jafan, har vart ute å kört några repor idag.
5min justerande från den gamla mappen och den är helt körbar, sååå skönt med stabilt sprut så man slipper uppsrtartstrul.-
drog ett par minuter på starten för å få upp oljetryck, passa på å strobba täningen å den stämmde som jag hade förväntat mej, i med soppapumpsäkring å den starta på 2 varv och gick perfekt på tomgång å svarar perfekt på gas.
ändrade bara masterfuelvärdet iom bytet från 1600cc tilll 1200cc.
i övrigt är den
annat komp.
ny kam, helt annan topp.
annan turbo och nytt insug/spjäll...
fortfarande 940 grenrör å 3" avgas, dock 2 st dämpare å röret ut vid bakre kofångare istället för sidepipe
jag tycker det är rätt facinerande att det funkar så bra utan att behöva göra så mycket annat.
stabilt oljetryck nu 3 kilo på tomgång å 5 kilo på fullt ös , kall OCH varm motor

kör biltemas 5w50 precis som slutet av förra året.
har en 82 graderstermostat med 2x3mm hål borrade å den verkar ligga stabilt runt 75 grader nu, dock är det ju rätt kallt ute med så det betyder ju inte att det kommer funka bra i sommar.
Mantorp den 7de ser ialafall lovande ut ....
denna motorn då kort samandraget, b230f botten från 90 med ursvarvade kolvar (har breddat gropen ett par mm)
530 topp som är ifräst 46-38 ventiler i.
portat så minsta arean på insug är strax mellan ventil och styrning, rund kanal typ som orginal bara större för å matcha nya ventilen.
"vanlig" portning på avgassidan, nedslipat avgasstyrning osv.
kammen 275 graders duration 12mm lyft och 114graders nockvinkel ,
940 grenrör uppfräst så det mactar t3 flänsen på kinaturbon, bytt lager till garret 360 lager i turbon.
std F insug och std spjäll..
ca 0.5 hektos vakum på tomgång å runt 0.6 på körning.
börjar dra bra vid 2500 rpm, laddtryck strax före 3000 å 1 kilo (utan laddtryckstyrningen inkopplad, dvs bara grundladd på klockan) vid ca 3500 rpm, med laddtryckstyrningen inkopplad ca 1.5 kilo vid 3500 rpm.
lär gå åt å sänka momentet i mellanregister i mappen sen inser jag. dels iom jag ska köra på 15" på gatan och dels för jag har std toppackning i maskinen.
varvstoppet på 7500 vilket känns precis lagom, varken trög å dra till varvstopp, eller att man slår i ratten. gissar max effekten ligger runt 6000-6300 nånstans dock väldigt grovt mapppad än så länge å ingen ritktig laddtryckskurva...
går helt rent å fint under körning och svarar direkt på gas , detta är nog den motor hitills i 360in med bäst körbarhet och gassvar utan tvekan.
sjukt nöjd än så länge, nu vore det bara fint å hitta några 16" asfaltsslicks med gansak låg profil att komplettera 15" gatdäcken med...
första körning tänke jag försöka fixa en skaplig tid så däck vore ju ganska bra hehe.
lär bygga en plyfa under bilen i år (iom vingen ska bort) för å få lite bättre marksug, jag kände redan nu att den är "ganska" nervös i baken---