Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 860595 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #880 skrivet: mars 21, 2013, 18:39:16 »
Riktigt bra pris på intercoolern, 50kr är ju ingenting  :)

Den borde nog få plats bra i fronten, men du kanske kan testa svänga den andra vägen så anslutningarna sitter uppåt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #881 skrivet: mars 21, 2013, 18:43:24 »
Riktigt bra pris på intercoolern, 50kr är ju ingenting  :)

Den borde nog få plats bra i fronten, men du kanske kan testa svänga den andra vägen så anslutningarna sitter uppåt?
Nä fan 50kr för en så pass stor intercooler helt i alu är ju så gott som gratis :)

Ja kanske det, ska kolla i samband med kylarbytet vad som blir bäst.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #882 skrivet: mars 23, 2013, 18:13:29 »
här får du måtten på vattenkanalerna  ;)
den främre är 1,1cm och den bakre är 1 cm
i diameter 
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #883 skrivet: mars 23, 2013, 18:23:18 »
här får du måtten på vattenkanalerna  ;)
den främre är 1,1cm och den bakre är 1 cm
i diameter
Ja men vad trevligt :)
11mm och 10mm, ja då är det bara att leta reda på frostpluggar.

Den som är 10mm borde gå att gänga upp till M12 iaf om man nu inte hittar någon 10mm plugg.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #884 skrivet: mars 26, 2013, 20:03:09 »
Idag så kom äntligen bränsletrycksgivar-adaptern (ett t-kors med 1/8" anslutningar och 2st 8mm slangnipplar med 1/8" gänga).

Fick även med en doftis i paketet, luktar ungefär som Jenka-tuggummi. Och på doftisen står det "Safety Drive - Treat Her Right". Väldigt udda formulering, men det är från Taiwan så vad ska man förvänta sig ::)

Jaja, skruvade ihop den iaf och använde självklart gängtape så jag förhoppningsvis slipper läckage.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #885 skrivet: mars 27, 2013, 15:36:46 »
nice  ;) gängtape har räddat mig många gånger  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #886 skrivet: mars 27, 2013, 16:15:25 »
nice  ;) gängtape har räddat mig många gånger  :D
Jo det brukar ju oftast hjälpa till att hålla tätt så det är ju lika bra att dra på gängtape för att få det riktigt tätt :) Man vill ju inte att det ska börja spruta bränsle i motorrumet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #887 skrivet: mars 28, 2013, 21:31:18 »
Ser att d går framåt keep up the good work, absolut så e d bra med gängtejp, d e fina grejer d. Men litar du på kvaliteten på taiwan tillverkat, kanske funkar bra om inte har så mkt tryck??
H-G

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #888 skrivet: mars 28, 2013, 21:32:22 »
Gillade att dom har lagt i doft oxå, jenka e en klassiker:D
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #889 skrivet: mars 28, 2013, 22:05:56 »
Ser att d går framåt keep up the good work, absolut så e d bra med gängtejp, d e fina grejer d. Men litar du på kvaliteten på taiwan tillverkat, kanske funkar bra om inte har så mkt tryck??
Jo trevligt att det händer något, det blir tyvärr inget 36-1 triggerhjul utan blir ett 2-punktstriggerhjul från overboostracing för han hade problem att hitta någon tillverkare som kunde skära ut tillräckligt billigt. Men kanske köper ett senare om han lyckas få fram några 36-1 hjul.

Nog tror jag taiwan grejjerna håller, verkar vara minst lika bra kvalitet som det man kan få tag i här i Sverige. T.ex ett biltema T-kors som många använder till att ta ut oljetryck till turbona håller fint, och då körs det med oljetryck på runt 5-8bar så maximalt 5bar bränsletryck borde Taiwan t-korset hålla för.

(kommer nog höja grund bränsletrycket till 3,8bar som spridarna är specade för, vid 1bar laddtryck är bränsletrycket då 4,8bar)

Gillade att dom har lagt i doft oxå, jenka e en klassiker:D
Jo alltid kul att få mer än man betalat för :) Men den kommer inte hängas upp i min bil för den ska hållas doftfri, den enda doften som ska vara i min bil ska vara den goa gamm-volvo doften :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #890 skrivet: mars 28, 2013, 22:29:38 »
Det låter bra det :D
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #891 skrivet: mars 29, 2013, 21:02:17 »
Idag så har jag bytt kylare och termostat, testat om ICn får plats och polerat övre halvan av bilen :)

Nya kylaren verkar tät och det är riktigt ordentlig värme nu :)
Och just det, jag vände på fläktbladen i min 10" elfläkt och kopplade sedan in den så den snurrar "baklänges" och sedan monterade jag den på insidan av motorrumet och drog på en limklick på varje låsgrej till dem där skit plastfästena för elfläkten, får hoppas fläkten sitter fast nu och hoppas den håller att köra så här.

