skrivet: december 12, 2004, 16:59:06 »
Tjo!

Idag var jag och köpte Emil's (T08R på forumet) B230FB motor.
Imorgon ska jag plåta lite grann och sedan börja strippa ner den på runt-omkring-grejer, och mäta lite och se om det kanske går att köra med originalinsuget.

Vet inte när den hamnar i bilen, men förhoppningsvis redan i vinter, beror på om det ska trimmas eller bara stoppas i som den är.
Får se vad som händer med den, men tankarna går kring att porta, plana, mirafräsa toppen och låta någon bygga ett extraktorrör, ett är klart iaf och det är att det ska bli lite fart på bilen till sommaren!
« Senast ändrad: december 12, 2004, 17:00:27 av Freedo »

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #46 skrivet: december 13, 2004, 16:21:52 »
Ja då var motorn nerstrippad då.
Start, generator och allt sådant plockades bort, men när jag ändå var igång åkte toppen av också.

Sedan har jag fastställt att det är samma insug på b200 som b230. Jag trodde att det skulle vara skillnad då motorn har annan lutning i 7 och 900 serien. Men det är ingen skillnad alls förutom vissa vacuumanslutningar och så som är modellspecifikt och fuelrailen är lite annorlunda, så allt ska passa rakt av utan modifiering som det verkar.


Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #47 skrivet: december 13, 2004, 17:54:03 »
Visst är det kul med Volvo ... One size fits all ..  :)

Vart i vårt avlånga land håller du hus .???

// Micke S
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #48 skrivet: december 13, 2004, 22:05:22 »
Ja det är den största behållningen med att åka volvo, nästan allt passar mellan de olika modellerna, oavsett år och bilmodell :)

I norra sthlm, åkersberga närmare bestämt.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #49 skrivet: december 13, 2004, 22:29:06 »
Kan säga att det är lika dant i VAG familjen (då jag jobbar med dom). Allt är som Lego, samma mått över allt.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #50 skrivet: december 14, 2004, 19:57:00 »
Så då finns det några nya bilder ute igen, denna gången på stötdämpare, fjäderben och fjäderskålar. Bilder på hela bilen när den är sänkt kommer med nästa vända som är påväg, jag hann inte ta slut på den rullen innan denna skickades iväg tyvärr, digitalkamera jatack! ;)

Jag ber även om ursäkt för att vissa bilder är lite oskarpa. Papperskopiorna blir bra, så det är något som händer när de scannas in, inget jag kan rå för.

http://album.fotolabo.net/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=IuGcnMuxFM&PASSWD=KmJsmTJWIwATtE&LANG=se

Håll till godo!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #51 skrivet: december 14, 2004, 20:49:08 »
vad är det för stötdämpare och fjädrar du köpt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #52 skrivet: december 14, 2004, 21:50:56 »
Det är Lip-dämpare som jag köpte via Micke på Art racing.
Fjädrarna köptes från Örebro fjäder och stötdämparsevice, men de hade kvar av ett gammalt parti, så det är inte säkert att det går att köpa dem därifrån längre.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #53 skrivet: december 15, 2004, 13:57:57 »
Rackarns snyggt med svarta fjäderben och röda fjädrar  :)

Var det svårt att svetsa fjäderskålarna? Svårt att få på rätt plats?

Kanske nåt för garaget då detta är ett standardfel på 300-serien...
« Senast ändrad: december 15, 2004, 13:58:32 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #54 skrivet: december 15, 2004, 21:17:20 »
Jo jag tycker också att det blev rätt snyggt! Tyvärr syns det ju inte så mycket när bilen är sänkt.

Det var inte så knepigt att få det på plats, jag ritsade upp markeringar där dräneringhålet skulle vara för att få det i rätt läge, och även under skålen för att få rätt höjd. Sedan var det bara att gå efter det. Skålen hade så bra passform på benet så den satt rakt av sig själv så att säga.
Det viktigaste är ju att det blir lika på båda benen och att skålen sitter på rätt läge så att fjädern blir centrerad i fjädertornet.
Om man flyttar upp skålen en bit borde ju fjädringen bli lite hårdare också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #55 skrivet: december 15, 2004, 21:30:30 »
Om man flyttar upp skålen en bit borde ju fjädringen bli lite hårdare också.

