Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2158510 gånger)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1960 skrivet: januari 08, 2010, 20:46:12 »
Smidig håltagare!
Jag är rätt så säker på att det finns 360or med 2 hål ovanför varandra där i original, någon som vet vilka bilar det gäller?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #1961 skrivet: januari 08, 2010, 20:57:18 »
Men sitter väl ett hål längre ner i torpeden där originalkabelhärvan till sprutet går? Vad ska du ha för genomföring/skavskydd i hålet?

Exakt det menade jag.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #1962 skrivet: januari 08, 2010, 21:07:54 »
Men sitter väl ett hål längre ner i torpeden där originalkabelhärvan till sprutet går? Vad ska du ha för genomföring/skavskydd i hålet?

Exakt det menade jag.
Jag tror att Frej kör med originalsprutskabelhärvan ihop med ms, så det hålet är upptaget :-\

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #1963 skrivet: januari 08, 2010, 21:28:30 »
Jag har ett ledigt hål där uppe i alla fall kurre.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1964 skrivet: januari 08, 2010, 21:33:13 »
Smidig håltagare!
Jag är rätt så säker på att det finns 360or med 2 hål ovanför varandra där i original, någon som vet vilka bilar det gäller?
Kabeln till kupevärmaruttaget brukar ofta gå igenom ett hål där :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #1965 skrivet: januari 08, 2010, 23:03:52 »

Jasså då har jag nog inte knas på alla kablar och hål trots allt  ::)
Ska ha en gummigenomförning sen. IP67 i täthet. Elgrej.
Måste nästan vara bakom/under kupefläktspaketet då?

Smidig håltagare!
Jepp. Används normalt till hål i elskåp  ;)
Har en ännu smidigare men klumpigare hydraulisk med handpump på så slipper man gänga och det går mycket fortare.

kullke har rätt, jag kör med original kabelhärva trots MS så det hålet är upptaget.. var det nu sitter.

I hålet ovan det nya jag gjorde kör jag oxå kupevärmarsladden.

Har ikväll provkört en del med bredbandaren men mer om det i morgon för nu ska jag sova!
Just det, slängde i etanol för 9,24kr/liter med. Och bilen gick INTE sämre med det/den mappen. Varvade ur hjulspinnen som en stucken gris i snön  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #1966 skrivet: januari 08, 2010, 23:24:07 »
Japp det sitter snett nedanför fläkten och går in vid passagerarens fötter.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1967 skrivet: januari 09, 2010, 13:01:29 »
Bara ut och gasa så vi får veta hur BBLen funkar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1968 skrivet: januari 11, 2010, 18:53:42 »
Bara ut och gasa så vi får veta hur BBLen funkar!

Har inte mappat nåt än, bara just gasat runt i snön och sneglat på Megatunes AFR-mätare, Lambdamätare samt O2-mätare(voltmätare)

Sonden värmer upp och visar fasta värden i 20+10 sekunder sen är den med. Snabbt tycker jag! Smalbandaren tog 5 minuters körning innan den gav mätvärden!

Bredbandaren ger en lite hackig signal, känner ni igen er eller kan det vara att min sond inte blir riktigt varm? Ska kolla ikväll vilket värde JAW Edit visar för värming osv. ikväll. Synd att man inte har två com-portar så man kan ha Megatune och JAW igång samtidigt!
Tänkte även prova att mappa lite ikväll. Har som hastigast testat med Autotune men det verkade så nervöst så jag loggar nog en stor loggfil och kör i lämpligt program som sen gör en ny mapp åt mig från min gamla med hjälp av information från loggfilen. Som du gör Kurre?

Förresten, var ska jag ta spänning till JAW smidigast? Nu har jag bara en sladd (med säkring) till en brytare i kupén och sen till JAW men det är ju bara en högst temporär lösning. Vill ju ta spänning efter tändningsrelät nånstans där det är smidigt att ansluta. Vill inte köra på Megasquirts säkring som annars skulle vara smidigt för mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1969 skrivet: januari 11, 2010, 22:05:41 »
Min BBL är också lite hoppig, jag har inte riktigt orkat lista ut varför ännu... Jag undviker Autotune i Megatune, den är så primitiv. Bättre att gå på Megalogviewer med en ordentlig loggfil, ger väldigt mycket bättre resultat!