ICn får tyvärr inte plats om jag inte kapar i lykthusen, och det vill jag inte. Hade den varit 5cm smalare hade det passat perfekt.
Så Renault intercoolern ska säljas, men tro inte att jag släpper iväg den för 50kr + frakt för pengar har man inte mycket av och det ser mörkt ut med att lyckas få tag i ett sommarjobb.

Och till slut så polerades övre halvan av bilen och rutorna.
Varför?
Jo det är så att jag köpte en flaska glaspolish på biltema sommaren 2012 som jag ännu inte provat. Så jag började med minsta rutan på passagerdörren som test och till min förvåning blev faktiskt rutan marginellt bättre så då fortsatte jag med resten av rutorna. Sen när rutorna var klar så tänkte jag om man skulle prova polera lite och bilen blev så blank och lacken blev så len så jag fortsatte tills hela bilen ovanför sidostripesen var polerad ::)
Lacken blev då mycket fräschare och mycket halare än tidigare, så nu kanske det går att pressa upp han i lite högre hastigheter ;)


Bilder kommer när jag är tillbaka i mitt egna hem igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bilder från i helgen
« Svar #892 skrivet: april 01, 2013, 19:22:08 »
Ja här kommer bilder ifrån i helgen :)

Kom på att jag inte hade skrivit att jag haft loss torkarmotorn och slipad bort rost från magneterna och från spolen (elr vad det heter, kommer inte på det just nu) så nu funkar torkarna lite bättre, inte jättemycket bättre men lite bättre åtminstone.

Över till bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bilder från i helgen
« Svar #893 skrivet: april 01, 2013, 19:23:09 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bilder från i helgen
« Svar #894 skrivet: april 01, 2013, 19:24:05 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bilder från i helgen
« Svar #895 skrivet: april 01, 2013, 19:25:00 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ja inatt blev jag väckt kl 0130 av en kompis som behövde bogsering, han hade lyckats rasa bakaxeln på sin 744a i ett försök att burna. (Till hans försvar så har bakaxeln klonkat och låtit sen i höstas så vi har väntat på att axeln skulle fara).

Så då ringer han så klart mig eftersom jag är den enda av dem han känner med bil som inte bor 8mil bort. Så var ju bara att åka iväg och bogsera hans skitbil, tacka vet jag Volvo 345 där håller ju drivlinan iaf ;D

Kom precis hem efter bogsering och vad ser jag då när jag parkerat bilen, jo det ryker från övre vänstra hörnet av grillen. Tänkte "Fan är den här kylarjäveln dålig också!!". Men nä det visade sig att den övre kylarslangen har pissat kylarvätska där slangen möter anslutningen på kylaren.
Så då behöver jag byta kylarslangen för slangklammret det sitter ordentligt och kylaren visar inga tecken på slitage. Märkte dock inte att det sprutade kylarvätska när jag klämde på slangen (och slangen var ganska hård för övrigt), ingen aning hur varm kylarvätskan var för tempmätaren har inte funkat sen December -12.

Men då är frågan:
Går det att få tag i helt nya original-slangar eller är det universal från t.ex biltema som gäller?
Passar det från 240/740/940? Jag tror inte det då dessa har kylaren längre ifrån motorn, men man kan ju alltid fråga rätt var det är så passar det ifall man kapar av dem någon enstaka centimeter.

Jaja nu ska jag sova för om 5h måste jag upp för att hinna på lektion :-\
« Senast ändrad: april 03, 2013, 03:03:21 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #897 skrivet: april 03, 2013, 16:46:03 »
Du kan försöka vrida lite och ändra läge på slangen så brukar det bli tätt. Ifall inte slangen är skadad då förstås.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #898 skrivet: april 03, 2013, 17:00:32 »
Du kan försöka vrida lite och ändra läge på slangen så brukar det bli tätt. Ifall inte slangen är skadad då förstås.
Tack för tipset :)
Jag vet inte om slangen är skadad, jag kunde inte se någon spricka eller så iaf utan bara att nästan halva slangen var helt blöt av kylarvätska.