Och högre ifall fjädern inte redan är fullt utfjädrad när bilen står på marken och tynger ner fjädrarna. Men har man sänkfjädrar gör det väl inget om den höjs lite...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #56 skrivet: december 15, 2004, 22:07:46 »
Ja just det, så är det.
Vet dock ej om det är något man bör göra, finns kanske risk att fjädern kan fjädras ihop helt så att den slår i om man pressar ihop mer än det är tänkt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #57 skrivet: december 15, 2004, 23:29:50 »
Ja just det, så är det.
Vet dock ej om det är något man bör göra, finns kanske risk att fjädern kan fjädras ihop helt så att den slår i om man pressar ihop mer än det är tänkt.

Tveksamt väl.. men om dämparna är i sitt yttersta läge i normalläget när bilen står på marken så kommer det väl bli som att slå igenom fast tvärt om? När dämparen tar slut om du förstår vad jag menar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #58 skrivet: december 16, 2004, 12:20:54 »
Njae, nu är jag nog inte riktigt med i tankegångarna.
Du menar att dämparen tar stopp för att den inte kan tryckas ut längre eller?

För övre fjädertallriken och då även dämparstången flyttas ju uppåt om man flyttar upp nedre tallriken.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #59 skrivet: december 16, 2004, 16:04:11 »
Njae, nu är jag nog inte riktigt med i tankegångarna.
Du menar att dämparen tar stopp för att den inte kan tryckas ut längre eller?

För övre fjädertallriken och då även dämparstången flyttas ju uppåt om man flyttar upp nedre tallriken.

Ja det menar jag!

Det är just det jag syftar på, att dämparstången INTE flyttas om du flyttar bara tallriken, dämparen sitter ju fast i fjäderbenet och tallriken skjuter du högre på fjäderbenet så att fjädern spänns åt.

Dock ändrar du ju inte själva dämparens position och rörelse. Förutom att fjädern kanske orkar spänna ut dämparen max och då har du ju ingen marginal för dämpare/fjäder/chassi att ta vägen ifall hjulet går över ett hål i vägen tex. och fjädrar ut max precis som om du hoppade med bilen!

Eller har jag fel?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #60 skrivet: december 16, 2004, 18:29:29 »
Ja du har nog rätt.
Det jag menade med att dämparstången flyttas upp gällde när bilen står på marken, dvs om man flyttar upp nedre tallriken så kommer fjäderns tryck på den övre tallriken att öka och då trycks den ju högre upp och även stötdämparstången trycks upp. Så då kanske det finns risk att stötdämparen "bottnar" uppåt så att säga, om fjäderbenet fjädrar ut mycket, t ex i en grop eller så.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #61 skrivet: december 16, 2004, 22:24:01 »
NU pratar vi samma spåk!  :D

Frågan är bara hur väghållningen blir när dämparen ligger väldigt nära maxläget eller på det till och med. Som att gå eller springa utan att böja på knäna  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #62 skrivet: december 17, 2004, 12:21:36 »
Som att gå eller springa utan att böja på knäna  ;)

Väldigt målande beskrivning, jag tror det blir precis så :)

Det optimala måste ju iaf vara om dämparen är ihopsjunken till hälften när bilen står i normalläge, så att man har lika mycket fjädringväg både uppåt och neråt.
Men jag tror som sagt inte att det hjälper att flytta upp nedre tallriken, det ända som borde hända är att bilen blir högre och man får mindre fjädringväg neråt.

Ja jag kom på att om vi ska fortsätta denna disskutionen kan vi ju starta en ny tråd om fjädring och dämpning, så behöver vi inte blanda in ovidkommande saker i min projekttråd ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #63 skrivet: december 17, 2004, 15:45:19 »
Jag tycker vi har avslutat den diskussionen.


Vad har du mer för planer för 360:n just nu?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #64 skrivet: december 17, 2004, 19:04:33 »
Planer ja, det känns som att jag bara har planer men inte tid, råd och möjlighet att genomföra dem, mycket snack men lite verkstad så att säga.

Men b230fb motorn är nerriven, så den ska tvättas av och snyggas upp. Sedan ska jag få råd att plana toppen och ev även renovera bottendelen. Och sedan byta i stort sett alla tätningar och packningar i motorn, dvs topplockspackning, insug, grenrör, tråg, ventilkåpa osv.
Sedan ska jag passa på att byta koppling när motorn ändå är ur.
När jag har alla grejer för att plocka ihop motorn så ska jag låna en motorlyft och lyfta i den och hoppas att det går att besikta med den.
Så ser det ut för närvarande, dvs det blir inget trim just nu.