Jag plockar spänning till sonden från bränslepumpsreläet, då slipper jag att värmaren till sonden ligger och drar ström när motorn inte är igång...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1970 skrivet: januari 12, 2010, 01:17:19 »
Min BBL är också lite hoppig, jag har inte riktigt orkat lista ut varför ännu... Jag undviker Autotune i Megatune, den är så primitiv. Bättre att gå på MegaLogViewer med en ordentlig loggfil, ger väldigt mycket bättre resultat!

Jag plockar spänning till sonden från bränslepumpsreläet, då slipper jag att värmaren till sonden ligger och drar ström när motorn inte är igång...
Får fundera över hur jag bäst tar ut +12v säkrat med egen 5A säkring. Som du säger så ska det ju inte matas förrens motorn är igång!

Nej Autotune ska jag nog försöka undvika. Vill ju ha kontroll över förändringarna! Just kört fram en ny mapp i MegaLogViewer med hjälp av en AFR-tabell och det är ju suveränt  :D

Jag jämförde ikväll JAWs egna värden med Megatunes och kom efter en stunds tomgångskörning fram till att de stämmer tillräckligt bra överrens.
Det enda jag gjort är att ha valt Single Wide band som lambdagivare samt skrivit in värdena från JAW när jag gjort "Calibrate AFR Table".

Som sagt var min signal från JAW in i MS väldigt hoppig, men när jag för skojs skull slog på PID-regulatorn för lambdaregleringen blev allt helt annorlunda!!
Det syntes att MS kämpade med insprutningen för att hålla lambdans feedback stadig(are). Utan PID på så for Lambdamätaren över hela registret och tomgången vandrade en del.

Har tittat på en del lambdamätar-filmer på youtube och de ser väldigt stabila och fina ut de dyrare mätarna (som kostar mer än min sond+box ihop).
Men funderar på om de inte har en hel del filtrering inbyggda i mätarna för att det inte ska bli för fladdrigt.

Jag bifogar tre bilder ikväll.
Första bilden är över en fullgasrepa på högre växel troligen 4an eller 5an.
Man ser dels på "RPM" (övre gula linjen) att det spinner i början för varvet går upp fort, ligger kvar för att sen hoppa ned lite och börja accelerera jämnare.
Och dels ser man "AFR(WBO2)" (mittersta röda linjen) att AFR ligger fett under hela repan förutom nån spik upp på AFR 13 (14.7=lambda1)

Jag kör ju Etanol som har lambda1=AFR9 nånting men Megasquirt vet inte om det så lambda1 visas därför som AFR 14.7
Bättre då att titta på lambda-värdet som är universalt och funkar på alla bränslen. Men jag gillar AFR bättre fast det är väl en larvig vanesak  ::)

Notera oxå att "Dutycycle1" (nedre gula linjen) går upp så högt som 104.4 och det utan att nåt tillskott som "acc.pump" etc. har gått in..
Så nästan dags att öka bränsletrycket igen. Men enligt lambdasonden så verkar ju inte blandningen bli snål i allafall så ligger väl precis på rätt sida gränsen  :o

På andra bilden ser ni hur bränslemappen såg ut som jag körde med förra vintern (oxå på etanol). Under den är en ny mapp som är beräknad av loggprogrammet (MegaLogViewer).
Nya mappens värden tar grund i den gamla mappen men petas i rätt riktning med hjälp av mätvärdena ur loggen. Riktningen kan påverkas av att man i en AFR-tabell talar om vilken blandning man siktar på vid varje givet varvtal/belastning. Mycket händigt för då kan man ur en och samma mapp skapa två, en snål och en fet mm. mm.  8)

På sista bilden så visar jag bara på ett fenomen jag snappat upp. Att insugsundertrycket "MAP" sjunker ju mer man varvar. Undertrycket är detsamma som belastningen på en sugmotor men jag undrar om det inte beror på fyllnadsgraden. Att den sjunker ju högre varv man håller? Nån motorkunnig får gärna grotta/gotta sig lite i den teorin  :P

("TP"=Trottleposition=Spjälläge=hur-tung-gasfot) ;D
« Senast ändrad: januari 12, 2010, 17:53:59 av FREJ »

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1971 skrivet: januari 12, 2010, 09:26:01 »
Kul med lite loggar igen, var ett tag sedan vi hade sånt på forumet sist!
Vad mappar du mot för AFR vid fullgas, det ser ut som den går väldigt fett? Med sugmotor ska du väl aldrig behöva åka fetare än typ 0.85 lambda, ca. 12.5 i bensin AFR... BMWs M5 V8or går aldrig fetare än 0.88 lambda på de bänkpapper jag har sett och de har ju lite högre litereffekt än du...

