Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 856389 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 2012-12-19
« Svar #720 skrivet: december 19, 2012, 23:21:49 »
nja har vart stilla ett tag men ska försöka få denna helgen lite gjort :D och under jullovet får jag hoppas :)
Ok, det  låter fint det. Ska också fixa lite nu under jullovet.


Update:
Idag så har jag bytt olja och filter, bytte även klämbrickan (elr vad det heter, heter crush-washer på engelska iaf), förhoppningvis slutar  den läka olja nu för den har läkt ca 1L olja /månad.

Tog även isär 80A generatorn för att kolla skicket på den.
Det bakre lagret var så gott som helt slut, lagret låter verkligen inte mysigt.
Det främre lagret är påväg att bli lika slut som det bakre, lagret låter men inte alls lika illa som det bakre.
Den mest slitna delen på släpringarna är 25mm i diamter. Så får fortsätta köra med 55A generatorn tills vidare.

Bild 1 och 2:
Skillnad mellan Volvo oljefilter och Biltema oljefilter.

Bild 3:
Isärtagen 80A generator.
« Senast ändrad: december 19, 2012, 23:23:34 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Äntligen har jag en hatthylla :D
« Svar #721 skrivet: december 20, 2012, 18:19:51 »
Ja  ikväll så gjorde vi en affär jag och trazan 18, han fick mina 6st däck med fälg och jag fick hathyllan. Helt klart nöjd med bytet då jag letat efter en hatthylla i över ett år.

Tyvärr är det två hål från högtalare i hatthyllan men får väl se om jag kanske lägger igen dem eller bara låter det vara.


Och när jag plockade fram däcken passade jag på att ta en bild för att visa hur mina 14" 360-alufälgar ser ut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #722 skrivet: december 20, 2012, 20:26:19 »
köp 6X9 or så blir det fint i hatthyllan täckta  ;)

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Kom på en sak angående att sänka bilen fram
« Svar #723 skrivet: december 20, 2012, 20:40:28 »
Ja nästan just innan jag somnade "inatt" (ca 4:30 på morgonen elr nåt sånt) så kom jag på hur man skulle kunna göra ifall man vill sänka bilen så mycket det bara går utan fjädrarna sitter löst (dvs, utan gnäll från bilprovningen).

Det jag kom på var att man kan hissa upp bilen fram, ta bort däcket och sedan mäta från botten av undre fjäderskålen till toppen på övrefjäderskålen (på insidan av skålen alltså) och sedan kapa fjädern just lite längre än det måttet för då glappar ju inte fjädern när man hissar upp bilen fullt.

Säkert någon som kommit på det tidigare men har aldrig hört eller läst något om det. Det kanske är alldeles för krångligt med tanke på att man måste ta loss fjädern, men tänkte t.ex om man byter till någon styvare fjäder och vill sänka så mycket det går så är det ju riktigt praktiskt.

Jag har då inte tänkt sänka så pass mycket, har tänkt kapa 245-fjädrarna så bilen blir ca 20mm lägre fram än original och sedan fixa 20mm sänkblock och montera bak.

Men men hursom, scannade precis in min lilla kladd jag gjorde innan jag somnade (har alltid en litet skrivblock bredvid mig ifall man kommer på någon snilleblixt innan man somnar).

Jag har många gånger kapat för mycket men då har jag oftast dragit en slangklämma ett skruvat fast hålband runt fjädern och ner i tallriken så den inte kan ta sig någonstans. Har varit godkänt varjegång. :) Annars en bra tanke du har så slipper man krångel.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #724 skrivet: december 20, 2012, 23:29:06 »
köp 6X9 or så blir det fint i hatthyllan täckta  ;)
Är runda hål i hathyllan, misstänker att det suttit 5,25or eller 6,5or där. Jag kommer aldrig någonsin skaffa ovala högtalare för det är skit om man är ute efter ljudkvalitet, bättre än original men sämre än t.ex runda 6,5or.
Tänker inte sätta högtalare i hatthyllan då dessa spelar då in i bagaget och slår ut ljudvåorna från basen, antingen sätter jag igen hålen eller låter det vara.

