Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 852093 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #160 skrivet: februari 19, 2012, 12:25:54 »
Jo, men har man centrumkåpor så finns det ju ingen risk att det kommer in någon snö ;) Men funderar på såna här små kåpor som bara täcker nav-hålet på fälgen. men då är frågan om det finns några som passar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #161 skrivet: februari 20, 2012, 13:49:26 »
Idag så fick jag hem mitt rattnav jag vann på en tradera-auktion i torsdags :D Ett Momo rattnav, det jag skulle vilja veta är vilka rattar som passar på momo-bultcirkel?



« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:03:08 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #162 skrivet: februari 21, 2012, 14:10:24 »
Idag började bränslelampan blinka till vilket betyder ca8-10L bränsle kvar så jag hällde i 10L E75 vilket ger ca 40% etanol dvs E40.

Bilen blev inte slöare än med bf95 men jag blev tvungen att dra ut choken ca5mm för att få bilen att gå på tomgång. Kändes riktigt trevligt att betala 10,23kr/L istället för 14,93kr/L ;D
+1,3°C och strålande sol, rena vår-vädret ute :D
« Senast ändrad: februari 21, 2012, 14:15:27 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Idag var det -5°C så jag testade kallstart och bilen startade lika lätt med E40 som den gör med E5 (bf95) så det är ju skönt.
Fick dra ut choken ca1cm när motorn är varm för att bilen skulle gå bra på tomgång, men märker att jag skulle behöva flotta på lite soppa på mellanregistret då den rycker lite lätt när man håller jämn gas i ca70.
En sak jag märkt är att min temperaturmätare går inte upp i temp, vet inte om det beror på att motorn går så mycket kallare på E40 eller om givaren har gått sönder då jag ibland blivit tvungen att slå av och slå på tändningen för att tempmätaren ska komma igång.

Har även varit på båda skrotarna och leta sportratt, den ena skroten hade en dino-ratt i nyskick men var för stora skruvhål och just lite för långt mellan skruvhålen för att passa på mitt momo-nav. Den andra skroten kunde jag inte kolla vad dem hade för sportrattar för att det var inte skottat fram till förrådet med rattar (har kommit ca30-40cm snö sen i söndags).

Tänkte etanolkonvertera genom att knacka ner munstycket 1-2mm, känns mycket lättare än att slipa om nålen.
« Senast ändrad: februari 22, 2012, 19:20:33 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Kan knappt förgasare alls, men går det inte att byta till större munstycken för E85?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Nja jag vet inte. Vad jag förstått det som så är det nålen som styr bränslemängden på strombergare. Vakuum suger upp throtteln och när throtteln lyfts så lyfts nålen med den och nålen blir smalare och smalare desto närmare slutet man kommer på den och då sugs mer och mer soppa upp genom munstycket och in i motorn.

Vanligtvis så slipar man nålen när man etanolkonverterar men det är svårt att få det perfekt och det är därför jag tänkt knacka ner munstcket. Vad jag läst och hört så är det ett knep man använder i folkrace när man vill öka bränslemängden.

Det finns säkert att köpa färdiga e85-nålar men det kostar pengar, billigt är bra gratis är bäst :P Kommer ändå stoppa in en B23A till våren och då tänker jag ta förgasaren från den och lägga på hyllan ifall man behöver köra bf95 så är det bara att byta förgasare. Jag är inte säker men det borde gå att ta loss flottörkoppen och knacka upp munstycket igen ifall man vill minska bränslemängden.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Igår var jag och bytte till en ny laddningsegulator. Nu laddar den 14,1V på tomgång även om jag drar på mina 200W extraljus (tidigare låg den på 13,4V på tomgång med extraljusen igång). Var ungefär halva kolen kvar på gamla regulatorn så det var nog dags, fick bort lite vikt också då jag kunde ta bort den stora relä-regulatorn.

