Vaknade kl 330 inatt och var klarvaken så klev upp och satte mig vid datorn en stund.
Kom då på att man kanske skulle ta och leta reda på kontakterna till backljusbrytaren och kolla om man får backljusen att fungera
Det första jag gjorde var att löda fast kablarna på backljuskontakten och gick sedan ut till bilen. Men jag har så sjukt dålig belysning på min parkeringsplats så åkte iväg till Elgiganten och ställde mig under en lyktstolpe, och nu såg man ju faktiskt något
(om ni undrar över belysningen på parkeringen där så lyser det riktigt starkt och riktigt vitt från lyktorna).
Ja då var det bara att skruva loss kåpan och gummidamasken till växelspaken. Hittade sedan två st lösa kablar med varsin kapslad flatstifts-kontakt. Funderade om dessa var till backljuset
Hur gjorde jag då för att testa?
Jag tänkte att backljuset är nog på 5W, då borde 5A räcka utan problem. Letade då reda på en 5A flatstiftsäkring och kopplade på flatstiftskontakterna på denna så att ifall det blir kortis när jag vrider på tändningen så brinner säkringen istället för kablarna
Vred på tändningen, säkringen är fortfarande hel.
Gick ut och kollade, Halleluja! Backljuset lyser
Då var det bara att stänga av tändningen, skruva dit backljusbrytaren och koppla in denna och skruva tillbaka både gummidamask och konsolen.
Det som är kvar att göra nu är att dra en kabel för höger backljus till vänster backljus så båda lyser, man kan ju inte ha osymmetri
Och om ni undrar varför jag inte bara kopplar in vänster backljus så finns det ingen sladd som går till backljuset på vänster sida, finns en lös rödsvart sladd men får ingen ström från den med lyset igång
.
Öppnade sedan motorhuven för att kolla oljenivån. Den är nu nere på halva stickan och motorn bilen lämnar inga oljefläckar på marken längre
Kollade sedan runt lite för att se om jag ser något läckage. Upptäcker då att bromskraftsfördelaren (eller vad den heter) är helt täckt av olja och hela området nere vid vänster frambalk är mycket oljigare än resten av motorrummet.
Motorn är helt torr från topplocket och uppåt så från ventilkåpspackningen är det inte.
Riktade då mina misstankar mot oljestickorna (ja jag har två stycken
), den som sitter i blocket är torr och fin. Försöker då se den som sitter i tråget, ser ingenting så tar och hämtar en ficklampa från bilen. Och JA! jag hittade äntligen det stora läckaget för det är fuktigt av olja vid oljestickan och stickan ser inte ut att sitta riktigt som den ska heller. Och jag kommer ihåg att den stickan var ett helvete att få dit när jag bytte till B23an.
Så det får jag försöka fixa till ASAP.
Och till sist så tog jag en bild på tändpunktsgivaren (som Haynes kallar den) som sitter på blocket mot svänghjulets baksida. Och tog även en bild på kontakten, kontakten har 3st kablar, svart, röd och vit. Jag gissar att svart= jord, röd= 12V+ och vit= signal. Funderar på om den går att använda till att ta ut rpm-signal till MSet, det bör gå om jag bara tar reda på vad det är för delning på triggerpunkterna.
Någon som har en bild på baksidan av ett original B19/21/23-svänghjul?