Jag har många gånger kapat för mycket men då har jag oftast dragit en slangklämma ett skruvat fast hålband runt fjädern och ner i tallriken så den inte kan ta sig någonstans. Har varit godkänt varjegång. :) Annars en bra tanke du har så slipper man krångel.
Ja det går det också, verkar vara  vanligt bland folk som sänker mycket. Men min tanke med det hela är som du säger att slippa krångel ifall besiktningsmannen skulle vara grinig och inte släppa igenom när fjädern sitter med slangklammer.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 2012-12-25
« Svar #725 skrivet: december 25, 2012, 23:03:44 »
Ja idag så blev det äntligen att byta fjäderbenslager, stötdämpare och fjädrar fram.
Jag blev riktigt nöjde med resultatet, bilen är exakt lika hög som tidigare bara  att den kränger mycket mindre. Den blev mycket härligare då det inte kränger så man ramlar ur stolen längre :P

Upptäckte även varför bilen knarrade när man rattade tidigare. Det visade sig att gummibussningen högst upp var så slut så gummit hade vänt sig eller vad  man ska säga så toppbussningen gned mot gummimellanlägget som sitter mellan fjäderskålen och toppbussning.
Jag gjorde så att jag tog de lagrena som var fräschast och monterade på fjäderbenet. Blev lite smått förvånad över konstruktionen då lagret bara ligger löst halvt nersänkt i fjäderskålen ??? Lite udda konsrtuktion då lagret brukar sitta fast i fjäderskålen, men är endast lagret som behöver köpas istället för både lager och fjäderkskål.

Blev tvungen att kapa ner 245-fjädrarna så den blev endast 25cm lång för att behålla original-höjden, och då blev det precis så att fjädern sitter fast utan att glappa avsevärt men hade gärna haft fjädern 1cm längre så den sitter ordentligt.

Men som sagt, jag är riktigt nöjd med uppgraderingen för det blev otroligt mycket bättre väghållning :D

Över till bilder:
Bild1 och 2:
245-husvagnsfjäder passar perfekt i fjäderskålen.

Bild3:
Fjäderbenet löst.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 2012-12-25
« Svar #726 skrivet: december 25, 2012, 23:09:23 »
Bild4:
Här var det tomt ;D

Billd5 och 6:
245-fjäder vs original
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 2012-12-25
« Svar #727 skrivet: december 25, 2012, 23:14:25 »
Bild7 och 8:
Nya toppbussningen vs gamla toppbussningen (dessa ligger upp-och-ned på bilden)

Bild9:
Original-fjäderskål till vänster och nya till höger.
Notera nötningen på den vänstra fjäderskålen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 2012-12-25
« Svar #728 skrivet: december 25, 2012, 23:19:08 »
Bild1:
Vänster- originalfjäder, mitten - den delen av 245-fjädern jag  monterade på bilen, höger- den biten som blev kvar (av ena fjädern, den andra kapade jag två ggr)

Bild2:
Höjden med 245-fjädrarna. 35cm från skärmkant till centrum av  däcket.

Bild3:
Original-dämparna inkl oljan från dämparna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #729 skrivet: december 26, 2012, 01:12:48 »
Tack för en himla fin update!

De verkar ganska hårda de där 245-fjädrarna eftersom du fick kapa bort så mycket. (De är ju iofs. långa också men måste ju vara mycket kortare än mjuka 340-fjädrarna för att bilen ska få samma höjd).

Det är ju lite jobbigt att den inte blir lägre då du tänkt att sänka 20mm. För att göra det utan att få glapp måste du ju svarva av dämparna i toppen.
Jag har privilegiet att äga ett par progressiva sänkfjädrar som är långa i utfjädrat läge och styva i ihoppressat läge så att jag inte behöver korta dämparna och ändå har mycket sänkt bil och hård fjädring. Har till och med höjt upp undre fjäderskålen och ändå är bilen lagom låg.

Hoppas din motor håller mycket bättre tätt nu! En liter olja i månaden är ju inte bra eller kul!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #730 skrivet: december 26, 2012, 01:43:23 »
Tack för en himla fin update!

De verkar ganska hårda de där 245-fjädrarna eftersom du fick kapa bort så mycket. (De är ju iofs. långa också men måste ju vara mycket kortare än mjuka 340-fjädrarna för att bilen ska få samma höjd).

Det är ju lite jobbigt att den inte blir lägre då du tänkt att sänka 20mm. För att göra det utan att få glapp måste du ju svarva av dämparna i toppen.
Jag har privilegiet att äga ett par progressiva sänkfjädrar som är långa i utfjädrat läge och styva i ihoppressat läge så att jag inte behöver korta dämparna och ändå har mycket sänkt bil och hård fjädring. Har till och med höjt upp undre fjäderskålen och ändå är bilen lagom låg.