Så nu behöver jag inte vara orolig att batteriet ska ladda ur ifall jag krämar på lite stereo :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Ser ut o va ett riktigt trevligt projekt du har :)

Verkar vara seriös när du skruvar, o de gillar vi :D

Angående B19 och B23 så finns de ett bra sätt att se att man har en B23. B23an har frostpluggar på insugssidan vilket inte B21 har och det bör ju då inte B19 heller ha? Ett litet tips bara  8)

Keep it up!  ;D

// Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Tackar :)

Jo nog ska man vara seriös, inte nå stressmek här inte vill ju att bilen ska hålla många tusen mil till ;)

Åfan är det så enkelt att kolla :D

Helt klart, ligger lite lågt just nu pga brist på pengar och att det är för kallt för att lacka bilen. Men ska få sålt min Opel så då har jag åtminstone lite pengar igen, och får jag ett sommarjobb så kommer jag ha ännu mera pengar att fräscha upp bilen med ;D

Edit:
Just det, min kompis jag köpt B23an av berättade att det skulle vara en lite vassare kam i motorn. Enligt hans far (som ägt bilen motorn kmr ifrån) så byttes topp och kamaxel vid 25k-mil och då fanns inte A-kammen på lager så då fick han en lite vassare kam istället. Och motorn skulle även vara i nyskick inuti cylinderloppen. :D
« Senast ändrad: februari 26, 2012, 19:53:52 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Drog en långresa på 20mil till min mormor i lördags. Jag tankade fullt med fossilbränsle innan jag for och när jag kom fram och tankade fullt igen så fick jag endast i 13L :o Det ger en förbrukning på 0,65L/mil, landsvägskörning. Snittat ca 90km/h hela resan med endast 4-växlad  låda och en förgasar B19, helt otroligt billigt den har gått med tanke på  att kadetten drog 0.6L/mil långkörning.

Den här bilen slutar inte att förvåna mig :D

Upptäckte idag när jag fick komma in på en riktig verkstad och lyfta upp bilen i pelarlyft att mina drivknutsdamasker har gått sönder på ena sidan, dem var hela när jag kollade förra veckan så långkörningen uppskattades nog inte :-\ Men bara att beställa nya och byta.

BF95 ligger nu på 15,38kr/L så nästa gång jag tankar blir det att fylla fullt med E85 och knacka ner munstycket i förgasaren, E85 ligger fortfarande stadigt på 10,23kr/L :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Slipade lite rost på dörrar och trösklar och lackade med zinkspray från biltema. Lackade även hjulmuttrarna i zinkspray. Gjorde det i fredags men hade inte kameran med mig till min mormor.



« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:08:23 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
Tummen upp! mycket fint! :)
Har du funderat på att testa att polera upp bilen för att se domdära fina stripsen du har på sidorna? :)
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Tackar :D

Jo har funderat på att polera överdelen av bilen då det inte är det minsta rost där och lacka om underdelen då det är där det finns rost. Och stripen har jag funderat lite på ifall man skulle maskera runt den och lacka den med svart så den ser fräschare ut (är en ditklistrad dekorstripe men förra ägaren har lackat lite på stripen då han lackat dörrsidorna.

Sen tänkte jag även ta bort sidolisterna då dem ser förjävliga ut, kromet har släppt, det är målat lite blått på vissa ställen och dem hänger ner på några kanter.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
Du får en enligt mig en renare look utan listerna. Så jag säger ta bort och spackla hål :)

Du kan inte försöka se om det kan mäta upp din stripe och kolla om dekaltrim kan göra en ny? Jag tycker den är så snygg! :D
Och bilen går bra? ;)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Det är inga hål bakom listerna, bara slita dem

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
VÄRM LISTERNA FÖRST.

Det är limmade, få bort gammalt klister är inte så där jätte skoj
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Du får en enligt mig en renare look utan listerna. Så jag säger ta bort och spackla hål :)

Du kan inte försöka se om det kan mäta upp din stripe och kolla om dekaltrim kan göra en ny? Jag tycker den är så snygg! :D

Jo jag tror det blir renare utan listerna. :)

Ja det skulle nog gå, har inte ens tänkt på det. Jo jag tycker också den är snygg :D

Det är inga hål bakom listerna, bara slita dem
VÄRM LISTERNA FÖRST.

Det är limmade, få bort gammalt klister är inte så där jätte skoj

Jo det vet jag, slet bort listerna från min kadett för dem hängde och såg förjävliga ut men då blev det kvar limrester som var omöjligt att få bort. Skar bort ganska mycket av limresterna med en brytbladskniv men fick inte bort i närheten av allt.
Har en värmepistol, det är bara tiden som saknas just nu då det är mycket skola som ska vara färdigt innan påsk.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Blev fint med nya vinterhjulen!

Blir fint utan lister också om du väljer att rensa dem. Men stripesen måste sitta kvar!  :P

Avundsjuk på din bränsleförbrukning!!

Kul med din fina "trimmade" B23:a som komma skall!

