Författare Ämne: 360 RS MK2  (läst 577685 gånger)

EDLUND

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #400 skrivet: april 02, 2006, 15:03:07 »
Jo vi är många som hoppas på en snabb tid. performance har ju lovat att gå hela pite strippen naken om han inte åker en tolva! ;D

Tro om man kommer in dit på nätterna? Skulle kunna bli en rätt så snygg film från firandet på kvällen när vi gör upp i "402m nakenlöpning"  8)
Visst skulle det bli den nya OS-grenen också?  ::)

jo nå tror ja man kommer in där. de ä ju bara att ladda kameran sen kör vi! 8)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #401 skrivet: april 02, 2006, 15:43:06 »
Den skär ner i toppen (topparna alu från -76 på volvo).
Själv så skulle jag aldrig montera det då det förstör toppen. 10ggr sen blir det att plana toppen med högra komp som följd. Då är det bättre att o-ringa blocket eller köpa en MLS packning. MLS packningar går tyvärr inte att köpa till B230/B23 just nu då dom är slut hor KRB Trading och dom inte skulle ta in några fler, fast det finns firmor i sverge som har det på G. Klart den bästa sortens topplockspackning man kan köpa enda nackdelen jag kan komma på är priset ca 2500. Fast o andra sidan håller den för 50 topplocks öppningar.

Men originalpackning med o-ringat block och ARP pinnbultar så klarar man sig till över 500hk och det räcker för dom flästa här inne.

Amazon_V8

• Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #402 skrivet: april 04, 2006, 18:26:55 »
Vart kan man få lite mer info om MLS packningar då??Vad är dom gjorda i för material och hur är dom utformade för att tåla flera topplocksdragningar??

MVH Micke

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #403 skrivet: april 04, 2006, 20:11:13 »
Vart kan man få lite mer info om MLS packningar då??Vad är dom gjorda i för material och hur är dom utformade för att tåla flera topplocksdragningar??

MVH Micke

MLS packningar är gjorda i flera tunna lager med stål. Sitter bl.a. standard på Saab 9-3/9-5.
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #404 skrivet: april 04, 2006, 20:23:20 »
MLS=Mulit Layer Steel.
Dom kör med det i bla WRC för att få det att hålla.
Man kan säga att du har två tunna metall skivor och en tjockare i mitten. Dom tunna är pressade så det blir en fjädrande verkan runt hålen och den tjocka är mer en distans för att få samma tjocklek som en originalpackning. Den kan man variera så man får olika komp om man vill.
Man bör spraya packningen med kopparpasta mellan alla lager för att va säker på att få det tätt. Annars så kan det lätt bli så att vatten och olja vill ta sina egna vägar...

Det har skrivigt en hel del om det på TPC genom åren. Så in på www.turboperformaceclub.com och vidare till forumet och sök på MLS. Sen är det bara att läsa. Sök i avdelningen avancerad trimning.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #405 skrivet: april 05, 2006, 20:42:21 »
Mums, älskar paket  ;D

Stegarna:
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #406 skrivet: april 05, 2006, 20:42:51 »
Coil-overs  8)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #407 skrivet: april 05, 2006, 20:44:43 »
Syns lite dåligt på bilden men jag älskar den nedersta texten.
"These shocks are for drag racing only. NOT for street use!"
Så nu behöver inte slicksen känna sig ensamma om att ha en not for road use stämpel  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #408 skrivet: april 05, 2006, 20:45:43 »
Dålig bild det här också, till vänster på kretskortet syns original 2,5bars MAP-sensor. Till höger ligger en superliten 4 bars värsting sensor  8)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #409 skrivet: april 05, 2006, 22:39:00 »
stegarna och det ser ut som rena grekiskan för mig, hoppas du får ihop det  ;)

Vad är det för mapsensor? Finns inte ens anslutning till vaacumslang på den eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #410 skrivet: april 05, 2006, 22:48:22 »
stegarna och det ser ut som rena grekiskan för mig, hoppas du får ihop det  ;)

Vad är det för mapsensor? Finns inte ens anslutning till vaacumslang på den eller?