Hoppas din motor håller mycket bättre tätt nu! En liter olja i månaden är ju inte bra eller kul!
Tack själv för uppskattningen :)

Jo dem är ganska hårda, hårdheten är perfekt men som sagt så kan jag inte sänka något mer än originalhöjd utan att modifiera dämparna. Så får se om det kanske blir att bygga om, men mest troligt kommer jag behålla originalhöjden ett tag framåt. Väghållningen känns mer lagom för effekten nu iaf, och kommer bli ännu bättre när det blir att boxa bärarmarna och framvagnsbalken. Har även tänkt svetsa ihop fjäderbensstag till både främre och bakre fjäderbenstornen så förhoppningsvis kommer jag ha vägållning som duger för min önskade effekt på närmare 250hk, bara bromsarna som behöver uppgraderas också då det redan nu känns som att bromsarna är alldeles för klena :-X

Någon som kan rekommendera några bromsar? Bak funderar jag på att sätta originalskivorna och sen fram sätta så stora som bara ryms i 14" volvo-original-alu (det ska vara sleeper så klart ;))


Det verkar ha blivit tätt i alla fall, kollade oljan idag och på 4dagar så har det inte läckt ut det minsta (inte enligt stickan iaf), har endast kört runt 10mil sen jag bytte olja så oljan ser ut som ny fortfarande men det läkte tidigare utan att man körde bilen. Så det blir intressant att se om någon vecka ifall det försvunnit något, men tyvärr så läker bilen fortfarande kylarvätska.  Misstänker att det kan vara vattenpumpen för den känns lite väl glapp, men vet inte riktigt hur glappt som är godkänt. Tänkte ta och känna på pumpen på min B19 och jämföra. Vattenpumpen på B23an har säkert gått lika långt som motorn dvs 28000mil och det är väl därikring det brukar vara dags att byta pumpen?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Köpt ny vattenpump
« Svar #731 skrivet: januari 02, 2013, 13:52:08 »
Ja idag så åkte jag och köpte en ny vattenpump på Lindeholms i Kalix. 544kr ordinarie pris sen har jag 20% rabatt sen jag sommarjobbade där så fick betala 435kr för en äkta SKF-vattenpump till B23 :D Nästan biltema-pris där eftersom biltemas går på 399kr.

Får se när jag har tid och ork att byta pumpen. Tänkte även passa på  att spola ur kylsystemet när man ändå måste tappa ur kylarvätskan, hoppas det blir bättre värme och att bilen slutar läka kylarvätska för jag kan inte se var det läker mer än att det blir fläckar på marken nästan jämns med frontläppen. Men misstänker starkt vattenpumpen, den har ju gått 28000mil och glappar och låter när man rycker lite lätt i remhjulet.

Jag funderade på att ta vattenpumpen från min B19 som endast gått 13000mil men kändes mera värt att byta till en helt ny så man vet att den inte behöver bytas förrän om 28000mil till :)


Mest troligt byter jag pumpen imorgonkväll, blir inte ikväll för jag har knappt sovit så har inte ork att göra något.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #732 skrivet: januari 02, 2013, 15:49:11 »
Kul att du får rabatt på grejjerna, känns roligare att ge bort pengarna då  ;D

Kom ihåg att trycka upp pumpen mot topplocket så övre anslutningen tätar bra, brukar alltid jäklas där.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #733 skrivet: januari 02, 2013, 17:36:27 »
Kul att du får rabatt på grejjerna, känns roligare att ge bort pengarna då  ;D

Kom ihåg att trycka upp pumpen mot topplocket så övre anslutningen tätar bra, brukar alltid jäklas där.
Jo blir ju mycket roligare då :) Var ännu bättre i somras när jag hade personalförmåner så jag fick köpa  varor till inköpspris ;D

Tack för tipset! Blir första gången jag byter vattenpump på en bil, men det är ju väldigt enkel sak att göra (speciellt på en rödblockare) så det borde inte ta allt för lång tid. Har tänkt plocka ut hela kylaren så man enkelt kommer åt vattenpumpen och ser var bultarna sitter, ar ändå bara några minuter extra och dessa minuter extra kommer nog göra så det tar hälften så lång tid att byta pumpen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 2013-01-03
« Svar #734 skrivet: januari 03, 2013, 19:16:52 »
Idag så har jag bytt vattenpump på bilen.
Blev tyvärr endast två bilder för jag var helt inne i skruvandet så glömde bort :-[

Men den gamla pumpen var då inte trevlig. Lagrerna var slut.
Den nya var riktigt mysig iaf :) Glappar inte det minsta och helt tyst när man snurrar på den.

Sköljde även ur kylare, värmepaket och motor. Var endast kylaren som det kom ut äckligt brunt vatten när jag sköljde ur den, ur resten så var vattnet lika klart när det kom ut som när det åkte in :)
Märkte att värmen blev bättre, nu är värmen lika bra som jag minns att den var förra vintern.

