Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 446185 gånger)

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #680 skrivet: maj 04, 2015, 05:20:54 »
Vackert  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #681 skrivet: maj 22, 2015, 20:13:43 »
Fredag så får väl bjuda på en bild.

Bilen är hur bra som helst att köra normalt med, har inte hunnit prova inspirerad körning ännu men hoppas på många bandagar i sommar. :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #682 skrivet: maj 26, 2015, 23:02:05 »
Snyggt.
Hoppas det blir någon bandag i sommar.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #683 skrivet: juli 16, 2015, 20:22:48 »
Blev en oväntad tur till Pesämäki banan på onsdagen, så jag fick diffen testad. Måste säga att den fungerar väldigt bra. :) Nu drar den jämt och fint på båda hjulen och man är alltid säker på hur den beter sig i kurvorna. Förr med öppen diff kunde det ibland spinna på innerdäcket och ibland dra på båda vilket gjorde att man fick ta det lungt i kurvorna, nu drar den på båda varenda gång. :)

Tyvärr verkar det som att turbons oljepackning har börjat läcka, för det gick åt ca 1 liter olja på ca 50 varv och blåröken vid motorbromsning var värre än någonsin förr. I övrigt höll båda bilarna bra och vi fick inte skruva något alls.
Tur att det bara var jag och min goda vän Kim på banan hela dagen. Kim som kör en R34 GTR skyline fick agera hare - då var det lättare att hålla tempot uppe då jag fick jaga efter honom.

Banan är ca 1800m lång och min bästa varvtid blev 1,17,83 med medelhastiget 83,28 km/h. Hans bästa tid blev 1,09,93 och medelhastigheten var 92,7 km/h. Han kör dessutom på semislicks och jag på vanliga gatdäck.

Fick provköra gtr:en några varv och nu vet jag precis hur jag ska bygga 360:in  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #684 skrivet: juli 16, 2015, 22:09:34 »
Låter riktigt kul :) Och låter som att torsen-diffen var ett bra inköp :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #685 skrivet: juli 17, 2015, 21:53:57 »
Undersökte turbon lite ikväll och kan konstatera att det nog rinner olja in till avgasdelen. Rann in princip ut olja ur den då jag tog av avgashuset. Lagren däremot verkade fina.

Ska se om jag får tag i renoveringssats till den eller om jag bara skaffar en annan. Måste besikta bilen senast i november.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #686 skrivet: augusti 27, 2015, 23:34:36 »
Hur går det? Bara 2-3 månader kvar till besiktning  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #687 skrivet: september 04, 2015, 23:27:58 »
Oj shit så imponerande arbete med blästring å lack av diff!  8) :o
Man skäms ju rent, har ägt torsendiffen ett år och fortfarande inte monterad. Tror jag är för rädd för att det ska bli nåt fel.

Fick du tillverka/köpa shims eller hur gick själva arbetet med att montera torsen i diffhuset?
Har varit dålig på uppdatera min tråd, händer inte så mycket heller, alla pengar går till "skitgrejer" som styrlager, fjädertopplagring, bussningar, reläboxar...
Ska försöka skärpa mig, låtsas skylla på att jag inte har någonstans att skruva :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #688 skrivet: september 09, 2015, 19:14:18 »
Hur går det? Bara 2-3 månader kvar till besiktning  ;)

Inte så bra kan jag säga.  :(
Har rengjort turbons axel från sot & oljerester och bytt ut oljeringen men det hjälpte inte alls. Rök i massor efter gaspådrag med laddtryck.
Böt samtidigt alla lager samt tätningar och låsringar i turbon. Även om de gamla inte glappade nämnvärt.

Fick sönder avgastempmätarens mätarsond också då den inte kan kopplas ur utan att skruva bort hela och tvinna kabeln.  Och nu efter att jag haft bort turbon 3 gånger läcker oljereturen.  :(

Får låna en turbo från en 240 av en polare i helgen som jag ska testa med.

Ge gärna tips på turbos som passar någorlunda bolt-on samt avgastempmätare.
Besiktningsdagen närmar sig med stormsteg och bilen går bara mera sönder för varje gång jag rör den.

Oj shit så imponerande arbete med blästring å lack av diff!  8) :o
Man skäms ju rent, har ägt torsendiffen ett år och fortfarande inte monterad. Tror jag är för rädd för att det ska bli nåt fel.