Edit: jag räknade lite på det  och det kommer kosta ca 4500 kr att få ihop motorn, inkl koppling, alla packningar och planing av toppen.
« Senast ändrad: december 17, 2004, 19:16:32 av Freedo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #65 skrivet: december 17, 2004, 22:14:27 »
Okej, jo de som jobbar mer än dom snackar är sällsynta..  ;)
Jag tex. har ju snackat MS i ett år, haft kortet ett halvår och sedan börjat bygga  :-[ Men det blir inte förhastat nånstans i allafall!

230FB det är en sugismotor då eller? Lågkomp? Har inte hunnit plugga alla beteckningar än..

4500.. är det orginalkoppling typ då eller?
Inte byta några lager? För då blir det väl dyrare kanske?

Lycka till säger jag då. Vore kul med fler som sätter planerna i verket på det här forumet. Mer trim än luftfilter och så. Fast kul ändå att vi alla är på ungefär samma stadie förutom Spritis, Micke Art Racing och T08R mfl.
« Senast ändrad: april 20, 2011, 20:10:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #66 skrivet: december 18, 2004, 20:54:48 »
Jo man har ju mycket planer och ideer som man pratar om, men inte alltid uppfyller.
Annars får man väl vara helt tyst och inte prata alls om vad man tänkt göra, då har man ju inga förväntningar på sig, men då har man ingen sporre att genomföra allt heller tycker jag.

B230fb är en sugmotor, hade varit kul med en turbosnurra, men jag har inte garage och de verktyg som behövs för att få ihop det, så det får vänta.
Men det är en bra sugmotor, den har ju den eftertraktade 531 toppen, så det går att få bra knuff i den också.

I de 4500 räknade jag med alla packningar, en originalkoppling, plus servicegrejer som stift, olja, filter.
Om jag ska renovera bottendelen drar det iväg ett antal lappar till. Ram och vevlager, kolvringar och kolvbultar antar jag att man byter. Och när man ändå är igång så viktjusterar man kolvar och stakar och honar cylindrarna och även linehona kan vara vettigt att göra tror jag.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #67 skrivet: december 18, 2004, 21:22:14 »
Nej man måste ju få snacka lite, är ju halva nöjet  ;)

Ah 531, fint det. Är det en VX-kam i den oxå?

Okej, jo det är dyrt att motorrenovera.

Vad är linehona?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #68 skrivet: december 19, 2004, 15:07:54 »
Linehona är när man tar bort lite material på ramlageröverfallens ben så hålen blir ovala, sen borrar man upp dom igen så dom blir helt runda och i samma dimention som original. Då är man säker på att vevaxeln sitter helt perfekt.

Ett tips är att decka blocket också om du ska gära iordning det. Det är som att plana toppen fast man gör det på blocket och inte för att öka kompressionen utan för att va helt säker på att det är plant.

På mitt block så kommer jag även att borra cylindrarna till en överdimention (96,3mm) för att få bort vändkanter och vevetuellt andra små skador. Efter det så kommer cylindrarna att kryss-henas (tror jag det heter). Har det uppskrivet hemma man sitter hemma hos svärmor nu.

Köp lagerna från Parner och köp dom i bly/brons ska vara bättre än original lagerna. Vet att Volvo är dyra på sina original lager så tror inte det blir dyrare heller.

Det sittter VX3 kam i den. Vet då det va jag som sålde den.


Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #69 skrivet: december 19, 2004, 21:22:14 »
Jupp, så ligger det till.
Jag tänkte ringa runt och snacka trimmning med lite olika firmor, och kolla upp vad man bör göra och vad det kostar för den effekten jag siktar på.

Jag har iallafall bestämt mig för att motorn ska byggas seriöst från grunden och inte bara slängas i, trimmas och hoppas på att det håller för då blir det ändå dyrt och jobbigt i slutänden när något rasar.
Jag har rätt höga krav på mina grejer så jag kommer ändå inte vara nöjd med något halvdant, sen hur mycket effekt det blir det får vi se men den ska iaf ha kapacitet för minst 200 hk.
Så bilen kommer vara original  i motorn ett tag framöver, men det blir ju desto roligare när den är klar, så det är värt att vänta.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #70 skrivet: december 19, 2004, 21:44:46 »
Jag har iallafall bestämt mig för att motorn ska byggas seriöst från grunden och inte bara slängas i, trimmas och hoppas på att det håller för då blir det ändå dyrt och jobbigt i slutänden när något rasar.

Så bilen kommer vara original  i motorn ett tag framöver, men det blir ju desto roligare när den är klar, så det är värt att vänta.

Exakt så jag har resonerat. Man får ta lite när man har råd. Det blir billigare i slutändan att göra det seriöst från början.