Ser ut lite som grekiska för mig också i dagsläget, men med hjälp av svetsen, ett par öl och chassibibeln ska det nog gå att få ihop!

Mapsensorn är en Motorola MPXH6400A. 8 ben och en väldigt liten slanganslutning.
Datablad finns här om du är sugen på att veta mer http://www.ortodoxism.ro/datasheets2/0/00cr2wfkdf3di06feffs1j0t27ky.pdf
Förare TEAM EGON RACING

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
« Svar #411 skrivet: april 05, 2006, 23:14:53 »
Hur mycket har du tänkt dig att ladda?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #412 skrivet: april 06, 2006, 12:32:01 »
Hur mycket har du tänkt dig att ladda?

Vet inte, det beror ju på hur dåligt det flödar genom topp, ic, insug osv och det enda som kommer att vara standard på den där motorn är insuget så det är svårt att säga vilket tryck jag kommer att komma upp i.
Förare TEAM EGON RACING

EDLUND

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #413 skrivet: april 06, 2006, 17:25:53 »
Fy fan den där bakvagnen får du aldrig ihop så de liknar nåt!! ;D

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #414 skrivet: april 06, 2006, 19:08:42 »

Jag ska ju ha nån nytta av dig också. Hur skulle det se ut om du kan glassa omkring på måndag utan att ha svetsblink?  ;)
Förare TEAM EGON RACING

EDLUND

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #415 skrivet: april 06, 2006, 19:28:16 »

Jag ska ju ha nån nytta av dig också. Hur skulle det se ut om du kan glassa omkring på måndag utan att ha svetsblink?  ;)

ser man ut som smilien när man har svetsblink? nämen nå fixar ja den där bakvagnen kan ju inte ta så lång tid! 8)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #416 skrivet: april 07, 2006, 01:34:45 »
Vad är "chassibibeln"?
Hittat någon bra bok om chassin för strip?
En av dom bästa böcker om chassin är Göran Malmbergs Väghållnings boken. Den kan jag starkt rekomendera om man är ute efter att svänga med bilen. Går att köpa via honom på rejsa.nu.

EDLUND

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #417 skrivet: april 07, 2006, 17:48:50 »
Vad är "chassibibeln"?
Hittat någon bra bok om chassin för strip?
En av dom bästa böcker om chassin är Göran Malmbergs Väghållnings boken. Den kan jag starkt rekomendera om man är ute efter att svänga med bilen. Går att köpa via honom på rejsa.nu.

Vi har Alstons chassiehandbok för doorslammers. den finns översatt till svenska å finns att köpa av snowball.se

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #418 skrivet: april 08, 2006, 20:51:34 »
Har haft en del motgångar i helgen så bakvagnsbygget dragit ut ordentligt på tiden. Men det kommer att pysslas på med det under veckan så i påskhelgen bör det vara i princip klart för att hänga upp nya bakaxeln.

Kardantunneln är sönderkapad och M90 lådan är inpassad, blev betydligt tajtare än vad man kan tro att det ska bli. Verkar dock som att det ska gå att få ihop med hyffsad vinkel på främre kardanknuten och med ombockad gaspedal. Sprängkåpan blev tvungen att slipas ner en del men det styper fortfarande lite i styrväxeln, men det ordnar sig säkert.