Att MAP-värdet sjunker när du varvar upp trots full gas innebär ju att någonting i systemet stryper motorn! Skitigt luftfilter eller något annat konstigt kanske? MAP på 94 torde ju innebära att något har strypt motorn med typ 6% om man fulräknar lite, där finns kräm att hämta! Med tanke på att du plockat bort LMMen så finns det ju inte så mycket prylar kvar som kan strypa - det torde väl bara vara luftfiltret, gasspjället samt rören mellan dem?
Om jag inte är helt fel ute finns det åtminstone två olika gasspjäll till 8V rödblocksmotorer, den ena varianten är typ 5mm större än den andra - det kan vara något att kika på om du fortfarande tappar tryck om du provkör utan luftfilter...
« Senast ändrad: januari 12, 2010, 09:32:21 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1972 skrivet: januari 12, 2010, 18:06:18 »
Kul med lite loggar igen, var ett tag sedan vi hade sånt på forumet sist!
Japp försöker lysa upp denna tråden lite med informativa bilder och försöker skriva så fler än oss nördar kan förstå och få intresse för uppdateringarna.
Annars är det väl ett år snart sen jag loggade nåt att tala om.. utöver lite dwell-undersökning på tändspolen & modulen då förstås.

Vad mappar du mot för AFR vid fullgas, det ser ut som den går väldigt fett? Med sugmotor ska du väl aldrig behöva åka fetare än typ 0.85 lambda, ca. 12.5 i bensin AFR... BMWs M5 V8or går aldrig fetare än 0.88 lambda på de bänkpapper jag har sett och de har ju lite högre litereffekt än du...
AFR-tabellen är den som följde med Megatune. Har inte pillat i den. Den visas just nu som lambda men siktar på ca AFR 12.5 på full last samt snålt i låglast-områdena och en mix där i mellan.
Däremot när jag körde fram en ny mapp med MegaLogViewer så använde jag standardtabellen för det programmet som innebär en förenklad syn på AFR. 12.5 på fullast samt maxvarv på dellast/låglast. En rad med AFR 13.5 sen resten AFR 14.7

Att jag har etanol i tanken gör det dumt att titta på AFR. Får vänja mig vid att tänka lambda istället. Ca 0.85 för lagom fet blandning samt ca 1.1 för ekonomisk blandning.

Idag när jag körde med min förnyade mapp så var blandningen åt det snåla hållet istället. Den låg kring AFR 14-15 även under full last. Verkar som att lambdan inte hittade rätt "spot on". Får köra några vändor till  :P
Det var kul att nu kunna förlita sig på lambdan även på full last och höga varv till skillnad från tiden smalbandaren. Lite svårt med fästet just nu dock.
Skänker en tanke till kullke, peter mfl. som inte gillar snö  ;)
Jag fann dock en bit rak 90-väg med fäste på både 3:an(nåja nästan) 4:an och 5:an! Perfekt för att samla in långa "pulls" i loggen  :)
Tror det blir en ny tur och ny logg och ny mapp ikväll  :P

Att MAP-värdet sjunker när du varvar upp trots full gas innebär ju att någonting i systemet stryper motorn! Skitigt luftfilter eller något annat konstigt kanske? MAP på 94 torde ju innebära att något har strypt motorn med typ 6% om man fulräknar lite, där finns kräm att hämta! Med tanke på att du plockat bort LMMen så finns det ju inte så mycket prylar kvar som kan strypa - det torde väl bara vara luftfiltret, gasspjället samt rören mellan dem?
Om jag inte är helt fel ute finns det åtminstone två olika gasspjäll till 8V rödblocksmotorer, den ena varianten är typ 5mm större än den andra - det kan vara något att kika på om du fortfarande tappar tryck om du provkör utan luftfilter...
Aha, så spännande, kanske finns lite mer flöde att finna då trots allt? (har bara 1st öppet dubbelkonat sportluftfilter, 1st övergång som även är fäste för insugsluft-tempgivaren, den svarta original gummiböjen, original spjällhus och till sist original insug.
Får testa att köra utan luftfilter till att börja med och se om trycket påverkas.
Annars har jag för mig att luftrycket med motorn avstängd brukar vara ca 95kPa. Och att det som eventuellt överstiger det räknas som "överladdning".
Men inte borde jag få nån "ram air"-effekt med min setup  ???