Får prova nästa gång jag far ut med bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #899 skrivet: april 04, 2013, 01:24:47 »
Tack än en gång Bergvik för tipset, funkade perfekt :)

Lossade slangklämman, vred slangen lite grann och jag flyttade även fram slangklämman närmare slutet av slangen och det har inte läkt något därifrån under kvällen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #900 skrivet: april 04, 2013, 06:03:43 »
do88 har slangar annars ;P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #901 skrivet: april 04, 2013, 13:41:43 »
do88 har slangar annars ;P
Jo men det kostar ordentligt med pengar. Och så vill jag ju ha slangar som är formade som original, men dem har ju bara kit till 240/740/940 :-\

Men nog är jag sugen på silikonslangar i bilen, men då ska det vara svarta så det inte ser så fjortis ut ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Triggerhjul och downpipe hemma!
« Svar #902 skrivet: april 05, 2013, 13:20:47 »
Ja idag så kom mitt triggerhjul från overboostracing, blev ett 2-tands tillsvidare för det var osäkert hur lång tid det skulle ta innan 36-1-hjulet var tillbaka i lager.

Och i förrgår kom 940-downpipen jag köpte på tradera för 100kr, får se hur mycket jag får bygga om och hur mycket jag kommer behålla av röret för ytterdiametern på röret är endast 60mm vilket bör betyda att innerdiametern är 2,25". Så kanske bara behåller just flänsen och en bit till att svetsa på ett 2,5" rör på, eller kanske till och med 3" som sedan går ner till 2,5" innan första ljuddämparen.

Och frostpluggar är påväg från England, blev 2st 12mm pluggar, 1st 11mm och 1st 10mm för det verkar skilja lite mellan topparna för teamduttmeck hade mätt kylkanalerna mot insuget på sin 398 till 10mm och 11mm och jag mätte på min B19 förra helgen och fick då 12mm och 13,5mm.

Varför jag inte köpte en 13,5mm frostplugg? För det fanns inte, närmsta var 12,5mm och 14,27mm.
Och varför köpte jag 2st 12mm pluggar? För att hålet i blocket där B23-oljesticksröret går ner är 12mm så att jag på så sätt kan ta bort det oljesticksröret så det ser original ut. Ska det vara sleeper så ska det vara sleeper ;) Sen när turbon åker på skulle man egentligen fixa en värmeplåt som döljer hela turbon så den inte syns för att göra det ännu mer sleeper :P


Jaja, kastar upp bilder på sakerna också :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #903 skrivet: april 05, 2013, 19:19:08 »
humm.. jag anade att det skulle vara olika mått
det är ju alltid något som ska jävlas  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #904 skrivet: april 05, 2013, 19:20:54 »
humm.. jag anade att det skulle vara olika mått
det är ju alltid något som ska jävlas  :P
Jo det är ju alltid nåt :P
Får väl se vad för mått det är på B23ans 398, förhoppningsvis har jag köpt frostpluggar som passar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Råkade bli med motorcykel :P
« Svar #905 skrivet: april 08, 2013, 19:48:40 »
Ja idag så råkade jag visst köpa en Suzuki GT 125 X-4 ::)

Något måste man ju ha för att stilla meksuget. Står nu i mitt vardagsrum så det är nära att skruva ;D (Presenning och kartonger under MCn och en gammal biltema katalog under stödet för att sprida ut vikten.

Får se vad som händer med denna, har tre alternativ just nu:
Reparera motorn, besikta och sälja.
Reparera och trimma skiten ur motorn och sedan ha som "stugmoppe".
eller
Stoppa i en 250cc kina 4-taktare och ha som "stugmoppe"

Reservdelar ligger ungefär i klass med mopeder.

Det som fattas till den som jag vet om just nu:
Tanklock
Topplock
och en kolv
Sen måste även packboxarna bytas för någon av dem läker in växellådsolja in i ena cylindern (orsaken till att ena kolven är trasig).


Jag kommer inte ha motorcykeln i lägenheten länge, utan endast till snön tinat bort på min lilla uteplats så jag kan kedja fast den därute.


Jag har även bevis på att en 340 är ingen liten bil för jag fick plats med hela motorcykeln inne i kupén ;D


Bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #906 skrivet: april 08, 2013, 22:23:14 »
Hahaha tycker du ska trimma skiten ur den o ha den som stugmoppe  8) 8)
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #907 skrivet: april 08, 2013, 23:26:24 »
Hahaha tycker du ska trimma skiten ur den o ha den som stugmoppe  8) 8)
Ja vi får väl se vad det blir av den, har demonterat lite ikväll och upptäckt att hela luftburken är en fet strypning.