En liten filmsnutt som visar arbetsfördelningen i garaget på ett strålande sätt, Nille sliter med rondellen i bakgrunden och Edlud som är "crewchief" leker med slicksen  ;D
http://rapidshare.de/files/17513595/rullarslicks.avi.html
Meningslös film, men jag tänker på er stackars satar som sitter framför datorn en lördagkväll och drömmer om en 360 sleeper  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #419 skrivet: april 08, 2006, 20:54:18 »
Trötta slavar
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #420 skrivet: april 08, 2006, 20:54:55 »
Och energiska bilbyggare! Eller var det tvärtom?  :P
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #421 skrivet: april 08, 2006, 20:55:49 »
Slicksen ilagda i hjulhuset, får inte plats! Kapa, kapa och kapa.. Börjar bli en hel del plåt som kapats bort ur den här bilen
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #422 skrivet: april 08, 2006, 20:56:24 »
M90 lådan och sönderkapad kardantunnel, tog visst större plats än beräknat.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #423 skrivet: april 08, 2006, 20:56:48 »
Lådan igen, bultad fast i blocket.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #424 skrivet: april 08, 2006, 22:03:02 »
oj vilka bilder! ni verkar ha kul!   :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #425 skrivet: april 08, 2006, 22:07:33 »
Ser fram emot en till provköning snart!  Det var en upplevesle förra gången :)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #426 skrivet: april 09, 2006, 13:10:36 »

Jodå, nog har vi kul alltid. För det mesta åtminstonde, felet man gör är väl kanske att man håller på för långa stunder för få gånger. Men känner sig rätt så less och nöjd vid 2 tiden på en fredag natt faktiskt...
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #427 skrivet: april 09, 2006, 13:15:41 »
Ser fram emot en till provköning snart!  Det var en upplevesle förra gången :)

Kan inte lova nån provkörning än tyvärr, vill veta hur hemskt chassit beter sig och hur svårkörd den är först. Skulle ju inte vara allt för kul om en gästförare skulle lägga den på taket. Nog för att en båge eller bur ska in i den men jag litar inte allt för mycket på krocksäkerheten ändå...
Tills vidare får du hålla till godo med en film på Nilles "provkörning" av RS'en. Komplett med missade växlar och breisladd  :P
http://rapidshare.de/files/17560488/MK2_bygge_031.avi.html

Edit: Stvafel
« Senast ändrad: april 09, 2006, 13:16:17 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
« Svar #428 skrivet: april 09, 2006, 18:52:53 »
Cool film  :D
Det verkade dock som om den bluddrade lite på varven, du får nog finjustera MSet  ;)

flinty

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #429 skrivet: april 09, 2006, 19:47:51 »
[quote
Slicksen ilagda i hjulhuset, får inte plats! Kapa, kapa och kapa.. Börjar bli en hel del plåt som kapats bort ur den här bilen
Citera

Hehe,, ju mer du kapar tjänar du tid på :). Men kapa i hjulhusen, blir det inte då maxstreet klass då på strippen? Alltså EDPS, var ju nåt med att modifierade hjulhus så blev det maxstreet direkt.
Helt underbart bygge, ser fram emot fler byggbilder. Samt ett j#¤%&a drag på strippen.  :D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #430 skrivet: april 09, 2006, 20:55:58 »
[quote
Citera

Hehe,, ju mer du kapar tjänar du tid på :). Men kapa i hjulhusen, blir det inte då maxstreet klass då på strippen? Alltså EDPS, var ju nåt med att modifierade hjulhus så blev det maxstreet direkt.
Helt underbart bygge, ser fram emot fler byggbilder. Samt ett j#¤%&a drag på strippen.  :D

Så här står det på Bilsports hemsida om reglerna:

För att bilen ska få deltaga i klass 1-6 får endast en av nedanstående modifieringar,
kategori 1-3, vara ändrad på bilen. Om två punkter eller fler har ändrats flyttas bilen över till Klass 7, Max Street.
Skulle punkt 4 vara ändrad deltager bilen alltid i klass 7.
1. Plastrutor.
2. Lättad eller bortplockad inredning.
3. Karosseridelar i plast eller på annat sätt lättad kaross.
4. Ändrade hjulhus.

Plastrutor: jajjemen!
Lättad eller bortplockad inredning: nja, det kommer ju fortfarande att sitta Volvo original blinkersspak....
Karosseridelar i plast eller på annat sätt lättad kaross: förutsätter att mina hålborrningar kommer att klassas som en lättning
Ändrade hjulhus: jag är ju så illa tvungen!