När jag skulle fylla på och lufta kylsystemet så märkte jag först att det började läka vid vattenpumpen, visade sig att jag glömt dra åt slangklammret på slangen ::) Sen fortsatte jag och när motorn blev varm så började det ryka som fan så stängde av motorn och kollade, men det visade sig att det bara var vatten utanpå kylaren som ångade bort så då var det bara att fortsätta.
Hoppas verkligen det slutar läka kylarvätska nu så man slipper leta var det läker :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #735 skrivet: januari 03, 2013, 20:47:23 »
Tack för update och de bilder som blev  :)

Kul att se lite bilder på din 81:a. Skiljer sig verkligen en hel del mot min 87:a!
Tog du bort lysen och allt för att komma åt?

Håller tummarna för ett tätt system nu! Är ju verkligen skönt när det håller tätt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #736 skrivet: januari 03, 2013, 21:05:24 »
Tack för update och de bilder som blev  :)

Kul att se lite bilder på din 81:a. Skiljer sig verkligen en hel del mot min 87:a!
Tog du bort lysen och allt för att komma åt?

Håller tummarna för ett tätt system nu! Är ju verkligen skönt när det håller tätt!
Kul att det uppskattas fastän det blev så få bilder :)

Jo lysena sitter i en plåt som går över hela fronten och måste ta bort hela plåten för att kunna komma åt fästena och ta ut kylaren. Hade gått att byta pump utan att ta bort kylaren men då är det trångt och man ser inte vad man håller på med, tar ändå bara några minuter extra att ta bort front och kylare så kändes enklast att göra så.

Jo skulle vara helt underbart om det äntligen är tätt :) Gillar inte att lämna fläckar överallt, dåligt för miljön och kostar pengar för mig att fylla på stup i kvarten.

Här kan du se hur frontplåten jag pratar om ser ut ( baksidan av den iaf).
« Senast ändrad: januari 03, 2013, 21:07:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #737 skrivet: januari 03, 2013, 21:38:51 »
Kul att se lite bilder på din 81:a. Skiljer sig verkligen en hel del mot min 87:a!
Tog du bort lysen och allt för att komma åt?
Jo lysena sitter i en plåt som går över hela fronten och måste ta bort hela plåten för att kunna komma åt fästena och ta ut kylaren. Hade gått att byta pump utan att ta bort kylaren men då är det trångt och man ser inte vad man håller på med, tar ändå bara några minuter extra att ta bort front och kylare så kändes enklast att göra så.
Här kan du se hur frontplåten jag pratar om ser ut ( baksidan av den iaf).

Häftigt, verkar smidigt med lyktsargen vid demontering men man vill ju passa sig från rost i den. Kan inte finnas många på skroten..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #738 skrivet: januari 03, 2013, 22:37:51 »
Kul att se lite bilder på din 81:a. Skiljer sig verkligen en hel del mot min 87:a!
Tog du bort lysen och allt för att komma åt?
Jo lysena sitter i en plåt som går över hela fronten och måste ta bort hela plåten för att kunna komma åt fästena och ta ut kylaren. Hade gått att byta pump utan att ta bort kylaren men då är det trångt och man ser inte vad man håller på med, tar ändå bara några minuter extra att ta bort front och kylare så kändes enklast att göra så.
Här kan du se hur frontplåten jag pratar om ser ut ( baksidan av den iaf).

Häftigt, verkar smidigt med lyktsargen vid demontering men man vill ju passa sig från rost i den. Kan inte finnas många på skroten..
Smidigt vet jag inte, men har aldrig skruvat i en 300-serie med nya fronten så vet inte hur krångligt det är där. Är inte många skruvar som måste loss iaf, det är 3st under huven, en på varje framskärm och en på varje sida bakom grillen. Sen kopplar man ur de stora kontakterna till lyset och pillar ut dem genom gummigenomföringarna, kopplar ut tutorna (en på varje sida) och sedan är det bara att ta bort hela sargen och lägga undan tills den ska monteras igen.

Nä är nog inte det enklaste att få tag i en sådan sarg :-X. Det är lite ytrost på den från stenskott men det ska ordnas till sommarn i samband med omlackering.