Dyr soppa ni har där uppe, förstår att du börjar labba med E75  :o
Min insprutningsmotor blir himla svårstartad när det är kallt. Eller rättare sagt, behöver köras längre på startmotorn innan den startar och sen är den svag och svårkörd innan den börjar få upp tempen. Känns som att man inte kan ge den nog med soppa första stunden  :o

Men att motorn skulle gå kallare märks absolut inte på motortempen! Det är ju fortfarande mååånga kilowatt som går ut i värme istället för hästkrafter!

Keep upp the good work med denna mysiga bil!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Blev fint med nya vinterhjulen!

Blir fint utan lister också om du väljer att rensa dem. Men stripesen måste sitta kvar!  :P

Avundsjuk på din bränsleförbrukning!!

Kul med din fina "trimmade" B23:a som komma skall!

Dyr soppa ni har där uppe, förstår att du börjar labba med E75  :o
Min insprutningsmotor blir himla svårstartad när det är kallt. Eller rättare sagt, behöver köras längre på startmotorn innan den startar och sen är den svag och svårkörd innan den börjar få upp tempen. Känns som att man inte kan ge den nog med soppa första stunden  :o

Men att motorn skulle gå kallare märks absolut inte på motortempen! Det är ju fortfarande mååånga kilowatt som går ut i värme istället för hästkrafter!

Keep upp the good work med denna mysiga bil!
Jo blev riktigt fint :)

Jo helt klart ska stripesen sitta kvar, dem passar så jävla bra och är riktigt ovanlig :D

Hihi, det är nog sant det jag hört att B19 ska vara den snålaste rödblockarn 8)

Jo kommer bli riktigt kul ;) Börjar tina upp nu så man har fäste, och bilen känns riktigt pigg redan nu (åtminstone upp till ca 70-80) ;D

Jo den har blivit  ännu dyrare, ligger på 15,48kr/L nu >:(
Det låter inte så kul, men det är utan motorvärmare? Jag har tillgång till eluttag för att koppla in motorvärmare dygnet runt så använder altid motorvärmare när det är  kallare än +5°C (mest för värme i kupén).

Kände på det att det verkade orimligt att etanol skulle göra motortempen mycket kallare. Men märkte när jag körde hem från min mormor att tempmätaren helt plötsligt kom igång, det har den inte gjort på ca 2-3veckor ???

Jo det ska jag :-* Måste dyta drivknutsdamasker på vänstra drivaxeln, båda har spruckit upp och känns nästan som hårdplast. Gick sönder när jag körde till mormor :(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
"Nya" Fordar (Tidiga flexifuel, troligen allihopa då samma motor används) ska tydligen inte alls vara startvänliga efter 15-20 minus med E85 i tanken.
Men sen blir det ju, hur lönt är det nu egentligen? E85 kostar ju inte många kronor mindre än 95 trots allt och drar ju betydligt mer..Ur trim synpunkt är det nog mest positivt. Måste ju även byta bränsleslangar (Kurre är nog proffs på det idag :> hehe..) samt så ja, något kallare motor.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Det blir 2,16kr billigare/mil med E85 än med BF95 med dagens bränslepris på 15,48Kr/L för BF95 och 10,23kr/L för E85(E75)
Så kör man 1000mil så har man sparat 2160kr jämfört med BF95.
Om man räknar på 30% ökad bränsleförbrukning på E85.

Och är man fattig student utan arbete så är det vartenda öre som räknas. :'( Och det är ju inte negativt att vara lite mer miljövänlig ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Miljö o miljö..hur får vi etanolen då? ;>

Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jadu, det går nog åta sina liter diesel för att få hit etanolen. Både tillverkning och frakt ::)
Men men, sålänge det är billigare :P

Nog för att ska jag ha en riktigt billig bil får jag skaffa mig en skattebefriad diesel-golf och köra röddiesel från finland (5mil till gränsen så inte dyrt att åka dit och köpa några liter för att "värma huset" med ;))
Blir 10kr billigare/mil i bränslekostnad (jämfört med BF95 om bilen drar 1L/mil) om man kör så (0,5L/mil och 10kr/L för dieseln med diesel-golf)
« Senast ändrad: mars 14, 2012, 20:04:53 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
Eller så skaffar du en gammal skattebefriad golf och åker till närmaste korvmoj som har fritös, ber om den gammla oljan och filtrerar den, sen blandar några % med disel när det är lite kallt ute och kör på det.... det måste va det billigaste! ;D Synd att dom som har skattebefriade golfar antingen säljer dom snordyrt eller att dom är rostburkar.. :(