Och loggen ser inte ut att visa mätfel från MAP-sensorn heller.. den är ju inte spretig utan visar (alltid) en tydlig trend på att MAP sjunker på fullast om man varvar mer.
Fortsättning följer..
Tack för svaret kurre!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1973 skrivet: januari 12, 2010, 18:12:31 »
Intressant att MAPen ligger på 95 med avstängd motor; normalt lufttryck i Sverige brukar väl vara runt 100-102 kPa? Kanske lite sliten/felkalibrerad mapsensor? Spännande hur som helst...

En sak jag kom att tänka på under dagen - jag har för mig att defaultinställningen i JAW för utspänningen är att härma en LC1 BBL, inte en linjär 0-5V BBL. Har för mig att jag fick ställa om i MT och MLV... Går ju dock att ställa om JAW till linjär 0-5V output om man vill! hur har du ställt in grejerna?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1974 skrivet: januari 12, 2010, 20:17:06 »
Intressant att MAPen ligger på 95 med avstängd motor; normalt lufttryck i Sverige brukar väl vara runt 100-102 kPa? Kanske lite sliten/felkalibrerad mapsensor? Spännande hur som helst...
Hade ingen aning om det förrens idag då jag kollade upp det på wikipedia.
Men jag ska dubbelkolla mitt tryck med avstängd motor ikväll. Dock vet jag att det SÄLLAN går över 100kPa, startad motor eller ej.  :-\
Dock har den visat lika ända sen den var ny. Hur kalibrera? Finns ingen trimpot eller mjukvarufunktion vad jag vet? Fast spelar väl inte så stor roll heller om den visar fel.

En sak jag kom att tänka på under dagen - jag har för mig att defaultinställningen i JAW för utspänningen är att härma en LC1 BBL, inte en linjär 0-5V BBL. Har för mig att jag fick ställa om i MT och MLV... Går ju dock att ställa om JAW till linjär 0-5V output om man vill! hur har du ställt in grejerna?
Japp jag kör med LC1-härmingen. Programmet kraschade på laptopen varje gång jag skulle ställa in nåt annat med hjälp av den inbyggda hjälpfunktionen.
Annars är väl äkta 0-5 volt att föredra.
Jag har dock kalibrerat Megatune med de exakta värdena ur tabellen i JAW Edit så det ska vara rätt. Då väljer man "Generic Wideband" och skriver in sina egna värden. Dock verkade det ändå skilja lite enligt Megatunes AFR-table loggfil som skapas då man bränner ned den till Megasquirtet. Fast lambda1 inträffade vid lika spänning i båda programmen så mappar man mot det så blir det perfekt. Sen börjar det väl driva iväg lite när man börjar närma sig utkanterna dvs. närmare 0 och 5 volt.

Sen är jag lite konfys i Megalogviewer där manualen säger att man med MS-II inte behöver välja lambdasond alls. Att AFR följer med från MS-II i en egen "kanal" i loggen vid sidan av lambda. Men det har jag då inte sett. Dock har jag fått till det med val av LC-1 bredbandslambda samt skrivit in rätt värden från JAW-Edit. Verkar funka nu i allafall.

Nu ska jag ut å mappa mera  :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1975 skrivet: januari 12, 2010, 20:44:25 »
Man kan ju välja LC1 i MT annars, då ska kurvan stämma precis...

Jag har för mig att det går att justera för olika MAPsensorer (som tål olika mycket tryck), jag vet inte om den funktionen skulle kunna användas i ditt fall... Hur som helst så spelar det ju ingen roll så länge den gör fel konsekvent!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1976 skrivet: januari 12, 2010, 23:12:02 »
Loggade idag ett par ryck som gäckar mig. Inget farligt då det kommer på låg last och låga varv men irriterande.