Skulle egentligen behöva en till bil att ha under sommarn när 345an ska lagas, men blir väl att låna morsans då hon endast behöver den för att handla för ska hon någon annanstans så cyklar hon. Får väl se hur det blir, får man tag i någon bil galet billigt som man garanterat får tillbaka pengarna för efter sommarn så kanske man gör så. Är lite sugen på att prova på någon annan bil av äldre modell ett tag, har än så länge endast kört Volvo 245/345/744/745/945, Saab 9000, Opel Kadett E, Nissan Micra och Audi 100 (om man räknar bilar från före -95). En sak är säker, kommer aldrig skaffa någon Audi för jag tycker det är väldigt osköna bilar att köra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #739 skrivet: januari 04, 2013, 20:25:03 »
Ikväll så körde jag hem till Luleå och är väldigt förvånad, bilen blev bekvämare att köra efter E4 med 245-fjädrarna jämfört med original :o

Och när jag kom hem så låg det ett fint litet paket i brevlådan :
Se bifogad bild.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #740 skrivet: januari 05, 2013, 23:13:08 »
Just det ja det glömde jag att skriva igår.

Fick en lödstation av min storebror igår, han hade betalat hela 20kr för den men han blev less på den för att det tar 10min innan den är uppe i maxtemp. Så han köpte en ny bättre lödstation och så fick jag ta hans gamla, så nu fattas det bara en MS-byggsats :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #741 skrivet: januari 06, 2013, 12:07:25 »
På vilket vis blev bilen bekvämare på motorvägen?

Grattis till lödstationen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #742 skrivet: januari 06, 2013, 14:03:45 »
På vilket vis blev bilen bekvämare på motorvägen?

Grattis till lödstationen!
Den kändes mer stabil och inte lika gungig och det gjorde så att bilen kändes bekvämare, lite svårt att förklara riktigt men den kändes mycket trevligare. Stadskörning däremot blev den lite obekvämare för det är så jävla guppiga och gropiga vägar, E4an är ju så gott som plan.

Tack!


Var in på tullverket inatt/imorse och kollade vad det kostar att få hem MS från USA.
Ett färdiglött MSII V3 med 8' kabelhärva blir totalkostnaden ca 4600kr med tull och moms.
Ett MSII V3 i byggsats med 8' kabelhärva och ett verktyg för att böja pinnarna på motstånd och kondensatorer så blir totalkostnaden ca 3400kr med tull och moms

Och om jag köper en färdigbyggt från en på Megasquirt.se-forumet så blir det totalt ca 4600kr där med eftersom jag behöver en 8' kabelhärva också (kanske inte behöver, men känns så mycket lättare med en härva där det bara är att montera kontakter till givarna på och sen är det klart).

Så om jag inte hittar ett begagnat MSII blir det förmodligen att beställa en byggsats nästa månad, denna månad blir det inte för studiemedlet är redan slut (fick bara 6700kr 25e december, 25e januari får jag däremot 11000kr, vet inte riktigt varför men min bror säger att det har något med antal veckor att göra eller nåt sånt), får även några riksdaler lön för jag har jobbat 19h under jullovet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #743 skrivet: januari 06, 2013, 14:30:46 »
Förstår vad du menar, man slappnar ju av lite mer på vägen om bilen man kör inte "vill fly", tex. om den drar snett, är spår eller vindkänslig eller allmänt svajjig  ;D

Det kostar på med MS, tror nog du löser kabelhärvan själv men det är klart att det kostar det oxå.
Själv använde jag original kabelhärva och sen lade till lös tråd för de funktioner jag inte kunde använda via originalhärvan. Fast jag fick då bygga en "avancerad" adapter med en hane från en originalbox som jag satte i en låda och kopplade på tråd som sen gick till MS med en vanlig DB37-polskontakt på som jag tror sitter på MS. Finns bilder på det nånstans i början på min tråd du har säkert sett den.

I MS-änden är det ju bara en kontakt, så totalt sett kanske det är den änden med minst jobb i jämfört med alla kontakter för spridare och givare i "ytteränden".

Du är en kämpe, hur som helst, som vill investera halva studiebidraget i ett nytt insprut till gammelbilen  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #744 skrivet: januari 06, 2013, 14:55:58 »
Förstår vad du menar, man slappnar ju av lite mer på vägen om bilen man kör inte "vill fly", tex. om den drar snett, är spår eller vindkänslig eller allmänt svajjig  ;D

Det kostar på med MS, tror nog du löser kabelhärvan själv men det är klart att det kostar det oxå.
Själv använde jag original kabelhärva och sen lade till lös tråd för de funktioner jag inte kunde använda via originalhärvan. Fast jag fick då bygga en "avancerad" adapter med en hane från en originalbox som jag satte i en låda och kopplade på tråd som sen gick till MS med en vanlig DB37-polskontakt på som jag tror sitter på MS. Finns bilder på det nånstans i början på min tråd du har säkert sett den.

I MS-änden är det ju bara en kontakt, så totalt sett kanske det är den änden med minst jobb i jämfört med alla kontakter för spridare och givare i "ytteränden".