Angående e85. Enligt nån så skulle man tjäna mest om man körde 70% BF95 och 30%E85. då bilen inte drar mycket mer men soppan blir några kr billigare litern. Behövs inte nån ombyggnad då heller! dock kan bilen bli en aning slöare och dö när man släpper gasen (gjorde det på en gammal rutten galant från -88)
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Eller så skaffar du en gammal skattebefriad golf och åker till närmaste korvmoj som har fritös, ber om den gammla oljan och filtrerar den, sen blandar några % med disel när det är lite kallt ute och kör på det.... det måste va det billigaste! ;D Synd att dom som har skattebefriade golfar antingen säljer dom snordyrt eller att dom är rostburkar.. :(

Angående e85. Enligt nån så skulle man tjäna mest om man körde 70% BF95 och 30%E85. då bilen inte drar mycket mer men soppan blir några kr billigare litern. Behövs inte nån ombyggnad då heller! dock kan bilen bli en aning slöare och dö när man släpper gasen (gjorde det på en gammal rutten galant från -88)

Har provat E40 (10L bf95 10L e75) och då var jag tvungen att dra ut choken för att få tomgång men då var tomgången på ca2000rpm för att när chokespjället öppnas så öppnas luftspjället lite.

Och dessutom är det ett jävla rackel att hålla på och blandtanka, lat som man är :-[
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Idag så lyste bränslelampan (ca 8L kvar) så jag åkte och tankade 15L E75. Sen när jag kom hem så tog jag loss throtteln och letade reda på en hammare och en hylsa som passar på munstycket. Hittade en hammare och en lång 6mm hylsa + förlängare. 6mm hylsan passade så gott som perfekt på munstycket.

Original var munstycket nerpressat 2.7mm, jag var tvungen att knacka ner det 1,5mm till 4,2mm nedpressning för att den skulle gå lika bra som med BF95. Så nu går bilen på ca E51 och den är inte märkbart slöare iaf. Kommer bli tvungen att knacka ner munstycket lite till nästa gång jag tankar, men var riktigt simpelt. Tog ca 15min från det att jag öppnade huven till det att jag kunde provköra.
Märkte att man måste slå ganska så hårt för att munstycket skulle åka ner.



Skruva loss throttellocket och ta ut throtteln.

Mina "professionella" verktyg för att slå ner munstycket ::)

Mäta, mäta och mäta. Mätte efter varje slag med hammaren för att se hur mycket munstycket åkte ner.

Munstycket i mitten om ni inte visste det 8)

Det var allt jag kunde komma med om man vill göra en ful-konvertering till etanol ifall man har en Stromberg 175-CD.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:09:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Vann en tradera-auktion på en Volvo-nyckelring i torsdags. Fick hem den i brevlådan idag :D
Blev tvungen att ta bild med min ZTE Blade eftersom min gamla Canon PowerShot G5 inte ville fokusera så nära >:( Blev bra bild ändå, bara lite matta färger.


Nyckelringen.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:11:27 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Glöm inte byta bränsleslangar bara..så jobbigt när de torkar och spricker ;>
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jo ska byta dem snarast möjligt så man slipper att det börjar läka. Måste mara kolla hur långa och hur grova slangar jag behöver och sen åka och köpa.
Kommer göra det i helgen. Ska även slipa bort rosten från plåten som är under bakre ljuddämparen (plåtflärpen/spoilern eller vad jag ska kalla den) och måla med silver hammarlack som jag fick av min morfar i lördags.

Får se om jag hittar min sprayburk med svart färg, har för mig att jag haft en iaf. Hittar jag min svarta färg så blir det att lacka torkararmarna och backspeglarna med fästen. :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jaha, idag så gick blockvärmaren sönder igen >:( Har hållt ganska bra endå eftersom den gått nästan konstant 6h om dan 5dagar/vecka sen jag monterade den i Januari, och då var den beggad. Men känns som att något inte står rätt till ändå när den gått sönder, fast jag vet inte hur många timmar en blockvärmare ska fungera + att den var begagnad så vem vet hur många timmar den gått totalt.
Känns surt iaf då den kostade 200kr :'(

Får jag mig ett sommarjobb blir det nog att köpa helt ny blockvärmare och nya sladdar så man vet att allt är i perfekt skick.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Idag så knackade jag ner munstycket 0,5mm till, så nu har jag totalt knackat ner munstycket 2mm. Har fortfarande E50 i tanken men märkte att bilen tvekade vid acceleration innan motorn kommit upp i arbetstemp. Men nu går den bra även när den är kall :)