Såg idag när jag gick igenom loggen att det verkar vara TPSacc som går in utan anledning. Se kurvor för TPS+MAP-dot får ni se.
Det är de som heter "dot" som skall mixas ihop och ge utslag på TPSacc.. utan dot ingen acc om vi säger så..

Som synes så ger TPSacc spiken utslag på bränslet (dutycycle & PW/pulswith)
Ursäkta dåliga bilder men de är från paint i mappdatorn.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1977 skrivet: januari 12, 2010, 23:18:10 »
Man kan ju välja LC1 i MT annars, då ska kurvan stämma precis...

Jag har för mig att det går att justera för olika MAPsensorer (som tål olika mycket tryck), jag vet inte om den funktionen skulle kunna användas i ditt fall... Hur som helst så spelar det ju ingen roll så länge den gör fel konsekvent!

Jag får testa med LC1 igen och se vad loggfilen säger då.

Man får nog knacka kod då ja för att få en offset på map-signalen. Kvittar som sagt om det avviker 3-4kPa från sanningen.

Testade idag utan luftfilter men det gjorde ingen skillnad. Se bild på logg:

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1978 skrivet: januari 13, 2010, 06:39:36 »
Pröva att slå av de "enkla" acctillskotten och prova EAE istället, se om det blir någon skillnad... Annars låter det ju som om du har någon störning eller eventuellt att TPSen är lite sliten så att den glappar en smula ibland...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1979 skrivet: januari 13, 2010, 12:53:48 »
Pröva att slå av de "enkla" acctillskotten och prova EAE istället, se om det blir någon skillnad... Annars låter det ju som om du har någon störning eller eventuellt att TPSen är lite sliten så att den glappar en smula ibland...

Jo får gå över till EAE när mappen är färdig.

Tror du inte störningar eller glapp TPS skulle synas i loggen då, eller hinner MS inte snappa upp såna spikar? Får man spikar på triggersignalen från hallgivaren etc. syns det ju tydligt!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1980 skrivet: januari 13, 2010, 18:54:04 »
Jag misstänker att EAE nästan riskerar att förvärra symptomen eftersom det går kontinuerligt och inte på tröskelvärden, med det beror nog på hur du ställer in det... Intressant att se hur det blir dock!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #1981 skrivet: januari 13, 2010, 19:00:13 »
låter soom jordstörning elller eventuelllt kass TPS...

har sett detta problem antal ggr på MS.
i de flesta fall hjälper det att höjja "treshold" värdet på TPS acc

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1982 skrivet: januari 13, 2010, 21:21:28 »
Jag misstänker att EAE nästan riskerar att förvärra symptomen eftersom det går kontinuerligt och inte på tröskelvärden, med det beror nog på hur du ställer in det... Intressant att se hur det blir dock!

Nja.. TPS:en går ju bara in då jag trycker snabbt på gasen, och då vid den här "störningen" som kanske uppkommer 1 gång per mil eller möjligtvis halvmil.
Så även om EAE ligger aktiv hela tiden så reagerar den inte oftare än TPSacc om de störs av samma "störning".

låter soom jordstörning elller eventuelllt kass TPS...

har sett detta problem antal ggr på MS.
i de flesta fall hjälper det att höjja "treshold" värdet på TPS acc

Men har du aldrig fångat det på logg då? Alltså på kurvan för TPS-ingången?
Kan ju testa med treshold värdet alternativt stänga av TPSacc helt och bara köra MAPdot. Fast det funkar inte så bra på min motor tycker jag. Blir för okänsligt för trottelöppningar. Och än värre lär det väl bli med en vass kam.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1983 skrivet: januari 14, 2010, 10:01:25 »
Idag på morgonen körde jag en ny logg och fick ytterligare en förfining av mappen.
Men det är fortfarande ganska stora förändringar på vissa områden i mappen men det börjar lugna sig/hitta rätt.
Sen när jag kommit fram till jobbet gjorde jag en ny mapp och laddade in i MS.

