Du går i kompressor tankar KUL KUL!!
På
enem.se hittar du allt info du söker.
Utklipp
Nedan visas en generell metod att bestämma kompressorstorlek och laddtryck:
• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut.
• Lämpligt bör bli en
1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar.
• Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.
Modell
1200Max varv
14000Liter/min
16800Teoretisk kapacitet hk/kW
330/243Rekomm. Max laddtryck
1,5 Bar 1200AX med axiellt inlopp och utloppsfläns för montering utifrån.
exempel på placering
opel fyra
Film med en corrado med Lysholm kompressor:
http://www.youtube.com/watch?v=dxhDLMrlL4QLåter härligt!
Hilmerssons Manta:
http://www.youtube.com/watch?v=RBd4zdsFMr8Andra kompressorer:
En radialkompressor är oftast en remdriven turbo, uppväxlad via ett växelhus som drar upp turbinen i 100.000 varv eller mer. Den har fördelen att ofta vara enkel att installera, som en generator men den behöver mycket varv för att ge tryck och resultatet blir dåligt laddtryck på lägre varv.