Bilen startar riktigt lätt när det är 0°C fastän jag inte har motorvärmare då den gått sönder igen. Får se hur det blir med E85, kommer nog bli tvungen att tanka snart då det är precis att bränslelampan ska till att börja lysa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Kul att du skriver ner dina ändringar och resultat. Nästan så du borde göra en infotråd under Etanol-delen av forumet.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jo skriver ner för att ha kolla själv på vad jag gör, och ifall någon är intresserad av mina modifikationer och resultat :)
Bra idé ;) Jag kan ju göra en etanolkonverteringsguide, kommer upp i etanol-delen snart :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Idag så blev det en heldag i garaget :D
Jag tog loss kofångaren, och det var ett jävla h-vete, en bult gick av och en var jag tvungen att kapa av för den blev rundad :( Men fick loss kjofångaren till slut så jag kunde komma åt och slipa bort rost :)

Skruvade fast slutsteget på sidan av bagaget istället för att det ligger löst på bagagegolvet.

Jag skruvade även loss backspeglarna och torkararmarna och lackade dem med biltemas svarta fälgfärg, blev riktigt fint :D

Och tog och värmde sidolisterna med en värmepistol samtidigt som jag tog en spårmejsel under listen, fick loss listerna utan minsta lilla limrest kvar ;D Tyvärr syns det nu tydligt hur matt lacken är ::)


Blev stor skillnad på kofångaren efter värmepistolsbehandling :)


Backspeglarna före

Backspeglarna och torkararmarna efter



Sidolisterna borta, ser mycket bättre ut :D


Den blåa sladden som är påskarvad är remote till slutsteget. Dvs slutsteget slår på när lyset slås på.

Funderar över om man skulle stoppa in lampor med bromsljus i alla tre röda lamphus, tror det skulle se snyggt ut och lyser upp bra när man bromsar 8)


Slipat där jag kom åt, upptäckte sedan att det var bubblor i lacken bakom kofångaren så blev att ta loss.


Slipa och maskera, vill ju inte ha färg överallt :P

Lackat med hammarlack på sprayburk, gick åt nästan hela burken eftersom jag målade på 3st tjocka lager.

Imorgon ska jag lacka svart hela vägen bakom lysena och nummerplåten och så klart montera ihop röven igen ;D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:26:55 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Notera att du har bara lite rost innanför stötfångaren, tack vare att du har en äldre 300 som har luftutsläpp i C-stolparna, våra nyare 300an (ca84->) brukar va mycket rostigare där ovanför kabeln till nrbelysning där du inte har rost:(
Alltså t.ex min vita som ser ut att va ett toppexemplar på den har jag bytt plåten baktill en gång, så njut av att ha en bil som bara har lite förfulande ytrost och fixa den och bygg vidare på bilen och njut av livet, SKÅL :)
« Senast ändrad: mars 25, 2012, 00:38:20 av kullke »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jaså är det så illa på nyare 300or, låter inte kul :-\
Jo nog är jag glad att det mest bara är ytrost på bilen, är lätt att fixa och gör stor skillnad i utseende så det är väldigt tillfredsställande att se resultatet :D
Bilen kommer helt klart byggas vidare på :) B23an kommer förmodligen hitta ner i motorrummet på påsklovet ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Ytrost är alltid roligare än genomgående xD

Kul ide med skarva ihop slutsteget med bakljusen. Glöm inte byta lampa ifall slutsteget dör.. hehe.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Genomgående rost är aldrig kul :(

Jo, är skönt att kunna spela musik med bilen avstängd utan att vara orolig att få slut ström. Kopplade på baklyset för att remoten på min förra stereo var trasig och sen behöll jag det så för det var som sagt skönt att slippa vara orolig över ström i batteriet :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Idag så gjorde jag färdigt röven på bilen. Ser mycket fräschare ut nu :D
Värmde kofångaren bak med värmepistol så den blev lika svart och fin som främre kofångaren. Och när jag ändå var i farten med sprayburken på plåten så lackade jag plåtbiten som sitter framför instrumentbrädan :)


Plåtbiten + skruv före

Plåtbiten + skruv efter

Plåtbiten tillbaka i bilen :)


Främre kofångaren

Bakre kofångaren


Röven färdig :P

Sidovy, det börjar ta sig :o

Det här har varit min helg, endast tagit paus för att äta middag och köpa färg ;D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:29:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Vad ska du lägga för färg?