Nu på frukosten fick jag fara hem med en barnstol jag glömt som frugan stod och behövde till dagis.
DÅ när jag skulle köra hem gick bilen SKIT, gick som om det var bränsleslut i den. Visserligen har jag surplat i mycket etanol men det är långt från att lampan ska lysa än.
Mappdatorn lämnade jag såklart på jobbet för jag tyckte att bilen nu går så stabilt att det inte är några problem att få igång den i alla väder.
Jag fick köra med låg last, så fort jag belastade så "dog motorn" och varvet föll.
Tänkte först att den var kall (etanol och kallstart utan motorvärmare efter 2 timmars avstängd motor i -5°) men den blev inte bättre efter några minuters körning.
Vet inte varför men fick för mig att stänga av lyset och DÅ gick den mycket bättre!
Till och med att stänga av kupefläkten hjälpte upp lite ytterligare!
Såg på lambdamätaren och märkte på gången att när jag lastade på med ström så gick bilen riktigt snålt! Fick väl ingen soppa alls när man belastade motorn samt hade lyset och fläkten på. Testade flera gånger och det funkade varje gång.

Har nu ryckt i diverse sladdar i motorutrymmet men det känns som om jag har en dålig jordning/anslutning nånstans. Antingen så påverkar det bränslepumpen, men mer troligt är att det är spridarna som får spänningsfall.

Kan inte tänka mig att en liten FÖRBÄTTRING av mappen eller nåt annat vid inladdningen av mappen skulle göra att motorn går så här. Annars är ju det den enda förändringen från förra gången bilen kördes och motorn gick som en klocka!

Hoppas man tar sig hem och till dagis i eftermiddag. Sen blir det stor felsökning ikväll!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1984 skrivet: januari 14, 2010, 11:22:11 »
Kolla vilken spänning MS mäter upp när du kör och jämför med vad du mäter på batteriet när motorn är igång - det borde ge några svar om vart problemet ligger, om det ör inkoppligen av MS eller någon annan del av elsystemet strular!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1985 skrivet: januari 14, 2010, 13:27:55 »
Kolla vilken spänning MS mäter upp när du kör och jämför med vad du mäter på batteriet när motorn är igång - det borde ge några svar om vart problemet ligger, om det ör inkoppligen av MS eller någon annan del av elsystemet strular!

Mm ska ha datorn i när jag kör hem snart. Men på dioderna på MS syntes i allafall ingen skillnad.
Det glömde jag skriva i senaste inlägget men faktum är att dioden för spridarpulsen är STABIL oavsett om bilen går bra/dåligt då jag fipplar med lyset på och av etc. Så frekvensen är det inget fel på, frågan är om det kan vara spänningsfall på spridarpulsen så att de inte öppnar ordentligt för det  ???
Känns tveksamt om bränslepumpen skulle kunna gå på halvfart med.. får mäta upp diverse teorier ikväll när ungarna sover.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1986 skrivet: januari 14, 2010, 14:26:35 »

Tack för tipset, MS visar oftast 11.5 volt och multimetern på batteriet säger samma sak.
Därmed måste LADDNINGEN vara satt ur spel.

Några tips där? Har två beg. generatorer här som jag kan sätta dit eller ska jag mäta upp nåt mer innan?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1987 skrivet: januari 14, 2010, 14:57:05 »

Tack för tipset, MS visar oftast 11.5 volt och multimetern på batteriet säger samma sak.

Några tips där? Har två beg. generatorer här som jag kan sätta dit eller ska jag mäta upp nåt mer innan?

Kontrollera kolen i generatorn som sitter där nu. Sitter ihop med spänningsregulatorn.

För övrigt: Intressant med lite fler loggar med nya lambdan!  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1988 skrivet: januari 14, 2010, 16:17:11 »

Kontrollera kolen i generatorn som sitter där nu. Sitter ihop med spänningsregulatorn.

För övrigt: Intressant med lite fler loggar med nya lambdan!  :)

Mm kolen ja, det är väl det jag vet om generatorer att kolen slits  ;)
Och att spänningsregulatorn är integrerad i generatorn på våra bilar.
Får lyfta på det och kolla statusen.

Vad händer om spänningsregulatorn går åt pipan? Blir utspänningen från generatorn låg som i mitt fall eller kan den bli högre än tänkt?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1989 skrivet: januari 14, 2010, 16:40:59 »
Vad händer om spänningsregulatorn går åt pipan? Blir utspänningen från generatorn låg som i mitt fall eller kan den bli högre än tänkt?

kullke postade en bra länk i Tips avdelningen.

http://www.mazdaklubben.com/teknik/pdf/MAZDA_generator.pdf

Där förklaras generatorns funktion bra och på sid 5 finns info om spänningsregulatorn.