Fick du tillverka/köpa shims eller hur gick själva arbetet med att montera torsen i diffhuset?
Har varit dålig på uppdatera min tråd, händer inte så mycket heller, alla pengar går till "skitgrejer" som styrlager, fjädertopplagring, bussningar, reläboxar...
Ska försöka skärpa mig, låtsas skylla på att jag inte har någonstans att skruva :D

Trevligt att du gillar den. :)

Jag använde original shimsen som fanns på originaldiff. Testade med att måla dreven och tyckte att dom nöttes precis i mitten - så mer invecklat än så gjorde jag det inte. Fungerar hittills utan missljud. :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #689 skrivet: september 12, 2015, 19:09:48 »
Testade en annan turbo idag med samma resultat.  >:(
Funkar bra så länge man kör fullgas, men direkt man släpper av eller står på tomgång efter varv så ryker det som bara den.

Rev av topplocket idag, ska byta ventilgummina för säkerhets skull.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #690 skrivet: september 13, 2015, 02:18:06 »
Nu vet du att det inte är turbon då i allafall  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #691 skrivet: september 22, 2015, 20:07:06 »
Samma resultat med nya ventiltätningar. Även om fjädern runtomkring hade lossnat på en av de som satt där.

La i original ventilfjädrar då jag upptäckte att bugpack fjädrarna inte såg ut att må riktigt bra. Fjädern verkar vara för lång så den trycks ut åt sidan i mitten.
kullke kör inte du också med dessa? Kanske lönar sig att kontrollera dom så dom inte brister om dom slits på mitten som mina.

Hjälp mig nu 300power åkare att finna felet.

Röken uppstår endast om jag belastar motorn med laddtryck. Kan köra hur som helst, på höga och låga varv och motorbromsa utan problem men direkt efter ett gaspådrag med laddtryck bolmar röken ut i stora moln.  :(

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #692 skrivet: september 22, 2015, 21:36:46 »
Sluten vevhusventilation? I sådana fall kanske den helt enkelt trycker in olja i motorn den vägen när du har laddtryck...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #693 skrivet: september 24, 2015, 19:04:30 »
Det är samma sak med både sluten och öppen ventilation.  :( Men tack för ett förslag!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #694 skrivet: oktober 03, 2015, 23:34:03 »
Om det inte är turbon och inte vevhusventilationen (och inte ventilgummina)

vad kan det då vara kvar  ???

Hur mår bottendelen = Komp.prov?

Och inga synliga läckage utanpå motor? (Fast det ryker kanske bara ur avgasröret och inte under huven?)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #695 skrivet: november 11, 2015, 20:28:12 »
Fick tag på en bättre turbo av simlar för några veckor sedan. Den är bättre både i skick och prestandamässigt.

Tyvärr betedde sig bilen precis likadant även med nya turbon så jag bestämde mig för att undersöka motorn lite närmare för att försöka finna felet.
Enda orsaken till problemet som jag kan se i detta skede är en kombination av slitna kolvringar & dålig vevhusventilation.

Kolvringsgapet mätte jag upp till ca 0,65-0,75. Är inte detta lite väl stort? Vad bör passligt gap vara?

På bilden av topplocket kan man se hur oljig motorn är inuti förbränningsrummen.  :(
Har endast kört ca 20-30 km sen toppen var av och putsades sist.

Blir nog också nya vev & ramlager då motorn läggs ihop igen. Ramlagrets axiella lager var nog värst slitet - lite av kopparn hade börjat titta fram där.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #696 skrivet: november 17, 2015, 18:06:08 »
Så kul när oljetrycksgivaren går av i blocket då man ska skruva ur den.  >:(

Har för mig att det var 1/8 rörgänga på de gamla b19-21-23 blocken - nån som kan bekräfta?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #697 skrivet: november 17, 2015, 21:36:43 »
Det var ordentligt oljigt i toppen :( Måste bränt väldigt mycket olja.

När kopparn kikar fram är det dags för nya lager, hoppas du får till motorn efter renovering :)

Tyvärr vet jag inte vad kolvringsgapet ska vara på rödblockarna.

Hur såg kolvarna ut?

B19/21/23 har 1/8"-npt till oljetryckskontakten, dvs konad rörgänga.

Kan även tillägga att där oljekanalen är pluggad längst fram på motorn, under vattenpumpen, är det 1/4"-npt, ifall den informationen vore av intresse.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #698 skrivet: november 17, 2015, 22:07:05 »
0.35 mm är ett bra gap

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #699 skrivet: november 17, 2015, 23:13:19 »
Kanske bra tillfälle att byta till B230 block innan du lägger mer pengar i gamla blocket  :-\ har du turen att hitta ett b230 block som inte behöver borras blir det ju inte så dyrt.
Du har inte intercoolern full med olja?
Jag får nog kolla mina ventilfjädrar då.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #700 skrivet: november 21, 2015, 20:40:43 »
Ska mäta upp blocket och kolvarna nu i veckan så får vi se om det är användbart.
Nä, jag har kollat / tömt intercoolern. Det fanns ca en matsked i den.