Om inte besiktningskillarna är väldigt snälla kommer jag att hamna i Max Street i vilket fall, men det känns som att det kvittar för min del. Förhandsanmälningen jag har skickat är för Bakhjulsdrift med överladdning men som sagt så kommer det med största sannolikhet att bli Max Street.
Men vad gör det? Dom största vinsterna tas ju ändå på gatan  8)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #431 skrivet: april 09, 2006, 20:57:03 »
Cool film  :D
Det verkade dock som om den bluddrade lite på varven, du får nog finjustera MSet  ;)

Jepp, verkar som att jag får ta och ställa ner spritmängden!  ;D
Förare TEAM EGON RACING

flinty

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #432 skrivet: april 09, 2006, 21:46:18 »
[
Så här står det på Bilsports hemsida om reglerna:

För att bilen ska få deltaga i klass 1-6 får endast en av nedanstående modifieringar,
kategori 1-3, vara ändrad på bilen. Om två punkter eller fler har ändrats flyttas bilen över till Klass 7, Max Street.
Skulle punkt 4 vara ändrad deltager bilen alltid i klass 7.
1. Plastrutor.
2. Lättad eller bortplockad inredning.
3. Karosseridelar i plast eller på annat sätt lättad kaross.
4. Ändrade hjulhus.

Plastrutor: jajjemen!
Lättad eller bortplockad inredning: nja, det kommer ju fortfarande att sitta Volvo original blinkersspak....
Karosseridelar i plast eller på annat sätt lättad kaross: förutsätter att mina hålborrningar kommer att klassas som en lättning
Ändrade hjulhus: jag är ju så illa tvungen!

Om inte besiktningskillarna är väldigt snälla kommer jag att hamna i Max Street i vilket fall, men det känns som att det kvittar för min del. Förhandsanmälningen jag har skickat är för Bakhjulsdrift med överladdning men som sagt så kommer det med största sannolikhet att bli Max Street.
Men vad gör det? Dom största vinsterna tas ju ändå på gatan  8)
Citera

Mvaahahaa,, ja ok ,, volvos blinkersspak haha ja jävlar. Ja då kan man ju säga att jag läst på lite för dåligt i din tråd  :-[ ;D.
Ja ok,, då var det en del som innefattade maxstreet ändå,, men ändå, dom valsar ju skärmkanter osv,, kan man inte leka lite med en portopower och fixa till nåt?
Eller är det mycket det tar i? Jag körde med rallycross slicks, visserligen inte 9" då men :), och det gick fritt sånär på några smärre justeringar med en polygrip,,,
Sen har jag funderat på lättad inredning, alltså baksätet ser ut som original men är i stort sett bara lite tyg som man har till race på strippen, men du kanske river ut allt så man bara åker två till korvkiosken  ;D.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #433 skrivet: april 09, 2006, 22:58:30 »
Mvaahahaa,, ja ok ,, volvos blinkersspak haha ja jävlar. Ja då kan man ju säga att jag läst på lite för dåligt i din tråd  :-[ ;D.
Ja ok,, då var det en del som innefattade maxstreet ändå,, men ändå, dom valsar ju skärmkanter osv,, kan man inte leka lite med en portopower och fixa till nåt?
Eller är det mycket det tar i? Jag körde med rallycross slicks, visserligen inte 9" då men :), och det gick fritt sånär på några smärre justeringar med en polygrip,,,
Sen har jag funderat på lättad inredning, alltså baksätet ser ut som original men är i stort sett bara lite tyg som man har till race på strippen, men du kanske river ut allt så man bara åker två till korvkiosken  ;D.

Förståeligt att du inte läst allt, den har ju vuxit till ett par sidor vid det här laget...
Kan nog kanske gå med Portapower och slägga, men då kommer jag att måsta höja den rätt så ordentligt bak för att få lite frigång mellan däck och innerskärm men av två anledningar så hade jag hoppats slippa höja den. Dels vill jag ha kvar sleeper effekten och dels så blir viktförskjutningen urkass=sämre fäste.
Det enda i inredningsväg som jag hade tänkt ha är ett par rejsiga stolar och 4punkts bälten fram och en liten plåt eller alu bit som instrumentpanel.
När det är gatåka som gäller skulle jag tro att jag lyfter in baksätet+bälten bak också men då det ska rejsas åker nog det ut också.
Inredningsmässigt så hinner jag nog tänka om 3-4 gånger till innan allt är klart men det är så planen ser ut i dagsläget.
Förare TEAM EGON RACING

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #434 skrivet: april 10, 2006, 14:22:50 »
Egon!