Kollade upp vad krysshening heter och fackordet för det är platåhening. Man gör ett fint kryssmönster i cylindern för att få bättre oljefilm och på så vis mindre slitage och så tar det inte lika lång tid att köra in motorn.

Kul att det går bra för dig. Hoppas att du får/köper en digitalkamera då du är bättre på att ta bilder än mig :)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #71 skrivet: december 19, 2004, 22:00:29 »
Ja jag har ju funderat lite på det här, "Slänga i motorn och ha lite kul nu, eller vänta coh bygga en seriös motor och ha ASKUL senare" Eftersom man troligen skulle vänja sig och vilja ha mer effekt efter en månad annars, så är det inte mycket att snacka om.
Och som sagt, det ska fungera bra. Jag vill kunna vara ute och busa i en timme utan att det finns risk att något blir överhettat eller att det inte håller för högre varvtal så man måste hålla igen för att inte skjuta sönder något, då kan det lika gärna vara tycker jag.

Har du någon uppfattning om vad som krävs för att krysshena och vad det kostar?
Kan man t ex göra det utan att borra först?

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #72 skrivet: december 19, 2004, 22:35:52 »
Vet inte vad det kostar.
Jag ska borra, decka, linehorna och krysshena mitt block och det skulle gå på runt 3000 (svart, vitt 6500). Så jag vet inte vad sakerna kostar var för sig. Vet att deckningen kostar ca 500 (vitt) men dom andra sakerna vet jag inte.

Ring till något motorrenoveringsföretag eller trimfirma.

Vill inte skriva vilken firma jag använder då dom ska göra det svart åt mig.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #73 skrivet: december 20, 2004, 09:27:18 »
Ja okey, men då vet jag ungefär vart det ligger i pris iaf.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #74 skrivet: december 22, 2004, 18:29:59 »
Ja då har det ramlat in nya bilder då!

Det är på B230:in och lite annat smått och gott.

http://album.fotolabo.net/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=IuGcnMuxFM&PASSWD=KmJsmTJWIwATtE&LANG=se

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #75 skrivet: mars 09, 2005, 19:13:44 »
Tjena Fredrik.
Hur går det för dig?

Kommer du på isträffen?
Vill ju se bilen! :)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #76 skrivet: mars 14, 2005, 21:44:00 »
Hej hej!
Händer inte så mycket. Allt jag har gjort de senaste månaderna är skruvat fast batteriet och bytt en batteripol.
Det ska ju hålla på och jäklas med att snöa hela tiden, bara för att det råkar vara vinter :P

Och jag hade verkligen velat träffa alla och sladda runt lite, men det ser tyvärr mörkt ut med israce för min del, iaf med 360:in :'(
Jag hade räknat med att besikta och ställa på den innan dess men jag har tyvärr inte råd just nu, alla utgifter har en tendens att tajma varandra :P

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #77 skrivet: mars 15, 2005, 11:13:32 »
Jo det brukar ju bli så.

Hur har det gått med motorn då?

Hoppas du kommer iaf. Kan ju va kul att sladda med 9000 också även fast den är grävling.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #78 skrivet: mars 15, 2005, 19:03:31 »
Det rullar på sakta men säkert.
Jag har plockat ner den och gjort rent toppen och blocket. Så nu är det renovering av blocket som är nästa punkt, dvs borra, decka osv.

Sedan är det vevparti, stakar och kolvar som ska få sig en översyn. Viktjustering, balansering osv. Där vet jag inte vad det blir, har inte kollat det än, men någon form av kraftigare stakar och kolvar lär det bli. "M" stakar har jag hört att många kör med, men det kanske inte passar i min motor.


Vi får se om jag kommer och krafsar mig fram på isen och rycker i kryckan som en tokig ;)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #79 skrivet: mars 15, 2005, 19:19:54 »
M stakar passar, sitter i B23E/ET.
Jag har stakar från turbomotorn som är ännu starkare (från B230FT) och kolvarna från den motorn om du är intresserad.
Fast ska du köra sugtrim så är det bättre med dina originalkolvar för att inte tappa komp. men det skadar ju inte att ha turbokolvar liggandes om man vill ha ännu mer effekt i framtiden.
Tror inte du behöver andra kolvar så länge du sugtrimmar, original kolvar klarar iaf 400hk. Vet flera stycen som svarvat av sugkolvar och haft dom i turbomotorer på över 300hk så det ska inte vara någon risk.

Du kan ju höra av dig om du är intresserad. Kan ta med dom på isträffen om du vill se dom.