Citera
Regulatorn mäter spänningen på generatorns utgång, och justerar spänningen genom att
variera strömmen till rotorns lindning.

Personligen har jag varit med om att regulatorn gått sönder och gett ut för hög spänning. Då gav den ca 18-20V.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1990 skrivet: januari 14, 2010, 17:22:54 »

kullke postade en bra länk i Tips avdelningen.

http://www.mazdaklubben.com/teknik/pdf/MAZDA_generator.pdf

Där förklaras generatorns funktion bra och på sid 5 finns info om spänningsregulatorn.

Citera
Regulatorn mäter spänningen på generatorns utgång, och justerar spänningen genom att
variera strömmen till rotorns lindning.

Personligen har jag varit med om att regulatorn gått sönder och gett ut för hög spänning. Då gav den ca 18-20V.

OK tack för tips, ska läsa det sen innan jag sätter igång!

Först tyckte jag att jag fick ~17 volt men det var min billiga multimeter som gav de värdena om jag höll den på ett speciellt sätt vid batteriet.. mycket konstigt.
Tog jag i det läget bort mätkablarna så visade den ändå 3, volt i luften  :P

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #1991 skrivet: januari 14, 2010, 17:46:40 »
haha du som elektriker borde väl ha vetiga prylar;)?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1992 skrivet: januari 14, 2010, 18:47:53 »
Kolla att alla kablar sitter som de ska också... :D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1993 skrivet: januari 14, 2010, 18:50:17 »
haha du som elektriker borde väl ha vetiga prylar;)?

Har ju det på jobbet.. kanske därför jag inte investerat i en riktigt bra pryl hemma.

Kolla att alla kablar sitter som de ska också... :D
Jo jag har ryckt i jordkablar och kontakter lite här och där med motorn igång och voltmätaren i Megatune mitt i fejjan men inte hittat något skumt någonstans.
Men du kanske menade på batteri och generator, batteri har jag varit på men generatorn med pynt ska jag kolla om en knapp timme!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1994 skrivet: januari 14, 2010, 18:55:33 »
Låter bra, det finns ju inte så mycket som kan paja i laddningssystemet, så det borde lösa sig rätt snabbt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #1995 skrivet: januari 14, 2010, 19:00:42 »
Kolla så inte fläktremmen är av  ;D                                                                                                                                              ;)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1996 skrivet: januari 14, 2010, 20:07:59 »
Kolla så inte fläktremmen är av  ;D                                                                                                                                              ;)

Ska kolla  ;D

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1997 skrivet: januari 14, 2010, 20:08:28 »
Jag hade samma problem med en 83a med B19A motor så jag fick köra i mörker utan belysning för att ha tändström hela vägen hem.
Om du har extra generatorer att ta spänningsregulatorn ifrån tar det ju bara 5minuter att byta.
Skulle det vara kabelbrott eller jordfel skulle antagligen batterilampan lysa :-\
17V och ännu mer brukar billiga multimetrar ibland visa om man har dom att ligga på batteriet när motorn igång, tydligen är de vibrationskänsliga så du ska hålla multimetern i handen när du meter.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1998 skrivet: januari 14, 2010, 20:09:27 »

Ska kolla  ;D
Då skulle batterilampan lysa när du kör ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1999 skrivet: januari 14, 2010, 20:16:49 »
Jag hade samma problem med en 83a med B19A motor så jag fick köra i mörker utan belysning för att ha tändström hela vägen hem.
Om du har extra generatorer att ta spänningsregulatorn ifrån tar det ju bara 5minuter att byta.
Skulle det vara kabelbrott eller jordfel skulle antagligen batterilampan lysa :-\
17V och ännu mer brukar billiga multimetrar ibland visa om man har dom att ligga på batteriet när motorn igång, tydligen är de vibrationskänsliga så du ska hålla multimetern i handen när du meter.

Ska kolla  ;D
Då skulle batterilampan lysa när du kör ;)

Laddlampan ja.. varför lyser inte den? Jag har ju bevisligen ingen eller dålig laddning!  ???