Jag vill bygga bil i helgen igen.  :D
..kanske borde jag bygga på min men, din är ju mycket roligare.
För lite effekt, för dålig väghållning..

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #435 skrivet: april 10, 2006, 14:26:49 »

Jodå, nog har vi kul alltid. För det mesta åtminstonde, felet man gör är väl kanske att man håller på för långa stunder för få gånger. Men känner sig rätt så less och nöjd vid 2 tiden på en fredag natt faktiskt...
 hahaha fan va gött att veta att jag har fler som känner så!!men bra kämpat performance!!!  hur gör du för att orka då??? jag får ju dra litervis med kaffe men framåt småtimmarna så går ögonen i kors då hjälper inte mer kaffe nääää!!   den dära super drickan alla tjötar om  red bull?? e de ngt att ha eller skruvar man sönder bilen då???? du vet turbo i kroppen mm vad ger den för effekt man vill ju bli färdig ngn gång så ja jag vet att det motar i bland men kämpa på grabben   sötmans seger är väntan värd!!!!
360 turbo forever

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #436 skrivet: april 10, 2006, 19:34:05 »
Egon!

Då tycker jag att vi gör det! När vi blir less på att bygga Volvo får vi ta och svänga förbi hos dig och bygga vinkel-vidunder  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #437 skrivet: april 10, 2006, 19:37:04 »

hahaha fan va gött att veta att jag har fler som känner så!!men bra kämpat performance!!!  hur gör du för att orka då??? jag får ju dra litervis med kaffe men framåt småtimmarna så går ögonen i kors då hjälper inte mer kaffe nääää!!   den dära super drickan alla tjötar om  red bull?? e de ngt att ha eller skruvar man sönder bilen då???? du vet turbo i kroppen mm vad ger den för effekt man vill ju bli färdig ngn gång så ja jag vet att det motar i bland men kämpa på grabben   sötmans seger är väntan värd!!!!

Medicinen för trötta ögon är en nattmacka, massvis med snus och att få bolla lite fantasier och idéer om hur sommarens rejs ska gå, om det inte funkar så är man åtminstonde mer sugen på att bygga vidare nästa dag  :)

Red Bull funkar skitfint, man bygger aldrig bil lika bra som när man är på fyllan! Eller det tycker man åtminstonde tills man i nyktert tillstånd ser vad man gjort  :o
Förare TEAM EGON RACING

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #438 skrivet: april 11, 2006, 22:23:24 »
Egon!

Då tycker jag att vi gör det! När vi blir less på att bygga Volvo får vi ta och svänga förbi hos dig och bygga vinkel-vidunder  ;)

Haha, ja jävlar, det förbenade vinkelvidundret. :P
Jag har fått hem fullsats till motorn nu, kul vore det om man kunde riva ner den totalt och smälla ihop den fräsch, men nu finns ju inte resurserna..  :(
För lite effekt, för dålig väghållning..

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #439 skrivet: april 12, 2006, 17:39:36 »
Egon!

Haha, ja jävlar, det förbenade vinkelvidundret. :P
Jag har fått hem fullsats till motorn nu, kul vore det om man kunde riva ner den totalt och smälla ihop den fräsch, men nu finns ju inte resurserna..  :(

Klart vi ska göra det! Resurser finns det ju gott om därborta på gräddhyllan, nytt fint jobb och snart får du väl pengarna för Golfstölden  :)
I värsta fall får du väl ta och bogsera hit vidundret så slipper du köpa dig en svets.
Förare TEAM EGON RACING