Jo, du ska nog kolla dina ventilfjädrar också. Inte så kul om dom nöts så dom går av.  :(

0.35 mm är ett bra gap

Tack för input. Fick rekommendationer om ca 0,40 av en annan.  :)
« Senast ändrad: november 21, 2015, 20:42:37 av Bergvik »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #701 skrivet: november 23, 2015, 21:14:05 »
Nu har jag mätt upp cylindrarna och kolvarna och fått fram ett spel på 0,08mm som minst och 0,11mm som störst.

Fick cylindrarna uppmätta med cylindermikrometer som regelbundet kalibreras enligt kvalitetsstandard ISO 9001, så man tycker den borde visa rätt. Samma gäller mikrometern som vi mätte kolvarna med.  :)


Cylindrarnas diameter:
1: 91,99
2: 91,99
3: 91,99
4: 92,00

Kolvarna:
1: 91,90
2: 91,91
3: 91,90
4: 91,89

Kolvspel:
1: 0,09
2: 0,08
3: 0,09
4: 0,11

Det är alltså cylinder 4 som har störst spel. Frågar är om någon vet vilket spel som är inom toleranserna?
Att nr 4 har störst spel kan kanske grunda sig i att cylindern sitter längst bak och kanske går lite varmare än de övriga?

Vet du kullke vilka mått som motorn borrats till i tiderna?


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #702 skrivet: november 23, 2015, 23:22:20 »
Nej det vet jag inte. Men är dina cylindrar runda så är det nog inom toleransen.
När du haft olja i alla cylindrar och bara lite i icn skulle jag gissa att största problemet varit vevhusventilationen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #703 skrivet: mars 02, 2016, 22:19:13 »

La i original ventilfjädrar då jag upptäckte att bugpack fjädrarna inte såg ut att må riktigt bra. Fjädern verkar vara för lång så den trycks ut åt sidan i mitten.
kullke kör inte du också med dessa? Kanske lönar sig att kontrollera dom så dom inte brister om dom slits på mitten som mina.

Jag lyfte ur kammen ikväll men svårt att se om fjädrarna var nötta som dina, syntes inget i tryckarna att de skulle nötts mot fjädrarna (syns det i dina tryckare att de nötts imot fjädrarna) man tycker ju det skulle vara blankpolerat i lyftaren där fjädern nött imot :-\
Det kan ju också vara så att vi inte har exakt samma fjädrar, kan ju ha olika fjäderbrickor också för det har funnits olika fjäderdiameter i rödblocken-
Vad är det för ytterdiameter på dina fjädrar, mina är <32mm, tryckarna som satt i nu är 34,5mm invändigt hittade en uppsättning i garaget som är 35mm så jag funderar om det skulle vara ide att byta till de ifall att mina fjädrar också slits så kanske de skulle slitas mindre.
Jag skulle liksom inte ha lust att lyfta toppen bara för att byta fjädrar när jag inte ser några skador på fjädrarna, och så tror jag de får nötas ganska mycket innan de går av + att jag inte tror att det blir större haveri än en bränd ventil i värsta fall ifall en fjäder skulle gå av, fast med min otur skulle ventilen lossna och åka in i sylindern.
Jag ska försöka syna fjädrarn en gång till om jag inte ser något så kör jag med dom iår, har planerat ventilbyte men inte i vinter för det finns så mycket annat att fixa på bilen nu.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #704 skrivet: januari 26, 2017, 10:36:19 »
Vad kör du med för koppling kullke?
Jag kör med tryckplatta och lamell från 940 med B230FT, jag har bytt centrumet i lamellen till ett 360 centum.
Men turboplatta + opel lamell borde ju fungera :-\

Finnes det en tråd på å bytte lamellsentrum? Stor jobb?
Har trykkplate fra 940ft jeg også men mangler 228mm lamell.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #705 skrivet: januari 27, 2017, 09:27:03 »
Vad kör du med för koppling kullke?
Jag kör med tryckplatta och lamell från 940 med B230FT, jag har bytt centrumet i lamellen till ett 360 centum.
Men turboplatta + opel lamell borde ju fungera :-\

Finnes det en tråd på å bytte lamellsentrum? Stor jobb?
Har trykkplate fra 940ft jeg også men mangler 228mm lamell.

Det finns 228mm lameller från andra bilar att köpa nya.
Läs mer här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3830.0

Byta lamellcentrum: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=914.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.