Menmen, nog om MCn denna tråd handlar om min 345an.
Blir nog att göra en tråd på MCn på något lämpligare forum, kan göra ett inlägg med länk till MC-tråden när jag gjort en :)
Projekttråd på fjollhoj.se, endast för att jag hade ett konto där sedan tidigare (som jag inte kom ihåg att jag ens hade innan jag såg sidan, då kom ett svagt minne fram långt bak från hjärnkontoret).
http://www.fjollhoj.se/tre/viewtopic.php?f=6&t=916&p=153161#p153161


Strypning:
« Senast ändrad: april 09, 2013, 01:10:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Köpt lite grejjer på biltema
« Svar #908 skrivet: april 17, 2013, 15:46:46 »
Här har det inte hänt mycket, har inte kunnat skruva något med bilen eftersom jag behöver ha den i körbart skick när jag befinner mig i Luleå.

Men idag så åkte jag på biltema och köpte lite grejjer för att fixa bränslesystemet inför MS till helgen.
Skulle gärna få dit sprutet men kom på idag att jag har ingen adapter för att montera vattentempgivaren till MSet :( Jag hade köpt en slangadapter ifall dem hade med m12x1,5-gänga men nä dem har endast med 1/8" npt :-\

Annars har jag allt, täckbricka för den mekaniska bränslepumpen fick jag med på köpet när jag köpte motorcykeln (ser att jag glömde skriva det tidigare) och frostpluggar fick jag hem förra tisdagen.
Men i helgen ska jag fixa allt jag inte kan göra utomhus på en parkering, vilket är:
Svetsa ihop ett fäste till VR-givaren.
Montera bränslepump, dra bränslerör och slangar.
Svetsa fast en lambdamutter på där främre röret går ihop till ett rör.
Stumsvetsa en fördelare.

Bränslesystemet kommer jag dra så att alla slangar och rör är färdigdragna. Sen vid tankarmaturen så kattstrypar jag fast slangen som går ner till bränslepumpen på slangen som går till original-bränsleröret. Jag kommer även dra färdigt jorden till pumpen och dra upp en kabel för plusmatning till pumpen. Det medför att när MSet kopplas in behöver jag bara switcha vilken slang som sitter på pickupröret i tanktarmaturen och koppla in ström på pumpen från bränslerelät :)

Det jag köpte på biltema var:
Lambdamutter med plugg (så jag kan plugga igen hålet efter jag svetsat dit muttern).
10st gummiklädda klammer 10mm (blir ett klammer varje halvmeter, det bör räcka tycker jag).
En rörskärare
5m 8mm bränslerör i koppar (kommer dela det på mitten så jag har ett rör till matning och ett till retur)

Det jag är orolig över är ifall bränsleslangarna kommer sitta fast ordentligt på kopparrören för jag har inget verktyg för att göra en läpp på röret, det kommer ju ändå vara 3bar bränsletryck och sedan med turbo kommer det öka upp mot 4bar vid fullt ladd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #909 skrivet: april 17, 2013, 16:21:08 »
utan egen erfarenhet skulle jag faktiskt försöka låna verktyg för att kona röret så att en slangklämma sitter ordentligt, inte kul med 3bars bränsletryck sprutande varken i bilen(om du drar dem under mattan) eller på grenrör...

men någon kanske har kört utan och kan säga om det funkar?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #910 skrivet: april 17, 2013, 16:28:01 »
utan egen erfarenhet skulle jag faktiskt försöka låna verktyg för att kona röret så att en slangklämma sitter ordentligt, inte kul med 3bars bränsletryck sprutande varken i bilen(om du drar dem under mattan) eller på grenrör...

men någon kanske har kört utan och kan säga om det funkar?
Kommer dra rören under bilen bredvid balken som original-plaströret sitter i.

Men inte kul ifall det sprutar soppa överallt. Jag känner ingen jag kan låna ett koningsverktyg av :-\

Googlade och upptäckte att jula har ett koningsverktygsset för 89kr. Det enkelkonar bara röret, men bör ju räcka sålänge det blir en liten läpp på röret. Och så länge det håller att använda  åtminstone 4ggr så är jag nöjd
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #911 skrivet: april 17, 2013, 18:10:35 »
Jo det på jula var ju ekonomivänligt, och det bör ju inte falla sönder innan man hunnit göra fyra konor.
När jag tänker efter så undrar jag om slangen till bränslefiltret och returen inte bara är påstuckna på rör original, kan återkomma med svar.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #912 skrivet: april 17, 2013, 18:15:00 »
Jo det på jula var ju ekonomivänligt, och det bör ju inte falla sönder innan man hunnit göra fyra konor.
När jag tänker efter så undrar jag om slangen till bränslefiltret och returen inte bara är påstuckna på rör original, kan återkomma med svar.
Var förvånansvärt billigt, hade inte räknat med att hitta så billiga verktyg :)