Du är en kämpe, hur som helst, som vill investera halva studiebidraget i ett nytt insprut till gammelbilen  8)
Jo det kostar på, blir väl totalt runt 5000-5500kr innan MS sitter i bilen med allt som hör till.
Jag har ju ingen original-härva på det sättet när jag har förgasare utan behöver en ny härva att koppla allt på, mitt MS kommer därmed bli nästan helt separerat från bilen elsystem.. Kabelhärvan känns väldigt prisvärd med tanke på att alla kablar är märkta till vad dem ska kopplas på och kontakten mot MS är färdigbyggd.
Sen kontakterna till givare och sådant tänkte jag ta från bilarna som givare och sådant kommer ifrån och klipper då av kontakten från den bilens kabelhärva så jag har en "pig-tail" att löda fast på MS-härvan, det känns absolut enklast att göra så.
Men det kanske blir mycket billigare att bygga sin egna härva?
Det får jag ta och kolla upp :)

Ja det är väl klart man ska spendera halva månadspengen till ett sprut på bilen ;D Finns ju inget vettigare att lägga pengar på, mat är ju bara svammel ::)
Nä men jag ser det inte på det sättet utan ser det som en investering inför framtida trim, är ju lika bra att göra det ordentligt från början så man inte behöver oroa sig över bränslesidan i första taget.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #745 skrivet: januari 07, 2013, 19:11:02 »
Just det, du har ju förgasare.
Nej men det är nog underbart med en sån där färdig härva.
Särskilt skönt att börja i en bil som inte haft insprutning innan och som redan har en massa mer eller mindre viktiga sladdar överallt.

Jag vet inte vad en sån där härva kostar men jämfört med att bygga själv om man räknar in tid och pengar för lös kabel, krympslang, lödtenn, märkning osv. så är det nog inte intressant att bygga egen för de flesta.
Vill minnas att en sån proffshärva till och med har funktionen skriven på respektive kabel med bläckskrift!? (Väldigt proffsigt i så fall!)

Smart som du säger att ta både givare och kontakt från donatorbilen. Då vet man att det passar och lätt att löda ihop och på med krympslang över som du säger. Jag gjorde likadant med de kontakter jag behövde tillföra vid MS-konverteringen.

Skönt att ha ett sprut man kan mappa i, särskilt om man ska köra turbo.
På min bil med moderat trimning av en sugmotor så är det nog inte lönt egentligen. (Vinner ingen direkt effekt på det). Men vill ändå aldrig byta tillbaka till originalsprut då man vinner så många nya funktioner och kan påverka allt på gott och ont.
Men i en turbo där man till och med kan styra laddtryck och göra mycket med mappandet där är det ju nästan ett måste (finns ju snikturbobyggen med originalsprut, tillsatssprut och dylikt som går jättefint men är nog minst lika svårt att få till det som att få till en vettig mapp i ett nyinstallerat MS.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #746 skrivet: januari 07, 2013, 19:23:43 »
Jo har ju sånt där omodernt :P Hade jag haft insprutning original är det inte säkert jag hade orkat skaffa MS utan bara fixat tillskottssprut istället.

Nä har inte hittat heller för jag hittar inga DB37-lödkontakter utan bara hane-hane, hane-hona, hona-hona-adaptrar.
Och som ja den där härvan från DIYautotune är det datorskrivet in funktionen på respektive kabel som repeteras med 1" mellanrum (eller något sådant) över hela kabelns längd.

Blir ju som enklast att göra så ja, då vet man att kontakterna passar på givarna och man har stumpar att löda fast och sätta krympslang på härvan.

Jo, på en sugmotor är det inte riktigt lika nödvändigt men som du säger så är det ju trevligt att kunna ändra en massa olika funktioner.
Har ju att välja mellan att stoppa på dubbla Solex/Dellorto/Weber 45mm eller insprutning, och då ett MS kostar till och med mindre än dubbla DCOE-förgasare med insug så känns det mer värt med insprutning, främst för att slippa rackla med att hitta rätt munstycke. Med MS tar man ju bara fram datorn och ställer om lite och provar sig fram till där motorn går som bäst (om man nu inte skaffar bredbandslambda och mappar efter bränsle/luft-förhållandet).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #747 skrivet: januari 07, 2013, 19:32:18 »
Jag tycker du ska spara till en bredbandslambda ifall du skaffar dig sprut. Den är värd pengarna.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #748 skrivet: januari 07, 2013, 19:41:42 »
Jag tycker du ska spara till en bredbandslambda ifall du skaffar dig sprut. Den är värd pengarna.  :)
Jo det är den säkert. Men kommer köra med smalbandslambda till en början tills jag har pengar till bredbandslambda, eller så får MS vänta med att åka ner i bilen tills slutet av sommaren (för att sedan tas bort igen när bilen ska besiktas, och sen stoppas tillbaka igen efter bes ::) Sen har man två år på sig att regga med MS eller bara ta bort sprutet dagen innan bes.

