Enligt haynes, min kollängd b200 är 5mm.
Slitmånen då alltså? Håller 20 000+ mil??
Ja det borde nog vara det som dom menar, det stog bara min 5 mm, är väl på lägsta stället.
Jag vet inte, hur längde håller ett kol? Det är väl iufs beroende på hur ringarna ser ut, är dom blanka och fina så sliter det väl typ noll.
Då förstår jag. Den stumpen som sticker upp när kolet är slut är väl strax under 5mm men då tycker jag det är högt tid att byta vid 5mm.. Om man ändå är där och rotar.
Har en del erfarenhet av kol på likströmsmotorer samt kraft+signalkol på roterande maskiner i kabelindustrin och det är ganska olika livslängd på dem.
Finns många olika hårdheter på kol osv.
Dissekerade kolhållaren igår kväll men det var inte så spännande.
Man ser bara att det är kopparflätan som är fastlödd som även fungerar som stopp så inte kolet åker ut för långt. Se bild nedan.
Nu får det vara nog med kol och generatorsnack i denna tråden för ett tag framöver hoppas jag!
Till nästa bekymmer:Körde till tippen en sväng idag med lite skräp. 360:n fick agera laståsna. När jag körde hem såg jag att temperaturen plötsligt låg hög på tempmätaren. Lite mer än halvvägs till första sträcket efter dioden. Och Megasquirt sade 102° Normalt sett ligger tempen på 89-90° i Megatune så detta var över 10° över arbetstemp.
Noterade även att det kom NOLL värme i luftkanalerna.
När jag kom hem så hade tempgivaren inte fallt en grad och kollade vattennivån. Den var tom. Kände ingen vätska i undre kylarslang fast det kanske är svårt att känna.
Både övre och undre kylarslang var varm och det pös lite någonstans vid insuget på motorn lät det som.
Jag har haft låg nivå innan och inte brytt mig om att fylla på så jag får väl skylla mig själv.
Ska fylla på igen då motorn svalnat och se om det har blivit nån läcka. Kylaren är fortfarande fräsh tror jag. Lite vatten får man fylla på en gång i månaden eller varannan kanske.