Ja jag har då ingen aning då jag aldrig tagit isär bränslesystemet på en insprutare. Så skulle verkligen uppskattas att få veta hur det sitter på original-insprutare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #913 skrivet: april 17, 2013, 20:12:19 »
så här ser det ut på en med insprutning
dem hårda plastslangarna går genom en balk i golvet och upp i motorrummet, dem har ingen kant, utan sitter bara med en slangklämma (en sån som sitter till värmepaketet original men en vanlig ska väll funka lika bra?)
jag testade att hålla fast plastslangen och dra i gummislangen och den hade ingen tendens att lossna när slangklämman satt, så om slangen inte glider på kopparröret så behövs nog ingen kant.


EDIT: tydligen ska det sitta en konad mässingshylsa där.
« Senast ändrad: april 17, 2013, 21:32:57 av loke »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #914 skrivet: april 17, 2013, 20:22:01 »
Ok, tack för att du kollade upp. :D
Blev faktiskt förvånad att det är plastslangar på insprutarna också :o Känns ju som att plasten borde bli skör under årens gång och till slut spricka.

Då bör det funka. Kommer köra med riktiga slangklammer, dvs sådana man brukar ha på kylarslangarna. Gå att dra åt riktigt ordentligt med sådana så det bör fungera :)

Funderar faktiskt på att trycka in slangen några centimeter extra och dra med två klammer (iaf till trycksidan). Det ska ju inte vara något tryck på retursidan, åtminstone inte något stort tryck för i så fall är returen för klent dimensionerad.

Men om slangarna ändå vill till att glida så får jag fixa en kona på dem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #915 skrivet: april 17, 2013, 20:40:06 »
I plastslangarna som sitter original sitter en konad mässingshylsa, antagligen för att förhindra att slangen glider av.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #916 skrivet: april 17, 2013, 20:44:13 »
I plastslangarna som sitter original sitter en konad mässingshylsa, antagligen för att förhindra att slangen glider av.
Så det är så det ligger till.
Ja då är en kona ett måste för att få slangarna att sitta ordentligt. Får man spendera några slantar till på ett verktyg, men var ju löjligt billigt på jula som förhoppningsvis funkar för jobbet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #917 skrivet: april 17, 2013, 21:31:27 »
I plastslangarna som sitter original sitter en konad mässingshylsa, antagligen för att förhindra att slangen glider av.

ok, ändrar mitt tidigare inlägg då, konstigt, för på den jag kollade på fanns ingen sådan hylsa?
får skära upp slangarna och se om den sitter där (gamla slangar), sitter dem hårt eller är det risk att dem glider av?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #918 skrivet: april 19, 2013, 12:53:40 »
Jag kan meddela att Julas koningsverktyg suger *infoga valfri obscenitet* >:(
Urusla beskrivningar som man knappt förstår någonting av.
Se bild 1. Med på bild 1 har jag även med några rörstumpar där jag försökt få till en kona men jag förstår inte vad i hela h-vete man ska göra med spiral-trattarna (kragringsverktyget kallar manualen dem).

Så köpte jag köpte Biltemas för 299kr. Helnöjd än så länge, 10ggr bättre kvalitet på grejjerna och löjligt enkel beskrivning så man enkelt förstår vad som ska göras.
Se bild 2. Med på bild 1 har jag även med en rörstump som jag provade göra en kona på, första försöket och den blev så gott som perfekt :)

Nä på måndag åker jag till Jula och lämnar tillbaka skitverktyget.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ja ikväll så har jag kastat på sommardäcket och när jag ändå gjorde det så hissade jag upp bilen ordentligt och tänkte montera bränslepmumpen, men vad upptäcker jag då? Jo den jäveln får inte plats mellan bränsletank/låda på värmeskyddsplåten under bränsletanken :( Så då måste jag bygga om en där plåten för att få plats med pumpen där jag vill ha den, känns inte säkert att montera den någon annanstans under bilen.

Men jag har inge plåt att bygga om så pumpen får plats. Annars hade jag bara byggt om skiten och monterat pumpen

Sen har det helt plötsligt uppkommit ett annat problem. Det är så att bilen har börjat bränna säkring nr10 som går till backljus och tomgångsventil. Backljuskontakten har jag kopplad bort vid växelspaken och skyddad kablarna från att kortsluta någonstans.

Så någonstans mellan säkringsdosa och tomgångsvventil är det något problem. Och det är inte konstant heller, ibland så håller säkringen ända tills jag stänger av bilen och sedan startar den igen, ibland så bränns den direkt jag vrider på tändningen och ibland så håller den runt 30sek..
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75