Du vet inte någon sida som har bra priser på bredbandslambda inkl mätare (eller styrenhet kanske det heter)?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #749 skrivet: januari 08, 2013, 20:00:30 »
Ja ikväll så blev jag tvungen att bryta mig in i min egna bil :(

Öppnade dörren, startade motorn och när jag gick ut för att borsta av bilen så gick dörren i baklås >:(
Så då var det bara att gå in i lägenheten och hämta några verktyg för att sedan bryta sig in i sin egna bil som står på tomgång.

Och om ni undrar hur jag gjorde eller hur svårt eller hur lång tid det tog så tänker jag inte berätta då det känns som att fel personer kan hitta informationen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #750 skrivet: januari 08, 2013, 22:31:29 »
Ja ikväll så blev jag tvungen att bryta mig in i min egna bil :(

Öppnade dörren, startade motorn och när jag gick ut för att borsta av bilen så gick dörren i baklås >:(
Så då var det bara att gå in i lägenheten och hämta några verktyg för att sedan bryta sig in i sin egna bil som står på tomgång.

Och om ni undrar hur jag gjorde eller hur svårt eller hur lång tid det tog så tänker jag inte berätta då det känns som att fel personer kan hitta informationen.

Tack för att du inte berättar. Men lider med dig som fick våldföra dig på din egen bil  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #751 skrivet: januari 08, 2013, 23:40:20 »
Ja ikväll så blev jag tvungen att bryta mig in i min egna bil :(

Öppnade dörren, startade motorn och när jag gick ut för att borsta av bilen så gick dörren i baklås >:(
Så då var det bara att gå in i lägenheten och hämta några verktyg för att sedan bryta sig in i sin egna bil som står på tomgång.

Och om ni undrar hur jag gjorde eller hur svårt eller hur lång tid det tog så tänker jag inte berätta då det känns som att fel personer kan hitta informationen.

Tack för att du inte berättar. Men lider med dig som fick våldföra dig på din egen bil  :-\
Nä inte kul att våldföra sig på sin egna bil :( Hade det varit ett riktigt lik som man inte brydde sig det minsta om så hade det varit en annan femma, men inte när det är sin pärla :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #752 skrivet: januari 09, 2013, 02:35:39 »
Nä bryta sig in i en 360 ska inte va det svåraste, tänker inte heller berätta hur men min kompis gjorde det och la en grej i bilen så när jag kom till bilen på min 18årsdag så ligger där en "grej" som jag fick av min kompis, inga lås förstörda inga märken någonstans ingen ruta krossad.
och när han berättade hur han gjorde och hur snabbt det hade gått och hur jävla enkelt det va så ville jag knappt ta bilen till ett ställe där det fanns folk och ställa den där.
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #753 skrivet: januari 09, 2013, 03:38:48 »
Nä bryta sig in i en 360 ska inte va det svåraste, tänker inte heller berätta hur men min kompis gjorde det och la en grej i bilen så när jag kom till bilen på min 18årsdag så ligger där en "grej" som jag fick av min kompis, inga lås förstörda inga märken någonstans ingen ruta krossad.
och när han berättade hur han gjorde och hur snabbt det hade gått och hur jävla enkelt det va så ville jag knappt ta bilen till ett ställe där det fanns folk och ställa den där.
Ja så känns det för mig just nu :-X
Men med tanke på att jag bott i Luleå där det ganska ofta stjäls bilar av random pundare och bilar slangas till höger och vänster (även det av random pundare) och ännu har bilen fått vara ifred så tror jag inte det är så stor risk att någon "vill ha" min bil, har inte heller något av värde liggandes i bilen (inte som syns iaf) och sen ser ju bilen ut som den gör med :P
Och om någon skulle slanga min bil skulle jag fan skratta åt dem med tanke på att det jag har mestadels sprit i tanken ;D

Funderar faktiskt på att fixa en dekal som går runt undre halvan av tanklocket (elr ja, på plåten runt tanklocket) som lyder "Blå bil, Blått handtag" eller kanske "OBS! Endast E85", skulle vara en rolig liten detalj :)

(Och om någon undrar så har jag inte vänt på dygnet igen men vaknade för ett tag sen och kunde inte somna om så tänkte sitta vid datorn tills man kan somna om igen)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 9/1 -13
« Svar #754 skrivet: januari 09, 2013, 08:03:42 »
Vaknade kl 330 inatt och var klarvaken så klev upp och satte mig vid datorn en stund.
Kom då på att man kanske skulle ta och leta reda på kontakterna till backljusbrytaren och kolla om man får backljusen att fungera :)

Det första jag gjorde var att löda fast kablarna på backljuskontakten och gick sedan ut till bilen. Men jag har så sjukt dålig belysning på min parkeringsplats så åkte iväg till Elgiganten och ställde mig under en lyktstolpe, och nu såg man ju faktiskt något ;D (om ni undrar över belysningen på parkeringen där så lyser det riktigt starkt och riktigt vitt från lyktorna).

Ja då var det bara att skruva loss kåpan och gummidamasken till växelspaken. Hittade sedan två st lösa kablar med varsin kapslad flatstifts-kontakt. Funderade om dessa var till backljuset ???
Hur gjorde jag då för att testa?
Jag tänkte att  backljuset är nog på 5W, då borde 5A räcka utan problem. Letade då reda på en 5A flatstiftsäkring och kopplade på flatstiftskontakterna på denna så att ifall det blir kortis när jag vrider på tändningen så brinner säkringen istället för kablarna :P
Vred på tändningen, säkringen är fortfarande hel.
Gick ut och kollade, Halleluja! Backljuset lyser :D

Då var det bara att stänga av tändningen, skruva dit backljusbrytaren och koppla in denna och skruva tillbaka både gummidamask och konsolen.

Det som är kvar att göra nu är att dra en kabel för höger backljus till vänster backljus så båda lyser, man kan ju inte ha osymmetri ;)
Och om ni undrar varför jag inte bara kopplar in vänster backljus så finns det ingen sladd som går till backljuset på vänster sida, finns en lös rödsvart sladd men får ingen ström från den med lyset igång ???.


Öppnade sedan motorhuven för att kolla oljenivån. Den är nu nere på halva stickan och motorn bilen lämnar inga oljefläckar på marken längre :-\
Kollade sedan runt lite för att se om jag ser något läckage. Upptäcker då att bromskraftsfördelaren (eller vad den heter) är helt täckt av olja och hela området nere vid vänster frambalk är mycket oljigare än resten av motorrummet.
Motorn är helt torr från topplocket och uppåt så från ventilkåpspackningen är det inte.
Riktade då mina misstankar mot oljestickorna (ja jag har två stycken ;D), den som sitter i blocket är torr och fin. Försöker då se den som sitter i tråget, ser ingenting så tar och hämtar en ficklampa från bilen. Och JA! jag hittade äntligen det stora läckaget för det är fuktigt av olja vid oljestickan och stickan ser inte ut att sitta riktigt som den ska heller. Och jag kommer ihåg att den stickan var ett helvete att få dit när jag bytte till B23an.

Så det får jag försöka fixa till ASAP.


Och till sist så tog jag en bild på tändpunktsgivaren (som Haynes kallar den) som sitter på blocket mot svänghjulets baksida. Och tog även en bild på kontakten, kontakten har 3st kablar, svart, röd och vit. Jag gissar att svart= jord, röd= 12V+ och vit= signal. Funderar på om den går att använda till att ta ut rpm-signal till MSet,  det bör gå om jag bara tar reda på vad det är för delning på triggerpunkterna.
Någon som har en bild på baksidan av ett original B19/21/23-svänghjul?
« Senast ändrad: januari 09, 2013, 08:07:54 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 9/1 -13
« Svar #755 skrivet: januari 09, 2013, 08:05:55 »
.
« Senast ändrad: januari 09, 2013, 08:08:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 9/1 -13
« Svar #756 skrivet: januari 09, 2013, 08:09:23 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 9/1 -13
« Svar #757 skrivet: januari 09, 2013, 08:10:43 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Andra updaten 9/1-13
« Svar #758 skrivet: januari 09, 2013, 15:40:08 »
Ja nu har jag kopplat in så båda backljusen lyser :D

Parallellkopplade en kabel från högra backljuset till det vänstra.

Och till min förvåning lyste det vänstra backljuset jättesvagt jämfört med det högra ??? Tog då loss lamporna och upptäckte att det var en 5W lampa i vänstra backljuset och en 21W lampa på högra backljuset. Så då var det bara att trolla fram en till 21W BA15S lampa.
Så nu har jag totalt 42W backljus, får hoppas det lyser tillräckligt i mörkret :D
« Senast ändrad: januari 09, 2013, 15:42:23 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Andra updaten 9/1-13
« Svar #759 skrivet: januari 09, 2013, 15:43:16 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75